31 Mayıs 1942 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

31 Mayıs 1942 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

VmT Her yerde 6 F, 3 KURUŞ | 1942 AR YIL: 26 * SAYI: 8T44 ldnre evi Ankara ( Vakıt Yurta velefon: fdsze (24870), Yam (11418) j Velgi İstanbul Vakri-—-Posta kutamn16a 3I Mayıs PAZ l | Reisicümhurumuz | Topçu Atış Okulunu teşrif ettiler Ankara, 30 (Vakıt muhabirinden) — Relsicümhurumuz — Milli Şef İnönü buzün Topçu Atış Okulunu teşrif etmişlerdir. Mili Şef, okul talebelerinin çoşkum terahüratı ile karşılanmıştır. — Reisicümburumuz, talebelere kıza bir hitabede bulunmuş, öğle yemeğini talebe ile Birtik. de yedikten sonra candan sevgi tezahüratı ile uğurlanmışlardır. İ z ' B 8 $| Alman tebliği Yeni mahsul vaziyeti harkotta Alman | 10 gün sonra Çukurova zaferi | 40 binlon hububat verecek |3 (ömen imha iaşe vaziyetinin bu seneki sıkın- — *dildi | tılı devresi sona ermiş sayılabilir. 240.000 | Taşdelen ormanları yandı Yazan: Asım Üs | - esir alındı (Başmuharririmiz- | tanbul, İzmir taraflarile — Gazlan. | 1249 tank, 2016 top, 8 saat devam eden yangın, Ankara, 30 : r " Admira bugün ilk maçını yapıyor Ankaradan gelen Büyük Fikret Fenerbahçe takımında den telelanla): Bir kaç gün Ada- mna taraflarında bir tetkik seyaha- H yaptım, Bu seyahatte memleke- timizin yeni sene mahsul vaziyeti etrafında güzel habçrler aldım, Toros dağlarile Akdeniz arasında- ki Çukurova — bölgesinin zirai ba- kımdan husüsiyeti — diğer yerler- den bilhassa Orta Anadoludan iki Ay Evvel bububat yetiştirmesidir. Netekim bagün Adana çiftçileri arpa mahsullerini karman etmeye başlamışlardır. Toprak mahsulleri ofisi simdiden yüzlerce ton hububat almıştır. Nihayet 10 gün soura ha- sat işleri en hararetli faaliyet suf- hasına girecek ve İaşe teşkilâtı on. dan sonra her gün biner ton bu- bubat satım alabilecek bir duruma gelmiş olacaktır. Adana çiftçilerinin tahmin ettik. lerine göre haziran ve temmuz içinde toprak mahsulleri ofiri müs. tahsillerin yemeklikler ve tohum. kuklar — kendilerine - bırakıldiktan Bonra Çukurova bölgesinden en a- Bağı 10 bin ton hububat alabilir Ve bur suretle turfanda olurak alı. nacak mahsul iyi bir münakale ve tevzi sistemile Hhtiyaç — yerlerine gönderiidiği takdirde yiyecek nok. tasmdan ea çek sıkıntıda olan İs. tep, Maraş, Hatay gibi cenup vila- | yetlerinde bu sene mahsul duru- mu iyi olmayan bölgeleri kurtarı- bilir, Adanada istihsal edilecek hubu- batı mahsul vaziyeti iyi olmayan cenup vilâyetlerine dağıtmak İçin dermiryolu vasıtası — yetişir, Fakat İstıfibul ve İzmir taraflarına sev- kiyatı vaktinde — yetiştirebilmek için şimdiden Mersin ve İskende. run İimanlarma birer vapur gön- dernek lâzım gelir. Ticaret, Vekâ. letile Münakalât Vekâlştinin bu mühim işi göz önüne alarak bu yol. | da bütün — vasrta ve İmkânlardan faydalanacakları şüpbhesizdir. Şu halde memleketimizde — inşe vazi. yetinin bu senekij sakıntılı. devre. İsi artık sonn ermiş sayılabilir, Bundan sonra asıl düşünülecek me. sele gelccek sene İaşe işlerini ge. çirmiş olduğumuz tecrübelere gö- uk. iğa HiTLER Mareşal Kaytel tarafın: dan takdim edilen re düzeltmek için pilanlaştırmak- tır, Son zamanlarda memicketin bir çok yarlerine yağan faydalı yağmurlar umum! surette yeni mah sul hakkındaki ümitleri kuvvetlen. dirmiş olduğundan bu pilânlaşma iHIIĞG hülkâümetin muvaffakiyetine yardım ıdea.!nir Japon tebliği Çunking kuvvetleri Temizleniyor 'Tokyo, 30 (A.A.) — Domel ajanaı- nm bildirdiğine göre Japan krtaları Yunnan eyülçil dahilindeki balta gir. memiş ormanlara sığınmış olan Çun. king kuvvetlerinin #on düküntülerine karşı girişmiş oldukları — temizleme hareketlerine devam etmişlerdir. Bu Göküntüler 3000 kişi kadar tahmin edümekteadir. Diğer Japon birlikleri de — gimali Birmanyada Kitkinada bulunan Çin kıtalarına karşı giriştikleri temirle me hareketine muvaffakiyotle devam ediyor, Şimali Birmanyada Hindistan hu dudü yakınlarında Kaleva kesimin deki bir kısrm arazi de düşman kıta- darından temizlenmiştir . (Devamı Sa, £, Sü, 6 da) | Sovyet tebliği izyumda Alman hücumları püskürtüldü Timuçenko Harkof şimalindeki taarruzu 12 mil ileri götürdü Moskova, 30 (ALA.) — Sovyet sabah tebliği: 30 mayıs gecesi kıtalarımız İz. yum istikametinde düşman tank ve piyade kuvvetlerine karşı taarruz müharebeleri yapmışlardır. Cephenin öteki kesimlerinde bildirilmeğe değer — ehemmiyetli bir hareket olmamıştır. (Devamı Ba, 2, Sül, 4 de) oynıyacak 10 bin subaya hitap etti Berlin, 30 (AJA,) — Führer, bugün spor sarayında kara, de . niz ve hava kuvvetelrine yeni ib tihak eden subaylarla devrede subay çıkacak - olanlara hitaben bir nutuk sö iştir. Mareşal Keitel Hitlere 10 bin subay ve subay namzodini tak - dim etmiştir. Alman tarihinin verdiği dera. leri belirten Hitler genç askerle. re Alman ordutundaki yüksek vazifelerini tevdi etmiştir. Bu kış cereyan eden muazzam müdafâa muharebesinin bir ta . rihçesini yanan Hitler - yüksek kumanda prensihinin müşkül va ziyetlerde dayanmak ve zorlukla rı yenmekten — ibaret olduğunu yoksa zafer bayramları yapmak olmadığını belirtmiştir. (Devamı Sa, £, Sü, 6 da) Katil Nazmi idam edilec 5 Sene kadar evvel bir. gece Sultanahmet « ,20 te — Dizdariye mahallesinde po lis memuru Ha çıkan — Hasan Basriyi bıcakla çarken — de Katil Nazmi ad. Tiyeye götürülür. bekçiyi yaralı- «ken yan 40 yaşlarında katil Yusuf oğlu Nazımın idama — makümi- yet hükmü Moclisin 20 mayis ta rihli toplantısında tasdik olun. muştu, Bu karar Resmi Gazete de neşrolunmuştur, Fakat düne kadar müddelumumlfliğe tebliğat yapılmamıştı. Adliye Vekâletinin ya telgraf- la veya dosyayı göndermek su * retiyle yapacağı teblipat aka - binde katil hemen asılarak ceza- sını bulacaktır. Adliye Vekâletinin son tami. mine göre katil, tevkifhanede a. sılacak, bilâhare müddeiumumi. 538 uçak tahrip edildi Berljin, $0 (ALA.) — Alman or. duları başkumandanlığının husus! tebliği: Harkof büyük meydan muharc besi bitmiştir. Mareşal Von Bock'un idare et- tiği sephe kesimlerinde orgenera! Von Klelst'in kara kuvvetleriyle örgeneral Paulut'un zırhli küvvet. leri düşmanın giddetli hücumlarma karşı koyarak müdafaa ruharebe- lerini bör imhâ zaferi haline ge, tirmişlerdir. General Kornelo Dragalina'nın bir Ramen kolordusu ve ayrıca bir Macar, bir İtalyan ve bir Slovak birliği Alman kıtalariyle birlikte harbetmişler ve bu şanlı zaferden hisse almışlardır. Örgeneral Löhr'ün ve hava kuv vetleri -kumandanı general Fiug- bell'in hava birlikleri gerek müda- faa gerekse taarruz eenasında mu, hurebelere fedakârlıkla iştirak et- mişler ve dilşman hava kuvvetleri. ni mağlüp ederek muharebe mey- danını terketmeğe mecbur — birak- mışlardır. (Devamı Sa, £, Sü, 8 de) ftalya Harkciyo Nazırı Kont Ciano italyanın dış siyasetini anlattı TeT İtalya Şark harbine daha geniş surette iştirak için hazırlanıyor Cinno, İtalyanın Türkiye ve İsviçre ile yi destlük ve münasebetlerini de bolirtti naAzIrT Koat Ciano, Hariciye bütçesi. nin müzakeresi münassbetiyle Ayan (Devamı Sa, £, Sü, 5 de) n ftik, Dün, sanatoryonmun — temelleri Boma, 30 (A.A) — İtalya hariciye Veremle Mücadele Cemiyetine bir vercm sanataryomu atılmış, törene Vali ve Belediyo relsi, meclis Azaları, dekterlar beş kilometre murabbaı ormanı harap etti Dün Alemdağında — Taşdele: Vakıflar Ormanında büyük bi yangın olmuş, 8 saat devam ©. | den ateş 5 kilometre murabba bir sahayı yakmıştır. Yangın, saat 16 da - Çeşmeli ve Maltepe yolu arasında başla. mış, bir aralık Baltacı ormanını da tutuşturmuştur. Maarif Vekili Beden Terbiyesi umum müdürlüğü teşkilâtını tetkik eti Ankara, 30 (AA) — Maarif Vekili Hasan Âli Yücel bugün öğleden önce Maarif Vekilliğine yeni bağlanan Beden — Terbiyesi Umum Müdürlüğü Merkez teşki» lütenı tetkik etmiş, başta umum murlarla görüşmüş, işler hakkın. da ilgililerden bilgi sorrguş, ça » lışma programlarını gözden gee gçirmiştir. Şimdiye kadar beden terbiyesi ve gençlik teşskilâtı için | yapılmış tetkikata ait bütün raporlarımn neşri vekillikçe karar altına almmıştır. | Politika ç— Büyük Millet Meclisi yeni yıl bütçesini kabul ederken ordusuna velâm ve sevgisini de — günderdi, Büyük Millet Mechisinin Cümhuri- yet ordusunu millot davasının ve üstiklâlin büyük mesnedi sayar. Büyük Millet Meelisinin ordusu- na karsı duyduğu derin sevginin izharı onun kuruluşunun, bünye- sisin, mahiyetinin kcabıdır, müdür-olmak üzere bütün me . Kendi kuvvetine güvenmenin müşahhas misali ordudur. Onu sevmek, ona saygı duymak, onun için her fedakârlığa katlanmak memle- ketimizde bir din akidesi Meclisi orduya gönderdiği selâm ile Türk hal- kının bu icten gelen sevgisini ifade etti kurulması için 100 bin lira hediye edildiğiei yazmıyı Üsküdar itfaiyesi tam teşki » tla, jandarma ve halk ekipleri ütün vasıtalarile yangın sön « dürme için seferber olmuşlardır. | Ateş, ancak saat 24 de söndürü- lebilmiştir. Yangının, yoldan gö gen birinin attığı sigaradan çık. lt.ığı sanılmaktadır. Libyada Şiddetli tank mu- harebeleri oluyor Almanlar Tobruğu elegeçirmek istiyor Londra, $80 (A.A.) — BEB.C: Libyadan gelen en son haberlere göre başlıca muharebe — Tobru- ğun 55 kilometre cenubu garbi (Devamı Sa, 2, Sü, 6 da) 'Orduya selâm halindedir. Millet Yazan: SADRİ ERTEM I Öyle memlekeller vardır ki, ora. larda milletin — unsurları arasında Dancak sekil ve görünüş ttibarile beraberlik manzarası vardır, Hakikatta birleşmiş gibi görü- İnda şey kuvvetlerin hakiki mahi- İyeti, ruhu değil ancak nezaket ve Letiketlerdir. Fakat Türkiye devle- tinin temeli dahn k günden milli (Dovsunı 3 üncü sahifede) tştirak etmişlerdir. — Resimlerimizde bu merasimden Ikı intiba görüyorsnuz. — Solda, 100 bin lira tebecru edes hasaiy- yetli vatandaş Süleyman Çakırı, defteri imzalarken görüyorsumuz