14 Haziran 1942 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

14 Haziran 1942 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Sayısı 14 Haziran 1942 PAZAR 3 YIL: 25 * SAYI: 8758 (ânre evi: Ankara C. Vakrt Vür Kurus| veleton: Tanre (24870), Yazı (21413) Peig: İstanbul Vakıt—P'osta çatasa 41 | SÜLEYMANiYEDEKi KONAKLAR 2 inci sayfamızda Serramo Sanor Roma'ya niçlü gekli? ispanya | Fransaya karşı italya ile beraber olduğunu - anlatıyor | | Reisicümhur Hukuk Fakültesi itihanlarında bulundular ve yemeklerini talebe arasında yediler Ankara, 18 (Vakıt muhabirinden) — Relsicümhurumuz Millt Şef Tamet İnönü bu sabalı Hukuk Fakültesini şereflendirmiş ve devamı et. mekte olan İmtihanlara girerek talebenin cevaplarımı — dinlemiğlerdir. Şof, Oğla yemeğini Fakülte yemekhanaesinde talebelerle birlikte ye, Ispanya Hariciye Nazırı Pariste Tandra, 14 ÇAA) — Dülly Teleg. | raph gâzetesi, Berrano Suner taratın. | mişlerdir. Ankaradan Adanaya: 2 liral devlet işletmelerinin | tohumluk Köylülerin tohumlukları karıştırılarak, ofis merkezi veriliyor. Tohumlukları vaktin. toplandıktan sonra ihtiyaçları de de yetiştirmek için Ziraat Vekâleti ile toprak mahsul. deri otisinin bağlı bulunduğu Ticaret Vekâleti arasın. da bir anlaşma yapılmalıdır Yazan: Asım Üs Zürsat Yokâleti Türk çiftçilerini İleri memleketlerde kullanılan Z» raat makinelerile cihazlandırmak birkaç sene evvel Ame. Yikadan Yolum, orak ve — harınan makioeleri getirtmişti. Bu makine- lerden — kombinalar veşkli — edildi. Kombina tesekkülleri iptida grup lara, sonra bölgelere, sonra ekip- here ayrıldı. Ve memleketin muh. telif yerlerinde mahalli ihtiyaçla . va göre teşkilâtlandırıldı. Zarüat Vekületine bağtı olan bu kombinalar töşkilütı bir taraftan harp dolayıslle ziraat âletleri ve hayvanları topraklırını — İşletmeğe kifayet etmiyen köylülere, çiftçile. ve hafif bir üÜcret mukabilinde Yardım ediyor; diğer taraftan ma- kine yiraatine — kabiliyetli olduğu belde sahipsiz kalan boş toprakla. rı devlet hesabına ekip biçmekte kullanılıyor. Adanaya giderken trende bu gruplardan birinin işlerini icten bi. len bir zata tesadüf edişim doğra- dan doğruya devlet ziraat İşletme leri hakkmda bir fikir edinmek için bana fırsat vermiş oldu, Devlet ziraat — işletmeleri — için kombinalar tarafından (€Nleük bölgesinde 15,000 Aksa. rayda Kacaş — bölzgesinde 15,006, Aramat bölgesinde 25.000 dekar nadas edilmistir. Bu yerler ştimdi eylülde tohnm atmağa hazırlarımı bulunmaktadır. Tohum vaktinde yerlerine yetiştirilirse ve vaktinde yağmurlar yağarsa elli bes bin de. karlık araziıden — gelecek sene ha- Sad zamanımda on binden on beş bin tona kadar mahsul almacaktır, Buradaki “vaktinde tolum ye - tiştirilirse...” sözü rasgele süylen miş değildir. Devlet işletmelerinc tohum vermek için bugün — tatbik edilen usgle göre tohumun vaktin- de yetişmesinden riyade yetişme « Mesi İhtimali vandır. Bu takdirde zirnat — işlelmelerinin — kombinalar Vasıtasile Gölcük, Aksaray ve A. ramat sahalarında kırç boş bin de kar arazinin işlenmiş olması boşa gidecektir. Bu yolda sarfedilen e Mekler ve paralar tamamen heder olmasa bile kıymetini yüzde sek. sen kaybedecektir, Zira tohum vaktinde yrtiüşmez de eyllil içinde toprağa atılması gecikirse o nis - bette Inbat — kabiliyoti —azalır. O misbette mahsul az olur, Devlet işletmelerine tohum gön, Germekte bagztin tatbik edilen w sul şudur: Köylü mahsulünü ibti da Toprak Mahsulleri Ofisi merke- zine getiriyor. Burada tohumluk ile Yemeklik habubat birbirine kartşı. yor, Köylü tabiriyle kırkanbar o. Tayor, Ondan sonra tobumluk ay - rilarak — devlet — isletmelerine ve müuhtaç köylülere veriliyor, Bu u- sulün en mühim mahruru tohumu ihtiyane yerlerine yetişmekte gerik. Hirmesidir. Vaziyeti daha Iyi aydınlatmak Yele Bür mizal verelimı Meselâ (Sultanhan) köyü buğ - daymı ancak ağuslas sonlarında ,Aksaraydaki Ofis merkezine götü. Tecektir, Aksaray Ofisi buğdayları alacak: sonra devlet işletmelerine teslim edecektir. Halbuki Niğde - Aksaray devlet İşletmesi — (Sultan hanı) İle (Aksaray) arasında bu kman bir mevkidedir. — Benun için Nifde - Aksaray devlot işletmesi- ne verilccek tolum İptida (Sultan han)dan (Aksaray)a kadar gide. cok, orada diğer köylülerin buğ- daylarma karışacak, sonra ayrıla sak, Ondan sonra tekrar gerisin. götürülecektir. — Bütlün bu gidip gelmeler, tohumluklarla ye. meklilderi — karıştııp — ayırmılar, sonra İhtiyaç mahnllerina sevke . dilmeler raman İstor, Ziraat ise ber şöyden evvel bir zaman mese- lesidir, (Devams Sa, 2, Sü, 5 de) Moskovanın Alman milletine hitabı: On binlerce tayyare Almanların üstüne atılacak Moskova, 18 (ALA.) — Moskova radyosu dün gece Alman milletine gunları söylemiştir: 10942 de ikinoj ölr cephe açıla « caktır. On binlerce İngiliz ve Ame rikan tayyaresi, tankı ve topu, on binlerce İsgiliz ve Amerikalı Ab manların üatline atılacak, onları yandan vuracaktır. Hitler ile he . Bap görülecektir. Hitler İngilizle . rin Avrupada görünmelerini iste « diğini söylemiştir. Hitler, arzunuz yerine getirilmek üzeredir. Vaşington, 12 (ALA,) — Bahri« ye nazırlığınm bir tebliğine göre, Amerika ordusura mensup birlik - ler Britanya adalarına varmış . lardır, Bunlar arasında zenci Xi . taları da vardır Bir milyon bomba Landra, 13 (A-A) — Landra ciyâ. rında bir fabrika ilk milyonun son bombasını imâl etmiştir. Bu fabrika bir senedenberi işlemektedir, Lâval, Doryo ihtilâfı Fransız Başvekili kuvvet ve iktidarı bırakmak niyetinde olmadığını söyledi Londra radyosunun bildindiğine gö. re Fransız fuşist portisinin lideri Doryo parti mensuplarının - silâhlan. drrılmasını istemiş, Lâval muvafakat e dan Romaya yapılan ziyaretin bedefi Tepanyanın Fransaya karşı İtalya (. de mütesanid olduğunu göstermektir, İspanyanın Gürhal bir karar vermesi te İtalya Fransadan — Savole'yi, Tü- nusu ve Nis'i ve İspanya da Fransız Fas'ın: istemeğe devam — etmektedir. ter, İspanya Hariciye nazırı Fransada Paris, 18 (AA) — İspanya hurici. ye nazırı M, Serrano Büner dün kâ. bâh malyetiyle birlikte Parisp gel . miştir. M. Süner'i istaayonda Alman — bü. yük elçisi M. Otto Abetz, İtalyan bü- yük elçisi Gino Butti ve polis müdü. TÜ kargılamıştır. ingiltere Hükümet merke- zini Kanadaya mı naklediyor ? Bırp radyosu İngütere hükümet merkezinin Ottava veyahut Kap şeh. TiLe nakledilcceğini söylemiştir. Olta. ya'ya naklı İngiltere ile Kapada ara, #andaki münmaebeti duha çok kuvvet. tendirmiş olacaktır. Raâyo bu haber hakkında bir kay. nak göstermediğinden çok mevsimsiz olduğu söylenebilir. — Radyo garotosi — Libya harbi Et-Ademde şiddetli muharebeler — Yeni bir tank muharebesi başladı Berlin, 18 (ALA.) — Alman öre duları başkamandanlığınn tebliği: Şimal Afrikada, zırhlı ordu, Birtlakim'i işgal ettikten —sonra gimale doğru ilerlemiştir. Bu ordu (Devamı Sa, 2, Sü, 4 de) dâzım geldiği takdirde generni Fyan. | XKo, bizzat Müsolini ile görüşmeği ter. | cih edeceği aşikârdır. Çünkü hâkikat | Kançuktan sandalla düşman Alman tebliği Sivastopolda 645 mevzi | elegeçirildi Volga bölgesinde Silâh fabrikaları bombalandı Berlir, 12 (ALA.) — Âlman or duları başkumandanlığının tebliği: Sivastopol önünde, göğdetli hü . cumlardan sonra birçok tahkimli nesyziler ole geçi. islmiştir. T haziranden 11 hazirana kadar düşman cephenin bu kesi » minde 2600 calr vermiştir. Düş » mandan 411 top, 12 tank, 400 den fazla bomba topu alımmıştır. 20 bin kara maynı toplanınıştır. Şiddetli çarpışmalar sonunda 648 beton ve toprak blokhauz elimize geçmişlir. Hava kuvvetlerimiz, — muharebeye Etukaları, savaş ve av uçaklarmı sokarak, piyadenin zorlu savaşla- rinı kolaylaşlırmağa ve düşman hava kuvvetlerinin faaliyetini fel, Ce uğratmafa muvaffak olmuştur, Karadenizde, bir İtalyan seri hü cumbotu, üç Sovyet torpidosunum himayesine rağmen, Kırım açıkla. rinda bir düştan vapurunu tor « pilleniştir. Harkofun şarkmda, Alman hü « cumları muvaffakıyetle neticelen miştir. Düşmanın Donetz nehrinin | bat: kıyımdaki köneü başı ele ge, giritmiştir. Dönetzin doğu kıyızm, (Devamı Sa, 2, Sü, $ de) 'muşlardır. istihkâmlar ve | mevzilerine — yaklaşan — #ilâhir Alman müfrezesi Ankara, 18 ÇVakıt muhâbirti Fahri adında bir karne mem misafiır karnest verdeğinden mlil ko- Tutma Twnhkednesi tarafmdan 2 ay ve 60 lita ağır para Gezasına Temyiz bu cezalı den mahramiyetin de ilâvesi rarı bozmuştur. başlahacaktır, köyü çeltik fabrikası sahiplerinden Ankara Milli Korunma Mah- kemesinde mahküm olanlar hakkındaki ceza, Temyizce memuri- yetten de çıkarılması isteğiyle bozuldu ) Faik Bulgürlü adımda bir şahıs hak | kanda hükür kendisine — verilmiş olan 48 teneke benzinin her teneke. 4 17 ger Tiraya sattığı haber veril. diğinden takibata girişilmiş bulunul maktadır. Mült korünma mahkemesi işe el koymuş ve Falk Bulgurlu hakkında tevkif kararı vermiştir. - Benzin vur. guncumunun muhakemesine mevkufen devam edilmektedir. Edirne, 18 (VAKIT) — Anka. radan beklenen fen heyetimiz dün akşam Karaağaca gelmiş, ve bu - gün Meriğ ve Tunsu üzerindek! de« sla köprülerinden yüklü tret geçişi tecrübelerinde hazır bulun- 'mumi müfettiş vekili Üsküdar Amerikan Kız Lisesi mezunları Vaküdar Ameri . Kan Kız lisesinin sot hitirmeğe muvatfak — olanlara diplomaları dün me- ranimle — verilmiştir. Toplantıya — istikli! margi ile başlanmışı yeni — mezunlardan Şe; Demiren ta. rafından bir kaç söz söylenerek — misafir. döre höş geldin de. nilmiş ve talebe ta. rafından Türkçe ve İngilizce — muhtelit şarkıar söylenmiş . Ür, Yeni mezunlar. dan Handan Özgürel 'Türkçe olarak Türk musikisi — hakkında ve Türkân Tiryaki İngillace — olarak İs. tanbulun hazineleri mevzulu etütleri- | dürü yeni ni okumuşlardır. Toplantıda söz söylemek üzere da. wet edilmiş olan Güzel sanatlar Aka. demisi müdürü Burban Toprak “BSaki Yunanistanda ideal anlamlar, mevzu. mezunlara — diplomalarını tevzi etmiştir. Okuldan bu sene 15 genç kiz me van olmaktadır. Yeni mezunların iatmleri gunlardır; Nuriye Ahıskalioğlu, Ferhunde A. (M,'s, 8, Sü, 8 de) ' Yu târ konturuns vermiş ve okul mü. | ker, Ayşe Salme Cangören, Fatma Müveddet Ceylân, Hasene, Şeyda Da. miren, Sirpuhi Eden, Azade — Güzin | Erernli, Neriman İlgi, Neciâ Korbaş, man, Feta Kenan, Türkân Tiryaki, Beta Torosdağ, İpek Rüçhan Tunca, Yeni mezunları tebrik eder ve mü. vaffakiyetler dileriz, ! hesinde bir Handan Fatma Özgürel, BüheylA Şar ! öldürmüşlerdir. Avrupa yolundaki köprüler teslim alındı Yeni bir demir köprü kurulması için dün Berlinde bir anlaşma imzalandı Sabri Öney dle vali Ferit Nomer, tarafmdan da teftiş edilen köprü- lerin bu tecrübeleri akşama kadar devam etmiş Ve neticede yeni İn. şa edilmiş köprülerin — sağlamlığı anlaşılmıştır. — Vazilesini — bitiren fen — heyetimiz le Edirneden ayrılmıştır. Te - üm ettiğimiz istasyonlarda vü. lacak hareket memurlarımız ç gün içinde vazifeleri başım- (Devamı Sa, 2, Bü, 4 de) Sovyet - tebliği Alman hücumlar püskürtüldü Almanlar 80 tank kaybettiler Soskova, 13 (A.A.) — Soyyet eb idine ektir; Şimal batt cepbesinin bir keli minde düşman plyadesi bir birliği, mize hücum teşobbüsünde bulun . muştur, Almanlar 200 ölü bıraka rak geri çekilmek mecburiyetitde kalmışlardır. Birliklerimizden birine menseıy seçme müfrezeler şimal batı cep- içinde 956 Alanan Cenup cephesinin bir ketimdnd e Slovak askerlerinden mürekkep bir xuvap hatlarımıza itica etmiştir, (Döovama Ba, £, Bü, $ de)