27 Mart 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

27 Mart 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

U dd TTaRELEarene Ocak Balosunda Türkocağı bir balo verdi. On daha bu ilk neşeesine iştirak edebildim. Şu veya bu cemiyetin kongrelerinde - sanki on bin BAKIŞİ senelik ocaklıyım, kişi bile bir konferans — sa- imiş gibi - bir türlü dolamıyan — salon, dün ak- şamki davetlilere dar bile geldi. Bir düğün evi gibi sıra sıra dizilen iskemleler üze- rinde kadın ve erkek nü- arzıcndam edi- İonu muneleri yordu, Dans edenler , seyircilere çarpmamak için, birer cam- baz — maharetile yürümek mecburiyetinde idiler . Fakat müsandenizle bu- na ben“alaturka balo, diye- ceğim . Çünkü : Baş örtüsile kadın ka. dıncık oturan, bir şişesini çıkarıp. hararetini söndüren büyük hanımlar vardı . Tabakaşından bir tutamı aheste, saran beybabalar vardı . Hattâ dansedenlerin ara- sında “kovalamaca ,, oynı- yan yavrular vardı. * Bütün bunlara rağmen yüsek simalar arasında içi- arada saçaklı aheste len bir fincan çay bana unu- tulmaz hazlar verdi. Hâlâ © zevkin bir parçası içimdedir. * Gece yarısından çıkarken eski hatıralar, ka- ranlığa rağmen birer (nur) halinde gözlerimin önünde uçuşmıza başladı. Ocak daha ,Beyazıf, ta idi. Her mektep dönüşü bu aziz sonra insanlarla tanışmak için ora- ya giderdim. En büyük he- vesim “Ocaklı, unvanını al- Fakat bu payeye erişmek için önümde iki uzun rene vardı. Şimdiki meb'us namzet- leri gibi yaşımı büyültmek bende ikinci bir hevesti. İşte bu toplantı, tam on maktı. sene evvelki gayenin bir rüya kadar ğinı anlattı. BÜRHANETTİN Âl, hükmü olma- GA M 1 U R I Talebe birliği î Senelik kongre henüz yapılmadı Milüâ Türk talebe birli- ğinin senelik kongresi henüz toplanmamıştır. Bazı hazır- hkların bitmesi için seçilen komisyon — arasıra maktadır. Komisyonun verdiği kararlara göre birlik idare heyeti her cemiyetten bir kişinin iştirakile teşkil edi- lecektir. Senelik kongre ise bu gün Aaktolunacaktı. Fakat bazı sebepler yüzünden gene tehir edilmiştir. Belediyede beş senelik icraat programı Belediye beş senelik bir- icraat toplan- programı — hazırla- mağa başlamıştır. Nazım Hikmet Kitapları tetkik ediliyor Müddeiumumilikçe şair Nazım Hikmet Beyin yaz- dığı eserler hakkında dava açılmıştır. Yedinci Istintak hâkim- liği meseleyi”tetkik etmek- tedirler. 100 Çocuğa Himayeietfal elbise alıyor Kurban bayramı yak- laştığından Himayeletfal ce- miyeti fakir çocukların giy- dirilmesi için hazırlıklara buşlamıştır. Kurban bayra- mında 100 kadar fakir ta- lebeye elbise, kasket ve a- yak kabı tevzi edilecektir. Himayeletfal — cemiyeti mektepler — müdürlüklerine üracaat ederek fakir ve mühtacı muavenet tabeleri- nin İistesini istemiştir. Kadriye H. Sabık müsantığı dava etti Sabık Müstantik ve ha- len Bandırma ağır ceza mahkemesi reisi Hikmet B. aleyhine Kadriye H. bir dava ikame etmiştir. Kadriye H. Hikmet B. tarafından tahkir edildiğini iddia etmektedir. Bu dava- ya 16 Nisanda Ağır Ceza- da başlanacaktır" Adapazar Ticaret Bankası Bankanın İstanbul Şubesi Mü'! dürü İbrahim B. Ne Diyor ? Dünkü rinden biri bir mektup neş- retti. Bu mektubun Sıpahi oğ- lu Mehmet Ragıp B. tara- fından ve Adapazarından gönderildiği yazılıyor ve mek- tupta deniliyor ki: — Adapazarı Türk t caret Bankası, hissedarlarına hesap vermiyor. Halbuki en küçük histse senedini sabah gazetele- taşıyanlar bile hesap sormak içtimalarda söz söylemek ve saire gibi hakları haizdir. Bankanın hesap vermemek- ten maksadı nedir ? Bir de üste hesap soranlar üzerine kir atılıyor.. ittiham edili- yorlar . Fakat yazı, gördüğünüz şekilde'müphem bırakılmış, kimin ne suretle tehdit edil- diği, kimin ne şekilde ve en Halit Fahri B Karar 18 nisana kaldı. Şair Halit Fahri B. in Darülbedayi me:muası mes- ul İmüdürü Neyyire Neyyir H. la mv harrirlerinden Vas- fi Rıza B. aleyhine açtığı hakaret 'amız neşriyat da- wasına dün ikinci cezada de- vam edilmiştir. Heyeti hâki- me karar için muhakemeyi 18 Nisana talik etmiştir- Garsonu öldüren Behcet B. yin mnhakemesi Çamlıcada Sefa gazino- sunda bir gece yarısı garson Aleksandrı silâhla öldüren Behçet B.'in muhakaemesine dün ağır cezada devam edil miştir . Hoyeti hakime ka- rar ve müdafaa için muha- kemeyi 11 Nisana talik et- miştir . Huhuk talebe cemiye- tinin çayı Hahuk talebe cemiyeti- nin geçen seneki metunlar şerefine — verecekleri çaylı dansın tehir edildiğini yaz- mıştık. Haber — aldığımıza göre çaylı dans pazartesi günü Maksim salonunda verilecektir. ile ittiham edildiği, kime ni, leke atıldığı zikredilmemiştir | Dün, bu iş hakkında İstanbul şubesi müdürü İb- rahim B. ile görüşen bir mu- harririmize İbrahim B. de- miştir ki: —“Ben heyeti umumiye içtimaında bulunmadım. İçtimada ne gibi bir ha- dise geçtiğini de bilmiyorum. “İdare merkezimiz Ada- pazarındadır. Her halde, orası buna cevap verecek; umumi efkârı tenvir ede- cektir. Fakat, hiç zannetmi- yorum ki, hesaplar hisse- darlardan saklanmış olsun. “Söylediğiniz yazıyı, ben bugün okudüm- Yazı pek müphem. Hiçbir şey anlıya madım. Ne kastedilmek 's- tendiği ve kime böyle cevap verildiği anlaşılmıyor.,, Süleymanoviç Nihayet evvelki gece öldü Her akşam ayuyabilmek için aldığı ilâcı fazla kaçır- dığı cihetle zehirlenen ve tedavi edilmek üzere Ame- rikan hastahanesine - kaldı- rılan şehrimiz tüccarların- dan Mustafa Süleymanoviç bey üç gün, üç geceuyuduk- tan sonra dün akşam saat 8,30 da hastahanede vefat | etmiştir. Süleymanoviç be- yin evvelce intihara teşeb- büs etmiş olduğu hakkında bazı sözler söylenmiş bilâhara tekzip olunmuştur. Her ne kadar Süleyma- noviç beyin her zaman uy- ku için veronal alması muta- dı isede hâdisenin bu itiyat tesirile alâkası olmadığı mu- malleyhin intihara teşebbüsü neticesinde öldüğü rivayetleri yeniden canlanmış ve bu hu- susta tahkikat icrasına baş- lanmıştır. Pakize yüz vermedi diye kızmış Tophanede oturan Ali, Pakizenin — kendisine yüz vermemesinden kızarak ö« Tümle tekdit etmiz ve kama ile üzerine yürümüştür. Ali- yi zabıta yakalamıştır. EHİR HABERLERİ| Defterdarlık | 900 bin Hiralık yeni bir Hesap Vermemiş mi? dava açtı Varisleri olmadığı halde sahte veraset senelerile Bey oğlunda Sen Jarj hastanesi- Sen Benuva mektebini ve diğer bazı emlâki kendi- lerine mal eden bazı kimte- ler hakkında müddeiumu- milik tarafından yapılmakta olan takibat kanuni sebep- ler dolayısile tecil olunmuş, ancak bu adamlar hakkında arzu ederse, tazminal davası açabileceği defterdarlığa bildirilmişti . Defterdarlık — hazinenin zararımı mevzuu bahsedekek bu eşhas aleyhine birinci kukuk - mahkemesinde 900 bin küsur liralık — tazminat davası açmıştır. Bu dava evrakı — birinci hukuk mah kemesi tahkikat hakimliğine verilmiştir. Galatasaray Talebeler motörsüz bir tayyare yaptı Galatasaray lisesi tale- bel muallimleri M. Bayyer ile birlikte bir tayyare yap maktadır'ar. Bu tayyare ma kinesiz olacaktır. Avrupa'da teyyareler Alman- böyle motörsüz imal edilmektedir. yada Feld bu hususta tecrübeler ya- parak 3 bin metre yüksel- miş ve 148 kilo metre kat- etmiştir. isminde birisi Bu tayyareler hava ce- reyanlariyle — üçmaktadır Aynı zamanda bir kişi taşıyabilmektedirler. Galatasaray talebelerinin yaptırtıkları tayyarenin boyu 7,5 ve eni 10,5 metredir. Uçuş tecrübelerini mual- lim M. Bayyer yapacaktır. Tahtadan olan bu tayya- renin kanatları vardır. Üç senedenberi imaline çalışı- lan tayyare yakında bite- cektir. , Sofya - İstanbul ara- sında telefon Söfya —ile İstanbul ve Ankara arasında — telefon hattı tesis! edileceği hakkın- da gazetelerde bir takım haberler çıkmaktadır. Bu meseleyi alâkadar makam- lardan tahkik ettik. Böyle bir tasavvurun olmadığını söylediler. Mütevelliler Ankara'ya bir hey'et gönderiyorlar Bundan bir kaç gün ev- velki tandaki vakıf mütevellileri- nin çok feci vaziyette kaldıkla- yazmıştık . Türkiye — Yunanistan arasında yapılan bir muahede mucibince Yu- nanistandaki vakıfların delleri Türkiyedeki müt » lilerine verilecekti . Yunan hükümeti muahedename mucibince — Yunanistan'daki mütevellilere tevziata başla- mıştır. Hattâ tevziat bitmek üzeredir. Memleketimizde ise henüz tevziata başlanmamış- tır. Halbuki evvelce hükümet tarafından ittihaz olunan ka- rarlara göre mütevelliler de gayri mübadillerle birlikte tevziata idhal edileceklerdi. Mütevelliler bunun yapıl- madığından şikâyet ediyorlar. Mütevelililerin bir buçuk ay kadar evvel Başvekâlete yaptıkları müracaata da he- nüz bir cevap verilmem'ştir. Muhtelit mübadele komiz- yonu ise bu hususa ait tev- ziat evrakının elyevm Ma- liye vekâletinde tetkik edil- mekte olduğunu ve tevziata Maliye vekâletinin kararın- dan sonra başlanacağı bil- dirmiştir. Mütevelliler cemiyeti son nüshamızda Yunanis- rını defa olmak üzere maliye ve Başvekâletlere karar müracaata vermiştir. Cemiyet ayrıca —Ankaraya da bir heyet gönderecektir. Merkez — memurları arasında değişiklik Polis merkez memurlar! arasında yeni değişiklik ya- pılacağı söyleniyor. Bu hu: aldığımız malümala nazaran bu 'tebeddülde Üs- küdar merkez memuru İs susla mail B. Eminönü merkezin€ Eminönü mekez memur? Ahmet B. Beyoğlu merkezi" ne Fatih merkez memut” Mazlum B.Sarıyere, Kadıköf merkez uemuru Fuat B. Be şiktaşa Sarıyer merkez m€ muru Necati B. Fatihe, BE şiktaş merkez memuru EF rem B: Kadıköy inerkez m? murluğuna nakledilecekle” dir. Bu hususta 'merkez W? murlarına henüz tebligat V pili amıştır. Karagöz ve Kaçak tütünler I C Yarın)ın Halk Diplomatı Karagöz — Ey ağalar ! Kaçak tütüf derler bir nesne vardır, hepiniz bilirsi” niz. Eğer bu tütün Iyi cinsten olsaydi, Oİ” kası 3liradan satılır köylerde ismi bile göçmezdi. Size nasihatim olsun, kaçak€i” nın malı kazıktır. Kaçakçıya uyan heft kesesini boşaltır, hem de hastalıktan kü”” tulmaz. Karagöz.— O 0 0 ağalar, sigaraları tüttürmüşseniz, gel keyfim gel diye dün. ya. vız geliyor size galiba? Ağalar — Karagöz altı kuruşluk köylü sigarsı bul içtikçe insanın keyfini getl- riyo', Hele yaz olsun yeşil çimenin üzerine şöyle bir kurulup üçünü bir araya getir- dik mi değme gitsin keyfe... Karagözl — Ulan Avram, bu otları e- şekler için mi doğrayıp duruyorsun ? Avram — Ne diyorsun Karagöz ağa, kaçak tütün içenlere kenevir, dut, çalı sü- pürgesinden aliyyülalâ tütün kıyıyorum. Mişon da saman kâğıdından kaçak siğara kâğıdı yetiştirmekten başka bir şey dü- şündüğü yok. Karagöz — Bu ne hal dayılar, öksü- rük salğımına mı tutuldunuz ? Köylüler — Sorma Karagöz,tütün göğ sümüzde nefes bırakmadı.. ö Karagöz — Altı kuruşluk köylü sigara- $i varken gübrelerden yapılan kaçak Içi- Hrmi, hiç ? Öksürükle, püfle kurtulsanız ne alâ. Baş ağrısından, mide r: azlığın- dan, göğüs darlığından baş kaldıramıya- caksınız.