29 Haziran 1942 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

29 Haziran 1942 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

yayıs S İ AR UFUUT | (etetoni İdare çzasıı Harkaf cepbesinde bir Sevyet İstihkâmına Ankaradan Adanay: 29 Hazırnn 1942 PAZARTESİ YIL: 25 * SAYI: BTT3 G vakn vür 0), Yazı lll.ll, vtz> Estanbal Vakrte Posta Int_Ml Adanadaki devlet üretme çiftliği Asım Üs Adanada Dövlet Üretme Çiftli. &l var, Burada Ziraat Vekületinn bağlı bir taşkilât devlet hesabına ziraat yapıyor. — Çifiçiler — Birliği rPeisi Fazlı Meto ve Adanamın bü. yük ziraatçilgrinden Ne'skı Bosna. Kan yardımı İle Adanada devlet iş. hetmelerinin Kuzücu oöğlü denilen mevidde ektiği tarlalarda — batöz makinesi ile vasıl hasat edildiğini gördüm, Buradaki üz, Ziraat Veküle. tinit Amerikadan getirttiği son eistom makinelerden biridir: Hem erak, hem harman makinesi Vazi- fesni birden yapıyor. Makinenin yere yatmış bir çıkrığa - benzeyen ve orak hizmetini gören Nr' par. arpaların saplarını toplayor, ::ruınc alıyor, kaskisi İle biciyor, sonra başaklarla beraber sapların Saman kısımını karışık bir halde har man makinesi lısmama veriyor. Bu. rada samanlarla taneler bükkrin. den ayrılıyor, samanlar makinenin arkazmdan dökülüyor, tanoler ma- kinenin #stünde huniyo bönzeyen hir yertnden dökülerek ayrıea top. lanıyor. Üyle K4 taşıt işinde kağar nasıl gimendiferla yarış Gdemersa rira. Bt sahasında da eski sislem orak ve döven İle de bu modern zimat makinelerine rekabet etmek im. künsedır, Adanalıdar bunu pok iyi takdir etmiştir. Bu sayede Çukurova bu. gün memleketimizin Amerika ka- dar makineleşmiş bir parçası hali- | ne gelmiştir, Adanada her türlü mütekâmil ziraat — makinelerinin nümuneleri vardır, Yalnız bu makinelerin yodek par- çalarımdan kırılanların ve bozulari. Tarın yerlerite yenilerini getire- miyorlar, Bu parçaları memleketi- mirde tamir etmek de mtimkün elmuyor. Adanada bugün büyük zi. raat sahiplerinin en cok — sıkıldığı budur. Devlet isletmçlerinin Kuzucu oğ- hundaki faaliyetlerini tetkik eder. ken üzerinde durduğum bir nok. ta gu oldu: Büradaki batöz maki. nestnin traktörü (60) beygir kuv- vetindeymis, Bn makineyi (40) bey girlik bir traktörle letmek müm. kün olduğuma göre (20) beygir kuvveti fazla imiş, Kadıköyünde yangın Acıbademde bir ev yandı Dün göce #aat 22,25 de Kadıköyün. de Acıbademde Çifte oevizlerde — bir yangın olmuştur. Yangın bakkal İh. sana alt iki katlı ve alt katı kâgir, füstü ahşap ovden çıkmış, bu ev ta. mamen yandıktan sojara otrafa si. rayetine meydan verilmeden — söndü. rütmüştür, Bina boy bulunmakta idi. Yangrım sebebi hakkıda tahkikat yapılmaktadır, ! Acaba devlet işletmeleri bu ma- kideleri kullanmak için (40) bey. gİr kuvvetinde bir. traktör bulu- namadığı İçin mi (60) beygir kuv. vetindo bir traktöre buğlumak mec buriyetinde kalmıştır? Bunu öğre- zemedim, Ancak (20) beygir de. Fecesinde fazla bir kuvvetin fay- dasır yete her gün sarfeditmek. fe olmasına, yirmi beygir kuvveti- nin karşılığı olan benzin veya ma- zotun beyhüde yere yakılıp duür - Yünsina — acalan. Devlet hesitima ola da iktısadi teşebbüslerde yir. mi değil, bir beygir kuvvetinin faydasız olarak sarfedilmiş olması büyük bir isnaftır, Adanadaki devlet işletmelerin. gözüme çarpan zayıf roktalar. dan biri de şa oldü: Devist teş- kilâlı fertlere nisbetle daha iyi Şartlarla İşçi tartahilecek bir mev- kidle olmak lâzım gelirken Adana devlet işletmesinde tersine olarak daha fenn şartlarla amele kulla - tiliyor, Wasust ziraat yapan çift- giler kullandıkları — işçilere yemek Yeriyorlar; devlet İşletmesi usul. Terin imkânsızlığı yüzünden bunu Veremiyi sadete bu sebepten yi kabiliyetli işçiler drlet işletime. Terinden — kaçıyor, çalıştırılumıyor. Sonra Adanada devlet İşletmeleri tattuğu İsçileri —haftada bir bu- guk günlük daha Yazla vermek Pahasma da olm— haftanm her gildünde İşletmek sartı İle tutali- lirken © da isçileri haftayı boş bu- çuk gün saymak âdetini kabul edi- yör; bu süretle işçiler hasat mev. Aiminla bir gün değli, saat kaybet- memek İcap ettiği bir zamanında haftanın en kıymetli iki gününü boş ve işsiz geçiriyor. İsçiler böyle buftanm ili gününde tatil edince makinelerin işletmesi isi e alâka. h olan makinistler ve ssire de Wc- Tellerini gündelik değil, aytı rak almalarına rağmen İşsiz kalı- yor! Ve işte yi kaç yüz Hralık bir fodakârlı et. memek yüzünden tarlada mabsa. Tn yarısını kaybetmek — tehlikesi İzmit dün kürtuluş bayramını kutladı Tamlt, 28 (ALA) — İzmitin kurtu. luşanun 22 nci yıldönümü bugün coş kun tezahüratla kullanmaktadır. Şe. hir baştan vaşa bayraklarla ve cad. deler taklarlan süslenmiştitir. Sabah aat D da milis teşkilâtmr temall e. den 600 kişiiik bir gürüp şehrin ke. narnda toplanan binlerce hallkım al- kaştarı arasında gehre dahil olmuş ve Onları kahraman ordümüz takip et . miştir, Bu srada buketler veriliyor, | yollara çiçelder serpiliyordu. Geçlâ Blâyt1 doğruca Cümhuriyet —alanına taarruz., Dodğu cophesinde Harkofta vyet ordusunun iki cenahına karşı Alman taarruzu genişliyor İki tı_:rnf da acele takviye getirtiyor Moskova, 28 (AMA) — Bugün neğ. rolunan Sovyet Lebliği: 27 haziran göcesi kıtalarımız —Si vastopol kestminde düşmana taarruz etmişlerdir. Cephoenin diğer kezimle miyetli bir değişiklik ol Moskova, 28 (A.A) — lğine ektir; Harko€ kesiminde bir düşman ta. Arruzunda 300 den fazla Alman öldü rülmüş ve T tank aavaş daşı bırakıl. miştır. Bu taürrüz — püskürtülmüş . tür, Volkof cephesinde taarruz — yapan 58 Alman tayyaresinden 15 1 tahrip Moskova, 98 (ALA) — İzveatla ga. zatesinin yazdığına göre, Harkof cep Hesinin bir. Kesiminde — Almatların Boryet sol kanadına kargi yaptıkları taarruz üzerine göğüs göğüse şid . Getli mularebeler otmuştür, — Alman tankları ebemmiyetli bir Sovyet hat. tina kargı üerlemişlerse de bu hattı (Devamı Sa, 2, Sü, $ de) Alman tebliği Sivastopolda bir kısım istihkâmlar daha alindi Bremen üzerinde 14 İn tayyaresi düşürüldü Berlin, 28 (AMA)— Alman buğ ko- mutanlığının tebliği: Bivastopolun doğu kesiminde, Al. man ve Romen kıtaları giddetli istih. kâm muharebelerinde düşmanı tepe. derdeki birçok kuvvetli — mevzilerden çıkarıp stmışlardır. Bu - taarruzun (Devamı Sa, £, Sü, 4 de) giderek Atatürkün heykeline çoleak. ler konulmuş ve söz alan — hatipler tayramın mâcasını tebarüz ettirmiş. lerdir. Bu sırada meydan, milli birli. ğin yenl bir tezeahlrü manzarasınt görteriyordu. Töreni müteakip —bir Kurup şehitliğe giderek çelenkler koy Mmüğş ve aziz şehidlerin — hatıratarını "saygı De aumuştır. Gece büyük bir fener alayı yaptla- caktır, Halkeyinde de bir temsil ve . rilecektir, harebesi başladı Marsa Matruhdaki İngiliz mevzilerinin bir kısmı çevrildi Mihver bütün kuvvetlerile taarruza geçti Ingilizler esas mevzilerinin henüz çevrilmediğini bildiriyorlar Kahire, 28 (A.4) — Masır için |büyük meydan muharebesi dün öğe leden sonra esaslı iki savaş halinde başlamıştır, Bu savaşlardan birinde n zırhlı küvvelleri — Marsa Matrub cenubundaki rauharebe grup larımızla karşıtaşmış, ikinci savaşta zırhlı. küvvetlerimiz daha — batıda büyük bir düşman kervvetine taar « ruz etmiştir. İNGİLİZ TEBLİĞİ Kahire, 88 Ç(A.A,) — Ortaşark İn, giliz tehliği: Düön kuvvetlerimiz düşmanla sava şa tıtaşmaş ve bütün gün şiddetli mubartbeler olmuştur, Marsa Matruhtn batısındakl mev. zilerimizi çeviren düşman — sırlılı hıvvelcrı esas muharebe grupları « zla karşılaşmıştır. (Devamı Sa, £, Sü, 5 de) larıma göre Mısırdaki ingiliz kuvvetleri Imha edılen 8 nci orduya Harp kahılıyatı itibarile zayıflır Ingilizler Suriyedeki ordu. larmı tamamen Filistindeki kuvvetlerini de kısmen çekmişler Berlin, 28 YAÇA.) ajane gının askeri muharriri yazıyor: Alman askeri mahfillerinin dik , kati bilhazsa Marsa Matruh cephesi He 9 uncu ve 10 uncuü İngilirz ordu. Tarıtın savaş küdreli üzerinde tope tanmıştır. Bu bususta Suriyeden a- hnan haherlere büyük bir ehemmi. yet alfedilmektedir. Ba haberlere Böre, ortaşarktaki İngilir orduları (Devams Sa, £, Bü, $ de) Mihverin bir maksadı da Bir Ingiliz gazetesine göre Türkiyeyi Akdeniz tarafından Tecrit etmektir ! Almanlar Kafkasyaya ve Orta şarka yeni yollar açmak istiyorlar Londra, 28 (ALA.) — Lâbya ye- nilgisi ve Musrdaki durumun ge- Lgimi İngiliz basmanın — dikkatini tutmakta devam ediyor: Sandey Taymas gazetesi — diyor ki: NEB, göz önünde tutmalıdır. Çückü bü- tün harp sahnelerinin birbiri üze. rine tesir etmektedir. Avrupada harbin bütün yüâünü Rusların çekteme olduğunu unu - tamayız. Bu, —Avrupada zamanı &elince ikinci bir cephe açmak yo- lundaki demeci huklı gösterir, Kırmım ve Libyadakij tanrrumların | aynı vakte rastlaması simtejik ba | kımdan şu intibar vermektedir. Al- manlar Karademiele hâkim olmak Türkiyeyi Akdeniz tarafından tec- rit etmek, Kafkasyaya, orudaki petrol kuyularına ve keza orta ga ka yenj yollar açmak istiyorlar. Eğer düşman Mmwmrdâ yen lirse bu hedeflere erişemiyecektir.., Alman askeri mütehassıs. “Birleşik milltre harbi toptan | Harbiye Nas yurtan . gökülmüsi istenilen Çörçül Çörçil Çarşamba günü Tenkitlere cevap verecek Müttefiklerin merkezt bir komutanlık kurması lüzumlu görülüyor Lahüra, 28 (AA) — — Başvekil Çörçü karbin idaresine kargı bir kı. #0n mebuslar tarafından verilen gü. vensizlik takririne Uazat cevap ve. Tecek, uzun ve giddetli bir nutuk söy. Byocaktir. Lübya hâdiseleri münase. betile Avamı kamaraama hükümetin leh ve mleyhinde 12 takrir verilmiş. tir, Müzakertler no zaman? KLomdra, 28 (AA) — M Çörgüln (Devamı Sa, &, Sü, $ de) Japon elçisi (K Sovyet hariciye komiser muaviniyle Mühim meseleler görüşmüş Tokyo, 28 (AAJ — Damel ajan, sının Kuybişeften öğrendiğine göre, Japoa elçisi Sato Sovyet hariciye kozııiıer muavini Vichinskiyi ziya « ret ederek ehemmiyelli müzakere » Jerde bulunmuştur. / S Yugoslavyada H General Mihailoviç || kuvvetleri tarafından iki italyan tümeni İlperişan edildi || — ttalyanlardan 4000 kişi öldü Laüdra, 28 (AA,) — Mozltor! adyosunun bildirdiğ'ne göre, Yu. göslavyada Senera| — Miniloviç'in vetandeverler ordüsü, conup Ka- radağında iki İtalvan tümenini perişan etmiştir. İtalyanlar yal. Doz Ölü olarık 4000 subay ve er yakbetmişlerdir. Mareşai Mannerhaym Hitleri umumi karargâhında İ etti Berlin, 88 (A.A4.)) — Finlândiya Mareşalı Mannerbaym, Alman umü- mi karargâhina gelerek Alman dev. let Reisinin bundan bir möddet ev, vel yapmış oldağu riyereti inde &. mitşir. Finlândiya orduları başkamanda- Bi yanında general Fuonpo, genel « kurmay başkanı ve diğer subaylar la Finlândiya umum? kerargühı nez. dine memar Alman generali Sar , (Devam Sa, $, Sü, $ de) Sovyet «« .. . paraşutçulerı guruplar halinde dıyıdı faaliyette HehInH 28 (AA) — Finlânda makamları dün bütün güzelelerle yaptıkları neşriyatta balkı müfusu dağınık bölgelere üçer, dürder kişle Nk grup halinde inen Rus paraşül . çülerile mücadeleye davet elmişler, dir, Bu paraşütçüler, umumiyet (ti bariyle Finlanda üniforması giymek tedirler, Bunlar, tüfek, rovelver ve elbombasile mücehherdirler ve için. de yiyecek, barita, pusla, infilâk maddeleri ve bazan da radyo ciline ın bulunan bir içanta taşımaktadır. . Dünkü yiizme teşvik müsabakası Beykozlu yüzücüler — birinciliği kazandılar ve kunayı aldılar Birtuciliği kazanan Beykozlu yüzücülere teşwik kupası £(Yağısı 8 noi sayfumzdı)