4 Haziran 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 6

4 Haziran 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 6

Bayfa € YENİ İSTANBUL 4 Haziran 1050 ( SİNEMA |) YENİ BİR ÇOCUK ARTİST 11 yaşındaki Janette Scott, Londrada büyük muvaffakıyet kazanıyor YANETTE Scott on yaşındayken, kendisine mühim bir İngiliz filmin- de baş role getirildiği söylendiği za- man, o buna ehemmiyet bile verme- Gi. Fakat (NO PLACI FER-JENNİFER'E YER YOK) iz- mindeki bu film bitip de / kendisini perdede de en mühim rolde görünce küçük Janette çok sevindi. Janette Scott, (Jennifer'e Yer Yok) filminde son derecede muvaffak ol- müuş, İngiliz ve Amerikan film kri- tikleri tarafından çok beğenilmişti. Margaret O'Brlen ile şimdi genc kız rollerinde oynayan Shirley 'Temle'den daha başka bir stili haiz olan bu Küçük yıldız, ailesi tarafından gayet itina edilerek yetiştirilmiştir. Janette Seott'un annesi artist, ba- bası da müzisyen olduğundan, daha küçük yaşta film âlemiyle tanışması mümkün olmuştur. Bir gün bu kücük yıldızın annesi Thora Hird, onu calış:- makta olduğu stüdyoya götürmüş ve zol yaptığı esnada — küçük Janette Anne... anne.. diye annesini çağırma: 'a başlayınca, bu. filmin CAVALCANTİ'nin — nazarı dikkatini celbetmiştir. O zamanlar henüz iki yaşında olan Janette Scott'un artist Hiği daha o andan itibaren başlamış- tır. Janette dört yaşındayken, memleketimizde de gösterilmiş. olan 2000 Kadın filminde oynadı. Yedi yaşına girdiği zaman (Generale Mn- dalya Yok) ve doküz yaşında Robert Taylor ile Elizabeth Taylor'un baş rollerde oynadıkları (CONSPİ- .RATOR) filminde rol almıştı. Bu küçük yıldız. (Jennifer'e Yer Yok) filminde oynarken derslerinde geri kalmaması için kendisine, stüd- 'yoda husust bir hocaya ders verdiril- miş ve aynı zamanda oynadığı rolün kendisinin ruhi — haletine yapacağı herhangi bir. kötü — tesiri önlemek maksadiyle hususl mütehassıslar ta- rafından her hafta tibbi muayeneye tabi tutulmuştur. Wehwyn Stüdyolarında yapılan bu (Jennifer'e Yer Yok) filmi, Jennifer ismindeki küçük bir kızın anne ve HOLLYWOOD HABERLER!_ Enteresan yeni filmler EHRİN en büyük hırsız şebekesini teşkil eden Johnny (Dan Duryea), Ollie — (William Conrad), — Grieder (King Donavan) — ve Arnie (Jack Elam)'yi polis bilhassa son hâdiseden Sonra durmadan, dilenmeden arıyor- du. Bu son banka soygunu pek çetin olmuştu. Çetenin elebaşısı olan Jo- Johnny paraları alıp Ollle ve Grieder ile kaçabilmiş, Arnle'den hâlâ haber alamamışlardı. Bu gırlarına vakıf olan daha iki kişi vardı: Johnny'nin sevgilisi Laura (Marta Toren) ile Doktor. Madson (James Mason). Bu vakadan sonra son derece sinirleri bozulan Johnny kendisine ilâç vermesi için Madson'a gitti. Dr. Madson Johnny'ye ilâcı içir. dikten sonra, verdiği ilâcın zehir ol- duğunu ve çaldığı parayı ona teslim etmediği takdirde panzehirini verme- 'yip onu ölüme mahküm — edeceğini bildirdi. Kapıdan çıkacağı sırada Laura Dr. Madson'a “Ne olur, beni de beraber götürün, belki size uğur ge- tiririm" diyince Johnny büsbütün kı- zarak, “Hiç bir sey için olmasa Lau- Ta'yı benden aldığın için günün birin- de seni öldüreceğim” diye doktoru tehdit etti. Bu ara Grieder'in de bütün endişe- #i paranın Dr. Madson'a gitmesiydi. Dr. Madson bir elinde süâh, bir elinde para çantası ve yanında Lav. a olmak Üzere otomobiline binip u- zaklaştı. Araba yeni hareket etmişti ki Madson omzuna bir tabancanın dayandığını hissetti. Başını çevirince Aarkaya saklanmış olan Arnle'yi gör dü. Laura ile yer değiştirdi. Laura otomobili kullanırken o arkaya Ar- nie'nin Üstüne atlıyarak bir yumruk- ta bayılttı. Ondan sonra Arnie'yi di- #arı atıp kendi de ötomobil değiştirdi. “Yolda Laura, Madson'a Jonny'ye ilâcın panzehirini vermeyi vadettiğini hatırlattığı zaman, Madson gülüp bu işin sadece bir blör olduğunu. verdi. #i ilâçın asprinden başka bir şey ol Madığını söyledi. Bunun Üzerine Lau- ra Madson'a “Ne olur, beni hiç bırak- ma” dedi. “Sensiz ben hiç bir gey de- #ilim”. Madson da Laura'ya hayatta bir çok plânları olduğunu, fakat ken- disine âşık olmanın bunların arasın. da olmadığını, bir çok sene evvel bir İnsanı çok sevdiğini ve onun (a şimdi Betiy Garret ile kocası Larry Parks Metro-Goldwin Mayer'in lokantasır 4 üncü evlenme senelerini kutluyorl 'bir merdane ennifer'e Janette yer yök, Seott, Ros adlı filimde mund John ve B abanın birbirl meleri üzerine çektiği büyük ıstirap- lara tercüman olmaktadır. Filmin di #er rolerinde Leo Genn, Rosamund John, Beatrice Campbeli Ve Guy Midd- leton oynamaktadırlar. - Leo Gpnn, geçen sene Amerikan Akademi mü- kâfatını kazanan ve Olivia De Ha- villand'ın baş kadın rolünü oynadığı meşhur (SNAKE PİT-YILAN YU- inden ayrılmak iste ölmüş olduğunu — ve bir daha da böyle işlere girişmemeye kendi ken. dine söz verdiğini söyledi. Meksikalı — tayyare — meydanındı Hank Torres'den (Tito Renaldo), Mexi €0 City'ye gitmek üzere bir tayyare ki raladılar. Yarı yolda tayyare bozu: lunca küçük bir köye inmeye me bur oldular. Yolcu odasında bir v banciyle tanıştılar. Madson bu tanış. madan ilk önce memnun kaldı. Fakat #onra yabancının, köyün baş rahibi Father Moreno (Basil Ruysdeal) ol duğunu öğrendiler. Rahip onları eyin- de Mmisafir etti. “Burada — kalirken bir gün Johnyy'den bir mektup aldı lar. Adresini de öğrenmiş olduğunu anlıyan Madson Johnny'den kaçamı yacağını anlayınca gidip konuşmaya karar verdi ve geri döndü. Johnny'ye giderken Madson Laura- ya kendisine gösterdiği yakınlık için | teşekkür etti. 'Belki sağ olarak ri dönemem” dedi. "Onun için bilme- ni istediğim bir şey var: Seni zannet. tiğinden çok daha fazla seviyorum. Bu işin böyle neticeleneceğini hiç tah- min etmemiştim. Bu âdeta benim (- çin yeniden hayata — kavuşmak gibi | bir şey oldu. | alıp Bütün paraları da beraberinde giden Madson Jahnny'nin geldiği zaman — bir silah sesi işiti Kapıyı açıp içeri - girince - Öllle'nin attıfı kurşunla yere yuvarlanan Johnny'yi gördü. Ollie “Onu öldürme- seydim şimdi her ikimizi de polise tes- lim edecekti" dedi ve elinde tabanca olduğu halde Madson'a paraları ver- mesini emretti. Madson hiç sesini çı karmadan paraları verdikter sonra tabancasını çekip Ollle'yi vurdu. ve çıkıp köşede Keyecanla kendisini bek: iyen Laura'yi buldu. Ona, otele gidip hazırlanmasını, kendisinin de tayyare acentasından bilet ahp — geleceğini söyledi. Laura tam arkasını - dönüp yürümeye başladığı sırada aci bir feryat işitti. Arkaya baktığı zaman vücudunun yarısı otomobilin altında, yarısı kaldırımda yerde cansız yatan Bir müddet bir şey Madson'u gördü. miş gibi durdu, sonra U sırada başlıyan yağmurun — altında yavaş yavaş gözden kayboldu. Yazan 3FM. y Larry Parks, karısına bu münmsebetle İnzilizlerin yeni k hediye etmişti; ice Campeli ile beraber rol almıştır. VASI) filminde en ehemmiyetli rol. lerden biri olan doktor rolünde oyna- muştı. Balet artisti olarak çalışmaya da büyük hevesi ve kabiliyeti olan ve maksat için balet derslerine di yam eden Janette Seott, grimtrak yeşil renkli — gözlere ve kahverengi saçlara. maliktir Yazan : Munmmer Ali Kaylan Judy Garland / “Summer Stock, filmin sahne aralarında küvvet alr 'için süt içiyor. Judy Garland iş başında MiSERO-Golduya-MAYER'in “Sum. mer Stock” adlı renkli filminde, baş rölleri " Judy Garland ve Gene Keliy yapmaktadır. İçinde güzel dans numaraları olan bu film Judy'yi bir hayli yormus, fakat bu arada - bir çok orijinal hâdiselerin vukuuna da sebep olmuştur. Filmi çevirmek üzere — Sherwood gölü kenarına gitmek zorunda ka- lan Judy Garland, bir traktörün üze- binip tarladaki sahneleri çevir- mek Üzere harekete geçti. Fakat çok geçmeden on on iki düzineden fazla sığır ve at Judy Garland'in etrafını sardı.. Meğer artistin sesinde her tür ü hayvan teshir eden bir kuvvet değilmiymiş!.. Judy Garland sesindeki bu hassayı öğrenince pek Gene aynı filmi filmde Judy'nin nişanlısı rolünde Bracken, Judy'yi sahne icabi. heyecanla, Siz bu. sahnede olan Edâle görünce rol yoksunuz. — diye Judy” de ona, işine karışmamasını Kilip gitmesini tavsiye etti. Fa kat Bracken: Olamaz, ben bir piyeste oynamasına tahammlı m.” diye israr etti. Judy, — Bracken'e yürüdü 'oynıyacağım iş defol diye bağırdı Olanca sesiyle kim. oluyorsun, Sahnenin oynanışından memnun olan refisör, — fotoğraflara dönere di Fakat artistler bu emri işitmemiş- PENN Yol mühendisliğinin bir şaheseri SYLVANIA TURNPİKE Tarihçe — İnşaat nasıl yapıldı? — Yolun hususiyetleri — Tüneller — Emniyet tertibatı — Bakım ve işletme TARİHÇE :NNSYLVANIA Türnpike — (Pen: #ilvenya Törnpayk) adı verilen yol, Amerika Birleşik Devletleri tarihinde Birişilen en büyük pr Güzergâhin etüdü ve hazırlı 19 uncu asrın sonlarına doğru yapıl- mıştır. Pitteburgh'daki çeliğin Atlan. tik sahiline kısa ve ucuz yoldan nak- dedilmesi için 1885 te Inşasına başla- 'nan ve 10 milyon dolara mâlolan bir demiryolu güzergâhı, siyasi ve mall bir çok sebeplerden dolayı yarıda bi- rakılmıştı. Kuzey-doğudan güney-ba: tıya doğru uzayan ve yükseklikleri 1000 metreye yaklaşan Appalachlan dağlarının 9 silsile halinde Pennayi- vanla'yı boydan boya katetmesi, sözü geçen güzergâhta — bir çok tünelin açılmasını zarüri kılmıştı. 'Yarıda kalan demiryolu yatağı ve tüneller bir “hayali yol''un izi olarak 60 yıl zamanın tahribine — birakıldı. 1936 senelerinde Amerikada buhran ve işsizlik başgösterince ileri görüş İü bazı kimseler bir taraftan işsizliğe karşı bir çare bulmak, diğer taraftan ihtiyaç olarak telâkki ettikleri bir yolu yapıp kullanmak için Pennsyl vanla Turnpike Commlsslon rilen bir komisyon kurdular Washington'da 17 ay kadar süren koreşmalar neticesinde bu komisyon, Feceral Hükümetle 10 kasım 1938 de bir anlaşmaya vardı. 70.050.000 do- o Fensaylvanla Turn- Dike ekspres o indeki sa biri Jarlık Türnpike'in inşası için fede ral idare 29.250.000 dolarlık tahsisat 'erdi ve — komisyon ge 0,75 - faizli 10.800.000 dolarlık” İstikraz çıkardı. Yalnız bir çok kanuni sebeplerden dolayı inşaatın İki yılda. bitirilmesi icap ediyordu. 256 kilometre boyunca dört şeritli. bir yolun ve tünellerin iki yılda in- Si iİmkânsız gibi görünüyordu, fa- kat sebatkâr ve işlerinin ehli kimse- ler tarafından idare edilen Pennsyl- vanla Turnpike Commission derhal işe başladı. — (Mevcut — demiryo. u yatağı 2 milyon dolara ” satın alınmıştı, yol güzetgâhi için gerekli tünellerin 9e 50 si ve toprak hafri- yatının © 5 1 mevcuttu.) 27 kasım 1938 de İlk kazma vuruldu. Komis- yon, toprak tesviyesi, drenaj, yeni tü- nellerin açılması, mevcutların tanzi- mi, köprü, — viyadük 've menfezlerin yol kaplamasının dökülmesi ve mühtelif tesisat için 122 müta ahhide iş vermişti. Taşeronlarla be raber mütaahhitlerin sayısı — 250 ye varıyordu. Boyuna eğimin 9, 3 ten fazla ol maması keyfiyeti, toprak hafriyatını en mühim işlerden biri haline getir- miştir. Dolma ve yarmalarda kulla- mılan toprak, 20 milyon metre kübe baliğ olmuş ve 7 tünelden yarım mil 'yon metre kübden fazla kaya çıka- rılmıştır. 'Yol güzergâhı Üzerinde köprü ve viyadük olduğu gibi, de miryolları ve diğer yolların Turn Pike'ı hemzemin olarak kesmemeleri İçin 167 tane Üstgecit yapılmıştır. Pennsyivanla Turnpike'ın inşasında bir milyon tondan fazla kırma taş, 70.000 ton kum, 429.000 ton çimen: to ve 35.000 ton çelik kullanılmış- 'tur. Yol kaplaması beton olup, kap- danan sahanın yüz ölçümü 3.600.000 metre karedir. Bu kadar muazzam bir işin gereken bir hızla ilerliyebil- mesi İçin mühtelif şantiyeler gece Kündüz durmadan uğraştılar. İşin en siddetli zamanında günde 16.500 kişi sekizer saatlik üç posta halinde ça- Jışmaktaydı. Nihayet 22 aylık bir di dinmeden sonra, 1 ekim 1040 ta Pennsyivanla Türnpike bitirilmiş ve seyrüsefere açılmıştı. — Ve böylece 'hayali yol” bir hakikat haline geldi. lerdi. Vazifelerini yapmakla mesgul- düler. Bracken Oynıyamazsın işte” derken. Judy Bracken'e doğru ilerliyerek “oyniya- ağım. diyorüm. bitti” diye. bağırdı artık sahne o kadar uzamıştı ki bir- birleriyle hakikaten kavga €diyorlar dı; ikisinin de gözlerinde düşmanca ifadeler belirmeye başlamıştı! İşleri biten diğer artistler kendilrinden geç miş bu iki sanatkârı gülerek sey rediyorlardı. Rejisör Walters ağır a- kır yanlarına giti, ikisinin de omuz- Jarına hatifçe dokunarak, “müsaade nizle, kavganızı kesebilir miyim? Sahne bitti” dedi. Judy kıpkırmızı ol- muştu. Yazan: İsmail İşmen Yüksek Mühendis görüş mniyetin bütün şartlar rını gerçeklemektedir. ve nakil vas talarını dürdüracak hiç bir teafik ışı- &ı yoktur. Seyrüseferin gidiş geliş istikamet- lerini ve şeritlerini göstermek gaye- siyle beton kaplama üÜzerine hususi bir boya ile çizilmiş beyaz çizgiler, Kece ve gündüz bariz bir şekilde gö- Tülmektedir. Ayfıca banketlerin di. Şına konmuş ve “kedi gözü” denilen Feflektörler, yolun en dış hatlarını tahdit etmektedir. Turnpike'in diğer yollara bağlantı noktalarında geceleri aydınlatma ter- tibatı parlak ışıklarla temin edilmiz- tir. Pek tabil ki trafik işaretleri, yol boyunca gece ve gündüz rahatça gö- rülebilecek ve anlaşılabilecek şekilde yerleştirilmiştir. Bakım ve işletme; Turnpike boyunca kurulmuş 6 ba- kım istasyonu, yol üzerinde tamir, te- Pennsylyanla Türnpike hususi bir tenvirat sistemiyle mücehhezdir. Sodyum — mizlik, bakım ve kar temizleme a. buharı, yapılan ile aydınlatma görli yormaz “e zeniş bir saha dahilinde tesirlidir — meliyeleriyle mesgul olmaktadır. Di. Yolun. hüsüsiyetleri; Büyük bir hızla giden otomobil ve — Ber taraftan 11 servis istasyonu, e- Uzunluğu 256 kilometre olan Penn- — kamyonların dönem devrilme — tomobil bakım ve tamiri, benzin ve aylvanla Turnpike Pittsburgh civa- — tehlikelerini — bertaraf etmek üzere ” Yağlama servisleri, yol hakkında iza- SY ğ K geee eei aa memeç yarıçapları ” 800 metreden — hat, kaza vukuunda İlk yardımı" de- burg yakınındaki Middlesex'e kadar ik- yapılmıştır Tühte ettigi; gibi, " Jokanta ve bite uzanır. Yolun istimlâk şeridi, geniş — Bütün yol boyunca her moktadaki — *ervislerini de yolculara vermektedir. Pennsyivanla — Türnpike'ın — diğer yollarla olan 11 kavşağı üzerinde bi- rer giriş ve çıkış kapısı vardır. Her bir nakil vasıtası iki kapı arasında katettiği mesafeye tekabül eden üc- reti yoldan ayrilirken öder. Yolcu o- tomobilleri için bu Ücret kilometre başına takriben 1.5 kuruştan biraz fazladır. (mil başına 1 sent). Kam- yonlar ise, hem katettikleri mesafe, hem de ağırlıklarına göre bir Ücret verirler. Bu toplanan paralardan ba- kım ve işletme masrafları çıkarıldık- tan sonra geri kalan Turnpike in: atını başarabilmek için açılan istik- razı karşılamak Üzere ödenmektedir. Zamanı gelince Turnpike Pennsyi- vania eyaletinin serbest yol sistemi. nin bir parçası olacaktır. Açılış gününden 1948 yılı sonuna kadar Turnpike üzerinden 12 milyon otomobil, 3 milyon kamyon geçip 28 milyon dolaf ödiyerek 2 milyar kile- metreden fazla yol katetmişlerdir. Modern yol inşaat metodlarını mü- kemmel bir şekilde tatbik mevkiine koyan Pennsyivanla Turnpike, yalnız bir mühendislik şaheseri olarak değii, fakat bugünün ve yarının yol tekni- ginde bir miyar olarak telâkki edil- mektedir. YZi bütü güzergâh boyunda en a: 60 metre, tesviye edilmiş saha 24 metredir Tipik yol kesiti: Dolmada, iki ta. tafta üçer metrelik banket, orta kı sımda iki gidiş, iki geliş olmak üzer 365 er Metrelik 4 trafik şeridi ve 'Yolun ekseni boyunca gidiş geliş şe ritlerini ayıran 3 metrelik bir emn yet sahası vardır. Yarmada, kesitle aynıdır, yalnız banketler 2 şer Thet reliktir ve ayrıca 1 er metrelik 'naj mevcuttur. Tüneller: Bir yol inşaatında pek nadir rastlanan fakat, — Türnpike'ın bariz husüsiyetlerinden biri de #üphe yok ki tünellerdir. En kisz 1040, en uzunu 2050 metre olm Üzere Turnpike'ın 12 kilometresi ve icabında kullanılmak Üzere — &5 santimlik bir yaya yolu, tünelin en kesitini teşkfi etmektedir. Yol kapla Masiyle tavan arasındaki serbest çıklık 4,25 metredir Nakil vasıtalarının rahatça ve em ket edebilmeleri için tü nellere havalandırma tertibatı ve gö kamaştırmıyan yeşilimtrak renkte civa buharlı işiklarla latma tertibatı yerleştirilmiştir Emniyet tertibatı: Turnpike'tan diğer yol çıkışlar hemzemin olaral 'yonca yaprağı tipi bağlantı yapılmıştır Jekil, fakat larla Turnpike Üzerinde müsande edilen hizin saatte 112 yolun şehir ve köylerin içinden değil. fakat yanların kılmaktadır. 1: gekilen tet örgü, vanların yolu ke de dolı lâk şeridi. etrafı yayaların ve hay ini, syivania Turnpike ismindeki ekspres otoyolunun havadan bir resmi. İki yasında kalan 100 ak derinli indeki bir yarın nasıl doldurulmuş olduğu etmesine ve yol Ü- İmaktadır gayet vazıh bir şekilde görülmektedir o asylvanla Turn. Pike “üzerinde v sehir — harlcinde arazide bir kavşak o