26 Haziran 1942 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

26 Haziran 1942 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

26 Haziran 1842 CUMA YIL: 25 * SAYI: 8700 aç e0i Kakare V. Vanm * vleton: İdare CHN0 Vasa Gi aa Tetanbai Vakri—Pasta cetasast: e Millet bakır ından sanat davamız 3 üncü sayfamızda | Libya hâdiseleri yüzünden Çörçilin mevkli sarsıldı gem Avam Kamarasına 20 imzalı bir takrir verildi tarbin sevk ve idares ne karşı İli- mat beslemiyoruz ,, Bir kabine buhranı muhtemel [ Landra, | A BAA T WOYA GEPNESİ (AA) — Avam kama, Bir Stafford Kiripa, M, Çörçilin Lübyaya dair cereyan e. Müdi Şet, Başvokilimiz De berüler, Anlıam halkevlade Yardem sevenler | decek olan bundan sonraki müzake. cemiyeti menfnatine Devlet konservasusrı Üyatro gubesi taralımdan veri Tllsür, tuçrelaakle d wtikzamlerini ve Atrikia ö ŞERRARESET İ don “Jül Sezar,, temsilini takip edarlorken... Milif Şef—— Fransız büyüt elçisini kabul etti Ankara, 23 (AAJ) — Bellcümlur İsmet İsönü bugün saat 16,30 da Çarkayadaki köşklerinde Franaa büyük elçisi M. Jean Helleu'yu kabul buyurmuştardır. Yakında memleketimizi terkedecek olan büyük elçi Millit Şefimize veda ve taz'mlerini! vaçoğlu da hazır bulunmuştur. möş ve bu kabulde Hariciye Vektli Şükrü Sa. Abvkaratan AĞAnaya: 8 aa cae aa “ADANADA AM ELE MESELESİ Yazan: Asım Üs p a İxkende- runda nihayet bulan Çoukuruvanım kendine mahsus b iklimi, kondine mahsas bir hasat mevsiml elduğu Ribi kendinç mahsas İktısadi bün- yesi vardır. Bilhansa Adanada il. tıradi faaliyet büyük zirsat teme. lne dayanır, Bursda 2000 dönüm den yukarı toprak — Üzerinde çalı- şanlara büyük çittçi, 900 den 1000 dönüm arasında aradi Shnibi olan. lara orta çiftet diyorlar, Arazisi 300 dönümden asağı olanlar da küi. gük çiftçi zümresini teşkil ediyor, . Çakurovada beş idişilik bir alle. min kendi el emeği İle yaşayabılı. mesl için ev aşağı 100 dönüm top. rağa sahip olması Tazımdır. Halbuki — Çukurovada bulunan köylülerin mühim bir. - kasınmda 100 dönüm değki, 15 - 20 dönüm toprak bile yoktur. Hattâ bir kı. #im köylüler tamamile topraklan mahrumdur. Böyle ailelerine ki- fayet odecek derecede toprakları olmayan köylüler büyük zirmat ya- pan çifiçilerin çiftliklerinde çalı. Merw'nde baş! Bu harbin HİKÂYELERİ Ateş hattında, gök beşluğun. da ve denizin dibinde bu har. bin ön hayecuniş - bikdiyaleri cereyan ediyor, Çarpişan tay. yareler, salura gümülen trumz. zam zırlıldar ve günlerce ha. vaya hasret kalan dönizaltıla, rinm korkünç boğuşmularımın hakiki — hiküyelerini — şimdiye kadar okumadık. MUZAFFER ESEN dilimdlze Çevirdi. yeleri,, hukiki harp hikâyeleridir. ve her biri size bu harbin bir baş. ka safhasını bütün heyecanı ile ya. “PEK YAKINDA VAKIT Siltunlarında İarlar; hattâ banlardan bağları küçük ziraat sahibi olarak kendi | hesaplarına çalışmaktansa — büyük çiftliklerdea ücret müukabilinde İş. keneği kürir bulurlar, Bu vaziyet Çukurova - havnlisi. mün bir iktısadi husasiyetklir, İş mevsiminde Çakurovada amele üc. retlerinin diğer yerlere nisbetle yüksek olması bu husnsiyeti yarı. tan sebeplerin başında — gelir, Ve şüphesiz buradaki büyük ve orta zirsatin bir neticesidir. Çukurava- Hin küylerindeki topraksız amole. ni miktarı mahalli ziraat ihtiya- cma yelişmediği için Niğde, Kay- | Beri, Kooya, Diyarbakır zibi civar | vilâyotlerden iş mevsiminde Ada- naya binlerce amnele gelerek aylar- ©a buralarda kalırlar ve tarlalar. da Ücretle çalışırlar, Mesedü Kayserj mensucat fab. rikasında günde bir defa parasız Yemek yemek şartile ayda 25 lira Meret, alan bir takım isçiler vardır, Run'ar kan mevsiminde ve bir kı- sım İlk ve sonbahar aylarında fab- Fikada çalşırlar, — Pakat yazın A- danada yüksek ieretlerle İşçi a. ramtnğa başladığı zaman fabrikn- dan izin alarak, yahat — başka bir sebeple ba İş yerinden wmkliaşa- rak araya giderler, Bu suret'e bir Jmiktar fazla kazanç ekde ettiktan İsonra tekrar köndi yurtlarına dö- nerler. Çukurovaya İş — mevsiminde var vilâyetlerden gelen binlerce amelenin Adanada bir pazar yeri vardır. Adananm kalekapısı deni- Jen yete Bee persambe günü işçi borcası kurulur. Ö vün İsçi ara- şyan'arla İŞ arayamlar bır rda tanlanır ve amele Terctlori kargı. İhklr bir pararlıkla — haftalık iWzo. Yine burada tesb't olunür, | adanada 15 haftası yedi. değii, “beş bucu gündür, İş haftası, cu- | ma günl başlar, çarşamba günlü ökle zamanı nihayet bulur. Ba se- ne mayısın son haftasmda İsçi haf. tahğr 7—8 Hem di ki bu rakam Zedem sene 6 zamandaki — Ücrete nisbotle tam Iki mislidir, Fakat Adanada ba 7—8 İiralik haftalık toprak — işçisini tatmağa Kâfi değildir, Bundan ayrı olarak Heçileri —hattâ çocuk'arı İle be reber— beslemek de Kizım gelir. (Devamı Ba, £, Sü. 5$ de) relere iştirak etmek Üzere tam Za manında lemiştir. Sir. Kırlpa, Tmüdzakçresin acak — celselerde ikinci veya üçüncü gün iera edilece. gint ilâve etmüştir. , buglin bir tenkid - takriri wermiştir, Sir Kıripa, müzakerenin Varllav Milne'den başka Avam ka . marasının 20 Azası tarafından imza- sinmiş bulünan bü takrir — üzerinde cereyan edeceğini söylemiştir. Takrir de denlliyor ki: “İmparatorluk kuvvetlerinin Aza - mt güçlükcerle dolu durumlarda gös. terdikleri kahramanlığa ve motane. to karşı takdirlerini büldirmekle be- | taber mecika, harbin merkert güdü . müne kargı timad besjaemamektedir,,, (Devamı Sa, 2, Sü, 1 de) Rauf Orbay Londra radyosunda Bir hitabede., bülundu — Ankara, 23 (Radyo gazebesi) — Londra büyük elçimiz - Rauf Orbay Londrada yeni kurulan raâyo neşri- yat merkesini gezmefe davet edil. miş, merkenin stüdyolarımt gezan bü. yük elçiden mikrofon başımda birkaç aba söylememi rica edilmiğtir. — Hiçi 'bunun üÜzerine radyoda şunları söy - yamiştir. “— Azla yurddaşlarım; size hitab eden Londra büyük elçisidir. Kanuş- tuğüm yer B, B, C, nin yeni tesie edilen merkezidir. Ankaradan — Londraya — tayyanı, tren ve vapuzla 27 günde geldim, Üç mydanberi Londrada — bulunüyorum. | Bu zaman zarfında restmi ve gayri reseci birçor yerlarden hüscü kabul ve müzaheret gördüm, Yanımda kütip arkadaşlarım var. Memleketintizde büyle bir teşkilâtin kurulmasını candan tamenni ederim. Burada insanlar istikbale senniyet le bakıyorlar, Müharebae sahalarında uğranılan bası vaziyetler geçici ola- rak telâkki ediliyor. Arasıra — infial sesleri işitiliyor, fakat bunlar mev- zildir. İngilizler krallarmın ve hükü. metlerinin etrafında — kendilerinden emin bulanuyorlar.,, Diğer taraitan Rauf Orbay dün Landrada vit öğle ziyafeti vermiş. ziyafette hahriye nazırı Aleksander, Bir Arçibold Sinkler ve diğer bazı zatlar balunmuştur. Parti Genel sekre- terinin tetkikleri Memduh Şevket Esendal Adanada Adana, 25 (A.A) — Parti genel sekreteri Memdüh Şevket — Esendal Adanada bugün de memleket ve par- ti işlerine dalr iacelemelerine de- yam etmiştir. Öğleden ervel parti binasında esnaf ve — tüccarlarımızla özun bir görüşme yapan genel sek- reler, öğleden sonra çifiçilerimirle görüşmüştür, Akşam parti larafın. dan Seyhan perkta şereflerine bir ziyafet verilmiş'i Momduh Şevkel Esandal yarın Mersine gidecek ve bir müddet kal diktan sonra Osmaniye ve Ceybana 1 Ümid edildiğini söy üyük Alman taar ruzu başlıyor mu? Hitler doğu cephesine gitti Stokbolm, 26 (A.A) — Afton Bla, Bi müdmör vitaş Kte a dıktan sonra doğu cepbesine gil tir. Bu haber, yakında yapılacağı sa. Tulan Almaa taarruzu hakkında yü. rüttilen farriyelerin geniş - ölçüde yer almaşma sebep olmuştur. Bir Berlin haberi: Çörçille Ruzvelt ara- sında ihtilâf! Çörçil Amerika parti liderleriyle görüştü Vaşington, 25 (A.A)— Rells Ruz. velt ve M, Çörçil bu sabah Birleşik Amerikama büyük iki siyasi parti. sinin kongre liderleriyle uzun bir görüşme yapmışlardır. PASİFİK HARP KONSEYİ Vaşingtan, 25 (AÇA,) — Reis Ruz. veltin kâtibi Eariy, bugün — Pasifik harp meclisinin toplantısından son. ra Çörçil ile Reis Rurveltin. Lord Halifiks ve M. Hul ile görüşecekle. rini söylemiş ve Pasilik harp mecli. si celsesinin öğle yemeği sırasında da devam edeceğini ilâve etmiştir. (Devam, Sa, £, £ de) Çekyada bir köy yok edildi Bütün erkekler kurşuna dizildi Budapeşte, 25 (A.A) — Chrudimi kazasına bağlı Lezsaki Çek köyünün tamamiyle yok — edildiği “Prağddan resmen bildirilmektedir. Köyün bü. |tüm erkekleri kurşuna — dizilmişli dir. Köy halkı paraşdiçü — düşman ajanlarını saklamış ve bunlari poli- sin müdahalesine karşı müdafaaya teşebbüs etmişlir. Bu paraşütçüler Heydrichin kat. lbde mühim roller oynamışlardır, Öte yandan Prağ örfi divanının MA haeziranda 18 kişiyi ölüme ve ay. nt gün Brünn örfi divanıyın da 12 kişiyi de aymı cezaya mehküm etti. Bi bildirilmektedir. Mahkümlardan birinin evinde si- lâh gizlediği ve towkifi sırasında | Alman polisini tehlikeli surette ya- raladığı belirtilmiştir. Öleki mah. kümlar düşman ajanlariyle temas et. bildörmemek ten suçlandırılmışdardır Londra, 95 (A.A) — Vişi radyosu Heydriche karşı — yapılar — suikasdı takvip, silâh taşıma, ecenebi ajanla- riyle temasla bulunmak ve yer de- Rişlirmelerinden polise — malümat da uğrayacaklardır. Genel sekreter | vermemek suçlariyle başka daha 30 Adanada incelemelerini bilirdikten İsonra İzmire hareket ödecektir. lfckîn kurşuna dizildiklerini bildir. mektçedir. Alınan tebliği Mısır hududu aşıldı Kapuzzo, Halfaya, Sollum, Sidi Barrani işgal edildi ingiliz esirleri 56 binden fazla ordusunun bakiyesi takip ediliyor Borlla, 26 (ALA.) — Askeri bir kaynaktan bildirildiğine göre, AM man . İtalyan kıtaları, Şimali Afrk kala Libya ile Musr aratindaki hu, dudü aAşmışlar ve düşmanın mükave moötini kırdıklan sonra Kapuzso - Bollum ve Halfaya kalalerini almış. Jardır. Hu küvvetler, yesilen İngiliz. leri takip csnnamda Sidi Barraniye ve bu mevkiin doğu cemup bölgesine varmışlardır. (Dövamı Sa, £, Sü, 4 de) Âlmanlara göre: Sivastopolda evden eve muharebeler oluyor Harkofta imha taar ruzu devam ediyor RBerlin, 25 (ALA.) — Alman or- duları başkumandanlığının tebli . Üü: Sivastopol müstahkem mevki pevresinde Alman - Romon kıta- karınm taarruzları ormanlarda ve evden eve yapılan giddetli savaş. lardan sonra yeni toprük kazanç- larr temin etmiştir. Hava kuvvetlerinin kahramanca ve şiddet'e yaptıkları hücumlar bilhamta cenup koyunda İnkerman (Dovamı Sa, £, Sü, 8 de) Ingilizlere yöre: Alman hedefi 'Marsa Matruh Müttefik tabiyesi arazi kayıbına ehemmiyet vermiyor KAhire, 25 (A.A) — Orla şark İn. giliz umumi karargülmın tebilği: Beyyar küvvetlerimiz. dün bütün gün düşmana karşı harp ederek ağır kayıplar verdirmişlerdir. Düşmanım ieri unsurtarı dün goece Sidi Batra. ni'nin eevup doğusunda bir noktaya varmış bulunuyorlardı. Krtalarımız Bollum ve Sidi Ömez, deki mevzilerden çekilmiştir. Teprak kayıbına bakılmıyor Eahire, 25 (ALA) — BRöyteri Düşman dün yola çıkarabileceği bü tün kuvvetlerile Üerlemiştir. Mütte. fik tabiytmi toprak Kkâzanama — veya kayrtena bakmakamın — keadisine en giverişii yerde muharebe etmektir. Düçşman elindeki bütün kaytuk < Jarla topyekün bir hamle ile kabil olduğu kadar Derlemek tetiyoru ben. ziyor, (Devamı Ba, £, Sü, 4 de) Sovyetlere göre: Ruslar Kırım cenubunda Almanların gerisine asker çıkardılar Harkofta Sovyet müdafaa hatlarında bir gedik açıldı Moskova, 25 ÇA, AJ) — Bugünkü ökle üzeri neşredilen Sovyet tebliği: 24 haziran gecesi kıtalarımız Har kof istikametinde düşmana karşı harp etmişlerdir. Cephen bir değişiklik almamıştır. (Devamı Sa, £, Sü, £ de) T keximlerinde hiç Almanyadan alınacak demiryolu malzemesi Teknik teferrualı teshite memur heyet Berlinde anlaşmaya vardı Ankara, 25 (Vakıt —muhabirin- det) — Türk . Alman ticaret an- laşması esaslarma istinaden bun- dan 11 ay kadar evvel demiryol- ları ve denizyolları ma'zemesi mü- bayansı için Aknanyaya Ritmiş ©- lan devlet demiryolları ve deniz- yollar mütehasem'arından mürek kep heyetle Alman mümessi leri srasmmda yapılan miüeakereler sona ermiş ve bu münasebetle yeni ba- m mekaveleler imzalanmıştır. Bu mukavele'erle Almanya Türk'yeye taahhüt etmektedir. Heyet bu ay sonunda Ankaraya dönecektir, Di. ger taraftan develt fabrikalarının muhtaç olduğu Mmakine, alât ve edevatı mübayaa etmek maksadi le Sümerbanik umum müdür mui vini Cebir Selekin releliğinde fab- vikalar müdür'erinden mürekkep heyet Bükreş ve Peğgtede bazı te- mazlar yaptıklan sonra Almanya « ya varmıştır. Alâkadar makamlara gelen haberlerde Bükreş ve Pis- tede yapılan temaslarda iyj nelir celer almdığı büdirilmektedir.