22 Mayıs 1942 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

22 Mayıs 1942 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

22 Mayıs 1942 CUMA YIL: 25 * SAYI: 8135 ldare evli Ankara C Vakm Yür'u Delefna: Tdare (24310), Yam (21418, Telgi Tatanbal Vakri—Posta kutus:3e Suikast davasında müddei- umumi Cemil Altay'ın iddianamesi Pvsta 2 vinci saytamıczda Garnta ikinci cephe teşebhüsü ehemmiyet alıyor Yazan: Asım Us Sön günlerde müttefik devlet. ler kaynaklarından harbin âkıbeti hakkımda gelen haberler birdenbi- Te nikbin bir durum aldı. Bu cüm- leden olarak dün bir Vaşington telgırafı söyle or: Mühim A.- Meorikan kuvvetlerinin hiç bir ka yıba — uğramaksızın — simali — İr- landaya — varmış — olmaları hakkındaki — ümitleri — kuvvet - lendirmiştir. Amerika — hariciye nazırı Hul müttefik milletlerin za- feri ümit edilen tarihten evvel el- de edeceklerine dair belirtiler bu. lunduğunu ve Amerikalıların gay- retleri yalnız müdafaada kalmıya- rak taarruma geçmek söylemiştir. Müttefik devletlerin müdafna- da kalmıyarak — taarruza - geçmek yolundaki niyetleri yeni değildir. Hem bu niyet fırsat düştükçe açık. tan açığa ilân edilmiştir. Son ay- larda bu şekildeki sözler siyaset adamlarının ağımdan askeri ko- mutanlara da geçmiştir. Bilhassa | Almanytam Rusya cephesinde ye- Mij bir ilkbahar taarruzuna geçme. Si bahis mevzuu oldukça müttefik devletlerin de garpta iklnci bir cep he açacakları çok tekrar - edilmiş. tir. Şu kadar var ki garpta ikinci bir cephe açmak cereyanıma karşı fagiliz Başvekilinin takmtığı ihti- yatkâr tavır bu tarzdaki — sözlerin kırymetini kuvvetten düşürüyordu; ikinci cepho — sözünün bir - propa- ganda silâhı olarak kulluıldığı, ya- hut Almanya üzerine hava taar- olduğunu birbirine karıştırıldığı - düşüncesi hatıra geliyordu. ı Fakat son günlerde ikinci cep- | < he etrafmda söylenen sözler daha | < #iyide ciddi bir renk almiştır, Bu- | nün sebebi ikinei 6« veya- kut Almanya üzerine taarrurdan | bahseden şahsiyetlerin sadece sı- | fat ve salâhiyetleri değildir. Ame. rikada, yahat İngiltere göze car- pan ufak Celek bazı hüdiselerin bu sözlere karışmasıdır ki siyasi Veya askeri şahsiyetlerin sözlerini Mmanalandırıyor, Ne tekim dün gelea bir haber Amerikada otuz gün Zihi kıma bir zaman İçinde bir plünür fabrikası kurulduğunu, bundan evvel zaten Mevcut olan diğer Ki fabrika - ile beraber bu yeni fabrikanın Avru- paya karşı bir istilâ hareketinde kullanılmak üzere İngillz ve Amo- rikan orduları hesabıma çok mik- tarda plânörler yapacağını bildir. miştir. Britanya adasında — milyonlarca İngiliz askeri silâh altındadır. Bi taraftan da yeniden yeniye asker- ler talim edilerek yetiştiriliyor. Eğer İngilizlerin maksatları sa- dere bir Alman istilâ hareketine karşı adayı muhafaza — etmekten ibaret olsaydı bugün orada mev- cut olan askerlere yenilerini ilâ- Ve etmeğe, hole İngiltereye A- merikan silâh ve yiyecek xgetir. mökte kullanılması mümkün olan bir çok gemilere tankları ve tay- yareleri ile beraber bir çok asker- leri doldurarak — İrlandaya cıkar- Mmağa hiç lüzum görmerzlerdi. İşte bu tarzdaki — hazırlklar Barpta ikinej bir cephe teşebbüsü- nün İngilizlerin ve Amerikalıların kafalarında pilânlaşmakta olduğu. nu gösterirken Amerikada sadece Plânör yapmak için büyük bir sü- Fatle üç büyük fabrika karulmuş olduğunun — bildirilmesi bu — İşin €hemiyetini bir kat daha — artır- Mmiştar, Hatırlarda — olduğu üzere Al- Manlar bu harple plânörlerden bil. hassa denizaşırı istilâ hareketleri için geniş ölçüde istifade — elmiş. lerdir. Norveçin yirmi — dört saat içinde işgalinden sonra buradaki kuvvetlerin arkadan — beslenmesi faşıt tayyarelerinin arkasına bağ- hanan — plânörler — vasıtasile çok Miktarda havadan asker nakledile. bilmesi sayesinde mümkün olmuş- tur, Bundan başka Giridin — isga- İinde, Sieliyadan Garp Trablusuna havadan asker sevkinde hep bu Vasrta kullanılmıştır. Şimdi anlaşılıyor ki Almanların ftank ve tayyare üstünlüğünden faydalanmak suretile elde ettik- harp | “Sovyet aakerleri süngü talimi yapıyor Alman tehliği Sovyet tebl iği KERÇDE Harkotf'ta DÜŞMAN KALMADI ea Harkofta Sovyet taarru zu akim kaldı tü ili; Murmansk ve Arkanjel de Alman muvaffakiyetleri Berlla, 31 ÇALA.) — Alman ordu- ları başkumandanlığının tebliği: Harkof sahasında çarpışmalar da, vam etmektedir. Düşmanın — önemli zarhlı kuvvetlerle desteklanen — taar. ruzları akim kalmıştır. Düşman ağır zayiata uğramışlır. Bundan başka 63 Bua zırtılı arabası da Lahrip olunmuş tur. Mühim haya kuvvetlerimiz — kara mukateböterini Müvaftakiyetle das - teklemişlerdir. Düşman — taarruzları kayıplar verdirilmek süretile — püs . kürtülmüştür. İlmen gölünün cenu . (Devamş Sa, 2, Sü, £ de) 20 bin Alman öldürüldü Landra, 21 (AA) — Hakeri mütaleası: Harkof etrafında — şiddelle devamı edea mubarebede ehemmiyetli bir hâ, dişe ortaya çılkımıştır. Almanlar Har, kofa yüz kilametre kadar — mesafede bulanan İzyum ve Bravenkova isti - kametinde — osnuptan bir taarruza başlamışlardır. Görünüşe göre bu ta. arTruz Rusların Harkofun canubunda toşkil otükleri çıkmlıya kargı 30 ki. lometrelik bir cephe boyunca yapıi. maktadır. Bu taarrıma dair haberler yalnız Rus kaynaklarından getmek » tedir, Fakat bu hususla hiç tafallat varilmamektedir. Harkof — muharebesinda — Ruslarım kaydettikleri terakkiye dalr — hiçbir malümat verilmemekte ise de Mos » kova radyosu sön 10 gün içinde 20 bin Almanın öldürüldüğünü, 600 AL man tankımım tahrip edildiğini büdir. mölüedir. Bövyet Kayıpıkrınm da ağır olması muhtemeldir, Moskova 21, (A.A.) — Bovyat teh, lği eki, Almanların Rus ileri hare - (Devam Sa, £, Sü, 5 de) Aanllisin İCRA VE iFLAS KANUNU MADDELERİNDE DEĞİŞİKLİK Ankara, 21 (Vakrt muhabirin. den) — Adliye vekületi icra ve illâs kanununun 313, 314 ve 316 nej maddelerinde değişiklik yapan yeni bir kanun projesi ha- zırlamıştır, Proje esanlarına. göre &di müflisler iflâsm açı ten itibaren on sene geçti ra alacaklarımı henüz — ödememiş olsalar bila indei itibar talebin- de bulunebileceklerdir, Şu kadar ki alacaklıların tahasil edilmiyon hakları mahfuz tutulacaktır. ladei itibar talebi tcarot mahlbemesin - den istenilecektir. Ancak hileli müflis hapis ceza « Göring Fedakârlık istiyor Zafere kudar daha çok sıkıntıya katlanmalıyız! Loadra, 21 ÇALA.) — Mareşal Gö. ring dün gece Alman — işçilerina bir mutuk söyliyorez daha fazla fedakâr- Mareşal demişlir ki: men ber geye — inanmayınız. Harp emirteri yalnız hayatı güçleştir mek maksadile neşredilememiştir. Za fere kadar daba çok aıkıntıya katları yız. İnsan bazı haşin olursa, bü, zafori kazanmak için haşin olmak 1â- zam geldiğindendir. Bu harp, Alman. yanın mecbur olduğu en çetin muha, rebadir, Ulusumuzu kurlaran, onu bü yüklüğe yükselten böyle bir lideri bi- ze bahşeden Tanrınım bize bir şaka yapacağını umar mismnız? reketlerinde faydalanmak suretile Almanyanm silâhını kendi aleyhi- ne çevirmeğe karar vermişler gibi görünmektedir. Bu itibarla Rus — Alman cephesinde harp hareket. lerinin gelişmesi büyük ehemmi- yet aldığı gihi müttefik devletlo. leri aaferlere karşı — İngilizler ve Amerikalılar da tayyarelerden ve plünörlerden denizeşiri istilâ ha- Tin garptakj askeri hazırlıkları da çok meraklı bir safhaya girmiş bulunmaktadır, İ sından başka ayrına âümme hizmet- krinden mehrumiyet ceması gör- müş is0 casza mahkemesinden mem nu bakların fadesine dair karar al. makla ticarf itirabı iade edilmiş olacaktır. Eğör ayrına âmme hiz- metinden mahrumiyet cezası gör- memiş, veya kendisi takajratlı müf. iğs bulunmuş ise bu takdirde tica- ret mahkemesinden itibarmmm ia- desini isteyebilecektir. Bu hüküm kka: temyiz olacaktır, Usule ait ne #üretle muamele yapılacağına dalr projeye yeni hükümler kon- muğştur. Bir habere göre Fransız somalisi ingilizler tarafından | İşgal edilecek Bern, ZL ÇALA.) — Vişiden gelen ha. berlere göre, İngilizlerin Fransız Bo malisin! işgal etmeleri muhtemeldir, | Nouveau Termps gazetesi, LAvâlin mall letlerarası durumla meşgul — olacak »yerde kendi menfaatlerini Lakib etti. Bini yazıyor, Harp bu sene bitecek Amerikada umumi kanaat bu Vaşingten, S1 (AA) — — Mühim Amerikan küvvetlerinin hiçbir kayı- ba uğramadan şimali İriandaya var. ması büyük tasir yapmıştır. Umumd intrba muharebenin neticesinin bu yıl || belli olacağı merkezindedir. Bu yıl muharebe sona ermese büc — zaferi sağlıyacaktır. — Yapılaa hazırlıklar müttafiklerin müdafaada kalmıyarak kücuma geçeceğini gösteriyor. “Sokmak istiyen hainlerle -. Mücadele et Kötü şayiaları, gönül bütünlüğümüzü istemi- yenlor çıkarıyor — 'l'l' ınııımıuııı-—m' Hariciye nazırı Hal dün — demiştir kü: “Müttefik milletlerin zaferi ümit edilen tarihten evvel elde edeceğine datr belirtiler vardır. — Amerikanım gayreti yalnız müdafaa değü, taar . raz harbi için de gelişmektedir.. Hindistan Bombardı- man edildi Yesi Deli, 21 (AA.) — Tebliğ: 18 mayısta doğu Assam'da kü . Çük bir kasaba üzerine bombalar a . ttmıştır. Kayıplar az olmuş ve halk sükünetini muhafama etmiştir. Başvekil Hava kurumu merkezinde tetkiklerde bulundu Ankara, 21 ÇALA,) — Başvekil Dr. Refik Baydam bu nabah Türk hava kurumunu şereflendirerek — kurumun çalışmalarını inceletnişler ve & bazi. randa toplanacak sekizinci kurultaya ait hazırlıkları gözden geçirerek baş- kan Eirzurum mebusu Şükrü Koçaka direktifler vermişlerdir. Noter yardım san- dığı teşekkül etti Ankara, 21 (Vakıt —muhabirin. den) — Noter kanunu mucibince tesis edilen Noter yardım sandığı Üç senedenberi nizamname yapıl - madığı Gihetle tekalit surelile no- terlikten çekilenlerin veya ölenle- rin allelerine istihkakları — verile- neme devlet şürasından çıkmış ve yardım sandığı teşekkül etmiştir. Sandık dünden itjbaren alacaklı o- lan kimselerin — haklarının öden- mesi için ilgililere tebliğat yap- muUş, Ve arzu edenler ziraat ban- kasından bu alacaklarını tahall et. mmeisti. Pa son hazırlanan nisam | meye başlamışlardır. Ankara at yarışları Ankara, (Hususi) — At yarış- karenım dördüncü hafta koşuları ö- Dümüzdeki pazar yapılaraktır. Bu baftanm en enteresan keşuları iki yaşında Ve İlk koşuya giren İngi- liz tayları ile dört ve daha yü- karı yaştaki saf kan Arap atları arasında Ve çifte bahis de üzerin. de olan koşulardır. Haftanım prog Tamıflr kaca veriyorum: Birinei koşu: Satış koşusu, Gi- recek atlar: Mesafe 1800 mötre, 1 — Heybeli, 6i kilo, 2 Bift. kap 60 kilo, 3 — Alemdar, 57 kilo, 4 — Hatvan 57 kilo, İkinel koşu; Üç yaşında yerli yarım kban İn- Bölizlere mahsus, Mesafe 1600 metre, 1 — Tiryaki 58 kilo, 2 — Peh. livan 52 kilo, 8 — Soydan 50,5 ki- bb, £ — Gözde 50,5 kilo, Üçüncü koşu: İki yaşında yerti saf kan İngiliz taylarına mahsus, — Mosafesi 800 metre, 1 — Hümayun 56, kilo, 2 — Des tegü 54,5 kilo, 3 — Reine 54,5 kilo, 4 — Vido 54,5 kilo, Dördüncü koşu: (Deovamı Ba, £, Sü, $ de) Ticaret Vekâletinin tebliği , / Merinosculara pirim veriliyor Ankara, 21 (ALÇA.) — Ticaret Vekâletinden tebliğ olunmuştur:; Memleketimiz — Merinosculuğunu teşvik için yerli Merinos yapağı- Tarma k/187 sayılı karara tevfi- kan tespit ve 23, 4, 1042 tarihin- de ilân olunan 'azımi satış fiya- tından başkaca bir müktarda da prim verilmesi kararlaştırıkraştır. Azami hadleri ziraat vekâleti ta Tafmdan tayin olunan bu primler Baf kan merinoa yapağısının beher kilosu için 7T0, yarım kan beher ki- losu 82.5, merinos kuzu yününün keza beher kilosu 65 kuruştur. Bu prim dahil olduğu halde bir islo eaf kan Merinos yapağ'ısınm Sü. mer bank Buran merinos fabrika- sinda 320 yarımdan S00, merincs küzü yününün de 280 kuruştan mübayaa olunacağı ilân olumur, ifşa edilmiyerı kararlar var [ Landra, 21 (ALA.) — Bugün denizagırı — birliğinde bir —nutuk söyleyen AtN, Rusların Almanla- ra verdikleri sert cevubı methet- miş Ve nutkuna şöyle devam et miştir: “Bizim de plânlarımız var, far kat bunları size ifşa etmiyeceğim. Müztakbel hareketler - hakkında herhangi bir geyi söylemek imkânı yoktur. Çabuk — coşmak üdetimiz değildir, fakat bir kere de atıldık mı tam atılırız.,, Atli, İngitiz milletleri camindk nm harpten her — vakitkinden da- ha kuvvetli çıkacağından emin o duğanu ilâve etmiştir. | ,Hamdullah Suphi Edirne, 21 (Vakıt) — Geceyi Edirtede geçiren Hamdullah Sup- hi bugün saat 10 da Kapıküle yö. | Tu ile Bükreşe baneket Eminönü bölgesi ilkokulları musameresı ve yazı sergısı ü halketinde saat 18,30 da Eminönü bölgesi ilk ©- kulları talebe velilerine çok güzel bir müsamere vermizlerdir. Başta vali Lütfi Kımrdar, maarif müdürü Muhsin Binal olmak Üzere bu mü- samerede İstanhulun bir çok tasım. mış şahsiyetleri hazır bulunmuş tur. Müsamereye İstiklâl Marşiy- le başlanmız, bunu öğretmen Na- ciyenin bör ön sözü takip etmiştir. Müsamerede çocuk - şiirleri ve bilhassa, sololar, rondlar, mono- loğlar ve koro alkış toplamıştır, Bu müsamereyi hazırlamakta genç ve çalışkan Eminönü bölgesi ilk öğretim müfettisi Rifat Akmer #le bütün okul öğretmenleri ve tale. beler ol birliği etmişler, büyük mu vaffak göstermişlerdir. Aynt | zamanda Fimin halkevinde bir yazı sergisi açılmış ve bir çok ya- zt levhaları teşhir edilmiştir. Her birl birer sanat eseri mahiyetim de olan bu levhalarm hazır'anma- sında büyük — gayretleri görülen Rifatt Akmcıyı bilhasen tebrik e deriz. Ve sergiyi 'et eyleme- lerini halkımıza tavsiye eyleriz,