9 Nisan 1940 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

9 Nisan 1940 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

/— VAKIM © NISAN 1940 Norveç İngiltereyi protesto etti Oslo, 8 (A.A.) — Norveç rad. , duğunun bu sabah görüldüğü te- , leketlerinde vaziyetin bugün, yosu, Norveç sabah memleketin kara sularına mayn dökmeye başladıklarını ve bu suretle vücuda getirilecek o. Jan mayn tarlalarınm hudutları. nı bildizdiklerini haber vermek. tedir. Londra 8 (ALA.) — Salâhiyet. tar mahfiller, Norveç kara sula. rına maya konulması amüycq. nin Muvaflfakıyetle neticelenmiş olduğunu Röyter ajansına bildir. mişlerdir. ngiliz ve Fransız bahriye kuv. vetleri tarafından yapılan bu ha. veket, bitaraflara karşı değil fa. kat, Almanyaya karşıdır. Bu ted. bir üzerine, Narvik ile Alman li. manları arasındaki demir nakliya. tı, tamamiyle durmaz ise dahi çok mühim surette aksayacaktır. Müttefiklerin bu yeni tedbiri, İskandinavya memleketleri ara. sındaki diğer eşya münakalâtı ü. zerinde de tesirini gösterecektir. Salâhiyettar Londra mahfille. rinde tebarüz ettirildiği gibi, bu tedbir müttefiklerin menfaatleri. ne de yarayacaktır. Salâhiyettar Londra mahfilleri, bu hareketin, nazari bakımdan, bitaraflık huku. kunda açılmış bir rahne teşkil et. tiğini kabul etmekle beraber bi. taraflık hakkındaki kanunların iki taraflı tatbik esasına dayan. makta olduğunu da bilhassa kay.. detmektedir. Filhakika, taraflar. dan biri bu kanunlara riayet ct. memekte ısrar ederse, diğer ta. raftan bu kanunlara tam surette riayet etmesi iştenemez. Şurasını da kaydetmek icabey ler ki, Almanya, bugün müttefik. lerin aldığı tedbirden maada bü. tün diğer tedbirlerle bütün en. ternasyonal kanunları ihlâl eyle. miştir. Eğer müttefiklerin bugün aldığı tedbiri almadıysa, bunun sebebi de kendi işine gelmediği. dir. Laadrada ayrıca şurası da te. barüz ettirilmektedir ki, mütte. fikler, harp sahnesini genişlet. mek niyetinde değildirler. Fakat, ayrıca şu cihet de kaydedilmekte. dir ki, müttefikler -Almanyanın İskandinavya memleketlerine kar şt yapabileceği her türlü hareke, te bütün şiddetiyle mukabelede bulunacaklardır. Maynlar Bir Saatte Döküldü Londra, 8 (A.A.) — Salâhiyet. tar İngiliz mahfilleri, Norveç su. larına mayn koyma ameli; bir saatte yapılıp bitirildiği ve bu esnada, mayn koyan müttefik ge. milerin herbangi bir taraftan hiç bir muhalefete maruz kalmadığı bildirilmektedir. Oslo, 8 (ALA.) — Norveç hü. kümeti, neşrettiği bir resmi teb. liğ ile,mütefiklerin Norveç kara sularına döktükleri maynlarını toplamalarını ve Notrveç kara su. larına girmiş olan harp gemileri. ni geri çekmelerini talep etmiştir. Norveç hükümeti, Norveç bita. raflığının böyle bir ihlâlinin j. cabettireceği — tedbirleri almak hakkını muhafaza eylediğini bil. dirmektedir. Norveç parlâmentosu, bugün saat 17 de toplanacaktır. Norveç, bitaraflığının mütte . fikler taralından ihlâlini resmen ve enerjik bir surette protesto etmektedir. Londra, 8 (ALA.) — Norveç elçisi bugün öğleden sonra Lord Halifaks'ı hariciye nezaretinde ziyaret etmiştir. Öyle zannediliyor ki, Norveç mümeesili, Norveç karalarında mayn tarlaları vücuda getiril. mesine karşı hükümetinin notasi. nı tevdi etmiştir. h Norvüç Hayret İçinde Oslo, 8 (A.A.) — Norveç hü. kümet merkezi hayret ve teessüf içinde. Şebhrin her tarafından grupların teşekkül ettiği ve son haberleri görü: i mü ediliyor. Gazeteler husustl nüsha. lar müttefikleri göste. italar basmaktadırlar. Bu yet Aalesund, Chriastiarısund 'e Narvik civarıdır. “Degbladet” gazetesi neşretti. ği hususi bir nüshada diyor ki: Garp devletleri bu gece Nor. veçin kara =ı üç noktada mayn tari le — kapladılar, Garp devletlerinin harp gemileri de bu mın devriye geri. yorlar. Bu, Nörveç hükümetini hâayrette bırakan gayri muntazır bir zorbalık hareketidir. Maynlar civarında mühim İn. giliz kuvvetleri nöbet bekliyor. Binaenaleyh bu maynları kuvvel te müracaat ederek temizlemek N için imkânsızdır. 4i filosu yola çıktı Öslo, 8 (A.A.) — Kattegat ve | makamlarının bu | eyyüt etmektedir. Bu gemiler arasında büyük harp gemileri olduğu gibi - dımct ve silâhir balıkçı gemileri de vardır. Noörveç sahilleri — açıklarına İngiltere ve Fransa tarafından mayn dökülmesi meselesi müna. sabetile Norveç ajansı muharri. rinin müttefikler tarafından İs- veç sahillerine de mümasil ted- birler tatbik olunup olunmıya . cağma dair vaki sualine hariciye nazırı şu cevabr ver - miatir. İsveç suları hususunda böyle bir tedbir mevzuu bahsolamaz. Faveç kabinesinin toplantısı Stokholm, 8 (A.A.) — İsveç toplanarak, Norveç bi - nın İngiltere ve Fransa e dan ihlâlinden tevellüt eden va. ziyeti nasıl karşılamak lâzım gel diğini müzakere etmiştir. Parlâmento hariciye encümeni de yarm 12 buçukta içtimaa da. vet olunmuştur. İKabine toplantısı hakkmda hiç bir tebliğ neşredilmemiştir. Stokholm, 8 (A.A.) — İyi bir membadan bildirildiğine göre şimdiki ahval ve serait dolayısi- le mill! müdafaaya müteallik hazırlık tedbirleri arttırılmış- tır, Holanda da hayrette Amsterdam, 8 (AA.) — İn. gilterenin Norveç kara sularına mayn dökmesi Holanda resmi mahafilini hayrette brrakmıştır. Maamafih resmi mahafil bu bapta mütalea beyan etmekten imtina oylemekte ve Norveç el umumiyesinin göste i aksülâmeli dikkatle takip öyle- mektedir. Holanda mahafili, enternas - yonal kaidelerin, hakir dahi ol. Ba, ihlâtini teessüfle karşılamak. tadır. Binaenaleyh müttefiklerin E’nrnkctini takbih etmek lâzrm- “Berlinde dünkü toplantı deBalqml, 8 (Radyo) — Berlin- bugün Hitlerin Triyasetinde mühim bir toplantr yapılmıştır. İki saat süren bu konferanasta, müttefiklerin İsveç, ve Norveç karamularında mayn döktükleri. ne karşı alınacak - tedbirlerler görüşülmüştür. Alman gazeteleri ne diyor? Berlin, 8 (A.A.) — Norveçin karasularına mayn dökmek suretile Fransa ve İngilterenin bu memleket bitaraflığının ih. Tâlini Berlin güzeteleri “garp devletleri bitaraflara karşı ta- arruza geçmişlerdir” başlığı altında mevzubahsediyorlar. Deuteche Allgemeine Zek- tung diyor ki: Çörçiül, bu zorbalık hateke . tinin İngilterede harbin teşkil ettiği çıkmazdan yegâne kur . tulmak çaresi olarak telâkki e- diyor. Demek oluyor ki, ilkba- har İngiliz taarrnzu böyle ce. teyan etmektedir, Hamburger — Fremdenblad gazetesi de şüyle diyor: Garp devletleri harbi Alman yaya Jlân ettiler. Bitaraflara yapıyorlar. Harbin s#ekizinci a, yında daha taarruza cesaret edemiyorlar, bitaraflara taar - ruz ediyorlar. Garp devletleri Nörveç ka - rasularında bitaraf bir mem . lekete ait bir yer değili de, ken, di yerleriyimiş gibi hareket e- diyorlar. Almatya, bitarafla - rım garp devletlerinin tecavüz. lerini ne dereceye kadar ka , bul ettiklerini anlamak mec « buriyetindedir. Kopenhag, 8 (ALA.) — Nas- yonal Tidend gazetesinin Ber. Un muhabiri, resmt mahafilin mukarreratı hakkında iyi ma. lümat almakla maruftur. Bu zat diyor ki: “Alman mahafili, Norveç ve İsveçin bitaraflıklarının artık mevcut olmadığını ve mütte - fiklerin şimal memleketlerine karşı asker! bir hareket icrast için hazırlıklarda bulunmuş olduklarını veo bu hareketin pek yakında vukua geleceğini kani bulunduklarını beyan et- mektedir." Maamafih Almanya, müt . tefiklerin ilk darbeyi indirme. lerint beklemek niyetinde de- Bildir. Bilâkiz süratle ve hay: ret edilecek şekilde harekete âmâdadir. Alman mahafili, evvelâ, Nor veçten ve müteakiben İsveçten büyük Belt sahilllerinden şimala | bahsetmekte olup Danlmarka doğru 80 lâ 100 parça Alman harp gemisinin ilerlemekte ol . dan bahsetimemektedirler. yarın değişmesi endişesini iz . har etmektedir. İki Alman vapuru battı. Oslo, $ (A.A.) — Kttaatın nakline tahsis edilmiş olan 5261 tonluk Alman Riyo dö Janeyro yük vapuru Kristiyansund ya. kınlarında torpillenerek batmış tır. Vacurda bulunan 300 kişiden 150 si ölmiüştür. Ostlo, $ (A.A.) — Poseldon ol- duğu zannodilen büyük bir Al. man petrol gemisi Raner adala rı açıklarında batmışstır, Oslo, 8 (A. ÂA.) — Bodoe li. man kumandanlığı Narvike gi- den Vestfiyor'da bütlün münaka. lâtı durdurmak emrini almıstır. Bu tedbir, Norvec sularında mayn tarlaları vücude getirilme. si üzerine alınmıştır. Balıkçı gemileri de limandan hareket etmemek emrini slmış- tir. Öslo, 8 (A.A.) — Röyter: Dört ecnebi harp gemisi saat 7 de Hustad civarında Norveç sahillerine yaklaşarak — orada bulunan bütün gemileri tevkife icbar etmişlerdir. Fakat bir Noörveç destroyeri - nin muvasalatı Üzerine bu dört gemi uzuklaşmıştır. Norveç hükümetine verilen nota Paris, 8 (A.A.) — Havas &- janat bildiriyor: Fransa ve İngilterenin Oslo el. çileri, Norveç hükümetine birer nota tevdi eylemişlerdir. Bu notanın esası şudur: Almanyanın hemen her defa- sında kabul edilmiş harp kalde. lerine aykırt olarak, bütün mil- letlere mensup bitaraf ticaret gemilerine karşı yaptığı hücum. lar son haftalar zarfında fazla: Taşmış bulunmaktadır. Alman hükümeti denizlerde hiç bir şart gözetmeyen bir tahrip faaliyeti. ne girmiştir. Almanya bunun i- çin haber vermeden denizlere maynler döşemiş ve aralarına da harekete müheyya denizaltı gemiler! koymuştur. Masum ba, lıkçr gemilerine kadar tesirini ğgzm bu tahrip siyasetinden Lu'ııtîlıı veg.n-ımıbl vapurları bi- r zarar görmüştür. Bu sebeple 200 kadar Alman hücumu kaydolunmuştur. Bu hü- cumlar bitaraf mal ve canlarmı tahrip etmek ve korku ve deh . şet ilka eylemek için bile bile yapılmıştır. Müttefikler hiç bir zaman bunlara benzer hareket. te bulunmamış hkattâ korsan tayyarecileri ve denizaltılarını bile ku " Enternasyo - nal bitaraflık kanunu ancak kendisine bir avantaj bulduğu zaman ileri sürmekte olan Al . manya görüldüğü üzere açık su- rette bitarafların hukukunu çiğ- nemektedir. Enternasyona! hukuk, düşma. nin sistematik bir surette gayri meşru hareketlere — tevessül et. mesi takdirinde karşı taraf mu- haribine, bu suretle vücut bu- lan vaziyete uygun harekete geç. mek hakkını dalma tanımıştır. Müttefik hükümetler, bita- raf memleketlerin gördüğü bü- yük zararlara Tağmen, Norveç hükümetinin, Alman talebeleri. ne uyarak, kendisini, Alman gemilerine — Norveç sularında harp gemileri refakat ettirmek mecburiyetinde gördüğünü mü- Şahede eylemişlerdir. Müttefik hükümetler, bu va- ziyete dahâ uzun tmüddet müsu- maha edemezler. O vaziyete ki bu sayede Almanya, harbin de. vamı için hayati mahiyette mad deler elde eylemekte ve Norveç. | ten, müttefikleri tehlikeli suret- te geri ve aşağı bir mevkile ko- yan kolaylıklar temin etmekte. dir, Eğer harbi kazanmak lüzu. mu, bugün müttefikleri lâzım gelen tedbirlere — başvurmağa mecbur birakırsa, dünya efkârı umümiyesi, — müttefiklerin bu süretle hareket mecburiyetini ve bu hareketlerinin jn Avrunadaki küçük devletlerin hayati ve mevcudiyeti prensibi olduğunu anlayacaktır. Bu sebeblerle İngiliz ve Fran- s1Z hükümetleri, harp gö- türmekte olan gemilerin Norver karasularından serbestçe geçme. sine mani olmağa karar vermiş. lerdir. Müttefik hükümetler, bu notaları ile şu ciheti bildirirler ki, Norveç karasularının muhte. Aynı muhabir, şimal mem .i lif mıntakaları, buralara dökü- İngilterenin Ankara elçisi dün Londradaki bir : mitingde şöyle dedi: | “Türkler gibi merd ve cesur dost- lara malik olmakla iftihar duyuyoruz,, Londra, 8 (ALA.) — İngil - terenin Ankara büyük elçisi Siry Hüğessen, İngiliz . Türk komitesinin Monsion House de , tertip ettiği muazzam bir mi- tingde demişlir kl: “Türkiye biribiri ardından zelzelelere, feyazanlara uğra, mıştır. Bu felâketleri Öyle bir cesaretle karşılamıştır. ki, bu- nun üsatünde bir coaaret göz. 'Altı Alman tayya- | pesi düşürüldü ; Paris, 8 (A.A.) — Tebliğ: | Havada, hatlar üzerinde ve | Şimal denizinde büyük faaliyet kaydedilmiştir. Dün, biri İngiliz tayyareleri ta. | rafından Şimal denizinde olmak Üzere, altı Alman tayyaresi dü. şürülmüstür. Alman tayyarele- rinin beşi Fransa üzerinde dü - şürülmüştür. Bu tayyarelerin enkazı bulunmuş ve müretteba . tından ülmeyenler esir edilmiş . tir. Bunların ikisi “Dornire” ü- çü de “Messersehmidt 109” dur. Hiç bir Fransız tayyaresine bir şey olmamıştır, Almanlar, cephe üzerinde ve Fransanın şark ve şimal mmta. kaları Üzerinde mütemadi uçuş. İar yapmıstır. İngilir tayyareleri de Şimal denizi Üzerinde mutat uçuşları. nı yapmıslardır. Bu harekât es- nasında bir Alman (uyyaresi düşürülmüatür. Londra, 8 (A.A.) — Dün öğ- leden sonra, Şimal denizinde bir keşif uçusu esnasında İngiliz tay yareleri, Alman avcı tayyareleri ile karşılaşmış ve bunün üzeri. ne bir hava muharebesi 'vukua gelmiştir. İngiliz hava nezaretinin tebli. ğine göre, bir Alman tayyaresi diüşürülmüş, diğer bir Alman tıyî'ami de tahrip edilmiştir. İ- ki İngiliz tayyaresi, üslerine dönmemiştir. Stalin hatti yapılıyor Tokio, 8 (ALA.) — Buzların çüzülmesi mevsiminin yaklaş. ması ile, Siberyadaki Kızıl or. du, 56000 kllometrelik Mançu. | kuo hududu boyunca, halen | | mevcut “Stalin . hattı” iİstih . | | kâmlarını, Majino gibi devam. h bir hat haline ifrağ için fa. aliyete geçmiştir. Son zamanlarda Japonya İle bir ademi tecavüz muahedesi yapmağa muvaffak olamıyan Sövyetler Birliği bu suretle Ja ponyanm muhtemel bir hücu. | muna Karşı kendisini garanti | etmek arzusundadır. Japon askeri mahfillerinin düşüncelerine göre, Soyyetler | Birliği, kendisine yakın $ark . | ta lüzumu olabilecek bir kısım askeri uzak şarktan çekebil . mek vaziyetine girmek için bu tedbirleri almaktadır. Tuna kapatılacakmış! Berlin, & (Radyo) Ro. münya hükümeti tarafından bir sulkast keştedilmiştir. Tu, fazin demir kapı kısmındaki kayalıkları berhava — oderek nehre düşecek kayalarla sey- rüseferi durdurmak için bir - kaç İngiliz ticaret gemisinde bombalar bulunmuştur. Bu gemiler tutulmuştur. —&<“—— Millet Meclisinin toplantısı Ankara, 8$ (ALA.) — B. M. Meclisi bugün Refet Canıtezin başkanlığında toplanmış ve ba z azanın mezuniyetlerine alt riyaset divanı tezkeresiti tas. vip ettikten sonra içtimaa ni - hayet vermiştir. Meclis çarşambu günü top . lanacaktır. —a len maynlerle tehlikeli bir hale getirilmiştir. Gemiler, — melfuf notta gösterilmiş olan mıntaka. lara kendi mesuliyetleri altında girebilirler. Diğer taraftan bu | mıntakalara dökülen maynler, Norveç tebar ve gemilerinin Norveç limanlarına ve Norveç sahil köylerine zirip çıkmasına katiyen bir mani teşkil edecek mahiyet göstermemektedir. termek hemen hemen imkân - sızdır. Türkiye siyaret sahasıtıda da çok mühim kararlar vermiş tir. bu kaürarlar hususunda Türkiyenin yanındayız. Biz bliliyoruz ki, Türkler ve biz dostuz, sadık dostlarız. Bu derece mert ve cesur dostlara malik olmakla İftihar duyuyor ruz.” Edirnede sular yine yükselmeye başladı (Baş tarafı 1 incide) Edirne, 8 (Telefonla, gece ya. rısıtdan sonra) — Saat on ikiye kadar sular 25 sşantim daha yük. seldi, 5,30 metreyi buldu. Bulga. ristandan gelen haberlere göre Tunca ve Meriç oralarda çok coş. kundur. Sabaha doğru suların daha (azla yükseleceği - anlaşılı. yor. Felâketin büyüyeceği mu. hakkak görülüyor, Sel basan diğer yerler Ankara, 8 (A-A.) — Son gün. letde nehir ve ırmakların taşma. siyle su altında kalan köy ve ka. sabalarımıza ait şimdiye kadar a. linarı malümat aşağıdadır: AMASYA: Hükümet koenağiyle belediye dairesinin alt katlarını ve 11 kö. yü su basmıştır. Su basan ve basmas: ihtimali bulunan köyle. rin ahali ve hayvanlarını sandal Ve sallarla kurtarmak sayesinde insan ve hayvan zayiat: olmamış. tır. Amasya şehrinde yalnız altı bi. na hasara uğramıştır. Vilüyet sal. larla gidilemiyen köyler — için Samsun vilâyeti derhal kamyon, larla sandal ve sandalcı gönder. mek suretile boşaltılamıyan köy. lerin sür'atle tahliyesine yardım etmiştir. Son dakikada alınan bir habe. re göre, Yeşilirmak S0 santim in. ? miştir. SİVAS: — Kasabanın kenar mahallelerin. den birini ve ırmak kenarındaki köylerden bazılarını su basmıştır., Aynı zamanda Güründen geçen 'Tokma suyu da taşmış ve kasaba. yı su basmıştır. Altı ev kıgmen hasar görmüştür. 450 dekar mer. TU arazi &u altındadır. İnsan ve hayvan zayiatı yoktur. TOKAT: Vilâyetin merkezi, Turhal, Pa. zar, Gökdere, Dökmetepe nahi. yelerini su basmıştır. 37560 de. kar mezru, 31530 dekar gayri mezru arazi su altındadır. Diğer taraftan Niksarın da bir köyünü su basmış ve yirmi hayvan telef olmuştur. İasan zayiatı yoktur. Köyün mevcut ahalisi tamamen sıhhatte olarak civar köylere yer. leştirilmiştir. Son dakikada alı. nan malümata nazaran, sular in. meye başlamıştır. Yeşilirmak mecrasına yaklaş. muş ve Kilkit suyu da 60 santim inmiştir. Diğer taraftan Tokat şehrin. den Turhala kadar olan sahadan da sular çekilmektedir. MALATYA: 'Tokma suyu taşmış, Tepecik köyünü su batmıştır, Köyün S00 dönümlük mezru arazisi su altın. dadır. İnsan ve hayvati kurtaril. mrştır. Yozgat, 8 (A.A.) — Çekerek ırmağı taşmış, Akdağ madeni ka. zasından iki köyü su basmışlır. İki yüz otuz üç dönüm mezru a. razi su altındadır. İnsan ve hay. van telefatı yoktur. Almanyanın istilâ plânı (Baş tarafı İ incide) 1941 ilkbaharı Danimarka, Belçika, Holaânda, Fransanın şimali garbisi ve İsviçre. 1941 sonbaharı Ukranyn. Bu plân, İskandinavya, Bü. yük Britanya ve Portekizin il - hakı ve Yittorladan La Co- rogüe'a kadar İspanyanın şi * mail garbisinin zaptı İle ikmal edilecektir. |