19 Temmuz 1940 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

19 Temmuz 1940 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

t ba Japon kabinesi / deşekkül ediyor. Tökyo, 18 — Prens Konoye yeri Japon kabinesini teşkile devam — mektedir. Prens Konoye f — ye ve bahriye nazırları fam anlaşma husule geld binenin muvaffak olacağı bakılmaktadı e bürbiye neraretini $ Mdeki Tojo deruhle etmişlir, Bahri- ye nezaretinde eski bahriye nazırı yrisamiral Zengö Yoşita kalmıştır. Hariciye nezareline Yozuke Malsu. pka geliri » Adı geçen üç na. ar bugün içtima ederek Japonya, — ha barici siyasetinde diplomasi ile | Sordunun müşterek hattı harekelini İayin etmişlerdir. Konoye kabine - — Binin, Çin — Japon davasında ve Deynelmilel siyasette muvaflak ola- Bağına mubakkak nazarile bakıl . makladır. ! VAKİT: Harbiye nazırı Sideki: Hofo halen elli yedi yaşındadır. Ex. İi Konoye kabinesinde harbiye ne- | #sretini ifa etmişti. | | Yeni hariciye nazırı Matsuoka el- J1 yaşındadır. Tahsilini Amerika . Eı yapmış, hukuk — döktoru olmuş ©& 17 sene siyaset hayalı yaşamış- Bır. 10171918 de Japonyanın ha, Şiciye ve Başvekâlet müsleşarlığını ila etmiş Paris kongresinde Japon- Yayı lemsil etmiştir. Antakyanın kurtuluşu 23 Temmuzda fevkalâ- de merasimle , kutlanacak © Aktakya, 18 '(ALÂ.Y — Antal- yanin “ahavatana kavuşmasının birinci yildönümü olan 23 Tem- Mmuzun fevkalâde parlak mera. O gimle kutlanması için vali mua. ŞAninin reisliğinde teşekkül eden kamii isi 3 , Zan gününe rastayan bü kutsal - bayramda B. M, Meclisinden bir | heyetin Hatay'ı teşrifini istirham eylemiştir. Korgeneral Muzaffer Ergüder ile civar vilâyetlerden birer heyeti de davet eylemiştir. Bayram gecesi 300 — kişilik bir Kardenparti verilecektir. iki nokta: Ders için mağlübi- yete lüzum var mı? Yeni Fransız — kanunuesasisinin Ha esaslı noktası şu olacaktır: Hü, kâümetin parlâmentoya karşı gayri. mesul olmayı. arasında Bir V Artık PFransız mebusan meclisi Bundan sonra hükümeti iklde bir Kevirmek, iktidar mevklini oyun- ak haline gelirmek zevkinden mah yum kalacaktır. Fransanın büyük —mağlübiyetinden aldığı ders bu. Mur. Fakat Fransa gibi büyük bir memleketin sadece bu dersi almak #çin mağlâp olmasına lüzüum var maydı? Zira tarih bu dersin türlü Amizalleri ile doludur. Fransızlar ta. den ibret almış olsalardı belki mkü mağlübiyet başlarına gel- merdi! Kont Cianonun seyahati v Ract Ciano Berline gidiyor. O. rada Alman devlet roisi Hitler ta. Fafindan kabal edilecektir. İtalyan İerlelye natırı göçen gün bir daha Becliâe gilmiş, Hitlee — tarafımndan kabul edilmişti. Öyle anla Kont Cisae Mumolini ile Fazında eereyan eden ç Biyesi konuşmaları tavassul elmek. tedir. Bvvelce gelişinde Mumollal. xa düşüncelerini — Mülere neklet- yaiş, dönüşünde Alıman Pühreriain mütalealarımı baru'i olarak Namaye Kitratstir, “ Bu defm tekrar Mussotininin tek, Dillertal Kitlere getiriyor Gemek. | Tir. Ve bu teklifler kuvvetli bir :hti- mal e Büyük Brilanya adalarına Yonrrazdan evvel Tncillereye vapı . İacak salb şartlarına alttir. (Başlaratı 1 tactte) Kumandanlığının tabliği Deniz aşırı yerlerde fsa nan Alman harp gemileri, düşmaa ti caret filoruna menaup ceman 30 bin j tanllüto hacminde vapur batırmışlar. ir. Alman kıtaları, Bretagne önünde Üessant adasıma çıkmışlardır. Alman muharebe — tayyareleri, Al- dershot aakeri kampma ve cenübi ve kezi lagilterede hava meydanları" abrikalara — ve limanlara hücum etmiştir. Tumbrizde - Vela tayyare meydarmda, Astborne fabrikalarrnda ve Portland İlmanında çok ciddi yuz- gazlar müşahede edilmiştir. Greenocck" daki büyük allâh fabrikmama birkaç tama isabet vaki olmuştur. Manş Üzerine yapılan hava hücum- larmda, bir düşman ticaret gemisi yakılmıştır. Diğer bir ticaret gemisi Nle bir kılayuz gemisi o derece hasara Uğramıştır ki mürettebat bu gemileri terke mecbur kalmışlardır, Gece Rhin ve Ruhr mintakasına gi- ren düşman tayyareleri, hava dafi bataryaları tarafmdan — geri püsküll> tülmüş veyahut bombalarını atmake tan menedilmişlir. Lâalettayin atrlan bombalar hasar yapmamıy ve kimişo- yi Saralsmamıştır. Berburg'un şimalinde bir Bristol - Blankhelm düşürülmüştür. Bir Almaz tayyaresi Manşa düşmüştür. İngilterede Yiyecek İhtiyatı Çok Londra, 18 (A.A.) — Röyter: te bulu- ı langıcı ) İaşe Nezareti parlâmento şarı Butbi, bugün avam kam sında beyanatta bulunmuş ve de- miştir ki: “— İngilteredeki buğday ihti- vatları, halkı birçok ay doyurma. ya kâfidir, Hiç beklenilmiyen bir tarzda ticaret donanmasmın cid. di kayıplar kaydetmesi takdirin. de dahi, İngilterede böyle- bir müddet için lüzumu kadar buğ. day mevcuttur, Denizlere hâkigpi- yetimiz sayesinde iaşe nerareti deleerinden o derece ihtiyatlar idhar etmiştir ki yakın bir istik. balde deniz teehhürlerine karşı koymak mecburiyetinde kalsak dahi, halk, hiç bir ciddi endişe ile kaargılaşmıyacaktır. Eğer hükümet, vesika siste. minden istifade ediyorsa, bu, sırf ihtiyatların idamesini temin için. dir. Hükümetin itimatla bekledi. ği gibi düşmanın İngiltereye ö nümüzdeki aylat içinde yapmak- la tehdit ettiği hilcum geri püs. kültüğü zaman, ihtiyatların vazi. yeti, çay ve şeker tevziatını ve belki de kış aylarr zarfında yağ. İr maddeler tevziatını fazlalaştı. racak mahiyette olacaktır.” İ ı hemen bütün esaslı ihtiyaç mad- Hayfa yeniden bombalandı Üngiliz tayyareleri akın- | Lomdra, 18 — İngiliz hava bir Alman bombardıman tayyare. si düşürülmüştür. İngiliz tayya. releri kaybolan bir arkadaşlarını ararlarken Manş üzerinde bir Al- man borabardıman tayyaresi dü- şürmüşlerdir. Havanın muhalefeti dolayısiyle büyük fanliyet kayde. dilmemiştir. Bugün bir İngiliz avcı tayyaresi üssüne dönmemiş. ür, Nevyork, 18 — Bugün Alman tayyareleri İngiltereenin cenup ve cenubu şarki sahillerine taar. rüz etmişlerdir. Altı bombardı- man tayyaresi Manş denizindeki İngiliz nakliye gemilerini bom- bardıman etmişlerdir. Bir Alman tayyaresi düşürül müştür, Bir kısım Alman tayya. releri şehir ve kasabaları mitral- yöz ateşine alı ır, Sivil hatk tan beş kişi ölmüştür. ; 18 — İngiliz amiral- Jığı 13.500 tonluk bir İngiliz kruvazörünün Akdenizde hava taarruzü neticesinde çok hasara uğradığını, fakat buna Tağmen Kırkayak'la örümcek (Başlarofı 1 inelde) İngiliz örümceğini esir haline ge. tirebilir. Fakat bu hamlede mu. vaffak olamadığı takdirde mutlâ. ka İngilterenin donanmaları ve tayyareleri ile kurduğu impara. torluk ağı içerisine düşecektir; ondan sonra bu ağın içinden ar. | tık kurtulmak kolay - değildir... Ondan sonra önu bekleyen şey, örümcek ağınıı içeritine düşen kırkayağın alabetidir.” Ben, arkadaşımın bBu müşahe. desini sadece dinlediğim gibi nak. lediyorum ve Can fazlaca bir ke. lime ilâve etmeyo hiç lüzum gör. müyorum: Zira bu müşahede ve temsilde isabet bulunup bulun. madığını ancak hâdiseler göste. recektir. ASIM US Küçükyalı köy okulu Kortal kazasının Küçükyalı mev. klinde yeniden bir Hk okul yapıl. T masına kara” terilmişlir. Okulun dün tereel atma merarimi İcra edil- İ miştir. larına devam ediyor harbe devam ettiğini bildirmek. tedir. Torbrak Yeniden Bambalandı da Kaputzo kalesi civarında bu- lunan İtalyan tayyareleri ve 12 kamyon İngiliz hava taarruzu ne. ticesinde tahrip edilmiştir. İtalyanlar Mersamatruh ve Seydi Baraniye neticesiz taarruz., lar yapmışlardır. Cenubi Afrika tayyareleri mer. kezt Habeşistanr bombardıman etmişlerdir. Hayfanın Bombardımanı Sofya, 18 — İtalyan hava kuve vetleri bugün Hayfayı yeniden bombardımga etmişlerdir. Nevyork, 18 — Cebelüttarık bugün İtalyan tayyarcleri tarâs fından bombardıman edilmiştir. Birkaç kişi ölmüş ise de ciddi bir basar husule getirilememiştir. skenderiye ndı. Roma, 18 — Şarki Akdepizde - bir İtalyan denizaltımı düşmanın bir ptb rol gemisini batırmıştır. İskeöderiye Hmanı bugün yeniden müeaatr bir ger kilde bornbalanmıştır. Bir İngiliz Muhribi Battı Londra, 18 (ALA.) — Amirallık da- iresinin bildirdiğine göre, İngiliz İmo- gen torpido zmuhribi kesif bir miale bir müzademe neticerinde batmıştır. Bir subay ve o0 er yaralanmıştır. Yaralı erlerden bir tanost bilâhara ölmüştür. 17 bahriyeli kayıplır. ' Pravda diyor ki (Başlarafı 1 incide) Gazcte müteakiben şöyle diyor: Üç yıl dahili harpten harap ol. muş, bitkin, Fakir düşmüş, inkılâp. Jarla bölünmüş ve yabancı devlet- kerin tâbil haline gelmiş olan İs- panya ne müsltakil bir dış siyasoti takip, ne de ciddi harp sevki idare edebilecek vaziyettedir. İspanyanın, beynelmilel tmüvarzenenin bugünkü vaziyetinden iştifade ederek bazı toprak ele gecirmesi müstebat olma makla beraber, bunu ancak yaban. cı hâmilerinin tehine olarak yapa. bileceği aşikârdır. Ankarada Atletizm bayramı Ankara, 18 (AA.) — Ankarada 21 Temmuzda bir atletizm — bayramı yaptlacaktır. Ankaradan, İstesbuldan, Kocaelin- | dan, İzmirden Lanımmış atletler tşti. Tük edecektir. Filistin çirit, diak şam piyonu Leomtter Manın da — bayrama iştirak edeceği Öğrenlimiştir. i Konyada hasatbaşladı| Arada bir: Mahsul geçen senelere Caka vasıtaların nazaran çok Konya, 18 (A.A.) — Konya vilâyetinin bazı mıntakalarında buğday, arpa basadına başlan- mıştır. Mahsul cski normal sene- Jere nararan çok bereketlidir. Mahsuldtin vaktinde tamamen vilâyetçe gere. mmış Ziraat Ve. kâletince de biçim ve harman iş. lerinde küllanılmak üzere — gön. derilen yüz makine tevzi edilmiş- bereketlidir tir. Hasat mıntakasına dahil olan Yarma nahiyesinde bugün vali- miz nizameddin Ataker mahsul vaziyetini, makinelerin faliyetini, alınan tedbirleri teftiş eylemiş. tir, Halkça ve Vilâyetçe alımnan tedbirler ve gösterilen gayret sayesinde mahsulâtımız vaktinde kaldırılacak, ambarlara konula, gaktır. Fransız Hariciye Na- zırının beyanatı (Başlarafı ? inetde) madığırı ye Fransada 20 senedir âhtilâlin içinden kaynadığını te. barüz ettirmiştir. Boluin demiştir ki: “— 2 şubat 1934, 1936 ve 1937 içtimal kargaşalıkları neticelen. miyen, fakat huzurguzluğu va. himleştiren hepsi #yrr ayrı ateşi arttıran birer hamledirler. Milli ihtilâi meyva verecektir. Serbestçe yapılmıştır. Galipleri, mizi taklit etmiyor ve onların ho- şuna gitmeyi istihdaf etmdyoruz, Seciyelerimize en iyi an'aneleri- mize uygun Fransız sureti halle. Ti iktibas edeceğiz. 10 Mayıs 1940 dan evvelki dünya kat'? surette gömülmüş. tür. Yakında Fransada sermaye ile mesal arasında yeni milnase, betler otorite, nizam ve itaate is. tinat eden hayat mefhumları te- sis edeceğiz, Harici siyasetimiz bu rejimin işlenişine daha doğrusu bu reji- me göre bina edilecektir. Sulh muahedesi aktedilmediği için şu anda taahhütlere nazaran intizar vaziyetinde — bulunmaklığımıza rağmen mağlüp olduğumuzu ve bazı teşebbüslerin bize memnu bulunduğunu unutmryorum. Fa. kat hiç kimse, şereli, vekarı ve soğukkanlılığı bizden neredemez, İngiltere ile münasebetlerimizi bunun için kestik. Hakikatte İn. giltere Fransadaki sefaret müs. tahdeminini geri çağırmakla 23 Haziranda bizden evvel bu mü. nasebeti katetmişti. Oran suikastını hatırlatan na. zır, İngilterenin Pransayı kendi- sine bağlayan son rabıtayı kesti. Hini ilâve ederek bu noktadan ka, rarlarımızda serbeştiz. Amerika ile an'anev$ dostluğumuzu izhar etmekte devam ediyoruş, demiş. tir. İktısadi, ticari ve nakdi mese. lelere temas ederek B. Boduin aşağıdaki beyanatta bulunmuş- tur? “Muhtelif devletlerin biribirle- Tİne ibtiyaçları vardır. Fransayı daha iyi anltyacak hale rücu e. dince İngiltere ile yapacağımız mübadele gibi Almanya ve İtal. ya ile vesair milletlerle de müba. dele etmeliyiz. Her türlü ideolo. jiden azade bir iş birliği Avrupa müvazenesinin rekabet ve karga- şalık kaynağı olan sırf siyasi for- mülün yerine kalm olacaktır. Fa. kirleşen, nüfusu artan Avrupa, kendini yaşattıracak ve hattâ re. fahımı temin edecek bir istihsal ve tevzi siştemi ve bir iktisadi bünye tesbit etmelidir.” Ruzvelt namzetliğini koydu (Baştarafı 1 tncide) 'demiştir. Bu sözleri milteakıben Ruzvelt taraftarları bayraklarla geçit resmi yapmışlardır. Bu te- zahurat yı saat sürmüştür. Bazı azalar diğer namzetler teklif etmişlerse de bunlardan an. cak Farley'in işmi alkışla karşı. lanmıştır. İntihap sönünda alınan resmi neticeler şunlardır: Ruzvelt 946 rey, Karley 72 rey Garet 61 rey, 'Tidnig 29 rey, Hil $ tey. Demekrat Partisinin Programıı Bugünkü içtimada demokrat partisinin programı şu şekilde tesbit olunmuştur: 1 — Amerika mümkün olduğu müddetçe harp harici kalarak ta. arrura uğramış olan hür milletle. tin hâyat bulması için her türlü yardımı yapacaktır. 2 «« Amerika Nionroe prensip« lerinin muhafazası için lüzumlu tedbirleri alacak ve bu doktrinin Ahlâl edilmesine asla müsaade et- miyecektir. 3 — Hariçten gelecek bir düş. mana karşt memleketin müdafaa. &1 için her türlü harici ve dahili tedbirler ittihaz olunacaktır. 4 — Memleket dahilinde faali. yette bılu:nk gerek partinin, siyasetini bozmaya çalışan ve ge. rekse memleketin emniyetini İngiliz - Japon anlaşması (Baştarafı 1 incide) Lordlar kamarasında bariciye na- zırı Lord Halifaks, İngiliz, — Ja- pon anlaşması hakkında Çörçil'in Ayam kamarasında yaptığı hbeyana, ta müşabit beyanatta bulunmuş. tür. Lord Halifaks'ın beyanalını müte, akip, bir çok Lord, bildirilen siya- setin neticeleri hakkında erdişelce rini izhar etmişlerdir. Ezcümle liberal Lord Saruel, E. Ber Çin ve Japonya önümüzdeki aylarda, bir anlaşmaya varmazlar. 80, İngilterenin Japonya ile yaptı. ği anlaşmanın buna rağmcen deva- mm tehlikesinim meveut — olduğunu söylemiylir, 1992 da Mançuryaya giden Mi - deller Cemiyeti tahkikat kamisyo. nunum reisi Lord Litton, perlâmen. | müstakil düşünce 141 eden ajanlarla ciddi - gekilde mücadele edilecektir. 5$ — Mütcarrız memleketlerin elde etmiş oldukları yabancı mem leket limanlarındaki mallara ok- turuva konacaktır. Rüxvelt Natuk Söyledi Xevyork, 18 (Sabala Karşı Radyo MHo) — Relsicumbur Ruzvelt radyoda Böylediği nutuk ile relsicamhur nam- zetliğini kabul ettiğini beyan eylemiş ve parti arkadaşlarınım — kendisine göstermiş aldukları teveccühe teşek- kür etmiştir, Cumhuriyetçi Parti namzsetine met Müzabe' Vaşington, 18 (A- A.) — Royter Âyan âzâsından Burke'nin de. mokrât partisinden müzaheretini çoktiği ve Cümhuriyetçi namztt Vilkia'ye müzaheret edeceği hak- kımdaki beyanatı, demokrat partisi dahiltnde bası ihtilâflar mevewt ol. duğunu göstermektedir. Ruzvelt idaresini bir çok defa tenkid etmiş olan B- Bruke, için intihabma tamamiyle muhalif oldu. Runu ve bu sebebten — Vilkle'nin Muvaffakıyeti için çalışatağınt bil. dirmiş ve bir. çok demokratların kendisini takip edeceğinden emin olduğunu ilâve etmiştir. Chlbago, 18 (A- A.) — B. Ruzvelt demokrat partisinin — Reisicumlbur muavini namezetliği için reyini zi. raat nazırı B- Vallace tehine izhar etmiştir. Antakya dokumacı- liğı inkişaf ediyor Antakya, 18 (AAJ) — İktisat Ve- kâleti Hatayın çok eski şanatların, dan olan dokumacılığın inkiyaf ve himayesi için mühim kararlar al. Wnış ve bu arada Hatayda bir doku. maçıliık kürsü açmaya ve islah & dilmiş tezgâhlar göndermeye karar vermiştir. -—7 tonun, böyle bir mesele üzerinde izharı hakkını muhafaza elmesi üzerinde ısrar ey. lemiştir. Lord Halifaks, müzakereler so- Bunda ceyap vererek, diğer alâka- dar memleketlerin haberdar tutul, maları için tedbir alınmış olduğu. nu temin etmiş ve meselenin 74. manında Lordlar komarasında giz: W bir celsede müzakere edilmesi fikrini kabtul eylemiştir. benzin verilmeme Benzin sarfiyatının tahdidi © kındaki proje koordinasyon he" tince tetkik edilmektedir. Hes tin memleket iktısadiyatını Önüne alarak en doğru ve yeritii karar vereceği muhakkaktır. bu münasebetle iki müşahedemi latacağım : Birincisi Bebek koyundadır. $ at beş buçuk... Bir gene bir deniz motörüne bindi. Motörüf arkasına da İçinde üç genç bulü nan bir şandal takarak sahiltdefi Çildi. Yarım saal sonra — mo sandal döndü.. Bu gsefer sal Kazino önünde bir aşağı bir rı tür yapıldı. Tabi! gözler hep hilde olarak... Bir ara motörd genç sandalı bağlayan ipi çöreti oldu, Yalvarmalar başladı: — Ne olur? Son bir. defa bizi Argavutköy — vapur | kadar gölür, getir yollu ricalar kı şısında motör palır, patır işleye çekilip gitti. İkinci müşahede Moda koyundur dır. Buradaki deniz molörleri ne! deyse biribirinin üzerine binect derecede... Saat altından sonta dınlı erkekli gruplar — motörleri! binip —deniz sporuna— çıktılar Bunlar gibi günün ekşam saatle! de Kadıköy, Kalamış, Caddı ni, Adalar ve sair yerlerde benzille le işleyen yüzlerce motörün bir f şeden on şişeye kadar benzin yak tıklarını — söylersem hata etmemit olarım. : Benzin bugün milll müdafet Malzemesi olmak bakımından kadar kıymelli ise harice çıkacık Türk parası da o derece kıskan” lıkla muhafara edilecek — mailli bi? kıymettir. Hariçten yüksek dövli ödeyerek ithal ettiğimiz benzi! böyle fevkalide zamanlarda şunu bunun keyfi için heba etiiremeyli Hele deniz motörlerinde,. Bunlaf otomobiller gibi mesafeleri kısal birer ihtiyaç vasıtası da olmadi! tan sonra, motörlere betnzin vel mese pek muvafık olar düşüncesit" deyim, yahut te pek a3 benzin v lebilir. Denix spor yapmak — işteyen *” tandaşlar varsa iki kürekle bir dal kendilerini tatmin eder. Molöf sahiplerine benzin parasını kendi leri kazansa da sirf caka ve gösl riş için günde şişelerce benriü yakmalarına müsasde — edilmemeli dir diyorum. Yekla Ragıp Önen Hava Kurumuna 4 lan köylü kadınlar Aydın, 18 (A.A) — Vilâyetin hetf tarafından hava kurumuna yardımle « Üye olarak kaydedilmek husu * sunda büyük bir faaliyet vardır. Aydına buğlı Uadrlu köyünde yö- ni teşekkül eden kadınlar kolu bi kaç gün içinde Türk hava kurumt” na 210 kadın aza kaydelmiştir. Kısa haberler: * Tırhan vepurü siyaha bo a dıktan sonra Denizyolları idareti diğer bütün beyaz vapurları da Kİ yaha boyamağa karar vermiştir. * Ayın 10 unda Barselondan h- reket eden Mete - şilebimizin yarıf Hmanımıza gelmesi beklenmekte” dir. Halyanlar şilebi Palermo'dü muayene — etmişlerdir. lu müddeti urun sürmüşse şilebin bir lı:';h Şaha geç kalması mühte Mi l 16 kişiyle beraber dün sabah Anki” radan şehrimize gelmiştir. — Befir Y* Taziyeti Haydarpaşadan motörle BÜ yükderedeki yazlık eefarethane BEİNS” sına gitmişlerdir. —