1 Şubat 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

1 Şubat 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

Sabife 2 ge 4 fi * Sinemacılar Dikkat Ceza var Sinemacıların yangına kar- p nazl tertibat aldıkları bir kaç gündenberi müfettişlerce teftiş edilmekte tdi. Bu teftiş el'an bitmemiştir. Yangına ait tertibat almıyan sinemacılar cezalandırılacaklardır. Ticarat olasında: Ticaret ofisi idare komitesi Harici ticaret ofisi idare komitesi dün Mithat Beyin riyasetinde toplanmıştır. Bu içtimada Üftik ihracatımızın artman çareleri ve fındıkları- mızın standalizasyonu görüşül- müşlür. . Encümenler faaliyette Ticaret cdasının senelik kongrürlül geçen — perşenbe “günü —aktetliğini yazmıştık. İntibap o'anan her üç encümer fanliyetlerine devam etmekte- dirler. Dün Balıkçılar ve sanayi tedrisatı. encümenleri toplan- mışlardan Şubatın 4 âncü çarşanba günü d heyeti umumiye top- Tanarak senelik kongresine de- vam edilecektir. " Kongzesinin bu “celsesinde rapostör Hakkı Nezihi Bey tarafımden hazırlanan ve ge- keadisi tarafından bazı kı- sıraları tadil edilen “ihracat mallarımızmı — kıymetlendiril. mesi ve kıymetlerinin -muha- fazas tedbi.leri, hakkındaki rapor — ekunacak Birçok münakaşalara yol açacak - lan bu zaporun başlıca fasıl- ları gunlardırı 1 —Bir asırdan beri hemen ayn! tedbirler Üüzetine duru- yorum. * 2— İbracat mallarımızı tanımıyoruz. 3 — İtibsal şeraltk 4 — Tağşiş nerede başlar, kimler tarafından ve niçin piha, 5— Nakliyo tarifeleri, 6 — Standa'izasyon. .7 — Mallarımızı Avrupa- ya kimlerve natıl tatarlar. Kongrenin — ikinci — celse- olacağı ap- H. Nezihi Bey raporunu bizzat okuyacak ve anlata- caklır, —.. Belediye bütçesi Betediyenin beş aylık büt- Çest el'an Ankaradan gelme- mişli, Wcmurine bu aylık avans evretile — vecilecektir. Belediyeye ait 931 bütçeside altı saliyon kira olarak tesbit edilmişlir. “Gazi Hazretleri — İstanbula teşrif ettikleri zaman “ Şehir ' Meclisl,, mi de ziyaret etmiş- lerdk Bu xiyaretlerine ait olan fotograf Şehir meclisine talik ediletektir. Seyrisefer tevsi edilecek Birkaç gündenberi Mülkiye müfetüyleri Seyrisefere all tet- kikat Te meygul olduklarını yazmıştık. Mülettişler bir ra- porla Seyriselerin daha z'yade tevafi Üzm geldiğini bildir mişlsrdir. vaziyet — ve RŞEHİR HABER | Seyahat Yüksek ticaret talebesi dün Atina'ya gitti Hukuük - talebelerinin — Ati: naya seyahatlerinden — sonra Ticaret — Mektebinin — yüksek kısım talebelerininde Atinaya gidecekleri söylentyordu. Bu teşebbüs kuvvetten file çıka- rak dün Âli — ticaret değil yüksek ticaret mektebi tale- beleri Atinaya müteveccihen hareket etmişlerdir. Talebenin miktarı 25 kadardır. Bir haf- ta kadar — orada — kaldıkten sonra tekrar çehrimize av- det edeceklerdir. T.Kâmil B. Ankaradan henüz gelmedi Muhtelit Mübadele Cemi- yeti Türk Heyeti murahha- sası relsl Tevfik Kâmil Beyin Ankaradan avdeti hakkında çıkan gaylalar atılsızdır. Tow fik Kamil Beyin Ankaradan daha nekadar müddet kala- cakları malüm — olmamakla beraber, beş gün kadar kalacakları söylenmektedir. Kilakledi — Mübadele Altıncı tali — komlsyonu ile Gömülcünedeki tali — ko- misyon mesaileri hakkında yapılan mukayeseli tetkikata, İstanbul Tâli komisyonunun rum'ara verdiği etabli vesi- kası miktarı Gümü'cüne Türk- lerine — verilen vesikalardan çoktur. Son Türk - Yunan ttilâfını tatbik için çalışan mübedele kom'syünu mesalsini altı aya kadar bitlrecektir. İşleri sürün- semede kalan Gömü'cünne komis yununa tebligat yapılmıştır. tmiyeller;:* Esnaf cemiyetleri federe edilecek Esnaf cemiyetleri mura- kabe bürosu tarafından esnar cemiyetlerinin (edere edilmesi lözumuna ve yapı'macı icap eden Llâhata müteallik olan raporun yazılmasina devam olunmaktadır. Rapor bu hafta içinde iktisat vekâ'etine gön- derilecektir. İktisadi haberler: Tiftiklerimizi görecekler Bratfort ticart odasına men- #sup bazı tüccarların Uftik istih- sal mahallerimizi dolaşmak ve Üftik müstahsıllarımızla görüş- mek - islediklerini yazmıştık. Bu tüccarların bir ticari müme- ssilimiz vasılasiyle İklisat ve- kâletine vaki o'an müracaatları tetkik edilmektedir. Kap'ta bizden çok tiftik ketihsal eden — İngilizlerin bu müracaatı dikkate şayandır. Bursada —— Borsa haberleri Dün Lorsada İagilir 1030, Dolâr 212 .20 Frantız frangı167, Altn 913 kuruşa satı'm'şlir. işleri YARIN Anlaşıldı Amma Çok geç Bundan yedi ay evvel Posta umum müdüriyetinden İstanbul baş müdürlügüne bir tamim göndermişti. Bu tamim de Tür- kiyeden İtalyaya gönderile- cek paketlerden 240 kuruş Ücret alınması bildiriliyordu. Ancak tamim teksir edilirken 240 yerine yanlışlıkla 200 ku- ruş yazılmıştır. Ve tam yedi ay paketlerden 200 kuruş Ücret alınmıştır. Ahiren anlaşılan bu mesele hakkında tetkik-tta yapılmaktadır. Zararın mik: tarı tesbit edilerek alâkadar- lar hakkında kanuni takibata baş'arılacaktır. İahisarlarda Barut inhisarındaki mesele Ankaradan şehrimize gön- derilen Barut inhisarı irtişa meselesi evrakı Vilâyatı şarkiye adliye müfettişi Nazım B. evvelce İstanbul yedinci müstantikt iken bu mesele hakkında tahkikata başlamıştı. Tincl müstantantik Rifat B., simdi evrak üzerinde tah- kikat yapmaktadır. Bu mesele hakkında müd. deiumumiliğin mutaleası “alı- nacak ve makamı iddiada bir kaçgüne kadar evrakı tetkik edilerek kararname tanzim edilecektir. Sonra takibat ya- pılmasına müsande edilen d m: murun muhakemesine başlanı- caktır. Pustada — Damga resmi alınmıyacak Posta müdiriyetinin — son kararı üzerine belediye telgra- fi ve tanhhütü mektup mak- buzlarından damga resmi alın- mıiyacaktır. Renkli etiket yapıştırılacak Posta idarehanesi badema posta paket ve çantalarına renkli etiketler yapıştırmaya karar vermiştir. Bu etiketlerin renklerinden henüz açılmayan paketler dahilinde ne olduğu anlaşılacaktır. Faraza üzerinde kırmızı etiket — yapıştırılmış paketin mektup, Yeşil etiket yapıştırı.. mış paketin de koli olduğu kolayeca tayin edilebilecektir. Deftardarlıkta — Fener meydanı kimin? Defterdarlığın 9 bin liraya bir ruma sattığı Ha'iç Feneri meydanını Fener halkın teferrü- €cüne ait olduğunu iddia ederek belediyeye muracaat etmiş'er ve Belediye Defterdarlık aley- hine bir dava açmıştır. Ge- çenlerde mahkeme hey'eti bu meydanın halkın teferrücüne nit olduğu hakkında eski sa- kinlerin şehadetini dinlemiş vebu defa da mukabil bazı şahitler göşterilmiştir. Hey'et tekrar Fener mey- danında mukabil şabhitleri bu | Pafta içinde dinliyecektir. E.ü | Beya AMi SAÇT Fransız kabinesi nnamesi nedir? Cihan sulhunun tensik emrinde hükümetlerle teşriki mesai beyannamede bahsediliyor (Baştarafı 1 inci sahifede) zime ve teşkilâta rapletmeğe çalışmak — arzusunda olduğu diğer milletlerle anlaştıktan sonra — teslihatım makul ve âdilâne bir surette tahdide çalışacağı, emniyet ve selâ- metini kâfil olan milit müda- faa siyazetini takipte devam edeceği memlekete evlâdının, servet farkı gözetilmektizin bü- tün tahsil derecelerinden geç- mesin! temin mesclesile meçgul olcbağı ve işçilerin içinde bu- lundukları maddi ve manevi bayat şart'arını eyileştirmeğe ça'ışacağı kaydedilm'şlir. Bu beyannamede, bütçe- nin mütevazin bir halde süratle kabulü ve tasdiki hususunda göstermekte, hüküme- cihazlanma plânı hakkındaki müzakereleri bir. an evvel — bitirmek, islihsal işlerinde ziraat erba> bını himaye etmek, çifiçilere gayretlerinin ehemm'yetl'e mütenasip kazançlar temin eylemek, kollektif teşkilâtın daha mükeammel bir bale getirilmesine matuf teşebbüs- T re yardım etmek ve avru- panın yeni teşkilâta kavuşma- smı temin için Cenevre'de sarfedilen mesaiye gayet ya- kından iştirak etmek (istediği tasrih olunmuştur. Hükümet bu beyanname- sinde amali idealist ve mem- leketi imara — matuf progra- manin firka mücadeleleri ha- ricinde ve fevkinde tatbik hu- susunda Meb'usan meclisini kükümele yardım etmeğe da- vet etmiştir. Beyannamenin harici siya- setten — bahseden — kumında Fransanın — sulhperverlik har- letine uyğun o'an, milli ira- denin hür ve sarih bir teza- hürüne de'âlet ettiği parlâ- mentonun on — senedenberi fasılasız surette tasvibine maz har olmasile bütün dünya karşısında teeyyüt eden harici siyasetine — ve sulh fik- rine bağlı olduğu beyan e- dilmişt'r. Beyannamenin son fıkra- ralarında deniliyor ki, hükü- met mevcut muahedelere ri- ayet gösteren bütün hükü- metlerle semimi bir — işliraki mesai dairesinde cihan sub- hunun tanzimine muntazaman ve büyük bir sabur ve gay- retle — çalışacaktır. *Hükümet, milletler arasında >ir yakınlaşma vücude getirmel işi 1e kendi emniyet ve selâmeti kaygusunu aslâ ihmal etmeksi- zin ve dost milletlerle evvelce tesle edilmiş olan rabıtaları unutmaksızın devam edecektir. Hükümet, Avrupadakli kuvvet- lerin tanzim ve tenkisini te- min gayesini günden genlş ve müşterek mesalnin muvaf- fakiyeti için elinden geldiği kadar çalışacaktır. Esasen bu teşebbüsün deva- mını Avrupa birliği tetkik ko- misyonunun ilk kararlarını tatbik ettirmek suretile temine çalış- mak vazifesini bizzat Frassa- nm mümessili deruhte etmiş- tir. Hüküzmet, bu suretle Fran- sanın — mukadderatina — milil müdafaasının tcabatile tamamen ıtrar tin — mailit yeni emniyet ve selâmet te- minatile beraber geniş ve yük- sek bir manevinüfuzun tevlit edeceği sarsılmaz bir kuvvet temini vazifesile mükellef bu- handuğunu daima müdrik ola:- caktır. Paris, 30 ÇALA.) -- Hü- kümet beyannamesinin milli müdafaaya, İçtimal ıslâhata, mektep tahsiline ait olan kı sımları sol cenah —meb'usla- rından bir çoğu ile merkez ve sağ cenah tarafından şiddetli alkışlarla — kargılan- mığş'ır. Hükümet, istizah takrirle- rin! derhal müzakere edi'me- Si teklifini kabul ettiğinden M. Cashin kürsüye çıkmış, amele — ücretlerinde tenzilâtı protesto etmiş Fran- sa'daki işsizlerin hükümetç: neşredilen — miktardan çok fazla olduğunu söylemiş ve Sovyet idaresi usulünü met- etmiştir. M. Cashin, bu beya- natta bulunduğu sırtada mü- zakere salonu hemen hemen boşalmış — bulunu- âzası yapılan tamamile yordu. Kadınlara taar- ruz edenler Sultan Ahmette o uran Hafıza N, Ne kardeşi Bede'ye Hoarm, parkta ge- zeclerkem, Haydar, Pelhi ve  san Gaarıuz ve Bal kalmıştardır. » dryeğa kadar iler- dların ellerinden kartu- iamıyacaklarını — aslıyan iki — kardış dhayet pol'se mürncaat cderek bunları yakal trışlardır. Folis, haklarında tahkikat yap- maktadır. Büyük Tophanede oturan hamal Hadi ile hamal Xehme' kölivede — san'alyede oturmak yüzünden kavga elmişler ve biritirlecini yaralamışlardır. Kazalar minde bir kasaba çarpı rak yaralamışlır. Torkanede oturan furun amele- sinden Durmüşa 302 numaralı tram- vay çarpacak yacalamıştır. 2.Casus Tutulduğu yalanmış Şehrimizde 2 casus ter- kif edildiğine Gdair bir şayla çıkmıştı. Hattâ bir çok gaze- telerde de bu hüsüusta ha- berler yazılmıştı. Bu mesele üzerine Polis müdüriyetinden tahkikat yaptık. Müdüriyete casusluk hakkında vaki olan ih- bar üzcrine birinci şube birinci kısm — varafından 2 kişinin malümatına müracaat edilmiş ve serbest bırakılınıştır. Po- lisçe yapılan tahkikat netice- sinde bu ihbarın aulsız oldu- gu anlaşılmıştır. Facia Yananlar tesit ediliyor Nevyork, 39 (A.A.)— Dün akşamki müsamereden sonra *Şavare Mincoln, Uyatrosunu tahrip etmiş olan yangında birçok kişilerin telef olmuşol- masından end'ye edilmektedir. Birçok itfurye ofradı ağır w- relte yaralanmış gazete foto- gralçıları.dın Bir kaçı da ya- mıklar tçinde kalınıştır. i Y AA DA EMDEN Vatan mevzuu önünde fırkalar İstibdat ve saltanat Idaresi yıkılıncaya kadar vatan, padi- şahların malikânesi sayılırdı. Onlar memleketi bir çiftlik gibi idare etmekte ve milleti u çiftliğin has bendeleri telâkki etmekte tabil bir hak görürlerdi. Meşrutiyetin ilânı fötibdada nihayel verdi. Fakat bu zihnl- yete bir türlü nihayet veremedik Bu defa da fırkalar bu haleti ruhiyenin varisi oldular. Onlar firkalarını memleketin sah'bi, milleti birer esir. ve memle- keti de bir malikâne addetil- ler, İttihatçılardan da bu su- retle müştekiyiz. Hürriyet ve itilâfçılar, İttihatçılara rahmet okuttular. Fırkacılık ve mep rutiyet devrindeki hayatımızı tetkik edenler burada devaralı bir fırka mücadelesine şabit olurlar. Balkan harbinde dev- leti berbadüperişan eden bir fızkacılık. Bu mücadelenin şid- deti ve fırkacılık namına düy- duğumuz heyecanlar, burada tekrarına hacet kalmıyacak kadar bariz ve cümlemize malümdur. * imize göre fıre ka'ar, vatani — hayalimizde yaşattığımız zirvel medeni* yete ve şahikal kemale ulap tıracak — birer — teşekküldür, birer gaye ve prensip teşek- külleri. Fırkaların muvaffak o'masını, fırkaların prensip- lerine ve preğramlarına sadık olarak hedefe varabilmelerini hep vatanın menfaati — için arzu eder ve onun için bu muvaffakiyete yardımcı olur ruZ. Bizce asil olan vatandır. Şu veya bu fırkanın muvaffa- kıyeti vatanın menafifâliyesrine uygun gelmediği takdirde na- zarlarımızda o fırka bize çok yabanc:! çok uzaktır. Önüun için bizim samimi ve vatanper: verane arzu ve kanaalleri- miz şunuktalarda toplanıyor? | Fırkalarımız kendi varlık- Tarını idame ettirmek vemev: cudiyetlerini halka arzu ettir- mek için vatana son derece müfit olmaları lâzımdır. Onlar bilmelidir kt — yatan müstehak olduğu mertebel te- — rakki ve itibara, millet refah ve huzura kavuşmadıkça biz. — memleket kaygutundan hisler — rimizi kurtararak — fırkalara tevcih edemey!z. Bzim idi * Halbuki görüyoruz ki bü- tün teliş ve mesaimiz fı:ka: lorın — yaşamasında, pay'dar olmasında ve meykil ikbalde olması — noktasında — tekâsüf — ediyor. Fırkalarımızın iktidar mev- ktinde kalması, idare dizgininl e'inde tu'ması için sarfettiğir miz heyecan ve sây öÖz vatani için sarfa mecbur olduğumuz metaiden — herhalde — dahâ çoktur. Sözün hulâsası şuduri Biz memlcketimizi meselâ : İsviçre gibi, İsvoç — gibi yük- selmiş ideal memleketler ayar rında — görmek istiyoruz. Bizi hadde götürebilecek yol fırka mücadelesi ve fırkacılık blssi değileir Vatarı bu — yükşeklikte görmek için her şeyden evvel — ve yalnız memleket kaygusit le ve vatan aşkıle çalışmalı ve çıpınmalıyız. DU Vatan ber mevruun - fey kınledir, Cevat Rifat