5 Nisan 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 2

5 Nisan 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 2

Bayfa 9 YENİ İSTANBUL 5 Nisan 1050 Teknik Üniversitesi cinayeti dolayısiyle Eğitim ve fikir hayatımızda mevcut olan emniyetsizlik Bizim eğitim hayatımızda 1908 den beri tam bir. kararsızlık göze çarpmaktadır. öteden beri ehemmiyet Biz en son fikirleri almak — gayretiyle hatalar düşmüş ve bu yüzden “yurdumuzun özelliklerini unutmuşuzdur. İSTANBUL. Teknik Üniversitesinde işlenen cinayet, her Türk vatan- daşında çok derin bir nefret uyan- dırmıştır. İler Bankası hesabına - kuyan genç bir öğrenci, değerli bir bilginimizi tabanca ile öldürmüştür. Cinayetin sebebi ise bu öğrencinin beş sömestr içinde aynı dersten bo- “yuna dönmüş olmasıdır. Sınıf geçememek yüzünden öğret- menini dövmek, yaralamak, öldür- mek teşebbüsü, yalnız İstanbul Tek- nik Üniversitesinin tanıdıfı bir gey dekildir. İmtihan zamanlarında böy- le ihtimalleri düşünerek büyük — he- yecanlar — geçirdiklerini — bildiğimiz Türk öğretmenlerinin sayıca fazlalı- fını hatırlamakla çok Üzüldüğümü- zÜ burada açıkça — söylemek İsteriz. Bu olaylar, bizim geniş / ölçüde bir ekitim buhranı geçirmekte oluşumu- zun birer delilidir. Buhranın nasıl doğduğunu anlatmak bakımından ye- ni okul hayatımızın kurulmak üzere bulunduğu yıllara kısaca göz gezdir- menin faydası vardır. İncelemelerde bulunmak Üzere Al- manya'ya gelmiş olan eski Maarif Vekilimiz Necati'den bir gün bir tel- graf almıştım. Bana Leipzig'deki ad- resini bildiriyor ve mutlaka görüşme- mizi istiyordu. Ağır bir hastalıktan yeni kalkmış olduğum halde seyahâ- 'Hi göze almıştım. Saatlerce süren ko- nuşmamızın konusu doğrudan doğrü- ya yürdümüzün — kültür hayatı ldi. Necati, kendisine sunulan projeler- den, raporlardan, yapılan sözlü tel- kinlerden gikâyetçiyöl. “Kardeşim Nermi, diyordu, çocuk ekitiminin ne kadar da bitmez tü- kenmez istikametleri varmış. Herkes kendine göre bir fikir ileriye sürü- yor ve arkasından da bir âlimin adı- B yapıştırıveriyor. Ben, bu birbirine aykırı fikirlerin arasında şaşırdım, kaldım. Sen, bana bütün bu peda- goji cereyanlarını hulâsa eden bir ki- tap bulmalısın. Bunu taahhütlü ola- rak Ankara'ya, benim adresime gön- der. Dikkat et, yalnız benim adıma. Çünkü; vekâlette kaybolabilir. Ben Bunu tercüme ettirdikten sonra' oku- 'Tum ve ona göre kararımı veririm.” Necati, son derecede haklıydı. Yur- dumuzun, kendisine göre, bir eğitim Şolitikası olmalışdı. Biz en son fikir- deri almak gayretiyle öteden beri e- hemmiyetli hatalara düşmüş ve bu yülden yurdumuzun özelliklerini u- nutmuşuzdur. Halbuki; eğitim hayatı mutlaka eğitim konusuna göre ayar- danmak zorundadır. Eğitim konusu, daha doğru bir deyişle, eğitim ger- gekliği ise kültür hayatımızın özel- diklerinden başka bir şey dekildir. Bizim eğitim — hayatımızda 1908 den beri tam bir kararsızlık — göze çarpmaktadır. Biz burada Emrullah Etendi'nin — projesinden — başlıyarak zamanımıza değin hazırlanmış rapor- ları incelemek fikrinde değiliz. Yal- Tuz genel bir fikir vermiş olmak için tahsil hayatımızı bir zamanlar Fran- #ız modeline göre — kurarken biraz Yazan : M. NERMİ temine sarıldığımızı hatırlatmak terim, Fransız ve Alman eğitim siz- temlerinin kendi kültür gerçeklikle- rine göre düşüünülmüş olduğunu söy- lemeye bile Jüzüm yoktür. Bü iki memleketteki çeşit çeşit çocuk eği: timi cereyanları da, sosyal düvaların genel gelişme şartlarına göre düşü- nülmüş fikir hareketleri olarak de- gerlendirilmelidir. - Biliyoruz ki; Av Tupa cemiyetleri bir çok zümreler- den ibarettir ve bu zümreler, umu- miyetle sosyal birlikler ve partiler geklinde belirmektedirler. Eğitim ide- elöjilerinin çokluğu ve renkçe birbi. rinden ayrı ayrı oluşu bundan ileri gelmektedir. Biz, onun için, sosyal yapısı neticesi olarak cemiyetimizde henüz doğmamış olan bu zümrelerin eğitim ideallerine nasıl bağlanabili- riz? Çağdaş eğitim sanatının en gözde bir tezine göre her gencin ferdi bir müamele — görerek kendi imkünları çerçevesinde gelişmesi Jâzımdır. Fa- kat bu fert, nihayet, kendi toplulu- ğunun bütün temayüllerini, görenek- lerini, geleneklerini, kısacası ruhunu dile getiren ferttir ve bu özellikleriy- le de, hiç şüphesiz, başlıbaşına - bir geydir. Bundan da anlaşılıyor ki; bü- yük bilginlerin adlariyle anılan eği- tim cereyanlarını benimsemeye kal- kıştığımız zaman bile başka tipte bir fertle eğitim işlerimiz olduğunu mut- Jaka düşünmek zoründayız. Hele, bu bakımdan, bizde henüz- doğmamış zümreleriri eğitim dâvaları, bizim için büsbütün konusuz sayılmalıdır. Avrupa'da, bilhassa — Almanya'da, büyük bir başarı vâdeden pedagoji gistemleri, ilkönce, bu gaye için ku- Yulmüş birkaç deneme okulu'nda yıllarca kontrol edildikten sonra ver- diği neticelere göre — değerlendirilir. Zaten nesil yetiştirme dâvasında baş- Ka türlü hareket etmek, — nesilleri tecrübelere feda etmek demektir. Ar- tak bilmeliyiz ki; eğitim sistemimiz- deki kararsızlık, daha ziyade, eğitim konusunun kesin bir surette tesbit edilememiş olmasından ileri gelmek- tedir. Biz bu dâvayı ne kadar erken gözebilirsek, nesillerimizin yetişme- sinde o kadar doğru hareket etmiş olufüz. Anormal- ve patolojik fert- ök, eğitimini “süzgecinden Sıvışabilir. der Fakat - bütiplerin bir değer gb yaşamasını ve bu suretle başkalarına 'tesir etmesini imkânsız birakan sağ- Jdam bir eğitim disiplinine — şiddetle ihtiyacımız vardır. Hattâ gerekirse, eğitim hayatımızı kanunlarımızda ya- pacağımız değiştirmelerle de destek- demeliyiz. Yarı aç yarı tok yaşıyan Türk öğretmenini, bu idealist Insanı, artık, Damokles kılıcı altında yaşa- maktan kurtarmalıyız. Sınıf geçemi- yenlerin, tembelliklerinden utanmak- sızın, verdikleri iğrenç örneklerin or- 'tadan kalkması ve eğitim hayatımı- zın tam bir emniyete kavuşması 1â- zımdır. Bir ilim şehidini vatan top- raklarına birakırken bunu, istiyoruz. İlmin arkasında ne bıçağın, ne de sonra, bundan vazgeçerek Alman sis- 'tabancanın gölgesi bulunmamalıdır. “Avam Kamarasında komünizmle mücadele için yapılan görüşme Memleketin güvenliğini ilgilendiren işlerde komünizmle ilişiği olanlar yerlerinden uzaktaştırılacak Londra, 4 (AP) — İngiltere Baş- bakanı Attlee, bugün, Avam Kamara- sında verdiği bir beyanatta, koml- nistlere hayati hükümet mevkilerin- Ucan d:;irelet hakkında haber Bir Amerikan mecmvası bu hususta müphem bazı izahat veriyor Washington, 4, AA (AFP) “US. News and Worlâ Raport” ad- hi Amerikan dergisinde uçan daire- lerin tasvirine tahsis edilmiş bulu- 'nan makalesine cevaben — Harbiye sözcüsü, dün öğleden sonra, Bahri- 'yenin epeyce evvel yuvarlak biçim- de bir deneme cihazı ile tecrübeler yapmış olduğunu fakat ilk defa ola- Fak iki sene önce — mevcudiyetleri kaydedilen uçan dairelerin görülme- #inden sonra bu çeşit hiçbir. mode- lin havalanmadığını bildirmiştir. Sözcü, derginin makalesinde uçan daireler için verilen tasvirlere uya- bilecek cihazlar üzerinde hiç bir de- 'neme yapılmadığını ve yuvarlak bi gimdeki cihaza gelince bunda gizli bir gey olmadığını, zira gösterilerin 1046 ve 1647 de basın temsilcileri ö- nünde vuku bulduğunu ilâve etmiş- tir. Bözcü sözlerini göyle bitirmiştir: Bu cihaz mühendis Zimmerman'ın plânlarına göre imal olunan — 1860 kilo ağırlığında bir modeldir. Buna Mmukabil iki yıl önce Chance Voueht mülesseseleri tarafından yapılan ci- de yer verilmemesi siyasetine ciddi- yetle devam 'etmekte olduğunu bil- dirmiştir. Attlee beyanatını, — muhafazakâr. Mmebuslardan sir Waldron Smithers'in, komünizme kargı sempatileri — olan Harbiye Bakanı Stranchey ile $ vunma Bakanı Emanuel Shinwell'in kabineden çıkarılması hakkında yap- 'tığı müracaat üzerine vermiştir. Attlce, kabinesinde bulunan bu iki bakanı şiddetle müdafaa etmiştir Bugün Sir Waldron, Başbakan Attlee'ye gu suali sormuştur: 'Kendisine gönderilen malümat ve isimlerden sonra, Başbakan, güven- lik bakımından son derece önemli 0- Jlan branşlarda çalışan komünistleri temizleme siyasetine devam edecek midir?, Başbakan bu sunle şu cevabi ver- miştir: “Memleketin güvenliğini ilgilendi- ven işlerde, herhangi bir komünistin. veya komünizmle ilgisi olan bir kim- senin kullanılmaması, hükümetin si- yasetini teşkil etmektedir. Bu siyaset, gimdiye kadar olduğu gibi şimdiden sonra da sıki bir su- rette tatbik edilecektir. Muhafazakâr mebuslardan Martin Lindsay, Komünist Partisine mensup 2000 kişinin İngilterede öğretmenlik- de İştigal ettiğini bildirdikten - sonra gunü sormuştur: “Acaba — Başbakan, — öğretmenlik mesleğinin devletin hayatiyetiyle oy- nayan bir meslek olduğuna kani mi- dirler?,, Attle gü cevabı vermiştir: “Anladığıma göre, öğretmen sını- fına dahil olanların siyasi görüşleri 'ne olursa olsun, bunun öğretmenlik- haz aslâ uçmamıştır. leriyle ilgisi yoktur., İtalyan - Dışişleri Bakanının - beyanatı Birleşik bir Avrupa için Avrupa devletlerinin hükümranlık haklarından fedakârlıkları lâzımdır. Roma 4, (YİRS) — İtaly işleri Bakanı” Kont Sforza, — basına erdiği beyanatta, “Avrupa Konseyine çok ehemmiyet verdiğini ve Avrupa- din teşkilâtlanabilmesi İçin, Avrupa milletlerinin — hükümranlik — hakla: rından fedakârlık etmeleri icap et tiğini” tebarüz ettirmiştir. Bu - su. retle — teşkilâtlanacak — Avrupanın, bir taraftan Amerika ve öte taraftan la Rusya arasında müsavi kuvvette bir teşekkül haline — geleceğini te- min eden Kont Sforza, Bonn — hü- n Di kümetinin, Avrupa Birliğine iştirak edecefini ümit ettiğini, bunun hem Avrupa ve hem — de Almanyanın menfaatine olacağını ifade etmiş ve İtalya - Yugoslavya Mmünasebetlerine geçerek İtalyanın bu hususta her iki memleket Belgradda im: zalanan anlaşmaya riayet edeceğini söylemiştir Batı Almanyanın Avrupa Birliğine girmesi gecikecek Frapkfürt 4 AA. (AFP) — Dün akşam Frankfurt radyosu tarafından yayınlanan — Hiristiyan — Demokrat Parti basın servisinin haberine ina- nılacak olursa Batı Almanyanın Av rupa Konseyine girme hususunda a- Jacağı kararı daha uzun mülddet bek- lemek Jâzım gelecektir. Mühtelif Alman partilerinin — bu mesele karşısındaki halihazır - duru- munu gözönüne alan Adenauer, 402 mebustan 190 inin Almanyanın — Av-, rupa Konseyine girmesini kabul ede- ceklerini hesaplamıştır. Bazı istinkâflar hesaba- katılırsa, bu rakam ekseriyeti sağlıyabilecek- tir, ancak bu kadar önemli bir ka- rar için bu, çok zayıf bir ekseriyet- ti Bünün içindir ki - Hiristiyan De- mokrat Parti basın servisi daha bü- yük bir ekseriyet elde etmek Üzere hükümetle parlâmento grupları ara- sında uzun müzakereler yapılmak lâzım geldiğini tahmin etmektedir. Yuncn Savunma Baktını Atina, 4 ALA, (Reuter) — Başba- kan Sofokles. Venizelos " Başhakan fardımcısı Panayotis Kanellopulos'un istifası Üzerine Kara, Deniz ve Hava Bakâfı olarak yemin etmiştir, Dünya vatandaşsı Amerikaya muhacir olarak gi New-York, 4 A.A, (United Presa) - Vatansız olmayı tercih eden Garry Davis, nihayet dün muhacir olarâk dünyanın Birlesik Amerika denen bu Kısmına kabul edilmiştir. Fakat D vis bunun sadece bir ziyaret oldu- gunu söylemiştir. Bavis iki sene ev- Wel dünya vatandaşı olmak için ter: kettiği Amerika. vatandaşlığını — ye- niden kazanmak niyetinde değildir. Davis karaya çıkmadan evvel muhş ceret muayeneleri için dört gün ge cikmeye mecbur olmuştur. İngilterede komünizmle savaş Paris, 4 (YİRS) — İngiltere Baş- bakanı Mr. Clement Attlee, — komü- nistlere karşı tatbik edilen siyasetin devam edeceğini ve İngiliz devlet da- irelerinde önemli makamlar işgal e- den komüniştlerin mevkilerinden der- hal uzaklaşırılacaklarını — belirtmiş- tir. İşçi Partisinin ekseriyeti ikiye düştü Londra, 4 (YİRS) — İşçi mebus- lardan Gianville'in dün akşam - 80 kakta geçirdiği bir kaza neticesinde 'ağır yaralanması Üzerine İşçi Parti- sinin parlâmentodaki ekseriyeti şim- dilik iki sandalyeye inmiştir. Giyaben idama mahküm edilen Macar subayı Budapeşte, 4 (AP) — Bildiri diğine göre, Macar — ordusunun yüksek — rütbeti — subaylarından Ferenc Farkas de Kisvarnak, gı yaben yapılan muhakemesi * 8- nunda İdama mahküm edilmiş- tür Kendisinin Avusturyada — yaşa akta — olduğu. — söylenmektedir Serveti müsadere edilmiştir. Devlet hizmetine alınan Amerikalı Cumhuriyetçi New-York, 4 ALA. (AFP) NewYork Times gazetesinin W #shington diplomatik — muhabirine göre, Başkan Truman sabık âyan üÜyesi Cumhuriyetçi John Foster Dülles'ü fevkalâde Büyükelçi tâ- yin edecek, ona Japonya İle ya- Pılacak barış andlaşmasını hazır lamak ve diğer bazı siyaset me selelerini incelemek vazifesini ve- Tecektir. Diğer taraftan, Güney Afrika- dan avdet eden Dişişleri Bakanlı- Kının müstafi — özel — müşaviri George Kennan, muhabire / göre, Afrikada yapmayı tasarladığı se- yahatten vazgeçmeyi ve / Londra konferansına kadar Dişişleri Ba- kanlığındaki vazifesine devam et. meyi kabul etmiştir. mi İ bestçe seyahat Kısa haberle! Devlet Başkanının Konya seçim nutku İnönü, siyasi havanın yatışması lüzumu üzerinde durdu Konya, 4 (ALA.) — Cumhurbaşka- n bügün saat 10 da Konyaya gelmiş- ler ve Hükümet Meydanında aşağıda- Ki konuşmayı yapmışlardır: “Konyalılar, aziz hemşerilerim, Konyadan' adaylığımı koymak için, memleketin — büyük — teşekküllerini temsil eden seçkin —vatandaşların, Halk Partisinin merkezde ve ildeki bütün teşkilatının arzularını bildiren tekliflerine muhatap olmakla bahti- yar oldum, Konyalilar bana — müstesna — bir muhabbet göstermişlerdir. Kendileri- 'ne minnettarım. İki yerden başka a- daylık koyma imkânı olmadığı için, Konyanın milletvekili şerefi ile yapa- bileceğim hizmetleri yine Konyalıla- Ti memnun edecek sürette ifa etme- 'ye bütün gayretimle çalışacağım. A- Tamızdaki itimat ve muhabbet bağ- Jarı, Konyalılarla işbirliği halinde, ö- nümüzdeki devrede gayretlerime kı İnvuzluk edecektir. Mdet politikasını bütün partiler ret ve tasfiye etmelidirler Yeni ,devrede memleketin — siyasl hayatında huzuru, istikrarı temin et- mek ve siyaset mücadelelerimizin sa- lim istikametlerde, normal ve verimli bir mahiyet kazanmasına / çalışmak, başlıca hedefimiz olacaktır. Bugünkt politika havamızın, her siyasl parti içinde şiddet hastalığından kurtula- rak istikrara varmasını, gözönünde, büyük mesele olarak — canlandırı Yum. Şiddet havasının türlü tecelli- deri, bugün, sükünet içinde, verimli olarak memleket meselelerini hallet- mek imkânını güçleştiriyor. Hakika- te gözümüzü yummamızda bir fayda yoktur. Memleketin bugün — eriştiği tekâmülden sonra, son merhaleyi at Jaması için, yeni seçimin, millet ta- rafından bütün siyaset / hayatımıza salim istikameti tâyin etmesi lâzım- dır. Mizaçları ve istidatları birbirinin l aynı olan vatandaşlar arasında şid- det yolü ile bir iç politika nizamı te- esvüscetmesine imkân yoktur. Şiddet Politikası prensipleri, umuml - tema- yülün icaplarına kendini uydurarak, siyasi bünyemizden kalkmak lâzım- dır. Seçim mücadelesi esnasında va- tandaşlar arasına girmiş olan itimat- sızlık havasının kısa yoldan kalkaca- Bıni ve kaldırılacağını — söylemeleri, mühalefet / partileri için büyük bir hüsnüniyetin hayırlı bir tezahüirü o- Jacak ve bu hareketten onların iz- zeti nefisleri hiçbir suretle incinmi- yerek, memlekete büyük bir emniyet ve itibar getirecektir. Demokrat Partiyi 12 temmuz hattına avdete düvet Başlıca muhalefet partisinin en Tâhiyetli resmi müessesesinde - kabul edilmiş olan prensipler ve bu pren- giplerin istinat ettiği felsefe, yanı, 12 temmuzun tek taraflı bir borç senedi olması nazariyesi, haksızdır. Bunla- rın hiçbir yanlış anlamaya — mahal vermiyecek surette tashihi ve iptali, siyasi hayatımızın ileride inkişafı 1 çin, flk yapılacak esaslı iş olacaktır. Ben de bilirim ki, bir kongrede ve- rilmiş olan kararlar, yine bir kongre- de düzeltilebilir. Ve bu seçim günle- Yinde muhalefet partilerinin kongre yapmaları imkânı'da yoktur. Şimdiye kadar bu imkânlar üzerinde çok mü- nakaşa edildi. Geçmiş olan zama- 'zun neticelerini vuzuh ile müşahede etmeye —mecburuz! Şimdi köngre yapılamasa — bile, seçim zamanı - Çin, siyazl partilerimizin bazı valtler yapabilmeleri, memleketin âtide ala- cağı istikameti görmesi için büyük Kolaylık olacaktır. Muhalefet partileri 12 temmuz be- yannamesinin iki taraflı olduğunu ve 1949 kongresi ile alınmış olan şiddet kararlarının iptalini gelecek kongre- lerine teklif edeceklerini — söy! lirler. Bu suretle, memleket, İngiltere - Sovyetler Birliği diplomatik münasebette İngilizler, Rusya ve diğer demirperde *memleketlerine karşı illeme tedi Londra - (Hususi) Sövyetler Birliği ve başka demirperde mem- leketlerinde ecnebi diplomatların ser- yapabilmeleri tak- yidat altına alınmıştır. Milletlerarası kanun ve âdetleri - bugüne kadar azami iyi niyetle tatbik eden Büyük Britanya hükümeti kendi diplomat- Jarına karşı tatbik olunan ve mede- niyet esasları ile katiyen kabili telif| olmiyan Sovyet üsüllerine karşı mi-, silleme tedbirlerine başvurmağı göze alacak midır? Geçenlerde Avam Kamarasında hükümet namına ko- nuşan Büyük Britanya Dişişleri Ba- kanlığı Müsteşarı Ernest — Davlesi göyle demiştir: “Bugüne kadar İngiltere —misille- me tedbirleri almaktan imtina et- mişse de bu tek taraflı durumun ile- debet devam edeceğini katiyen vâde- demeyiz. Mesele salâhiyetli makam- darca ciddi surette tetkik olunmak- tadır. Eylül 1948 den itibaren Moskova- daki Büyük — Eiçiliğimiz mensupları şehrin etrafında otuz mil mesafelik bir dairenin dışına çıkmaktan aliko- nulmaktadırlar. Herhangi bir ufak gezi için Sovyet makamlarının hu- susi müsaadesine müracaat etmek prensipi bir mecburiyet — haline ge- tirilmiştir. Sovyet kontrolu altında — bulunan Bulgaristanda memleketin - üçte biri ecnebi diplomatlar için memnu mın- taka ilân olunmuştur. Diplomatlar Güvenlik Konseyinin muayyen zamanlarda toplanması isteniyor Lake Success,, 4 ALA, (A.P.P.) — Nisan ayında Güvenlik Konse- yine başkanlık edecek olan Misır Temsilcisi Muhammed Fevzi Bey, Birleşmiş — Milletler/ radyosunda yaptığı bir konuşmada, Batı ile doğu arasında ayrılığa 'sebep olan ehemmiyetli meseleleri incelemek Üzere Güvenlik Konseyinin muz yyen zamanlarda toplanması yolun- da Teygve Lie'nin ileri / sürdüğü teklifi desteklemiştir. Amerika - Mısır askeri görüşmeleri Kahire, 4 (A. P) — Birleşik Amerika Ordu. Kurmaybaşkanı General J. Lavwton Collins, Mısız rın ileri gelen askeri şahsiyetleri ile müzakerelerde bulunmak mak- sadiyle dün uçakla buraya — gel- miştir Beraberinde dört Amerikan al- bayı bulunan General Collins Ka- hirede doğruca Abidin Sarayına giderek, defteri mahsusu, — Kıral Faruk'a bir hürmet nişanesi ola- yak imzalamıştır. Collins, Mısıra, Suudi — Arabistandan — gelmiştir Kendisi burada perşembeye kadar kalacak sonra, Amerikalıların bü- yük bir hava Üssüne malik olduk- darı Trablus'a gidecektir. leri almak için karar vermek üzere bulunuyorlar Tesmen bu bölgenin dışında serbest- çe seyahat — edebilmek salâhiyetini Haiz iseler de yapacakları ” herhan- &i bir seyahat hakkında Bulgar ma- kamlarına — tebligatta — bulunmaları zarurl kılınmıştır. — Rumanyada da yasak bölgeler sayısız miktardadır. Bugüne kadar herhangi bir seyahat hususunda Rümen makamlarına mü- racsat etmiş olan Elçiliğimiz dalma sıkıcı zorluklarla karşılaşmıştır. İngiltere hükümeti bu vahim du- rüm hususunda — endişesini duyur- maktan kendini alamaz. Bu gibi â- detler medeniyet prensiplerine- hür- met gösteren ve rejimlerinde gizliliğe aslâ yer vermiyen / memleketlerdeki Adet ve üsüllerle telif olunamaz.” Londra'dan bildirildiğine göre, İn- Bilterede Sovyet ve peyk devletleri- 'nin büyük ve orta elçiliklerinde yüz. lerce memur çalışmaktadır. - Sovyet Sefaretinde otuz kadar memur dip- Jlomat. sıfatını taşımaktadır. bundan başka yüz kadar memur da vardır. Londra - Kopenhag hava rekoru Londra, 4 (YİRS) — Londra — ve Kopenhag arasındaki - uçuş rekoru, bugün tepkili bir İngiliz avcı uçağı tarafından kırılmıştır. 980 kilametre- lik mesafe, 68 dakikada — alınmıştır. Bu rekor, geçenlerde bir tepkili yol- cu uçağı olan Comet'in derecesinden 13 dakika eksiktir. Tunus'ta tevkif edilen nümayişçiler Tunus, 4 (A. P.) — Pransız H berler Ajansı tarafındansbu sabah bildirildiğine göre, dün, Ameriki dan gelmiş olan silahların boşaltıl masına itiraz eden nümayişçiler- 'den sekiz kişi tevkif edilmiştir. Tunuslu barış müdafileri tara- fından yapılmış olan bu nümayis, İsçi Sendikaları binasında vuku bulmuştur. Sonra sokaklara çık- mışlar ve polis tarafından - dağı- tılmışlardır. Dördüncü madde ve Asya New-York, A ALA. (United Press) — Hükümet” tefsircisi Francis Valeo'ya göre Asyada nü> fus meselelerinin haiz olduğu hemmiyet gözönünde tutulacak o- lursa dördüncü maddenin Uzak- doğuda tatbiki sadece bu bölgede #imdi mevcut olan düşük hayat şartlarının daha geniş insan küt lelerine teşmiline — yarayacaktır Valeo bunu önlemek için üç çare mevcut olduğunu söylemiştir; 1 — İstihsali arttırmak, 2 — Geniş ölçüde muhaceretler, 3 — Doğum nispetini azaltmak- Hi Politikasının — siyasi — partilerimizin bünyesinden kısa zamanda ve herhal- de kaldırılacağına emin olur. Bu hal, muhalefet partileri için büyük — bir muvaffakıyet ve memleketin hali ve Atisi için büyük teminattır. C.. P. nin demokratik bir rejime geçme kararı olddidir. Konyalılar, Aynı mevzular üzerinde günlerden beri israrla dürüyorüm. Bügünkü se- viyesine varmış olan demokratik re- #imin feyizli bir çalışma devrine gir- mesi, Öşiddet üsüllerinin " herhalde memleket bünyesinden kaldırılması- na mütevakkıf olduğunu aşikâr. bir sürette görüyorum. Memleketin — si- yaset havasında salim bir İstikan tin teessis edememesinden, hattâ bu teessüsün uzun bir tekâmül devrine Mmuhtaç olmasından endişe ediyorum. Biz, hiçbir hatalı yolda ımrar etme- mek kararındayız. Memleketin bün- yesini salim demokrasi — teşkilâtına bağlamak için hiçbir gayretten geri durmayacağız. Anayasanın değiştiril- mesini ve yeni meclislerle devlet re- isinin münasebetlerini, garp usulün- de demokratik prensiplere bağlamak için, her gayreti sarfedeceğimizi söy- iüyoruz. Vatandaşlarımın, bizim. sabrımızın ve tahammülümüzün, uzlaşma zihni- yetimizin derecesinden şikâyet — et- meye sebepleri yoktur zannediyorum. Belki bazı vatandaşların, daha çabuk hareket, daha çok isabet ve dirayet iddlaları, bize karşı da müteveccih- tür. Yüzlerce “seneden beri kurulama- Miş olan bir geniş hürriyet rejimine memleketin intikalini, — vatandaşın mal ve can emniyetini tehlikeye uğ- ratmaksızın, temin etmek — meselesi- 'nin çok muğlâk ve çok güç olduğu- nu, vatandaşlarımın insaf ile muha- keme etmelerini isterim. Biz, şiddetli tecavüzlere uğradık ve hâlâ uğruyo- ruz. Uzlaşma teşebbüslerimiz, en va- him iç ve dış hâdiseler karşısında bi- le kolaylık ve yardım görmemiştir. Bizim kusurlarımızı bu şartlar için- de tartmak icap eder. Nihayet, bu- Bün — vardığımız merhalenin, — bu memleket için büyük bir muvaffakı- yet olduğu, memleketin içinde büyük vatandaş kütlesinin ve memleketin dışında geniş medeniyet âleminin tak- dirine mazhar olmuştur. İnönü, şahsına yapılan tarirlerden müteessi Beyanatım üzerine bir çok muhit- lerden ve gazetelerden bana tevcih edilen ithamları, vatandaşlarımın in- af He muhakeme edeceklerine güve- niyorum. Hareketimin saiki, — seçim snasında kendimi milletvekili seç- tirmek için gayretle başlamıştır. Bunun, bir taraflgörüşlere muha tap olması tabildir. Fakat, bu müna- sebetle memleketin huzuru meselesi- ni, iki siyasi durumun, karşı karşıya mütalâa edilmesini, memleketin idra- kine, açık bir surette koymak isti- Siddet poljtikasının âtisinden — sa- kımıyorum, Partisi içinde en büyük salâhiyet mevkilnde olan politikacı- dan telkin olunan şiddet sözleri ve şiddet siyasetleri, memleketin ucuna ve vatandaş tabakalarının en tecrü- besizine gidinceye kadar, endişe ve- geklller alıyor. İktidarı kötüle- mek için tevessüll olunan tedbirlerin bir kısmını, kendi nefsimde, tecrübe ile biliyorum. İzmirin bütün köyle- rine kadar benim için ne uydurmalar yayılmış olduğunu, hayretle ve hep beraber gördük. Birçok yerde Vatan- daşlarım beni sadece ayakta, yürür ve konuşur görmekten memnun - ol- muşlardır. Çünkü, onlara, sıhhatim ve çalışmam hakkında en fena telkinler yapılmıştır. Daha- birçok misaller söyliyebilirim. Şiddet politikasını, memleketin güzlde şahsiyetleri de reddetmelidirler Bunların hepsi bir ana “meseleye, düşmanlık telkini, devlet reisi ile te- mas edilmemesi, her türlü itimadın kökünden kazınmasına çalışan söv meler, hep, şiddet politikasının siya- 4f bünyemizden kalkmamış olmasına bağlıdır. Memleketin gün görmüş bü- tün vatandaşları, siyasi — hayatımızı sağlam bir istikrara vardırmak için, siddet politikasını tasvip etmemekte vaziyet almalıdırlar. Yendiğimiz güç- lüklere nispetle bu aşacağımız mer> hale, aşılmaz bir şey değildir. Yalnız, vaziyeti açık görmeli ve ehemmiye- tini kavramalıyız. Konyalılar, Siz, bu memleketin siyaset asırla- yında büyük tecrübeleri olan bir mu- hitin evlâtlarısınız. Sizin her köşeniz- de, reyinden istifade edeceğimiz nice Büzide vatandaşlarımız vardır. Siya- Si hayatımızın bünyesi salim istika- Mette tekâmül etmek için, alâkanızı Yürekten isterim. Yeni seçimde sld- det politikasını terketmek, memleke- timizin ilerlemesi ve türlü tesadüfler ve badirelerden selâmetle çıkması i- çin lâzım olduğunu unutmamanızı ri- Ca ederim, Memleketin — ilerlemesi, hüzür Ve istikrarının sağlam temelde olması yolunda, hepimize, hizmet ve muvaffakıyet dilerim. Cumhurbaşkanı Cihanbey'de Cihanbey, 4 (ASA.) — Cumhur- baskanı İsmet İnönü bugün saat 1530 da ilçemize gelmişler, / binlerce halkın coşkun tezahürleri arasında yirmi dakika kadar halkla görüştük- 'ten sonra Ankaraya hareket etmiş- lerdin. Toros Ekspresi Konferansı 9 nisanda Bağdatta toplanıyor Transit yolcuların gümrük Muayenelerinin yalnız Islahiye ve Telelköcek'te yapılması teklif edilecek Toros. ekapresinin müddetini bit Kazünlari Baniyelası MRRibU ve Bi iareket Dalresinden Ve paraport münmeleleri iyle hayll Eaman kaybeden. bu Kapresin en ax daha alti SSt Kümltile ması mümkün götülmektedir. oli aların 'oşyaları. (plombage İndividüel kuraun Tle Mühürlenecek v Ha Şuretle yalnır “Telelkiçek ve Telâhi. 'Bundan başka Torosun. Müsira tam- dldi ye 'hiç olmazan . Tarali hududüna kadar uzatılmam üzerinde 'de Suriye ve Lübnan demiryolları temallcileriyle aye ee müzakereler yapılması mühtemek lün de 50 ton hamsi geldi Dün gehrimize 30 ton hamsi balığı Kelmiştir. “Toptan 20.35, perakende 8080 kuruş aramnda satdacaktır. ŞEHRİMİZDE Daimi bir sanat galerisi ılması isteniyor oe AĞ e G Sasının et deposu yi Konferanslar Hür Fikirleri Yayma Cemiyetinin se- vi konteranalarından ikinclet bugün saz at 18 de “İnsan hakları dünya beyan: Samesi ve teminatı) mevayunda Ord. Prof. Dr. Ali Fuat Başgil tarafından Eminönü Halkevinde verilecekti minönü Halkevinde Tk- İctimalyat Enstiti MECİ kone feranalarının dürdi & dot Yu Ekmel Zadil ta oeyal Dün ayrıca Tarsus, bugün Akdeniz seferine çıkıyor ni Takende Car Derni Tarsun 'Gemideki bütün yerler tamamen tu- Bugün gelecek Yunan talebeleri Burün, Trabson — yapuriyle Atloa Üktek “Pollteknik Okulü öğrercilerin. n ve aralarında 8 de öğretmen bul an İ7 Kişilik bir çrup bir'hafta kalmak “Yunanlı misafirlere gereken kolaylık- darın "gösterimesi için ügüllere “emir Verllmiş ve Tüzümüü tedbirler alınmış Şehir Tiyatrosunun kadrosu tasdik edildi hir Tiyatrosunun yeni kadrosu Va- N Şe Belediye Başkanlığınca tasdik e- dilmiştir. Dün uçak seferleri yapılamadı yareçimdeka ç 'aölerleri Yapılamar Üniversitelilerin - teessürü Türkiye — Milli “Talebe * Federaayonu Başkanı İkinci Başkanı, İstanbul Ünl- versitesi Talebe Birliği. İmtanbul Take Bik Üniversitesi Talebe Birligi, İstan Bul Yüksek Okullar Talebe Birliği Baş- kanları dün kaymetli hoca Feyyaz Güre an'ın mücasif ölümü dolayısiyle top d halinde bulunan Teknik Üniversi: aret etmişlerdir. Tale: 'Türk üniven: Sitelerinin teessürlerini bildirmişler, b menfur hâdiseyi Türk 0 in tavsip ettiği şeklinde do kaştrıları gayinları şildetle Tet ve bun Teknik Üniversite elemanlar geceondu mahallelerinin ıslahı için fahriyen - çalışacak Teknik Üniversite Mimarl Fakültesi “ür, asistan ve talebeleri fahrt ol Fak Zeytinburmu gecekondu. mahallele: Finin islaına ait proje Ve tatbikat yap: Mmayı teklif etmişlerdir. - Ayrıca halka yapılacak Ucüz evlerin inşuntinda ke Za kontrol ve sürveyanlık " vazifelerini fahri olarak yapacaklarını bildirmişler. di Balıkhanenin yeni şekli Bir komlsyon, cümartesi ” gününden te'olan Bahikhanenin yeni şekli. kaar u ve ldnresi hakkında hazırlıklar yap: HAVA RAPORU Son 21 sant içinde yurdumuzda hava Marmara ve Eke bülgesinde çok bulut Dülutlu geçmiştir. Yağışlar yağmur şek. yağmur miktarı meize karede” Balke: Zirde 15 Aydın ve Kulahyada 1. Kara Ve Ödemişte 10, Bursa, Burdur ve Alar şehirde 9. Taparta, Bilecikte 5. Tekir dağda 4, Manlsa ve Muğiada 3, Bolu ve Kartalda 2, Çanakkale, Çorlu ve Şiler “Kar kalınlıkları: Karaközede 9 sar Sıtırın altında en düşük 1 Karakö- yüksek 1m İskenderunda 31 santigradı dır. Bugün gehrimizde havanın umumb yetle bulutlu. ve HaCif aralıklı yal ği Harın güney ve güney batıdan' esmesi, hava #icaklığında. bir değişiklik olmaması mu temeldin,