11 Mayıs 1946 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

11 Mayıs 1946 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

sir de- ur li Mayıs 1944 Ankara Üniversite) amenna gençliğinin bir yardı teşebbüsü gibi yibinin başariyle sona erdiğini gör in Dil ve Tarih - Coğral fakültesinin büyük temsil fe num da gösterilen bu revü, milas AR karada tesadüf edilmiyon inlikteydi. > Hemen Dn e ka» ğı biletleri a r Fim? ii mi Bir artist evvelce ' e ğldır. Bu hay £ inde tesir yapan , fakat ruht —va KITM— NSANLAR adığı , o , bir tasav büt a ayrı karakterini mey pi alan he: n bu Gemiz her br Terag hâs bir sanatın, şekil ve ifadede k lim ve tahiatine, hayal sosyal hayatı- vur ve mahsulü sayılır, Sanatta mânevi a İRMİNCİ asrın en i raktei biri; kültürün ından tik v Ğ milletler ege en iii e b nın azalması uğ nişleme imkânı alak Fakat lıyarak ta sahı bunu sanat bakımından ele alınca iş rkekli Türk ve Macar! değişiyor. Zira bir sanat eseri ne ka- eklerin taşıyan göstericilerin dar üniversel olursa olsun; kendi top ve kendi milli kıyafetleri | r. surları bünyesin ş bazı Macar geneleri-| i kân yoktur sessizliklerine e Mi milletlere mensup - insan. | * her halinde * “nem, mem, çıha iğ birbirlerinden ayıran peikolojik ye haykıracakmış gibi neşeli, mem-| | iL. ün Di Türk - Maca leş vi 4 ” Ma er RR. Macar kârdeği a kendini gösteriyor. - İn, lik gecesinin inin banüsiyetlerin. m Arşısında milli hayatın de- MY birini teşkil ediyo: : kları var. Bu kaynakların evlet Konservatuvarı ren bir kısmını iklim, tabiat ve âdetlere eli edin Döl k i amakla beraber, asıl manevi kıy. | m verdikleri çifte öiyi ano köle riyle il meti haiz olam, bir milletin ruh ve Vr müsamere, sıra ile Ri Alan, Hilmi “Gitginkoç düşlünce yapısıdır. estetiğirie rağmeneyine tmilletlerin karat ir farki kendini gösterir, ugünkü reketi önc eğ ir gi k içinde kendinde: ko- kusu ; mahalli hüssi. ş olduğu hissini Fa kt bu yehi, sahiri görünüşe verir. yazan e yabancı bir muharri rılır, Bir artist önce üzerind aşadı ğı toprağa, onun iklim ve tabiatına, sosyal hayatına bağlıdır. Bu hayatın an ir ve tesir ve ifadede İneği Bikat eğ ayrı karakte ma mey; YON a Gg bi ve van ın İkame siyeti sö da dikkatle üzerin- de durulac ıktadır. a eni diledik Cemil maka imdi iye kı elime tün bu tavır, çığır, üslüp, in ve yi saire gibi kelimelerle çök kere Birbi- a ünal Evlâdım, bunca sehedir bu sâ- e yle zı çi a böyle biraz ye dik imdi, tön sonra e öand tanbür my bir cümle Mi ve toplan- tıda ak arı bu e allak | leri bullak etmiştir el ad. ge bir e iy eri» de, sikir “ lacı Ali efendi ile bi Cemil, gö lr ere üstadın bulundu, geder bulü im demler | de çok defa bulundu ve di ören pi Yanar üteşlere saa rm ruya ders almamakla bel ire genel yada geldikçe musiki bilgisi ve klâsik mektebin © « Seni mesteyleyip ey gül deragüş as karakterine ait incelikleri öğren- ettiğim demler sili âşık bestekârı, o zamanın kudretli tanburisi Ali göz hususunda ondan getiş pa andı. efen ii ölçüde Süzidil semaisinin endi. ile A erim Cemil). his fhayı ir gün ve R: > ları ağlatan bir ması üs Rare h- | bey Mng onla ” kolüni bile bi Ankaranın yıldız artisi | An m Z Yazan; lerinin © devir için | yamanı haline girmiş muş, eCmili göst vr e sena erin “parlak konserleri ve hele) kökler; insanların i deki hayatı bütün ikatte, Cemilin Türk mu wamı sar) 1k Törliyeli sayac kadar bin | map otu e İL USEYIN HULKI liye gar | sine ve ya Albi olark ie kai Roji Sabo. isimli| rağa ait Kahramanlar; — bu) tari ekniğine getirdiği yeniliği 0 Al efendinin oğlu Asi miz de izli ama türk - manevi vak ij İk un kl mektep mensuj arm i ha-| men sanat; olanı bir dünya fik; rağmen; meselâ bügün modern müzi ; sıflarını taşıdıkları katla lar, ii i, tani 1 değildir! 1, dini 0 | beşeri duygu ve hayat sistemi içlik gin en Bi bir em; olan Hon: saşe gülünçlükleri, sar 'emile karşı durdukları halde e area yükselen bir heyecanın kaynaştırdığı zamandır ki Kendi'si - | ger veya Florent Schmit ne hada kinleri, budalalıkları, kıska: le, ndi daha 6 zaman eşli basamaklarına çıkarmış nırlarından dı e Nazariyecİle | F izsa, O Gi o rl a karal beşeri düşüne: Sie ib üslübü henüz yeni doğmuş pek sarfediverdikleri | rini inde za eder, d hd” yete u ri plaklıj bap ME vir e Bae gu, ni “is vasfını kazanir, farkları belirten unsurlar içinde yal Çemiı kadar karanın Trk . limen? gr re imdi bazı münelekidler © diyor emr. Şan e ie n Di izci iklimin bile sanat eserleri üze- ağlıyı modern tta insanların bağlı ri hayatlarına. intibak süne rinde tesiri büyüktür. Şimdi şöyle dü stlerdeh vir dam Mi bull dependin Mİ ba olgun vel ia aklarda şünelim: Meselâ kısmen sisli bir tabi ürk girer inin temisileisi des| yetleri “Bölirten, tatile gittikce ara ka Bürde deği a. içinde yaşamakta olan bazi şimal nel nebiledak bir takım genç Terme maktadır, Şiir, resim ve bilha ruhundan bip berresini 04 kaybetme | memleketleri insanlarındı r rh v lerdi, müzikte, Ca milletler Gas e vesile olamamıştır. Muhtelif çağ , | derin seylere karşı duyuları bir alâka | a Vi £ mi” e “Kahkaha öeiyoku, adını taşıyan | ki müsavi rtları — uygun bir,dün S0 ELİN idi tecesslis ii una mukabil bis bir Ki çay, Gazabı yemek Hazmı s4 bu komedyen teşekkülünden Ankas| ya sanat şekli belirmekt eymiş. 5 öyle aptintler zi rer ışık ülkesi olan İtalya ve İspan - dh raya ancak iki üye geldi nil kâh | Bu fikirler şüphesiz ki bu” asrın | Kendi memleketlerini terkederek u yadaki insanların her şeyde vüzuh, Politikada begi k ya Ağ > kaha düeti, sanliyle sahnı yin angıcında * yayılan « Empresio. . | seyahatlar yapmışlardır ların işin e güzellik ve kolaylık aramağa alış | | Recep P. us'ta çıkan son esl ti im Şi a i Mehdi Özgürün ve Osman Atan inci dünya savaşmdan | de Kendi ük e ame edemedik- iş emi topraklardaki — ta imece rebel irin rin bir de gimme a Si iz ile unmağa ancak b ina katışan, henüz » klâsik, | er! alâkayı yabancı topraklarda İsi | biata bağlı — iki değişik karakteri e er sat bulabiliy Çünkü sağlarının karakter, li e) yor ve diyor Mi larını bati ikça gülmekten bir sıhhat a bası eserlerinde bu mem değişi i bile mühtali memleketle- | “İsmi oturduğu mi “Bir Me her şeyde ol wde getiremiyen diğer ieketiri beyat've tablatından aldik” | vin sanat eserleri timeeinde peikolojik | vel hatırla evlet alamı rez "Türk ün rupa ve Ayin de: HE İlt a Gereyanlardan doğmuştur. di: | lan ibibaların izler görülür. Mesel | farklar Ebem hizmet der gök miliileştiren Recep Peker “Ulus- yönle ee <a ve ml ve fakat Türk sahne-| yebiliriz. Bu hareketlerin - muhtelif Toprağa bağlı bu manevi etler İ daki makalesinde âynen şöyle yazdı: imi diğ İşine bir VAP-İ çekil, üslüp, düşünce ve hayal fan. irem İberya melodi ve motif- | o kadar önemlidir ki ni hayal | Muhalif vr N “arkadaşları göğ | ında Garplı; yu iki genç, gerçek vir tezilerini bünyesinde toplamağı ça- | lerinin ustalıkla kullanılmasına rağ | mahsulü hikâyelerinde, fantezilerinde | süimüze basarak ve sesimize gözlerini bah tavsiye ederim: vası içinde başarı: | hş maniyizn parlatı-— btiyük Mnavek üüülür, çok - Hağımyürlür.. rağmen — Mklâsikler ça. | gasını taşırlar. Meselâ Ravel'in İspan | dana getirmeğe aa m muhit &le rem,, kelimesi adının yarı- | dirirken, eski ananeleri Mi ir rn iri alacak e ve istikri ir yirmine: | yol raspodisi albeniz'in bir Sevilâ-| ğer sıyrılamı fönbolik şe «| sı vr emi Bayar da, demecinde, ire olanlarını, anes bayat — ne) 1 yanında — bu memleketin toprak | ki ve anna endini çevrele- | hulâsaten şöyle dedi: elverişli olanlarını bulup tel imei har mele tta KR yen resi hayattan meydana, çetireck | “Biyasi tikatlarımız ayrıd İnş şöref bilmelidirler. Bu u komedyenler grupundan « soy) “irere buz — . Ancak küçük ve mel r | memlekete ait emelimiz yaar. ,, | ti Halkevlerine de esash bir r ğım - Cevat adın-)2 tes eden Si si Bu, müzikte olduğu gibi edebiyatta Nllide bu ruh ve karakter bağı za-| Bekiden bir politika münakaşası - yi Tiyatro geceleri da bir geen meğtiig ii min ai ye | 5kte milli cereyanların en üz Vi | da böyledir. Meselâ ttalyaya alt eser yıflar. “ tüvgüyü eki bu arada hafif şarkılar pkk | GM unda Ri kühdü, fakat kavgayla bitmemesi | İhya mümki arık Bulut'u kaydetmeden geçemi- Bunu bati müz v çok zordu; ve bu karya da iki kla | yecek, t, a - tarihi ia, pek N R “ sik unsuru “e ir küfün hemen her şeyi bu “düğün, geç çi atm si bütün tali mek. Bil iktidar mevki”. | Gürel ARMONİKA KÜVİNTETİ TD Şan kiri inin ölünce ye ndân konuşurdu; | Dâhasi da ig Kaya Öz! Radyo- m da dinlediğiniz nefis ani ei birini de, Tü acar ya leş arka beral e gör! rtan'ın fakat kulak terbiyesi RE sadece Dvori dinlemi sa — a vat evini yapmakta olan -| onu başka İM lerin e karış Necdet Alpün'ün eksikliğini duyma | çrmasına imkân tasavvur edilemez. Senin nda klâsik for mve ifade ne Kadar NERİMAN ALTINDAĞIN hakimse, o kadar da Çek'air. Bu, sa- ii de Ruslarda ve Çeklerde deği, İspan Iandağ soyadını şimdi yalnız! yolarda, Pinlerde, İskandin beşe aaa olan radyo) lerinde. Balkan memleketlerinde ses artistlerinden” Neriman Altı ni şekil ve metod ölçüsündeki e dağ, kardeşinin e olmasa gin manevi karakter farklarını gi bile, tamamen ski me il ri lıştığı için kri etmiyecek yetkiye, m ann yaman ustası Sarı Recep ve arka, ili En sl on balik tür. ramın unutuf. mâz e blm ol Mi Bütün hareketleri tertip etti- ği kadar, güzel Türkç çesiyle takdim eden Bülend Yıldırım, Ankara Rad yosunda niçin yalnız ğini nie dir de, spikerlik etm. genin yekünü ri ii si tu- tan Macar artistlerinin, bütün din- . ruhunu, bir sel halinde N leşe “Macar pi a ye biten programda, Mi hatırı yar» dama mı il Macar üniversiteli ril 7 er o Rusyada daha 19 uncu asrın ar iken mey nıştar. Bu halk dir. Her memleke- Gn na getiren Bunu, mü kadar mii mall yi ge- tiren sanat yoktur diyebiliriz, rak ko meselâ CN şir su Çek öeilii birşi Şu kadar ki bu memleketlerdeki mili öereyanlarır. yükselişini, onların batı mi eş ak asırlık koca tari. hi içindeki son “tekâmüş zamanlarına yetişebilmiş al alarile izah “etmek mkündür. Empresyonist sanat, mil Vi kıymetlerin azalmasma hizmet et- tiği ihtimalini beraber, bu hı ten uzak gi meydana“ getirmekle hareketin (irrtel) hakikat ibi görünen intibalar yığı- hesabına Obir dilek mahiyetinde sair Yahyanın şu beyti geliyor. Gönüllerden safâ câmiyle gam, dür olduğun görsün Harabâtın yine, bir dahi ma'. ii ül ei 1 sui azı a 1 sz zülmi ei a e dan Sunmayor bizleri İstiyor yazdığını söy ie un Halbuki EN gene eee Sa lâhza İstiy: v erin tory asi Vatanın şairi Behçet K Yalman üslübu ile eyi rl Onu üstad edini Çalstak belki mur olduğun görsün, HİKMET MÜNİR Ne çıkar olsa da rencide a ee Vatan Kasidesi "Yazan: Toplu Iğne Babıâlide tutup dn Emin câyi Vatan madadır çayi Vatan DAK sonu gelmez a rüdü ankayı Vataı geliyor in ennayı Vatan alen tarih mandayı Vatan bile ömründe pus! şik garbı sase ve El kim ona der Berra! Sahib-i cah-ü kalem yi can Ka elenir ip ilkayı Vata; ir şimdi de Neyzen Tevfik ıp nâyi Vatan gülleleri pervayı Vatan semtine Gösteri ryao e kira Kamuta; TOPLU İĞNE üstün ses kullahırdı; tebliğ eden, er eden, irade daki her içtimai si ucundan ai a re bir e geleneği vardı. Hey ai silâhıdır; N bu aneneler “tedansanlı a alırlarsa, belki iğün! mi binalara ler gel re kendilerini gi iğsi Politikadan sokağı atmak, politi - ka tartışmalarında bar!kadlar kal gire bir “İ ası Ayam ei ei lerin o dırım parçalarile değil, fikir yığınla. trlüğü evi İğ perry Mi ler. inleye tarafından dhya edilebilir: bu suretle bir mevsim sürecek moda. lar bile ortaya atılabilir. © tisinin de yüzünü teşkil ediyor, mu bit iyce rd ön sis yaşını bitirmekle re- ui oo rkiye Cumhuriyetinin | önümüzdeki sulh, sükün rüşdünü pat mek çin , beklediği | devrinin mevzuları bunlar kani daman, gyza hayat ölçüsüne) yoruz. göre, 18 deye an va azdir. Politika gibi, bi TAR alanında bir alı bir Amı rikâlı gibi seli Bu, zaferdir, “l Intihap ve Dem | salonları Büyük tiyatronun altı ve sergi salonları yi dü- gün salonları da “tv “gli uharririn de hazır bulunduğu bir mecliste bu mevzi

Bu sayıdan diğer sayfalar: