12 Mart 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

12 Mart 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

Roma Deniz Itilâfı Akdenizde Fransız-İngiliz-İtalyan Donanmalarının Vaziyetleri Londra, 11,(A.A) — Eransz -İtalya deniz iti- lâfının metni bu gün öğleden sonra İngiltere, Fransa, Amerika, İtal- ya ve yaponya hükü: met merkezlerinde aynı zamanda neşredilmiştir. Bu metinde tasrih edil- diğine göra Fransa ile İtalya 1936 senesi K. Evvelinin 31 inci gü- nünden evvel ikişer hat- tı harp gemisi İnşa ede- bileceklerdir. Her iki “devletin yaptırabilecek. leri bu gemilerin istiap hacmi 23-333 tonilâtoyu ve top çapları 12 pusu geçmiyecektir. Tallrii “bitmez Fransa;“Diderot, (snıfından bir harp gemisini, iÜtalya ise hizmet müddeti bitmiş olan birinci sınıf kruvazörlerinden — 26 - 820 tonilâtoluk bir kısmı ve şu hesaba göre iki devlet 33.640 tonilâto hacminde gemiyi iptal edeceklerdir. Vaşington muahede- ,namesinde münderiç olan ve büyük harp gemilerinin tonilâto miktarlarının yeni- den tetkikine alt olan kay- da halel gelmeksizin Fransa nın ve İtalyanın bu muahede mnucibince bulundurulmala- rına müsaade edilen bü. yük harp gemilerinin tonl- iâto mecmuu 175 binden 181 bine çıkarılmış olacak tır. Fransa ile İtalya 31 Kâ. nuünüevvel 1936 tarihinden evvel mütekabilen 34 bin tonilâtoluk tayyare gemisi yaptırabileceklerdir. Fransa ve İtalya hükümetleri yukar- da zikredilen tınıflardan her hangi birine dabhil ol mak üzere yeni bir takım gemiler yaptırmak tasavvur- larından birbirlerini müte- kabilen mümkün olduğu ka- dar erken haberdar edecek- lerdir. 1930 programına dahil olan ve bu programın ikmi- lle muayyen hizmet müd- deti geçmiş olanların yerle- rine konmak için yaptıril- lacak tahtelbahirler müstes- na olmak üzre 31 K. Evvel 1931 tarihinden sonra yeni- den hiçbir tahtelbahir yap- tırılmayacaktır. Fransız tah- telbahirlerinin tonilâto mec- muu 1932 de toplanacak tahdidi teslihat konferan- sında yapılması muhtemel tadilâta halel — gelmemek şartile 31 K. Evvel 1936 ta- tarihinde 81. 989 tonilatoyu geçmiş olmıyacaktır. ingiltere hükümeti, bu miktarın Londra muahedesi mucibince 150,000 tondan tbaret olan İngiliz torpito muhriplerinin mecmu ha- €mine nazaran çok yüksek olduğunn iddla etmektedir. Bununla beraber İngiltere 1932 de toplanacak tahdidi teslihat konferansında toni- lâto miktarlarında tadilât yapılmasına intizaren mez- kür Londra muahedesinin 21- inci maddesine müra- eaat hakkını istimal etmi- yecektir. 1932 — De toplanacak tahdidi teslihat konferansı Fransız tahtelbahirlerile İngiliz torpito muhriplerinin tonilâto miktarlarının ye- künları arasında memnu- niyeti mucip bir muvazene İtalya başvekili Mosolini temin etmediği — takdirde İngiltere torpito muhriple- rinin adedini arttırmak hak- kını muhafaza edecektir. Fransa ile İltalya 1930 senesine ait bahri program- larını ikmal ettikten sonra 155 milimetreden fazla çapta topla —mücehhez kruvazör yaptırmıyacaklardır. 155 mi limetre veya bundan daha az çapta toplarlar mücehhez olacak kruvazörler ile torpi- to muhriplerinin mecmüu hacmi 31 K.evvel 1936 ta- rihinden —evvel yenilerile değiştirilebilecek gemilerin bacimleri mecmuundan faz- Ta olmiyacaktır. ltilâf metninin sonunda deniliyor ki, bu tesviye sure- ti imza edilince İngiltere, Fransa ve İtalya veyahut Londra muahedesini imza etmis olan hükümetlerin hepsi ayni zamanda yeni bir itilâf imza <deceklerdir. Bu yeni itilâfa göre işbu tet- viye sureti her hangi bir sı- nıf — gemiler için — sabit bir nisbet tayini etmektedir, Kezalik işbu tesviye sure- W 31 K. Evvel 1936 tarihinde evvelce — muayyen hizmet müddetinin fevkinde kalan gemilerin yerine yeni gemiler konup konmiyacağı ve ko- nacak olursa bunun ne su- retle yapılacağı meselesinin nihal ve kat'i halli hususunda bir misal teşkil edecek mahi- yeti haiz değildir. M. Hendrson ile M.Aleks- ander'in imzalarını havi olarak itilâfa raptedilen bir muhtırada, işbu itilâf şeral- tinin Londra muahedesini imza eden bütün hükümet- lerin tasvibine sureti mah- susada tabi ve muallâk tu- tulduğu beyan edilmıştir. Bu muhtırada 10 bin to- nilâtoluk harp gemilerine ait toniJâto mıktarının art- tırılması hususunda göste- rilen müsaadedin doğru ve haklı olduğu isbata çalışılmak- ta ve bu müsaadenin itilâfın mer'iyet müddetince — her hangi bir yeni gemi inşası- na haddi zatinde bir ve sile ve sebep teşkil etmi- yeceği kaydolunmaktadır. Fransa ve Italya hükümet:- leri, yapılması mutasavver hattı harp gemileriüin top caplarını 13 ten 12 pusa in- direceklerdir. — İngiltere hü- kümeti çap azamisinin 12 pus olmasına ve elyevm mevcut olup 35 bin tondan ibaret bulunan azami hacim mik- tarının da indirilmesine mü: sait bir — vaziyet alacağı bakkında tâhriri teminat verecektir. Nihayetülemir, Fransa (4 inci sayfadan devam| tarihi adlisinin ve hatta Avrupa tarihi- — adlilerinin kaydetmediği bir vaziyet karşısında - hasbelkader - bulunuyorum. Merbut İistede gösteril- diği veçhile,memleketin, bir çok ve muhtelif yerlerinden aleyhime ikame edilmiş 44 hakaret davası vardır. Bun- ların yüzde doksanı mefsuh Serbes fırka zamanına, be- lediye intihap mücadelesine “ittir. Şimdiye kadar iki üç defa olduğu veçhile bazen öyle oluyor ki ayni gün ve saatte üç muhtelif şehirde muha- kemeye davet ediliyorum. | Bazen de birgün fasıla ile Akdeniz ve Karadeniz sa- hillerine çağırılıyorum. Bu gün İstanbul birinci ceza, yarın İstanbul ikinci ve üçün- cü ceza, öbür gün İstanbul ikinci ceza, 11 Martta İstanbul birinci ceza 15 Martta Fini- ke asliye ceza ve 15 Martta da İstanbul ikinci ceza mah- kemelerine davetliyim. 23 Kânunusanide İzmit- te mevkufen muhakemem vardı, 24te Bodrum, 25 de Tosya, 26 da Ceşme, 27 de Muğla ve 28 de meselâ Kayseriye davet edilmiştim. İşte bu gibi haller, bende- nizi maddeten imkânı ol- mayan bir mecburiyet kar- şısımda bulunduruyor. Ceza muhakeme usül- leri kanununda — ceraimi murtabitanın tevhidine dair bir madde var ise de bunun biz'm işlerde tatbiki için bir imkân bulamadı. Mah- kemeler arasındaki muhtelil ve fakat ayni cinsten bu- lunan davaların birleştiril- mesini istemek için kanunda bir merci gösterilmediğinden nereye müracaat edilse ne- tice menfi çıkıyor. Vekil Beyfendi! Lütfen tefekkür buyurunuz.Bir adam ayni günde ve saatte Finike, Sinop, ve Kayseri gibi yer- ler mahkemelerinde nasıl is- patı vücut edebilir? Bunun maddeten imkânı var mıdır? Bununla beraber ben- deniz elli iki senelik matbu- at hadimivim. Yetmiş ya- şındayim. Üçyüzden ziyade matbu eserim vardır. Bu suretle bu memleketin irfa- nına elimden geldiği kadar hizmet etmiş bir adamım. Ayni zamanda müterakki tasallübü şerayine müptelâ- yım. Tansiyon derecesi 24 ten fazladır. Bunun neticesi olarak ih- tikanı sadır ve kalbe Dü- çarım. Her gün ve her saat tahtı tedavide — bulunma- ğa muhtacım. — Dizlerim de bulunan ve İzmit mev- kufiyeti neticesi olarak te- zayüt eden romatizmanın âlüm ve iztirabı ile uğraşı- yorum. Bu vaziyeti sihhiyem karşısında gene oradan ora- ya kaşmak —mecburiyetini eger davetlere — icabetin maddeten imkânı olsa kabul ve ihtiyar edr ve gene sizi tasdi etmezdim. Ne çare ki imkânı olmı- yan bir şeyi mümkün kı- mak kimsenin elinden ge'- ——— ve İtalya hükümetleri Lond- ra muahedesinin üçüncü kıs- mında münderiç ahkâmı İngiltere Amerika ve Japon- yada tatbik edilmekte ol- dukları şekilde tanımakta ve işbu itilâfnmame ile tearuz etmiyen umumi tatbika- ta ait mevat ve ahkâmı kabul etmektedirler. Adlı e Vekılme Açık Istida | — miyor. Ayni günde ve ta- atte bir adamın iki üç yer- de birden ispati vücut ede- bilmesi için henüz bir çare ve vasıta keşfedilmemiştir. Bu elim ve müşkül vaziye- timde zati samilerine müra- caat kediyorum. Beni bu imkansız halden kurtarmak için ne yapılmak lâzım ise, lütfen icrcasını niyazediyo- rum. Bendeniz, — aleyhindeki muhakemeler mutlâka - İs- tanbulda toplansın demi- yorum, nerede olursa olsun ve fakat bir yerde toplansın Bende oraya gider cümlesini intaç edinceye kadar, icap ederse aylarca orada ikamet ederim. Yahut: az kaldığını hisset- mekte bulunduğum — müd.- deti hayatımın, muhake- melerin intacından evvel hitam bularak, müddeilerim benim tecziye ve hapsedil- diğimi görmek — seadetin- den mahrum kalmaları mevcuttur. Onları bu sea- detten mahrum etmek te istemem. Bunun için şimdi- den ve tahriren teahhüt ediyorum: itiraz ve temyiz etmeyeceğim. Tamimen eml> buyurunuz. Bütün muhake meleri giyabımda - intacet- sinler. Verilen — hükmler cemedilip baliğ — oldu- ğu müddet, kat'iyet peyda etmiş addedilerek her han- gi bir hapsaneye konulayım ve hayatımın son günlerini olsun, Öteye beriye koşmak ve didinmek — külfetinden azâde olarak orada geçire- yim, Vekil beyefendi? Bugün içinde bulunduğum bu va- ziyetin nasıl müşkül birşey olduğunu bâlâda arzettim. Maddeten imkânı olmayan bir mükellefiyetten kurta- rılmaklığım için ancak siz bir çare bulabilirsiniz. Çün- kü ben bu hal ve vaziyetimi anladarak aradan bir çarti hal istida edecek bir mercii kanuni, tarihi adlide misli gayrı vaki bu hale temaseder bir kanun maddesi bula- madım' Vekil beyfendi elli iki senelik matbuat emektarlı- fıma, asari kalemiyemle memleket irfanımna velev cü- zi olsun ettiğim hizmetime, ihtiyarlığıma, gayri kabili tasfiye birmarazla alil bu- lunduğuma merhameten va- ziyeti hazıranın, herhangi bir suretle ıslahı. esbabının istikmaline inayet buyurul- masını istirham eylerim efen: dim. Yarın gazetesi sabık mes'ul müdüri S. TEVFIK Gazeteci kimse kalmıyacak (Birinci sayfadan devam) sonra daktilolar vasitasile çoğaltmaktadır. Dün akşama kadar daha bir çok mahalleler tanzim ettikleri cetvelleri teftiş he- yetine göndermişlerdir- Belediye daktiloları cet- velleri vaktinde bitirememekte olduklarından tütün, müs- kirat inhisarları ve seyrisefain daktiloları da hey'eti tefti- şiye emrine verilmişlerdir. Bunlar, belediye, teftiş bey'etince tetkikatı hitama erdirilen cetvelleri — çoğalt- maktadırlar. — Daktiloların yekünu yüzü bulmuştur. Mahalle hey'etleri bu gün öğleye kadar cetvelleri hazırlıyarak na- hiye müdüriyetlerine *vere- cekler, nahiye müdürleri (e Son Şön güyeşler müşasebetiş Misafirlerini kabul et miyen davet sahipleri ı Şehrimize bir Yunan gü- reş ekipi getirildi. Bu mü- nasebetle Artistik sinema- da — İstanbulun — mümtaz güreşçilerile Yunanlı misa- firlerimiz arasında güreş mü- sabakaları tertip olundu. Üç safhadan ibaret bu- lunan bu güreşlerler için ter- tip heyeti şehrin alâkadar makamatına ve gazetecile- rine birer veya ikişer kişilik davetiye yollamıştı. Birinci veikinci akşamki müsabakalarına bu davetiye güreş ile giren med'uvin,üçüncü akşam pek garip ve şimdiye kadar ğörülmemiş bir hal ile karşılaştılar; Güreş müsa- bakalarını tertip eden heyet, yapılan iki — müsabakayı müteakıp ümit —ettiği hasılâtı toplayamayınca garip bir zihniyet eseri olarak evvelce dağıtmış ol- duğu davatiyeleri hükümsüz addetmiş ve kapıyada buna dair koskoca bir ilân as- maktan çekinmemiştir. Bize kalırsa Yunan gö- reşçilerini buraya getirenler, tertip ettikleri müsabakala- ra karşı gösterilen rağbet- sizliğin esbabımı hakiki surette araştırmamışlardır. Eğer araştırsalardı, ka- pıda gazetecileri bile içeri almakta müçtenip davra- nanların eşi dostu birer iki- şer nasıl semahatle buyurun ittiklerini göreceklerdi. Sonra, bu yolda sededi- lecek daha mühim sebepler de var. Organizasyonun fena idare edildiği ve fiatların çok yüksek olduğu niçin dü- şünülmüyor?.. Güreş, bizim, — Spor favorimiz olduğu halde he- nüz seyir zeykına ahalimiz alışmamış — bulunduğundan tertip olunacak müsabaka- lara karşı umumun bir azda yabancı olduğu düşünülerek ona göre tertibat alınması icap ederdi. Halbuki Yunanlılarla ya- pılacak güreş müsabakaları- ni -milli heyecan sevkile- ilk akşam seyre gelebilen ve bilmiyenler saat altı buçuk- ta başlanacağı ilân olunan müsabakalara bir saat teah- “hula başlandığını gördüler- Ve verdikleri yüksek ücrete mu- kabil ancak iki esaslı güreş akşama kadar cetvelleri belediye teftiş, hey'etine. sevk edeceklerdir. Nüfusu fazla olan mahallelere ayni mıntakalarda ikamet eden muallimler yardım edecek ve işlerin muayyen müddet zarfında bilirilmesine gay- ret edeceklerdir. Cetvel tet- kikatı cuma akşamına ka- dar - bitirilecek ve cümar- Ktesi gönü talik edilmeğe başlanacaktır" Müntebhibi sani namzetleri müntahibi hani intihabatın- dan bir gün evvel ilân edi- Tecektir. İntihap hazırlıkla- rının itiraz müddetleri de da- hil olduğu hülde 3 nisana kadar ikmal edileceği tahmin edilmektedir- Müstakil namzet yok Bazı gazeteler işçi, mual- lim ve tanınmış bazı kimselerin müstakiben namzetliklerini vazettiklerini — yazmışlardı. Vilâyet makamında yanptı- seyrettikten sonra üçüncütü” nün de — Yunanl'ılarla güyâ siklet ihtilâfı hâdis olduğt | beyanile —talika uıııdıil' şahit oldular. Fiatlara gelince: İki lirâ fiat konulan parter koltuk” | larının boj kalacağını ©Y velden kesdirmek büyük bif kehanete mütevakkıf dt ğgildir. Seyircinin bir W sandalyasına 150 kuruş *i receğini ümit etmek te safdillik olmuştur. Ve nihayet bu beceri* | sizliklerin şahı olarak davet sahiplerinin misafif” lerine kapılarını kapa! şeklinde garip bir tedbir & çareye tevessül olunm! tur. Son akşam kapıda I' k küm süren şaşkınlıklara kaç misal söyliyeyim : — Müsabaka için hak€f ( g olarak çağırılan bir * kapıda içeri alınmadı, beri ket versin ki her Peter” © tırada oradan geçişi V şayanteessüf hale verdi. Şehrin en büyük © matından birine gönı davetiye varakasını zatın kapıdan davet leri tarafından diye omuz | yapalım,, —silkmesile Tandığını da gördük ve kın bü müsabakalara beti celp için matbuat vetinden — yardım — isti alâkadar zevatın o aki —güya —bütün salâhiyet? kaypetmiş âciz bir tavif "| kındıklarına — şahit 04 Hisseden kıssa: Organizi' da bir ilimdir. Bütün " | saplar vaktinde yapılf davetler, — yorgana, re ayak — uzatarak edilmeli ve bizde seyr zevki henüz taammüm sporların ilk müsabakeali na azami küvvet vi dir ki ahali ılıçıııdıll şaların birinci intibammâ rüklenerek müteakıp takip etmek alâkasın! sinde bulsun. Yoksa, yüksek fiatlarla yer ve karmakarışık - işlerle ııııılııyoıı yapılmaz. ğimizi - tahkikatta kadar hiçkimsenin müsl namzetliğini vazetmet hatta bu yolda bir mür#” | bile vaki olmadığını © dik. Ankara 11 — 927 fus tarihinde İstanbü'ci erkek nüfus miktari ' olarak tesbit edilmişti: ” f| mahndanberi bu adedi? mış olması kuvvetle meldir. Buna müsteniden dan çıkacak mebus yirmiden aşağı olma anlaşılıyor. Şayet bu şimdiye kadar yi buçuk — artmışsa © erkek nüfus adedi 410 İy geçerki bu takdirdt / us adedinin 21 olmas! dır. Bu da ihtimal dedir.