27 Ocak 1930 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

27 Ocak 1930 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

Delinin marifeti | Demir yolları <rimLr ge— Fikri sabitle babam diye bir tüccarı vurdu İskenderiye 16 Kânunusani - Meşhur tütün ticari Kigork Apik- yan Tosun paşa sokağındaki ida- rehanesinden indiği sırada bir şahs tarafından dücarı taarruz olmuştur. Ensesine bir demirle vuran bu şahs firar edemiyerek | tutulmuştur. Mecruh hastaneye naklolun- muştur. Polis merkezinde — isticvabe- dildiği zaman müttehim cürmü- nü inkâr etmeyüp caninin ken- disi oldugunu sarahaten itiraf et- miş ve demiştir ki : Onu öldürecektim ve bu mak- satla buraya geldim. Bu benim babamdır, beni inkâr ediyor, ke- ndi çok zengin olduğu halde ba- na bakmıyor. Cani kirk yaşlarında yarvant namında bir ermenidir. Üstü başı perişan bir adamdır. 1917 sene- sinde Samsundan Mısıra gelmiş- tir.Apikıanın fabrikasında çalışmak için bir kaç defa müracaat etmiş | ve kabul edilmemiştir. Sıksık fab- rikaya gelir ve Apikyandan para alırmış. Bazı kerre de mumailey- hin oğlu olduğundan bahsile ba- bası gibi refah içinde yaşamak istermiş. Merkumun divane olduğu zan- hediliyor. Bekçi sergisi ve kapitü- lasiyonlar Kahireden yazılıyor: Yerli ahaliden olduğu gibi kendi tebasından da bekçi ver- gisinin tahsiline muvakat cevabını veren İspanya ile bütün Devlet- lerin muvafakat etmiş oldukla- rından bu hususa dair tanzim edilmiş olan layıhai kanuniye Meclisi Meb'usana tevdi edilecek ve müstacelen tasdiki talep olu- nacaktır. Mısırda yankesiciler Kahireden bildiriliyor : Mısiri ziyaret eden eçnebi zenginlerinden yankesiciler tara- fından çarpılan bir İngiliz lirası kimetirdeki yüzük, polisin tahar- riyatına rağmen bulunamamıştır. Teharriyata devam ediliyor. * Çekirge mücadelesi Kahireden yazılıyor: Kantara kasabasının üç kilo- Mmetre mesafesinde külliyetli çe- kirge zuhur eyledigi haber veril- Mesi üzerine Ziraat Nazareti mü- cadele için icabeden tedabiri it- tihaz etmiş ye civar kazalara tel- grafla emir vermiştir. Bir senede tutulan kaçak eşya bildiriliyor * 1929 senesi zarfında sahil mu- hafaza heyeti tarafından derdest edilen 258 kaçakcıdan 9 revölver 1080 fişek, 1330 kilo tütün, 677 kilo afyon, 10804 kilo esrar mu- sadere olunmuştur. Mısırın Tehran sefiri Kahireden bildiriliyor; Saheydeki Mısir. sefiri olup Tahran Sefaretine tayin olunan Mehmet İffet bey buraya geldi; bir kaç gün sonra yeni memuri- yetine gidecektir. İ skenderiyeden —rterğe— İranda yeni yollari küşadı Ehvazdan 15 kününusani tarihile | yazılıyor : Ehvaz ile nasıriye arasınaa in- şa olunan 124 kilometre tulünde- ki yeni şimendifer hattının resmi küşadı İran şahı Rıza han tara- fından ifa edilmiştir. Bu merasimde İran Harbiye Nazırı ile bazı büyük ricali devlet hazır bulunmuşlardır. Şah Hazretleri avdetlerinde Şiraz ve İsfahane uğrayacaklar ve oranın ahvali umumiyesini tef- tiş edeceklerdir. Mısıra ithalat çogaldı İskenderiyeden bildiriliyor ; Zeni gümrük tarifesinin tatbik zamanı yaklaşmakta olduğundan fazla resim vermemek icin tüccar büyük siparişlerde bulunmuştur. En fazla ithal olunan şekerdir. Son günlerde gelen şeker çu- val ve sandıklarile gümrük an- barları ve rıhtım dolmüştur. Kânunusaninih on yedinci günü yalnız şeker hamulesile dolu üç vapur gelmiştir. Sıhhi tedbirler Kahireden yazilıyor; Hastalıklardan muhafaza ve zuhuru halinde mukavemet usul- lerini anlatmak için icap eden tedbirlerin ittihazını tahtı kara- ra alan Sıhhiye Nazareti açıkta ve gündüz işleyen cinsden sinema | makinaları tedarikinde teşebbüs etmiştir. Bu makinalar bütün köylerde dolaştırılacak ve hıfsı- sıhhaya dair filimler gösterile- cektir. Havanada şeker mahsulu Havanadan 15 Kânunusanide yazılıyor; Burada mevcut yüz elli altı şeker fabrikaları bu gece yarısı yeni sene mahsulunu işlemeğe başlamışlardır. Bu ameliye, gece ve gündüz olarak dört ay devam edecektir. Yeni mahsulun dört buçuk milyon ton olacağı tahmin edili- yor. Büyük bir rakı kazanı yakalandı Edirnekapı haricinde münzevi kışlasının arkasında bahçıvan: Hakkının bostanında kaçak bir rakı fabrikası meydana çıkarıl- mış, şimdiye kadar emsali görül- memiş ( 100 ) kiloluk büyük bir rakı kazanı 2000 kilo cibre 100 kilo rakı anidol derece ve saire yakalanmış Hakkının ortakları meçhur kaçakcı Lambo ile Yanı mahkemeye verilmıştir. Ticaret odası idare heyeti ictimat Eu gün Ticaret odası idare heyeti toplanacak ve sınıflarını tenzil ettiren tüccarlarla, kazanç verkisi tadili hakkında Hükümete yapılacak müracaatı görüşecektir. Şehrimizde hayvan aşısı Şehrimizde 1190 hayvan ahırı olduğu tesbit edilmişti, Bundan başka vilâyetimizde 6895 hakâri 8100 fürsü hayvan mevcut olduğu cümlesine tüberkül aşısı yapıldığı anlaşılmıştır. Avrupa — mektubu Madritte - ee | Madritten bildirildiğine nazaran Yunanistanın Atina Darülfünu- nunda günlerden beri devam e- | den talebe ityanlarının buraya da tesiri olmuştur. İspanyanın Madrit üniversite talebesi arasında bu sebeple he- yecanlar mitingler görülmekte- dir. Bu gayri fabüliklerde amil talebenin arzularının yerine getiril- miş olmamasıdır. Talebe topla- narak maarif nezaretine takdim etmek üzre bir istid'a hazırlamış- lardır. Mümessilleri vasıtasile hare- ketleri hakkinda hocalarının fi- kirlerini de sormuşlardır. Müder- risler talebenin fikirlerini makul görmüşlerdir. Hatta müderrisler bu istid'ayı kendileri göndermeği teahhüt etmiştir. Aradan günler geçtiği halde ne müspet ne de menfi bir cevap alınmamıştır. Bunun üzerine mü- derrisler dersleri tatil etmişlerdir. Bu mühim ve hayati mes'ele- de İspanya diktatörünün rol oy- naması muhtemeldir. Madrit hal- kı heyecanla neticeyi beklemek- tedir. —.. Azılı hırsızlar — Rcmfde n Bir müddettir yeşilköyde hırsızlık yapanlar mah- kemeye verildiler Bir müddetten beri yeşilköy- de hırsızlık eden bir çete bütün efradile beraber yakalanmıştır. Yeşilköyde soymadık ev va dükkân bırakmıyan bu çetenin tatar” Zeynullah üsküplü Şevki mahalle - bekelilerinden Resul, altındiş Niyazi ve tüccardan Şev- ki Beyin uşağı Beşirden mürekkep olduğu anlaşılmıştır. Hırsızlar mahkemeye veril- miştir S—rtöünmesaasti —— Gayri mubadiller tevziat komisyonunda Gayri mübadillere tevziat ko- misyonuna Maliye Vekâletinden gelen sonfemir üzerine tevziat umuma teşmil edilecektir. Halbu- ki bir emir gelmeden evel yalnız musakkafat sahiplerine tevriatta bulunuyordu. Veraset vergisi İntikal eden menfaatların ve- raset vergisine suret! tayini hak- kında ahiren Maliye Vekâletin- den Defterdarlıklara -tamimen tebliğ olunan bir tahriratta ma- den imtiyazı ve emsali hukuk ve menafi' eşhabının Vefatında ve- reseye İntikaleden İ#bu menaflin ifade ettiği kıymetler üzerinden veraset vergisi alınmaması lâzım geleceği tebliğolunmuştur. Hariciye tayinleri Hariciye V. Evrak M. dosya Mümeyizliğine Protokol U, M, baş kâtibi Bedri Tahir, Protokol U. M. başkâtibliğine siyasi mü- şavirlik ikinci kâtibi Orhan Tah- sin 160 daire Umum M. i€i, Şu. mümeyizliğine Konsolosluk işleri Müdürlüğü mümeyizi Zait B. ler tayin edilmişlerdir. rıllllllııııılııılllılilı : 23 Nisan # «Çocuk Haftası »nın : ilk günüdür LIIIIIIIII | Darülfünunda grev mi? | YAĞMURDAN DOLUYA Kapıdan çıkarken Feridun Süheylâyı ağzından tekrar tekrar öpüyor, bir türlü ayrılıp gidemi- yordu. Heyecanı pek fazla, âsabi çok yorgundu. Tam bu sırada Vecihi de apartımanın merdiven- lerinden çıkıyordu. Ayaklarının sesini hiç duyurmadığı için onları bu vaziyette buldu. İki erkek; biri; mânalı tebessümlerle öteki mumya gibi sararmış bir çehre ile bir müddet bakıştılar. Feridun çok kıskanç bir kadınla evlen- mişti. karısı her yerde ve daima onu Vecihi ile takip ve taratssut ettiriyordu. İki eski arkadaş ak- raba olduktan sonra sırf bu yüz- den bir birine düşman kesilmişti. İşbirarları Vecihinin ilk muhpir- Hik yaptığı günden başlamıştı. Şüphesiz bugünkü cürmü meşhu- du da vakit geçirmeden gidip haber verecekti. Netice çok feci idi. Feridun ölü gibi merdiven- leri inerken: Ah, ne yapacağım ? diyordu Bu casus ruhlu adam muhakkak karıma havadisi yetiştirecek. Bu geceden itibaren karımı, saade- timi, huzurumu kaybettim de- mektir .. Saat ondokuza geldi.. Feridun hâlâ sokaklarda hedefsiz istika- metsiz dolaşıyordu. Eve dönmek düşüncesi ruhunu tazip ediyordu Çünki o dakikada karısına Ve- cihinin bütün hakıkatı olanca çıplaklığı ile bildirdiğine emindi. Nihayet geç vakit korka kor- ka eve geldi. Fakat hayret! ka- rısının halinde hiç fevkal'adelik yoktu hiç bir şeyi duymamışa ben- ziyordu. Bir kaç defa onun ağrı- nı aradığı halde gene bir şey çık- madı. Feridun kendi kendine: —,Bu atlamak için hız alma- ğt andırıyor. Galiba felâket bom- bası bir az geç fakat müthiş pat- layacak diyordu. Gece hadisesiz. geçti ertesi gün dairede Feridun gazetede okuyordu birden gözleri şu ha- vadise ilişti “Dün gece saat yedi raddelerinde şöför Kadrinin ida- re ettiği 822 numaralı otomobil köprüde Vecihi bey isminde biri- ne çarpmıştı. Mecruh hastaneye kaldırılmıştır.,, Bu satırları okur- ken Feridun müteessir olacak yer- de sevinç kahkahalarile yerinden fırladı, Sevincine payan yoktu. Akşam dalreden çıkınca doğruca berber salonuna koştu. Saçını kestirecek sinek kaydı tıraş ola- cak,. Şen ve şuh eve dönecekti Zaten sabahleyin karısına söz vermişti. Gece birlikte tiyatroya gideceklerdi. Hemen pardösüsü- nü portmantoya astı ve boş kol- tuklardan birine oturdu. Saçı ke- silmeğe başladı. / Tam bu sırada kumüsyoncu Fazıl bey de salona girdi. Hoppa sevgilisi Medişten gece yarısından #ora serbes olduğuna ve ziyaretini kabul edebileceğine dair mektup almıştı. Perukârda altmış yaşını kırka indirtmeğe çalışacaktı. Bir- denbire gözlerinde bir endişe şim-! yeği çaktı. Sevkilisinin mektubunu cebinde unutursa evde karısının eline geçeceği muhakkaktı. Yırtıp yere atması tuhaf olacaktı. He- men aklına şeytani bir fikir geldi. Fransızcadan Portmanto yanında idi, Paltolâf pardösüler koluna, dirseğine kunuyordu. Bunlardan cebine sokmak pek alâ müt dü. Hem neticesi eğlenceli Muziplik olacaktı. Kararını tatbik etti ... Mektubu en yak” nındaki pardösünün cebine vaşca kaydırdı. Aradan iki saat '_ww Feridun evdeydi. Ayakta karilr | nin hazırlanmasını bekliyor. — Haydi çabuk ol yav geç kalıyoruz. Sonra birinei ptf — deye yetişemiyeceğiz. Diyordu. — Hazırlık bitip tam sokağa V— kacakları sırada karısı sordu: — Eldivenlerin yanında Feridun ? | Feridun pardösüsünün cep rini karıştırdı. Eldivenleri buld ve çıkardı fakat eldivenlerle ) raber bir de mektupçıktı ve yetf düştü. Feridun mektubu yerde? aldı ... Alel'ade bir kâğıt di açtı baktı, fakat birdenbire gırdı... kızardı. Öteden ka! atıldı. İkisi bir ağızdan : " — Bune? Ö Diye bağırdılar. Ve bir müd” det bakıştılar. Mektupta ıyU', şunlar yazılıydı. “Bu gece lnrla, tiyatroya gideceğini, oyun esnif” sında bir kurnazlıkla elinden küf” tulup bana gelmek istediğini yaf” yorsun ve fikrimi soruyorsun. dokuzdan sonra serbestim. j muhakkak - beklerimi. - Binlerct 8C. .. » Vaz'iyet pek elimdi. İşin K— yüzüne kimee Inanamazdı. Ferf” dun, şezlongun üstüne yığıld! Karısı çılgına döndü., Komodini üstünden tabancayı kaptı. Ferid nun üÜslüne yürüdü... Saatlerct boğuştular... Sahnede göreceki rinden çok daha müthiş ve hal x bir facın o gece kendi evlerin cereyan etti., Feridun yağmurdan kaça: doluya tutulmuştu... A R. N Emanetin hesabatı tetkik ediliyor Cemiyeti — belediye tetkiki — hesap encümeni emanetin 92? hesabatını tetkika devam etmek” tedir. Mülhak bütçe ile idar€ edilen emanet daireleri hesaplâ” rının tetkiki ikmal edildiği gibt emanet hesaplarının da — yarıti bitirilmiştir. Bugüne kadar tet” — kikatta emanetin büyük bir ki” suruna tesadüf edilmemiş, yalnif ufak tefek bazı hatalar Müştür. 4 Kız ameli haya mektebi mes'elesi Kız ameli hayat mektebi eskd müdürü Muzatfer Bey tarafınd&” kâtip Aliye hanım aleyhine sabt* #enet tanziminden polayı lıwı“ı müddeiumumiliğine istida ile M'” racaat edilmiştir. Muzaffer Beyin bu istidafi berayı tahkik Beyazıt polis mer” kezine havale edilmiştir. Beyazıt polis merkezi Aliyt hanımı celbederek bu mes'el! hakkında ifadesini almaktadır" Bunun üzerine Aliye lııı—, bilmukabele emniyeti sui davası ikame etmiştir.