20 Haziran 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 3

20 Haziran 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 3

20 Haziran 1050 BAŞVEREN BİR İNKILÂPÇI Yazan FALİH RIFKI ATAY ö ü “Bir aralık Muhbir gazetesinin sahibi Filip Nord gazetesinde Mustafa Fazıl Paşanın kâtibi sır imzasiyle çık- Mış olan Jöntürk reisliği beyannamesini Türkçeye tercüme ettirerek gazetesine koymuş. Bundan benim haberim yol u. Kaldı ki, Bab-ı-âli trcüme ve basmayı bana isnat etti. O tarihten, Fazıl Paşa taraftarı addolunmağa başladım. Çok geçmeden Belgrad kalesinin tarihini yazdım, verdim. Filip bastı. Bu tarihte kaleyi fathedenlerle verenlerin isimleri ge tikçe kullandımız tabiyeler Âli Paşaya pek tesir etmiş. G zete bir ay tatile uğradı. Fakat tatil kararı tebliğ olunmaz- dan önce, kırk milyon nüfusun hayat ve mematı vükelâ namı ile birkaç kimsenin eyadi-i-mutlakasında bulunmaktan ise, milletin intihabı ile beş altı yüz kimseden mürekkep bir mec- lisan müşaverelerinde olmak elbet hayırlı olduğuna dair bir makale yazıp neşrettirdim. Belgrad tarihi ve Millet Meclisi akalesi, sonra Girid Cemiyetinin ehemmiyeti ve gece gün- düz birleşmekte olduğum küçük büyüklerle geçen siyasi hislerin gürültüsü Bab-i-âliyi uyandırdı. Tâ ki bir akşam ezan yakti Ethem Efendi namında bir teftiş memuru gelip: — Seni Zaptiye Şubesi Muavini Mustafa Paşa bekliyor, dedi. 'Derhal kalktm. Beni zaptiye kapısına getirdi, bir güzel odaya koydu. İki teftiş memuru da gelip yanıma oturdular. Anladım ki, tevkif olundum. O gece orada yattım. Sabahısı Zaptiye Müşiri Hekim Ali Paşa yanına çağırıp Zaptiye Müs- teşarı ve Muavin Mustafa Paşa hazır oldukları halde sigara içtik, kahve içtik, ruh bahsi açldı. Nihayet Müşir Paşa dedi — Sizi muvaâkkaten seyahate gönderecekler. Hasbelicap bir şeydir. Kat'iyyen ilişik etmeyiniz! — Kim gönderiyor, nereye gideceğim? Sebep nedir? diye sual ettimse de “hâsbelicap” dan başka bir açık cevap vermedi. Müşir kalktı, gitti. O gece orada kaldık. Gece mü- fettiş ** * (1) vasıtasiyle bana bir havadis geldi ki, mçmur ve ahaliden yüz elli kadar kimse birikip Zaptiye kapısına ge- lerek beni hükümetten istiyecekmiş. Hükümet vermezse zorla almağa ittifak etmişler. Haberi getiren zata böyle ha- reket olunmamasını tenbih ettim. vakaa tenbihe de ihtiyaç kalmadı, sabah oluverdi. Beni bir alay zaptiye depdebesi ile İzmir vapuruna getirdiler. “Hasbelicap” vapura — bindik. “Hasbelicap” yanımıza takılan Mülüzim Hüseyin Ağa ile İz- mite çıktık. “Hasbelicap” Kastamonu'ya gittik. Vardığımız- da memur, Vali Hamdi Paşaya Zaptiye Müşirinin mektubu- 'nu verdi. Bu mektup “Ali Süavi Efendi bu kere hasbelicap Kastamonu cânibine izam olundu” dan ibaretti. Bu bir gazetecidir. Gerçi hocalığı sırasında Muhbir ga- zetesine şöyle bir iliştiğini söyler. Hattâ, Ulüm gazetesi bile bir ilmi ve siyasi tetkikler dergisine benzer. Fakat Ali Su- avi'nin belirgen karakteri inkılâpçılık olduğu için, dersini de, varzını da, bilgi ve yazısını da bu uğurda kullanmıştır Maksadı halkı uyandırmak ve aydınlatmak, devleti. maddi mânevi bütün tesisleri ile yeniden nizamlıyarak kurtarmak- tır. Kırk yaşında ölen, ömrünü dolaşarak, saklanarak, kaça- rak, cemiyetler kurarak ve çok defa, kendi el yazısından kendi kopya çıkararak geçiren, eserlerinde hemen her şey- den, hendeseden, ekonomiden, coğrafyadan, — hesap, tari edebiyat, dil, din ve siyasi ilimlerden bahseden Ali Suay BN bir ihtısas adamı örneği gibi gösteremeyiz. Hattâ bir kısmında derinlik de bulamayız. Eserlerinin sayısı yüz yirmi yediyi tutuyor. Büyük bir kısmı basılmamıştır. Bir kıs- Mıinin adı bile unutulmuştur. Ben bütün bu dağınık yazılar- da bazan ara sıra, bazan sık sık çakan işıklardan bir aydın- lik toplamağa - çalıştım. Durmaksızın, yorulmaksızın ve yılmaksızın hakikat bil- diği şeyleri öğretmek için çırpınıp durur. Pris'e sığınan, ak- şama bir övün yemeği nasıl bulacağı bilinmez bir Türk deli- kanlısının, bir yandan gazetesi ile uğraşarak, bir yandan koskoca resimli bir ansiklopedi çıkarmağa kalkışmasındaki cesaret, ancak inanmış bir inkılâpçının aşkından ve şevkın- den başka ne ile izah olunabilir? Ansiklopedinin adı. a- mus-ül-ulüm vel-Maarif"'tir. O, yalnız bir şey düşünür: Tür- kiyeye bir ansiklopedi lâzım mıdır, değil midir? Zorluklarını hesaba bile katmaz. Böyle bir teşebbüsü başarabilmek için iki engel vardır. Biri, paradır. Kendi söylediğine göre ansik- lopediye yirmi bin resim lâzım. Her biri beş franga kazılsa, yalnız bu dört, beş yüz bin kuruş tutar. Matbaa masrafı da ayrı. Fakat o maddi zorluğun çaresini bulmuştur: 32 sayfa- lık Ulüm gazetesinin 17 sayfasını Kamusa ayırmak! İkinci engel, Kamusa kaynaklık edecek kitapları bulmakta idi. Şim- di madem, ki Paris'tedir. Bu engel de kalmamıştır /Kendisine soracaklar: “— Kamusu tamamlamak için uzun yıllar ister. Ömrün yetecek midir' — Ben başlamağı taahhüt ettim, bitirmeği taahhüt et- medim, der. Fakat böyle düşünmekten bile hemen cayar: “— Niçin olmayacakmış? Kamusu iki yüz elli bin satır he- sap ediyorum. Biner sayfadan on cilt, Henüz 32, 33 yaşında- yım. Bugüne kadar ağrı sızı görmeyen bir Suavi'ye 26 yıl daha ömür çok mudur? Gazetecilik mesleği üzerine düşünüşleri şunlardır: “Bir gazete niçin satar? Şart hürriyet midir, para mıdır, üslüp tatlılığı mıdır? Hayır? Beka için şart, bir gazete bir fikil tarafı tutmalıdır. O vakit o fikrin taraftarları da gazeteyi tutar. Düşse kaldırırlar, Londra gazetelerinin her biri bil fırkaya taraftar olduğu için yaşar, Gördüğünü, — işitt derleyip toparlayıp, ecnebilerden tercüme edip beyaz kâğit- ları kararlayan İstanbul gazeteleri, ki maksatsızdırlar, pa- yidar olamaz. Gazete dilini, halkın anlayışına indirmek için, eski inşa- 'nın tam tersine bir yol tutar. Gazetecinin vazifesi de edebiyat marifetleri göstermek değil, halkı aydınlatmaktır. O vakitler bir efendi. — Bir Muhbir'in yaptığı işe bakın, demiş. Ali Suavi Muhbir'in yanında Hürriyet ve Ulüm gibi ye- nilerinin ortaya çıktığını övünerek söyler ve : “Halk yakında haklarını anlayacaktır!” der. Yazılarında padişah, vezirler ve paşalar için hürmet sı- fatları kullanmaz: “Hani padişaha, mâlik-i-rikab-ül-ümem, ve- zire, vekil-i-mutlak, düstur-u-mükerrem, denilir, hani rical ve kibâra, keramet buyurdunuz, âzâd kabul etmez köleniz, ve başımız yolunuza kurbandır, diyen gazeteler, hani beni- asfar çıkacak İstanbulu alacak, âhırı Şam, evveli Şam diye yazanlar? Bunlar gittikçe azaldı. Azları da Muhbir, Hürriyet Ve Ulüm gazeteleri kırdı ve kırmaktâ!” Bu bakımdan tam bir demokrattır. Birinci Abdülhamid'e, resmi yazılarda “bende”, “kul” kelimelerinin kullanılmasını yasak ettiği için rahmet okur: “Ben ânlamam ki çarşıda A- postol'un yapıp sattığı şamdan, saraya alınırsa neden şema- dân-i-hümayun olur? Ya Kubbealtı teşrifatı? Saçak öpme âdeti? Hani o günkü paşalar, kibarla? plcilerini takınırlar, Kubbealtı'nda kurbanlık koyun yahut şüt üökmüş kedi gibi uslu uslu dururlar? e (Devamı var) () O vakit yaşamakta olduğu için ism Bir mecmua ida New.York, — (Husust muhabirimiz bildiriyor) —— Amerikan - Hükümeti: nin mühim mevkilerine olan gizli mündst istilâsını önlemek için sıkı a Faştırma ve takibatta bulunan Wa. ahington araştırma mahfilleri, günlerde meraklı bir hâdiseyi ortaya 1015 baharında, bir Amerikan Uzakşark mecmuası dan islerin Mmuharririn çekmelerinde 1700 devlet vesikası bulunmuştu; bu evrak ge- yet mahrem hükümet sırrı olarak va- Sıflandırılmaktaydı. Mecmun yazı İş. inin o vakte kadar çıkan yazıları, gazetenin komünizme meyyal oldu: #unu zaten belli etmişti. 'Amerasla” da 1700 gizli evrakın bulunması, daha 1045 te bilinmektey- di; fakat meselenin ehemmiyeti hak- kiyle belirtilmemiş olduğundan efkâ. Yi ümümiye bunün. Üzerinde — fazla dürmamıştı. Bu. hâdiseyi — mütenkip seri bir mahkemeden sonra, baş re- daktör Philip Jaffe 2600 ve o vakit Amerikan Dişişleri Bakanlığında me- Mmüriyette bulunan Emanuel 8. Tar- sen ise 500 dolarlık bir para cezası ile bu işten sıyrılmışlardı. Hükümet meseleyi örtbas etmek istemiş muvaffak olmuştu da, Ancak, şimdi, Cumhüriyetçilerin devamlı itirazları üzerine “Amerasla” dâvasının evrakı tekrar ele alınmış ve Dişişleri - Ba- kanlığındaki komünist tesirlerini a: raştırmakla: vazifelendirilmiş bir. se- 'nato komisyonu tarafından tetkik e- dilmiştir. Senatör Cabot Lodge Jr'un dediği gibi: “Tetkik neticesi tüyler ürperticidir.. Senatör Hickenlooper ise göyle demektedir: “Hakikat mey- dana çıkıp da, daha önceden sıkı ted- birlerin alınmadığı belli olunca, zan- mıma göre her Amerikalı tiksinti du. yacaktır. Zaten bütün mesele insanın neşesini kaçırmaktadır. 1945 baharında, daha / Amerika harpten çıkmamışken — “Amei redaksiyonunda, Pasifikteki Ameri: kan denizaltı filosunun kati vaziye tini gösterir vesikalar — bulunmuştu. Evrak arasında, o zamanki Amerikan Dişişleri Bakanı C. Hull'un imzasını taşıyan bir mektup da çıkmıştı; bu mektupta Bakan “Amerasla” mec- muasını Uzakşark meselelerinde ga- yet salâhiyetli ve emin bir uzuv ola- Tak vasıflandırıyordu. Yalnız gu var Kil Mr, Hull hiçbir vakit böyle bir mektup İmzalamamıştı! - Araştirma- 'nan ortaya çıkardığı en can alıcı nok ta, hâlen gayet mahrem olan ve ü tünde “Yalnız FDR. açabilir. yazılı fevkalâde gizli bir vesikadır. FDR, yani Franklin Delano Roosevelt, harp esnasında Çan-Kay-Şek'e bir. mesaj yollamış ve geniş mikyasta emniyet tedbirleri alınmasımı sağlamıştı. - Bu mesaj bizzat bir kuriye — tarafından gönderilmiş ve tercüman olan ikinci bir şahıs tarafından Çinin Mareşali: ne tevdi edilmişti, Binbir ihtimamla gizli yazılı nüs- hası ise işlerinde bulunmuştur 'Amerasla”nın yazı Senatonun Araştırma Komisyonu 1- leri gelenlerinden Senatör. Tydings, daha bir kaç gün evvel, “Ameraala' da bulunan 1700 vesikanın hiçbir kıy- eti haiz olmadığını — bildirmiştir. Cumhuriyetçilerin cevabı ise, mev- zuu bahis evraktan bugüne — kadar yalnız. Üçünün mühteviyatının açık- lanmış olmasıdır. Bunların mütalân- Sına göre, bu 1700 vesika Cumhurbaşkanının — Çanel gönderdiği çok mahrem vesika var 1 diyse, geri kalanının tamamen ehem miyetsiz olması hiçbir mâna ifade et mez. Bu tek vesika dahi vaziyetir vahametini göstermeye kâfi gelmek- tedir. 'Amerasla" 'dâvası neden 1045 te daha enerji ile ele alınmadı? Cumhu- riyetçiler, “Meseleyi örtbas etmek ve hükümeti temize çıkarmak için,, diye bağırıyorlar. Başlangıçta 6 kişi tev- kif edilmiş ve casusluk suretiyle va- tana ihanet suçundan — mahkemeye verilmişti. Bunlardan dördü — ki 1- kisi mecmuanın muharrirlerindendi — hakkında ilk araştırmalara az man sonra nihayet verilmişti, John 8. Cervice adındaki redaktör, Dışiş- deri Bakanlığının Uzakşark — depar- tmanında bir memurdu; diğeri, An- dreWw Rolh ise, komünizme olan mey: 1i bilindiği halde bahriyenin haberler servisinde teğmen olarak vazifelen. Eisler (sağda) ile berabı - YENİ İSTANBUL muhabirimiz l New - York hususi bildiriyor , “Ameraüaf_hâdnesi rehanesinde, 1700 mahrem devlet vesikası ele geçirildi sen, neticede mahküm oldular; fakat Sadece, gayri kanunl yollarln devlet evrakına sahip 'olmakla- suçlandırıl. dilart Demokratlar, kendilerine, yapılan 'temize çıkarma,, iftiralarını olduğu Bibi lade ediyorlar ve baş şahit ola- Tak, “Amerasla” dâvasında itham e- 'den savcı Robert M. Hiteheock'u gös. teriyorlar. Hoover'in Federal — Araş 'ftırma Bürosu memurları, ellerinde e- Vi araştırma — İzini olmadan — “Ame- rasla'yaya girmiştir. Dışişleri Bakan- lığında çalışan Larsen'in evine gir- meye ise salâhiyetleri hiç yokmuş. Mevcut Amerikan kanunlarına göre, bu yoldan elde edilen malümat mah- keme huzurufda suçü ispat etmek 1- çin ortaya konulamaz. Bu — yüzden, maznun Başmuharrir. Jaffe'nin avu katı, müdafaasında, ancak para ce- zasının mevzuubahis olabileceğini bil. dirmişti, Senatör — MeCarthy'nin, — şimdiye kadar Dişişleri Bakanlığına — yaptığı mütenddit ithamlardan bir netice el- de edememesinden sonra, bu "Amera sin” hâdisesinin ortaya çıkması, ken. disine efkârı umumiyeyi bir müddet için olsun heyecanlandırma. fırsatını verecektir. 1945 te kapanan bu - ca susluk hâdisesinin tekrar ele alınma- ı hususunda talepte bulunulmuştur. AMERASIA MESELESİ Washington 19 A A. (United Press) Senatör Joseph MeCarthy ve Dış- işleri Bakanlığı Emniyet Dairesi Mü- dürünün, Amerasla casusluk vakasın- da şahitlerin Iğfal edildiği yolundaki İthamlarını aydınlatmak için komü- nist faaliyetleri tahkik eden Ayar yeleri huzuruna - şahsan çağrılmalı vi mühtemeldir. Hususi ormanların Ankara, 19 bildiriyor) (Hususi — muhabirimiz; Bir kaç günden beri Bakanı Nihat İğriboz'un bas- b ında toplanan ormancılar Tüşülen mevzuların | bellibar Tasında Köy civarında bulunan manların muhafaza ve mesuliyetinin köy ihtiyar heyetlerine, intifa hakkı: 'min da orman civarı Köylülerine ve- Tilmesi, devletleştirilen hususi orman: ların sahiplerine İadesi veya, teşkil e- dilecek kooperatifler. tarafından Üümesi bulunmaktadır. Bu husüstaki Körüşmeler hayit münakaşalı geçmi tir. Husüsi orman sahipleri, ormanla- Tının kooperatifler tarafından. isietil fikrine — mühalefet Eskişehir Akşam Kız Sanat Okulunun Ser; Ankara 19 (ALA.) — Eskişehir Akşam Kız Sanat Okulu öğrencile- Finin 1048-1950 dera yılı biçki, dikiş, Çamaşır, nakış, moda ve çiçek ders- lerine ait elişleri sergisi 17-6-1950 cumartesi gününden itibaren eski belediye hinasındaki okulda açılmış. ve halk tarafından alâka ve takdir- le karşılanmıştır. Tahran Ziraat Fakültesinden 20 öğrenci Ankaraya geliyor Ankara, 19 (AA) — Haber aldıkı Tn göre Tahran Ziraat Fakliltesi ökrenellerinden 20 kişilk bir grap Başlarında “üç profesör- olduğu nalde 25 kaziranda' Ankaraya * gelerek üç Hatta kadar kalacaklardır. Emekli Sandığının 3 milyon lirası, avans ihtiyacını karşılıyamıyor Ankara, 19. (Hususi ” muhabirimiz billtiyor) © Emekli Sandığı Bakişe hirde sel felâketine ukrayan memur- Jardan 250 Si için 3 maaş nisbetinde yardım yapılmasını prensip olarak ka- bul etmiştir. Hastalığını ileri sürerek yardım istiyen 8000 memugun durumu da tetkik u hususta Simdiye kadar sandıka 20 bini müte. Taviz memur #ürackat etmistir. 3 Milyon lira olan tahsisatın. bu ihti- 1 karşılayamıyacağı anlaşılmak: dilmektedir. irilmişti. Baş redaktör Jaffe vg Lar- | tadır HÜRRİYETTEN KAÇAN GAZETECİ Alir Reuter Ajansının Berlin Büresu Müdürü Johr Doğu Alman t çaolda), yer basına beyanatta - bulünürken Hündistan Başbakanı / Nehri Truman, yabancı çiftçileri kabul ederek, konuştu Genç bir Türk çiftçisi de bu grupun içindeydi Washington, 19 A.A. (Usis) — Baz kan Truman Amerikayı ziyaret et lan Türkiye de dahil 14 mik çiftçilerini ” kabul ederek T arasındaki bu ziyaretin Sulha yapılan en büyük hizmetlerden biri olduğunu söylemiştir. İktisadi İş- Birliği İdaresinin — tanzim ettiği bir programa göre, Amerikadaki- çiftiik. lerde kullamılan üsülleri tetkik eden İaşmaktadır. Amerikaya' gelen çiftçi der hususl teşekküllerin misafirleridir. der, Ormancılar Kongresi kooperatifler eliyle işletilmesi teklifi, münakaşalara yol açtı Toplantıda —ü üniversite - profesörü, üç milletvekli ve üç orman teknisye ninden “ müteşekkil bir ilmi” hey Yeni Orman Kanunu hazırlattırılması dygun görülmüştür. Leyli meccani talebe kaydı kaldırılıyor mu ? Ankara, 19 (Hususi — muhabirimiz bildiriyor) © Müli Ekitim Bakanlığı fazarruf maksadiyle — bu ' seni meccani talebe almamak ler yaptırmaktadır. Bu husüsta- ku: varıldıkı takdirde ne miktar para art Türnlabileceğini incelemektedir. ik- Pakistan — Hükümeti, — jüt ithalâtçılarımızın fadresini istedi İzmir, 19 (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Pakistan Büyükelçili- Kinden şehrimiz / Ticaret ve Sanayi gelen - bir yazıda - tem ziran 1951 tarihle 'da Pakistan Hükümetinin Hüt ihraç edeceği ve Jüt ithalâtçıları- mızın adreslerinin Elçiliğe bildirilme. Si istenmiştir. Aynı yazıda Pukista- 'na yapılacak ticari tekliflerin ingiliz. ce yapılması bildirilmiştir. Hacer Buluşu — kaçırmaya teşebbüs edenler yakalandı İzmir, 19 (Hususi muhabirimiz bi diriyor) — Meşhur halk - türküleri sanatkârı Hacer Buluş dün gece sa: at 1 de çalışmakta bulunduğu. Bas: 'İnci Gazinosundan. çıkıp Kargıyaka trenine bindikten bir müd- det sonra 8-10 kişi kadar bir kafile nİn kompartımanının kapılarını kilit- Tediğini hissetmiş, Alaybeyi - istasyor 'nunda — gözüne İlişen polis noktasın dan yardım istemiştir. Polisin müda. halesi 'ile mütecavizlerin bir kumı yakalanmış ve tahkikata başlanmış- Et, yağ ve balık işi, hususi teşebbüse devredilecek Ankara 19 (Hususi — muhabirimiz bildiriyor) — Haber alındığına gö- Te Toprak Ofisin yalnız hububat iş- leri ile meşgul olması et, yağ ve bu. ik işini hüsüst teşebbüse birakması için tetkikler yapılmaktadır Sakıp Güran Temyiz üyeliğine tayin edildi Ankara 19 (Hususl muhabiri diriyor) — “Ceza ve / Tevkifevleri Genel Müdürü Sakıp Güran Temyiz Mahkemesi üyeliğine tâyin edilmiş- iz bil. Tütüncüler Kongresi Ankara, 19 (Hususi — muhabirimiz bildiriyor) — Tütüncüler — Köngresi' bugün de eç vakte kadar mesaisine devam etmiştir. Bugünkü toplantıda Mühtelif. memleketlerin tütün. rejim. deri incelenmiş. — kredilenme, faiz. ve hracat bakımlarından beklenen ko- Jaylıklar. görüsülmüstür. "Çalışmalara Yarın da devam edilecektir. tenkid Jtalya ile eşit Belgrağ, 19 ALA. (Afp) zetesi, Tricste tasına Fransız Borba ga- hakkındaki Sovyet no İngiliz ve Amerikalı- Jarın verdikleri cevabın ilk tefsirini yaparak “Normal İtalyan - Yugoslar Münasebetlerine engel olan ve dünya- 'nin bu bölgesinde barışın takviyesine gayret sarfetmiyen" üç Batılı devletin fakındıkları tavrı tenkid. etmektedir. Yugoslav Komünist Partisi gazetesi bu vesile ile Yugoslavyanın 20 mart 1948 Hava Okulunu bitiren subaylarımız Dün, Hava Ordusuna katılan 23 subayımıza merasimle diplomaları veri Eskişebir, 19 (AA) — Hava Oku- yumun ZZ ni devresini — tamammlamız Slan 23 öğrenci subayımıza bugün te Tenle diplomaları tevzi. ediimiştir. Hava ” Küvvetleri ” Komutanı Vekii Korgenerai “Muzafter Göksenin Bekişehir Valisi ve Garnizon Komu Tanlıfı İleri gelenlerinin hazır bulun. düku törende ” Korgeneral — Muzatfer Göksenin kasa bir Konuşma yaparak Şerefli “Türk ordusuna katılan "gene kerimizin he zamân ahlâklı, vazife 'et ve disiplinii birer subay olarak Türk Mülletine " hizmet “edeceklerin Kanl bulunduğunu “fade etmiştir. 'Tören, “Hava Okulu öğrenellerinin aptıkları Bir geçit resmi e sona er Kız öğrenciler askerlik kampı yapmıyacaklar Ankara, 19 (Hususl — muhabirimiz bildiriyor) — Öğrendikimize göre alü- kalı makamlar, her yıl kız talebenin Yapmakta olduğu askeri — kamplara Sön verilmesi . ve kız talebenin bun dan İstisna edilmesi yolunda. tetkik- lerde bulunmuşlar ve bu kararı almış- lardır. Kimyevi Cihazlar Kongresine davet edildik İzmir, 19 (Hususi “muhabirimiz bildiriyor) — Almanyanın Prankturt şehrinde 9-16 te 1950 tarihleri arasında açılacak olan kimyevi ci hazlar meşher timizin de iştiraki istenmektedir. kongresine memleke Dünya Sosyoloji Kongresine iştirak edecek profesörlerimiz Ankara, 19 (AA) himayesi altında £0 'Dünya So: Unesco'nun Ü Kongresi'ne Millet terarası sosyoloji kurumu, Türkiyeden Prof. Selmin Evrim, Z. Fahri Findık Ot ve Dr. Ziya Somer'i davet etmli 'Stockho 1621 temmüzda, top- danacağı bildirilen 18 Üncü Psikoloj (A.A.) 4900 liraya mahküm edildi muhabirimiz bi yhine ika arara bağ Ajans İdaresi Ankara 19 (Husu ğitim sistemleri ve modern tenoloji konferasında Ferit Saner edecek Ankara 19 (ALA.) haziran 1950 tarihleri arasında Pariste top- Janacak olan “Eğitim sistemleri ve mödern — teknoloji — konferansı”na Teknik — Öğretim Müsteşarlığı Tek: nik Büro Müdürü Ferit Saner'in ka- Tılması Ünesco Türkiy eMilli Komi- yonunca kararlaştırılmıştır. sırasında Endonezya askeı a Başbakan Soekarno görülmektedir. Yugoslavya, Üçleri Sayfa 8 UZAKDOĞUDA DOSTLUK ZİYARETLERİ (solda), Jakarta'yı ziyaret seyrediyor. Nehrunun sol birliklerinin ederek şartlar altında anlaşabiliriz,, diyor tarihli — üçlü beyanatı tanımadığını 'e Belgradin hiç bir zaman bu beya- matı İtalya ile yapılacak görüşmelere as olarak kabul edemiyeceifini be Biz, İtalya ile bir anlaşma tarafta- mıyız. Fakat bunun eşit şartlar altın da ve alâkadar taraflardan biri lehine dışarıdan zorla kabul ettirilecek bir hal çaresi olmaksızın yapılmasını i- tiyoruz. D. Acheson, sene sonundan önce istifa edecekmiş New-York, 19 - AA. (AFP) — skan Truman tarafından — husust yardımcılığa tâyin olunan — Avereli Harriman'ın “Hakiki Dişişleri. Ba- kanı" olması istendiğini, diğer taraf. tan halen Dişişleri Bakanı bulunan Acheson'un da Sene sonundan vel istifa edeceğine dair Washing- tonda şayialar dolaştığını radyo tef- sircisi Wolter Winchell haber ver- mektedir. Beş boşanma sebebi New-York, 19 (Nafen) — Martin meye başvurmuş ve şu sebeplerden ö- ürü karısından ayrılmak İstediğini 1 —— Kadının haftada muntazaman 35 dolar harçlık istemesi, 'Haftada yalnız bir defa yemek 3 — Her zamân yanında tabanca & — Evde bir maymun beslemesi, 5 — Banyoda da devamlı surette . fak bir timsah bulundurması. Ölü bir kadının böbreği, diriye nakledildi Chicago, 19 A.A. (United Presa) — in açıklandığına göre Chicagoda d doktorlarından asında hasta bir alınan böbrekleri Ameliya: olan Howard Tücker - dinda 48 yaşında bir kadındır. Böbrek leri alınan, kadın ise öimünden sonra Mmasına önceden muvafakat etmiştir. lakikada sona eren Bu tehlikeli ameliyat tıp tarihinde ilk dera olarak Baltık ;ız;riııde ihtilâf çıkıyor İsveç, Rus iddiasını tanımıyacakmış (Ünited Pr kaynaklar Baltığın. kapalı bir ancak bu deniz sar bulünan memleketler tarafın. İsveç Hi hilindi Sövyet, İddi tanımıyacağı zannedilmektedir. — X, . BAA Framsız Dişişleri Bakanlığına, 'yakın kaynaklardan bildirildiğine göre, Bal Sövyet nazariyeleri yeni bir devletle imaktan ziyade Ru tehditlerinden biri huküku K Olarak kabul edilmektedir. Yine bu kaynaklardan, ” Sovyet 1. dimler Akademisi Hukuk” Enstitüsün. de Baltığın kapalı bir deniz olurak nakaşaların “ciddi bir hareket — ol Tak Kabul edilemiyeceği gibi fini im kânlara da hiç bir şekilde uymadığı. İtadı edilmektedir MUSABAKA KUPONU 1 aralık 1950 do çekilecek büyük Kuramıza iştirak için e- Sağıdaki kuponlardan 90 tane Tafsilâtını her pazar - günkü İ İSTANBUL) da - arayı Yeni İstanbul'un KU