15 Ocak 1930 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

15 Ocak 1930 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

POLİS HABERLERİ Dayak atmışlar Kumkapı caddesinde Rizeli Alanın kahvesinde Ali, Şaban, Şevki. balıkcı Miçoyu dövmüş- lerdir. Kavganın sebebi sarhoşluk olduğu yapılan tahkikattan anla- laşılmıştır. İki kumarbaz ! Eyupta 11 numaralı kahvede evelki gün kumar oynayan arapSait ile arap Ali cürmü meşhud halin- de yakalanmışlardır. İki sabıkalı yakalandı Dolapderede bakkai madam Ninanın dukkânına evveiki gün gaz almak bahanesile gelen süt- cü Hasanla Mustafa madamı lafa tutarak bazı eşya çalarken, yaka- lanmışlardır. — Terzini elbiseleri Çeşme meydanında terzi Av- ram, çimeto fabrikasında amele Dikrazın palto ve elbiseleri evel- ki gün sabıkalı remzi ile Nazmi çalarken (yakalanmışlardır. Deli Davit Hasköyde oturan bahriye mü. tekaitlerinden Feyzi beyin moto- | ründen evvelki gün sabikalı deli Davit yelkenle benzinleri çalmış- tır. Deli Davidin hakkında tahkı- kata başlanılmıştır. Uç kişi arasında Hasköy iskelesinde |baglı ma- | ye mektebi talebesinden Behçet vunadan çimento taşıyan Fethi. Mehmet Ali, Yasef ve Nesimin | —— A Kule bekçileri | SARRE Ömtünü kulede geçirmiş bit memur artık nöbete bırakılmıyacak Yangın için mahalite aralarına telefon konulması hususunda tasavvurlar var! Yangın kulesinde bermutat bekçiler daimi surette etrafı ta- rassut etmekte ve duman görür görmez şemtini tayin ile itfaiyeye haber vermektedirler. Kulenin müdiri olan Mehmet Şükrü efendide bu meyanda nö- bete kalmaktadır. Mehmet Şük- Erü efendi 40 senedir devamlı bir şekilde ömrünü kulede geçirmiş. ve artık ihtiyarlamışlır. Aldığı ücrette tekaüdiyesi ve sairesi olmıyan 40 lira kadar birşeydir. Bu emektar ve vazifeşinas memurun 40 senelik bizmeti dü- #ünülerek gece nöbetlerine olsun kalmaması münasip addedilmiştir. İtfaiye müdürlüğü kulelerle alâkadar olmakta ve yeni bazı teşkilât yapmayı düşünmektedir. Bu meyanda mahalle aralarına telefon konulması da tasavvur edilmektedir. İtfaiyede sui istimal varmı? llfdndıe sul istimal yapıldığı ve neferlerin evi yaranlardan para istediği hakkında bir. ak- şam gazetesinin şikâyeti müna- sebetile emanet erkânı ademi malümat beyan etmektedirler. Yalnız böyle bir ihbar vaki olduğunu ve bu ihbarın da her ihbar gibi tetkik edileceğini söy- lemektedirler. Ki BÜ GÜNKU HAVA Dün azami hararet 10 as- garı * idi. Rüzgâr ekseri- yetle mütehavvil esecektir. Bugün yağmurlu olacaktır. aralarında kavga çıkmış, Yasefle | Nesim bir olarak Fethinin başını taşla yarmışlardır. Eşya çalmış Mahmutpaşada Mektep soka- ğında Macaristanlı Mahmut efeni- nin evine dün hırsız girmiş bazı eşya çalmıştır. Kavga çıkarmış Unkapanında seyyar — halıcı Hasanla Mustafa evelki gün Kal- yoncu kulluğunda Trakya lokan- tasında yedikleri yemeğin parası- nı fazla istenildiğinden kavga et- mişler, kendilerini men'e gelen polis memuürlarına hakaret ettik- lerinden haklarında takibat baş- lanmiştır. Tabanca çekmiş ! Sirkecide *Şam otelinin sa- hibi Ahmet efendiye sabıkalı A- lâettin katil kastile silâh çekmiş isede zabita memurları yakalamış mahkemeye verilmiştirr Behçet Beyin valdesi istievap edilecek Denizde cesedi bulunan Tıbbi- | Bey hakkında polis müdiriyeti cinayet kıtmı memurları tahki- kata devam etmektedir. Tahkikat Arnavut köyü polis merkezinde yapılmaktadır. YARIN D Fktisat MAÇA DOKUZLUSU!.. Hayati ve dünya işlerile ugra- şmak şiarımızdır. Çünkü 1900den sunra doğanlardaniz. Ahiret ve efsane maralları gına verdi!.. mide sahipleri biç bir nesle ben- zemiyor!.. Türk muharrir ve baş muharrirleri ki her gün kize bin bir tetabüü izafât nümunesi yara- tırlar. ve bunun yanında hiç bir şey söylemezler. Midenin boşu merhamet celbeder, fakat kafanın boşu istihkar!., Çünkü biri şuur iddia eder; diğeri boş bir kazan gibi kaynamak! Dünya İş'ari istiyoruz. Dünya işleri... Eğer bizim muharrir ve baş müuharrir dediklerimiz ukbaya göçmeğe karar vermişlerse biz bir Türk genci, hem asebi bir Türk genci bulunmak - sıfatıla atla buna razı değiliz... Binaenaleyh yenilik — ifade etmek isteyen zavallıca ve çocuk- ca fikir Ve yazılar yerine yenl yazı ve yeni fikir istiyoruz. Uyu- mıyalım, asır yirmi!.. 1870 inkitapları çoktan cenaze oldu. İctimal muaşeret ve medeni yörüyüş Nâamına yeni düşünüşe aykırı gitmek ancak ve ancak bir gaflet olabilir, Basit kafalı ve yağmurdan iktisadi Medet umacak kadar boş olan muharrir ve başmuharrirlerini Dünya Mevzuları tahliline davet Behçet Beyin valdesi Nadire ve teyzesi Sema hanımların ya- | rın ifadelerine müracaat edilerek l tahkikat tevsi edilecektir. şimdi- I meselenin bir intihar olduğu zan edilmektedir. Kasap-Celep Celepler arasında bir şirket yapmağa karar verdiler Kasaplarla celepler arasında ötedenberi devam eden ihtilaf dolayisile Celeplerde kasaplar şirketine karşı bir şizket tesis et- etmişlerdir. Hayvan borsrsındaki ihtilaflara bu suretle yepi bir saf- haya Ve yeni bir rekabet yoluna girmiştir. Türk-Yunan münasebatı Yunan hariciye nazırı M. Mi- hakopulos Ankara müzakeratı hakkında gazetecilere izahat ver- mekten imlina etmiş ticari müna- sebata gelince ticari münasebatla umumi mesailin muvakkat ticaret muahedesinde muharrer 8 aydan evvel hallini ümit ettiğini söyle- miştir. Gayri mübadillere tevziat Müsakkafat sahibi gayri mü- badillere yapılan tevziatın arazi sahiplerine de teşmili hakkındaki Heyeti Vekile kararı, dün Maliye Vekâletindden muhtelit mübadele | komisyonundaki heyetimize tebliğli edilmis ve heyetimtzce de (keyfi- yet gayri mübadiller cemiyetine bildirilmiştir. Gayri mübadiller cemiyeti he- yeti idaresi bugün içtima edecek! ve tevzlat emri üzerine derhal tevziata başlanması etrafında ted- birler alınacaktır. Tevziattan istifade edebilmek için takdiri kıymet komtfsyonuna henüz Mmüracaat etmiyenlere ve- rilen mühlet yarın hitam bulacak- tır. Komisyona ' dün de bir çok geyri mübadiller müracaatla ev- ?h tasarrufiyelerini tevdi etmiş- ir, ediyoruz. Çünkü dört #sın yanında bir maça dokuzlusu boş kalır. Beyhüde kibir boştur. Mevzu- umuza 8*Çİyoruz.. * İŞSİZLİK Dünyayı tehdit eden şiddetli bir kuvuet yar!. Bunu agdalı baş muharrirler gibi izaha lüzum yok.. Bu küvvet hiç şüphe götürmez ki işsizlik denilen umum! felaket- tir. Alelade hayali sosyalistlik yapmıyoruz, Takriben İngilterede Almanyada Fransada Lehistanda Çekoslovakyada İtalyada işsiz var!. Amerikayı da karıştırırsak6-7 milyon adam bu günün telakkisine nazaran iş bulamiyor. Bu ne için?!.. Bütün Dünyadan bunun cevabi bekleniyor!.. Politikacılar SUSMUş, bütün bu kısım adamları İâfla doyurmak için ugraşıyorlar- İnğiliz bütçesi aklımızda eyi kaldise adam basına haftada 10 şilin yani bizim paramızla 5 lira veriyor.. Aşağı yokari işsizler için ayır- dığı para senelik olarak | bizim bütceden çok yüktek.. Bizde bir şeyler yapmek İStiyoruz!.. İstihsal artsım» her kes müreffeh olsun diye ortada bir cümle var!. Fakat düşünmeli ki, istihsul kendi kendine olan bir faaliyet değildir. Bunun möüdern amil ve unsurları nda İnsan Sayine tesadüf edilir. Köprünün altında Yâtan yüz-! lerce öksüz ve hirpani ç: cuk var.. Bunların göğsüne müstakbel do- landırıcı ye yankesici diye birer lavha takılabilir. İçtimat sefaletler havadan gel- mez. Havadan geldiğini düşün- mek bir az kurunu vustai bir zihniyete sahip olmamızı ğösterir. Bir çok inkilaplar yaptığımızı 1.200.000 1.000.000 500.000 250.000 200.000 100.000 Hele saman ekmeğile beslenen | Senelerdenberi kapalı duran mahalle bakkalını meçhul bir bektaşi babası tutmuştu. Bütün mahalle halkına bu bir mühim mesele oldu. Bilhassa karamanlı bakkal Bodos geceleri uyumu- yor yeni gelen rakibine hücum için müthiş bir pilân hazırlıyor- du. Öyleya Bodos mahallenin hakimi mutlakı idi, herkes birin yerine beş yazan bu gaddar ba't- kala boyun eğiyor yerdön se- lâm veriyordu. Selman babanın gelişi bunları alt üst etti.Şimdi yeni bakkala hu- Tuskârlık etmek lâzımdı. Belki © vereside daha fazla beklerdi. Akşamları mahalle kahvesinde sürmeli gözlerini süzüp, kara sakalını okşıyarak — nargilesini fokurdatan Selman babanın etra- fı çepeçevre doluyor onun hoş sohbetini 'gece yarılarına kadar can kulağıyla dinliyorlardı. * Günler aylar geçlikçe Seb- man babanın şöhreti artmağa başlamıştı. Hele mahallenin genç kızları, kapıdan çıkmıyan genç kadınlar şimdi Selman babanın dükkânına doluyorlardı oradan gıkmak bilemiyorlardı. Sokakta Aayağında takunya ağzında sakız tıkır tıkır yörüyen dolgun vücutlü bir kıza basık bir evden — Hu kız Hayriye öyle kırı- tarak nereye... — Annem bakkaldan soğan al dedide. — Dur kız kapıya geliyorum Çatlak kapı aralandı yüzü düz- günlü gözü sürmeli kaşı rastıklı bir baş göründü. — Kız galiba sende babaya tutuldun.., — A ilahi Fatma hanım... — Yavrum ben insanın gö- zünden anlarım; ah bilsen bir ke- re gideyim dedinde bizimki vücu- dümü çürük içinde biraktı. — ©O ne gözler yarabbi karşı- sında beş dakika duramadım Gülüştüler, gizli gizli fısıldaş- tılar, * Artık Selman baba mahalle- nin evliyası sırasına girmişti. Bir derdi olan hemerni babaya köşu- yor — şifasımı buluyordu. İmam muhtar onun karşısında elpençe divan duruyordu. — Hu Cemile Hanım başmıa geleni duydunmu? iddia ederken düşünilmesi lazlm gelen bir takım mefhumlar ortaya çıkıyor. Medeni adam kusurunu bilen adamdır. Bundan bir müdder evvel bir baş makale gördük.. Bu makale biraz tecvidi makamdı; fakat bir #ey söylemek istiyordu.İddia su: TürkiyePe uğraşılması lazim gelen bır sınıf vardır ki, bunlara işsiz denilir. Hamdolsun statistik bize çin işi Japon işi gibi bir oyuncak şek- linde geliyor. Bundan dolayıdırki bilmiyoruz ne kadar işsizimiz var. Bilinen bir şey varsa orta da kadit bacağını sürüyen bir sefalet | ve işsizlik görüliyor. Bundan dolayı bazı tasavvur- SELMAN BABA — Ne olmuş hanım merağım kalkacak. " — Bizim kızın karnı ği gibi şişti... —Ey mey yok beşparalalık oldu a dostl nerelere gideyim. f — Dur hanım merak gel gidip Selman babaya ! şalım, 4 Hemen çarşaflandılar babaya koştular. —Aman baba hazretleri ©' lursa senden olur şu bizim ' bir çare, Selman baba onları bir süzd kalını okşadı, sözlerini dinledi — Zaman acaip hanım genç lar sözden anlamıyorlar lah hakında hayırlıdır. * Bu gibi şeyler sık sık o başladı : bütün mahalleli nt pacağını bilmiyor. Kabahat! halle delikanlılarına atı Selman babanın riyal içtima oldu bunda kazaya U yan kızları mahalle deli! rının en azılılarına vermiye & verdiler. Selman baba hepsinin nikâl düğününe gitti, hediyeler düğün sahiplerine kredi açti d.:u Selman babanın ( fazla yükseltmişti. —Aman efendiri te n adam sanki evlatlarını yormuş gibi hizmet etti. . — Ya birader ya bizim kıza | derdiği hediye . LAŞ Beş sene geçmişti mah yeni küçük - çocuklar | sab j akşama kadar Selman Babt dükânından çıkmıyorlardı. man baba onlara oyuncaklar: kerler çikulatalar veriyor. Gelip gidenlere: — Neyapalım efendim © hak bize nasipetmedi, hoş da bizim elimize dünyaya evladımız diyordu. Fakat bir talisizlik bütün £ leri meydana cıkardı, İm kızını dükânın arka od | çıkarken gördüler. Artık S babada mahalleliye karşı baki yüz kalmamıştı. Ertesi sabah kâmı Bodosa devretti gitti. Bakırköy 10-1-1930 larımızın nazarı dikkate sını İstiyoruz. 1 — İşsizlerin tesbiti 2 — bundaki sebepler 8 — Sinal faaliyetin yo 4 — Şehir ve köylerin veya azalma nisbeti 5 — Bunlarla meşğul olf Devlet dairelerinin bir an © tesisi. V Bunlarım yanında , talar daha vardır. bir gü Teferrüat olduğu için mek istemiyoruz. Belki B katil, sirkat gibi ayrı ayf' takım mevzular tahlil edil ta bu işsizlik işini bulacağız, Evela uğraşılacak iş Çünkü ortaya milli tılimış bir iddia vardır. , , Ç R "Kıııd.