26 Ağustos 1936 Tarihli Yeni Asır Gazetesi Sayfa 4

26 Ağustos 1936 tarihli Yeni Asır Gazetesi Sayfa 4
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

o orile ü yorum ki Türk yere .d iii ” m - - : YENI em se . Me 26 Hergün — PROF. N. DILMEN TEZINI. OKUDU Bora Tnherleri zi k eee Pirtikiz fke , in Kai ki iyar May anlar Bizde bir öm kadın tipi © vardır. ve arın irfansız. © yetli rdir. ar ee işlerinden ziyade m eşguldürler. Her türlü enik yabancı- lar. nçlere uzaktan ba- karlar. Türk inkılâbı yavaş ya- z al En Ne hanımlar, nineler tesirini (o göster- ma alak iş b İsi mlıktan çıkararak ba: ; ala büyük hani Miş VE © ninelik de gevşemiş ve hattâ el gençliğin neş'esin: k >> mi büyük bayanlar. kendiliğinden tarihe karışıyor. Seccadesi üzerinde sinide semaden vi bekliyen e saçlı büyük hanımlar yeri Türk ini kılâb ve safhasında vereceği ami © hazırlık yapan torun sahibi b — akseçl bayanlar görüyoruz. kün çok derin ve çok kök- ten Sapığı inkılâbı gördükçe E Gelelim gl şad olsun (orum. Fesl avuklu taşla- ının her han; ln bakıyor, 'tarihin bugünkü tecelliyatına Türk Bilginleri Dil Kurultayından Ilim dünyasına parlak bir “Güneş,, uzattılar rafı 1 inci sehtfede ii ör koruma ins. tinct'i denilir. Aydınia- mağa ko: ii koruma neti ncti- iki ae ln tabii)- nin ts ri altın n havan- ? yı bi he, bir endişedir. Cümle de- vam ediyor. Bu kâinat nedir; varlığın h'k gibi bir takım Ml iyle husule gelen ve felsefi denilen bir idrakin en iptidai bir şekilde belirme- sidir. meti n ADA VE INSAN! Varlığın mânasını, yani insa- huma ez bir takım Kelek insani idrak besin tai da varlığın hikmetine > 8 e -ak Güne: ele sinin yeni k hanımı, ihti- © yar bayanı önünde hürmet ve . sevgi duygusuyla yer . kendilerini etini m... ilk defa sini hayvani sesler ES mleketimi en esk iLk kama kiii çocukları kabul eder. OKUL en yeni usullerle okul tahsiline TİE lar. Müracaat Güle Saat Yusuf Rıza Okulu i bir hususi okuludur. ANA ANA kısmı : i Fransızca dili ILK EE 1 Her iki ku: mir ia kaydına 1 Ni itibaren bişlemicilni t dokuzdan la kadardır. Kestelli caddesi, No. 76, Telefon ii Ki 'IRFAN 4-5-6 Sağdaki çocukları hayata ve ORTA ikinci sınıfından başla 1 EYLUL ilmik Ml insani hisler çıkardığı tasavvur edilir, rada hayvani İnstinctlerin Pir ide pm ilk şuur obje- sinin güneş olub olmadığını inle ca INEŞIN EHEMMİYETİ Mül'er gibi âlimler in- sanın ibadet mevzuu olar; tabiat içinde bilhassa güneşi ele aldığını sarahatle ifade et- mişlerdir. e Birçok RAL eserlerde de bunu gön örmekte Güneş va: bjedir. ie bi dınlık, Barlaklı yükseklik, kuv- vet ve kudret,bütün bunl. miz şuur obje'si olarak güneşi al dığını görüyo, i r obje” sini ta- ım sesleri ardı. Fakat bal hayvani ina ardan ibare Ki ön mide yeni bir drâk doğduğu zaman o hay- vani le daha makul, daha net ses vermek ihtiyacını dala) ü teorisi burada en hafif akal en at Sr sondan ibaret tır. En basit msi “hangisidir? EN BASIT VOKAL eden e ÇA Yolacağı ta- bi di rai ee gelince Türk dilinde bu sada mevcut- tur. Biz ona amm (g) dir teli Bu ie kemi wokalı ası şel ik alın lindedir. Vokal ileri az çita ca bu ses kendini gösterir: Ağ gibi... TEORININ ESASI işte güneş teorisinin esasının “güneş,, olduğu, P! netik bir tarzda bu şuur obje- sine verilen ilk adında (Ağ) sesi olduğudar. Bu iki esası kayelmktai m sonra bunun üzerinde biraz yürümeğe çalışalım ILK INSAN VE GÜNEŞ İlk insan ve güneş sadece şarktan doğan ve garpte doğan bir obje gibi düşünmemiştir. Iptidaı insan bunu birAllah gibi gibi telâkki etmiştir. Güneş ufuktan kalktı mı herşay sönü- yorl Bir ağaç görmüyorum ii üzerindeki meyvesini yiyeyim. İlerideki bakla caba oi basit ürk mabud, 3 bütün ğin ruhu demem. IHTIYAÇLARIN MENBAT Iptidai insanın güneşi bütün ya ların menbaı gibi telakki etmesi gayet makuldür, Insan firini bu andan itibaren te- kâmülünde .ne kadar şuurli mefhumlar varsa bunların hep- sini güneşe ai ei anlaşılabilir. Elinizdeki grafik- bütün ün. oğru- dan doğruya kendisinde evsaf: asliyesi olarak buluna şeyler- dir. Güneşin ışığı vardır. Bu ışık kâinata aydınlık saçıyor, eşyayı parlatiyor. Bu parlaklık insan kafasında zekâ, idrâk ve şuur sana E yok ki bu id- süphe ide rak büyük bir tekâmülden sonra onar Yoksa iptidai insan nazarında ışık, yalnız ışıktır, Tekâmöl. ii esi binlerce seneler g. Güneşin eği pe sıcaklık vardır. Bunun yer ap bariz bir naziri lan teşin sere ve insan “rakinin ve bir eseridir. Şar! ta hep ayni mitoloji bunu eder: “ Birisi Allahların dakka olan birşeyi çalıb insanlara getirmiştir. ,, teş daima gökten çalınmış ve insanlara götürülmüş birşey diye anlatılıyor. Sicaklık ve ateş mefhumları ele alındıktan ve gra ın, sevimlilik gibi İN mefhum» lar meydana çıkıyor. GÜNEŞİN HAREKET LERİ Güneş şarktan m üzerinde bir de batar, hareketleridir. çıkar. mefhumi ve ora gibi rl, yes nayon mefhu um ve büfekel mef- Sıcak humları birbirine karışarak mi toprak, ve onlardan hâsıl obstre © mefhumları olarak ta bayat, faaliyet ve r bnde ami. Nihayet güneşin ışığı saye- sinde ira k “olunan her şeyi a vardır. u izaha- 2 se erir on da yetinin, ilk insan kültürü. - nün ori en ayi Türklerin elinde v bul ğunu isbat çmişir.i Türk vi cemiyeti Ee ketin içinde ve meye dışında maral imar. ün vic- danında yen hiç bir KT insan DE tur ki ilk medeniyetin orta Asyada vücut bulmuş olduğu- n Hindi ermpalliki iddi im mel medeniye- Orta Asyada yaşayan ilk dileden doğdüğunu kabul edi- yeni ii i bu ilk âile nerede imiş: Basir yaylanma, Altay etek- ünyanın daha Jimler yi ile denen tinin Burakisegal Türkler tara- amm vücuda getiri a inden biç şüphe bırakmamıştır. Muh- AZ el Örün “yağ rösteren kur Türk- wi marin sebeb olmuştu. Tari muhaceret hatlarını tesbit etmiştir. uu gidiş esnasında yeni bir medeniyeti, yeni bir kültürü he- Dün Borsada i a Satışlar Alıcı Fiat 30 iro ve şü A 12 A Kâzım s0 1350 527 M )J Tara 7 7-15 356 Inhisar idaresi6 50 7 259 H Alyeti 184 A Rağıp üz 10 1175 47 | Tarantom 775 13 50 112 Ş Riza halef 8 50 15 93 B S Alazraki 825 13-50 56 L Galemidi 975 11 50 52 Albayrak o 1175 12 50 5 P Pacı 7 50 49 N Kâmil 1 47 Talât e 950 1250 44 H Alan; 912 1212 33 Beşikçi 2 "Ns 7 50 10 25 S Emin 850 23 E Bencuya 825 950 18 H Alb 10 10 75 16 YI Talât (950 1250 16 Vit e süre 1250 14 110 JK EE Vİ 3917 Yel Evo 12211 Eski yekün 16123 Umumi yekün incir Çu. mı 1615 Ş Rama 2 663 A Haydar Na 7 4 251B5S kak 650 12 188 Albayrak tica 9 ei 158 H Ni 950 işinde nasıl bir vaziyette “bur landuğunu anlamamağa imkân verdiği ugün Avrupa medeniyeti ile öc Avrupa mede- niyetine âit birçok ke! li bi ,yadırgamaksızın dilimize lerle bir takım muhtemel kök lere ina salam Hindu Avrupai hi sâmı dillerin hakiki, müşterek “sin Türk dilinde bulun! Bu esasları v3 öyle tesbit eiikten 4 sonra ek hakkında bir az malümat vermek ye Cüneş-dil teorisi ekleri gayet tabii bir şekilde mütalea Mi Yüzlerce, binlerce ek düşün- mez, Eki basit bir şekle irca sde- rek cnu Dak eli Baya A 6 müşahede eder. yedi m İaioriime A eder. Ibrahim Necmi Dilmen bu yedi katagoriyi uzun uzadıya ş ve ameli 3 (1748)1—15 nüz ona malik olmıyan insan- | ânlatmış ve li visaller ver- gibi, kâinatın ruh Dördüncü bir şey de güneşin ' lara nakleden (o Türklerin dil ' miştir. ye wi genç kıza baktı. Kızcağız bir- | mi açakçılığı eden tü Bu suali soran, demindenberi ceba bu genç kız kimdi? | denbire eski neşesini kaybet- | Çinli ve Malayların mallarını | Cavann kafasını işgal e Me her halde on dokuzla yir- | mişti. Kaşları çatıldı. Sanki | ucuz fiata kapatanda ol- | Hollandalının yanındaki genç mi iki arasında idi. Çok güzel- | yaptığı | terbiyesizlik ( yetiş- | landalı imiş. Hatta birkaç defa | kızdı. di. Cava Cak yaslar beri | memiş gibi, Hollanda otur- ki tarına maruz kal- Cava Cak gülerek ceveb Tefrika sayıst:8 MACERA ROMANI bu acak ikimde bu kadar | duğu koltuktan ileriye doğ- | mış. Bir daha fena bir hare- | verdi: narin, bu kadar beyaz bir genç biraz daha eğildi, Genç kız ketini görecek olurlarsa büdud — Evet e fakat nasıl İnsilizceden çevire: A Şa kız görmemişti. Her halde bu | birden bire sert bir hi a l oldu da tanımamak kabil ... edi gili Moss ie Berifin skini alamazdı elini çekti ve ayağa kal o bunlar dedikodu v — Sizi tanımamak kabil mi? ordun : bakır rnk yin alev gibi Sizi v ey saçlar a ins çinden de bulub ae öyle değil Mİ m e ir Emi saçların çerçivelediği il bir ri üstünde koyu mavi Sözler, asib bir burun, içük ve adi dudaklar.. Cava Cak bir saniye e şnde ikler Bu kadar kaba ve çirkin bir mahlükun o güzel ve ia genç kızın yanında durması ka- dar gayri ta di bir manzara teşkil ediyor. Cavacak Tel düşünürken den birini aldı. mak değildi. nındaki adamı tetkik ediyor- “Şü Peki nesiydi aceba? Cava rife dikkatle baktı, Hold. kmiş gibi ordu. Öyle bir an geldiki Cavacak az kaldı ride fırlayıp rifin üzerine atılacaktı. Gen. kız bir elini koltuğun ken sn dayamış later iğ du. Adi ir İırsai bilerek ei ayı p i ib çim Sesi eski tatlılığını benii — Müsadenizle, dedi. e görüşecek bazı e “Ve Hollandalının ağız aç masına (vakıt (o bırakma an salondan uz: idde- biler ee pe Viiles n Osterdik'i o ci- yan yoktu. Ticaret lik perdesi arkasın- ok i karanlık iş yol yi kay- ktan sonra va Cak biten Milan ucundan yenisi, Bir damı yerinden ek vü iibyari derim Andi Kala- Hiç — Öyl a ie gelmediği ia mere ze sını çok Şim di derimin Sin Tapu. Li alıp gölüri me- Gavacak oturduğu yerden kalktı. a yöre bi

Bu sayıdan diğer sayfalar: