30 Mart 1940 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

30 Mart 1940 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

A aa l * A aA A KA M AA M L AA AAA J hafta tatili yapayım derken | ea — Yedi ay Almanyada kalın İngiliz kızı h b K * vok? nğ"t—nı. Zükme Rönünük h ÇEN #ölizceden BER ÇETE$İ viren: H. MUNİR “_— Yoksa yumruğumu ağzına soka. rım. Sen “Karaçenber” çetesini kı rıp geçirdiğini sanıyorsun değil mi? Buyurun bakalım? Kim kim. den daha üstün!... Manuel Ölevi. yi yakalayorsun ve onu, çetenin reisi zannederek alıkoyuyorsun. Aklını başına topla... Ölevi, bi zim yamağımızın yamağı bile de. ğil. Onu ne diye alıkoyuyorsunuz bilmem. n Norman alay ederek cevap ver. iLİ — Büyük bir meseleden dolayı alıkoymayoruz. Sadece bir insan öldürmüş. — Evet. Gazeteci Blet'in öldü. rTülmesindeki suç Oleviye yükle. necek, Fakat “Karâçenber” çete. sinin en mahir atıcısı Ölevi oldu. ğunu kim, ne suretle isbat ede. cek?.. Her ne hal ise., Biz şimdi senin icabına bakacağız. Derdi. miz seninledir. — Anlaşılıyor. Çete reisi de si. zi bu maksatla bana debelleş edi. yor değil mi? Hem, bu aralık be, nim ravallr hizmetçim Lisingsto. nu tuzafa düşürdünür... Fakat hatırmızda olsun, eğer, Lisings. tona bir zarar getirecek olursa. nız, halinis haraptır. Levingston, hayatta kimseye zararı dokunma. yan bir zavallı, sessiz insandır. Bu arada Ribs'in canı sıkılmış gibiydi; Harriyi kolundan dürte. rek: — Bırak Allah aşkına budala. yı, dedi. Ne dinleyip durursun. İ. $e başlıyalım. 'Toni söze karıştı: — Öörüyorsun ya. Herif zehir gibi adam. Ben sire söylememiş miydim. Şurada kapana girmiş fare gibi bağlandığı ve elimizde olduğu halde kafesinden kurtul. muş kaplan gibi haykırıp çağırı. yor. Bu adam, görülmemiş bir mahlük! Harri cesaretle: — Adaaam sende, dedi. Sen de sünepeyi amma gözünde büyüt. tün ha... Norman da senin benim gibi insan... O da etten, kemikten yapılmış. Bir tren yoluna koyup da lokomotifin tekerlekleri altına baraktın mı o da herkes gibi ça- tırdayıp gider. Norman bu söz üzerine derhal Coy'un yüzüne baktı: — İşte burada, dedi... bu herif. Jere yalvarmaya mecbur - kalaca. fımızı zannediyorlar, değil mi Diksi.. Halbuki sen hiç değişme. din. Gerçekten sarışın kızın yüzün. de hiç bir korku alâmeti görülmü. yordu. (Daha var ) 1340 Program ve memleket sant ayarı, 13.35: Ajans ve meteoraloji ha. berleri, 13.50: Müzik; Çalanlar Kemal N. Seybun, İzzettin Ökte, Vecihe, Re. şad Erer, 1 — Okuyas Azize Tüzem, Melek Tokgöz, 14.30: Müzik: Riyn. seticamhur — bandomi — 15.15/15.80: Müzik: Karışık müzik — (PL) 18.00: Program — ve memleket — şant ayarı, 18.05: Müzik: Radyo caz arkestrası, 1840: Konuşma (Yurt bitgisi ve sev. Fizi), 18.55 Berbest saat, 19.10; Mem- leket saat ayarı, Ajans ve Moteoro. loği haberteri, 10.80: Müzik: Fasıl be. yeti, 20.10: Konuşma (Günün mesele. lert), 2023 Müzik: 1 — Okuyan: Ba. fiye Tokay; Mustafa Çağlar; — Melek Tokgöz, 2115 Müsik; Küçük orkestra 2215: Memleket sant ayarı, Ajans haberleri: ziraat, Ezhnm — Tuhvilât, Kambiyo — Nukut borsası (Fiyat). 2240: Konuşma — (Eczebi dillerde — 23.20/23.30 Yarınki program — ve ka. Yalnız kısa — dalga postasile), 22.00: Müzik: Cazband (Pi). (Sant Ş3 e ka. dar yalnrız uzun — delga poslaslle. Moda ressarılığı tahsil etmek. te olan on yedi yaşında matma- zel Gertrud Bradley harp baş. mazdan bir kaç gün evvel bir hafta müddetle tatil yapmak U. zere Lâypzig civa- rmda Gre kasabasında oturan ablasınm vanma gitmek Üzere Londradan ayrılmış fakat ancak yedi ay sonra, bir Holanda va. purile İngiltereye dönebilmiştir. Bu genç kız ablasımın vanma gelir gelmez harp ladığını gö rünce Belçika ve İsviçre yolla. rile Almanyadan kaçmak heve. sine kapılmış fakat hudutların çoktan kadanmış olduğunu gör- müştür. Bu vaziyet karşısımda Alman. yadan çıkmak Imkânımı bulamı- yan matmazel Gertrud Brad. ley'in hemşiresi bir Alman mu, sikişinasla evli olup Alman te- | baasına geçmiş bulunduğundan genç İngiliz kızıma da Alman hükümeti tarafından ablasının yanmda kalmak müsaadesi ve. tilmis, fakat dalma Alman poli- si tarafından kontrol altında tutulmuştur. Ablası ve eniştesi Alman ol. duğundan hapsedilmekten kur. tulan Mis Gertrüd bir hafta kal- mak Üzere gittiği Almanyadan nihayet Amerikan sefaretinin tavassutu ile çıkmak imkânınt bulmuş ve Almanlar ancak yir. mi mark cıkarmasıma mlsaade ettiklerinden genç kızın Roter- damdan sonraki yol masrafmı İngilterenin Roterdam konsolo su deruhte etmiştir. Böylece bir haftalık tatil ye. di ay sürmüştür. Haftanın büvük hevecanı: Galatasaray - Fener, Beşiktaş - Vefa maçlarında Netice kimin lehine olabilir ? Yarın yapılacak milli küme maçl birincisi Vefa — Beşiktaş arasımdadır. Beşiktaş. hlar lik maçları başındaki! kud- retlerini kaybetmişlerdir. Son Hakkmın cezalandı. tılması da bu zayıflıklarını bi. raz daha arttırmıstır, Fakat Be- şiktaş bu şekilde zayıfladı diye hiç te istihfaf etmek doğru de. Şildir. Bugün eldeki diğer ole- manlarla iyi bir düşünüşle yine çok iyi bir takım yapılabilir. Vefaya gelince: Hehemn he. men her müsabakasımda ayrı bir oyun çıkaran bu takımın müstakar bir oyun sistemi yok- tur, İyi bir oyun tultururlarsa Beşiktaşm bu vaziyetinde yüzde 2030 ihtimalle galip gelebilir. ler. Fakat terazinin kefesi Be- şiktaş tarafına daha ağır bas. maktadır. Beşiktaşın nisbeten zayıf olması bu maçım ehemmi- gâmı bir kat daha arttırmak. re, 1 — Fenerbahçenin kuvvetini Beşiktaş maçıyla ölçmediğim halde takımı yine kuvvetli bu- luyorum, — Zira üzerinde bilgili eller vasıtasile işlenmiş ve ta . biatile randımanmı bulacaktır. Fikret, Rebiinin yanmda açık oynadıkça daha tehlikeli olabi- lir. Yalnız müdafaada Lebip Orhana milreccahtır. 2 — Galatasaray ümitleri haf Netice bağlanmalıdır. Üzerine bu hattın rolü pek bü. yüktür. Zira Majino! da pekâlâ yarılabilir. Cemil de pekâlâ mar- ke edilebilir. Notice: Galatasarayı yenecek bir Fenerbahcevi ve Fenerbah. çeyi yenecek bir. Galatasarayı artık milli kümede mağlüv ede- bilecek taktm voktur, İki taraf ta cidden krvammda ve arzulu. dur. Ben de bir kehanet göste. rerek buzünkü maçın berabere biteceğini sözlerime ilâve ediyo- ram, — Muvakkar Ekrem Talu Bilecik vilâyetindeki - yabâni zeytinlikler İslah için bir heyet tetkitler yaptı Bursa, (Hususi) — Bilecik vi- lâyetinde yabani zeytinlik eaha. larını tesbit için Bursa zeytin- cilik Mmütehassızış Ferruh Bar. las, Bilecik ziraat müdürü Ce. mal Tan, Bursa orman mühen- 30.3.940 Cumartesi Son asrın “Hayal” üştadları Genç edih ve müdekkik Cemaleddin BServer bu mevzuda hazırladığı kan. feranslarının birincisini, 81 Mart Pa. gar günü saât 1430 da (Beyoğlu halkeviy “Nur ZİyYa, Bokuğmdaki sa. tanda verecektir. Bu konferansta eski, yeni, meşhur ve amatör 95 hayal sanatkârının sa. nat ve hayatı tobarüiz ettirilecektir. “Karagöz,, Üzerinde devam eden hararetli çalışmaların — bütün hıziyle devam ettiği gu günlerde genç edibin kotfarsnsı, bilhassa bu bakımdan pek ehemmiyetli olacaklır. Konferanstan sonra Temsil Kolü, "Parola,, yt oyna. yacaktır. Hayattaki “Hayali,, ler önvet edil.. miştir. — ŞEHİR TİYATROSU Katiklât — caddesi Komedi Ksamı: Akşam 20.30 Oda Yanlışlıklar Komedyası disi Közim Acar ve Osmaneli zi. raat memuru Tahsin Urol bir heyet bhalinde Bileciğe gitmiş - lerdir. Paşadağında 150, Cam. bazkayada 50, Doğandere ve Ça. vuslar mevkiinde 16,5, Balıkka- yada 18, Dikenliboğazda 265,5 hektarlık arazi zeytinliğe elve. rişli olarak tesbit edilmiş ve ra- porları Vekâlete gönderilmiştir. Bu saha Vekâletçe muvafık gö. rüldüğü takdirde ilân edilecek, buradaki halka tevzi olunacak. Bilecik vilâyetinin Sakarya nehri ile Göksu ve Karasu mec- ralarının cenubi Mârozlarındaki dağ eteklerile sırt ve yamaçlar. da yor yar ve kesif şekillerde ya- bani zeytin fidan ve ağaclarına da tesadüf edilmiştir. Osmaneli, Gölpazarı ve Söğüt kazalarının bir çok köylerinde yabani halde zeytin delicesi bulunduğu da gö. vülmüştür, Bursaya yaktın bulunan bu vi. lâyette zeytinciliğe karşı büyük bir alâka görüldüğünden hükü- metçe bu iş ehemmiyetle göz Ü. nünde tutulmaktadır. Esat Alkan ——&—— Bir depo yıkıldı Bursa, (Hususi) — Altıpar- mak caddesi otel sokağında bak. kal Gersona ait yumurta ve a. nason deposu gece birdenbire yıkılmıştır. Bu yıkılma çok şid- detli olmuş, halk korkudan so. S—VAKIT 30 MART 19&— FEKONDİTE ÇE' vıreni - 41 İnsan tohumlarınm zevk uğ. runa heba olup gitmesi, düşür- meler yüzünden mahsu'ün fena toplanması kâfi gelmiyormuş gi- bi, yetişmiş mahsulün de ya yakm bir kısmı imha mekteydi. Para kazanma! le ufkun dört tarafından ye bir takım hırsız, katil kadınlar, ellerine ne kadar masum geçer- ge tonlayım ahrete sgevkediyor - du. Hastanelerde, doğum evle . rinde, ebelerin gizli odalarında ne kadar cocuk doğarsa hep o kadımlar vasıtasile yebancı elle- re teslim edilerek ölüme mah - küm edilivordu. Matyö bu muş olduğu kamları he saretile uğra celerinde nalarında vüzde yetmişti. Yapılan hesaplara göre bir a- aırda on vedi milyon çocuk Öl müstü. Bir gok zamanlar umumi vefiyat miktarının vasati nisbe. ti senede vüz ile yüz yirmi bin arasında kalmıştı. En hunriz hükümdarlar zamanında, en kor kunç cihangirler devrinde bile tarih böyle katliâmlar kavdet - memişti. Her sene bu suretle büyük bir harp kaybeden Fran. sa dev adımlarile hüsran ve iz. mihlâle doğru gidiyordu. Bu düşüneeclerin dehşetinden tüyleri ürneren Matyö, goföre şimal istasyonuna çekmesi em. rini verdi.Artık © sakin, o dür. gun ve mütezavı yuvasında Mar yanına kavuşmakla müteselli ol. maktan başka hiç bir Hhtiyaç duymuyordu. Bir be günü Matyö öğ- perşemi |le yemeğini Doktor Butanım e- vinde yiyordu. Ziraate meylet. mek, Jrny;ldı vahşet halinde u- nutulmuş olan o mümbit toprak- ları hercümerçten kurtarıp mey- dana bir eser çıkarmak arzusu Matyöde o kadar mübrem bir ihtiyaç halini almıştı ki, daha iki hafta süren uzun mülâha . zalardan sonra hâlâ bir karar werememekten sıkılryor, Üzlülü . yor; müteezel olüyordu. Fakat görünüşte gayet boş ve mana - sız olan bu işe cesaret edebil . mek için ne kavi bir Ümit, ne sarsılmaz bir iman lâzımdı! Ve bu husustaki fikirlerini dinliye. rek ona makul nasihatlar vere. bilecek kim vardı? Aklma Bu- tan gelince hemen gidip ondan bir randevu istedi. Butan, bir işin ilk tatbikatındaki müşkül . lerden sonraki vaziyeti görebi . lecek kadar varışlı, geniş düşün. celi, şeci Ve cesur bir İnsan oldu- gu için Matyönün aradığı biri. cik sırdaştı. Masa başında karşı kargıya geldikleri zaman, Matyö ateşli bir lisanla bütün emellerini bi. rer birer anlattı. Butan onun söylediklerin coşkun bir alâkay. la dinledikten sonra: — Vallahi azizim, bu hususta size yarıyacak hiç bir fikrim yoktur, dedi. Ömrürmde bir sala- ta bile ekmiş değilim, Fakat, ev. velâ itiraf etmeliyim ki, tasav. | vurunuzu fevkalâde cüretli bu- | luyorum. Ziratten anlıyan bir ne danışacak olsanız. o, her hal. de sizi bu fikir! döndürmek için gayet mantıki sebepler gö terebilir. Maamafih siz bu iş' öyle hararetli bir aşk, mimi bir kanaatle bahsediy sunuz ki, ben çiftçilikten hiç an. lamadığım hâlde muvaffak ola. cağınıza şimdiden inandım, Di. ger cihetten söyledikleriniz fi- kirlerimi cok oksuyor. Ben mem. başka çare olmadığını on sene. denberi her firsatta, hör yerde iddia ve isbat etmekteyim, Şu halde tasavvurlarımızı tasdik et. kabil olabilir mi? ine bakm tatlı tatlı «üliştüler. Sonra, Butan, bu işe başlamak için lâzım olan serma- venin nereden bulunacağını sor. du. Matyö, sakin bir eda ile, ilk önce hiç borca eirmeden bir kaç hektar üÜzerinde bir tecrübe ya. nacağını, ve çalısmak sayesinde g yavaş Taaliyet sahasmı büyüteceğini anlattı. Kendisi i. a— —— kağa fırlamıştır. Deponun en- kazı caddeden geçen telgraf ve telefon hatlarını kâmilen yere Mmdirmistir. Bu yıkılmada in - Banca bir zayiat olmamıştır. Yı. kılma gündüz olsaydı geçenle - rin büyük bir tehlikeyle karşıla. şacakları muhakkaktı. Yazan: EMİLE ZOLA ÖSMAN YENSENİ şin başmda olacak ve yardımcı kolları elbette bulacaktı. Şimdi. Bk biricik emeli Segenle anlaşıp dan bir kaç hek. — Siz ne dersiniz doktar, Se. gen buna razı olacak mt? — O cihetten emin olabilirsi. niz dostum... Seçen günden gü. ne artan para ihtiyacı kargısında o balı ız toprakları elden çı . karmayı hahişle kabul edecek . tir. Zaten evin Tunda değ Birdenbire lâkırdıyı değişti. lâ! Fabrikayı terke. den Boşene bahsettiniz — Hayır, henüz bir şey söyle. medim, Hattâ sizin de $ lik bu sırrı kimseye açmamanızı İs. tirham edeceğim. Çünkü Boşene her şeyi bitirdikten sonra ha- ber vereceğim Yemekten sonra acele acele kahve içtiler. Doktor Bulan: — Buyurun sizi otomobilim- le fabrikava götüreyim. Ben de oraya gidiyorum. Madam Boge. nin arzusu çevhile her perşembe Maorisi bir kere muayene ederim, Bacaklarından muzlarip olan o gocuğun midesi de o kadar na, ziktir ki, kendisini gayot sıkı bir perhize tabi tutmağa mec. burum. Esasen anneleri tarafın- dan — emzirilmiyen — çocukla - rım midelerinden hayır umulur mu? Sizin gayvur — karınız bu derdi hiç tanımamıştır. O, ço- cuklarına her istediğini yedire « bilir. Halbuki bu zavallı Moris, Üç yerine dört kiraz yese der. hal karnı ağırır. Hernehal ise, benimle beraber — geliyorsunuz değil mi? Yalnız, evvelâ Roke. pin sokağına uğrayarak oradan bir sütana Bseçmeliyim. Uzun sürmez... Haydi çabuk gidelim! Otomobile bindikleri zaman, doöktor Butan sütanalar idaro - sine Segenler için gitmekte ol. duğunu söyledi. Onların evinde gene birçok geçimsizlik vakalı. rı oluyordu. Segen, karısının doğurduğunun ertesi günü, An. dre ismini verdiklöri " yeni do - Rana sütana bulmak vazifesini kendi üstüne almak istemişti. Bu işten anladığını iddia ede. rek büyük memeli çam yarma. sı bir kız getirtmişti. Fakat iki ay geçmeden çocu. Run zayıflamakta olduğu gö- rünmüştü, Bir gün, davet Üze. rine gelen doktor, zavallı yav. rucuğun iyi beslenmemek zünden bu hale geldiğini söyle- mişti. O iri yapılı kızın sütü gıdasızdı. Moğer bir sütana değiştirmek ne mühim, ne zor bir meseley. miş! Evin içinde fırtmalar kop. muş, Segen yumruğunu masaya vurarak kapıları öttürerek ar. tık hiçbir geyle meşgul olmrya- cağını bağıra bağıra söylemişti. (Daha var) VAKIT Gazetede gıkan bütün yazı ve resimlerin bukuku mahfuzdur ABUONB TARİFEXİ Memleket — âlemleket içinde dişinda B3 155 Gr. ©80 425 . 8 aylık 415 VĞ V yillik 900 w00 » Tarifeden Balkan Birliği için ay. da otuz kuruş düşülür, Posta birli ğine girmi sen yerlere ayda yetmiş beşer kuruş zammedilir. Aböne kaydını büdiren mektup ve telgraf ücretini abene parasının bosta veya banka ile yollama Le retini tönre kendi Wzerine âlır. Pürkiyenin ber posta merkezinde VAKTT'a abone yazılır. Adres değiştirme Horeti 28 Krş HLAN VURETLERİ Ticaret dân'arının sanlim . a. tırı sondan itibares ilân sayfala rimda 40, iç sayfalarda BO kürüş Bördüncü sayfada 1; İdncl ve Ü çüncüde 2, birincide 4; başlık yanı kesmece ” üradir. Aytık 9 aylık Büyük; çok devamlı, — kilşelt renikli DA verenlere ayrı ayrı İf dirmeler yapılır. Resmi fânların santim satırı 40 kuruşlur. Tica-i Mahiyette € İmyan Röçük Hânlar Bir defa etası bedevadır. Dört na. ea Hânların Çazla salırları uştan herap edilir. öt hem doğrudan döğrüuya kandi idare yerinde, hem Ankara caddesinde Orhanbey hanında KE. MALEDDİN İREN İlâün Bürosu #liyle Un kabul eder. (Bürenun telefonu: 20833).