17 Şubat 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 2

17 Şubat 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 2

dir. / çöktürüldükten sonra büyük devletlerdeki — ilim, teknlk ve sanayt âleminin - bütün yretlerini atomun> parçalanmı ima dayanan tahrip kudretini bi. ir daha arttırarak yeni yeni Bombalar yapmak yoluna dökmüş bulunduklarını görüyorur. 'atom bombasının infilâk ve p kudretinin bir misli, - bes Hattâ on misli arttırılarak rında tecrübeler ya pıldıkini düydük. Simdi ise bunun bin, beş bin ve belki de on bin tökabül eden hidrojen Amıı bapbasiyle Japonyaya dir. Bombanın küdreti nasil olu- yor da bu derece büyüyebiliyor? Normal atom bombasına, / yani uranyum bombasına nazaran fark nedir? Bu noktaları nazariyelere ve İntişar etmiş mütehassın yazı Jarına dayanarak izaha” çalışaca. b Uranyumdan veya ona - benz- yen radyocaktif cisimlerden yapı dan bombanin — infilâk — prensipi Söyledir: Bu radyoaktif eisimle- Tin atom bünyeleri müvazeneli bir halde değildir. Bu sebepten atom gekirdeklerindeki — elektronlardan Bir kasmı dişarı fırlar, Eker uranlşumun kitlesi muayyen — bir haddi bulursa bu dışarı doğru fir- lama artar, atomlardan — bazıları. zan çekirdekleri kendilikleri biri ardınca diğer atomların” çö- zülerek enerjllerini serbest bırak- Malarına sebep olur ki böylece ve “zincirleme, — suretiyle — munyyen kitledeki uranyum atomlarının e- 'nerlisi serbest kalarak bomba da 'etrafa “malüm tahribatını yapar, yanli hararet şekline inkılâp eden enerji etrafını yakar, savurur, kı- Tar, döker ve salre, Uranyumdan / yapılan bir atom bombasında bu zincirleme çözülü- $e sebep olan kitle miktarı muay 'ndir. Bidayette bu kitleyi İki 'veya daha fazla parçalara bölerek Mmuhafaza, tayyarelerle nakil — ve fam arru edilen yerde bir araya getirerek bombanın / patlamasına sebep olma keyfiyeti atam bom. basının sırrını teskil eder. Yalnız gurası muhakkak ki bu krltik çö: zülme ânıni vücuda getiren kitle miktarı her halde bir kilodan az- dır. Yani ondan fazlasını bir göv- le muhafaza edip sonra birles. tirmek kabil olmuyor. Bu itibarla da atom bombasının kitlesi bir kilodan aslâ ziyade değildir. Şim di bü zincirleme çözülmenin ıslahı &a gönder Söylemiştir. Hindistanın Ankara Büyük Eiçilii, teklitinde, bulunduğunu ya, Yügoslav Elçisine çıkış vizesi vermiyor. rad 16 ÇAP) — İstitbarat Be kanlığı tarafından dün akşam bildirii. diğine Romanya, Hükümeti Yu. Közlavya Büyük Eiçlei Rades Jovano. Yiç'e çıkış Vizesi vermekten imtina et Tektedir. Yügoslavya, Bu, bareketi Hükümeti nezdinde şiadetle etmiştir. 250 ncl toplaritı da neticesiz kaldı Londra 16 (AP) — Dün de Rusya ile Batı devletleri Avusturya barış andimg- marı İşinin uzaması mesuliyetini. bir. Birlerinin — üzerine atmışlı Romanya protesto Londra 16 AzA. (LPS) — İngilterede imal eüilen Vampire tipinde tepkili ue gaklar ilk defa olarak kutup iklim şart darı içinde Alaska hudüdündü Yapıla. Câk olan Amerikan - Kanada müşterek Manevralarında kullanılacaktır. Milletlerarası Adalet Divanı dün toplandı La Haye, 16 A. (Reuter) — La Haye Mülletlerarası Adalet Divanı bugün top: Janarak Birleşmiş Mletler üyeliği için izetlik mevtuu bahsolunca Güven: Tik Konseyinde veto kullanılmasının v Güvenlik Konseyinin reddettiği bir nam- zedi genel kurulun kabul emesinin mev: Zunta uygun olup olmadığını müzakere etmiştir. Birleşik Amerika, Mısır, Arjantin, Ve nezdelin, Sovyet Rusya, Ukrayna ” ve Çekoslovakya hükümetleri yazlı beya Hamelerini bugün vermişlerdir Komünizm ile nihat mücadele Melbourne, 17 (YİRS) — Asyadaki komünlet tehlikesine işaret eden A- Yutralya Digişleri Bakanı Mir. Spender Gemiştir. t 'Komünizm ile yapılacak nihat mü- eadele Avrupada değil, fakat — Asyade | Yükü bulacaktır. Avustralyanın karşı: İastığı en büyük müşkülkt, bugünkü Ko: Tünlat tehlikesidir. Britanya, eski pres> Tilini 'elde etmekle kalmamalı, — fakat Çok daha küdretli olmalıdır. zira Avus İralyanın emniyeti, İngüterenin kuvvı fine baklıdır.., Filipin Cumhurbaşkanı Amerikan askeri şefleriyle görüştü Manllia, 16 AA (United Press) — Fi- Hpinler Başkanı Çulrino, Amerikan ai Köri gefleriyle iki saat süren gizii bir ke DuşMA yapmıştır. Hükümet sözeüsü Fi ipinlerin ahi durümunu Ve Birleşik. Amerika #tkeri yardımının görüşüldü. Şünü Bildirmiştir. Tagiliz - İtalyan görüşmeleri Londra, 16 ALA, (Reuter) — Bevin'in Romada İtalyan Disişler Bakanı Kont 'yaplığı görüşmeden ber bugün Dişişleri Bakanlığında Bevin'i siyaret etmiştir. İlalyan ve İngiliz resmi gahsiyetleri Körüfmenin İtalyan - İngiliz münasebet İerinin gözden geçirilmesine inhisar et 'Somalinin 10 sene müddetle Birleşmiz Mületler kararı mücibince İtaiyan ' ve: Sayetine Verilmeni hazırlıkları ” filen Prensip — Atom bombasiyle farkı — Büyüklük derecesi M. Şevki YAZMAN 've her atomün havi olduğu ener- A gözülmeden hiç bir atomun ha Yaya savurt Keyfiyeti - Şom bombası üzerindeki terakki. deri vücüda — getirmektedir Ki bu veya Azami Habuki hlârojen. atomları mü- vazeneli bir halde bulunmaktadır. Bunlardan bir. kilosu / dekil, bin Kilosu, beş bi kilosu, — hattâ küd- da bir araya getirilip istenllen yere nak- Tolunabilir. Tam bu yerde hidra: Jen atomları zincir şeklinde çörü- derek enerjilerini serbest bırakır. © vakit bu hidrojen bamba- n bir kilaluk atom bambasına azaran küdreti de bin misli, beş bin misli hattâ on bin misli olar bilir. Şimdi iş hali müvazenede olan hidrojen atomunun — parcalanıp e- İNi serbest biraktıracak va- Sıtada kalıyor, Bu vasıta ise hara> Fettir. ve İlk akırlıktaki tam bombası olal e esa atom bombası dinamiti patlatan kapsül vazifesi - görecek, zincirleme çözülmenin ilk atomu: nu fanliyete getirecektir. Bir. kilo ağırlığında “uranyum bombasının — İnfilakından 28 n kilovat sante tekabül eden enerli serdest kalmaktadır. Bu da kaloriye tahvil edilirse mil- yarlarca santigratlık / hararet de. mektir. Bu. vasıta İle çözülmeye başlıyacak / hidrojen atomları ise Uranyumi atomlarına —nazaran iki buçük misli daha fazla bir ener yi serbest bırakacaklarından me- selk İki tonlük bir hidrojen bom. Basi kolaylıkla atom bombasının beş bin misli bir tahrip kudretine sahip olabilir. Bu sebeptendir ki Sranyüm bombasının tahrip - kud- orta bi yüklükte bir hidrojen bombasının 200 kilometre kutrundaki bir sar hada hiç bir hayat eseri bırakmı: yacağı katiyetle — hesap edilebil. Mmektedir. Bu bombalar. karşısında. insan: lıkın en büyük talihsizlizi ise, kal. Kan'ın artık silâh derecesinde te- Takkiye mazhar olamadıdı. ve in Sanlığın doğrudan dokruya felâket ve ölümle karsı karşıya / gelmiş bulunmasıdır. - Çok temenni — olu 'nur ki aklıselim aradaki boşluku doldürsün. Yoksa bu sincirleme gözülüş bir gün dünyanın atom- darına da airayet ederek - bütün İmsanlıkın sonunu / gelirmiş olabi. KISA HABERLER Londra, 17 (YİRS) — Batı devlet nerdindeki Mimr diplomatları Kahire: Ge Dişişleri Bakanı Mühammea — Sel- tinde bugün toplandılar, Tondra, “Parir. Yeni Delhi bu: yükelçileriyle Rome lçileri ve Mısırın Biri Sezdindeki daimi delekesi i tedir. Benelux kurmaybaşkanları toplandı. Löndra 16 (YİRS) — Fransa, Bel- Şika Holanda ve Lüksemburg Kurmay unları Batı Avrupa müdafaası Berinde görüşmelerde bülunmak . dzere bugün Londrada toplanmışlardır. Suriye Başbakanı Lazkiye'ye Kitti Sam, 16 AA (AFP) — Suriye Bat bakanı Halis Azm, hareketinden — önce 'üimiz, Lübnan ile kenmek değii, Güney Süriye vilayetinde Bir ilman teis etmektir. Suriye, Lazki- yede İrak, İran ve başka doğu memle: ketleri Tehine açık bir Bölge kuraca) 'tar. Kimbilir belki de bir gün gelir Lüb- 1an İle ayrılışız. O zaman elimizde bir Büriye ilmanı bulunur. Belki bir. — gün Mevzuatla mukayyet bulunmayan güm” Tük Birliğine bir sön vermemiz icap deri İçisleri Bakanlığı, Genel Emniyet Ser vizlerinin müstacel izni olmadıkça y Bancılara. Mohafara."Larkiye, | Derez, 've Cezire'ye girmek yasatını fat. Bi mlsvidine Toyauştar. ıınn zamanlarını ve ruhi 'nu mükemmel olarak gösterir olan büyük çiçek serleri vardı. serleri rekabet edebilirmiş. dide çiçekler yetiştirilirmiş, Bir Beçmiş Zaman Hikâyesi Zira bütün idalalarına rağmen fel- gefe sistemleri bile, olsa olsa filozof- Siz bütün Kâlnatın esaalı Barını bur lup asıl hikmetini söylediğinizi umaı sınız. Halbuki ifade ettiğiniz. ancak kâinatın bir tek köşesinde, bir an için açmış bir tek ve muvakkat hakikat 'ten ibarettir. İşte, muvaffak olunca, sanat da, en yüksek felsefe gibi, bu- Ali Nizami Bey çiçek meraklısıydı Köşkünün arka tarafındaki her za- man güneşten ıstırap çeker gibi gö- Tünen #ğaçsız ve kuru sahada meşhur Adadaki bu serlerine ancak Suphi Paşazade Sami Beyin Boğaziçindeki Burada yüksek maaşlı bir frenk bahçıvanının nezareti altında, her mevsim en na- Ali Ni- zami Beyin yakasının iliğinde her gün YENİ İSTKNBUE eni Seçim Kanunu, Mecliste üyük ekseriyetle kabul edildi D. P. sözcüsünün — tasarı alkışlandı ve Ankara 16 (Hususl mühabirimiz- den) — Seçim Kanununun ikinel mü- zakeresine Mecliste dün sabah baş- dandı. Kanunun ilk 15 maddesi aynen ka- bul edildikten sonra seçmen listeleri- İN tanzimi yetkisini vali ve kay- makamların vazifelendireceği kimse- lerden de faydalanmak süretiyle ma- tiyar heyet maddenin okunması sirasında, De- mokrat Partiden — Nuri Özsan ile CH.P. den Sait Köksal, müşterek bir önerge vererek bu maddeye: “Kü- tüklerin tanzim ve tandikına müteal- lik olarak ihtiyar heyetler'nin yapa- cağı — bütün işlemlerde o bölgedeki partiler temsilci bulundurabilir. İş- lemlerin yapılmasında bu. temsilcile. rin de fikir ve mütaldaları alınır.” hükmünün ilâvesini istediler. Komlisyon sözcüsü ve Nuri Özsan önergeyi müdafaa ettiler ve neticede madde bu şekilde tadil editdi. Seçim zamanında sözlü propagan- da yapılması yasak olan yerleri gös- teren ve belediyeye meydan tayini salâhiyetini veren 14 inci madde de Beçici komisyonun tâdiline uyularak meydan gösterme salâhiyeti, mücer- ret olarak belediyenin takdirine bi- rakılmayıp: “Belediyeler, münakale- yi bozmıyacak ve pazarların kurul- masına engel olmiyacak sürette top dantıların mütat olarak yapıldığı ve yarsa elektrik tesisatı bulunan mey- danlarda toplu olarak sözlü propa- ganda yapılabileceğini seçim kurul- darına bildirirler.” şeklinde tavzır e- dildi. İtirazların tutanağa reddeden kurul başkan bir yıla kadar hapis kadar ağır para cezası getirilmesin! ve üyelerinin caklarını gösteren 155 inci “madde Tahsin Bekir Balta ve Ali Rıza Tü- relin teklifleriyle “Kurulların işlem- derine ve milletvekilliği — yeterliğine makbul bir sebep olmaksızın kötü bir niyetle itirazda — bulunanlar da aynı şekilde cezalandırılır”. hükmü- ü taşıyan bir fıkranın ilâvesi süre- tiyle 1860 ıncı maddeye kadar olan, Mütcakiv maddeler de aynen kabul olundu. Geçici komisyon, tasarıya 161 inci madde olarak şu hükmü getirmiştir. 'Seçim zamanında gazete ve dergi- derde zikr ve telmih sureliyle hak- Jarında neşriyat yapılan özel ve tüzel kişiler nerede bulunuyorlarsa, — ha- zırlıyacakları cevapla yargıca müra- caat ederler. - Sulh yargıcı cevabin. verildiği gün, varsa hakaret kelime- lerini çıkararak, altına neşredilmesi hakkında bir hüküm yazar ve onu Kazete veya dergiye gönderir. Ga zete veya dergi, aldığı günün ertesi günü bu cevabı yazanın koyduğu bir| başlıkla neşre mecburdur. Aksi halde Cevabı emreden mahkemece, neşri- 1 flilen idare eden kimse bir aya, T cezasiyle cezalandırılır. Matbuat Kanununun bu. hükme mu; Rayir hükümleri kaldırılmıştır.” Tasarıya yeniden eklenen bu mad- 'd€ ile müteakip maddelerin - okunu- #unA itiraz eden olmadı. Kanunun müzakeresini — müteakip kürsüye gelen D. P. sözcüsü Adnan Menderes, bir memplekette —milli na- kimiyet prensiplerinin tam -olarak fatbik yeri bulabilmesinin, iktidarı tâyin eden seçimlerin serbest ve dü- Tüst yapılmasına — bağlı — olduğuna, bünun için de Seçim Kanununun her türlü hile ve fesadı önleyecek ve va- tandaş vicdanında tazyik ve tesirler yapabilmesi — imkânlarını — ortadan kaldıracak hükümleri — ihtiva etmesi hattâ, bazan da, hakiki olmak hissini yeren bir muş. Hanımlar bunun nadir ve güç yetiştiği asıl sevdiği eşlerine, ce mânalar, telmihler Hurmuş! Her şey gibi, yan anlarmış! Hele, belki de için için rını pek severdi. denize doğru inen, fakı madan, buradan geçen Onun | | ki bizim buraya, güneş ni olurlardı. Buradaki basık tavanlı iki odadı kâgir bir binaya yı Seçim - Kanunu üzerindeki bu beraberlik, Mecli muhtelif renkli ve acayip şekilli ve ğıttan veya ipekten yapılmış gibi suni çiçek olduğunu söylerlerdi. Ali Niza- mi Bey Ada meraklılarınca meşhur olan bu kıymetli çiçeklerden her gün münasebette - bulunduğu zak semtlerde oturan bazı hanımlara hediye edermiş. Ve bunların renkleri- nin ve biçimlerinin intihabında tıpkı zarif bir mektpula ifade edilir gibi ni- Ali Nizami Bey, kuş meraklısıydı. benzerliklerini sezerek, Köşk bahçesinin arka sokak yüzünden, bahçe duvariyle ke- silen bakımsız, ağaçsiz ve güneş al- tında yanık görünen bir parçası vardı ye, geniş kenarlı bahçe şapkalarımızı giymeden, açık başla gitmemize mi kın ve tel örgü- lerle ayrılmış, yerde gezinen ve ayak- lehindeki — sözleri. şiddetle ste memnu iyet uyandırdı lâzim geldiğine işaretle: Serbest — ve dürsüt seçimlere olacak bir emniyetli seçim ka: SununUN Millete mal edilmesi mese- desi, memleketimizde çok partili si- yasl hâyatın başladığı günden İtiba- ven karşılaşılan — birçok sebeplerle halli çok müşkül görülen büyük bir dâva olmuştür. Bu itibarla uzun Za- mandan beri devam eden siyasi mü- cadelelerin mihverini bu dâva teşkil etmiştir, denilebilir. Önümüzdeki — seçimlerin, tam bir serbesti ve dürüstlük içinde cerevan edebilmesi, bu kanunun — tanzımınde galebe çalan — anlayış ve zihniystin seçimler esnasında da devamına sıkı Sıkıya bağlıdır.” diyerek, sözlerini su eümlelerle bitirdi — Memlekette hürriyet nizamının tam teminat altına alınmasını — ve demokrasi cephesini teşkil eden mil- letler arasında mevklimizin — bir kat daha yükselmesi, 1950 - seçimlerinde milletçe vereceğimiz büyük imtihanın ten muvaffakıyet derecesine bağlıdı Ancak — bu imtihanda — muvadtak çıkmak sayesindedir. ki, bugüne ka- dar siyasi hayatta hâkim olan buh- van ve asabiyetin yerine — huzur ve emniyet kalm olacak ve demokratik rejimlere — hâs olan — normal siyasi şartlar ve hürriyet nizamı içinde is- tikrarlı bir devlet hayatı, memleke- timize de mal edilmiş olacaktır. İşte bu ümitle ve memleket hesabına me- sut başlangıçlardan - biri olması “te- mennisiyle Partimiz, Seçim Kanunu- nu kabul etmektedir.” Millet Partisi adına koruşan Ha san Dincer, kanun / hakkındaki gö- rüş ve tenkidlerini hiçbir politik en- dişeye sapmadan — samimiyetle arze: deceğini, gizli oy Ve aleni tasnif prensipinin hakikaten yerinde oldu- #unu kaydettikten sonra şöyle devam etti “— Kanunla kabul edilen eksenyet ulü, bir tek rey. farkiyle bütün milletvekillerini bir tek partiye ka- zandırmak gibi bir netice veren çok mahzurlu bir usuldür.” Tasarı, açık oya konularak, 851 iş- Ürakten 10 redde mukabil 341 oyla kanunlaştı. Başbakan konuşüyor. Kürsüye gelen Başbakan Günaltay, Kabül edilen bu kanunun Anayasa kadar mühim olduğunu, bu kanunla Sekizinci Devre B. M. Meclisinin ta- rihte dalma hürmetle — anılacağını kaydetti, fikirlerini muayyen kelime- derle ifade edemiyen Türk vatanda- Şının dahi aklı seliminin sağlam ol- duğünü, bu hissin onun damarların- da mevcut / bulündüğünü ve - bunün, demokrasi için en büyük mesnet teş- kil ettiğini söyledi ve bu kanunla halk idaresinin temelini attığımızı be- lirterek dedi Ki : “— Seçim işinde adalet cihazı bü- yük bir imtihan vermiş olacaktır. He- defimiz, vatandaşın millet mukadde- ratını tâyinde endişeye - düşmeksizin inandığı kimselere serbestçe rey ver- mesini temindir. Bu reyler, nasıl atılmışsa, öylece —meydana konula- çaktır. Seçim zamanında işbasında bulunursam, ilk günden ortaya attı- #ım bu hedef Üzerinde yürüyeceğim. Bütün partiler de memleketin huzu- Tunu bozmamak için Hükümete mü- | zahir olurlarsa, vatani borçlarını ö- demiş olacaklardır. - Biz, Türk Mile letinin iradesini — serbest olarak te- celli ettirmesinin - bu memleket için mahzı hayır olacağı kanantindeyım.” Başbakan sözlerini şöyle bitirdi '— Biz, hepimiz, Türk — Milletinin izhar edeceği reylere inkıyat etmeyi D.P. Şirketi sermayeni kan, şu cevabi. verdi: Şirket, banka - İle Şirket muş ve keyfi tarafından tahkik edilmiştir hakkında bazı diğer hatiplerin maha cevaplandırmıştır. —F len Bakanlık Emniyet çeleri de kabul edilmiştir. Dişişleri bütçesi birbirine zıd bu iki kar mokrasi grupunün Rüs minin fas Kini izah ederek dedi ki: Birleşmiş Milletler ider bağlı bulunan iktidarın Ankar kanlığında toplandı. Türk parasının kıymetini hakkındaki — kanunun 'na dair tasarı, yılı bütçesinde değişiklik İzmir limanında izm deki Dinvittie Ame mdiden kabul etmiş olalım.” ü değil de kâ- | | on tavus kuşi çiçek bulunur- orkide denilen için pahalı bir dostlarına ve velevki u- | | gibi seslerini mayan Afı işaretler bulu- Ve bu intil bunu da anla- kendisiyle bir tavus kuşla- || ge ne zaman rum edilmiş tarafında at, sahile var- kör bir arka çarpmasın di- yı çileden çıl vus kuşları, meşhüur çiçek serleriyle | | rak ve hepsi lan ibaret ayrı | | dekiler gibi ları kadar sesleri de çirkin olan sekiz ya, kişnemeye benziyen bana ne kadar dokunduğunu hâlâ ha- tırlarım. Çocukların gözleri dünyayı, gizli hayatiyle, ifratlı bir hassasi te görürler. Bahçenin bu bakımsız ve yanık parçasında güneşi zgın olduğu öğle üstlerinin ağır sa- atlerinde burada ben onların iç çeker şin zehriyle nefesi kesilen, nefes al; makta olduğumu sanırdım. mes civarında meti çük kâgir binanın basık odalarından birinde oturan, Ali Nizami Beyin ih- tiyar, mütekait ve somurtkan lâlası Hüseyin Ağay zaplı, yorgun ve üzgün Bu kuşları hiç sevmeyen, abes ve kir- li ve hatâ meşum bulan Hüseyin Ağa- ya karşı onlar, güya Ali Nizami Bey tarafından kurulmuşlar gibi, inadı- 'na penceresinin önünde kurumla do- laşırlar ve bu da biçare Hüseyin Ağa- Bu çirkin ayaklı ve çirkin sesli ta- şık vücutleriyle, insanla hayli ünsiyet etmiş mahlüklardı. Biz onları görmek junun bir nevi aksırma- seslerinin İ bilhassa duydukça insafsız güne- anın hıçkırıklarını düy- bar ikmal için gibi, ki ik görünen o kü- 'yı da penceresinin önün- görsem tacından mah- bir kabile reisi gibi, gi bulurdum. artırdı. kimi büyükçe, kimi ufa- de oyun kâğıtları üstün- kat kat, karmakarı- iktidarın dış politikasını her zaman desteklediğini söyledi D.P. namına konuşan Fuat Köprülü dedi ki 'Komünizmin faaliyetine karşı ve hassasiyeti kâfi gelmez. buna aynı dikkatle karşı koymak mecburiyetindedirler.” Ankara 16 (Hususl muhabirimiz- — ne tamamen mutabik ve müzahir ol- den) — Dün müzakereleri tamamla- | duğunu mühtelif vesilelerle - dışarda namamış olan İçişleri bütçesi Mec-| ve bu kürsüde belirttik. - Bunu bu diste bugün görüşüldü. Bütçenin tümü | vesile ile bir daha teyit etmek üzerindeki konuşmalar sırasında söz| / terim., almış bulunan Kemal Zeytinoğlu, İl- | — Hatibin bu sözleri C. H. P. ve DP. ler Bankası tarafından kurulan miktarının, kanın ve ortakların hissesini, ortaks ların kimler olduğunu, girketin ban- kadan ne kadar iş aldığını, kâr mik- tarını ve mürakabe şeklini sordu. Ba- Çimento boru yapmak için pı tent alan bir mühendis, İller Banka- gına müracaat etmiş ve buna çok| fi gelmez. Vatandaşlar ve partiler de ihtiyacı olan banka teklifi kabul ede- | buna aymı dikkatle, aynı hassasiyet- rek 300 bin liralık bir girket kurul-| Je karşı koymak mecburiyetindedir- muştur. ler. Partileri ve vatandaşları böyle Sermayenin” (9 80 1 bankanın, | bir hassasiyet ve dikkat gösterme- (e 20 ai mühendisle bir ortağınındır. | yen — memleketler — Kominform'un bugüne kadar Müyon 264 bin liralık iş yapmıştır. şikâyetler ol- * 8 mülkiye müfettişi Bakan, yihe Zeytinoğlunun elektrik projeleri ve tatbikatı hakkındaki sun- line de gereken cevapları vermiş ve N suallerini de llarına geçi- Müdürlüğü, Japdarma Umum Komutanlığı Vaktin gecikmesine rağmen, Dişi leri Bakanlığı bütçesine geçildi. Büt- çe hakkında D. P. nin görüşünü Puat | bir mütalâa beyan edemiyeceğini Köprülü ifade etti. Köprülü, dünya| söyledi. Hilâfı kanun ve meslek ne- siyasetinin iki cepheye — ayrıldığını, | zaheti haricinde hareketlerinden do- rgâhtan de- emperyaliz- iyetine karşı Atıl ve gafil kalmadığını söyledi ve partisinin dış Politika bahsinde iktidarı destekledi. — Demokrat Parti, memleketin haysiyet, şeref ve istiklâlini koruyan sımsıkı $ siyaseti- Dün Mecliste görüşülen 16 (Hususi muhabirimi den) — B. M. Meclisi bugün saat 10 da Feridun Fikri Düşünsel'in baş- koruma birinci üçüncü maddelerinin değiştirilmesi- 'ne ve bu kanun süresinin uzatılması- B. M. Meclisi yapılması hakkındaki kanun teklifi, Köy Ens: fitüleri Kanununun Üçüncü maddesi- nin, küçük kasabalar ilkokullarından mezun olan çocukların da bu mües- eselere alınmasını sağlayacak şekil- 'de değiştirilmesi hakkındaki kanun | di hakkındaki Kanun teklif ve tasa. tasarısı, işsizlik hakkındaki 2 numa- | rılarının birinci müzakereleri yapıldı. ralı milletlerarası sözleşme ile deniz- | Erzincan ve Erzurum belediyelerine de can emniyeti konferansı nihaf an- | yapılan 8 milyon 300 bin İiralık l Jaşmasının B. işaretli ekini — teşkil | tikrazın affedilmemesi / hakkındaki eden denizde çarpışmayı önleme tü- züğünün tasdikına dair kanun teklif Bir Amerikan muhribi 16 (Hususi muhabirimiz bil- diriyor) — Yarbay Wililam idaresin- kan muhribi ya- rın sabah limanımıza gelecek gün kalacaktır. Bu muhribin ziyare- fini mart sonunda bir Amerikan fi- Josunun ziyateti takip edecektir. yalnız Hükümetin dikkat Vatandaşlar ve partiler de liler tarafından şiddetle — alkışlandı. Salonda Millet Partisinden yalnız Os- man Nuri Köni bulunuyordu. Köprü- İü sözlerine devamla dedi Ki Komlnizmin propaganda fa- maddi faaliyetinin yapabilece- #i kötülüklerden daha ağırını yapar. Buna karşı koyma k için ” yalnız hükümetin dikkati ve hassasiyeti kâ- Tlsu ban- oyunlarına âlet olurlar ve istiklâlle- Tinden mahrum kalırlar. Bugün Mil- letlerin demokrasi ve komünizm di- ye iki grupa ayrıldıkları bir. vâkın- dır, Biri insan haklarını ve medeni- yeti, diğeri esareti ve vahşeti temsil eder. Bu gruplar afasında müstakil bir siyaset takip etmenin imkânı yok- tür, Partimiz, demokrasiler — cephe- sine katılan hükümet siyasetini bida- yette olduğu gibi dalma destekleye- cektir., Köprülüden sonra, Osman Nuri Kö- 'Ni söz aldı ve hariciyede meslekten olmayanların sefir tâyin edilmelerine itiraz ederek diş siyaset — hakkında kendilerine malümat verilmediği için büt layı tasfiye edilen memurlar ve bun- Jarın açtıkları dâvalar hakkında ma- lümat istedi. Bunu mütaakıp kürsiye gelen Dış- işleri Bakanı Necmeddin Sadak, birin- ci sayfaya koyduğumuz nutkunu ver- di ve şiddetle alkışlandı. Dişişleri Bakanlığı bütçesi fasılla. inın okunması vaktin çok — geçmiş olmasından dolayı yarına birakıldı. muhtelif kanun tasarıları larının ikinci müzakereleri ve tasar bitirildi. Belediye — Gelirleri — Kanununun 22 nci maddesinin değiştirilmesine, kadın ticareti namiyle anılan cinat ticarete karşı müessir bir himayenin sağlanmasına ve müstehcen neşriyat tedavülünün zecren men'ine dair an- Jdaşmaların onanması, Sivas Kongre- since seçilen temsil heyeti üyeleriy- le Birinci Büyük Millet Meclisi üye- lerine vatani hizmet tertibinden bağ- Janan aylıkların hayat kaydiyle an- nelerine —intikali, iş ve işçi bulma kurumunun kuruluş ve / görevlerine dair tasarının bazı maddelerinin ta- 1948 komisyon raporu okunarak uzun mü- nakaşalardan sonra reddedildi. Danıştaya yeni tâyinler Ankara, 16 (Hususi) — Bugünkü B. M. Meclisinde Danıştayda münhal bulunan Birinci Daire Başkanlığı ve bir üyelik için seçim yapılmıştır. istirakten 207 oyla Avni 'Türel baş- kanlığa, 289 iştirakten 188 oyla Da- nıştay kanun sözcülerinden — Cemil Berkman üyeliğe seçilmişlerdir. besi için tel örgülerine yanaştıkça bizden kaçınmak şöyle dursun, bilâkis yak- laşırlardı. Ve biz de onları uzun u- zun seyrederdik. Hakikat, bir tavus kuşunun vücudü çocukları da, büyük- leri de hayran bırakmak için bezen- miş gibidir. | Dişileri erkekler gibi sadedir. Bun- lar, daha küçük kalan vücutleriyle ve başlarının üstünde ancak üç telden ibikleriyle hindilerle akrabalıklarını meydana koyarlar. Erkekleriyse ka- dınlar gibi süslüdür. Ve tavus kuşu kelimesiyle asıl ifade edilen bunlar- dır. Kafalarının üstünde taşıdıkları ve bir çiçeğe benzeyen sorguçları kâse tabaklarının üstündekiler gibi sert bir madenden yapılmışa benzer. Yı- lanlarınki gibi yassı başlarının dört- te üçünü gözleri ve ucu sivri gagaları kaplar. Öyle ki beynine yer kalmadı- ğından büsbütün beyinsiz sanılacak bu başların güya beyinlerini yedikleri rivayet edilen eski Roma imparator- larının her kafada yiyecek çok bir şey bulmamış olduklarına — hükmedi- lebilir. Uzaktan lâcivert ve yeşil ışıklar- dan örülmüş gibi görünen vücutlerin- de asıl bu iki renk hâkimdir. Göğüs, gövde, boğaz, ense ve sırt başları lâ- civert ve sırt üstleriyle açılmaya ha- zır duran kabarık, şişkin kuyruk ye- gil, (Devamı: var) Seçim hazırlıkları Halk Partisi, İstanbul Yoklama Kurulu. 300 - 850 kişi olacak Yoklama kurullarının durumu hakkan- dn fikri sorulan C. H P. müretüsi Badi Adaylarımızın yüzde yetmişini 1l. derdeki yoklama kurulları ” geçecektir. Gye sayısi arttırılmıştır. Makaat, hal: kilde yoklayarak en ehliyetii şahaly Tei seçime arzetmektir. — Fanaatimce Bevi hüviyetleri kadar 'adayların ah Siyetleri de rol oynayacaktı olan zevat günlar olacaktır 1L idare kurulu yedek üyeleri, ocak başkanları deşekküllerin 'parti mensubu olan » Kanları. Bu' süretle İstanbul yoklama Kurulunun üyeki 300-050 kişiyi bulacak Bugün Ayazağa köyüne elektrik verilecek at 18 de yapılacak olan bir enle / tlektrik cere görenle AYAEARA köyüne Yanı Yerilecektir. Fakir halka tevzi için 105 bin kilo mangal kömürü Belediye, yoksul allelere dağıtilmak 'tın almağa karar vermiştir. Kömürleri uyKun görülmiyerek redaedilmiştir. Ha ber aldığımıza göre, Bel b l zeniden eksiltmeğe — Koymuştür. Ayın Şirmisinde tekrar ihale yapılacaktır. 105 bin kilo kömür 19 Bin Tira tute maktadır. Kömürlerin ayın 22 sinde faz kir allelere tevzi edileceği zannedilmek tedir. İşçi hastahanesinin temeli yakında atılacak Veremle mücadele, gittikçe hızlanıyor. Öğrendiğimize göre, 1940 senesi içeri- sinde verem aavamı için. Edirnede - 30, Konyada 30, Antakyada 2, Sivasta 50 Bursada 20 yataklı pavyonlar, Eekiği hirde 60 Trabzonda 60 yataklı hasta> haneler açılmıştır. 1980 menesinde de Samsun, Ordu Kayderide dlspanserler, Antalya, — Ç rum, Zonguldak, Kayseri, Giresin, M Tatya, Bolu, Erzurüm, Mardin ve A karada pavyonlar, Ankaranın Kinici Bamamında 160 yataklı bir prevantor. Ayrıca, Kaysı ide 50 yataklı Nuh X İstanbulda 300 yataklı Yediküle 'partada da 50 yataklı diğer Bir aa hane faaliyete geçirilecektir Ermeni cemaati Valiyi yemeğe davet ettj Ermeni ve Rum cemaatleri taraı seçiler müteveliiler bu hafta içinde V Tiyet tarafından Tasdik edildikten son a ge başlayacaklardır. 'DÜn, Ermeni cemaati namına Valı v Belediye Başkanını makamında siyaret Eden blr heyet Valiyi tertip ettikderi bir. Şemeke davet etmiştir. Yalovalıların dileği yerine getirildi ince yeni gemiz n vaparu bu Yalovada oturaz Hatta tahsie edilmiştir. “Tarsus” un tâmir ve tâdili bitemiyor vapüru hu ayın sonuna döğ. Kadar orada kalacaktır. Bundan sonr İstinyeye dönecek olan gemide kamara tadalatına “devam edilecektir. Denizyolları Şehir Hatları gemileriyle taşınan yol- Terbangi bir. dekişiklik Bu gemilerle Vasati dir. Pazar günleri ortalama hesapla 60 bin yölcu taşınmaktadır. Yazın yöleu Talktarının 250 Na 300 bine kadar çike Üki görülmekti Tekel yeni Hukuk Müşaviri Tekel Umum Müdürlüğü Hukuk Mü- gavirliğine Tatanbul / Üçüncü — Ticar Mahkemesi Üüyelerinden. Nedim. Seylar tüyin edilmiştir. Milli oyunlar gösterisi Halkevleri kuruluşünün 18 inel yi dönümü münasebetiyle önümüzdeki paz Zar günü Samatya Halkevinde - büyük Bir müli oyunlar gösterisi tertip eli Tir. Şehrimizdeki Miğer halkevi ve » İarı a 'DuSusi programlarin. halkevleri Kıral Faruk'un doğum yıldönümü Ankara, 16 (A.A.) — Cumhurbap- kanımızla Mısır Kıralı Majeste Birin- €i Faruk arasında, doğumunun yıldö- nümÜ münasebetiyle, tebrik ve teşek- kür telgrafları teati edilmiştir. İtalya ile hava anlaşması Ankara, 16 (A. A.) — Hükümeti- mizle İtalya Hükümeti arasında 25 kasım 19409 tarihinde Ankarada akt ve imza edilip 6 şubat 1950 tarihin. de 5525 sayılı kanunla Türkiye Büyük Müllet Meclisince onanmış olan hat ulaştırmaları anlaşması, 15 inci ma desi gereğince Dişişleri Bakanlığı ile İtalya Büyükelçiliği arasında nota te. ati edilmek suretiyle 16 şubat 10950 tarihinden itiharen vürürlüğe girmiş- w tir.