July 6, 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 3

July 6, 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 3

6 'Temmuz 1050 İSTANBU Sayfa 3 Kore harbi başlamadan yazılmış bir makale Sulhu nasıl elde edebiliriz ? Yazan: John Foster DÜLLES Amerika Dişişleri Bakanlığı Müsteşarı EE ge Buna ancak tek bir sebep göste rülebilir. “Müştereken” sahip olunan bütün bu büyük servetler ve metli vasıflar “birleşmiş” olarak ma- lik olunmadığı için değersiz kalıyor. Batı Avrupayı askeri, ekonomik, en- felektüci ve manevi bakımdan en ile- Ti bir memleketler topluluğu haline ekten meneden gey, — birleşmiş Olmamalarıdır. Bölünmüş bir. Avru- Pa haris despotların - dayanı Cazip bir av teşkil etmektedir. Komünist — propagandasının — ileri sürdüğüne göre, biz Batı Avrupayı bir Amerikan kolonisi haline sokmak niyetindeyiz. Halbuki aslında, gaye miz öyle kuvvetli bir. Avrupa — kür- maktır ki, ne Birleşik Amerika, nı Sovyetler Birliği ve ne de herhanı bir küvvet Avrupanın kendi hür in- kişafına mâni olacak maksatlar uğ- Almanya meselesini halletmek için Almanyanın, hiç olmazsa hür olan kasmının, Batı bütünü — çerçevesine girmesinden daha iyi bir çare yoktur Eğer müdafaa için kurulan — hakiki bir Batı Avrupa siyasi birliği olsay ı, o zaman Almanlar, tek başlarına, bu müdafaanın en faal kısmını teşkil ederlerdi. Halbuki bir milli - Alman Ordusunun ortaya çıkması bizim için hAlâ korkulü bir rüyadır. Almanları, münferit olarak bir Avrupa ordusun- da Pransız ve Belçika askerleri ara- #ında görmeyi göze alabiliriz. Fakat bu ordunun tercihan Almanya dışın 'a ve Alman olmıyan kumandanların aresi altında olması hayırlıdır. Bu gayede İlerisi için, Rusyadan gelmek Ahtimali olan herhangi bir askeri is- tilâyı karşılıyabilecek bir Batı Av Tupa askeri küvveti tasavvur edebili- riz. Alman ekonomisine gelince, büyük bir pazara müthiş ihtiyacı vardır. Al- manyada nüfus kıtlığı eskisine nazı Tan çok fazladır. Çünkü, Polonya v Çekoslovakyadan kovulan 10 milyı dan fazla insan Almanyaya sığınmış- 'ftır. Buna göre Almanya harpten öncesine nazaran daha — küçüktür, Çünkü toprak kaybı fazladır. Eğer Hitleri 1933 te iktidara getiren işsiz- lik ve sefaletin tekrar olmaması ve Almanyayı bir harp fabrikası haline zokmaması — İsteniyorsa, — Almanlar Gerhal çok miktarda istihlâk madde- leri imal etmeli ve satmalıdırlar. O- mun için de Batı bu fırsatı, Almanla- ra bülmali yoksa onlar, bu — fırsatı teklif eden Sovyetlere dönecekler. Asya ve Pasifikte Sovyet Komüniz. n tecavüzüne karm kuvvetii bir siper yoktur. Mazide, Birleşik Ame- rikanın Doğudaki siyaseti Çinle - bir dostluk münasebeti kurmak temeline dayanıyordu. Bunu akılda tutarak, Başkan Roosevelt Çin'in nüfuz ve iti- barını yükseltmek için çok çalışmış, 1943 te General Çan-Kay-Şek - ve Churehtli ile olan Kahire toplantısın- dan, Çini Birleşmiş Miletler Güven- Jik Konseyinin veto hakkı olan 5 dal- mi Azasından biri yapıncaya kadar uğraşmıştır. Halbuki şimdi Çin, Asya ve Pasifikte komünizm politikasının öncüsü olmuştur. Birleşik Amerika- nin, Çin'in itibarını arttırmak ve ona Birleşmiş Milletler ve dünya nezdinde Ayi bir mevkil vermek için sarfettiği Bayretlerden sonra şimdi. aleyhim dönmesi pek muhtemeldir. Asya ve Pasifiği alâkadar eden her- hangi bir siyasi istikamet milli istik. Tâlini mantıki ve sulh yolu ile tekâmü. Künü gözönünde tutarak alınmalıdır. Bu siyaset yeni doğan milletlerin a- yağını kaydırmak değii, bilâkis tak- viye etmeye çalışmalıdır. Eğer Batı Avrupadaki komünist partiler Ame- Fikayı bu memleketleri koloni haline kları için itham etmekle onları lan münasebetler tiz bir dikkatle tanzim etmemiz 14- zımdır; zira son beş yıl zarfında bun. lar, hakikaten, batının birer kolonisi haline girmişti. Bugün komünist binası fazla geni, fazla sert ve temeli bozuk bir halde dir. Eğer içerde saklı olan / zaaflar harekete geçerse, bina pek Alâ sarsı. Tabilir. Harekete geçmek” silâhli bir 1s- yan demek defildir. Halkın — silâhi 'yök ve zaten giddetli bir isyanın tor- tusu olarak ancak katliâm kalabilir. Biz, Sovyetlerin Varşovada General Bor idaresindeki Polonyalı vatanse yerlere yaptıklarını, Rus esareti. al. Maamafih bu milletlerin ruhan ve fikren mücadeleden vazgeçmiş — bir hale gelm l azife mizdir. Halbuki Sovyet komünizmi de leye isteksiz görmek istiyor ve bu u. Hürda çalışığı Bu yüzden bitkin bir hal ©- dan kimseler var: 4, 'tanda Kandinat Mindszenty ve — R: bert A. Vogeler; Bulgaristanda pr papazlar ve Michael T. Ship Kov gibi.. Datlma yalanla doldurulan ve hayatla bütün normal münasebet lerini kesip datmi bir işkence altında viyatlarında ne gibi ikler ol duğünü gördük. Shipkov'un. söyledi! ne göre, maksat ve netice, "İnsa: tamamiyle mahvedip irade, şahst fi mektir., İşte Sovyet komünizminin yapmak istediği şey b Kütlenin tahribini bekliyerek dal- Mf bir korku içinde yaşıyoru tahrip yalnız vücutça olmıya « ruhan ve fikren de bir yıkılma vüku bulacak diye endişede- Eğer Birleşik Amerika bu — tabi milletlere fikir, malümat ve ümit do- Ju haberler verebilecekse, Sovyetlerin kullandığı hususi ve tesirli tedbirler ibi teknik üsüller bulması icap eder. Ancak şimdi bu ihtiyacı hissetmek- teyiz. “Amerikanın Sesi" başlangıc: ta biraz sendeledikten sonra şimdi Demirperdenin arkasında da tesir et tiğini göstermeye başladı. Bu bize şu- 'nu ispat ediyor: Komlnist propagan- dasının durmak dinlenmeksizin tek- rar ettiği şeylerle halkın hareketsir ve uysal bir kütle haline sokulması- hın önünne geçmek Ve bazı hakikat ve fikirler sayesinde onları aydınlat- mak mümkündür. 1050 nin mart a- ında Selânik yakınlarında bir yedek radyo istasyonu kuruldu. Bu sayede Mühabere mümkün olacaktır. Lâkin bütün istibdat rejimlerinde olduğu gibi, Sovyet komünizminin de büyük zaafları vardır. Bariz olan iki zaaftan biri baştaki iderler arasın. daki itimatsızlık ve kuşku havası di. Reri de otorite sahibi olan heyetin küçük olması dolayısiyle devlet işle- zindeki — “hareketsizliktir”. — Bunlar belli başlı zaaflardır. Fakat — yalnız baskı altında tehlikeli olan daha bir çok zaaflar da vardır. Halbuki bas- ka olmadığı zaman “temizlik” yahut tensikat veya devlet - teşkilâtındaki bazı yaralar zamanla — kendiliğinden düzelir. Zaten fazla sert, ağır. Ve faz- Ja dağinik olan komünist idaresi şim- diden çökme emareleri göstermeki dir. Ruhi ihtiyaç Hiç bir hücuma; askeri, siyasl ve ya ahlâki olsun tereddüt ve şüphe ile başlanamaz. Diğerleri bize inan: madan önce bizim kendimize inan- cımız olmalıdır. Güçlük, maddi sıkıntıdan gelmiyor, Maddi sahadaki istihsalimiz dünya rekorlarını kırmaktadır. Noksanımız TU yolda gittiğimize dair olması lâzım gelen imandır. Onsuz hiçbir sey yapılamaz. Bu eksiğimiz “kabiliyetli siyaset adamları, veya kurnaz diplo- matlar veyahut da mucit fen adamla- , hattâ muazzam atom bombası ile bile telâfi edilemez. Bir millet bir kere maddt şeyl. dayanmıya başlayınca nahoş netice- lerden kaçınılamaz. Memleket dahi- lindeki müesseselerimiz ihtiyacı ol duğü mânevt bağlılığı görmüyor. İn- sanların kafasında karışık fikirler ve ruhlarında çürüme alâmetleri belir mektedir. Onun için milletimiz orta- ya çıkan casusluk hareketleri — gibi dir. FBI- (Amerikan Federal Polis Teşkilâtı) ne kadar iyi çalışsa bizi gene bu şerait dahilinde muhafaza e- demez. an tesirlerine açık bir vaziyette. Hariçte de dış politikamız ancak para ve eşya ile ikmal ediliyor. Fa- kat para Ve eşya mahduttür ve mah- düt oldukları için de politikamız dar bir çerçeve içindedir. Mahdut politi- kalar ekseriya müdafaa hattındadır. ve bunlar neticede yenilen bir siyaset yolu tutmuşlardır. Ne kadar zengin olursak — olalım, emniyet ve sulhü para ile satın ala- mayız; 5 bilyon veya 50 bilyon kâfi gelmez. Roma Imparatorları gerileme devirlerinde sulhü satın almak istedi- ler, fakat gayretleri ancak — onları mahvetmek isteyenlerin , iştihalarını kabarttı. İstiklâl, insan hakları, insan şahst. 'etinin haysiyet ve kıymeti ve hürri- yet hakkında belâgatle konuşabiliriz. Fakat kullandığımız kelimelerin çoğu kendi cemiyetimizin ferdiyetçi olduğu zamana sittir. Buna göre ferdiyetçi- Jiğin yarı ölü olduğu cemiyetlerde ya- ayan insanlara böyle hitabeler Aynı zamanda, kazandığımız mad. di muvaffakiyetler, serf halindeki is- tihsalimiz, çok miktardaki otomobil. lerimiz, radyolarımız ve - telefonları mız hakkında da beliğ sözler sarfede. biliriz. Fakat bu maddi şeylerin üze- rinde durulması bazılarını manen 1f- Jâs etmiş olduğumuz zannına sürük. üyor. Diğerlerini de, hasut ve komü: nistlerin göklere çıkardıkları “kütle halinde — cemiyetin maddi — hayatını ükseltmek,, fikrine meyilli yapıyor. Bir çıkmazın içindeyiz, hem de hal. ledilmesi zor ve karışık olan bir çık En mühim ihtiyacımız mânevi ta rafımızı yükseltmek ve halkın itima di oraya tevcih etmektir. Ahlâkı bakımdan dini bir itikat her türlü surdur. Bu, bilhasaa modern © 130 tonluk dev uçak Brabazon Dünyanın en büyük yolcu uçakı Bristo “Brabazon, , bazı tecrlbe uçuşları Nına İnmiştir. Uçakın ağırlığı boşken 180 tondur. “Brabazon, Londra hava alanına iniyor. Şapmak üzere Londra hava Churehill diyor ki : ”Kore'de, — komünist zaferi, üçüncü dünya harbi demektir” Londra 5 AA (U. P-Afp) — Birleşik Amerika İstiklâlinin yallönümü müna- Sebetiyle Londradaki - Amerikan Ce Miyetinde salı gecesi verilen ziyafet e söz alan Winston Churehili ezcüm. Te gunları söylemiştir: Hitler ve Mussolini, Nazizm ve Fa- şizm meselelerinin artık kapandıkını Sandığımız bir zamanda, Stalin ve Ko: münizm tehditkâr bir favırla — karşı Churehili'i selâmlamak. için topla- nan halk, kendisini sevgi ile karşıla Komünlsler Kore'de muvaffak ol düğu takdirde üçüncü dünya harbinin uku bulacağını ve Batılı Demokra- Silerin bu süretle harbe girecefini sör deyen Churehili şunları Hâve etmistir: Ücüncü bir dünya harbi tahripkâr ve mahvedici olacaktır. - Kanaatimce Münasip hal çaresi, Sövyet Rusya ile Bir anlaşmaya varmayı ümit etmek- Kore harbi yüzünden Avrupaya yapılan silâh yardımı aksamıyacak Washington, 5 (YİRS) — Amerika- nin Atlantik Paktı dolayısiyle yaptığı Yardımlarda bir azalma olup olmuya- Takını, Köre harbinin müddeti ve sid. deti tayin edecektir. Şimdilik Avtuna ya silân sevkiyatına — normal olarak öereni GüREnEfA, Tef Tidaiçüriye de silâh yardımı yapılmaktadır. Kore harbi uzun sürecek ve fazla gayreli istilzam edecek olursa, Avrur Şaya yapılan silâh sevkıyatının. her- Banei bir ârızaya uğramaması için lâ- Zım gelen tedbirler alınacaktır. Amerikada istiklâl Bayramı kurbanları 4 günde 828 kişi kazalar yüzünden öldü New-York, 5 (YİRS) — Amerikan İs- Üiklal Bayramı günü münssebeiyle kazaların sayısı 828 | bulmuştur. Bu Amerika, icabında Batı Almanyayı da müdafaa edecek Frankfurt, 5 ALA. (United Press) Birleşik 'Amerika Yüksek Koml. seri John MeCloy, salı günü basına Verdiği beyanatta, Batılı işgal kuv. lerinin, Batı Almanyaya karşı gi len bir taarruzu kendilerine tev cih edilmiş bir hareket telâkki ede- ceklerini bildirmiştir. Kanaatince Sovyet Rusyanın har- be başlamayacağını söyliyen MeCloy tin kompleks şartları ile yakından İl- eee ğ e 'w ın*""* H"'m““'ı“““”“" Hindistan, turistlere tasyonları kurup bağırmaya ihtiyaç kolaylık gösteriyor teyiz. Gençliğimiz uyanık olup kola, umda değildir. Dint itikadlarımız ve letvekillerinin tutanakla! İ ;' İ L Dünkü Meclis müzakereleri çok münakaşalı cereyan etti Ankara 8 (Hususi muhabirimiz bil- ngöl m Nihat Erim, Hasan Dinçe- Fin sunline göyle cevap veriyor. hükümlerine geçtikten sonra bir vatandağın gikâ- eker Meclis tatbi toplantısında Bingöl — Milletvekillikle, Tine seçilen Feridun Fiki üstafa Nuri Okçuoğlunun. tuta- Bakları hakkındaki tutanakları ince İeme Komisyonu raporu ile Seçim Kurulu Başkanlığının tutanak Gerek Yüksek Seçim me komlsyonunun okunan Şeti BALM. de, 14 kendilikinden yetçinin yüksek Seçim Kuruluna git Bugünkü durum Kanununun hükümlerine tevfikan ce 'eyan eden seçim İşlerine, yine o Se kademe kademe tetkik edilerek alnız. sikâ Ti mucip oldu. Nihat Erimin Kanununda taz deti içinde yapıl itirazların Merelleri tarafından ve yüksek Seçim Ki aklanıp kabul edilmiş olması müşterek bir eser var, r bu prensiplere ri- diği iddia edilen sandıklardan. çıka- Cak oyların tamamının D P. Aktarılması halinde dahi Feridan Fik- Ti Düşünsel ile Mustafa Nuri Okçuok un. sağladıkları neticeye olamıyacağı kaydedilerek Tın tasvibine ekderiyetle karar veri: Giki Bikdiritmekte 1di. Raporların okunmasından kürsüye “gelen komisyon sözcüsü C. H. P. Miletvekili Hamdi Şarlan 5 çim Kanununun itiraz müddeti hak: kında tasrih ettiği hükmüne rağmen bu müddetin dışın- da vâki bu itirazların muteber sayıl Taporun kabulünü istedi. Miletvekili Feyzi Lütfi Ka- raosmanoğlu söz aldı ve ezcümle sun. Jarı söyledi: 'Bu nihayet bir vilâyetin seçim isi- dir. Fakat mesele ruhu ve keyfiyeti İtibariyle çok. münimdir. vel konuşan C. H -P. Mületvekili Bin. faclalarından 'ancak müruru 'Türkiyede yapılan Drensipler var. El ayet etmezsek bu. prensipleri, Tek eseri, İnkâr etmiş oluruz. kanunun 'koyduğu teminat esaslarının dilirse bu hiç bir zaman prensipler. dışına çıkıp yeni Bu. kanunun mesi Bulunabilir 'ama bulunmayabilir. Bu kapıları kapamazsak siyasi Terbiye, siyasi ahlâk terbiyesi tecnsüs Memlekette siyasi istikrar te- mez. Biz eğer bu memleket- Te IKi partili politik ve leri kuracaksak iyi baslamalıyız Çün: n atiyoruz. Biz iktidar par Üsi olarak mühaleretin istediği emni- Kanunu çıkardık. Bugün muhaletetin 'o Seçim Kanununun tat: iBarettir. Diğer taraf ada konuşan arkadaşların e bilhassa Karaosmanoğlunun. sözle: Söyledi. ve Kü tik adıı Bahsederker dan bahsettiler v Baskılardan haberdar değilmiş konustular. Birçok hakikatler gizlenmiştir. Çok fena şeyler. yapılmıştır. bunların hiç birisi tahki Bu fena işleri yapan ümima tahkikattar uzak Kalm Hatta 1846 faclasının tüim Ki u: Ki bi mücibesi sleni münakaşaya tâbi tutulmr sitim tek bir Demok- konuşmadı. 'Halbuki bana bu arkadaşlardan ba- şahsen. haklısın kadar arkadar kahramanları Genel Kurul Divanına. kadar girmek cesaretini ve cüretini göstermişlerdir. 'acet yok. 400 bu ' içinde bendenizin bu arzetliğim izahatı yerinde bulacak tek Bir arkadaşımın yok olduğunu zannet Parti kararı karşısında muktazası yerine İCHP. sirasından şiddetli alkır acılmasını İstiyorum. ve #izin de bu Hatibin Heyecanla ifade etmeye ça: tarafından 'sık sık alkışlandı. sonra söz alan komlayon başkanı rar denmek üzere Tokat Milletvekili Ahmet ekili Rifat Öçt kat açılması lüzumu Üzerinde durdu. Bu mütalâaları mütenkıp» kürsü: H P. Grup Başkanı Faik Fa 'cevaben gunları söyledi: Feyzi Lütfi Karı aZ intibar içim Başbakan konuşuyor Ahmet Barutı İmle şunları söyledi: ikâye'lerin vaki olduğu Bingöl seçim Tahkik Cdlisin mi, edilmesin mi yen tahkik istedi. devleti olmak 'nos Mmer'i olan kanun. hükün ilirler KI hukük, inik Partisi müte Tahkik. is P. tahkikat isterim Biz bir hukuk nizamı, bir prensip nizamı üzerindeyiz. iktidardan 'Amma onlar ıBüyük Millet Meclisinde dünkü müzakereler Hububat unları bulgur muamele Ankara, 8 (Hususl muhabirimiz bil- diriyor) — Büyük Millet Meclisi bu. Kün aaat 15 te Refik Koraltan'ın baş: Kanlığında toplanmıştır. Oturum. açılır açılmaz, kürsüye ge len Maliye Bakanı Hahi Ayan şeker: den alınmakta olan İstihlâk Vergisi- in indirilmesi ve hububat unlarından kındaki kanun tasarılarının gündeme Alınarak öncelik ve ivedilikle görüşül Mesini istemiş ve bu teklif kabul edi. Sine geçiimiştir. Şekerden alınmakta olan / İstihlâk Vergisinin tenzili hakkındaki tasarı: Bin kanunlaşmasını mütcakıp, hubu. Bat unlarından Müamele — Vergisinin vekili Ahmet Veziroğlu aimis ve tüc. Car elinde Muamele Vergisi verilmiş bulunan unlardan alınmış olan vergi: Terin tüccara iadesini istemiştir. CHP. milletveklilerinden Ferit Me len de bu kanunlarla bütceye tahmil edilecek olan 4850 milyon — liranın, Bütçenin hangi fasıllarından — temin edileceğini sormustur. Buna karşı Maliye — Bakanı Halil Ayan ezcümle gu izahatta bulunmuz- Muhterem arkadaşlarım, Veziroklu arkadaşım, kanunun neşri tarihinde tüccar ve fırıncıların elinde bulunan unların, evvelce alınmış olan Muamele Vergilerinin tade edilmesin den bahsettiler. Biz de bu mevzu üze Finde, tasarıyı hazırlarken, ehemmi- yetle durduk ve iş, komisyonda müza. kere edilirken bu husustaki mülâhaza: İarımizı da arzeyledik. Esaa itibariyle kanunun meriyete — girmesi üzerine Bazı tüccar va fırıncıların elinde bir miktar un bulunacağını da biliyorduk. Bunların miktarı ve vergileri üzerin de bir tetkik yapılması mühim bazı Mmahzurlar arzektikini gördük. Binaenaleyn hâlen tüccar elinde bir miktar un bulunuyorsa bu, asgarinin Asgarisi Bir miktardır. Bu kadar ge Bis bir kitleyi alâkadar eden ve bür Yük bir ehemmiyeti “'naiz olan bir Mevzuda bu kadar kücük bir mahzu Yu mühterem heyetinizin hoş görece Hini ümlt ederim. (Muvafık sesleri). Şimdi Ferit Bey arkadaşımın kar- ilik meselesine dalr sualine arzı ce Yap edeyim. Derhatır buyuracaksınız Ki mabik iktidar bütçeler üzerinde ta- Sarruf yapmak hususunda bizimle bir Güşüncede değildi. onlar başka türlü düşünüyorlardı. en Ufak tir tasarrı: fun dahi yapılamıyacakı mütalâasını ileri sürmüslerdi. Biz; Hükümet prog: Tamında arzetliğimiz gibi, hayatı v- Cuzlatmak kararındayız. Bugün huzu: Yunuza sunulmuş olan İki kanun bu kararımızın tatbikatındandır. Maliye Bakanının bu açıklamasın. dani sonra Ferit Melen'in sorusunda farar etmesi üzerine tekrar kürsüye gelen Maliye Bakanı Halil Ayan de Mistir ki: Efendim, deminki maruzatım. büt- çede yapılacak tasarrufun heyeti u Mümiyesine mütedairdir. Bu — tasar Tuflar iki kalem vergilerden yapılacak fedakârlıkın karşılıfını teşkil edecek: tir. Yani en aşağı bu miktarda. ola: Çaktır. Belki bundan da fazla olacak- fir. Yüksek heyetinize simdi. fasıllar Gan rakam arzedemiyeceğim. Bu mik- farı en aşağı bir hâd olarak arzediyo. Tum. Mühterem heyetinizin önce bizi fasvip edeceğinizi. ümit / ediyoruz. TAlkışlar, inamıyoruz sözleri) 'Âhmet 'Veziroklu (Afyon Karahisar) 'Bu tasarı kanunlastıktan — sonen, Münmele Vergisi kaldırılmış. olacağı: 'na göre, simdiye kadar katiyet iktisap etmeyen “Münmele Vergisi — cezaları hakkında 'ne düsünüyorlar? İzmirde bir ayda 278 evlenme, 1016 doğum ve 457 ölüm tesbit edildi İzmir, 5 (Hususl) — Haziran ayın. da İzmirde 278 çift evlenmiş, 1016 do- kum vakası kaydedilmiş ve ölüm sa: lerde ve doğumda göze çarpacak ka dar bariz bir artma olmasına muka- Si ölüm nispeti düşmektedir. Meclis Savunma Komisyonunda Tasvip edilen tasarıya göre, muvazzaflık kara sınıfında 2, jandarma ve gümrükte 2,5 seneye indirildi, deniz ve hava sınıflarında $ yıl olarak kaldı Ankara, 5 (Hususl muhabirimiz bi Savunma Komisyonunda bugün erlik e ve muvazzaflıkta geçecek askerlik Müddetinin kısaltılması — hakkındaki fasarı müzakere edilerek kabul edil di TTasarı önümüzdeki günlerde Mec Te erlikte Kara aınıfında muvazzarlık Tilen “olduğu eibi S yi olarak bire kılmaktadır. Baylık” nüddetinin kısaltılması hak Fransız Sosyoloji Cemiyeti Paris, (Hususi muhabirimizden) Tetanbul Üniversiteni Bozyoloji Profe sörlerinden Fındıkoğlu bu defa Fran: fiz Soeyoloji Cemiyeti Azalıkına seçil. Tf ananelerimizi de unutmuş deği: diz. tuğumuza dair olan imanımızın hi Eğer gayretlerimiz boşa — giderse, | mayesi altında hareket ettikçe, ima. nevmid olmıyalım, vaziyeti sarih ola- | nımiz artacak ve bizi bir gün insan rak göremediğimiz ve hahiyetini iyi-| hak ve adaletinin hüküm — sürdüğü 1 adığımız için böyle oldu | sulh dünyasını kurmak için çalışan bilelim. O zaman daha iyi tedbir- | bütün insanlarla bir dünya dostluğu başvuracağız. Ve doğru yolu tut- | kurmaya sevkedecektir. 'Nihat Erim'in tutulamıyacaklardır. na DE. adına her teminatı millet hu: he verecekiz arkadaşlar. (D illerin Feridun Fikri Düsünsel kürsüye ge D.R. Meclis Grupu Başkanı ” Ekrem Hayri Üstündak Ye Abidin Potuoğlu D. P ekseriyeti tarafından kabul edi. Şeker istihlâk vergisi indirildi. ile makarna ve vergisi kaldırıldı Maliye Bakanı devamla, — Efendim bu, Biraz mevzudan ayrı bir bahistir. Tasarının tümü üzerindeki müzake- releri müteakıp maddelere gecilmiş ve ilk sözü alan Konya Milletvekili “Ab. urrahman — Ağaoklu, - bulgurun 'da Münmele Vergisinden muafiyetini ie temiş ve bu İsteki hükümetce de ka- bul edilerek maddeye bulgur kelimesi de ilâve edilmiştir. 'Bundan. #onra Giresun Milletvekili Hayreddin “Erkmen de. — undan. maz mul makarnanın da Münmele Vergi #inden fstlana edilmesini istemiş ve bir fakrir vermistir. Takrir — hükümetçe benimsenmiş ve ekseriyetle kabul edir dikinden makarnanın da maddeye'nâ: Çankırı Milletvekili Celâi Otman da maddeye pirincin ithalini istemle ve Bu maksatla bir de önerge vermişsti Bunun üzerine söz alan Maliye Bar kanı Halli Ayan şu açıklamada bulun. Mühterem arkadas Un üzerindeki Muamele Vergisi kal- dirilirken makarna, bulgür ve şehriye: den 'de bu verginin kaldırılmı Mele Vergisinin kaldırılmasına taraf. tar olduk. Yalmız pirinç ve pirinç unu ayrı bir mevzu olduğu için tetkikat Yapmadan bunun Üzerinde bir maru: zatta bulunamıyacağım. Maddeyi, tek HE ettikimiz. şekilde — kabulünü' rlea Maliye Bakanının bu açıklamasin. dan sonra Celâi Otman'ın - verdiği önerge reddedilmiş ve maddeler mü- zakere edilerek tasarı kabul olunmuz. Hatayın kurtuluşu On üçüncü yıldönümü, dün coşkun tezahüratla kutlandı İskenderun, 5 (AA) — 8 temmü 1808 de kahraman ordumuzun Hatar ya girişinin on üçüncü yıldönümü Soskün tezahüratla kutlanmıştır. Mürettep bir askeri kıta Meteoro- dof İstasyonundan — hareketle Beş Temmuz Caddesini takiben - Cumhu: riyet Alanına gelmiştir. Kıta ge ken çicekler serpllmiş, meydanın met: üketler sunulmuştur. Cumhuriyet Alanında İstiklâl mar- giyle törene baslanmış ve bayrak d Teğe çekilmistir. Şehir namına mu: harrir ve gazeteci Tarık Mümtaz ta- Tafından günün önemini belirten he yecanlı ” bir hitâbede - bulunulmustur. Şehir baştanbaşa donatılmıstır. — 8o- kak ve meydanlarda davullar çahın: makta, halk coşkun tezahürat yap: Maktadır. M. Muğlalı af istiyor Adalet Komisyonunda af tasarısının müzakeresine dün başlandı Ankara 5 (Hususl muhabirimiz bil- diriyor) — Meclis Adalet Komisyonu bugün bazı suçların affı hakkındaki tasarıyı incelemeğe başlamıştır. Bu toplantıda tasarının 1 inci maddesi mâna ve şümülüne raci ” olmayacak şekilde bir kaç kelime tadili ile ay- Sen kabul edilmiştir. Diğer taraftan / öğrendiğimize gö- re Özalp hâdisesi dolayısiyle mah- küm olan Emekli Örgenerai Mustafa Muğlalı Meclis Başkanlığına müra. caat ederek bir af talebinde bulun- muştur. İzmir Belediye Başkanı döndü İzmir, 5 (Hususl muhabirimiz bil- diriyor) — Ankara ve İstanhuldan 'avdet eden Belediye Başkanı Hulüsi Selek, İstanbulda ziyaret ettiği ser. ginin yeni sergi hazırlıyan şehirlerde Rörülebilen eserlerden biri olduğunu, Beynelmilel Bebek Sergisinde ise en güzel bebeklerin Türk — pavyonunda Bulunduğunu söylemiş, Bebek Sergi- sinin İzmir Fuarına da getirileceğini beyan etmiştir. Belediye Başkanı Ankarada Baş- bakan Adnan Menderesle İzmir Fus vi mevzuunda uzun müddet görüştü. günü belirterek hükümetin İzmir Pu. Arına 400 bin lira yardım edeceğini, İzmir Fuarınin şimdiye kadar görü- lenlerin hepsinden mükemmel ola fını anlatmış, Fuar sezonünda İzmir Şehir Tiyatrosunun Ankara Devlet Konservatuvarından Mahir Canova, Salih Canev, Ragıp Haykır, Cüneyit Gökçen, Muazzez Lutas, Yıldız Ken- ter. Nevin Akkaya ve Agâh Hün'le takviye edileceğini, Mahir Canovanın rejisörlük vazifesini kabul edeceğini haber vermiştir. Belediye Başkanımız ayni zamanda İstanbuldaki ucuz evler sergisinin'İz- mire nakledileceğini de beyan etmiş- MUSABAKA KUPONU 1 aralık 1850 de çekilecek büyük kuramıza iştirak için ae gağıdaki kuponlardan 90 tane Tetirerek bir kura mumarası a- Tabileceksinle. Tafsllâtını her pazar. günkü (YENİ İSTANBUL) a arayı Yeni - İstanbul'un F LA