20 Nisan 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

20 Nisan 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

] BORSADA Tekzip Etiyor! Dünkü sabah gazetele- rinden biri afyon ibracatı. nın menedildiğini yazmıştır. Ticaret borsası umumi kâ- tibi Nizamettin Âli Bey dün bu hususta bir muharriri- mize şunları söylemiştir: —*Dün bir gazetede An- karadan alınmış bir telefon haberi neşredilmiştir. Bu habere göre afyon ihracatı menolunmuş ve bu hususta Gümrük idaresine tebligat yaptlmıştır. Bu haber tica- ret borsası muhitinde çok ehemmiyetli bir galeyan u- yandırmıştır. Esasen son altı ay zar- fında 45 liradan 9 liraya düşen afyon fiatleri bu ha- ber üzerine büsbütün suku- ta meyyal bir hal almıştır. Ellerinde stok afyon bulu- tüccar piyasaya mal arzetmekten çekinmişlerdir. Vaziyetin — tavazzuhu için haberin resmi bir surette tekzibini istedik.,, Diğer taraftan aldığımız melümata göre Harici tica- ret ofisi de bu mesele ile alâkadar olmaktadır. Aynı zamanda Gümrük — idaresi afyon ihracatının men'i için emir almış değildir. MEMURLARIN HARCİRAHI Devlet memurlarının ta- bi olduğu harcırah talimat- namesi inhisar memurlari- nada teşmil edilmiştir. Kibrit fabrikası Kibrit şirketile, fabrika arazi — sabipleri ihtilâf çıkmıştır . nan yapılacak arasında Ovpun için fabrikanın Büyük derede yapılması kararlaş- tırılmıştır. —— MENPAATI “MİLL YE hreçler Hul ak dedirler. Bu her yı yerli mahsulâtın kı Karagöz Ev Efendiye — Usta neml » meb'usluğa namzetliğini ŞEHİR HABERLERİ Trakyadan niçin mahsul gelmiyor? Trakya mahsulü son za- manlarda İ tanbula gelme- meğe başlamıştır. Bu nokta Ticaret Zahire borsasının nazarı dikkatini celbetmiş- tir. Bu hususta tetkikat ya- pılmış ve Şark demir yolla- rı tarifenin buna engel oldu- ğu anlaşılmıştır. Şark demir yollarındaki tarife, Anadolu hattına na- zaran iki mislidir. Bundan başka şirketin tahliye vesa- iti de pek iptidai olduğun- dan dökme mahsul gelme- mektedir. Bu şikâyetlerin Nafia vekâletine bildirildiğini, şir- ketin Nafia komiseri de ay- rıca söylemiştir- YENİ BİR KONSOLOSANE İranın Meşhet şehrinde bir Türk konsolosanesi açıl mıştır . . Edirne hattı 30BİNLİRAYA LÜZUM VAR Yunan toprağından geç- meksizin Edirneye temdit edilecek olan hattın istikgşafı için 30 bin liraya ihtiyaç görülmcektedir. Bu para bütçeye konul- muş, fakat tesviye edilme- miştir. Nafıa vekâletinden emir gelir gelmez Keşif baş- hyacaktır. . . Yeni sergi Millt sanayi birliği bu sene yerli mallar sarğisini açmıyacaktır. Bunun yerine ticaret odası bir sergi açacaktır. Ticarethanemi Yoksa değil mi? Defterdarlık Belediyeye mürackat etmiştir. Bu mü- racastında, Mezbaha — ile Karaâaağaçtaki buz fabrika- sından kazanç ve müsakka- fat vorgisi istediğini bildir- miştir. Defterdarlık bu binala- rın teşviki sanayi kanunun- dan istifade ettiklerine dair Belediyece bir beyanname verilmediği için vergiyi üç misli cezasile istemektedir. Buna mukabil Belediye buraların kazanç mücssesesi olmadığını ve umumi hiz- metler için çalıstığını bil- dirmiştir. ÖTELCİLERİN RUHSATİYESİ OÖtekcilerden henüz cuma | ruhsatiyesi almamış olanlar- | dun ceza alınacaktır. 1 Übeydullah koyduğuna çok iyi ettin. Zira mecliste mu- halifleri baş göz edersin.. « Göçüp gitmiş Serbes gönülden fatiha okursun... Acaba nasıl işin içinden çıkacaklar IBütçede 30 milyon İlira tasarruf yapılacak Ankara 19, (Hususi) — İki aylık muvakkat bütçe vekâletlerce hazırlanmak. tadır. Yeni meclisin Ma içtima — edeceği ve m: tene başı Haziran olduğu için senelik bütçeyi hazır- lamağa vakıt bulunamıya- cağına göre meclisin ilk içtimana iki aylık bütçe müzakere ve kabul oluna- caktır. Maliye vekâleti sene sonu Münasebetile ( 930 ) zarfındaki — vergi — tahsilât yekünlarını toplamıştır. 930 tahsilâtı nazarı dikkate alı- narak, 931 bütgesi hazırla- nacaktır. Şimdiye kadar alınan neticelere göre tahsilât ye- | künunun (190) milyon yon liraya baliğ olocağı anlaşılmakta- dır. Yeni bütçenin 200 mil- yonu — tecavüz etmiyeceği tahmin olunmaktadır. şu su- retle bütçede 30 milyun İira tasarruf yapilmış olacaktır. İki aylık muvakkat bütçede bu hesaba göre hazırlan- maktadır. BAREM HAKKI MÜKTESEPLERİ Ankara , 19 (Husust) — Yeni bütçede yapılacak ta- sarruf arasında Barem ka- nununda tenkis edilecek hakkı mükteseplerde vardır. Bazı vekâletlerde yapılacak yeni teşkilâtta da — tasarruf esas telekki olunacak ve yeni memur alınmamasnı ih- mnl Dlnnmıynrakhr Müntehibisani inti- habı tamamen bitti! Müntehibisani intihabatı ve reylerin tasnifi işine başlanmıstır. neticesi biklirilecektir. Bu hususta vali muavini miştir ki: İstanbulda tamamen bitmiş Yakında intihabat Fazlı Bey muharririmize de- — İstanbul dahilinde möntehibisani intihabatı tama- bitmiştir. İntihabat kâletinden alınacak mebus sanilere ilân edilecektir. men biltikten sonra namzetleri Dahiliye ve- listesi müntehibi Anadoludan alınan te'graflarda intihabatın her tarafta ikmal edilmek üzere olduğunu göstermektedir. Bu takdirde namzet listeleri Dahiliye vekâleti tara- fından bütün vilâyetlere aynı zamanda gönderilecektir. Yunanlı talebe i bugün gidiyor talebeleri Türk talebelerile bir arada Dolmabahçe sa- rayına — gittiler, Pröfosörle- rile birlikte sarayın içini gerzdiler. Saray memurları tarafın- dan izahat verildi. Yunanlı misafirlerimiz. bugün (Ka- ramina) vapuru ile memle- ketlerine hareket edecek- lerdir. Tayyareciler Dün gittiler İrak — tayyarecileri dün saat 11,50 de — şehrimizden hareket — etmişlerdir. Saat 1dtede Eskişehire inmiş- lerdir, fırkaya canü İstanbuldan Meb'us olmak için müs- takillen namzetliklerini ko- yanların adedi henüz üçü geçmedi. Onlarda Doktor Ali Rıza, Konsllitçi Asaf, Muallim Feyzi Beylerdir. Yalnız mevsuk bir menba- dan alınan bir habere göre Serbest Cumhuriyet gazetesi eski baş muharriri Muhit- tin Ble Yeni Asır sabık müdürü mes'ulu Abidin B. ler de bu gün yarın müsta:- kil namzet olacaklardır. BALKAN BİRLİĞİ Balkan milletleri birliği İstanbul — şubesi de — küşat edilmiştir . | | | | | ! | namzet olanlar | kimlerdir? Döün Yunan darülfünun | Yaz tarifesi Artık Tatbik ediliyor ! Yaz geldiği için bütün vesaiti nakliye şirketleri sey- rü sefer tarifelerinde tadilât yapmaktadır . Seyri sefain Kadıköy — Haydarpaşua — Köprü sefer. lerini yalnız akşamları 9,5 ve 10,15 te ikifjposta ilâvesile tatbik ediyor. 18”Nisandan beri de Anadolu ve Adalar hattında — İlkbahar tarifesi tatbik olunacaktır'. Haydar paşa — Pendik banliyö hattında işliyen tren- lere, Seyrisefalnin ilâyve pos- talarına göre seferler ilâve edilmiştir. Şark demiryolları şirketi, Sirkeci - Yeşilköy banliyö seferlerini, 15 Mayıstan İti- baren değiştirecektir. Şirketi Hayriye, bir haf- | taya kadar Boğaziçi vapur- | ları için ilkbahar tarifesini tatbike başlıyacaktır. . ,. Kaçak içki KİMLER ARIYABİLİR ? Kaçak içki var bahane- sile ötekinin berikinin evle- ri mütemadiyen aranmmak- tadır. Bu son zamanda bir çok kimselerin dava açması na sebep olmuştur. Son günlerde yeni aran- ma talimatnamesi tatbika başlanmıştır. Bu suretle va li muavini Fazlı Bey, ara- nacak yerlerin taharrisi için vaki olacak mezuniyet ta- lepleri ne, tetkik edil dik- ten sonra müsaade olunması salâhiyetinin kaymakamlık- lara verildiğini söylemiştir. Bunun neticesi olarak her rasgele eve girilmenin önü alinacağı tahmin edili- yor. Vecihi B. in Spor tayyaresi Bundan bir müddet ev- vel yaptığı tayyaresile Vecihi B. isminde bir Turk tayya- recisi Praga gitmişti. Bundan maksadı yaptığı tayyareyi tetkik ettirmektir. Gelen malüma göre mu- htelif fen heyetleri tayyare- yi tetkik etmişler, ve Vecihi sistemi unvanı altında üç ki- şilik 4por tayyaresi olarak kabul eylemişlerdir. Balkan haftası Balkan haftası zarfında Belğiratta feminizm ve a. mele hakkında bir konfe- rans verileceğini yazmıştık. Türk murahhasi olarak kon- foransa iştirak edecek olan Vehbi, Necmettin Sadık Beylerle kadınlar birliğin- den Semiha Hanım yarın hareket edecektir. KUŞ BAKIŞI KOK c Lübik ALİ VELİ Sabık MEB'USU Sabık kelimesini ver misiniz ?! Ben hiç sevmem. B süt dökmüş kediye ben yen bir kelimedir ki *ö lenişinde bile bir pısırıklı vardır. Fakat ( Lâhik ) derki insanın gururla göğsü barır, bakışlarına bir celi det, yürüyüşüne bir halâ gelir. Konuşuşu bile bir! lan gökremesine benzer. Birisine takdim olun! sizin için (Sabık) ? nince uzanan eller istemi ken rek gevşer. Kartınızı okuyanlar Ü rinde (Sabık) kelimesini rünce dudak bükerler. Halbuki : Lâhik meb'us. Lâhik vali Lâhik — Meclisi 1Ğ azası. Lâhik müdür. dendimiydi, muhatabın reketi değisir. Size hitap ken pot kırmamağa çı Bir gün olsun karşınız& kacağını düşündükçe ret renge girer. Malüm ya, ümit dü sındayız. * Şimdi 23 Nisandan çoğalacak - (Sabık) düşünüyorum. Daha dün yerlere iğilen insanlara öi ra dar bakışı) nazarlar savuz yarın ayni insanların den birer gölge gibi ceklerdir. Hele (Kart lerinin Üzerini — çizip (Sabık) kelimeti ilâve lerken - ellerinin titref ceğini kim temin edt) BURHANEDDİN ; M. Aser gel Uzun zamandan hasta olduğu için ketinde bulunan M“" mahkemelerde bitaraf M. Aser şehrimize ıelj Önümüzdeki hafta Belçika faaliyete geçecektir. Esasen bu iki mab! de pek fazla iş yoktü” nun için buralardaki çabuk biteceği tabildir | mahkemel Übeydullah Efendi meb'us olursd)ı » Bu sefer namzet İistesinde çıkmıyanlara sabrı cemil tavsiye edersin. isimleri » Ve bundan sonra göçüp ha nice nice fırkalara fatiha ol e AŞ