4 Ocak 1941 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

4 Ocak 1941 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

D, Yurldklmm yeni, yenl mobatlar - hayvanlarla — tanışması sayesinde yenl bir Fransız mutfa- ia doğacaktır, Bu mutfak, bir mağ- Tübiyetin insanların midesi Üüzaeri- ne nasıl tesirler yaptığını — göste- Tecek en güzel Misaldir, Mağlüp Pramsada süphesiz mağ- Tüpların mutfakları yanında müs- tevillerin tencerelerinde Fransayu olan refah buğalanı iyncaktır, ilar bütün — dünya zi 1 tahli gübrenin — kifayet- | önünde çıldıracaklardı. İm- dada bir. kimyager yetişti, suni Kübre ile tarlaları fethetti, Bir zamanlar bazı memleketler de ham madde nokxanlığından do layı sanayj maddeleri Brrast'lar la İdare edildi. Hepsi mümkündür, Farkat insan midesine itiyadının dı- Silda yemekler empoze etmek mümkün değildir. Tarlada suni gübre, — sanayide — erzast mad. de insana tuhaf gelmez. Fakat Er zast bir yemek insan İçin bir fu> oladır, Yemek denen şey yalıme insanım tablati icabı. beslenmesi İktiza ©- den maddelerin yekünundan ibur ret değildir. Midenin hazcı denen BEy ilimden, fenden, gıladan bum- başka bir şeydir. — Asırlardanberi mühim kısımlarını tarla- »I halinde kullanmayı bilen göbek. vi yağ boğlamış Framsızlar için #otomobilin bemzin deposu telakki o- hanabilir. Andre Moruva'nın dedi- " Bi gibi, fazlasını da bedenine ve- rilmiş bir sadaka sayar, Fakat Fransız mutfağını — güzel sanatlar arasma sokmaşı ne kadar zaman. danberi istemektedir, Hattâ Gax- tromom'lara göre Fransız mutfağı bir gaheserdir. Fransasın KErxast gıda tedariki için tutluğu yol sanır- yorum ki dünyayı akıl ve suurun idede ettiğini iddia edenler için pek makuldür. Fakat beaco bu Erzast yemek cinsleri ortaya çık- tiğı zaman Fransa — mağlübiyotini her kikmayı ağrma aldıkça hisse- decektir. Ve sanıyorum ki dünya- am yarmmkd'büyük kinlerinden biri- nin tohumu böylece şimdiden mi delere ekilmektedir. Fransanın bu kaderini tayin e- den hep o, mütareke ve harbin kötü idaresidir, Fransa parça parçadır. İşgal al- tındaki sahadan müstakil Fransaya kuvvet uçup kervan göçememekte- dir. Fransanm isguali altandaki mın- takalar Alman nüfusunu besle mekle meşzuldür. Ambarlar, stok lar daha İlk günden İlibaren İsli- M ordasunun emrine girmislir, Fransa esasen imparatorluk ara- zisinin yanmda bir tirarethanc ha- Hinde idi, Fronsanın kolonlleri ile irtibatı kesilince, —denizlere çıla- Maymea Fransa ticarethanesi bam boş kaklı, Fransa bu İki vaziyetin nelice- Si olurak işsizlerle doludur. İşkiz- lerin çokluğu gıda maddelerinin azalmanı üxtünde çok tesirli bir hâdise olmakla beraber Pransanın sosyal dertlerinin çoğalmasına da birinel sınıf bir âmill — olmaktadır. İsi kaybeden midesinin zevkini kaybeden Fransa bu kaışı nasıl ge- çirecek? SADRİ ERTEM Avni Sakman bayram ertesi gidiyor Ticaret — Vekâleti teskilâtlan- dırma umum Mmüdürlüğüne ta- yin adilen İstanbul mımntaka ti- €aret müdürü Avni Sakmanın, bayrram ertesi — vazifesi başma gitmesi takarrür etmiştir. Onün yerine, sabık Berlin ticaret mümessillerimizden Sa - :t Rauf Sarper tayin edilmiş- ü AŞ VALn Bir çocuk karnına bıçak saplanarak öldü Kartalm Kurddurmuş köyün” de, Mustafa Yılmazm beş yaş. larındaki oğlu İsmail, elinde ekmek bıcağı ile koşarken yere düşmüs, elindeki bıcak karnına saplanmıştır. Çocuk hemen öl - müştür. ' İsmailin anne ve babası hakkında dikkateizlik suçundan tahkikat yapılmaktadır, gehir Maberleri: hayvanların kanından ve yağından istifade editecek Altı ay zarfında Sütlücede bir teşhishane kurulmuş olacak Muhtelir bayvanların lâşeli kadar — Edirnekapıda gömmeye mâahsus olan yere gö- rülmekte idi. kat bu gömülme bazı de. ölen şimdiye vesilelerle le ifa edilmediğin- | den taaffünü dır. Belediye önlemek vanların dan ve kanından istifade etmek üzcre bir teştit- hane kurmaya karar vermiş ve bu karâr Şehir Meclisince de, kabul edilmistir. Teştithanenin lâzım olan âletler mucip olmakta- hem bu vaziyeti kurulmasına bundan bir hayvan | I müddet evvel Almanyaya alpa - riş edilmiş ve getirtilmiştir. | Evvelce getirtilen bu âletler | tekrar muayeneden — geçirilmiz ve noksansız olduğu — neticesine varılmıştır. Teştithanenin tesi . si için Müracaat eden mütci hidin mukavelesi Şehir Meclisi tarafından da kabul edildiğin. hem de ölen hay. | den altı ay sonra Sütlücedekt bağırsakhane karşısında bina insa edilmiş olacaktır. Burada ölen hayvan kandan dan ve yağımndan —icap eden, makine — yağı ve kanmdan da düğre ve plâklarda kull: bir madde istihsal edil Pasif korunma tecrübesi hazırlıkları famamlandı Kurban Bayramını mütcakip yapılmasına karar verilen alâ. rm tecrübesi etrafında bütün hazırlıklar ikmal edilmiştir. Bu hususta kuza ve nahiye- lerin yapacakları — işleri göste- ren bir de nizamname hazırlan. mıştır. Nizamname, alâkadarlara tev zi edilmiştir. Burada — seyrüse- fer işleri, pasif ve aktif teşki - Jâtınım çalışma tarzları, vazile ve mesuliyetleri etraflı surette izah edilmiştir. Alârm — muhtelif zamanlarda fhem gece ve hem de gündüz ya. pılacaktır. Gece yapılan tecrü- bede ışıkları maskeleme kararı- na ait talimatname hükümleri aynen tatbik edilecektir. , Tayyareler uçarak şehir üze. rinde kontrollar yapacaklar ve gördükleri Çatalcada evinde uyurken vuruldu Çatalcada, Kaleiçi- mahalle, sinde oturan Şaban Erdemir, evvelki gece evinde — uyurken, pencereden giren meçhul bir şahıs tarafından biçakla vurul. muştur. Şaban Erdemir aldığı yara- larla baygin bir'halde Guraba hastahanesine yatırılmış, ancak ifadesi almamadığından carihin kim olduğu öğrenilememiştir. inğilizler yüksek fiyatla tiftik ve yapağı alacaklar Lord Olesa - Conner tarafın dan tiftik ve yapağı — birliğine bir mektup gönderilmiştir. Bu mektup, İngilizlerin mem. leketimizden — tiftik ve yapağı satın almak istedikleri, ancak bu malları, Büyük Britanya ile müttefik olmıyan memlekotler ile iş gören tacirlerden almaya cakları, kilo başma 145 . 190 ku- ruş verildiği bildirilmektedir. Milli Piyango İdaresinden : Milli Piyangonun dördüncü tertip üçüncü çekilişine ait devamlı biletlerin haricinde devamsız biletlerin Milli Piyango İstanbul Büro- sunda Dördünecü Vakıfhanı CiIğe — Ne yapalım? Herhalde 0 - nun yerini öğrenmemiz lâzımdı. Bunun için de başka yol yok- tur, — Geldiğimiz de bili Beni dinle de, fırgat varken sıvışalım. — Henüz işimizi bitirmiş sa. yılmayız ki... Hem simdi kaça . gak olursak, onlar hüviyetimiz- den daha cok süphelenerek bu yeri de tahliye ederler, Tekrar nereye gittiklerini arayıp bul- düşeriz.... gibi gitmeği pahasına kadar götüreceğiz! Ben bu sözler Üzerine, yelis içinde, oturduğfum — iskemleye yaslandım. Keyfim tamamen kaçmıstı. Adeta intihar ediyor. muş 1 bir vazivetteydim. — Pek âlâ, dedim. Herifle yüzyüze geldiğin zaman ne ya. pacakstn? Hemen — yakasından yakalayıp müdürivete mi götü - receksin? Ve sana, bu kadar kolayca boyun eğeceğini zanne- diyor musun? * — Bu gibi işlerde tehlike ol. duğuünü bilivorum. Ve tehlikeyi göze almazsan, birsey — yapa. mazsın. — Fakat adam, bütün bu iş- ler: r plân netiecesi olduğu - nti anlavacak, — hattâ — bizim Pentonvil hapisanesinden çıktı. gımuza bile inanmryacak! ' —a Sen Şimdi geneni kes! Ba. na öyle geliyor ki, bu bizi görmek istemiyecektir. et sayan Gsttr altındaki gişelerinde (Üzerinde yazılı ”- bildiririz. Belediye mamur- İarının vazife ve | y şe . mes uliyetleri Yeni bir nizamname hazırlanıyor Dahiliye Vekületi tarafından belediye memurlarınm — vusife ve mesuliyetlerini gösteren' ye - ni bir nizamnamenin hazırlan- makta olduğunu — evvelce yaz. mestik. Bu nizamname etrafmda gö. rüşmek üzere Ankaraya çağırk lan belediye toftiş beveti reisi Bay Samih g#ehrimize dönmüş. tür. Nizamname alıkâmma tram- vay, tünel ve elektrik idaresin- | de çalışan memurlar da tâbi o. lacaklardır. Yeni — nizamname bütün Türkiyeye — leşmil edile- cektir. Yalnız İstanbul ve An- kara için hususi hükümler bu. lunacaktır. —Müdürler encülme: ninden gectikten sonra Şürayı devlete verilecektir. 1 Peynir stokları üzerinde tetkikler yapılıyor Dün mıntaka ticaret müdür. lüğü, poynir stokları üzerinde tetkiklerde bulunmuştur. Peynir - tacirleri, fiyat mura- kabe Komisyonunun pazartesi günkü içlimama — çağırılarak kendilerinden izahat istenecek - tir. Basra transilinden istifade e- decek nakliyat umumi girketle. ri milmessillerinin mmtaka ti- earet müdürlüğünde dün yapıl- ması mukürrer olan - toplantiıla- rı da pazartesiye bırakılmıştır. " &- ş Altın Fiyatı Altın fiyatlarında hafif bir yükselme — kaydedilmistir. Ev- velki gün 23 lira olan bir altınm fiyatı dün 23,10 lira idi, Halkevlerinde Bugünkü vaziyet hakkında konferans Bakırköy Halkevinden: 5/1/8d1 Pazar günü sant 16 te Bvi> miz salocunda Çoruh mebusu Ali Rr 56 Erem taraftından Ahvali hazıra hakkında siyazi bir konferans verile- seğinden bülün partili ve halkevlile- rin teşrifleri rica olunur, - — Hayır, kaplumdağa tarağı istemem! İnsan taranırken çok vakit kaybeder, ı Çok heyecanlı bir zabıta romanı — ingilizceder Çeviren: H, MÜNİR ea — O halde bizi buraya niçin getirtti ? — Böyle sualler daha iyi edersin? — Barney de burada... da bir düşün! — Barney burada mı? Evet, İçeri girerken gör- düm, — İyi ya... Biz onu da yakala mak istiyoruz.. sormasan, Onu — Allah dekına sus ve — de. Bisiklik olsun dive — biraz da nikbin ol! — Ninköinliği arttıracak bhir seben görebilsem — Sus... birisi ba! Kapmın dışmda yavaş yavaş gelen ayak sesleri işitmistik. Sonra kapının topuzu — çevrildi. Kalbim, âdeta durmuştu. Acabu bu gelen kimdi? geliyor gali. Korktuğuma uğramıştım, İçeriye Barney girdi. Hoönüz odanın icerisine doğru üç adım atmış atmamıştı ki, bizi derhal tanidı. Ve yüzü, o zamana kadar ömrümde görme diğim korkunç bir vahşet man- Zzarası aldı. Stanley söze başladı; sesi ya- vaş ve fakat kati idi: — Barney, dedi. Buraya gel! Dışarıda bir yığın polis memu. ru var. Bina polis kordonu al- tındadır. Bir işaret verecek o- lursam, derhal buraya girecek . mdi; hangisini tercih e- dersin? Bu aerserilerden ayrıl - mak mı; yoksa en sene hapis mi? İntihap hakkı . hı sana birakıyorum. Stanley, bu yüksek blöfü yap tıktan sonra sustu. Barney bir lâhza tereddüt et ti. Sonra adır ağır bize doğru ilerledi. Bu haliyle, adeta uy- kusunda yürüyen bir adama benziyordu. Ve şu suali kekele- di: — Buruya nasıl... girebildi. niz? Benzi kül gibi olmuştu. Stanley soğukkanlılığını boz - madan: — Hiç... dedi. Hiç bir zorluk çekmeden girdik. Kendi evimiz gibi... — Bülün gün Levis ile bera- ber bulunan iki kişi siz misi. niz? Stanley kısaca: 3$— VAKIY Görüp düşündükçe : Yersiz bir tarize cevap “Jurnale Ditalya,, gazetesi, NTürk siyaseti, Türk devleli ve 'Türk —mületi hakkında — sö. süm ona güya ban görüşler ve tahliller yapmış. Eğer sonundaki cümleler ol- masaydı, biz, buna da oldırmı. yacak, “fikir hürriveti,, ni onun da bir haklı aayarak, geçecek. Balbuki sözlerini: — İtalya, Türklerin bu harc. ketlerimi dikkatle takip etmek - todir. Diye bitiriyor. tle — takip,, de, apaçık bir tel kokusu sezdiğimiz i. Çin, Viraz bu cümle durmak yersiz olmaz, Biz, Türkler, değil kuru gü tüye, hattâ Tanla Ywslatılmış kayamet patırdılarına da papuç tarahkır milletlerden değilir. Br meydanlarında, bizden bir avuç adamla karşılaşmış olan . lavın hiçbiri, bu büvyük gerçeği, inkör etmez. Son muharebe başladığı gün- denberi de ü — andlara sadık kalmak, rdiğimiz aöz. lerde durmaktan başka bir şey yapmadık, Türkün seciye — puslasındı, kâh sağa, kâh sola seken, tit. Yeye titreye kutuptan kutba dö. nen şaşkın bir übre yoktur. Güç inamır, hesapla konuşur, 20r el uzatırıs. Fakat dir kere de bunlar oldu mu, artık aön nefesimize kadar bu yoldan dön. meyiz, İtalyatı — muharrir 4 İKİNCİKANUN 1941 Dostlarımısın arada - sıyada hâdiseleri — fırsat sayarak bu Türk #seciyesinden — heyecanla bahseyleyişleri, — doğruluğun, merdliğin, fastletin. müKküfatsız kalmadığım gösterdiği için — bisi sevindiriyor. Çünkü bisde fazileti idrâk ve takdir de, bir reh ve vicdan bayramı sayılır. İtalyat, arkadaşın, Türk ba. sınmdaki hengi haksız Nneşri yattan, hangi yalın — veya Mi balâğadan giküyet ettiğini bil- miyoruz. Biz, harp tebliğlerinin hepsine — süfunlarımısda — yer | vermekle ve hiç Bbir. mütalea kafmağa Hizum görmeden bun . ları okuyucularımıza sunmakta. yız, Ttahyan tebliği de, İngiliz teb. ülğt de “D. N. Bış, nin biltenle. ri de bugün muharebenin ku. şatılmış — “Bardiya,, da, Arna- | vutluk dağlarında, Trablusgarp | hurmalıklarında devam ettiğini | bildirmektedir. Bundan iki ay evvel, cebhe, Yıman toprakların Son tebliğler ise cephelerin yüz. derce kilometrelik — gerilediğini söylüyor, suçu Dü Türk — basınının mu? İtalya e bisim, Dbir alıp | vereceğimiz yoök. — Omu tarihi | bir düşman diye de tanımıyo- ruz. Şu halde niçin - aleyhlerin. | de bulunalım?.. Ama mı—w omların aleyhlerinde İ mani olmak elimizden — gelmez. | Çünkü buna, yalıız bizim değil, bütün dünyanın da gücü yelmi. yeceğini onlar da bilirler. İtalyalı muharrir yerinde bis | olsaydık, boşuna lekdifler savu. | racağımısa, kendi — vatamımızın — | halini düşünür ve gözümüz dün- yayı görmezdi. | Hakkı Süha GEZGİN IGÜNDEN Gl'_'JNEl “ESSEFİNETÜ MAASSANDAL...., D ÜNYANIN rahatı ni- çin bozulur? Diye s0- rulunca, ilk hatıra — gelen ce. vap şu oluyor: — İnsanlar, — ellerindekini kâ&li görmiyerek, daha fazlası- nı istemeğe kalktıkları için! Filhakika, — bozulan dünya- nın cidden hazin olan mucera. larma bir göz gezdirince, bu cevabin — gelişigüzel bir tah- min olmayıp, hakikatle müna- sebeti bulunduğunu görüyo. ruz. Mevcudundan — daha fazla bunu bütün parıltısiyle gös- termek... İşte iİnsan oğlunun bitip tükenmiyen ihtirası! Pandal adında biri, bir mü. hüreciye elderek mühür kaz. dırmak istemiş. Z — Benim adım Pandal, de- miş. Fakat bir de vemim var. Gemimin arkasında da bir GAZ MASKELİ HAYDUT | — Evet, dedi. — Demek polisler de buraya | , geldiler? ı y — Evet., Biz bu işi, “Yuvar- lak gişe,, meyhanesinde bitire - cektik — ama, bir memurumuz, plânı bozdu. — Şu halde gimdi neye bek. İiyorsunuz? — Öğrenmek istediğimiz bir baska sey var da ondan... Bu- raya bak Barney! Sana karşı hiç bir dürmanlığımız yok. E - ğer gu dakikada bize iltihak e. | decek olursan. ileride senin le | hine şahadette — bulunabilirim... Haydi, kararını ver. Ve çabuk söyle... Ötekiler nerede? Robin- son, “Kaplan., , Levis ne yapı. yorlar? — Yukarıda Reisten adama- kıllı bir zılgid yivorlar. Meyha- nedeki vak'a, “Kaplan,, ın po. lis düğmesi, Levisin çalmmız , bir otomobil kullanması, Reisi deli etti... Fakat siz, Levisi na- si! faka bastırdımız? — Ne? Levis! faka bastır- mak m1? Levis bizimle beraber | oğlum... Zaten sizin en büyük budalalığınız, aranırdaki adam. ların kim olduğunu anlayama- maklığınızdır. Barney bu aralık, sunturlu | bir küfür savurdu. Levisin iki | yüzlü hareket — etmesine pek | kızmış gibiydi. Stapleyin Ikinci yalanıma da inanmış olduğu görülüyordu. Stanley daha fazla vakit kay betmemek için: (Devamı var) sandal var. Bundan başka si. gara içerim. — Kazacağın mü hürde bütün evsaf'm bulunma - sını istiyorum. Sadece Pandal, beni tatmin etmiyor. S Mühürcü - düşünmüş taşın. - mış. Nihayet söyle bit mühür kazarak kendisine vermiş: RBösefinetü maaswandaj Dühan içer deli Pandal | Bu mühür, ifade ettiği çok şümullü mana ile, bütün beşe- ri ihtirasların damgasmı teş- kil eder kanaatindeyim. HİKMET MÜNİR 4.1.1941 — 5.1.1941 K0S Ağıms X.14 Hafıt program BAĞ Yemek list Rönser 18,08 Caz 1X.40 Halk Türküleri Komusma 1915 Zeybek Bavaları 1830 Ajans 1945 Fasıl beyeti 2015 Radyo Gat. şarkılar 2115 Konuşma —— YN İskandinav — ve Macar —— masikisi — — Vakitler Vasati Kxanı zB4 7268 DAT ıs e) 138 YAT Güneşin j 8.26 Özle — iBağ İkindi — 1Sda Akşamı 1158 Yataı — 1920 Imsak — 640 Kurban bayramında T. H, ' na yapacağınız yardımların tü tarı Kımlay, — Çocuk Bsirg Kurumları ve Hava Kurumu vasında taksim edilecek ve mübrem memleket ihtiyaçları” - harcanacaktır.