2 Ağustos 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

2 Ağustos 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

İzmırde lıman tarifesinde te Darısı İzmir Liman ve körfez iş- leri inhisarı Türk anonim şir- keti ve tahliye tarife sinden tenzilât yapılmış ve mezkür bir kaç Düsha Hcaret ve sanayi oda- Şirketten ça tahmil tarifeden sına gönderilmiştir. odaya yazılan mektupta malümat — verilmiştir : *Kuruluşundan beklenileh maksat ve faydayı daima göz önünde tutan şgirkelimiz tah mil ve tahliye ücretlerini ucuz- latmakta devam etmektedir. En son senesi birinci altı aylık tarifemizde de bir çok sşyada bu maksatla tenzilât yapılmış ve ihracat arpa, buğday, bakla, darı, yu- laf, mercimek, patates, çavdar ve buna benzer bütün hububat mahsullerimizden ve zahirelerin ve palamut mah- sulünün tahmil ücretleri -to- muda 50 kuruşa indirilmiştir. Adanada da .lzüçülz esnaf alış ahmıı, İahiive nzilât yapıldı bizim limanın başına lığı Ücret- kıyas mübalâğalı, halkın — kulağına ulaştırıldığını Bin kilosundan ki - okkası üç para kadardır - yetmis kuruş ald ğımız üözüm ve incir okkasın- dan 17 kuruş tahmil — ücreti aldığımızı, sığırların verilişine her bir başından elli kuruş aldığımız halde on sekiz lira alınmakta bulunduğunu söyli- yenler olduğunu hayretle haber| aldık, | İşlerimizle alâkadar olanl le hiç bir vakit olun: mıyacak rak- | kamların işitiyoruz. zevatın bu gibi yanlış haberle- re inanarak zarar görmelerini istemediğimizden kendilerini hakikaten aldığımız ücretlere yakıf olmalarinı temin eylemek | maksadile son tarifemizden bir tanesini takdim ediyoruz.. haberdar etmek ve | yakından veriş azlığından şikâyetçi (Yeni Adana) yazıyor: Bü- yük ticaret işlerindeki dur- günlük küçük esnafada ken- disini ğöstermiştir. Bilhasta sebzeci ve seyyar #alıcı gibi az sermayeli esnaf aldıklarını temamile — satamı- yarak zarar etmekte oldukla- rından dert yanmaktadırlar eski sene Dondurmacılar — ise nis&eten bu sıcaklar pek baskın olduğu yarısı senelere halde geçen senenin kadar olsun iş yapamadıklarını söyliyorlar. Hatta bunlardar, İk üzüm! Tezahi raüa İzmire getirildi Bu senenin mahsulü olan yeni çekirdeksiz. Gzüm İzmir borsasına gelmiştir. Yeni mah- sulü Menemenden Deşteban Alinin Söleyman Aga ihzar etmiş ve Menemende tüccardan hoca ve Abdullah Efendiler tarafından İzmirde Menemenli — Hıfzi Beylerin mağaza- Üzümü hamil da- hanmış ve davul zurna çalına rak sokaklardan geçilmiştir. Sovyetler üzüm alıyor Sovyetlerin İzmir ticaret mümessili özüm —mübayaası mal tüccardan Şükrü sına gelmiştir. olan araba bayraklarla için Mersine gitmiş ve bağcılar | kooperatifi müdürü ile temasa geçmiştir. Fiat üzerinde henüz bir itilâf hâsıl olmarmetır. birisi bu tiyor. waziyeti şöyle anla- —Geçen sene on dört okka dondurma yaparak - satardım | ve akşam olmadan tamamiyle satılmış olurdu. Bu sene dört okkaya indird ğifh halde yarısı | gice yarılarma kadar satılmı- yor. Buna sebep parasızlıktır. ; Şekerci esnafıda ihtiyatsız düşünerek fazla imalâtta bu- lundukları ve ekseriyetle tata- madıkları için sıcak havalar: dan eriyerek birbirlerine ka- rışmış olduğundan şikâyetcidir. Raşit Riza Heyetile Adana, Mersin | Kıbrısa gidiyor İzmir gazetelerinin yazdığı- Raşit Rıza — heyeti temsiliyesi Manisada muvaf- | Fakiyetli temsiller — vermiştir. Heyet Manisada şimdiye ka- dar görülmemiş derecede rağ- | bet kazanmıştır. Raşit Riza Bey Cumartesi günü sabahı heyeti temsilyesi- nin İzmire hareket edeceğini na göre ve oakşam İzmirde Elhamra tiyatrosunda temsillerine baş- laykcağını, İzmirde ancak beş | | temsi! verebileceğini, bilâhare | Adanaya ve Mersine | Antalya, bu şehirimizde de | gideceğini, pekaz bir müddet kaldıktan | sonra Kıbaısa geçeceklerini söy- | lemiştir. Adanada sıcak 36! Adanada sıcaklar istikra. | rını muhafaza etmekte ve göl- ğede otuz altı dereceden aşağı | düştüğü görülmemektedir. ENVER PAŞA Turan İmparatoru! — Hatıratını yazan: -—2 dib 4 — R"*.)'adalzi bütün Museviler, çarlık idare- sinin proğramından kurtulmak için kızıl ihtilâtin ön saflarında bulunuyorlardı tilâcılik siyasetini — bırakmaz. Rusya yenlabir şey istediğiniz | gibi bu şeyin dalma istilâlar- da geleceğini de zannetmek- tedir. Pelmeniştaynik nutkundan memnun olmuştum fakat,beni ikna etmemiştiş. Yalnız, vak- timizde müsait değeldi. Son sual olarak: —Demekki — bolşevikler, Rusyadaki milletlere — istiklâl :'l'_m"t“ikıdır_ öylemi? de- — Öyle! bugünkü Rusyayı teşkil eden hiçbir millet böyle bir hak verilmeyecektir. — Fakat, Moskovada ak- tini iddia etmektedir. Kominizm, milliyeti kaldı- vır. Fakat Rusyada, komonist edebiyatı yöktur ki, komonizm olsun. Bu fikir, on dört nihlistin cesaretibden kuvvet alarak iktidar mevkilne çıktı| halk, bu fikri doğurmadı ki, bunun vemirlerine razı olsun, hattâ, iktidar mevkide komonlet sle- temine lstinat eden bir devleti | Kumkabı | cürmü meşhut halinde | makla beraber tekrar edecek değilim. Yalnız temas | Polis Latarya! | Şehride lalaryacı!ık gene aldı yürüdü Şehrimizin birçok semtle- alan rinde moda halini L tarya,, ve fırıldak usulleri mea- edildiği halde gene günden ğü- ne çoğalıp çoluk ve çocuğun üç beş kuruşlarımı almaktadırlar. İşte şehrimizin Beyoğ'u, Ga- ve bilbassa yerlerinde bu “Bir olan lata, Samatya gibi yasak edilen Lotarya ile koy beş Fırıldak — gibi alabildiğine baş Çocukları bunların elinden kurtarmak zabıtamızın vazife- sidir. al!, oyunu kumarcılıklar göstermiştir. Yakalanmışlar Balıkçı esnafından Remzi ile Niyazi dün balık avlamak için Ahırkapı önlerinde denize bomba attıklarından yakalan- mışlardır. Sonu bul Kasımpaşada Bülbüldere caddesinde nalbant Ali ile Enver dün, kumar oynarken yaka- lanmış, takibata başlanmıştır. Hem kel, hem fodul! Doğancılar parkı karşısında sakin şolör Burhaneddin dün, sarboşlukla İnşirah aile bağçe- sinde icrayı rezalet etmekte iken yakalanmış, memurlara karşı geldiğinden de hakkında tahkikata başlanmıştır. Kuvvet tecrübesi! Cihangirde alile bahçeşi önünde Todori , koço , Nihat ve Zekeriya isminde 4 kişi kavgaya tutuşmuş , neticede bıçak ve tuğla ile hafif suret- te biribirilerini yaralamışlardır. 4 üde yakalanmış, haklarında tahkikata başlanmı Mecli İçin Adliye tişliğine şikâyet oldu İstanbul tevkifanesinde bazı yolsuzluk hak- mevkuf tarafından Adliye müfettişliğine bir şikâ- yetname ve Bu şikâyetname müfettişlik müfet- idari işlerdeki kında bir lmiştir. üzerine icap eden tah | kata başlamıştır. | müzakereden Bu hususta - alâkadarların ifadeleri alındıktan sonra icap eden karar verilektir. *Bildircin, Arü haya resim neş için müddel umuilikçe el ceza mahkemesine len Bıldırcın gazetesi müdürü Kemal Ahmet davası dün İ kemesinde meşul Beyin ci ceza mah- intaç edilmiştir. mal Ahmet Bey müde- faasını yapmış ve bu resimle- rin daha bazı gazeteler tara- fından da neştolunduğunu ile- r. kime bir müddet bir ay nakdi Heyeti bapsine 15 lira cezayi vermesine karar verimiştir. Çolak Hayrinin muhakemesi Bir zabıta karetten mevk bacılar kâhyası Hayri memuruna ha- uf bulunan ara- ef. nin mubakemesine dün ikinci ce za mahkemesinde devam edil miş baz miştir. Netice de ve ler — dinlen- hakarete polis şük- şahit — sıfatile | celbi kararlaşarak muhakeme | uğra- dığı iddia olunan rü ef. nin de | talik edilimiştir. | yan görülerek kurtarılmıştır. Ayılmak için mi? Fehmi isminde biri sarhoş- luk saikasle kendisini Saray burnundan denize atarak in- tihara teşebbüs etmiş, etraf- ak Zah Celse zabıtları —23— Meclisteki son matbuat münakaşalarının | zabıtlarını aynen neşrediyoruz (Birinci sahifeden devam) Ariz arkadaşlar; mabuat hürriyetini sul isti mal edenlere | karşı burada bütün rüfekanın töyledikleri sözler hakikat al. ben, onları bir noktaya ve bu sebeple sul- yakitleriniz ede. ve yalnız edeceğim istimal edeceğim iç'n müsamahanızı ceğim. Efendiler; cümhuriyeti ilân ederken biz bütün ârayı umu- ederek miyeye — müracaat teker giliz. düşman ayağı altında çiğne- yıldır. bir, rey almış de D.c. Vatan teker Hayır bin ni-ken yedi idare edemez. Rusya çar zeh- niyeti ile Idare olunmak mev- kündedir. Bu zehniyetle kourtulmak için yeni bir nesil ister. öyle bir nesilki. halktan çıksın ve halıkın ruhundaki — ministik biliğiyi raclite ile meydana | lardı. yurtlarm sahibi olan bu yur dun üstünde ve altında hakkı | olan türkün istiklâli ilân olu nurken artık geçmiş rejimle bu yürüyemiyeceğine Âli bu memleketin, devletin meclisi- niz kanaat getirmiş ve ondun millet. mefbumu sonra devlet İstibdadı mevzuu bahs yorum. Fa etmi- biz ne sultani meşrutiyetten, ne meşrut tenliktan beklediğimiz lediğimiz istiklâl ve öz. ve saadet bulamıyacağımızı anladık idrak ettik. Şu Mustafa meclisi cephesin ve | halde en Kemal âliniz | onu başta Gazi olduğu halde tarihin materyalist bir facıa idi. Bılhassa, Rus mu sevilerini Progromlarla resmen | öldürtürler, köylerini yakar. Bu facıalar, yüz sene- | denberi devam ediyordu. Han- çıkarsın, bunun için İse, on beş | yirmi senelik bir — zamana lâzımdır. bu inkılâbın lehin- demisiniz, aleyhindemisiniz? Gospodin Blomenştayn, kara sakalını karıştırarak vap veriyordu: ce | dir, Bunlar, Rus cenerallerile | dar, | — Her musevi gibi ben de | inkılâbın alehindeyim. Filhakika. bu Inkilâp tica- retin aleyhindedir. Bugünkü işim, servetim mahvolup gide- cektir. Fakat, inkilâp aley- hindeki Insanların hayatları da tehlikededir. Halbuki, — çarlık devri de idaresinin lehinde olur, söyleyiniz? gi musevi, çar'ık — Ya zengin — muzeviler dostum? Evet bizimde böyle bir Bun- kismen . biristiyan olmuş- lardır. parazist sınıfımız vardır. Bir kısmı da halâ Yahudi- zadegânının gizli işlerini tdare ediyorlar. Esasen bu sınıfla, Yahudiliğin bir münasebeti kal | mamıştır. Yalnız bu sınıf inkılâbın, 1 düşmanıdır Benlm gibiler - ise, 1 imkılap #ınıflarında mevki al- maktan çekinmezler, — Bolşevikmisiniz dostum | sordum! ( Devamı var ) | hükümetimiz | tatbik etmektir. Pek mukemmel bir fıkır Kimyaker bir kariimiz ç rük kavunlardan istifade çaresi gösteriyor Kavunların bereketi mem- lekete faide vereceğine zarar veriyer. Sahipleri kazanmadık- | tan başka nakliye ücretlerini bazan kısmen bazan tamamen veriyorlar. Bu hali bir an evvel dikkate almalı ve bir Bizim hatı- bozuk ve pek olğun kavunlardan hemen ispirto istibsaline tevessül et- mektir. Bunu bir gün bile ih- mal etmeyerek hemen teşeb- Ve keseden nazarı çare düşümelidir. rımıza gelen ezik büs etmelidir. ispirtoyu | kavun tarlalarının bulunduğu mahallere yakın merkezlerde istibsal etmelidir. Meselâ Alpullu şeker fab- rikası ve küçük Çıkmece istas- yonu cıvarındaki muattal kak- miş olan ispirto fabrikasından istifade etmek Fakat mekle, mü' ile vakit mümkündür. uzadıya — düşün- mükât#be eçirmeksizin uzu kâleme ve harp zamannında olduğu gibi asker- ce hemen işe başlamalıdır. Kimyager £ Hakkı Bestekâr Muhlis beyin Türkiye çalgıcılarına bir oltimatomu! Bün bestekâr Muhlis Saba hattin beyden şöyle bir mek- tup aldık; Ben; müesseselerinde çaldıran patronlara ve icrayı san'at eden saz heyetlerine ve ihtar ederim ki: Şım- diye kadar berbat ve yanlış bir. gekilde — çala gelmekte olduğunuz tlân eserlerimi — ticaret kullanmanızı verdiği hak lâhiyetle sureti katiyede ve bundan böyle vasıtası — olarak kanunun bana ve & mer eder saz iznim olmadan ve taraflarınız- dan doğrusu öğrenilmeden hiç bir eserimin hiç bir heyet ta: rafından çalınmasına müsaade takdirde hakkı telif kanunu mucibince etmiyeceğimi aksi gerek mücsseye sahiplerinden ve gerek saz heyetlerinden maddi ve manevi zarar ve ziyan talep edeceğimi ihtar ederim. / Muhlis Sebahettin millet bir vejim istiyor, Onun bu istediği şey nedir? Bütün Türkiyede ide- allerin en sonunu teşkil eden doğdu: — Bunu istiyor... cumhuriyet | yapan yüksek meclistir. Şu h enin en yüğü verilen kararı sonuna kadar kadar yürütmek ve rejimi mu- hafaza etmektir, Nihayet efen- diler; Devlet otoristesini bütün mana ve şümulile memlekette götürmek ve sonuna kişinin hürriyeti kelâm namına çürük, sakat yazı yazacağız etmelerine Meclis hiç bir vakitte asla müsaade etmez. Mat- diye feryat ve Devlet ve asla buat hürriyetinin mali ne netice verirtakdir edersiniz. tarihi yoklıyacak Ahmet İhsan söylediği devrinin, suli Şöyle olursak demin Bey veçhile biz. istibdat meşrutiyet devrinin matbua- tını da biliriz. Efendiler; bize bir takılâp matbuatı lâzımdır. Çünkü, in- kılâp henüz vazifesini ikmal etmemiştir. Vazifesini ikmal büyük bir feragat, yük- sek bir imanla o hedefe doğ- ru azimle yürünmesi lâzımdır. Sağa sapamazsınız. Saptı- takdirde irtıca olur. Altı yüz — senedenberi hocaların; loşluklara sığınarak bu millete *“bizzat benim dediğim olacakt Bizzat ben düşündüğüm » iman edeceksin!, gibi paslı arkadaşımın için ğınız gayelerine doğru gidemezsiniz. Sola gidiniz. Çünkü, sola ıglderu—nlz henüz dahs inkilâ- biın tam, kâmil manasile ne- ticesine ermediniz. Neticesine ermed'ginizden sola giderseniz rejiminiz demode olur. Şu halde bir tek vazife kalıyor. O da bu rejimi sonu- na kadar götürmek ve devlet melfhumunu bütün gümul ve | müeddasile - dikkat ediniz bü- tün şümul ve müeddasile - ya- | şatmak İâzımdır. ve efendiler; nihayet bu Meclisi, bu Büyük Mecliş yoktan varlıklar yara- tan, bu Meclis zaferin rüz- garları arasında dalğalanan al sancağın bütün namus ve | şerefini kurtarmıştır. (Alkışlar). İ bir şey| Yoksa beş on | Dört beş maskara, üç beş ne idüği belirsiniz, tarihin te- linine şayan olan — birkaç yo- hanu şaşırınış maskara hürr- yeti matbuat namına bülün milletin namusuna ve hayalı- na tecavüz ederse ben asla düşünmem, çiğner ve öte ta- rafa geçerim. | Mücadeleye baş'adığımız ! dakikalarda hepiniz çok iyi Bilirsiniz ki İstanbul matbuatj l aynl yola dökülmüşlerdi ve çok iyi tahattur ederim kl Neci mettin Sadık ve Falıh Rılkı | arkadaşımıza şiddetle hücum ediyorlardı. | Gerek Necmettinin gerele | Falihin her ikisi de cinayeti | ona bıraktılar. Felâketi kucak* | ladılar. Fakat burada bunların mahiyetlerinin nasıl Şimdi arkadaşlarım yörüdüler. bütün olduklarını tamamile izah tiler. Üç beş matbuat mal et- kişinin hürriyet namına — onü #sül isti- etmek gayesini güderek yaptıkları şu maskaralıklarını düşündükçe cidden mütcessir | oluyorum. Efendiler; muvaffakiyetin srrı müttefikan yürümek müt- tefikan harbetmektir. Siz in- kılâp ricalisiniz. İakılâp rica- line düşen en büyük vazife bir saniye dahi gaflet gösterme- mektir. Çünkü inkılâplar ken- dine mahsus kanunlara tabidir. Biz o kanunlar fevkine çıka- mayız. Bizim gayemiz — mantıka sevkeden yola doğru yürümek ” ve azim ve iman ile ona koş- maktır. Dikkat ediniz, hepi miz samimiyetle bitaraf olarak muhakeme — edelim. Demin burada saçları matbuat uğu- runda ağarmıs ve bütün mem- lekette inkılâbın ön safında görülmüş, artık yavaş yavaş yere eğilmiş Nadiyi dinledim. Zavallı Nadi! Şimdi malli inhidam yen bir memleketin hukuku- an müdafaa etmekle işe bap ladı. Son güne kadar, yalnız mllli gayenin tahakkukuna kadar tarihin ihtiyar ve yor- gün bir yolcusu..(Devamı var) inli.