22 Mart 1939 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

22 Mart 1939 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

Abdülmecit anzimat i Yazan 0 çe almacak kararlar u. Teyi ve muvafakati 19 “| Olur, Devlet te her tfirlü den ve icra hususunda zor ü masun kalırdı. tim bundan evvel softalar çıkınca umumun reyle. terin cevazını ve bu esas. 8 çıkarılan iradeli seni- Rühteri olarak ele alınmış | $ fesat erbabının tahrikâtı. sâhi olmak için kuvvetli bir olmuştu. Bu defa ilân olu. | azamlar ise şimdiye kadar İş şekilde dar bir Olduğundan bunun gürül- | “*lcrasma medar olmak, ve ; taşralarda buna karşı bir vukuu halinde muhalif. İolaylıkla yola getirmek için kuvvetli vesika bulun. iktiza ederdi ki işte bundan olunmamalı idi, üki maslahat bu şekilde mıştır, Sadece muhtasar “liste bir kaça kere toplan. #lelâcele her gey yapılmış, vükelâiya zimmet ve farizası olan ancak zat- ,,, Neydana koymak ve hasıl kalp kırgınlıklarına karşı Suretleri iken fermanı â. ör Vükelâ kararmdan bile bah. “Baksızm irade seniye sure. İlân olunması dahi kemte- aklımca vükelâlik vezaifine büyük bir hata teşkil nı Alinin ilânmdan hiç on, on beş gün evvel bü. Yalilere ve mutasarrıflara Wine bir mektup yazıla . (Asrın icabatından olmak Şu mealde, bu gekilde bir Kehi âli gönderilecektir, Siz. ilden münasip surette hal- ini buna göre hazırla. » Yolunda bazı vesaya ya » icap ederken bundan da “olunmuştur. Bizim içinde iğimiz bu müşkü, hariçten Avrupalıların daha “© görerek o hissettiğine kayıtsızlıkla karşılama. €min olalım. Bunun deli. Sur ki yeni nizamlar yerle. kadar devleti aliyenin Mevkilerinde müttefik as. Sinih daha uzun müddet ka- rmdan Avrupa gazeteleri i “İp duruyorlar. Diğer müt. “evletlerie yapılan ittifak esi mucibince müsalâha - kadr akabında ve muay . bir müddet zarfında hazır . Memleketlerine iade edil - İ VAKIT SPOR Kaba, Güreş, Yüzme 1) Ve Atletizm Amatörleri f Arasında SPOR Yıldızını Seçiyoruz BİRİNCİYE Bir Bisiklet İn Bük kozan ya; 15 okuyucumuza ciye; — Şık ve kiymetli bir saat; üçüncüye: — bir çift, dördüncüye: — Bir şapka; beşinciye: — Bir seni Hafta abonesi; altmecıdan onuncuya kadar; Birer bo- bağı; 4 kişiye birer çift ipekli çorap; 10 kişiye birer ade e piyango bileti, onbeş okuyucumuza birer şişe bü- ve birer tuvalet sabunu; ayrıca 150 kişiye muhtelif cins he. Müsabakaya İştirak Koponu: — 19 — devrinde Paşaları Asım Us EN e J meleri meşrut olan bu askerler ve gemiler o gibi sebeplerle ika. metlerini uzatacak olurlarsa bu. nun dahi büyük zararları olaca. ğ: pedihidir. Bundan dört sene evvel Kudüs meselesinin tanzimi hakkmda verilen karar her ta. rafça makbul olmuşken sohra ic- rasında vukua gelen bazı hata. larla bugünkü Kırım harbi zı. hura geldiği gibi bu muharebe - nin müsalâhaya bağlanacağı #1. rada göze çarpan bazı gafilâne hareketler dahi devletin şeref ve haysiyetini; ve yüksek istiklâlini muhataralı bir mevkie düşürmüş | tür, Velinimetimiz pağişahımız efendimizin sadık kulu ve kölesi olanlara göre bu şeylerden dolayı mahzun ve dilhun olmamak müm- kün değildir. Bununla beraber bazı güna tedbirler düşünmek da. hi bir vazifedir. Bir kere bu fermanı âlinin ah kâmı sâltanati seniyenin kendi. liğinden tesis buyurmuş olduğu sair nizamlara benzemez. Büc. saslar üç büyük devletle resmen konferanslar kararlaştırılmış ol- duğundan tamamiyle icrasmda kuvvetli bir mecburiyet vardır. Bunun değiştirilmesi imkânsız . dır, Fakat vilâyetlerde ve liva - İsrda tamamen icraatta dahi me. murlar tarafından yolsuzluk vu. ku bulursa bundan dolayı bir ta- kım gaileler meydana gelebilir. Bunun neticesi olarak ecnebi as. kerlerinin memlekette ikametleri uzatılmağa sebebiyet verilmiş 0- lur. Hiç olmazsa bu gibi mahzur. ların önünü almak için devlet memurlarını hakimene harekete davet yolunda kendilerine tenbi . kat yazılmalıdır. Işbü Termarir elden dolayı Ber) tarafta müslümanlar kederlen- | * miş olacakları tabiidir. Her ne kadar bugünkü harp esnasmda hıristiyan tebaa dahi hizmette kusur etmemiş ise de devleti âli. ye uğrunda esıl can feda eden yi. ne müslümanlar olduğundan bü . tün ehli islâmın bazı mertebe ha. tırlarını almak tedbirine de ba - kılmalıdır, Hicaz havalisinin yük. wek hilâfet makamma bağlılığı cihetile oradaki ahalinin fikirle . ri gözetmek farzdır ve daha ya. kım bir zamanda bir eser mem. nuiyeti sözünün oralarda nasıl büyük kıtallere sebep olduğu dü- şünülürse bu fermanı âlinin ora. larda şüyuu herkesi çok müked. der edeceği derhal takdir edilir. (De Devamı var) MÜSABAKASI birer şişe küçük kolonyao 25 ki. 5 — VAKIT 22 MART Tayyare Sahte vesikayla Hava Kuru- muna tayyaro mühendisi olarak giren ve bir müddet çalıştıktan sonra iş anlaşılarak adliyeye teslim edilen Hörst Franke &- dındaki Almon sahtekârmın dün asliye birinci ceza mahke- dı. Hörst Frank birkaç gün ev- yel Alman kons.: shanesinden gelen bir cevap üzerine mahke- me kaleminde tevkif edilmiş, mubakemesinin mevkuf olarak görülmesine karar verilmişti. Hörst Franke, mahkemede #orguya çekilince, her şeyi in- kâr yoluna saptı: — Ben sabikalı değilim. Tay- yare inşaat mühendisiyim! Dip- lomalarım "vardır. dedi ve; — Tayyare cemiyeti (le 10 86 nelik rakünjat imzaladım. Ha- zırladığım bir takım tayyare plânlarını cemiyete verdim; bundan sonra beni casus diye rek uzaklaştırmak İstediler. Ben mühendis olduğumu isbata ai ğsondi glimle yapab: dedi. ari Alman Konsolosha- nesinden gelen bir cevapta, Hörst Frankenin bu iddiaları- nın iİsmamiyle aksi idi. Bunda deniliyordu ki: “Nörşatel hava klübünden sorduk: Franke'nin tayyareci- Uk diploması yoktur. İnşaat mü hendisi de değildir. Birçok sa brkası vardır. Kendisi İsviçrede tayyareci değil, orkstra şefi tdı,” Hörat Franke buna da itiraz etti: — Vakıa ben orkestra şefliği yaptım. Fakat bu Versay mua hedesinden sonra !di. Hayatımı kazanmak mecburiyetinde kal- mışlım. Bu cihetler hava klüp lerinden değil, resmi makam- lardan sorulmalıdır” dedi. Mahkeme, şahit dinlemek - zere duruşmayı başka bir güne bıraktı. Sahtekârlık davası Şahit Olarak iki Bar Artisti Dinlendi İş Bankasından sahtekârlık suretiyle 17.899 lira para alan bankanın Beyoğlu şubesi hesabi cari memuru Müşfik ile suç or- tuğı ticaret talebesinden Necde- tin muhakemelerine, dün de'bi- rirci ceza mahkemesinde devam edildi. Evvelâ ehli vukuf keyetinin raporu okurdu, sonra şahitlerin dinlenilmesine geçildi. Üçü ka dın olan şahitlerden ikisi Turan Barda çalışan Macar kadını, bi- Tİsi de bir Pansiyon sahibi Türktü. İlk dinlenilen şahit Katıya SI- mon: — Beni Keti diye çağırırlar, dedi, Macaristanda Büdapeşte- de doğdum, burada Turan Bar da çalışırım, Müşfik! barda ta- nıdım. Bir gün eve gelip beni sinemaya götürdü. Beraber çi karken masanın Üzerinde bir resmimi görüp istedi, Israrına' Mahkemelerde mesinde mühakemesine başlan-| hazırım ye istenilen şekilde bir| mühendi- simi, casus mu? Alman Franke'nin muhakemesi başladı dayanamadım, imzalayıp ver dim. Sahtekârlık işinden, çağı: rıldığımda haberdar oldum. Bana hediye falan almış değil- dir. Fakat sık sık gezmeğe gö türürdü,” İkinci şahit Edit Auver de Budapeşteli olduğunu, Turan Barda çalıştığını ve Müştiği ar- kadaşı Katya vasıtasiyle tanı- Ğığını söyledi. Sonr — Bana mücevher, elbise fa- lan hediye etmedi. Yalnız bir kuç defa yemek yedirdi. Çok pa- şinden haberim yoktur, dedi. Pansiyoncu Nadide de: — Necdet benim pansiyonum.- da bir oda tuttu. Talebe hayatı yaşıyordu. Fazla para sarfet- mezdi, Yalnız bir defa tiyatroya götlirmüştü.” dedi, Rasih adındaki şahit gelme- mişti. Mahkeme onun çağırık ması için duruşmayı başka bir güne talik etti, | Hapishaneye Rakı Sokan Gardiyan Iapli neye çakı ve TAKI SOk mak #uçundan birine sulh ecza mahkemesine verilen gardiyan Alinin muhakemesi dün başla- wiş, Ali inkâr ederek, üstünde ele geçirilen bir şize 49 luk ra kı Ne sustalı çakmın kendi ma- Ir olduğunu, işin bir iftiradan başka bir şey olmadığını iddia etmiştir. Mahkeme sustalı çakının © manet dairesinden getirtilerek tevkife karar vermiş, muhake- meyi talik etmiştir. Sultanhamamı Yangını Atabek yangını etrafında müddeiumumilikçe yapılan tah- kikat bitirilmek üzeredir. Yan- gının ne şekilde çıktığı anlaşı- lamsdığı gibi, kasten veya ka- İzaen vukun geldiği de kat'i ola” İ rak tesbit edilememiştir. Tahkikatla meşgul olan müd- delumumt muavini Necati, yan gında zarara uğrayen bütün de- po, mağaza sahipleri, diğer tüc- İ carların banka ve saire müesse- İ selerle olan muamelelerini tet- İkik etmiş, hepsi hakkinda da müsbet neticeler almıştır. Yangın tahkikatı bir iki gü- ne kadar ikmal edilerek, dosya mahzende saklanacaktır. 1 23 45 6 ?6 SOLDAN SAĞA: 1— Sayfiyelerimizden bir yer, 2 — Müstemleke. $ — Tatlı yapılır, fiyatı, 4 — İşçi. 5 — Arasına (o) korsamız bir kömür ismi olur, sekin. 5 — Ek. sik değil, harf okunuşu. 7 — Ba. Bışlama, , $ — Misah, Bankadan verilen defter, ra serfediyordu. Sahtekârlık (| İ (Küçük orkestra Yene da Ba akşam sanf 1010 da Proğ 1 (Orta dalga 470.2 metre) istasyo nundaki konsere iyfirak edecek ven! Çek Primadonnası Sarya Podvalava Ankara radyosu TÜRKİYE RADYODİFÜZYON POSTALANI Türkiye Radyosu - Ankara Radyosu DALGA UZUNLUĞU: 1639 m. 153 Kez/170 Kw. T.A.G. 19,74 m. 15195 Kı 0 Kw. T.A.P 31,70 m. 9165 Kes/20 Kw, ÇARŞAMRA — 22.3. 1939 12.30 Program, 12.35 Türk müziği pL 13 Memleket! saat ayarı, ajans, me teoraloji haberleri, 13.15 - 14 Müzik (Riyaseti Cumhur bandosu » Şef: İh- san Könçer) 1 — Ambroise — Vidal - 1. Blemant » Pikkolo (Küçük flüt için bolero). $ — A. Ponchüelli « La Cyokonda opera- sıpın, balesi,. 4,7: Meyerbger * Le Prophete (Peygamber) operasından seçilmiş parçalar. 5 — R. Vagner - Tanhöyzer operasının marşı. 18.80 Program, 18.35 Müzik (Sololar » pl.). 19 Konuşma. 19.15 Türk müziği (Fa- sıl heyeti) Celâl Tokses, Hakkı Der man, Eşref Kadri, Hasan Gür, Hamdi Tokay, Basri Üfler. 20 Ajans, meleo- roloji haberleri, ziraat borsası (fiyat) 20.15 Türk müziği: aÇlanlar: Fahire Fersan, Zühtü Bardakoğlu, Refik Fer san, Cevdet Çağla, Okuyanlar: Sadi Moşses, Semahat Özdenses, 1 — Suzi dil peşrevi. 2 — Tanburi Ali elendi « Suzidil ağır semai - Kani yadı lebin- ie. 3 — Nuri Halli Poyraz - Suzidil şarkı - Sevda elinin. 4 — Haşim be yin « Suzidil şarkı » Mesken oldu bi- ze dağlar. 5 — Mublis Sabahattin » Hicazkâr şarkı - Çoban kızı, 6 — Os- man Nihat - Nihavent şarkı » Fatma, 7 — Refik Fersanın hicaz şarkısı - Glhanda biricik sevdiğim. $ — Refik Fersan « Hicaz şarkı » Geçli rüya gi- bi. 9 — Sedat Öğtoprağın - Hüseyni aşiran şi - O güzel gözlerle bak- masım bil 10 — Saz semsisi, 21 Memleket saat ayarı, 21 Konuşma, 21.15 Esbam, tahvilât, kambiyo * nu kut borsası (fiyat), 21.25 Neşeli plük- | lar - R, 2130 Temsil: İhnirrefik Ah. | met Nariyi sanmak için. 22 Müzik Şef: Nevip Aşkın). i —Ziehfer « Aşık - Romans, 27 — Crernik - Danseden kalpler « Konser valsi, 3 — Brahms - Macar dansı No. 17, 4 — Sehmalstlek « Ormanda aşk. 5 — Gabriel - Hafta nihayeli pazar Marş. 6 — Lindner - Baceha- Eğelenceli köşe : YUKAHIVAN AŞAĞI: 1 — Bir semt, 2 — Aza, baş. 3 — Boyrumuzu saran, 9 — Muntazam kesilmiş ağa Beygir, bir mesmua ismi tasaray klübünün vaziyeti, $ — Isin 0, kudret sarfetmek. Dünkü Bilmecemizin Halledilmiş Şekli SOLDAN SAĞA; Nihal, Adiee. 4 — Kriz geçi- ren, 5 — Dib, Ayeti, 6 — Şerefiye. an, Tron, 8 — Hicaz, eli, dov, 10 — Tebla, Kağnı, ı SOLDAN SAĞA: 1 — Donkişot, Ta. 2 — Ermirber, Rahib. 4 — saz, E ia. 6 — Se, İnad 7 — Zökn, 8 — AldiyetX Re, Gaz, 10 »- Cetvel, Radvove Tiyatro nele (Şarap ilâhi Baküs | şerefine dans). 7 — Munkel * Venedik hatırası (Serenat). 8 — Dietrich - Fitreler (Marş) Veninger tertibi, 9 — Müller * Lapaloma şarkısı üzerine fantezi, 23 Müzik (Cazband - pL). 23.45 . 24 Son ujans haberleri PERŞEMDE — 23 - 3 - 1939 12.30 Program, 12.35 Türk müziği pl, 13 Memleket saat ayarı, ajans, me* teoroloji haberleri, 13.15 « 14 Müzik (Karışık program). 18.30 Program, 18.35 Müzik (Dans plâkları). 19 Kos nuşma (Zirnat saati). 19.15 'Türk mü- ziği (Fasıl heyeti) Tahsin Karakuş, Hakkı Derman, Eşref Kadri, Basri Ürler, Hasan Gür, Hamdi Tokay, 20 Ajans, meteoroloji haberleri, ziraat borsası (fiyat). 20.15 Türk müziği: Çalarlar; Vecile, Kemal Niyazi Sey- hun, Eşref Kadri, Cevdet Çağla. O- ar; Müzeyyen Senar, Mahmut rındaş, 1 — Hicaz peşrevi. 2— Şükrünün - Hicaz şarkısı « Serdamı dilim anlatamaz. 3 — Sadettin Kay» nağın - Hicsz şarkısı « Hazan öle geğ- di. 4 — İshak Varon - Hüseyni şar kı - Baygın suların. 5 — Cevdet Çağ- la * Viyola tsksimi. o 6 — Sadettin Kö Muhayyer şarkı » Ben yıl larca yanmışım. 7 — Halk türküsü - Iki karpuz bir koltuğa sığmaz. 8 — Yesari Asımın « Hüzzam şarkı » Örme rüm seni sevmekle nihayet bulacak- tır. 9 — Yesari Asımın - Hüzzam şar kısı - Yine kalbim taşar ağlar bu ge- ce. 10 — Hayrinin «- Hüzzam şarkısı - Ölürsem yazıktır sana kanmadan, 21 Memleket sast ayarı, 21 Konuşma, 21. 15 Esbam, tahrilât, kambiyo - nukut borsası (fiyat). 21.25 Neşeli plâklar - R.21.30 Müzik (Küçük orkesi Necip Aşkın) 14 — Sebmalsti pidan ve Pasişe beş kısırılık âşk hi- kâyesi, 1 - Yaklaşma, 2 - Aşk valsı, 3 » Başbaşa, 4 » Gezinti. 5 - Kavgacı- lik ve barışma, 2 — Lindner - Bagâ- telle (şaka) fantezi, 3 — Pachernegg - Vals Triste (Hazin vals). 4 — Kün- beke - Ledi Hamilton © operetinden potpurl, $ — Vinkler - Kemanın aşk şarkısı, 6 — Beelhoven - Menvelto sol majör. 7 — Aubert - Göbekliler resmi geçidi. 21.30 Mürik (Operalar p1), 23 Müzik (Gozbant » pl), 22.45 « 24 Son ajans haberleri ve yarınki program, Yabancı Radyolardan Seçilmiş Parçalar Programdaki vakitler Türkiye saa» ti üzerine ve öğleden sonraki saat o. larak verilmiştir; 8.30 Budapeşte: “Turandot” çini) Operadan naklen, Viyana: Sirauss programı, Paris PTT: Orkeslra, Napoli gri “Nicnte di Muovo” (Molinari), Londra (N.); Fransız Cumhur Relsinin Loudruya gitmesi münasebeliyle fevkalâde prog ram: Fraasız ve İngiliz bes- tekârlarından parçalar, Turino grupu: “Fidelie” (Bes elhoren) Milanodaki La Skala operasından, Prag i: “Epiloğ” (Suk). Londra (N.): Fevkalâde prog” ram, ODA MUSİKİSİ VE KONSERLER 720 Berlin (UzunD): Yiyolomoei- Jo ile sonata, (Page 8.10 0.30 10. 0. 10.10 1145 9.10 Bükreş: Piyano kuarleli, 10, Eyfel; Triyolar. 10. Varşow Cbopi 11. — Yarşov HAFİF MUSİKİ VE OPERETLER 450 Radio Paris: Orkestra, 8 Varşoru: Hafif parçalar, 8.20 Bando konseri, 8.80 Paris PTT: Hafif parçalar. 9.10 Berlin: Operet ve film mi- sikisi, 9.10 Kolonya: Hafif musiki, 9.25 Prağ 1: Bando konseri, 10.40 Brestav; Hafif parçalar, 11.30 Birçok Alman İstasyonları: Mafif musiki, DANS MUSİKİSİ 9.10 Königsberg (Meilsbera); 11. 19 Napoli grupu; 11.30 Frankfurt; 12.15 Roma grupu; 12.25 Londra (RI). PİYES, KONFERANS VE KONUŞMALAR 4.45 Kondra (R.), Paris PTT, Re dio Paris: Londrada Fransız Cumhurreisi şerefine verile- cek ziyafetin tafsilâlı,