11 Nisan 1940 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

11 Nisan 1940 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

- VAKIT Fransız Başvekili iH NİSAN 1940 Reynonun beyanatı “Müttefiklerin ablukası bütün şidde- tile tatbik edilecektir.. Paris, 10 (A-A.) — Ayan mec. isinin bugün saat 15.10 da aktet. iği celsenin başında Reyno şu yeyanatta bulunmuştur: Fransa, İsveç demir madenleri. | nin mütemadiyen Almanyaya git. mesine nihayet vermek istemiştir. Norveç denizlerini kapadık. Çün. kü Norveçin bitaraflığı mevcut değildi. Almanyaya karçı yapıl. muş olan bu harp hareketinin me. suliyetini kabul ediyoruz. Bun. dan böyle Narvikden Almanyaya bir ton demir bile gitmiyecektir. Almanya da, hareket etti ve hattâ bizden daha evvel. Alman. ya harp filosunu Norveçe gönder. Halifaksın nutku Lamdra, 10 (ALA.) Lerâ Hualtl. fax bugün Londrada söytediği bir nu. tukta demiştir. ki: Noeveçin Almanya ile müzakete etmek Üzere bulunduğu — haberinin doğru olub olmadığını — bilmiyorum,. Bu baber doğru dahi olaa hiç şüb. he etmiyorum ki müttefikler Norveç hükümetini böyle bir karara tevcasli #«tmeye mecbur olmuş telâkki —ede. bekler ve bizaenaleyh gerek Norve- gta istiklâli namına gerek kendi he. sablarına Almanyanın bu yeni kuv. vetinin çimal denizine ve — Atlantikm yayılımsama mani olacaklardır. Tngil. tere buma asala müraada etmiyecektir. Lord Halifax İngiliz donkamasmın icrastından bahsederek demiştir. ki: Buna inanmırz, İngiliz donanması alıl değildir. Devanmamızın faaliyeti hakkında mümkün olduğu — derecede tAfsilAtIK haberler vereceğiz. Ban altı ay içinde İngiltere ve Fran a Norveçde her hangi bir limant ve Üssü işgal edebilirlerdi. Hu gibi şeyler, eğer bilaraflar za. manmda yardım isterlerse, muvat. ak olabilir. Çönkü yardım istedikleri rakıt geç kalınmış olüyor ve ba yar. ı%:nnıır bir tarzda yapılamıyor. ki, Almanya kendi manfa. icab ettirdiği takdirde udemi! te. ivuz paktlarma rağmen ve tahrik K tecavüz ve taarruzlarda tan çekinmiyor. memleketin istiklâlini imhâ et. bareketinin bir rukabele bil. tadbiri olduğuna dünya efkârı kandırmak bizrat CGöb. iğin bile müşküldür. Binmenaleyh vaziyet gudur: Kendi kendin! müdafaaya muktedir olmayan herkes tahllkededir. Almanyanın hat. tı hürekeli rastgele saldıran ve varun bir kuduz köpeğin vaziyetidir. isveç ve Holandada tedbirler Amsterdam, 10 (A.A.) — Röy ği Holandada memleke- sini tehdide maruz saydığı ma. nasını tazammun etmez. Ancak, Holanda, Ahlâl için müdafaa vesaitini geniş mik- yasta arttırmıştır. Ve bir gece içinde istilâ edilemiyeceği, iti- raz kabul etmez bir şekilde id. son günlerde vaziyetin vahim şekil üzerine, bir takım askerf tedbirler daha ittihaz edil Miştir. Bütün hava kuvılvederi “ n mezuni: . ai YS İsveçte Hazırlıklar Helsinki, 10 (A.A.) — İsveç. buraya gelen haberlere gü. kral vaziyetin vahametine bi. büğgünden itibaren memle- ava müdafaasmı emret- hi b parlâmentosu dün gece iği gizli Celsoeden sonra hiç bir beyanatta bulun. mamıştır, Belçikada İzinler Kaldırıldı Brüksel, 10 (AA.) — Belga | ajansı Belçika ordusunda bütün | mezuniyetlerin kaldırılmasını bil. dirmekte ve fakat umumi! - sefer. berlik yapıldığı hakkındaki berleri tekzip eylemektedir. miştir. Tayfa layafetinde giden bahriye askerleri Hmanları ele ge. çirmiştir. Bundan başka Almanya, kuv. vete müracaat etmemeyi taahhüt eylemiş olduğu Danimarkayı da istilâ etmiştir, Nazi rejiminin bu yeni ihlâli hareketlerine hayret etmiyoruz. Müttefiklerin ablukası Alman kontrolüne tâbi bütün — mıntaka. | lara bütün şiddetiyle tatbik edi. lecektir. Alman filosunun — yarısından | lazlası İngiliz anavatan filosu ile Franşız filosunun tehdidine ma, rTuz bulunüyor. Bir Alman tebliği bugün bize bildiriyor ki, Blucher ve Karfls. Tuüche krüvazörleri batmıştır. Di. ğer Alman gemileri Norveç li. | manlarında abluka edilmiş bulu. | nuynr. Avrupa harbinin yeni safhası (Baş tarafı 1 inolde) bulunması Almanların işlerini ko. l;y,bıııın.m. Telgraflardan an. idığına göre bazı Norveç li manlarına, bir, iki düzüne silâhlı | Alman askerinin çıkması bu h. manların işgaline kâli gelmiştir. Sonra ilk haberler Norveç hü. kümetinin Oslodan Hamara çe. kildiğini ve Almanyaya harp ilân ettiğini bildirmişti. Dün - gelen | bir haber ise Notveç parlâmento. sunun üç kişiden mürekkep bir | heyet intihap ettiğini ve bu he. yetin Almanya ile anlaşmak ü. zere müzakereye giriştiğini bil. diriyor. Eğer Norveçliler memle. ketlerinin harp sahası — olmasına meydan vermemek için şimdiden Almanlara teslim olmak kararını zorlaşacaktır. Bununla beraber Şimal denizinde cereyan etmekte olduğu anlaşılan deniz ve hava şebbüslerine girişmesi ilk zaman. larda muvaffak olsa bile neticesi daima tehlikeli olabilir. Zica bu takdirde denizlere hâkim olan ha. sım harp gemileri istilâcı kuvvet. Alman. | lı.ı bugünkü hâdiseler den bu gazetelerin Şimaldeki AL man istilâ hareketlerini tasvip, hattâ takdir ile karşılamasında â. deta son mülâka yularına ve . kanlara sarkmak plânı daha — cü. ha. | retkârane bir teşebbüs değildir. ASIM US devam (Baş tarafı 1 incide) narması ön parçadan ibaret ol. mak üzere İngilir donanmasiyle çarpışmıştır. Deniz harbi Skajarak'da iki noktada şiddetle cereyan etmek. tedir: 1) Teveç sahili Manatrad açık. larmda.. 2) Oslo fiyorunda, Bu mıntakalarda Alman harp gemileri İngilir donanması ve Norveç müdafaa — vasıtaları (l çarpışmaktadır. Bir Norveç g si bir Alman torpido muhribini batırmıştır; İngiliz — tayyareleri. nin attıkları bombalar büyük bir Alman kruvazörlne isabet etmiş. tir. Osle fiyorunda İngiliz . Nor. veç donanmalarının batırmış — ol. dukları Alman gemilerinin mec. , muu hacmi kırk bin tondur, Bu yeküna Almanların Blüşer ve Karlsruhe de dahildir. Bir Cep Zewhltsı Da Batırıldı stokholmden bildirildiğine gö. ve Norveç müdafaa vasıtaları Al. manların on bin tonluk Doyçlarıd tipi bir zırhlısinı batırmışlardır. Bu şekilde Alman cep zırhlıların. dan bir tek kalmış oluyor, (Graf Spe de evvelce intihar etmişti.) Narvik'de 10 Nisan sabahı beş İngiliz tor. pidosu Narvik limanına hücum | etmiş ve altı tane modern Alman törpidosu ile hatp etmiştir. Al manlar sahillere yeni yerleştirmiş oldukları sahil müdafaa - topları tarafından da himaye edilmiştir. İngilizler bir Alman torpidosu batırmışlardır. Üç Alman torpi. dosu da ağır yaralar almış ve bü gemiler yanmaya başlamışlardır. Bunlardan maada Almanların Ravinsveld isimli büyük mühim. mat gemileri de İngilizler tara. fından batırılmıştır. İngilizlerin İstirdat Ettikleri Limanlar Evvelce Almanlar tarafından işgal edilmiş olan Bergen ve Trorbaym limanları müttefikler tarafından işgal olunmuştur. Bu haber Stokholm tarafından da teyit edilmektedir. Londra, 10 (AA.) — ve 'Trodhemin İngiliz tarafından işgal edildiğine dair olan haber Londrada henüz teey. yüt etmemiştir. İngiliz Başvekilinin Beyanatı Londra, 10 (ALA.) — Avam kamarasında beyanatta bulunan B. Çemberlayn, Narvik önündeki | bahri harekâttan bahsederek de. | miştir ki: $ İngiliz destroyeri Narvik ko. | yuna doğru ilerlerken en son tip altı büyük Alman destroyeriyle çarpışmışlardır. Alman gemileri. ne kara bataryaları ve bu defa vazedilmiş olan büyük toplar yar, dım etmekte idiler. Hanter dest. royeri batmıştır. Havdy ise ka. raya oturmuş ve kurtarılmasın. dan ümit kesilmiştir. Bir diğer destroyer de ciddi gurette yara. landığı gibi Hostile İngiliz gemi. si de hasara uğramıştır. gemileri kendilerine faik düşma. nin taarruzlarına cesaretle muka. bele ettikten sonra geri çekilmiş. ler Alman gemilerine gelince, bir destroyer tahip edilmiş ve tam i. sabet neticesi, içinde yangin Çi. kan diğer üç destroyer de müret. tebatı taralfından — terkedilmiştir. Biz İngiliz destroyeri erzak nak. letmekte olan altı Alman nakli. ye gemisini tahrip etmiştir. Narvik önünden çekilen İngiliz destroyerleri, içinde ihtiyat mü. himmat bulunan bir Alman nak. iiyesine tesadüf ederek onu da batırmışlardır. Alman Donanmasının Zaylatı z Berlin, 10 (ALA,) — Alman başkumandanlığının resmi teb liğinde Alman kruvazörü Blü. eher'in Oslo açıklarında sahil bataryalarını iskata çalışırken tğır hasara uğradığı ve müte- akiben birkaç mayüe çarparak battığı bildirilmektedir. Aynı tebliğde Alman kruva- Zörü Kalsruhe'nin de Kristl- ansgund'da şiddotli bir muka- vemete maruz kalarak ağır hasara uğradığı ve battığı ilâ- Ve edilmektedir. Batan Alman — kruvazörü Blucher 10 bin tonluktur. İn- Şasr 1939 da tamamlanmıştı. Vapurda 8 pusluk 8 tane topla 3 tayyare vardı. Alman kruvazörü Karlsruhe 6000 tonluktur vea Königsberg gınıfındandır. Vapurda 5T0 ki- şİ, 9 tane 5,9 pusluk topla 6 ta. ne 3,5 pusluk hava topu vardı. | Müthiş deniz harbi | l | ediyor Karleruhe kruvazörünün in- şası 1929 da tamamlanmıstı Alman Tebliği İ Berlin, 10 (Radyo) — Alman | başkumandanlığından — tebliğ edilmiştir: İngiliz bahriyo kuvvetleri bugün Norveçin şimalinde bu- Tunan Narvik limanma asker çıkarmak istemişsa de muvaf. fak olamamıştır. Bir İngiliz harp gemlel bu esnada sahil. deki bataryalar tarafından b tırılmıştır. Çarpışmada 200 ka- dar İngiliz aakeri ölmüş veya ağır yaralanmıştır. Diğer taraftan, mukavemet güsteren 2 Norveç harp geml- | Bi, bugün Alman denizaltı ge. mileri larafıadan — batırılmış. Ür. Xorveç ve Alman gemileri Çarpıştı Charlottenberg, 10 (ALA.) — Norveç Ajansının — yerdiği bir babere göre Alman ve Norveç deniz kuvvetleri arasında bir müsademe olmuştur. Iki taraf. tan da ölü ve yaralı vardır. Aogir Norveç torpidosu bir Alman gemisini batırmiş ve (a. kat sonra kendisi de — batırıl. | muştır. Kjeller tayyaro meydanının | dün sabakki bombardıman ne- ticesinde bir benzin deposu vo müteaddit binalar yanmıştır. Londra, 10 (A, — Alman ve İngiliz harp gemileri Trond. hemi açıklarında dolaşıyorlar, Tandra, 10 (A.A.) — İnglliz layyareleri Oslo koyunda bir Alman destrayerini bombardı. man edip batırmıslardır. Londra, 10 (AA.) — OChris. | len siyasetten mülbemdir. | harpte bitaraf kalmak ve buna tinadnun şehri şiddetle bom- | bardıman edilmiştir. Stokholm radyosu bu akşam İsveç karasularında büyük bir deniz muharebesinin cereyan etmekte olduğunu bildirmekte. dir. Daradeand civarında bü- yük bir Alman nakliye filosu dağıtılmıştır. Karadaki muharebeler Lomdra, 10 (Hususi) — Stok. holm'den öğrenildiğine göre Os. loya 128 kilometre mesafede ae l rindâ Norveç- kıtalarile Alman piyade ve hava kuvvetleri ara. sında kanlı muharebeler cereyan etmektedir. Hilverum'da Alman lar yüzlerce ölü bırakarak geri çekilmişlerdir. Almanlar tayya- reler ve otokarlarla takviye kı- taatı getirmişlerdir. Stokhelm, 10 (A.A.) — Röy. ter: Norveç hududundan almman haberlere göre Alman kıtaatı tayyarelerinin müzaheretile Hil. varum civarımda Norveç piyade | kuvvetlerile muharebe etmekte. dir. Alman kıtaatı otokarlarla ve tayyarelerin himayesinde o- larak seykedilmiştir. Yine alman haberlere göre Knogsvingerin garbında da mu. harebeler olmaktadır ve Alman kıtaatı Hamara girmiştir. Ora. ya çekilmiş olan Norveç hükü- meti oradan ayrılmıştır. Stokhalm, 10 (A.A.) — Ber- ger ve> Oslonun 45 mil gşimali şarkisinde bulunan Kongsvinger. de şiddetli muharebeler olduğu bildirilmektedir, Stokholm, 10 (A.A.) — Oslo. daki Alman kumandanı Norveç kralı ile müzakere etmek üzere Hilvaruma gitmiştir. Hava kuvvetlerinin faaliyeti ,Londra, 1 0(A.A.) — Röyter bildiriyor: İngiliz hava kuvvetlerine men SUp geniş sahalı bombardıman tayyareleri Bergen limanında bulunan Alman gemilerine kar- şı biribiri ardma hücumlarda bulunmuslardır. Alman gemileri, | İngiliz tayvarelerine 2teş açmış- tır. Limanda bulunan iki büyük Alman kruvazörü ve iki torpido Mühribi, İngiliz tayyarelerinin bombalarına hedef teskil etmiş. tir. Kruvazörlerden bir tanesi. nin kıç tarafına ağır bir bomba isabet etmiştir. Sanıldığına gö- re, diğer gemiler de hasara uğ- ramıştır. . Stokkolm, 10 (A.A.) — Af tonbladet gazetesinin Oslodan haber aldığma göre İngiliz ha. va kuvvetleri Oslo civarımda Majoraten mevkiini — bombardı- man etmiştir. Norveç Ordusu Hükümete bağlı Londra, 10 (Sabaha kargı Radyo) — Norveç ordusu hü- kümete bütün kalbiyle . mer- | Halifaks diyor ki: Rüsya ile harp etmiyeceğiz Londra, 10 ÇA.A.) — Lord | Halifaks buğün — söylediği nu- | tukta Sovyetler Bitliğinden bah | sederek demiştir ki: :| Bazı kimseler Rusyaya ilânı'| harp etmemizi istiyor, diğer ba. | zı kimseler ise Rusyaya yakın . laşmamızı terviç eyliyor. Fakat | Rusya ile harp vapmak ve onun- la mukarenet tesis etmek fikir- leri tetkik ettiğimiz zaman iki şey unutulmakta olduğu teza . hür eder: Biri Rusyanın Polon. yaya ve Finlandiyaya taarruz etmiş ve diğeri de bizim asıl he- defimizin Almanyayı mağtüp et- mek olduğudür. Sovyetler Harbe Karışmıyacak Londra, 10 ÇA.A.) — Röyter ajansının Londradaki Sovyet mahafilinden öğrendiğine göre Rusyanın İskandinavya hâdise. leri karsısındaki vaziyeti, Molo- tofun yüksek Sovvet meclisinde söylediği son nutukta tesbit edi- : A « —_; Binaenaleyh dünkü hâdisele - rin, büyük devletler arasındaki karısşmamak yolundaki Rus si. yasetini değiştirmiyeceği bihak. kin tahmin edilebilir. Sovyetler Almanlara kızdılar Paris, 10 (Sabaha karşı Rad- r;)— Moskovadan gelen haber- Sövyet Rusyanın, Norveçin uğradığı taarruzdan ve Narvik Jimanının işgalinden ve bilkasea Almanların bu - harekete teşeb. büz ederken Moskova hükümeti- ni haberdar etmemiş olmasın. dan dolayı gayrimmenundur. Berlinde hâkim olan kanaat ise Rusya Raltık denizinde ta. mamen tatmin edilmiş olduğun- dan artık Şimali Avrupada hiç bir talepte bulunmasına mahal olmıvacı merkezindedir. Gafenkonun Roma seyahali Romanya hükümeti ta- tarafından tekzip h olundu “Röma, 10 (ALA,) — Messa- gero gazetesinin ; bildirdiğine göre, Romanya Hariciye narztrı Gafenko, bugün Bükreş'den Roma'ya hareket edecaktir. Gafenko'nun bu Beyabatinin iskandinavya hâdiseleri ve bu hâdiselerin balkanlar üzerin- deki muhtemol akisleri jile alâ. kadar sanılmaktadır. Belgrad, 10 (Radyo) dabeşteden bildiriyor: Romanya propaganda Nazı. vt Curkin bugün Romaya ha- | € reket etmiştir. | Diğer taraftan Romanya Ha. ririye Nazırı Gafenko'nun Ro- maya gideceğine dair çıkan bavadisleri, Romen hükümeti resmen tekzip etmektedir, İngiliz ticaret mü- mess'lleri geliyor | İngilterede Taşe Nezareti | tarafından Balkan memleketle- | rinin bütün ihracatı satın almak | üzere kurulan E. N. K. O. gir. ketinin 15 Nisandan itibaren memleketimizde faaliyete geçe. ceği haber verilmiştir. Bu haber tücecsrlarımızı çok alâkalandır- miştır. Bu —günlerde — İngilte - reden mümeesiller beklenmekte- dir. Malüm olduğu üzere bu ye- ni İngiliz şirketi Balkan memle- ketlerinin bütün iatihsalâtmı Al- manyaya gönderilmemesi için Batın al: Jr. çArecce buttur. Norveç hükümdarı Krisling muhayyel hükümetini tanıma- yacağını resmen bildirmiştir. İsveç radyosu Norvoç ile AL manya arasında müzakere İm- kânı olmeadığını söylemektedir. Bu haberler verilirken Nor- veç palâmentosu müzakere ha- Hndedir. İsveçten akın halinde göünül. lüler gelmektedir. Açık Davetiy? y Taksim Sineması Mudıırı?"':g — Bu. sennsı gAZeta sahip ve muharri! tesibinin toşriflerini rica ederi4-