15 Nisan 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 1

15 Nisan 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 1

15 Nisan 1950 — Cumartesi | Kotür whi'"* SİYASİ İKTİSADİ Sayı 136 — 10 Kuruş İ İ KS Beyoğlu - Müellif Caddesi 6 - 8 Posta Kutusu 2100 Beyoğlu Abonei Türkiye İçin seneliği 32, lt aylığı 17, üç aylığı 8 Jiradır. Hariç memleketler iki mislidir. MÜSTAKİL GÜNLÜK GAZ Tesis eden: HABİB EDİB TÖREHAN İlânları 6 nc: #ahifede santimet. Teti 2 Jiradır. İlânlardan hic. Bir met'uliyet kabul. edilmez. Telefon: 44756-4475T Santral Telgraf Adresi: Hetlo. İstanbul ETE İÇ ve DIŞ POLiTiKA 14/1V/1950 Soğuk harp'i idare edecek müttefik genelkurmayı MERİKA Hükümeti, Dışiş- leri Bakanlığında, “Soğuk harbe tatbik edilecek Amerikan stratejisini tâyin edecek,, bir 'yüksek şüra” kurmaya karar vermiştir. Eğer bu şüra, münha- sıran, bu sahada alınması gerek- li tedbirleri tâyin ve tavsiye et- mekle kalmaz ve tatbikatı da idare ve temin edebilirse, Ame- rikanın bu kararı, alkışlanmaya | cidden lâyıktır. Nev'ine münha- sır olan bu çok garip harbi ka- zanabilmek için, az çok akade- mik mahiyette bir “yüksek şü- ra,, değil, bütün teknisyenleri, harekât müdürleriyle, hakiki bir genelkurmay tesis etmek lâzım- dir. Biz daha da ileri giderek, yal- nız Amerikanın böyle bir genel- kurmaya sahip olmasını kâfi | bulmuyoruz. Sovyetler Birliğine müteveccih olan “soğuk harp''e bir çok milletler iştirak ve At- lantik Paktı kanaliyle hattâ ii tifak halindedirler. Bunun dışıı da, bu büyük savunma sistemi 'ne, şu veya bu sebeple dahil ol mamakla beraber, Türkiye gibi, demokrasi âleminin savunma- sında başta yer alan memleket- ler de var. Bütün bu memleket- ler, Amerikada kurulan teşek- külün genişletilerek, milletlera- rası kuvvetli bir teşkilât haline getirilmesinde menfaat sahibi- dirler. Bu itibarla, “soğuk harp genelkurmayı”, müttefiklerarası bir mahiyet almalıdır. Şüphe yok ki, müttefiklerara- | — S1 bu genelkurmay, hakiki harbe olduğu gibi müşterek ve tek baş- komutana da sahip olmalı ve bu | başkomutana geniş salâhiyetler | verilmelidir. Haber verildiğine göre, tesisi bildirilen yüksek strateji güra- sınm başına Mr. Philip Jessup getirilecektir. Mr. Jessup, dün verdiği beyanatında, düşüncele- rini şu suretle ifade etmektedir: “Asya memleketlerini dolaşır- ken, harp içinde bulunduğunuzu gayri ihtiyari hissediyorsunuz.,, Jessup “soğuk” kelimesini kullanmaya lüzum görmemiş ve sadece “harp” ten ve Hindiçini ile Koredeki mücadeleden bah- setmiştir. Zaten, şu “soğuk harp,, tâbirini tamamen terket- mek zamanı acaba gelmedi mi?. İçinde yaşadığımız devirde, milletlerarası ihtilâfları - tâyin ve tarif eden klâsik mefhumlar artık hiçbir mâna ifade etme- mektedir. Şüphesiz, ordular hâlâ ayaktadır ve bir gün gelir, ka- pişabilirler. Fakat, Sovyetler Birliğinin de bir gün, kızılordu- yu hiç harekete geçirmeye lü- Zum görmeden, sırf, diğer mem- leketlerdeki — sözde milli — komünist partileri ve “beşinci kollar”ı kullanarak batı demok- rasilerini yıkmaya teşebbüs et- mesi de pekâlâ tasavvur edilebi lir. Zaten bu. “beşinci kollar” yalnız Hindiçini ve Korede de- il, hemen bütün dünyada daha gimdiden harekete geçmişlerdir. Bunların yalnız tabiyesi, mahal- N gartların icabettirdiği farkları göstermektedir. Şu halde, bu kuvvetleri ' yoketmek için giri- gilecek harpte, kullanılacak kuv- vetlere ve bunların harekâtına mahsus bir plâna ihtiyaç vardır. Philip Jessup'un — riyasetinde teşekkül edecek şüranın, ilk iş olarak bu karara varacağı şüp- hesizdir. Bu karar alındıktan sonra ise, hemen yukarıda bah- settiğimiz müttefiklerarası ge- nelkurmayın teşkiline - geçilebi. * tikk yE e Yaz saatinin bu gece tatbikına geçiliyor Bu gece yarısı saatlerinizi 1 saat İleri alınız gece yarısından —itibaren yaz Aaati tatbik edilecektir. Bu iti barla okuyucularımızın. enatle el Te | Birleşik Amerika soğuk harp yüksek konseyi kuruluyor İJessup konseyin başına getirildi| Amerikanın Asya siyaseti 6 prensipe istinat ettirildi - Jessup, Japon barış andlaşmasının zamanı geldiği fikrinde New-York, 14 ALA, (AFP) — New-York Times gazetesi siyasi muhabirinin bildirdiğine göre, Dişişleri Bakanı Acheson, Bakanlıkta “soğuk harp''te Amerike- 'nin tabiyesini tesbit etmekle vazifeli bir yüksek kon- sey ihdasına karar vermiştir. Bu süretle Amerikanın Sovyet, teşebbüslerine' kar- ği harekete geçecek tek memleket olarak kalması ön- Muharrir, strateji komitesinin başına — Fevkalkde Büyükelçi Philip Jessüp'un getirileceğini ve kendisine Dişişleri' Bakanlığı yüksek memurlarının yardım . ede- ceklerini bildirmektedir. Asyadaki Amerikan siyasetinin altı temeli Washington, 14 AA (AFP) — Birleşik Amerika Fevkalâde Büyükelçisi Philip/' Jessup dün akşam yap- tığı radyo konuşmasında, Birleşik Amerikanın Asya si- yasetinin dayandığı 6 prensipi belirtmi 1 — Birleşik Amerika her milletin müstakil olma- ya, kendi kendini idare etmeye Ve seçeceği vasıtalara göre kendi meselelerini halle hakkı olduğu kanaatin- dedir. ? — Birleşik Amerika demokratik hükümet şekli taraftarıdır ve bu geklin tatbiki mümkün olan — her 'erde bunu teşvik eder 3 — Birleşik Amerika, istiklâllerini — muhafazı azmetmiş olan hür milletlerin kendilerinin hür kalma- sını sağlayacak .olan askeri yardımı hakkettikleri ka- antindedir. 4 — Birleşik Amerika kendi gücünün hududu için- de teknik müzaheretinlı arzu edildiği'her yere ödünç verme şeklinde, iktisaden yardım eder. 3 — Birleşik Amerika zihniyet ve siyasetini tanıt- mak ve komüniştlerin giriştikleri iftira hücumlarından Korunmak . Üzere geniş haber alma programının tatbikına devam edecek- tir. 6 — Birleşik Amerika dünya barış tikrarını tehlikeye sokan ihtilar- Jarın halli için Birleşmiş Milletler ta- Yafından aarfedilen gayretlere iştira- ke devam edecektir. Japonya hakkında, Jessup, İapon Milletinin kendi işlerini idare Mesüliyetini verecek olan be Jaşmasına hak kazanacak kadar te rakki Philip Jessup, Amerikanın fevkalâde Büyükelçisi Venizelos, istifa sebebini bir tebliğle açıkladı Plastiras, yeni kabineyi bugün kurmak ümidinde bulunuyor Londra: 14 (YİRS) — Üç haftadan tutan Venizelor. Hükümeti, dün ak. Üç aylık seyahatini yorumlayan Jes- sup demiştir ki: 'Harp dürümü mevcut olduğu hiasi n Asya gezilemez. Meselâ Korede, Güney Kore ile Kuzey Kore- yi ayıran hudüt hattı, bazan / 1000- 2000 kişinin çarpıştığı bir cephe ha- Tine gelmektedir. Aynı/ harp dürümü: Hindiçinide de mevcuttur. Burada 'da — Moskovanın talebesi Hoşi-Min'in idare ettiği ko- münlst isyanı vardır. Bütün bu — memleketlerde, çeşitli veçheleri 'ne oluran olmun komtünizm neye tevdi ettiği mektup (Plastirax Bu mektubunda, hükümetin karşılaz tığı meseleleri hal gayesiyle Kabine #am İstifasını vermiş ve Kıral Paul | ye iştirak etmek arzusunda olduğunu yeni Kabinenin kurulmasını. General | — bildirmiştir.) Plastiras'tan istemiştir. | "4 Z Tiberal Parti könlisyön kabinesi kurmak için çalış malarına başlamıştır. Yeni- Kabineye, General Pia: üderos ve Papaan. dreu'nun Partlleri de alınacaktır. Venizelos'un Tebilgi Atina 16 (AP) — Venizelos Kabi. üyelerinin Liberaller — hükür bir an evvel halledilebilme: Si için Kabinenin genişletilmeni Tüzu Munu belirtmişlerdir.) General Plastiras, — Associnted Prem'e verdiki demeçte, yeni kabineyi yarına kadar kurmak ümidinde oldu İunu ve kabine mensuplarının pazar: SEeplerm vu yekild beleeniğaaa | Gi Gaeceklerini söğlemiie Pjeai İ Ömeselesinin meselâ 1ç kargaşalıklar, - “MÜtletik faktör, ” cAmarlka | ras, Kiralın kendisine 12 mart an. | — halk kütlelerinin sefaleti've komünlet hlar) başka bir hükümet tercih et 2 — Aynı cihetin, müşkül mesele lere derhal bir hal çaresi bulunmanı laşmasına müsteniden bir merkez ko- allayon kabinesi kurmak — hususunda * kontrolü altında bulunan / topraklar- tam yetki verdiğini beyan — etmiştir. İa müşterek bir hududun olması gibi müşterek Amilleri bulunmaktadır.., Anadoluda Refik Halid H':* “ Ç G6 verdiki mublireya bir tatmiblir. ! içi, bazı idari ve mall — reformlar ü bir. yazısın 3. — General Plastiras'ın dün Kabi. arrir de Ruhr meselesinde Fransa ekalliyette Mülkiyet Almanlar meskün kat meselesini kadar halkın ne halledeceklermiş | Paris 4 adaki Müttefik Yüksek Komiserle. Fi'arasında anlaşmazlık miştir. Ekalliyette Kalan — Fransiz mümessili François Poncet'dir | Pomcet, Bükümetine müracaat ede rek, Ruhr endüstrisinin mülkiyetini Ayin hakkının Almanlara bırakılma: derken sevmek L Tiygve Lie'nin Rusyaya gideceği söyleniyor Lake - BSüccene 14 Press) — Bugt sında Birleşmiş KA (Uniteal | ban sanılan, N AAA 4 A kark sene evvelki Te G Talalir A eai Üstat, bugün seyahatine başlıyor. . — | N Seçım hazırlıklarının sonuna doğru Şimdi, partilerin tam listeleri bekleniyor C. H. P.nin tam aday İisteleri 18 nisanda ilân olunacak - D. P., Yargıtay Başkanını İstanbul ve İzmirden aday gösterecek İzmir 14 (Husust muhabirimiz bildiriyor) — C. H. P. Divanının yapa- cağı olağanlstü. toplantıda bulunmak Üzere İzmirdeki Divan üyeleri bugün İÇ SAYFALARDA İKİNCİ İnkılâpta istikrar dekk ÜÇÜNCÜ Bugünkü Suriye partileri Said Bilâl Çakıroğlu Ortaokul ve liselerde yeni imtihan prensipleri hakkında teklifler Dr, H. Fikret Kanad DÖRDÜNCÜ Mezarı bekliyen adam Divanca, seçim kabiliyeti olmamaları itibariyle, seçileceklerini zannettiklerini Hşmi bir ihtimalle 18 nisan günü gazetelere tebliğ, olunacaktır, Ankara 14 (Hususl muhabirimiz bildiriyor) — D. P. merkezinden öğrendi- &ünize göre Yargıtay Birinci Başkanı Halil Özyürük bu parti tarafından İs- tanbul ve İzmirden namzet gösterilmiştir — Son hâdiseler münasebetiyle Istanbul gazetecileri, irticaa karşı müttehit cephe aldılar Gazeteler, Hükümetten gelecek baskıya karşı olduğu kadar, sokaktan gelecek gayrimesul tazyiklere karşı koymaya da azmettiler 1 — Yarım asırlık askeri hayatı | Türk Mületinin ve suurlu gençlitimi- çinde bu yurda büyük ve memleketi | zin göstermiş bulundukları hassasiye: kendisine minnettar bırakacak değer de hizmetlerde bulunan ve kahramı Jıklar gösteren rahmetli Mareşal F zi Çakmak'ın serefli hât fan sonra, bu. büyük kayıp Orman nedir ? Prof. Dr. Ş. 'N. İlkmen 14 nisan 1950 cuma günü “Gazete ciler Cemiyeti” binasında toplanan ve Asağıda imzaları bulunan biz İetanbul Şazeteleri mümesilleri, İstanbul - ve Ankarada cereyan eden Bazı hâdise karsıladığımızı belirtiriz. 'Bu pek yerinde olan hassasiyeti ezerek, vatandaşların — elemii ndik. 'önünde, ler üzerinde görüşerek su prensipleri Yayınlamaya karar verdik. hürleri yz bir takım karışıklıklara meydan / b Fakan alâkadar makamların da bu hu: Süstaki meruliyetlerine işaret etmeyi Tüzumlu telâkki etmekteyiz 3 — Biz, aşağıda imzaları bulun: İstanbul gazeteleri mümessilleri, mik İi matemler karşısında gençliğin — ve halkımızın gösterdiği hassasiyeti ne derece büyük bir tasviple karaılarsak. Yüz binleri aşan Ka dar ortasın. a hâdiseleri maksatlarına göre istis Mara cüret eden ve bu gibi tezahürle Tİ tereddi ettirmeye kalkan bir takım Mahiyetleri meçhül unsurların — da haröketlerini, o derece $iddetle takbih ettiğimizi açıklarız. $ — Bu prensipleri ortaya atörken, kimden gelirse gelsin anarşiye çan Hareketleri asla tasvip Miğ gibi, memleketimizde b asırlık bir mücadele mevzuu olan ve hal ve şartta bağlr bunlara tevcih edilecek kast ve ihar netlere karşı parti ve zetmeksizin giddetle — savaz fekrar ve kuvvetle teyit ederiz. Dakımdan İstanbul gazetecileri, der Tunda, hükümett karsı olduğu kadı gayri Mesul tazy YA da aym derecede üzmetmiş bulun: Maktadırlar: 5 — Yukarıdaki ça irzederken, Dllhas 6 gartlnr içinde Tundaki duyduku üzün kati ifadesi olarak yayınlaması İn borg biliriz. 'İmzahıyanları Aksamı gazetesl mümessiti Tahsia D, Cumhuriyet BİP ve Başmul Amerikada hüküm giyen komünistler: H. Winston (solda) ve . Dennls Amerikalı Rus casusu mahkemeye verildi lerinden genç bügün makeri e Postası ine göre, bu havacı geçen ekim ayında, — telgrafla Ha Dün dikkate şcıycıh bir. münazara yapıldı Tedavisi kabil olmıyan hastalar öldürülmeli mi, öldürülmemeli mi ? Sili (Nureddin Oryan), Vatan gazete: Ü Basmunarriri (Ahmet Man), Yeni İstanbul gazı Meselll (Retik Halld Karı man - Akşam Postası sahip ve Bas: Muharriri (Nüsret Bafa Coşkun). Amerikaya gönderilecek sivil havacılar Memleketimizdeki hava seferleri- 'nin günden güne arttığını nazarı dik- kate alan Devlet Hava Yolları Umum Müdürü, personelinin bilgilerini kuv- vetlendirmek ve tecrübelerini arttır-. Dün aat 16'te Hukuk ve Tıp Fa- - ve Prof. Dr. Kâzım İsmali Gürkan-| — Mak üzere pilot, telsizci ve makinist- külteleri talebesi arasında - Eminönü | dan müteşekkil bulunan jüri heyeti| İörden 16 kişi daha Amerikaya gön. | dermeye karar vermiştir. Bunlardan Halkevinde (Tedavisi kabil olmayan hastalar. öldürülmeli midir, öldürül ittifakla müspet tezi müdafan eden | Tıp heyetini ittifakla galip ilân et 6 Kişilik birinci parti yakında hava yoliyle hareket edecek ve Amerika- da bir sene kalacaktır. memeli midir?) mevzuunda çok ente. reman ve alâka toplayan bir. müna. dolduran | huzurunda: söz alan ve menfi tezi müdafan Hukuk Fakültesi ekipi, bütün im- | kânlara baş vurduktan sonra ümit | 'nın öldürülmesini ve bunun cemiyet 'a ekip, bir şahsı cezalandırmak için kast ve ahlâki zayıflık — arandığını | halbuki hastayı öldürmenin — tama- | men merhamet ve Zai dayan duğini büdirmistir. Müspet tezi müdafan — eden Tıp | Faktiltesi ekipi 1se böyle bir hakkın bütün ilmt' neticeleri ihlâl edeceğini, her hastada — bir iyileşme ümidli bu: anduğunu; tecrübe ile sabit olduğu Kuna göre Ümit kesilmiş 'olan birçok ifade ve müdafaa etmiştir. Neticede, Prof. Halide Edip . Tevtik Remzi | Fuat Alper, Prof YAZISIZ