5 Haziran 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

5 Haziran 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

Sahtfe 2 Muasır Cümhuriyetlerde Teşkilâtı esasiye: Dünya cümhuriyetlerinde Teşkilatı esasiyeler nasıldır? |f Amerika Cümhuriyetinde .. Teşkilâtı esas iyede son ya- ptlan tadilât nelerdir? aKN ai Üçüncü fasıl kabul edeceği kanunlar, 1 — Kongrenin kararile | kezalik hükümatı müttehi- yeni hükümetler ittihada | denin emri tahtında akto- kabul olunabilir; fakat hiç bir yeni hükümet diğerinin dairel kazasında olarak tep- kil olunmaz; kongrenin ve alâkadar hükümetler kuv- vel teşrilyesinin rıza ve mu- vafakati olmadıkça iki veya müteaddit hükümetlerin ve- ya hükümet parçalarının iç- timalle hiç bir yeni hükümet teşkil olunamaz. 2 — Kongrenin araziye veya müttehit hükümetlere ait diğer herhangi bir mülke tasarruf etmek, bu sıfatla lözumuna hükmettiği her mrlll' nizamname - ve emnir- nameler 1sdar etmek hakkı vardır. Hükümatı müttehide- nin veya müttehit hükümet- lerden herhangi birinin hu- kukunu ihlâl edecek surette işbu TeşkilAtı esasiyenin hiç bir maddesi tefsir olunamaz. Dürdüncü fasıl » 1 — Hükümatı müttehide itühada dahil her hükümet için bir cümhur! şekli hükü met temin edecektir. Onlar- dan- her birini her türlü cektir. Kuvvci teşriiyenin veonun içtima edemediği hallerde kuvvel icraiyenin talebile onu dahilen vaki | her türlü cebir ve şiddete karşı da himaye edecektir. Beşinci bap | 1 — İki meclisin sülüsanı | her lüzum gördükleri takdir- de koöngre işbu Teşkilâlı esa- siyede tadilât yapabilecektir. ( veya muhtelif hükümet- lerin — sülüsanının kuvvel teşriiyelerinin talebi üzerine) kongranin — teklif edeceği tasdik şekline göre, muhte- Hf hükümetlerin kuvvei tep- rüyelerinin üç rub'u, veya, onların üç rub'u tarafından teşkil'olunmuş millet meclisi tarafından tasdik olunduğu vakit, Teşkilâtı esasiyenin bir kısmı mütemmimi olmak üzere muteber olacak suret- te tadilât teklif etmek üzere bir. meclisi milliyi davet | edecektir. Şu - şaratla ki, 1808 tarihinden evvel yapı- lacak tadilât, birinci babın “dokuzuncu faslının birinci ve dördüncü Mmaddelerini hiç bir suretle ihlâl etmiye- cektir. Hiç bir hükümet, rıza ve muvafakati alınma. dıkça, meclisi âyanda haiz olduğu rey Mmüsavatından mahrum edilmiyecektir. Altıncı bap * 1. — İşbu Teşkilâtı esa- siyenin kabulünden evvel aktolunmuş her borç, giri- şilmiş her taahhüt, işbu Teşkilâtı esasiyenin tahtı tesirinde olarak, hükümatı müttehideye karşı makbul ve muteber olacaktır. 2. — İşbu Teskilâtı esa- siyerve hükümatı müttehi- hunmuş ve olunacak kanun> lar, memleketin âli kanunu olacaktır, her hükümetin Teşkilâtı esasiyesine ve hu. susi kanunlarına muğayir ahkâmına bakmıyarak, her | hükümetin hâkimleri onunla | amel edecektir. 3 — &yın AZASINA ev- velce zikrolunan mümeesil- Hler, muhtelif hükümetler kuvvei teşriiyelerinin azası, | lerai ve adli kuvvete mensup | bütün memurlar işbu Teşki- lâtı esasiyeye — riayeti ye- min ile teyit edeceklerdir. Fakat hükümatı müttehide- nin emri altında bulunan herhangi umumi! bir hizmet veya vazife için ehliyet şartı olarak hiç bir dini beyanname talep oluumıya- caktır (bir dine sülük ehli- yetin şartı değildir. (Devamı var) Müdür cürmü İ len Adliye Tebligat müdürü Mustafa beyin muhakeme- sine Birinci ceza mahake- mesinde başlanmıştır. Mur- tafa bey sahte senet tanzim, nakit yerine pul vermek ve yevmiye defterlerini munta- zam tutmamak suretile va- zifesinde sullstimal yaptı- #ından mahkemeye - veril- miştir. Senet meseleşsi etrafında Mustafa bey diyor ki: * Senet meselesinde İb- rahim efendi ihtilâe yapmış- tır. Bu hâdiseler cereyan ettiği zaman gazeteler benim sahtekârlığımdan — bahsetti- ler. Bu neşriyat gücüme gittiğinden hâdize etrafında şahsan tahkikat yaptım. İbrahim Efendinin ağzını H#eceeananasacence AT ERENSAAESENSRAN! Müderris muavinleri de, şikâyetçi Tıp fakültesi divanınca hazırlanan baremden mü- derris — muavinleri de şikâ- yetçidir. Suni ipekler Ne kadar vergi verecek ? Bundan lerin kilosundan 50 .'_:',,','; oktruva alınacaktır. Katolik bayramı Dün katoliklerin bayra- mı vyardı. Bu münasebetle Katelik kiliselerinde ayinler denin binnetice tanzim ve yapılmıştır. | resi Meclise sevkolunmuştur. Yapağılarımızı Ruslar Satın alıyor Rus ticaret mümessilliği şehrimiz ve İzmir piyasala- rından külliyetli miktarda ya- pağı mubayaa etmektedir. Ruslar yalnmız Kânunisani avında 1900 balya yapağı mubayaa etmişlerdir. Mu- bayaat Mart ayında biraz gevşemişse de Nisanda tek- rar hararetlenerek şimdiye kadar 4—5 bin balya satıl- mıştır. Halen yapağı piyasasının en küvvetli müşterisi Rus- lar bulunmaktadır. Roma sefirimiz Temmuzda geliyor Roma sefiri Suat Beyin temmuzda mezunen memle- | ketimize geleceği haber ve. riliyor. a | Fiatlar beş misli düşecek ! | Terkosu Belediye aldık- tanesonra fiatların beş misli düşeceği söyleniyor. Mağşuş yağ satanlar Belediye mağşuş sade ve ziytinyağı satan sekiz 1 dükkâncıyı tecziye etmiştir. 'ok ;râklı bıîr ıı;id'mal davası Adliye tebligat mü- Gdi sazulaıh ada brahim isminde bir mübaşire atfediyor Vazifesinden el çektiri. | aradım. “Sen çocuk sahib ibir adamsın. Belki bir kazaya kaldın; söyle de bu işi yatıştıralım, dedim. Nihayet kendisi bu hâdiseyi arkadaşı Hafız Kemal Efendiye itiraf etti. Maaş meselesindeki 300 lira — açığını — kapatmak için diğer arkadaşları namı- na senetler tanzim - etmiş. Sonra da bu senetleri evvel- ce kendisine bıratığı tütün- cü Hüseyin efendiden, no- terden şahsen senet vermek süretile — alınmıştır. Ben bunlardan bır kaçını elde ettim. Şimdi size arzeyliyo- rum., Mustafa Bey bu senetleri mahkemeye vermiştir. Bazı mubaşirlerin şahit sıfatile celbi için dava 18 Hazirana bırakılmıştır. Tıp fakültesinde Belçikalı | grup Manganez madenle- rine talip Belçikalı bir grup Tire- boluda buludan Manganez madenlerini — işletmek - için müracaatte bulunmuştur. Bir mebusun teşrit masuniyeti kaldırılıyor Konya mebusu Muastafa Lütfi B. inteşril masuniye- tinin ref'i istenmiştir. Bu husustaki Başvekâlet teske- Tütünde açıkta kalan memurlar Tütün inhisarında açıkta lan memurlar iki ay daha çalışacaklardır. | tüccar da Tütün inhisar idaresi, bankalara merhum tüccar tötünlerini almak hususun- | da, hâlâ, fili bir vaziyete geçmedi. Mubayaa şeklini tesbit etmekle meşgul olan Tütün inhisar idaresi, daha bir müddet geçtikten sonra tötünleri satın alabilecektir. Bu vaziyetten bilhassa | küçük tütün tacirleri mu- stazarrır olmaktadı.. Ayni zamanda banka- lar de vaziyetten endişe et- meğe başlamışlardır. Çünkü tütün fiatları, bankaya ter- hin edilmeden evvelki pi- yasanın hemen hemen nus- fına düşmüştür, Bundan ma- ada zaman geçtikçe faiz de işlemektedir. Faiz miktarının çoğal- ması, tabiatile tacirlerin bü- Tütün mubayaası meselesi gene garipleşti Bankalar da zararda zarar da Tütün satılsa da tüccarın eline para geçmiyeceği anlaşılıyor yük bir zararını muciptir. Lâkin, bu hususta, banka: | ların da başka cihetten en- dişe izhar etmeğe hakkı vardır, Meselâ, her hangi bir banka üçte bir fiatına tü- tün rehin almış olsun. Veri- len paranın fatizi de bu üçte bir mıktara inzimam ediyor ve borç yekünu çoğalıyor. Diğer taraftan tütün piya- sası da yarı yarıya ve hattâ daha dun bir hadde inince, bankalar, tüccara verdikleri parayı faizile beraber ya alabilecekler, ya alamaya- caklar. Beri taraftan tüccarında, tütün satılsa da, satılmasada leine para geçmiyek! Yalnız borcundan belki kurtulacak, belki kurtulmıyacak ! Daimi encümen reisi ne diyor? Tesisat bedava! Evvelki gön fırka umumi | kongresinde Terkosun Bele- | diyeye geçmesine karar ver: rilmiştir. | Bunun üzerine Belediyeden daha mulassal malümat ala- bilmek maksadile Daimi en- | cümen relsi Tevfik Beyle görüştük. Tevfik B. dedi ki: — Terkos şirketinin muh- telif zamanlarda aktettiği iki mukavele var. | Birincisi 8 Recep 1291 tarihinde ki — imtiyazı 40 senedir. İkincisi — 22 — Zilhicce 1304 tarihli mukaveledir ki şirket bu mukayele ile 40 senelik imtiyası 78 — vene- ye çıkarılıyor. * oddo Bir iddia Cemal Paşayı kim öldür müş? » Cemal Paşanın ölümü hakkında ortaya yeniden bazı ifşaat atılmıştır. Bu suikast| etrafında — ifşaatta bulunsn kitabın muharriri *Evyeni Dambadze, ismin- de bir. Gürcüdür. Sabık Çeka memurlarından olan bu adam “Çeka ve Komen- tern — hizmetinde , — isimli kitabında : * Cemal Paşayı, Mor- kovanın emrile Gürcüstan Çekası — tarafından — tayin edilen — meşhur - Lobadze öldürdü, diyor. Bu iddia- yı ihtiyat kaydile yazıyoruz. | | safiyesinin 'To-l. .— gö A0 hu can urnv;y'_ti Belediyeye neye mal olacak? Şimdi bu son mukave- lenin 16 incı maddesine göre son mukavelenin im- zasından 45 sepe sonra Hükümet tesisata vazıyet edebilecek, yalnız buna mu- kabil şirkete muayyen bir tazminat verecektir, Bu tazminat Şirketin son beş senelik hasılâtı ilk ve son seneleri hariç, diğer senelere âit hasılât üçe taksim edi- lerek muayyen taksitlerde verilecektir. Bu da senede 70-80 bin lira kadar olacağı tahmin ediliyor. Biz zaten her sene 70-80 bin lira su parası ve- riyoruz. B hesaba göre tesisat bize hemen hemen” bedavaya kalıyor demektir, Ceset Bir müntehire alttir Evvelki gün deniz üze: rinde bulunan cesedin hüvi- yetini zabıta tesbit etmiştir. Cağalağlunda mektep s0- #ında Meeclisi maarif azasın: dan merhum Numan beyin zevcesi Emine Fatma hanım olduğu anlaşılmış ve yapılan tahkikat neticesinde asabi hastalıktan intihar ettiği te beyyün etmiştir, Torbada çocuk Kasımpaşada Ebüzziya sokağında torba içinel ko- nulmuş yeni doğmuş bir çocuk bulunmuştur. Kocayınca.. Zavallı Zaro ağa..Zavallı diyorum, çünkü adamcağızın bir küçük asır yaşadıktan. sonra, bu günleri de görmesi alnının kara yazısı imiş... Memleket, memleket do laşıp elâleme kepaze olduğu da caba.. Amerika'da — soytarılık ettikten sonra şimdi de Lon- dra'da palyaçoluk yaplırı- yorlarmış... Her geçen senenin birer hatırasını yüzündeki buru- şuklara yazan Zaro ağa, bu çizgilerin arasına bu sene çok acılarını ilâve etti. * Bugün Londra sokakla- rında bir Sirk palyaçosu gi- bi at üstünde gezdirilen peynir dişli koca bebeğe, içim sızlıyor. Zaro ağanın yeri şimdi bir Sirk meydanı değil, to- runlarının çerçevelediği aile kucağıdır, Belediye kapısından ta, yenidünyalara, bir lokma ekmek için giden bedbahtın vebali bilmiyorum kimdir? Hoş meşhur darbime- seldir, * Kurt kocayınca, köpeklerin maşkarası olur,... BÜRHANETTİN ÂLİ sevarer Açlık grevi! Tevkifhanede 2 ilam mahkâmu grev y İstanbul Tevkifhanesinde | Hamdi ve Niyazi feminde iki idam mahkümu açlığa grev yapmışlardır. Bu grev 13 gündenbi devam etmek- tedir. — Avukatlarının hak- farındaki idam — kararının | temyiz mahkemesi t dan tasdik edlldl.lnlıl.:: dilerine — söylemesi üzeri- ne her ikisi de lunıuıııııılı ve yemek yemeğe başlamış- la'ardır. Yüzüstü yatmak suretile günlerini geçirmek- tedirler. Bunların suçları bir ada- ın parasına tamaan işkence ederek öldürmeleridir. nhisarlarda Adaletsizlikmi olmuş Tütün inhisarı idaresintn açıkta kalacak memurlara iki ay tam Maaş vereceği yazılmıştı. Müskirat iahlsarı ise açıkta kalanlara 15 gün lük işliyecek istihkaklarını vermiştir. Bunun sebebi, tütün inhisa- rının nizamnamesinde böyle bir sarahat olması ve müs- kirat inhisarı nizamnamesi- nin bu hususta hiç bir kaydı ihtiva etmemesi ve bu ida- renin yeni "bulunmasıdır. Zaptiye Nazırı Nâzım Pş.nın Hatıratı “Yeni Gün, neşretmeye başlıyor. Bu hatırat Ermeni vukuatına, Abdül Hamit dev- rinin mühim bir çok hâdi- selerine dair henüz bilinmi. yen meraklı hakikatleri ve- sikalara istinad. çıkarmaktadır. ue mardam EERRRRE i | i |