6 Ekim 1940 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

6 Ekim 1940 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

4 — VAKIT Ticaret Vekâletinin yeni tebliği Ankarn, & (A-A-) — Ticaret Ve. kâletinden tebliğ edilmiştir: Manifatura fiyatları tesbiti dola, yasiyle İstanbul matbuatında oku. nan bazı haberler dolayısiyle efkâ, Humumiyomizin tonvt yapmaa lâzım. ni ;ıfıi-îımf"ı!e ve bu suret. ub tomin etmoktedit. Müaamafih, tatbikata dajr tered. düt edilen noktalar varza, vekâlete Müracaatta bulunacak — olanların teoavir edilmesi tabildir- 2 — Fabrikatörlerin pamuk ip. liklerini saklıyarak satmadıkları ve bir kısmının da paketi 1 . 1,50 lira Jaya sattıkları enmektedir. diye kadar İktmtat ve ticaret ve, kâletlerine bu yolda bir şiklyet ve, ya ihbar gelmemiştir. Alâkadar teşkilâta Hizumlu talimat verilmiz olup, fiyatlara rizyet etmiyen ve. ' malmı saklıyanlar bulunduğu lakdirde haklarımda derhal kanuni takibat yapılacaktır. 38 — Tesbit edilen kâr yüzdeleri. ne nazaran ithalâtm — duracağı da yazılmaktadır. İthalât ve elro'ila kür nisbotleri arasımdaki münase. bot tahiatiyle vekâletçe de malüm » Olup bunun gibi mülâhazaların hep. &İ yüzde tesbitinde nazarı itibara almınıştır. Keza, bugünkü dış ti. exret şartları içinde pamuklu men. #ucat ithalâtının yüksek kâr bırak. kılmasıma mütevakkıf olup olmadı. t üzerinda de durulmuştur. 4 —« Yüzde doküz kâr nisbetinin yarısmın yani dört buçuk puvanmm kazanç vergisine gittiği ve tüccara ancak yüzde 4,5 kalacağı yazılmış. tır Yüzde 9 kâr her satış içindir. Binacnaleyh her satışta yüzde 9 kârdan yarmının kazanç vergisi o. larak verildiği iddiası, vergi mevm, ; Alimız karşısmda, hakikate muha, lf bir iddindan başka bir şey değil. dir- 5 — Parasmı bankaya yatıran kimsa yüzde 3 ilâ yüzde 6 falz aldı. Bt hakde manifaturacrya btrakılan kârın bundan aşağı olduğu ifadesi. ne gelince, saneda bir kera yüzda B fniz almak ile bir sene içinde her Çiroda yüzde 3 almak araamdaki fark herkesçe müalümdur. Bu nokta üzerinde yantlmaya imkün yoktur. Bikirimmumlyemizi bu kabil ha. berler ve mütaltalar hakkımda ikaz ederiz. Vekâlet yukarda yazılı neviden olmamak şartiyle İleri sürülecek mütaleaları her zamanki gibi din. Temeye va hüsmüniyatli tacirlarla bu movzuları müştereken tetkik etmi, ye hazırdır. Ancak, altınmız olan kararlara ri. ayette, toküsül gösterilmesine mü. samaha edilmiyecektir. Dünkü yangınlar Dün Nişantaşmda Ferdiye ma. hallesinde bir evden yangın çıkmış. Ba da darhal yetişen itfriyo tara, fından söndürülmüştür. Bebek önünde bir motörde yan. Sin çıkmış, itfaiyonin getmezine mahal kalmadan söndürülmüştür. Srnedenberi okur ve takip ederim- Bu genç arkadaş, tahlı muvaffak olüeek görünüyor. llhan Berk'in gürlerinde Rimeki Karsı. kafm Asyal pasajları, pitoresk ve Otrarir dünyası bütün — enliliğine gözlerimizin önüne geliyor? İşte bir jki basit kelimeden yaratıl. favş dünya ki, aşağıda şairden rast. gele geçilmiş mraralar, — bize — bu dünyanım, insanin alâkalr bu garip Âlemin sihrini düyurmaya çalıştyor; Şehir ki beyaz minarelerile güpegün- düz rüya görür; Ve minareler uzaklaştığımızı barğırız. lar Allahtan., “İstif istlit şehir mallariyle dolu bir çarğı olmalıdır gördüğü — rü- yaşmda., İhtimat; bir pazarm, Bolki bu en ehemmiyetsiz ge) le tahlile tâbi tutuş, onun vardığını gösteri Bebeplo birdenbire Masraların fantazist olmasın sak şüphesi ri giriyor. Fakat biraz itidil onu orijinal bir tablilci şalr yapabilir. Fanf hayatımızm ew renkli cep- helerini resmeden, insan zaalının €n garip belirtilerini akmettiren temiyetlerin, insanlardan kazanmış oldukları bir sürü betbahtlrği ana, dete kavuşturmak isteyon giir bü. Kin bu vasıflarını tahlilden, derin. liklen uzaklaştıkça — kaybetmeya mahküm olmuştur- Garp dünyasın, da biribir! ardınca yıkılan cdebi mekteplerin ayakta kalabilen şa, kirilerine bakmrz: Her mısraların. da avuç dolusu tahli! var: Rüstü Sardağ cephede | 6 BİRİNCİTEŞRİN - 194b Kaymakamlar arasında tayin ve nakiller (Baş tarafı 1 incide) lüğüne Seyhan hukük işleri mü. dürü Ekrem, Ankara hukuk iy leri müdürlüğüne Mut kayma. kamı Kemal, Muta eski Şavşat kaymakamı Feyzi, Posofa Kar” Bi kaymakamı Cahit, Kargıya Bursa maâiyet memuru Alâettin, İdile Ferik kaymazıımı Hakkı, Feriğe Malkara kaymakamı Ke rim, Çubu,; Akhisar kayma. kamı Bedri, Yeniceye Bismil kaymakamı Rifat, Bismile Yenice kayma' kamı Kâzım, Özelpa Çubuk kaymakamı — Niyazi, Balaya BSivrice kaymakamı Nami, Siv, riceye Bala kaymakamı Enver, İmroza Fethiye kaymakamı Ni Borgamaya Dikili kaymaka, mı Nihat, Vakfıkebire Müdur nu kaymakamı Hakkı, Bafraya Hmis kaymakamı Nazım, Plü. mere Posof kaymakamı Kâmil, Göleye Küre kaymakamı Ha: lük, Göreye Karşıyaka nahiye . si müdürü Macit yeniden ta yin ve nakledilmişlerdir. ——— - Maliyede tayinler " Ankara, 5 (Hususi) — Ma. liyede yeni tayin ve nakilleri h(ınbul varidat kontrol me- müuru Namık, 60 lira maaşla terfi ederek Galata tahakkuk subesi gefliğine, Seyhan tetkiki arazi komisyonu azasından Mu zaffer 60 liraya, İçel tahsilât şefi Saim 60 lira ile tahsil şef. liğine, İstanbul Bervet ve irat vergiler müdür muavini Ksat İstanbul varidat kontrol me murluğuna, Seyhan tahakkuk gubesi gefi Cevat Bursaya, İçel tahakkuk gefi Yakup Sayha. na, Bursa tahakkuk şefi Cemil İçele, Karet varidat müdürü Ziya * ettin Niğdeye, Elâzığ varidat müdürü Hilmi Çankırıya, Er. zincan varidat müdürü Suphi EKlâzığa, Çankırıdan varidat müdürü Ahmet Erzincana, İğ dır malmüdürü Mehmet doku . zamcu tümene, Beşiri malmüdü rü Hâmit İzmir — müstahkem mevki muhasebeciliğine nakil ve tayin edilmişlerdir. KA n Siyasal bilgiler mezunlarının stajiyerlikleri Ankara, 5 (Hususi) — Bu Bene Siyasal Bilgiler Mektebi maliye kısmından mezun olup da stajiyer olarak 25 lira maaş la maliye emrinde çalışacakla. rım isimleri: Talât, İlyas, İhsan, Enis, Abdürrazzak, Keran, Saim; Ta cettin, Yaşar; Halük, Mustafa, Ferruh; Sadık; Sezai, Hamdi; Sait; Hasan; Orhan; Ali, Bar haettin, Turhan, Ekrem, Nuz. ret, Faruk, Mehmet; Yusuf, B yüp; Nüzım, önre Gözeinle Mimar ve mühendis kanununda değişiklik Ankara, 5 (Humusi) — N fia Vekâleti milhendis ve mi marlara ait kanunun zamanı. mızin ihtiyacına kâfi gelmedi * kate alarak — tadili için ere başlamıştır. Bu hususta mimar ve mü. 'İludu.ııır Birliğinin de noktai Nazarma müracaat edilmiştir. Yapılan tetkik neticesinde ha' zarlanacak yeni kanun lâyihası, meclisin bu devresine sevkedi. lecektir. T DUN GECEKİ HARP TEBLİĞİ Lordra, 8 (ALA) — Tİngiliz hava ve dahili emniyet nezaret leri tebliği: Bugün düşman birçok tayya. re filoları kullanarak Kent ve Sussex sahilleri üzerinde muh - telif hücumlar Yapmıştır. Hücumların hepsi eiddi bir inkişaf göstermeden müdafan kuvvetlerimiz tarafından mışlar ve püskürtülmüşlerdir. Yaz saatile 17 ye kadar alr han raporlar bazi sahil gehirle. rinin ve Londra mıntakasına Brenner'de neler konuşuldu ? Fazla olarak Amerika her gün bu fazla yardımı kuvvetleri temin ediliyor. — Ücürlü İitifak bu yenl vaziyetin neticesin, de-alınmış bir tedbirdir. Fakat Al Üçüzlü ittifak ile beraber da İngiltareye karşı de, yam eden harpte bir ral almasını istiyordu. İspanya dahiliye naxzırı ve Fa, Tanjist partisinin relsi Serrano Su, ner bu maksatla Berline davet e. dildiği halde bir türlü ikma edileme. di Bu münasebetle Roma ila Ber. li arasında gidip gelmeler — oldu. Nitayet İspanya dahiliye nazırı bu dela Romaya zitti ve hâlâ orada bulunmaktadır. Telgraflarm verdikleri malümata Köre Bay Saner, Musolini Hitler ife Brennerde kemuşarak Romaya gel. dikten sonra memleketine hareket edecektir. İspanya dahiliye nazırının böyle haftalarca Berlinde ve Romada beklemesi ve memleketine dönmek için Murolini , Hitler mülâkatının neticesini beklemesi manalı bir hâ. dise değil midir? Anlaşılıyor ki Almanya İspanya, min İngiltere aleyhinde harbe gir. mesini İstiyor ve ısrar ediyor Pa. kat üç sene devam eden bir dahili harbin henüz tahribatımı tamir ede, memiş olan bu devlet harbe gimdi. lik girmiyor ve İtalyanın müzaha, retiyle Hitlerin tazyikinden kurtul. mak istiyor- Yahut İspanya mihver devletlerine yapacağı yardım mu, kabilinde Fransız Fasını almaya ça, lişrıyor; ya Almanyanın Fası kendi, sİne ayırması veya Suriye Üürze, rinde gözü olam İlalyanm Fası Fransada bırakmak arzusunda bu. lanması bu maksadının — büsülüne mani eluyor- Her halde Almanya ve İfalya arasındaki dostluğun hal, H o müşkül baxzı meselelerle karşı. laştığıma hükmedecek sebepler yol değildir. Almanya ile İtalya nrasında me. sele teşkil eden maddelerden biri de İki müttefik devletin harp hare, ketlerinde biribirlerine yardım et, mesidir. Almanya Fransayı erdi; Halya harbin son safhanmda taar, roza geçtiği için hemen hemen Fransa harbinde hiç bir varlık gös. termedi. İtalyanım harbe girtsinden heri dört ay geçtiği halde ne Ak. . denlâle, me de Şarki Afrikada İtal, yan orduları henüz büyük hir İs görmemislerdir. Onun için Alman. ya Müsırin bir gün evvel Işgalini £. talyadan bekliyor; diğer taraftan rma devam etmek için Almasyanın Ktalyadam dört bin tayyaro İstediği bile söyleniyar: Daha sonra hem Almanya, hem de İtalya için halledilecek bir müş. terek kömür ve benzin meselesi var Geçen hazirana kadar İtalya İnziltereden deniz yolu İle kümür alabiliyordu. Harbe girmesi ha yo, Tu kapattı- Bundan sonra İtalya an, cak müttefikinin göndereceği — kö, mbilir; halbuki AL kömür madenleri ba. İmumaama rağmen kendisi — geçen kış içinde kömür buhranmdan do. layı büyük zorluklar çekmiştir. Ro. manya ve Bakü poetrolleri kâfi gelmediği için Almaaya çıkardığı kömürün büyük bir keşmını senta. tik benzin yapmaya tahsis etmek, tedir. Hattâ bu söne yiyocek kıtlı. iğma rağmen palatesten bile ben. zin çkurılacağı bildirilmektdeir Her halde Bremner mülâkatında kö. mür ve benzin bahsine de temas ©. dilmiş olsa gerektir. Acaba Brenner'de Yunanistan ve Yuğgoslavya meseleleri hakkın, da bir karar verilmiş midir? Vazi, yetlr mantıki İcabı gerek Yünanis, fan, gerek Yügeslavya meselelerini Misirm istilâsından sonraya bırak, maki Zira Balkanlarda — harbi göze almadıkça bu meselelere el sürmek ihtiyatsızlık olur. Avrupa, da esasen harptiz olarak kısı geçir. mek birçek zerlüklara yol nçacağı malâm olduğuna zöre ayneca Bal, kanlarda yeni bir harp cephesi aç. mamm bu zarlukları ne hale getire. ceği kalay tahmin edilebilir. Bununla beraber mihver devlet, lerinin hareketlerini mantık ölçüxü, ne uydurmadıkların aman zamon gördüğümür İcin Balkan büdisele. rinln İnkisaflarıma karşı çok dik, katli olmamız lüymlır. ASIM US bombalar atıldığını göstermek tedirler. Çok az hasar olmuş. tur, Fakat Medvay mıntakasında iki defa hücuma maruz kalan Hastingede muhtelif evler yı kılmıştrı. Birkaç ölü, az bir mik tarda yaralr vardır. 20 düşman tayyaresi imha edilmiştir. Dört tayyaremiz — kayıptır. Pilotlar. | dan biri sağ ve salimdir. (Baş törafı 1 incide) | Britanya adasıma hava — taarruzla, | VEKİLLER: Iktısat Vekili Giresunda Giresiin, $ /AA., — İktisal Ve, kili Hüsnü Çakır dün Ege vaput le Bimanımıza gelmiş ve — vapurd Auhtar Akmanla komutarılar parti rejsi ve devair rücsa Ve Mü- | dürini tarafından — karşıl ıştır. İktısat Vekili vali tarafından şe. reflerine vali konağında verilen öğ. ü le bulunmuş yemekten memleketin iktisadi dürumu mda alâkadarlardan izahat | Jar, bazı devair de gezildikten | sonra orduya gitmek üzere şehri- | mizden ayrılmışlardır. Inhisarlar Vakili Balıkesire - gitti Bahkesir, Vekili $ (AA.) — İnhisar radeniz dün Bursa- bulunmak üzere bugün Smılır 'ıd. 'Dek _4ıı Brenner mülâkatı Londra, $ (A-A:) — Röyterin diplomatik muharriri yazıyor: Hitler ile Musolini arsamda ace, le bir surette vukun gelen - konfe, rans, yeni bir âulh taarruzu yapıla. cağını tahmin ettirmektedir. Bazı mahfiller, bunun imkânsız olmadığı fikktindedirler- Brenner mülâkatı eğer aulh şart. larınt müzakereye mütemayil ola, | rak güzükmezse, bu takdirde helki de mihyerin göstermek mocburiye. |tinde bulunduğu birlik cephesi ze, vahirini takviye etmek ve bu Tır. sattan bilistifade İngiltereye karşı yeni tehditler savurmak arzusun. dan mülhem bulunmuştur. Cörünlişe göre, mihverin harp gayreti, ciddi tarzda yeniden göz. den gecirilmektedir ve eğer bir aulh taarruzu olmazaa, aşağıdaki — dört karardan biri almabilecak ribidir. 1 — Doğrudan doğruya İnzil. '? terenin İstilâsi. Alman genel kur. : mayimın mühalefetine rağmen, Hi lerin hâlâ bu iatilâyı şiddetle ar. za ettiği sar 2N yıka ve çimall Afrikaya mütevec. eih bi rleme '! de'Almalı nezareti al. da Misira karşı taarruzun — bi asüa yeniden başlaması. — | 4 — Sövyetler Birliğinin böyle | bir karara itiraz etmeal — mümkün | olmakla beraber, Balkanlar yoluy. in bir ilerlema. | Yugoıiıvyıdı işten çıkarılan Yahudiler 5 (AA) — Avala a: Hüküümet, Yahudilerin gıda mad. deleri satmalarını meneden bir ka, | rarnamenin bu akşamdan itiharen tatbikine baş'amıstır. Yahudi ser. veyn sermayesinin mühlim kaemr Yahudilere ait bulunan işler. de hükümet hir komiser tayin ede, cektir. Bu kararnanmeye muhalif bareketler şiddetle - cozalandırtla. caktir: Yakında neşredilecek olan diğer bir kararname, mokteplere kabul edilccek Yahudilerin adedini, Ya, hudi nüfua nisbeti dalfresinde tah. dit etmaktedir. Bir yaralama İ Sultanahmette, Akbıyıkta a turan ve pazarda seyyar edbi. | seejlik yapan Ahmet, dün - par zarda Nuri adında birisile kav. ga etmiş, Nuri bıçağını çekerek kendisini so) memesti altından tehlikeli anrette yaralamıştır. Ahmet baygın bir halde has- taneye kaldırılmış, Nuri yaka . lanarak tahkikata başlanmıştır. ' & 4% KARA SPENCER TRACY geBugün MELE ÖLÜNCEYE KADAR -Baş Rollerde: CORİNNE LUCHAİRE - JEAN PİERRE AUMONT Ayrıcn: POKS DÜNYA haberleri. Bu zük — Sat 1L RİCHARD GREENE ' NANCY KELLY Kuvvetli ve mesut milletin kurtuluş ve istiklâl günleri (Baş tarah 1 incide) Acı ve mesut günleri unut mMüyoruz. Nasıl unutabiliriz. A. ermız da, sandetimiz de ebedilik kudretini halzdir. Zaten millet> kerin guuru ebedi acılar ve ebe. di saadetlerin Üüstünde kurul muyor mu? Tarihe mal olan acılarımızı, saadetlerimizi bis. yana bırakmadan istikbalin bi rer işaret noktası yapıyoruz. Niçin 16 Martm faciasma şa. Japonya harbe hazır olduğundan bahsediyor Tokyo, 5 (A.A.) — Matbuat | mümeessillerine beyanatta bulu nan başvekil prens Konoye ü. Üzlü pakt hakkmda Amerika meydan okuduğu taktirde Ja Almanya ve İtalyanın | ponya, mücadeleye hazır oldukzlarmı bununla beraber Amerika ken. dilerile işbirliği yaparsa üç dev letin de işbirliği yapmaya ha zair olduklarımı söylemiştir. Haber gazetesi idarehanesinden : HABER gazetesinin pek yakında başlıyacağı iOkuyucularına Mükellef bir ev ı ve nakid para müsabakasına | Kadm, erkek, genç kız, genç erkek arzı eden oküyücülar resimlerini neşretmekle başla” yacaktır. Resimlerinin intişarını arzu ı edenlerin yarından (pazarte. F sİ) gününden itibaren — şim” dilik - pazarlardan başka — her gün Ankara csddesinde Vakıt yurdundaki idarehane . sine uğrayarak — vesimlerini çektirmelerini rica ederiz. Resimlerin intişarında isim ve adres bahia değildir. Ma> maafih arzu edenlerin resim . leri isimlerile de — neşredilebi lir. Haber — fatoğrafçısını her gün saat 14 ten sonra idare. hanede istiyenlerin emirlerine amade bulacaklardır. HABER GAZETESİ SEKRETERLİĞİ ervereseneLeramLeRLeLenmnı hit olduk? Niçin 6 İlkteşrinin saadetine erdik? Tek bir dava için: — İstiklâl!,, Bütün saadetlerimizin ve acr larımızın. Bsebebini bu — şekilde izat edebilen bir millet için ar. tık şahsi kinler ve şahsi sevinç meyzuları yoktur. Ebedi bir za* man için hudutsuz bir prensip vardır: “— İstiklâl! Maziyi buna göre tahlil et. tiğimiz gibi, istikbali de yine bu davanım ışığı altında mütalea edebiliriz. Hayalt Şşürüyen — birseydir. Dün istiklâl için göğüs göğüse dövüştüğümüz — insanlarla bu gün yanyana bulunabiliriz. Bun da ne bir tezat vardır, ne de davayı inkür... Bu, istiklâlini her geyden çok seven milletin istiklâl için lâ. zım olan hayati elemanları seçmede gösterdiği şuurun bir delilidir. Bugün, mesut günün hatıra gını yadederken kuvvetli olma . ntn ne demek olduğunu bir ke' ve daha derinden idrâk etmiz oluyoruz. Yine hatırlamak |â. zımdır ki, kuvvetli olmak dün - yanm hiçbir. devrinde kıymeti. ni kaybetmemiş olan bir pren ” Biptir. Biz bu dünyanın İçinde. yiz. ©40 6 İlkteşrinin hatmasımı bu sene dünyanın en korkunç hâdiseleri artasında idrâk edi* yoruz. Geceden sabaha kadar kaybolan devletlerin mevzutı . bahsolduğu bir dünyada en gü zel günlerin bize hatırlatacağı iki nokta vardır: Kuvvetli olmak! Daima kuv.. vetli olmak! Kuvveti tek nok - tada, tek insan haline koymak. tır. Biz bunu anlamış, hayatina fatbik etmiş bir milletiz. Dün yayı Ankara kalesinden ve İn. önünün bayrağı altında tex n san gibi seyrediyoruz. SADRIİ ERTEM Sakarya Sinemasında 9 güzel ve büyük film bürden AŞK ve ŞÖHRET HARRY BAUR tarafmdan ve ANİLER TABUR Görülmemiş heyecanlı filen u Bugün Sümer Sinemasında Göreceğlmiz mahteşem dekörlü senenin ilk süper filmi Zafer seneleri İngiltere sazayı kralilerinin aramet ve ihtişamı arasında — çevrilmiş ve kraliçe VİCTORYA'ın hükümrün bulunduğu zafer ve — şerefle delü bir maziyi eralandırımış tarihi hir saflındır. Gözler için bedli bir ziyalet teşkil ve kalbleri teshir etmektedir. Basrollerde: ANNA NEÂĞLE - ADOLF WALBROOK DİKKAT: Bu süheser 1929 da çevrilmiştir. Dürt sene evrel çevrilmiş olan diğer bir filmle hiçbir mÜnasebati yoktur. Bugüs sant 11 de teazilütli matine, Güneş Sinemasında HARİKULÂDE, Bir Film Sizi Bekliyor ve 1de Bötün şehir halkı ba- Pramsızca sözlü koşuyor Bügün saat 1045 de tenzilâtlı matineler- vardır. şaheserini görmek — Üzere SARAY Tenzilâtk matine vardır.