7 Mart 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 3

7 Mart 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 3

'na şoförlük işlerinden, memleket va: ziyetinden, hayat deftlerinden bahse derken, kendisinin yüksek tahsıl gör müş ve biraz da bünün üs rak, *Alim ine çıka slmağa başlamı; meğe lüzum görmemişti. Bilgili ve faziletli insan- Jarın zâten en büyük meziyetleri budür. Bana bunları söylemesine h'ç düzüm yoktu, Çünkü b nazarda, derhal anlı ulması Jazımdır. Ki şoförlük eden Hastalarını her henüz tamir edi Suallerim. Üzerine anladım akşamın geç saatlerin adam gün, Frankfurt'ta, dememiş, yıkık evin, fakir bir köşe sinde kabul etmektedir. Bu hastala n hepsi, hastalık sigortasına dahil kimselerdir. Her muayene len ücret bizim para ile , Doktor, yalnız vazife ve r kının Verdiği insanl bir hevesle de #il, mesleğinin kendisine tahmil 24 tiği mecburiyetler — neticesinde hastayı 8,5 kuruş veren bir adam ı bi telâkki edemez ve onu uzun uza diya muayene etmek vazifesi ile mü- kelleftir. Bu muayenenin asgari ya rım aat olduğunu düşünürseniz, genç doktorün 8 saatlik mesaisinde ne ka zanacağını bulabilirsiniz. Genç dok- ftor, buna rağmen mesleğinden nev mit değildir. Şimdi memleket ikti- sadiyatının — düzelmesini — müteakıp., herkesin para — kazandıktan sonra. kastalık sizortasına dahil hastaların. dan başka hususi hastalar da kabul ederek, Tahat rahat geçineceği za. manı Ümitle beklemektedir. — Haya- linden geçirdiği rakam, şimdi. aldığı 8,5 kuruş vizitenin yüzlerce misli de- #ü, biraz fazlasıdır. Genç doktor ou hastalarını muayene ettikten, sonra zotlarını bir lâboratuvarda ayrıca tet- | kik etmekte, kendi sahasında bir e ser hazırlanmaktadır. Bunu ve her- hangi bir resmi dairenin doktorluj yahut herhangi bir müessesenin ilti Maslı bir adamı olmayı istemediği i- çindir ki, boş vaktini, uyku ve istira. Paris — (Paris Hususi Büromuz bildiriyor.) Suriyedeki siyasi durumun vahamet kesbettiğine dair haberler alınmakta- dir. Mühaleftin sözcülüğünü yapan Şam gazeteleri, gerek dahili politika sahasında gerekse diğer Arap mem- deketleriyle olan münasebatta kati BATI ALMANYADA mahiyeti haiz değişiklikler bekledik- derini ilân etmekten çekinmiyorlar. İsrali - Ürdün görüşmeleri devam ediyor Küdüs, 6 (AP) — Kıral Abdul- dah'ın İarall ile yapmak istediği anlaşmayı, kendi dürümünü kuv türmeyi Ümit ettigi in Sonuna talik ettiği, iyi haber tlan çevrelerden bildirilmiştir. Bu Ha göre, anlaşma ancar gelecek Bununla beraber, faraıl delegas: yonu ile Ürdün temsileileri ara sında yapılmakta olan müzakere ler devam etmektedir. Bir Polonyalı diplomat anha Amerikaya iltlca etti Pittaburgh, 6 A. A. (AFP) — Pittsburgh'daki Polonya Kon u Josef Patyk, dün Washington- 4 Büyükelci Josef — Niewlek'e istifa ettiğini telgrafla bildirmiş Konsolos, k izah et 'Sön zam Folonyanın gittikçe Rus emi Banı olduğu ve Polon tinin tabi bir duruma düçtüğü ka âlimi Amerikayı dolaşiyor Wazhington, 6 A A (United ) — Tanınmış üç Japon All: Korent Kanalı detli yağmurların tesiriyle vul Kısa hâberler Almanya, turizm işlerini birinci plânda tutmaktadır Bu sene, yalnız Amerikadan şubat başına kadar gelmiş olan seyyahların miktarı 400 bini aşmış bulunmaktadır oradan oraya taşımakla geçirmekte- dir. Ona asıl çalışma zevkini, yarı- nin Ümidi ve kendi kendini yetiştir. Sene sonuna kadar Ameri- kadan gelecek seyyahların yekünu 8 milyon olarak di ünülür ve buna diğer memleketlerin turistleri de ilâve edilecek manyanın büyük olursa, Al- bu mevrudaki istifadı hate vermesi Jâzim gelen zamanın- rını, müşterilerini eski bir araba ile, mek azim ve iradesi vermektedir. Bu konuşmalar sayesinde, Wiesbaden'e 'ne kadar zamanda geldiğimizi anlıya- madım. isminden de anlaşı bir kaplıca rehri olsa bomba tahribatındaa akı veçhile bu güzel şehri nasılsa fazla zarar görmemiştir. Hatp) sonunda evvelâ Fransız işgali altına Amerikalıların 14 Büyük otel. giren şehir şimdi resinde bulunmaktadır ler, hep onların işgali altındadır. Bu. 'na rağmen, bahçeler ve parklar, tıp kı sulh zamanında olduğu gibi Küzel bir gayret ve fedakârlığın, can- h bir misali olarak, bakımlı halde- dir. Almanlar, Amerikalıların işgal ettiği otel ve külüplerden — şimdiki halde istifade edemediklerini ileri sü- rerek, harap olan otelleri, lokantaları, pansiyonları imar ediyor ve bu su- Fetle bu kaplıca şehrine eski şöhreti- ni iade etmeğe çalışıyorlar. Wiesbaden, kaplıcalariyle — olduğu kadar eğlenceleriyle de meşhur — bir şehirdir. Tiyatroları ve Almanyanın her tarafından gelen büyük sanatkar- ların könserleri, vücudunu dinlendir. mefe gelen kimseler kadar, ruh zev- kini tatmin etmek istiyenleri de Wies- baden'e cezbeder. 'Nassaver Hof” adındaki muazzam otel, akşamın gölgeleri altında, âdela yanan Çırağan sarayını andırıyorau, Doktor-şoförüm, buranın yapılmıya başladığını, şimdi lokantası ile ote. lin ufak bir kısmının bittiğini ve v. rada iyi bir yemek yenilebileceği"i söyledi. Binaya yaklaştığım vakit, bu- Suriyede siyasi ge Kurucu Meclis ile Hükümet arasında anlaşmazlık var — Millet Partisi Hükümete karşı cephe almak üzere Suriye Millet Partisi bir müddetten beri hükümete karşı faaliyetini art- tırmıştır. Ekseriyet partisi olduğun- 23.000 harp yetimi Washington, 6 A. A. - (United Press) — Ayandan Demokrat Hu- bert Humphrey, yerlerinden edil- miş kimselere taallâk cden prog- Tam mücibince 25.000 harp yeti- minin Birleşik Amerikaya gelme- Sini talep etmiştir. İtalya, Avusturya ve Almanya: dan gelen 10000 harp yetiminin Birleşik Amerikaya gelmesi hak- kındaki kanun projesi Ayan Mec- lisinde müzakere edilmektedir. 'Hubert Humphrey, daha başka memleketlerden gelen / vetimlerin de bu programa dahil edilmesi ge- rektiğini belirtmiştir Hint ve Keşmiri yaklaştıran bir düğür 'Bombay, 6 (A. P.) — Baki Hint Kıral aileleri dün, Keşmir Mihra- cesinin 20 yaşındaki oğlu ve ye. gâne vârisi Karan Singh ile, Na- Pal Başbakanı General Mohan Shümser Jüng Bahadır. Rana'nın 16 yaşındaki kızı Prenses Yasho- Ajava Laxmi'nin evlenmeleri üze Tine yeni bir karabet bağı ile bağ. Tanmışlardır. İtalyada topraksız. köylüyü Roma, 6 ALA. (United Presa) — Yüzlerce komünist — tahrikel, Gün İtalyanın muhtelif bölgelerin: de giriştikleri menfi propaganda da takriben 2 milyon topraksız öylüyü toprak almaya teşvik et. 'rlin, 6 (YİRS) — Sofyadan alınan haberlere göre, Rusyadan Bulgaristana gelen 380 Sovyet uz ulgar demiryolu şebeke 'etleştirmek üzere demir ini kursa tAbi tutacak- 6 (YİRS) — Fransanın anı M Albert Lebrun, bugün 79 yaşında olarak Löt Gölünü birleştir: Kdi NONOTLAR 10 — yük pencerelerin kapalı perdeleri a- Tasından, küvvetli işıklar. sızıyordu. Otelin Üstü yanmış olmasına rağmen, lokanta ve tamir edilen kısımlarınız. muazzam kapısı aydınlatılmıştı. Her #ey, en yi cinstendi ve yüksek bir sa- hat zevkiyle tertiplenmişti. Hole gi den koridorda, misafir ve ecnebilerin zevklerini okşıyan ufak tefek fakat çok nefis eşva teşhir edilmişti. La kanta, kiymetli halıları, en konforlu sandalyaları, gümüş tabak ve takım Jarı ile, itiraf edeyim ki, Avrupanın, oturduğum. diğer otellerinin hiç. bi- Tinde görmediğim bir zenginlikte 10i. Bu zenginlik, para zenginliğinden zi- yade zevk ve iş bilmek zenginliği vi. Otelin müdürünü bu. muvaffakıyet- lerinden dolayı tebrik ettiğim zaman, bana büyük bir tevazu ile, eserinin, şimdiye kadar - yapılanların nuncusu olması dolayısiyle diğerlerin. den güzel göründüğünü söyledi. İşte bu ve buna mümasil gayretlerdir kı, bir memlekette iç ve dış turizmi art- Uracak ve bundan, vitrinde müşteri bekliyen eşyadan başlıyarak, memie- ketin bütün tcaret Alemi kendine Sit menfaat hisselerini alacaktır. Alman- ya da, şimdi bu sahada hamle yap makta ve bilhassa, — turizmden çok şeyler ummaktadır. Bu sene yanız şubat başına kadar, Amerikadan g- miş olan seyyahların miktarı, 400.000. tahmin edilmiştir. Bunlar, yanmış ve yilılmış Almanyayı görmek için dee Bi, orada, 'muntazam bir hayat ge- Çirmek, güzel opera ve tiyatrolar sey- Tetmek, en iyi konserler dinlemek ve verdikleri paranın hakiki karşılığını | almak için gelmiş olan insanlardır. | Bütün bir sene içinde Amerikadan gelecek seyyah adedinin 3 mülyon u- Jacağı düşünülür ve buna şimal ile garp Avrupasının seyyahları da ilâve edilirse, Almanyarın bundan alacağı hisse muhakkak ki memlekette yeni bir inkişaf vücuda getirecektir. Bu muazzam rakamları mukayese mev- Zuu etmiyerek biz de, damla kabi- linden kendimize bir parça ayırsal, öyle zannediyorum ki faydali işleri: mizden büyük bir kısmını bu dam. Jalar sayesinde başarabiliriz. Avru- panın; imar edilmeğe en son başla- 'nan memleketimizde, 25 yıldan beri, Medeniyet âleminin en güzel bir e- Serini meydana getirmiş / olmamı Könül çok arzu ederdi. lişmeler dan dolayı, bir kabine krizi meydana gelirse, bundan — istifade edebilecek durumdadır. Diğer taraftan da bazı gazeteler kurücü meclisin feshedilip 1947 meclisinin çağırılmasını - teklif ediyorlar. Muhakkak ki, — anlaşmazlıkların menbamnı hükümetle kurucu meelis arasındaki münasebetlerde aramak icap eder. Kurucu meclisin başlıca va- Yeni bir esas teşkilât kanunu hazırlamaktır. Bu vazifeyi tam ma- nasiyle başarabilmek için iki ay müd- detle teşri selâhiyetini hükümete dev. retmişti. zifesi: Başbakan, bugüne kadar meclisin, ordunun ve umumft efkârın meyilleri- ni yakından takip etmeye az çok mu- yaffak olmuştur. Fakat esas teşkilâ- tın hazırlanmış olduğuna daha kani dekildir. Bundan Ti selâhiy Caba meclis bundan sonra da göz yü- macak midir? Herhangi bir. anlaş mazlığın meydana halinde ordunun ve umum! efkârın ne gibi bir hattı hareket takip edecekleri bilin- dolayı — hükümetin — tep- muhafaza etmesine a- Cumhuriyetçi Parti adı altında ye- ni bir parti kurulmustur. - Bu parti Mülli Partinin bazı Üyelerile Milil Ha- reket Partisinin eski idarecilerini 1. çinde toplamaktadır. Diğer taraftan da Millet Partisi, yakında yapacağı senelik kongresinde iç ve dıp siyaset bahislerinde kararlar alacaktır. Do- Jaşan rivayetlere göre Millet Partisi hükümette yer alan mümeasillerinden istifa etmelerini isteyecektir. Eğer bu. rivayetler tahakkuk ederse Süriyede büyük bir buhranın çıkmasına mu- hakkak göziyle baklabilir FTS T ARARA RriSar e BAYLR | A la ceille du gra | €pog PHOTO LES NOUVFlF Fransada matbuat KRTULUS KARĞASALARINDAN Y DERN İtiraf etmek lâzımdır ki, harpten sonra yeni gelenlere verilen 8 fırsat ne kadar büyükse, onların bu sahada gösterdikleri ace- milik bundan eksik değildir. Yeryüzünde en - kudreti vasıtalarından birini, belki de bir daha ganda propa- dirilmemek üzere batırma yoluna gitmeleri bu acemiliğin en güzel misalidir 1944 de, kurtülüş kargaşalığı e- 'nasında günün kahramanlarını bil- hazsa imrendiren - bir saha vardı. Matbuat, 1939 senesinde çıkmakta olan ga- zetelerden - siyasi — ,partilerinkiler hariç - “Le Figaro ve “La Croix' başkası kalmamıştı (La Crolix' gal zamanıı ten g- da neşriyatını tatil etme- diği halde tekrar çıkmaya muvaffak oldu. "Le Temps” beraet cttiyse de neşriyatını 14 gün gecikme ile kes- tiğinden dolayı yenlden çıkmak mü: sadesini alamamıştır). Ondan sonra 'LEpogue", "L'Odre” ve “Ltintran: sigennt” gibi gazetelerin dirilmesine #aiht olduk. Bu yeni matbuatin - büyük başları yaktiyle gazetelere az çok temas et- miş olan iki sevimli fikir adamıydı A, Bayet, “La Lümi&re" in müdürlü- ünde — Dulunmuş ve F, Gay da 'L'Aube" gazetesine yazı yazmış ol makla namuslu matbuatı idare ede cek vasıfları taşıdıklarını sanıyordu- lar. Her ikisi de, kâğıt, baskı, tevzi meselelerinin tamamen cahili olduk- ları halde - etraflarına bu. eğlenceli mesleği yeni - keşfeden — heyecanli gençler toplayarak “tefesslih etme- miş” bir matbuat yaratmaya koyul- dular. Haksızlık - etmemek için şunu da ilâve ederiz ki, bu yeni seçkinler a- rasında işten anlar birkaç kişi kal- mıştı. Fakat çoğunluğun çılgınca ta- Savvurları karşısında susmayı tercih ettiler: Tecrübenin nasıl sona erece- Zini biliyorlardı. Matbuatın altüst edilmesi herkes- ten çok siyasi partilere yaradı. Bu da aşağıdaki rakamlarla sabittir: Harpten evvel komünist - gündelik güzete sayısı 4 Harpten evvel sosyalist gündelik Bazete sayısı 4 Harpten evvel MR.P. nin gündelik Bazete sayısı 2 Kurtuluştan sonra komünist gün- delik gazete sayısı 52 Kurtuluştan sonra sosyalist gün- delik gazete sayısı 34 Kurtuluştan sonra M.R.P. nin gün- delik gazete sayımı 27. O tarihte gazete sahipleri kendi- derine çok kâr temin etmek imkânı. 'na sahiptiler: 43Xx36 santim boyunda iki sayfa üzerine basılan ve dört say- fâlı normal bir gazetenin ancak dört- te biri olan her sayı 2 franga satı lırdı. O vakitler kâğıdın kilosu da 10 franktı. Bu küçük çapta kâğıda yal- 'niz harbe dair resmi tebliğlerle inşe ilânlarını sığdırmak kabil olmakta ve böylelikle gazetelerde tahrir heyet- leri bulundurmanın — icap — ettirdiği Masraflara da hacet — kalmamakta idi. Bu devrede temin — edilen aşırı kârlara rağmen bir tarafa — ihtiyat akça koymak akıllığını pek az gaze- te göstermiştir. Bir gazetede bulun- ması şart olan sütunları, — yazıları, bölümleri hazırlamak yorgunluğuna katlanmadan satışın boyuna yükse leceği sanıldı. Mükavemet hareketin- 'den doğan bütün bu gazeteler iki ve- 'ya dört sayfa Üzerinde olsun yeni ve; taze bir ifade şekli bulamamıştır. Namuslu matbuatın yeni efendileri onu dört sene idare ettikten sonra Paris gazeteleri 1905 deki duruma avdet eylediler. Gazetelerin dış mem- leketlerde satışı da sıfıra inmişti. Bu hazin müşahedeler, eski gazetelerin ağır kabahatlerini hafifletmek mak- sadını gütmüyordu. “Le Matin tesinin namus ve temizliği hakkında ne düşünmek gerektiğini - biliyoruz. La Volont&", “La Rumeur” gibile- rin gelir kaynaklarını henliz unut- madık, İşaret etmek İstediğimiz cl- het, hem temizlik imkân ve şartlarını kendinde topla- yan bir matbuat kurma hususunda, 'yeni gelenlere verilen fırsatın ne ka- dar umulmadık bir talih olduğudur. Ve, ayıpladığımız da, bu İddialı ca- hillerin © fırsattan — faydalanmasını bilmiyerek yeryüzünde en kudretli propaganda vasıtalarından Birini bel- ki de bir daha dirilmemek üzere ba- tırmış olmalarıdır. hem dö' yaşama & CHURCHILL LE FIGARO- N Yazan: F. Agry 'Baki gazete ndları, milli şerefimi ze sürülen lekeleri gömdüğümüz çu kura bir daha çıkmamak Üzere atıl. miştir.” Namüslü matbuat devrinin bir İstihbarat Bakanı tarafından ile- ri sürülen bu vecize bir ziyafet so- NU nutkunda hoş kaçardı belki; fa- kat hakikatte kocaman bir budala- lıktı. Yeni gazetelerin birbiri arkasına çıkmaz olmalarından sonra yeni bir| vaka ile karşılaşıldı: Her kapanan gazete, ademe düşerken arkasından okuyucuları da götürtüyordu;. bun- dar, başka bir gazete almak tarafına ümümiyetle yanaşmıyordular. Kür- tuluş / hareketini 'akip eden merak ve heves devresinden sonra halkın Bösterdiği bu alâkasızlık ve merak- Sızlık, şimdiki matbuntin, elindeki vasıtaların zayıflığı / dolayisiyle, hiç bir zaman telâfi edemiyeceğini san- dığım zararlara sebebiyet verdi. A- #ağıdaki rakamlar Üzerinde biraz du- Talım: Paris gazetelerinin gündelik tirağı: 1939 da: 5.750.000 inde; 6ç12- 1048 da: 3.800.000 lade: €£20-25(1) Bu devamlı — tedenni, iki üç sene sonra, gündelik gazete namına ancak altı yahut sekiz gazetesinin çıkması- 'na imkân vercek, o zaman, / Paris matbuatının — öldüğü ilân. edilebilir. Fransız başşehri böy lece sönüp gitmesi, itibar ve nüfuz artıkları Üzerinde feci surette tesir edecektir. Üç seneden beri, makineli tertip ve baskı alanlarında çalışma şartları ni tamamen değiştiren büyük keşif ler (meselâ. Higennet ve Heyroud'un foto-elektrik tertip —makinesi gibi) yapılmıştır. Bu gibi makineler Avru- pa piyasasına yayıldıkları vakit on Jarı alacak parası olan - hemen bir Fransız gündelik gazetesi bulunmu- yacaktır indelik gazeteler satış fiyatı tek- gözden geçitilecek; — uçurumun kenarına gelmiş bazı gazeteler, satı, fiyatını on franga çıkarmakla kurtu Jacaklarını sanıyorlar. Fakat şimdi- den tahmin edilebilir ki, bu artış, en AŞaği yüzde 20 nisbetinde satışı ve dolayısiyle ilân gelirini düşürecektir Öte taraftan fiyat yükselmesi kitap sanayil sendikasının yeni talepler | leri*sürmesine sebep olacak. Müret tip ve makineciler bu fırsatı nimet bilerek ücretlerin arttırılmasını, ken- dilerine gayrl resmi — olarak prim verilmesini istiyecekler. - Daha yeni tarifelerin semerelerini idrak etme den, vaziyetin eskisi kadar ağır oldu. &u görülecek. O zaman - eğer bundan ders alınmazsa - fiyatı 12, hattâ 15 franga çıkarmaktan başka çare kal. miyacak, Basın Birliğinde — fiyatları dalma yükseltmek İstiyenler, Paris gazete lerinin umumiyet itibariyle 1050 ta- rifesini tatbik edecek kadar mükem- mel olmadıklarının farkında değiller. İki sayfa için normal fiyat talep et mek cüretinde — bulunan “Le Popu- İnire,, den bahsetmiyelim. Daha baş- ka güzeteler, günde altı sayfa temin edebilmek için büyük güçlüklere uğ ramaktadırlar. Bu sayfaların muh- tevasına gelince, hiç açmamak mer- hamet icaplarına daha uygün gelir. Keyfiyet bakımından bir gayret gös- termek göyle dursün, Paris matbu- atı ümümiyet itibariyle kâğıt buh- Fanı devresindeki kadar kötüdür Paris gazeteleri - bu iflâsı ancak, 1044 den beri başvurduğu iarel mas- Jahat siyasetinden azimle vazgeçmek süretiyle kurtulabilecektir. 1947 de kabul edilen — bir kanun, gazetelerin çıkmak için önceden mü- Saade alması / mecbüriyetini kaldır- miş bulünüyor; fakat bugün hAİA bir Kazete kâğıdı komitesi mevcuttur. R.N. O. Çeviren; D L HumanitA* nin — hazlran 1847 LA COMMISSION D'E Bayazıt, Sahaflar çarşısının yangından sonraki hali. Eski Beyazıt Umumi eserler Kütüphanesi - Kitapçılar yangını Herhangi bir hâdise yet teşi memduh İR müddet evvel - Bayazıtta eski Hakkâklar ve Kitapçılar E Çarşıtında müessif bir yangın oldu. Yanan yalnız on onbeş dükkân) değli, zarar gören birkaç mal sahibi veya kiracı da değil, memleketin ye- rine konması kabil olmayan bir ta- kim kiymetli ve nadir kitapları da mahvoldu. — Kalanlar da büyük bir tehlike atlattı” Yanan kitapların ka- raran yaprakları göklere kadar uç: rak İdaresizlikten ve dikkatsizlikten şikâyet dinliyecek bir kapı aradı Yangından iki üç gün sonra ora- dan geçiyordum. Bir adam, su altı da islanan, kiremit ve toprak altına gömülen yanık kitap parçalarını a- yıklıyor, yaş, yırtık Ve kara yaprakla. karıştırıyor, belki işe yarayacak, tarihin herhangi bir karanlık tarafını| Bu kayı Ni Kitaplar a aydınlatacak birkaç satırlık ölmemiş bir vesikaya rastlarım diye çabalayıp dürüyordu. Dikkatsizlik ve idaresizlik dedim; bir çarşı ki, iki taraflı dükkânları arasındaki yol ancak iki metre, dük: kânların hepsi a salaş. İki başında sözde birer - kapı var. Ak- şamları kapandıktan sonra geceleri içinde bir bekçi bile kalmaz. Zindan Kibi karanlık; İtfaiye Keldiği vakit karanlıktan — bünaldı. — Gerçi birkaç dükkânda gayri muntazam ve gayı fehni surette konulmuş birer elektrik ampulü varsa da bunlar da sönük ve bozuk. Hadisede mangalında — küllü aleş bırakan dikkatsiz - santçi kadar ve belki daha ziyade burasını — başıboş belediye de mesul- dür, çarşı İlmale kurban olmuştur Yangın gecesi orada bulunan Vali Beledi Fahreddin Kerim / Gökayın çektiği — Üzüntü ve düydüğü astraba şahit olduk. Her- hangi bir hâdisenin vükün — Anında, düyülün teessüirler erisi için bir ih- ret dersi teşkli ederne ancuk © vaktt bir kıymet Wade eder ve memdüh v- dur. Yangın bir müsibettir. Yeter ki, ataların dedikleri gibi “bir. musibet, bin nasihatten evlâ” olsun. Bu vesile ile o civardaki / Bayazıt Umuümi Kütüphanesine — nazarı dik: kati çekmek İsterim. Bu umumt kü- tüphanenin çok büyük bir mütalâa Salonu var. İki Üç yüz — okuyucuyu birden içine ahır. Burası, yalnız. bir mütalâa salonu değil, âdeta bir ki. tap ha baştanbaşa yüzlerce büyük colaplarln | gevrili. Dolaptarın hepsi çoiz kıymetli | kitaplarla tıklım tıklım dolu. Dolaplar ahşap, mü, talha masaları tabii ahşap, cümle ka. Salonun dört tarafı n dan girilen bu sal kitabı. içinde 'mun sağında saklayan de hun rafları tamamen ahşap. Orta vukuu anındaki teessürler ileri ederse ancak o vakit bir kıymet ifade eder ve hk yerde büylk ve eski bir soba gü rül gürül yanar ve salonu isitir. Bü olur Yazan: Esat SEREZLİ vam daha ve bir de camlı bir çerçe- ve içinCe küçük hortum gibi bir şey. Sobada kömür yakılır, borular hemen hemen salonun bütün tavanlarını do- laşır ve çok yerde dolapların Üstün- 'den geçer Ve belki de dolaplara temas eder. Kızgın sobanın sağında solun- da ayrıca kitap dolapları var, soba ile araları iki metre yok. Elektrik tesisatı da görünüşe ve sarkan kore donlara / bakılışa göre tatmin edici dekil, İşittiğimiz eğer doğru ise mü- tenddit kitap hazine ve depolarını 'da ihtiva eden bu koca kütüphane- de geceleri - yalnız bir ihtiyar bekçi kalırmış. Kütüphanenin — genç — ve çalışkan müdürü Muzaffer Gökmen bu tehli- keyi gözönüne alarak kalorifer tesi ti yaptırmak için müteaddit defi evvel Sahaflâr çarşısının serveti idi. lar yazmiş, çizmie, bağırmış ve ça- kırmış, meram anlatamamış. Yanın daki imaretin kütüphaneye ilhakı için bügüne kadar elli doküz bin lira sar- fedildi. Bu sene için de yine bu ima- vet hakkında doksan bin liralık bir keşif yapıldığını işitiyoruz. Fakat bir kalorifer yapılmasına / Kütüphaneler Umum Müdürlüğü ehemmiyet vermi- Bu kütüphanede çoğu yazma olmuk üzere iki yüz bine yakın kitap var. Yıllardan beri Evkafın ve Maarifin verdiği / kitaplardan ve kütüphanece Satın alınanlardan başka 1205 harbin- den sonra Vidinden getirilen Muha- faz İdris Paşanın dört beş bın ciltlik yazma kitapları, Şumnu kütüphane- Paspanoğullarının kitapları, Şey- hülislâmlardan Hoca Sadeddin, Meh met Esat, Bodrumi Ömer Lütfi ve Üryanizade Ahmet Esat Etendilerin bir kısım kitapları, Merzifonlu Mus- tafa Paşa, Hasan Fehmi Paşa, Hâ- n Paşa İle Seretibba Ömer Efendi. nin, Manastırlı İsmail Hakkı, Haci Zihni Efendilerin ve en son İsmad Fenni Efendinin mühim kütüphanesi ve daha bir çok zevatın kiymetli ve lari bürada — toplan- miştir ve her gün Milli Eğttim Ba- kanlığı Ve teşkilâti. tarafından yüze lerce kitap gönderilmektedir Bina dahi tarihi ve mimarl kıyme: U halzdir, İkinci Bayazıdın vakfıdır camii İle beraber yapılmıştır. — Mimar Havreddinin güzlde bir eseridir. A şağı yukarı dört buçük asırlık eski Binbir İşle meşkul ve me ü olan Vali Ve Belediye Reisimizin — henüz burasını ziyaret edip — etmediklerini bilmiyorum. Kıymetli — vakitlerin birazını buraya da ayırarak ufak bir ziyaret ve tetkik himmelinde buluna 'ak olurlarsa büyük bir tehlikeyi ön lemek içih Jazım gelen harekete v bbüse derhal gecmek lüzüm . ve