12 Mart 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 2

12 Mart 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 2

Savfa £ Prof. Dr. Heisenberg'in Fen Fakültesindeki konferânsi Medern fizik, iki noktada fel- #efe ile temas halindedir Bunlardan — bitincisi — “âtaade bünyeRiNİN. vahdeti, — möselesidir v& Leukrippos ile Demokritin Sok- Fattan önceki felsefelerine uzan. maktadır. İkincisi ise “Maddenin renlitesi, meselesidir. Bu meseleyi modern fizik yeni bir görüşle aydınlatmış 've Descartes, Kant — pragmatik, positiviste gibi istikametlerle “ye- ni çağ,, felsefesini bünyelendiren modern” felsefe Sistemleriyle te- masa geçmiştir. Birinci temas noktasının tetki- kına girişmeden önce, Sokrattan önceki felsefi sistemin Inkişafını kısaca gözden geçirelim: Yunan felsefesi, — Thales'in şu Sözü ile başlar: 'Her şeyin başlangıcı sudur, Bu sözde, üç ana mesele mev- cuttur: a) Bütün lesi, b) Bütün meseleleri, hurafeye sapmadan — cevaplandırmak düvası, €) Kâinatı, yeknasak bir pren- sipe göre aninmak meselesi “Ana madde,, mefhumunun, va- ni, Şeylerin kutbiyetinden - doğan felsefi ana prensipi, “Mevcut ol- mak,, ve “Vicut bulmak,, tezadı. , flkönce Thales izah etmiştir. Heraklitte, “oluş,, mefhumu ön plâna geçer. Heraklit'e göre her fürlü “Vücut bulmanın, oluşun, Menşeini ateşte aramak, lâzım: dir. Sokrattan önceki bu / felseti inkişaf, tek ana maddeden, birçok Maddeler çıkararak hayatın, ren- gin tenevvüünü bu suretle — izah €den Anaxagoras ile, materyaliz- e doğru teveccüh etmektedir. Empedokles'e göre, hayatın te- meli, dört ana maddeden, yani foprak, su, hava ve ateşten iba- rettir. Leukrippos ve Demokritle, Sokrat - öncesi felsefe, materyı ylerin mengel mese- lizme geçiyor. “mevcut olmak,. ve “mevcut olmamak,, / tezadı, De- “boşl ve “dolu,, tezadı Demokrite — göre 'mevcut olmak,, mefhumu, hava boşluğunda ufacık ve tek bir nok- ta, (atom) üzerinde toplanmakta- dır. Asil “mevcut olan,, 1 temsil €den atom'un ise, haddi zatinda hiçbir vasfı yoktur. Her türlü ha- yat tezahüratını ve rengin tenev- vüünü, Demokrit, atomların ge- nişlemesi ve hareketi ile izah et- mektedir. “Şey,, in tadı veya ac- hdı, rengi veya kokusu zahiridir; harici tezahlrü yaratan şey, atom- Jarın hareketidir. Modern atom fiziginin bu felse- fe karşısındaki durumu acaba ne- dir? “Yeniçağda 18 inci — yüzyılda, Fransız maateryalistleri, atom ilmi ile tekrar Mmeşgul olmaya başin- dılar: Bilhassa Gassendi, bu me- sele çok çalıştı. - “Ana Mmadde,, rhefhumu, bunu, bölünme- #i artık mümkün olmayan, en ufak madde zerreciği tarzında anlayan tecrübi kimya neticelerine pek uy- gun geliyordu. Yeniçağ başlangı- Sında, fizik de bu görüşe iltihak ederek, kimyevi ana madde sayı: #i kadar atomun da mevcut oldu. Ru, umümiyetle - kabul edilmeye başlandı. Yani 18 inci #iğen atomu, hidrojen atomu, kır atomu v.s. gibi muhtelif atom- ların mevcut olduğu — neticesine yarılmıştı. 19 uncu asırda, — ana maddelerin sayım 92 ye çık- muşti ki, bu vaziyet, bilhassa Yu- nan felsefesi bkımindan — hiç de tatminkâr değildi. 19 uncu Yüzyıl başlangıcında, İngiliz âlim- lerinden Böyle, bütün ana madde- lerin, hidrojen atomundan hâsıl ol- duklarımı iddia etmek — süretiyle, bu nazariyeyi yıkmaya çalıştı. Bu hipotez, tamamen ispat edileme- mekle beraber nazariyatta, ana /maddeler sayısını tahdit etmek ce- Teyanını uyandırdı. 20 ci asırda atom, eski vasfını kaybetti. Bölünülmeyen 02 değil. 'tek atom vardır ve bu da Proton, Nötron ve Elektrondan müteşek- kil, yani bölünmesi mümkündür. Bugün artık, bu Üç parçanın da aynı “madde,, olduğunu, birbirle- rine tahavvül edebileceğini ve bu itiharla tek “madde,, nin mevcu- diyetini / söyleyebilmekle, Sokrat öncesi eski felsefeye dönmüş olu- yoruz. Biz de onlar gibi iddin ede- Tek diyoruz ki, madde (yahut biz- ce bundan farkı olmayan enerji) tektir. Saar hakkında İngiltere ve Amerikanın görüşü İngiltere Yüksek Komiseri, Adenaver andlaşmasının, Almanya sulhuna kadar devam edebileceğini bildirdi Berlin, 11 (YİRS) Saar ve Fransa arasında imzalanan andiaşma Üzerine Almanyadaki İngiltere yük- gek temsilcisine bir mektup yazan Batı Almanya Başbakanı Adenaver'in aldığı cevap açıklanmıştır. İngiltere yüksek temsilcisi Bir Brian Robertson, anlaşmanın — mü- yakkat bir mukavele olduğunu — ve BSaar hakkında kati kararın Alman- ya harış konferansında — verileceğini bildirmiştir. Modern atom fiziğinin felsefi esasları Modern atom teorisi buna nasıl cevap Veriyor? Modern atom nazariyes kişaf tarzlarını anlatamı; Köre, #ize ancak neticeleri ver. mekle iktifa edeceğim. Her şey- den önce ginu anladık Ki, iptlani zerrecikler, yevmi hayatın “şey deri, gibi bir "şey,, değildir. Ön: lar, bazı tecrübelerde zerre, ba: zılarında ise dalga şeklinde görlü- gürler. Halbuki — “dalgacık, — ve #zerrecik, mefhumları bizim için © kadar farklıdır. ki, her İkisini bir kabul etmek, bize tezat gibi gelir. Diğer taraftanı bu Ikilik, Tel- Sefi bir tahmınin neticesi değii, in kâr kabul etmeyen bir hakikatin ifadesidir. “İptidal zerreciği,, tarif ederken, bu mefhumun tamamen Anlaşılmış. olmadığını ve ancak mahdüt şekilde kullanılabileceğini Müdrik olmamız Tazımdır. Yani kullanacağımız kelimeler, mevzu- Umuzun, hem zerrecikler, hem de dalgacıklardan bahsettiği hakika- ti ile tezat halinde bulunmamalı. dir. Bu yüzden ise, vuzuhsuzluğa düşeriz. İptidal zerreciklerin yerini Ve süratini tâyin edebiliriz. Fakat, yerini sıhhatle tâyin edince, sürati Yüzühsüz kalır ve Bilâkis süratini fam olarak bulunca, yeri gayr malüm kalır. Yani atom, eaki fel- zefenin anladığı mânada bir şey dekildir Kant'ın “a priori,, mefhumu bi- ze, vaziyeti kavramaya — imkân vermektedir. Bizzat mekân ve za- manla mukayyet olduğumuz için, Boş bir mekân gözönüne getirebi. liriz, ama mekânın ademi mevcu. diyetini tasavvur edemeyiz. Yani mekân, bizim için “a prlori,, bir mefhumdur. Causalitâ (İiliyet) de de vaziyet aynıdır. Herhangi bir hâdisenin / olmamasını / tasavvur edebiliriz. Fakat, hâdise mevcut Olunca, “niçin, — sunlinin gayri mümkün olduğunu kabul edeme- yiz. Yani illiyet, bizim için, yine, #a priori,, bir mefhum olur. Şimdi ise, mefhumların vuzul- suzluğu ile beraber herhangi bir neticeyi önceden görmek imkân- aızlığı, bizi iliyeti de bir kenara Bırakmak gibi bir müşkülle kar- #ılaştırmaktadır. Bu mevzuda çok münakaşalar yapıldı. - Bugün, su netice ile karşılaşmış — bulunüyo- Tuz: Kant'a uyarak, illeti aramak mümkün, fakat mânasızdır; çün- Kü tabiat bize hiçbir ipucu ver. meyince biz de herhangi bir şey öğrenemeyiz. Denilebilir ki. bugün karşılaştığımız garip hakikat ve vaziyetlere, ne Kant, ne de mef- humları üygün - gelmemektedir. Bunun içindir ki, son zamanlar. da, illetle 2 meşgül / olmayıp, sirf 'tesbit,, Üzerinde İsrar eden posi- tivisme'in, yeni vaziyete daha uy- gun olduğu mütalâası İleri sürük- Mmeye başlandı. Fakat, bu - görüş de, vaziyete tam Intıhak etme. Mektedir;. çünkü en son vaziyet Şudür ki, hiçbir şeyi — tamamen teşahhüs ettiremediğimiz. — halde, “tesbit,, ile “tesbit etmekte oldu. Kumuz,, gerçeklerin arasında bo- calayıp duruyoruz. Diyebiliriz. ki, tabiati idealize eden klâsik fizik. “tesbit etmekte,, olduğumuzu ta- mamen bir tarafa atmıştı. Atom fiziği, gerçekin muhtelif ana du rumlara sahip bulunduğunu öğret. mektedir. Kendimizden — vazgeçe- miyecefimiz için, “Guanta,, tabi kasında, gerceğin Üst tabakaların. dan birini bulmuş oluyoruz. Kim- fizikten ayrı olarak, kendi temine sahip bulunmakla beraber, Çuanta nazariyesi sayesinde, fi- zikle kimya arasında riyazi bir ir. fibat bulmak mümkün olmuştur. Bu misal. biybloji ile patkoloji ara. Sında irtibat tesia edebilecek "üst fabaka,, Jarin — bulunabileceğini Köstermekte ve ileride bütün sa- Kalar arasındaki irtibatın tesis edilebileceği Ümidini uyandırmak- tadı Atomun yeknasak bir. —madde olup olmadığı hakkındaki — sunle, gimdi, geri dönecek — olursak, 19 uncu yüzyıla nazaran daha şüp- beli davranacağımız muhakkaktır. Atom, "sey, olmadığı için, bizce, gerçek değiidir. Çünkü, bize göre ancak “geyler,, gerçektir. - Basit konsepsiyonlarımız, “en - küçüğü, kavramaya kâfi gelmiyor. “Atom fiziğinin son buluşları, — bizlerin, yalnız “seyirci,, — değil, aynı za: manda “oyuncu, olduğumuzu. da öğTetmektedir. , Fransız - Saar Washington, 11 AA — (United Press) — Yetkili kaynaklardan bil dirildiğine göre, Birlesik Amerikanın kanaatince Saar bölgesinin şimdilik Almanyaya dönmemesi ve bu çevre nİN ekonomik bakımdan konomlsiyle birleşmesi lazımdır. Dı- #işleri Bakanı Dean Acheson bu hu- #usta nihaf kararın Alman sulh mü- Zakereleri esnasında alınacağını a- çıkça söylemlştir. Amerikada 52,271,000 nüsha | Acheson, Stalin'e cevap verecek gazete basılıyor. Roma 11 (YİRS) — New.Yorkta Beşredilen rakamlar, Birleşik Ameri- Kada intişar eden bütün gazetelerin günde 52271,000 nüsha bastıklarını bildirmektedir. Bir gazete nüzhasının iki kişi tarafından ele alındığı hesap edilirse, Amerika nüfusunun ücte iki- Binin hergün gazete okudu anlaşılır. Washington, 11 ALA, (Reuter) — Dişişleri Bakanı Dean — Acheson'un Ban-Franclaco'da - çarşamba ve pe gembe günleri vereceği — nutuklarda Stalinin nutkunu — cevaplandıracağı sanılmaktadır. Dişişleri Bakanlığı memurları A merikalıların Batı Avrupa ve Asya. da yaşıyan insanların Sovyet propa- gandasiyle yanlış yola sevkedilemi- yeceğini belirtmişlerdir. S Yabancılar, Rus gazetelerinin hepsini okuyamıyacaklar Elçi k 30 gazete tesbit edildi Londra, 11 (Nafen) — Sovyet Rut- ya Hükümeti, Rusya hudütları dahi- Tinde hulunan diplomatların eline pek 'az haber geçsin diye elinden geleni yapmaktadır. — Şimdi — öğrenildiğine göre, yabancı elçiliklere verilecek o- İlan gazetelerin isimleri de tesbit e- dilmiş ve bunların dışında hiç bir ga: zete veya mecmuanın yabancılara sa tılmaması istenilmiştir Moskovada neşredilen resmi bir ka- rarname gereğince yabancılara ancak 30 kadar gazete veya dergi verilebi decektir. Muhabirlerin — bildirdiklerine göre Sovyetler bilhassa Sovyet Halk Cum- hüriyetlerinde intişar. etmekte gazete ve dergilerin elçilikler tar findan — okunmamasını istemektedir Bu kadar geniş ölçüde tedbirlerin a: hnmasına ne gibi saiklerin sebep ol- düğü- açıklanmamıştır. olan Finlândiyada kabine buhranı Helsinki 11 ALA. (Afp) — On gün- den beri devam eden Fin Hükümet buhranı henüz halledilememiştir. Ya- Ti resmi müzakerelerde bulunan Ta- Tım Grupü Şefi Dr. Kekkonen ye kadar ancak sosyal demokratlar ha hazırlayıcı görüş - teatilerinde bu. Tunmuştur. Fin Parlâmentosunün en — önemli iki grapunun temsileileri arasındaki kereler bilhasaa — komünistlerin kurulacak kabineye iştirak — ihtimali üÜzerinde cereyan etmektedir imdi. Birleşmiş Milletler Genel kreteri, Komünist Çinin kontrolu taraftarı Lake-Success, 11 AL A (United Press) — Birleşmiş Milletler C Sekreteri Trygve Lle, dün komünist Çinin / Birleşmiş Milletlere — kabulü Kakındaki haklı prensipi — küvvetle desteklediğini teyit etmiş ve bunun Sovyet Rusyaya teslim olmak demek olduğu yolundaki ithamları - reddet- mülştir Trygve Lle “Ben aslâ Rusya istek- lerine uymayı teklif etmedim. Millet- ler Cemiyetinde ve Biri Müllet. lerde tatbik edilecek Devletler Hu: kukuna Ve sağduyuya uymasını — is. temekteyim.., demiştir Lie, münakaşa mevzuü olan muh- fırasında açıkladığı — “Ülkesinde fi len hâkimiyeti halz olan . ve halkın, kenitisine itaat ettigi ” hükümetlerin Birleşmiş Milletlere kabul edileceği, hakkındaki prensiplere tiyle Çin hakkın mak için Birleşmiş Milletlerin der- hal harekete geçmesini istemiştir Bununla beraber Lle, Sovyet boy kotlarını esefle karşıladığımı açıkla miş ve bu şekildeki hareketin - Çin Meselesi gibi önemli konuların hal. line yardım. etmiyeceğini fir. uymak süre Ja bir karara var söylemiş; Atom infilâkından sonra radyo-aktif bulut meydana gelmektedir Clermont Ferrand, 21 ALA, — 1946 da Puy de Dome zirv Rasathanenin şefi Hubert / Garrigve yüksek İrtifada yaptığı — mütenddit uçuşlar sonunda Bikini intilâkından meydana gelen bir çok radyo-aktif zerreler keğfetmiş bulunmaktadır. 1948 de ayni âlim Merignac suları kenarında Hava Bakanının da iştirak ettifi araştırmalar yapmış ve bun- dan başka Envitoh atolündeki in ktan ve gizli tutulan diğer tecrübe lerden meydana gelmiş olması kuv vetle mühtemel olan bir atam. bulu tu keşfetmiştir Hava Bakanı bu münasebetle atom | harbinin neticeleri hakkında — geniz açıklamaları ihtiva eden bir. broşüür yayınlamıştır. Bunda şöyle denilmek- tedir "Sayısız fenni vasıtaların Jacağı Silâhli çarpışma atomun . va- Sati radyoaktivitesinin vasıflarında önemli değişiklikler meydana getire- cektir. (ALp) ndeki kullar Atlantik Savun 1 nlsanda 'a Konseyi planıyor. Parin 11 (YİRS) — Kuzey At- Jântik Paktının Savunma Konse Yi 1 nisanda 'şehrinde toplanacaktır Yunanlılar. hariçteki paralarını toplamaya çalışıyorlar Atina 11 ( Dün Hanmış olan bir. kararna; tün Yunanlıların, Birlesik Ameri: 10.000 iste kada bulunan ve miktarı doları aşan hesaplarının ©ç drahmi'ye tahvil etmelerini mektedir. Bu karar etmek maksadiyle, — İttihaz edilmiştir VK olarak Papaya tatbik edilen ilhç. Vatikan 11 AA (Reuter) Vatikan çevrelerinden bildirildiği- ne göre adında yeni bir ilâç Papa 12 inci Pie'yi son de fa romatizma hastalığından teda. pa, geçen ay Eripten rahatsız kendisine bu Pilmiştir. Terkibi gizli tutulan yeni ilâç İtalyan doktoru Michele Picelotti tarafından bulunmuştur. İlk tecrübe İlâcın gelişmesiyle ügilenen, Papa'nın arzusu üzer, Vatikan Jâboratuarında. yapılmı: Kısa haberler YENİ İSTANBUL Atinaya giden arkadaşın Yunanistanda orduPlastirasa değil Venizelos'a rey verdi Askerlerin kendisini tutması sayesinde Venizelos'un partisi, S1 mebuslukla ikinci vaziyete geçti. Müstakbel Dışişleri Bakanlığı, günün kahramanı olan Venizelos'a verilecek Atina 11 (Arkadaşımız R. dan telgrafla) — Askeri se rolarından gelen son neticeler, Yuna- nistan Parlâmentosundaki mebunluk- Jarın taksim ediliş nispetleri üzerinde hiç bir değişiklik yapmamıştır. Çal- daris'in Halkçı Partisi 52 mebuslük- İ gene baştadır. Fakat buna muüka: bi —şimdilik sadece, kağıt üzerinde Meveut olan— merkezi partiler koali- zasyonu 130 mebusluğa sahiptir. An- cak, en dikkate şayan — nokta, son tasniflerden sonra Venizelos'un Libe- Fal Partisi S1 sandalya ile ikinci va- ziyete geçmiş, Plastiras'in partini ise 46 mebusla ikincilikten — üçünetüinge düşmüştür. Papaandreu'nun — partisi ise, 33 sandalya ile bunlardan sonre gelmektedir. Partilerin sıralanışların- daki bu değişiklik, iki noktadan mü- himdir: Evvelâ, bu vaziyet, ordunun Plastiras'a değil. Venizelos'a rey ver- diğini isbat eder, Sonra da, Venizelo- #'un konlisyon içinde bir şef durumu- 'nu ve mesüliyetini almasını temin e- der. Ve bütün bunlardan ehemmiyetli neticeler doğabilir. Ordunun Venizeles'a rey vermesi, Plastiras'ın solcu olmasından — şüphe eden Yunan politikacılarını teskin et- miştir. Bu politikacılar, Plastiras'ın ordu tarafından verilen reylere daya- narak, orduda değişiklik yapmak İti yeceğinden ve bu suretle siyaset ba- kımından şüpheli oldukları için teka tÜde sevkedilmiş bulunan bazı yüksek Tütbeli subayları tekrar hizmete ala cağından korkmakta idiler. Şimdi bu mümkün olmuyacaktır. Zaten — Mülli Savunma Bakanlığının bir Plastiras- çıya verilmesi de pek mühtemel de- Bildir. Müstakbel merkezi koş hil olacak bütün siyaset —adamları, buztin kendilerine sorduğum zaman, eçim netictlerinin orduya hiç bir te- sir yapmıyacağını bana teyid ettiler. Şayet orduda bir tensikat yapılacak olursa, bu ancak, Genelkurmay Baz- kanı Mareşal Papazos — tarafından, memleketin selâmeti için hiç bir teh- like arzetmiyeceği söylendiği takdır- de tatbik edilecektir. Diğer taraftan, Venizelos'un mer- kezl kogllyondaki. partilerin başında bulunması, müstakbel hükümetin u- muml politikası, bilhassa dış siyase- ü Üzerinde büyük bir tesir lera ede- ona da. Amerikada yeniden uçan ıhireler görüldü New-York, 11 (Nafen) day Evening Post harrirlerinden biri “Uçan daire, ler. den bazılarının dağlara carparak parçalandığı ve içlerinden ufak ce- setler çıktığı hakkındaki haberlerin yayınlanması Üzerine uzun bir ma- kale hazırlamıştır. - Amerikalı mu- harrir yabancı dünyalardan geldik- deri iddia edilen bu uçan dairelerin 'e gibi saiklerle gönderildiklerini a- raştırıyor Ve göyle diyor: “Son zamanlarda —Insanlar - tara- fından atom ve hidrojen bombaları. 'gin bulunmüş olması tehlikeli bir hal yaratmış ve bu durüm seyyarelerde- ki insanları endişeye — düşürmüştür Hidrojen ve atomla arzın infilâk et- mesi diğer seyyareleri de tehlikeye düşürceğinden bu mahlüklar araş- tırmalar yapmak İüzümünü — hisset: mişlerdir. Sık sık görülen uçan daı- relerdeki canlı mahlüklar tarafından verilen raporlara göre hareket ede- cek olan seyyareler idarecileri belki de arzı, kimseyi tehlikeye düşürme- sine imkân vermeden yoketmenin ca- relerini nraştıracaklardır. Satur- gazetesinin mu- Amerikan resmi makamları gu iki #ık Üzerinde dürmaktadırlar: 1 — Bu haberler tamamiyle — uy- dürmadır. 2 — Halkta umumt bir hastalık her tarafta “uçan dalre, ler göster- İ taşıyormuş. Salem (Ohlo) 11 (AP) — Es Avusturya Vellahtı Otto. dün Si lem'de verdiği bir nutukta, Ame: rika “Üzerinde sik sik görülen "uçan dairelerin, Rus haritacıla. Tni taşıyan vasılalar olabileceği ihtimalini derpiş etmiştir. Otto, Rusyanın harpten sonra Almanlardan ikisi tamamen seliş: miş bir halde bulunan dokuz tane V — tipi zilâh aldığını hildirmiş. ür. Babik vel dan bir tar 'ne getirdiklerini zannettiğini ileri sürmüştür. Köre Ame- 'General Gordon, “vapuru, komünist kontrolü altın: daki Şanghay'da bulunan Ai kalıları taşımak için kullanılacak- fır, Vapur önümüzdeki salı günü Manllla'ya gelecek ve ertesi gün Honkong, Şanghay ve Yokohama- 'ya hareket edeci Güney Afrika N Saygon 11 ALA. (Afb) — Gü: Airika Birlii Çin Hındistanı Müşterek Devletlerini resmen ta: 'bandıralı adiçiniyi R. Güyon, telgrafla bi riyor | cektir. Geçen gün bana verdiği mü- Takatta Venizelos, — Dişişleri Bakan- Jlğını şahaan kendi Üzerine almak is. dediğini söylemisti. Öğrendiğime gö- re, bu karar, merkezi üç partinin dün yaptıkları yeni toplantıda giddetli bir Münakaşaya sebep olmuştur. Papaan. dreu'nun da Dişişleri Bakanlığını is- tediği, artık kimse için bir sır değil. dir. Dünkü hararetli — münakaşalar esnasında Papaandreu, bunü tekrar yararla talep etmiştir. Fakat sonunda Plastiras'ın ricaları Üzerine vazgeç- meke Fazı olmustur. Onun için şim- di, —eğer bir merkezi kabine kuru- dürsa— Dişişleri Bakanının Venize: Jos olacağı, aşağı yükarı katidir. Bu vaziyet, Atinadaki resmi çevre- ler tarafından da çok daha emniyet- W olarak telâkki edilmektedir. Haki- Kâten, diş siyaset bakımından Veniz Jos, Yunanistanın — bütün dünya ile münasebetlerini geliştirmek husumun. da tam mânasiyle emniyet vericidir. Geçen gün kendisi bana, Batı demok- rat memleketlerle çok siki işbirliği Politikasını takip e Tür- kiye ile bağları - kuvvetlendireceğini söylemişti. Zaten — Yunan — halkının büyük ekseriyetinin de istediği. bu. dür. Hiç şüphesiz Plastiras da, bu mevzuda, seçimlerden sonra Hüzumlu bütün teminatı vermiştir. Fakat onun Siyasetine ait umum! hatların, Veni- zelor'unki kader sarih olmadığı da muhakkaktır. Bundan başka, Plastı- ras'ın kendi partisi içinde bile hangi nUfuz ve tesire tâbi olacağını, şimdi. den kimse kestiremez. O halde, yarın Plastiras Başbakan mevküine gelse de, Yunanistanda Ve- nizelos günün kahramanı - olacaktır Ancak, haris bir şahsiyet olan Gene- ralin, bu suretle ikinci plânda kalma- Za razı olup olmiyacağı henüz meç. huldür. Netice olarak şunu söyliyebi. liriz ki, Atinada bulunan müşahitler, Plastiras - Venizelos-Papaandreu'dan Mürekkep üç kişilik ailenin bazı güç ve fırtınalarla dölü bir. “mahrem' hayatı olacağını kestirmekte tama- men mutabıktırlar. Bu yüzden, mil- letin menfaatlerine uygun - şekilde devlet işlerini idare edebilmek. için, bazan birinin, bazan ötekinin ekseri: /a büyük feragat hissiyle hareket et Meleri lâzım gelecektir. mektedir. Fakat tanınmış bazı ilim adamla- ' bunların yabancı dünyalardan gel- | diklerine inanmaya — başlamışlardır. | Meksiko'nun ileri gelen metronomla- | | rından biri “Artık ben bu uçan dai- relerin yabancı bir diy lerine inanmaya, başladım, Bu teoriyi kabul etmekte olı adamları uçan datrelerin ya Merih veya Venüs sayyaresinden gelmekte olduğu fikrindedirler. Şimdiye kadar dünyanın dört bir tarafında bu uçan daireleri görenler olmuş, hattâ geçen hafta bir tepkili uçak bunlardan birini uzun müddet takip etmiş fakat yakalamınya vaffak olamamıştır. an geldik- demiştir. ilim Marshall Plânma dahil memleketlere Klâsik Tü programlar Programlarda - dört eserleri mevcut - bulunuyor Ankara, 11 (A. A.) — Amerika- nin Marshali Plânına — dahil / olan Kıraliçe Marş'nin dokuduğu halı arttırma ile satılacak. New-York 11 (AP) — Çücen tarafından yapılmış olan ha- martta New-York'a gelecek- tir. Bu halı, İngiltereye dolar te. min etmek için satılmaktadır. Ev. telif “yehirlerde - teşhir 'dilecek ve satış haziranda arttır. ma ile yapılacaktır. Bevin hasta Londra 11 (AP) — İngiliz Dı işleri Bakanı Ernest Bevin, astm ve kalb hastalıklarından — tedavi edilmek üzere bir hastahaneye tacaktır. Bakanlık, Bevin'in - hafta s tatilini istirahat ve tedavi ile ge- cireceğini belirtmiştir. Perşembe bünü 69 yaşında olan Bevin, birkaç zamandan beri ra- hatsız. bulunmaktadır Anavatanına mülteci olarak gir Dünya Vatandaşı Paris 11 A A, (Reüter) — 1 nu: maralı Dünya Vatandası olan 28 yaşındaki Garry Davis, Amerikan vizesi elde ettiği icin 19 martta Birleşik Amerikaya hareket ede- cektir. Davis, istikbal hakkındaki plân. larının henliz kati bir mahiyet ta: şımadığını dün akşam Reüter mü: habirine söylemistir. Marshall Plânı İdarecisi, icabında/ Russell Dorr Eskişehirli sanayicilerle konuştu sanayicilerimizin Amerikaya tetkik seyahatine gideceklerini bildirdi Eskişehir 11 (Hususl — sürette gi- den — arkadaşımız — bildiriyor) — Bugün Ankaradan şehrimize gel- miş olan Türkiyede Amerikan Yar- dim Heyeti — Başkanı Mr. Dorr Ticaret Odasında memleketin sanayicileri, konuşma | yapmıştır. Sınal kalkınmada — Mar- ahâll Plânının iki tatbik İstikameti olduğunu ve bunlardan birinin hu- susi teşebbüs sahiplerinin doğrudan doğruya bu plândan istifadeye baş- | yurmak suretiyle temin — edecekleri ardım, diğerinin z İara. fina mahâl birakılmamak — şartiyle “Türk Hükümetinin delâleti suretiyl sağlanacak hamleler olduğunu teba- TüZ ettirdikten sonra her iki kanal 'dan da Türk müteşebbislerinin ba- şarıya kavuşahilmeleri için Marshali Plânının çok ameli bir. tarzda ha- zırlandığına işaret eylemiştir. Bundan sonfa Marahall Plânı reğince Türk sanayicilerinin müspet işler başarabilmelerini sağlamak için| Amerikadaki tesisleri gezebilecekle-, rini ve bu seyahatlerde kendilerine kolaylıklar gösterileceğini - söyleyen Dorr icap ederse Amerikadaki tek- nişyen ve uzmanların da aynı mak- satla Türkiyeye dâvet olunmalarının uygun bulunduğunu açıklamıştır. İş adamlarının sorduğu sualleri ce- vaplandıran Amerikan Yardım Heye 'ti Başkanının sözleri Eskişehirde çok müspet bir tesir bırakmıştır. Gelişin- de olduğu gibi Vali, Emniyet Müdü. Tü ve Hava Tümen Komutanı tara- fından uğurlanan Russel Dorr, eşi ve maiyeti saat 16 da özel uçaklariyle| Ankaraya dönmüşlerdir. Gazi Eğitim Enstitüsünde Cemal Nadiri anma töreni Ankara, 11 (Hususi muhabirimi bildiriyor) — Gazi Eğitim Enstitüst Resim-İş Şubesi bu akşam mektep Salonunda karikatürist Cemal Na- dir' anmak Üzere bir toplantı yap- İngiliz kültür heyeti Küçük Tiyat- ro binasında çocuk tiyatrosuna ait bir. fotoğraf sergisi hazırlamı Bugün saat 12 de açılıp İlk olarak Basın temsilcileri tarafından gezilen sergide mücessem şekillerle 100 ka- dar resim teşhir edilmiştir. İngiliz kültür. heyeti — TTürkiye mümessili Mister Robert Mc. Nab dâvetlilere i- zahat vermiştir. Bir sözlü soru daha Ankara, 11 (Hususi — muhabirimiz bildiriyor) — — Burdur. Milletvekili Ahmet Çınar bugün BAM. Başkan- lğına verdiği sözlü önergede Başba: kan tarafından aşağıdaki hususların aydınlatılmasını istemiştir: Burdur H. P. si ehliyetleri şüp- heli bazı kimselere vülzlik. müsaa desi temin etmiş ve bu kimseler va- mtasiyle parti propagandası yaptır. maya başlamıştır. — Dinin siyasete Halk Partisi tarafından Alet edilme #i müvacehesinde hükümet ne dü- sünmektedir. Seyhan taştı Tarsus, 11 (A A.) — Sön gün- lerde bölgemize yağan yağmurlar d Jayısiyle Seyhan nehri taşmış ve il- ceye bağlı Kefeli, Köklü köyleriyle devlet çiftilğine ait olan arazi sular altında kalmıştır. Kaymakam, alınan tedbirleri yerinde incelemek — üzere gu baskınına uğrıyan bölgelere hare- ket etmiştir. .ve rk üziği ı gönderildi Türk kompozitörünün memleketlerin — müzik programın çalınmak — Üzere hazırlanmış - olan klâsik Türk müziği programı uçak- Ja Parise gönderilmiş bulunmaktadır Bu program beş eserden mürekkep- dir Necil Kâzım Akses'in — viyolonsel ve orkestra için yazmış olduğu poem, Ulvi Cemal'in köçekçeler süiti ile senfonisinin ikinci kusmı, - Adnan Saygun'un sihirli dansı ve Ferit A nar'ın prelüdü ile iki danmı. Klâsik Türk eserlerini — Marshali Plânı çerçevesi dahilinde dünyaya ta- nıtmak için girişilmiş olan bu hare- ket memnunlükla karşılanmıştır Öğrenildiğine göre, burada plâğa alınmış olan bu Türk eserleri — Pa- riste band Üzerine nakledilecek ve bunların türkçe İzahları fransızca, tercüme edilerek — eserler üzerinde daha geniş bir bilgi edinilmesine im- kân verilecektir. Bu klâsik Türk amı, Ankara Radyosu — müzik ri gefi Mesut Cemil ile kon- maestrosu Halil Onayman ida- ti Cumhur filâr- tarafından plâğa verilmiştir. Bestekârlar kendi eser- deri çalınırken orkestrayı bizzat tda- re etmişlerdir. resi altında. Riyaz monik orkestrası Vefa Lisesinin 84 üncü 12 Vrart 10n0 Müdalaaülukuk günü Dün, memleket içir hâdiseyi yaşayanlar, Eminönü Halkevinde toplanan halka hâtıralarını anlattılar bu mesut Bilânare, Hüsrev Gerede Atatürkün Glseler ve imisaller naklederek 'anlat. Daha' #onra Üniversite gençilti adına konuşan Orhan Birgit. — Cumhuriyetin, Müdafani Hukukçular tarafından gene: üz ettirmiş ve bütün 'Türk gençliginin olarak söz alan Prof. Dr. Sadi irmak “irtcalen heyecanlı bir konuşma nfani Hukuktan doğan 'ne- Atatürkün MT Müce: üzerinde oynadığı Yapılara; 'en Profi Trmake, “MEİ Mtüeadeleni nlmala Ordu terfi kanun tasarısı ve askeri memurlar Lise mezunü olup Yedek Subay Oku dunü bitirerek orduda fillt hizmetini We> Mal ettikten sonra Milii Savunma Ha Memurlar Kanununun 8 inci madğesine taokulun dününda tabali görmüş kimse: lar da diğer subaylar Fibi üç senede bir terfi ettirilmektedirler, Millet Meciisine sunulan yeni ordu Yerinde bir kadirşinanlık olur. Beden Terbiyesi, halk kampları açıyor. sürlüpü dağ Haziranda açılacak olan bu kampia- Bir İngiliz tiyatro münekkidi yarın şehrimizt geliyor münekkidi Mir. Alan Dent'in pazartest İstanbulluların Eskişehire yardımı devam ediyor Dün 28 bin lira daha bağışta bulunuldu Tetanbül Vüayetinde teşekkül Felaketaedeletine kalan vatandaşlara yardıma da- 3000, Zirant 2500 Halk Bankası do Banka Komerçiyale İtalyana 1000 Banko Dİ Roma 1000 Yapı Kredi B kası 1000 Ekspres Lok Sürpriz Gömlekleri 309 300 Kır Köleji işçileri 1513 Nu: ı S00 Aslan Tuğla fab. NaI A a00 D Tap: Papanın Veklli Münsetyör An. Si Mustafa “Topbaş #eriki 100 Özgüven — kardeşler Kazım Aühat 100 fagışlar İç alarının doğu taraflarında kar, diğer Yarın 'olan yerlerde yağmur şeklinde ol 'Kar kafınlıkları Karakösede 43, Kare- ân 17 am-dir n Güşük “acaklık sitırın — altindi Karste 2i en Yüksek w sifirin Üstünde Berlinde, v 1800 da