14 Mart 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

14 Mart 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

Bir Hâkim Günde Kaç Davaya Bak: Bakabilir Günde Altmış Dava Itmış Dava Rü' yet Eden Bir Mahkemeni in Kararlarında İsabet Olur mu? Son günlerde bir çok kimseler mahkemelerdende gikâyet etmektedirler. Vaki ş#kâyetlere göre, Sulh, As- liye Hukuk ve ticaret mah- kemelerinde ve bilhassa İcra dairelerinde işler pek çok olduğundan nö kalemler - deki muamelât ve nede er- babı mesalih tarafından ika- me edilen davalar vaktinde bitirilememektedir. Bazı şikâyetlere göre bir Sulh hâkimi günde 60 kü- sur davayı rü'yet etmekte imiş. Şikâyetçiler bu nok- tayı şöylece anlatıyorlar: — “ Muhakemelere sabah- leyin saat 9,5-10 da başlanıyor ve 12de bitiyor. Öğleden sonra da 13,5 da mübaşeret edilerek 16,5 da bitiriliyor. Bu hesa- ba göre 2,5 sabah ve 3 saat öğleden sonraki tam beş bu- çuk saat muhakeme devam ediyor. “Şuhale — nazaran günde 60 davaya bakan bir Amerikada bu- day fazlalığı Vashington, 12 (A.A) — Yeni ziraat odası reisi M. Stone, geçen sene olduğu gibi bu sene de önümüzdeki 1 Temmuzda — Amerikada nakledilecek buğday yekü- nunun 275 milyon “Buşel'e, baliğ olacağını tahmin et- mektedir. Alman bahriye bütçesi Berlin, (A.A.) —Reishas- tag meclisi bülçe encümeni 183 milyon marka baliğ o- lan bahriye tahsisatını Xa- bul etmiştirr Deniz ilâfıve M. Stimson Vaşington, 12 (A.A.) — M. Stimson nimresmi bir surette Fransız - İtalyan de- niz itilâfının akdinden do- layı memnun olduğunu ve çünkü bu itilâfnamenin İn- gilterenin Londra muahede- namesinin sıyanet maddesine tevfikan bahri inşaatını tez- yit ettiğini gpmek tehlike- sila bertaraf etmekte bulun- duğunu beyan etmiştir. hâkimin bir davayı beş dakı- kada bitirmesi mecburiyet vardır. Ve netekim böyle olduğu için işler uzuyor. , Şikâyetçilerin verdikleri bu malümat eğer doğru ise cidden cok fecidir. Çün- kü beş dakika zarfında rü- yet edilen bir davada ada- let fikrinin bütün esaslarla meydana çıkarılacağı hiç iddia edilemez. Dünyanın hiç bir tara- fında görülmemiş olan bu gibi işlerin memleketimizde hem de en medeni şehrimiz- de şikâyeti celbedecek bir halde bulunmasının daha dün denecek kadar yakın bir zamanda bütün inkılâp yapan adliyemiz) namına ne derece doğru olduğunu an- layamadık. Bu halin mek için İstanbuldaki mah- kemelerin daha bir misli fıılılııuıılmııı Icıp edeı önüne geç- | |Acaba ne yapa- caklar Siyasi mahkümlar niçin nakledilmiş Havana, 12 (A.A) — Bu sabah fecir vakti bir çok kamyonlar “Principe,, kale- sine gelmiştir. 200 siyasi mahpus bu kamyonlara bin- dirilmiş ve kendilerini “Pins, hapishanesine — nakledecek olan vapura götürülmüştür. Amerika sefirinin seyahati Paris, 12 (A.A.) — Ame- rikanın Paris sefiri M. Edge bir aylık tetkik seyahati ic- ra etmek üzere Fas, Cezayir ve Tunusa müteveccihen yo la çıkmıştır. Bu nakil keyfiyeti, halkça meçhul kalmış ve ancak ög- leden sonra mevkufların ak- rabaları kendilerini ziyaret etmek üzere kaleye gittikleri zaman mesele orlaya çıkmış- tır. Mahpusların nakline fi- rar için fesat tertibatında bulunmuş olduklarını keşfe- dilmiş olması sebep olarak göstermektedir. * (Yarın)ın Halk Dıplomatı ŞEHİR HABERLERİ Vilâyette! Mühendis mektebi Yeni bazı şubeler açılacak Mühendis mektebi şim- diye kadar yalnız yol ve inşaat mühendisi yetiştirir- ken son seneler zarfında mektepten diğer şubelere mensup Mühendisler de çı- karmaktadır. Bundan bap ka Darülfünün fen fakülte-: sindeki makine şubesi de makine mühendisi yetişti- riyor. Fakat alınan bütün bu tedabir kâfi görünmüyor. Haber verildiğine göre Na- ha vekâleti, gemi inşaatı, kimya, tayyare inşaatı mü- hendisleri yetiştirecek mü- Çesseselerin açılmasım esas itibarile — kararlaştırmıştır. Bu mekteplerden hangisinin daha evvel açılabileceği he- nüz malüm değildir. Belediyede : Belediye Bütçesi Yeni bütçenin tatbi- kine başlanıyor Belediye bir taraftan in- tihap hazırlıklarile diğer ta- raftan da yeni muvakkat büt- çenin tatbiki iç'n tedbirler almağa başlamıştır. Dahiliye vekâleti bütçede bazı tadilât yapımış memurlar- dan bazılarının maaşlarını indirmiştir. Bu suretle me- selâ muvakkat bütçede ka- bul edilen 50 liralık maaş- lar 45 liraya indirilmiştir. Muhasebe bu bütçeyi ait olduğu kısım müdürlüklerine bildirmiştir. Diğer taraftan fen heyeti de bütçenin tat- biki için hazırlıklarını bi- tirmişlir. Vakıt — geciktiği için derhal icraata başlana- caktır. Seyrüsefer İşler pek berbat Polisle belediye zabıtası- nın tevhidinden sonra sey- rüseler işleri pek berbat bir hale girmiştir. Seyrüsefer işleri polise | Liman şirketi Hükümet tarafından idare edilecek Liman şirketindeki yal: suzluklarla tahmil ve tahliye | ücretlerinin çok ağır olduğu | malümdur. Hattâ bu yüzden hükümete yapılan şikâyetle- rin adedi binleri aşmıştır. Hususi sürette aldığımız bazı haberlere göre Hükü. met İiman |girketi hakkında ciddi tetkikat yapmaktadır. Bu tetkikat bittikten son- ra liman işleri hükümet ta. rafından idare edilecektir. Hükümet ayrıca liman- ların ıslahilede uğraşacaktır. Bu bhusustaki tetkikata da devam olunacaktır. mübadelede: Etabliler İşlerini çabuk bitirsinler İstanbul, 13 (A.A) — Muhtelit mahkemelerde; Bir dava Muhtelit mahkemece reddedildi Muhtelit Türk - Yunan mahkemesi, Beyoğlunda Lon- dra birahanesi sahibi Bür. nazar Efendinin Şark de- miryolları şirketi aleyhine açtığı davayı rüyet etmiştir. Müddel müterake esna- sında Sirkeci istasyon büle- si ve mefruğatnun müste- ciri iken şirketin tesirile F- ransız kuvvetleri tarafından büfeden — zorla çıkarıldığını iddia etmekte ve 28 bin Hrahk zararının şirketten | tahsilini istemektedir. Müddei davasını isbat edemediğinden mahkeme- ce davasının reddine karar verilmişlir. Müteferrik; Muhtelit Mübadele komis: |Bir define yonu 15 Şubat tarihli İstan- bul gazetelerinde sureti a- tide müstahreç (ilânına alâ- kadarların yenlden nazarı dikkatini celp ve çünkü bu ilânda münderiç üsul ve me- rasime tevfiki hareket etmi- yenlerin tazminat talepleri- nin bizzarure reddedilece- ğini beyan eder: İstanbulda bulunan etab- Ulerdan İstanbul Belediye hududu haricinde mutasar- rıf bulundukları emlâke mu- kabil tazminat almak üzere islida vermiş veya verecek olanların bu talep ve istida- larına ait muameleleri bir an evvel nihayet 1 mayıs 1931 tarihine kadar ik- mal etmeleri ve bunun içinde ellerinde bulunan ve- raset ilmühaberi, tasarruf senedi, vergi kâğıdı veya makbuzu gibi vesikaları ay- ni tarihe kadar muhtelit mübadele komisyonuna “Mis sokağı üçüncü kat, tevdi etmeleri ve bu komisyonun kadastro kayıtlarını buldu- rup çıkartmasını mümkün devredildikten sonra otomobil| kılacak — mütemmim' malü- ve tramvay kazaları hesap tutulmayacak kadar çoğal- mıştır. Bunun için seyrüsefer iş- lerinin yeniden belediyeye devri düşünülmektedir. Hem nüfus zayıatına ve hem de bir çok otomobillerin harap olmasına sebebiyet veren bıı hayati işin bir'an evvel yo- luna konması memleket na- matı mezkür komiıyonı ica: bında bildirmeleri rica olu- nur. “ Muhtelit mübadele ko- misyonu yukarda izah edilen tarz ve şekilde tamamlan- mamiış olan tazminat talep ve istid'alarını hiçbir veçhile is'af ve intaç edilemiyeceğine şimdiden alâkadarların dik- katini celbeder. bulundu Beykozda Mehmet iemin- de biri tarlada bir deynek parçasile toprağı harıştırır- ken yerden bir altın çıkmış- tır. Bunun üzerine toprağı daha ziyade eşelemiş ve bir çömlek altın bulmuştur. Altınları kulübesine götü- rürken arkadaşlarındar; biri görerek ortak olmak iste- miş, Mehmet razi olmayın- ca polise haber vermiştir. Polis altınları almıştır. Bu paraların bir kısmı 1115 tarihlidir ve Sultan Ahme- din tuğrasını havidir. Bir kısmı da muhtelif kıtada ecnebi paralarıdır. Poliste: Sahtekârlar Defterdarlığın mührünü taklit etmişler Bazı açık gözler Defter- darlığın iskambil kâğıtlarına bastığı mühürleri taklit et- mişler ve kaçak olarak teda- rik ettikleri oyun kâğıtlarına bu sahte mühürle mühürli- yerek piyasaya çıkarmışlar. dır. Zabıta sahtekârlığı haber alınca harekete geçmiş ve sahte İskambil kâğıtlarını müsadere etmiştir. Beyoğ- lunda bu sahtekârların otur- dukları ve çalıştıkları evler taharri edilmiş, sahte mü- hürlerle kaçak iskambil kâ- ğıtları bulunmuştur. Zabıta tahkikata devam etmekte- Bir çayda Nasıl Vakıt geçer Bir aile çayındayım. — Salon İstanbulun en bar simaları, centilmen ©P lerile dolu. İ Her yerde olduğu burada da hanımlar ekt yeti teşkil ediyor. Şişmanı var, zaifi esmeri, sarışını, hülâsa A hayyülün her nümünesi V Nü f Yalnız ihtiyarı yok. ça Bir müddet dans edil Birazda politikadan vuruldu. Tuvaletten ren musikiden de — bir karıştırıldı. Susuldu. * Çatlak bir ses: — MHİ n piyano l0t mezlermi. — C B. güzel eder. ş Gibi ricalarda lıy“ medi. Gene susuldu. * Fala,inanır mısınız? Meşhur S. B. çok ne düşürüyor. D. Be Hf. nin ayrilacakları söylemiş. Güzel bir Hf. — Ben, dedi kah na fazla merak sardım. & de beş on kahve içiyo — Aman susun a da gazeteci var. Bn muhavere de sürmedi. Gene süküt.. * Meclisin en ince, zun ve komiği N. B. “ binmiş gibi uzun bacal ortaya atıldı: — Bir oyun.. dedi: — Muvrafık. Oyunların isimleri * landı: Âşüre, — telefon. harf, tayyare... Sonuncu beğenildi: ” nu S. hanımefendi tu. İsveç oyunu imiş- En fazla on dakikâ kaha ve neş'e veren bu * | 7 dan sonra tekrar sust * Kaçmak için bu kütten istifade etme zımdı. İngiliz vari uzak kalanlar; vakit g yeni bir oyun keşfe yorlııdı. A Bürhanetti S Karagöz — Siz yükünüzü tuttunuz. Han, apartman, vırldWmı ? Karagöz — Eski intihapta Terakkiper- verlerin narına yandınız. Bu defa da ma kenizin düşmesine ağı Karagöz — Oğlum Etem Millet Meclisi iptidai mektebi değil ! Karagöz — Gençlerin meb'us O*t) işittiniz de onun için mi meb' sunuz ? |