18 Ekim 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 2

18 Ekim 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 2

Sayta 2 YENİ İSTANBUL — 18 Ekim 1950 ( Hukuk tetkikleri Askeri mahkemeler BUNDAN evvelki yazımızı keri mahkemeler mevzuunu incele meye başlamadan önce ordu, disiplin 've adalet mefhumları arasındakt mü- nasobeti tebarüz ettirmeye çe 've bu meyanda; ordunun memleketin müdafaası ve istiklâlinin temin — ve himayesi için bir araya — toplanmış müşterek ve müayyen gayeleri bi dunan, aynı hükuüka sahip şuurlü ve Kademeli bir insan topluluğu olduğu, komutanın, âmir ve Üstün bu teşki- Jattakl yezüne rolünün muhtelif şe- kilde kademelenen bu Insan toplulu- Kunun faaliyetini koordine etmek ve onları sevk ve idare etmekten ibaret ulunduğu, bunu yaparken de hukuka Tiayetin şart olduğu; disipline gelin- ce, bunun da, kanunlara, nizamlara ve ümirlere itaat, astının ve üstünün hukukuna risyet yanı, hukuka bağlı Tık ve bir kelime ile de “adalet” de- mek oldağu, disiplinsiz bir ordu ola- mayacağı gibi adaletsiz bir disiplinli de fasavvur bile edilemiyeceği ve bi itibarla da askeri kaza müessesesinin aslâhi ile kazal vazifelerin hukukçula. ra verilmesi lâzım geldiği neticesine yarmıştık. 'Bir hukukt mücesesenin bünyesine esaslı bir şekilde vakıf olmak ve o- 'nun eksik ve aksak taraflarını hihak- kın tâyin ve tesbit edebilmek için © mülessesenin geçirdiği tekâmli safha. sını kısaca da olsa hatırlamak İcap ettiğinden bugünkü yazımızda da aa- keri mahkemclerin yakın tarihçesine ve bu mahkemelerin teşkilâtına hu- kukçuların ne zaman ve ne - süretle girmiş oldukları / meseleşine umumi Sürette bir. göz atmaya çalışaca- brlt). Adil kaza yanında çok mühim bir yer İşgal eden bugünkü askeri kaza ve askeri mahkemeler 22 mayıs 1980 tarih ve 1681 mumaralı Askeri Muha- keme Üsulü Kanunu ile ihdas edilmiş bulunmaktadır. Askeri Muhakeme U- salü Kanunumuz ise, ekan. İtibariyle, 1251983 de Almanyada — yenlden mer'iyet mevkline konulmuş olan 1 a- yalık 1898 tarihli Alman Askeri Mu- Hakeme Usulü Kanunundan (Milita- erstrafgerlehtsordnung) iktihas edil- Miştir. As. Muhakeme Usulü Kann 'numuzdan evvel askeri ceza sahasın- 'da mer'iyette bulunan başlıca kanun “Askeri Ceza Kanunnamei Hümayu- »a" idi. Bu kanun Fransız Askeri Ce- za Kanunundan alınmıştı. — Bününla beraber, İktibas sırasında mezkür ka- nunun üsüle ait hükümlerinden çok mahdut bir kusmının, ezcümle yalnız- ca teşkilâta dair bazı hükümlerinin alınması e iktifa edilmişti (8). Ba kananda askarl mahkeme tâbiri yeri- ne “divanıhap” tâbiri kullanılmıştı. Divanıharp heyeti arasında hukük- çu üye bulunmadığı gibi. - mahkeme teşkilâtında, engizleyon sisteminde ol. düğü gibi, savci da yoktü. Hiçbir u- Sul ve kanuna tâbi olmadan muhake- me yapan divanıharplerin hükümleri- 'ne karşı müracaat edilecek bir kanun yölü da mevcut değildi. / Divanıharp- derin mazbataları (yani — hükümleri) Dârı Şürayı Askeri'de incelendikten sonra yerine getirilirdi(4). Bilâhare, Dârı Şürayı Askeri yerine bir muhu- kemat dalresi teşkil olundu. Bu dalre kün kılan bu geri sistem terkedilerek 241950 tarihli geçlei kanunla Di- vanı Temyizi Askeri kuruldu. Memle. ketimizde aakeri mahkemelerin teşki- Tatıha hukukçuların girmesi lik defa askeri yargıtayı teşkli eden bu Ka nunla vükü bulmuştur. Divanı Tem: yizi Askerinin teşkdilâtı sonraları bir gök'değişikliğe uğramıştır. Askeri kazacaki tekâmli seyri di yanıharplerde de hukukçuların — ba: dunmağının zarart oldüğu neticesini ortaya koyduğundan hükümet tara- fındari bu maksatla 20 eylâl 1985 te bir kararname isdar edildi. Bu - ka- Tarname ile divanıharplerin bağlı bu- Tundukları — komutanlıkların refaka çünde. BirİKİ divaniharbi. teşkir eden subaylardan mürekkep yargıçlar he yetine üye olarak girmek ve dik de divaniharp nezdinde komutana iza. feten kanunl — takibat ve tahkikat yapmak üzere, Ki adli müşavirin bi Yazan : M. Hilmi ÖZARPAT Tunması kabul edilmişti(5). Yargıçlar heyetine üye olarak girecek müşaviri adli. Askeri Ceza Kanunnamel Hüma- yunünün 48. maddesine tevfikan sa- 'nığın rütbesine göre teşekktil edecek divanıharp heyetinde başkandan son- 'Ya gelen en büyük rütbeli yargıc ye- Tine kâlm olmak süretiyle duruşmayı 've buna müteferri kanuni münmele- deri sevk ve idare etmekle mükeller- #. O zamanın zihniyetine zöre, aakeri kaza sahasında çok mühim bir Inl Tâbin İfadesi olan ba kararname ne yazık ki Mebusan Meclisince 21 ka- sam 1884 farihli oturumda hiç ince- denmeden reddedilmiş olduğundan ka- nün halini alamamıştır(6). Bununla beraber, kararnamenin yayımı ile red- di arasındaki devrede — divamharpler kararname hükümlerine göre teşek- kül etmiş ve görev yapmışlardır. Ba kararnamenin reddinden sonra diva- muharpler bugünkü Askeri Muhakeme Üsülü Kanunumuzün yürürlüğe gir- diğl tarihe kadar sırf subaylardan mürekkep bir heyet halinde kaza va- zifesl görmüştür. Her ne kadar bu süre içinde divanıharplerin bağlı bu- dundukları, komutanlıkların malyeti- e müşaviri adli'ler verilmişse de bunların kaza hakları yoktu. 15 ka- #ım 1889 tarihli Divanıharplerin Ha- zarl Teşkilât ve Vezaifi Hakkında Ta- İlmat adlı talimata göre — müşaviri adlilerin görevleri, esas itibariyle şun. dardan ibaretti: ») Divamıharpçe verilen hükümlerin Hsül ve kanuna uygun olup olmadığı: Bi İncelemek, usül ve kanuna uygun 'olan hükümlerin yerine getirilmesini komutanlığa arzetmek, b) Tetkik sırasında tesadüf olunan Hsül hatalarını ve noksanlıkları tes- bit ederek meseleyi tenvir etmek su- retiyle bu noksanlığın İkmali — için keyfiyetin bir kere daha hükmü ver. miş olan divanıharpçe — düşünülmesi hususundaki — kanaatini — komutana arzetmek, €) Divanıharplerden usül ve kanu- Na uygun sürette çıkmış ve fakat ka- hünen arz ve İstizanı lâzımgelen ve yahut da divanıharplerce serdedilen mütaldaları kabul etmemek suretiyle asrar edilmekte bulunulan hükümleri ihtiva — etmelerinden dolayı tetkiki muktazi görülmüş olan dâva dosyala- Fının nezaret makamına takdimini be. yan etmekten iharetti. Divanıharplerin merbut bulunduk- evvelce alınmış iüsteniden — bükümlülüğü Kddlldiği, veyahut da samık hakkında vir kanun hükmüne istinat etmeden “tekalide sevki,, “kıtasının değiştirii- 'a Yukarida — tarihçesini ve — hukuki bünyesini kısaca anlattığımız divanı: harpler bir cümhüriyet idaresinin nd- Ü müessesesi olamazdı. Bu itibarla modern hukük esaslarından mülhem mütekâmli bir askeri adalet — cihazı kurulması zaruri görülerek 22 mayı 1980 tarih ve 1681 numaralı Askeri Suhakeme Usulü Kanunu ile bügi kü askeri mahkemelerin ihdası cihe- tine gldildi. Bugünkü askeri mahke- meler (alay mühkemeleri hariç) sü- baylarla / hakukçulardan — mürekkep “ühtelit bir heyettir. Gelecek — yazımızda da bu askeri sahkemeler tetkik edilecektir. (4) Yeni İstanbul; 9 ekim 1950 (2) Fazin tafsilât için bak. Özar- t, M. Hilmi, Askeri Ceza Yargılama Sanli 1049, 5. 920, 13) Ankeri Ceza Kanünnamel Hü- mayunü M. 1-74. (4) As, Ceza Kanunnamel Hün SEHİR HABERLERİ Şehir köşesi “Agoraphohie,, » İatiklâl Caddesinde, genç az- manı üç kişi, bir sinema kapı- sında şakalaşıyorlardı. — Birisi, ötekine elense çekti, o tuşa gel memek için arkadaşına — da- yandı, beriki paça — kaptı ve hep Birden, eşi Üe — sinemaya gelen, ufak tefek yapıl #ut bir çiftin üstüne yığıldılar. Zavallı koca, — karısının — yere yuvarlanmasına mâni oldu am- ma, Süleyman — Peygamberin serçeni gibi, direndi. Genç az- manları özür dileyecek ver de: manları özür dileyecek verde: — Şu gazoz gisesi gibi heri- Diye üzerine yürüdüler, mü- dahale etmeseydim. dövecekler. di. Bir an sonra aklım başıma geldi, Ne diye, Donkişot gibi müdahale etmiştim. Ya beni de dövselerdi. Büyük bir — korku içinde, geçen tramvaya — atlar dim, uzaklaştım. — Bu — gefer, tramvaya atladığıma / pişman oldum. Ayın ön beşi idi. Bu günden itibaren, tramvaya at- Jayanlardan ceza / alacaklardı. İki gün evvel bu sütunda, tram- vaya atlamanın ne fena bir şev olduğunu bissat ben söylemiz, çirkinliğini belirtmiştim. Ne yapmalıf - Bazan — insan hareketlerine hâkim - olamıyor. Fakat mesele orada değil. Bu sokak vaziyeti ne olacak? Ba- 'a öyle geliyor ki, haysiyet sa- ADi vatandaşların hepsi “ago- raphoble,, hastalığına — tutular cak ve gehri küstaklara, terbi- yesizlere terkedecek. (BİR İSTANBULLU) () Yolda giderken hi heras. başdönmesi gibi den mütevellit hastalık. edilen Kisler Teşkilâtının Mülletlerarası Sivil Havacılık Teş- Kilâtı İ.CÂA.O. nun İkinci Ortaşark Hava Seyrüsefer. Mıntakası Konfe- ransı dün saat 15 te Şale Köşkünde açılmıştır. Toplantıyı Türk — heyeti Genel Sekreteri Yüksek — Mühendis Orhan Batı açmış ve sözü Vali ve Belediye Relsine bırakmıştır Fahreddin Kerim — aşağıdaki ko- nuşmayı yapmıştır: “Sayın delegeler, Mületlerarası — Sivil — Havacılık Konferansını açmakla - bahtiyarım. Bu gibi konferansların - milletlerarı sındaki karşılıklı anlaşmayı - kolay- Jaştırmak süretiyle insah cemiyetine mesut bir hayat hazırlama yolunda- Ki röllerini izah etmeyi zalt telâkki ederim. Milletlerarası Havacılık Kon: feransının bu sahada — mümtaz bir yeri vardır. Havalar gibi serbest, hu: dutsüz ve zerreleri kaynaşmış namü- tenahiliklerin hükümran olduğu bir| ülkede hâkim olanların temsil ettik- leri toplantının hüsüsiyeti - üzerinde durmak isterim. İstanbul şehri böyle bir Alemin değerli ” delegelerini bir araya toplamakla müftehirdir. Can- Denizyolları vapurlarının uğramıyacakları İskeleler Devlet Denizyolları — vapurlarının kış tarifesine göre —Ardeşen, Ar- kavi, Alayeli, Çatalzeytin, Fındıklı, Çayeli, Türkeli Takelelerine uğrama- Maları teklif edilmiştir. Bu iskelelerdeki yolcü azlığı do- Jayisiyle gemileri buralara — uğrat. makla idare zarar etmektedir. Şehir Meclisinin Toplantısı dün münakaşalı geçti SULAR İDARESİ İÇİN SEÇİLEN İKİ MURAKIBA VERİLECEK ÜCRET MESELESİ YÜZÜNDEN CELSEYE ARA VERİLDİ Dün İ Genel Meclisi, aat 15.15 te toplanmış ve başkan gündemdeki me- #elelerin müzakeresine geçilmeden ev. Vel bundan sonraki toplantıların tam vaktinde başlaması temennisinde bu- dunmuş ve geçen celseye ait tutanak özetinin “okunmasına — başlanmıştır. Tutanağın okunması bittikten sonra bazı deleğeler Varılan kararların ve #öylenen sözlerin bir tekrarı olan keç- Miş tutanafın okunmasının fazla va- kit kaybına sebep olduğunu ileri süre. Tek bunun hülâsaten okunmasını tek- Jif etmişler ve bu kabul edilmiştir. Gündemdeki diğer meselelerden Su- dar İdaresinin hesaplarını tetkik için tâyini bundan evvel kararlaştırılan 1- ki Genel Meclis üyesine Verilecek e- 'et münakaşalara sebep olmuş ve se çilen kimselerin bu işe ehil olup ol Madıkları hakkında bazı Sünller tev- cih edilmiş, neticede elektriklenen ha- vayı teskin etmek için başkan celse ve ara vermiştir. Müzakereler arasında üyelerden bi Ti kendilerinin kantın — Hükümlerini fatbikle mükellef olduklarını. sayet bir hataya düşülmüşse bundan derhal Fücu etmenin gerektiğini bildirmiştir Bir diğer Üye ise vazife alacak mu> yakıplerin bu işi fahriyen yapmala: Tını teklif etmisse de buna ne mura- kipler ve ne ge diğer üyeler razı öl- mamıştır. Netlcede baskanlık divanın. Ca kararlaştırılan 550 ve 350 lira av: lıkla İki mürakibin. tâyinine karar verilmiştir. 'Gündemdeki ikinci mühim mesele okul - alle birliklerinin verdikteri ton. tantılardan sağlıyacakları gelirin be- lediye resminden muaf tutulmasıydı. Genel Meclis ekseriyetle bir karar ve- yünü M 60-02, (5) Ek. Asâkir Tarafından İka O- yunan Ceralmi Adiyenin Mereli 'Tah- kik ve Muhakemesi Hakkında Karar- 'name M. 4, rerek okul - alle birlikleri menfaatine hazırlanan her türlü toplantının re- simden muaf tutulmasına; askerf bir. likler, «por kulüpleri ve buna benzer teskillerin, resimden muaf tutulması- ni talep eden takririn ise reddine ka- rar Vermiştir. Yeni Büyükkulüp sigaraları Büyükkulüp — sigaraları imal ede- cek olan yeni makineler Amerikadan gelmiş ve montajlarına başlanmış. fir. 10 ar sigaralık kalaylı kâğıtlara sarılmış İki ambalâj halinde #ürgülü paketlerde satışa arzedilecek olan bu Sigüraların 18 aya kadar imaline başlanacaktır. Almanyada Türk sigaraları Almanyada Türk sigaralarının 1- maline başlanmıştır. Yakında mahya piyasasının — istediği evsafta en ucüz Sigaralar satışa arzedilecek- Tekel, İsveçe 5 milyon sigara İhraç ediyor Yeni tüceret rejimi esaslarına göre 'Tekel İdaresi İsveçe 5 milyon aigi ihraç etmeye başlamıştır. “Samsun” vapuru, aralık ayında tesellüm edilecek Devlet Denizyolları taratından I- talyada Ansaldo tezgâhlarında inşa ettirilmekte olan Samsun gemisinin tamamlanması, son grevler dolayısiy. le geciktiğinden geminin aralık ipti. dasında gehrimize gelmesi — mühte- (6) 2. tertip düstür C. 11, 8. 59. meldir. Milletlerarası Havacılık Konferansı DÜNKÜ TOPLANTIDA RİYASET DİVANI SEÇİMİ YAPILDI. BAŞKANLIĞA TÜRK DELEGASYONU REİSİ GETİRİLDİ dan başarı dilekleriyle konferansır zi açarken İstanbullu hemşerilerimin içli hislerine - tercüman — oluyorum. Şehrimize hoş geldiniz, hoşça zaman geçirmeniz için hizmetinizde bulun- makla gurur duyuyorum., Validen sonra Ulaştırma — Bakanı adına Türk delegasyon relsi Naki Köstem #söz almıştır. Naki Köstem yaptığı konuşmada havacılığın, mil- letleraramı münasebetlerde - oynadığı rölden Ve ehemmiyetten bahsetmiş, bu mevzuda İ.C.A.O, nun kurulduğu Künden beri yaptığı — hizmetleri öv- müştür. Bundan sonra Türkiyede ha- vacılığın gelişmesinden ve bu yolda atılan adımlardan — bahseden — Naki Köstem kongreye hür milletlerin yek- diğerine en kısa yollardan ve emni- Son olarak İ. C. A, O, adına ikinci başkan Mr. T. 8. Bönes konuşmuş ve 1946 da kurulan teşekkülün o gün- den beri başardığı işlerin bir bilanço- Sunu yapmış ve bu konferansta üa hayırlı adımlar atılacağına — Ümitli olduğunu izhar etmiştir. Mr. Bönes'ten sonra konferans bo- yunca delegelerle irtibatta bulunacak olan sekreterler delegelere — takdim edilmiştir. Takdimi — müteakip ge- çimlere geçilmek Üzere — celseye 15 dakika ara verildi. İkinci celsede riyaset divanı seçim- deri yapılacaktı. Misir. deleçesi, On- man Hamdi, başkanlık için Türk de. Jegasyon reisi Naki Köstem'in nam. zetliğini teklif etti. Başka namzet ol- madığı için Naki Köstem başkan se- çildi ve alkışlar arasında kürsüye gelerek teşekkür etti, şahsına göste- Tilen bu. tevecetihü, — hükümetine gösterilen bir itimat olarak — kabul edeceğini bildirdi. İkinci — başkanlıklara — Hagenan (Fransa) ve Osman Hamdi. (Misır) seçildikten sonra dünkü — toplantıya son verildi ve delegeler Malta Köş- Künde tertiplenen kokteyipartiye git- tiler, Toplantılara bugün aat 930 dan Atibaren komlayon çalışmaları halin- de devam edilecektir. Turistik seferden dönen 'İskenderun” gemisi şehrimizde yeniden gümrük Muayenesine tâbi tutuldu Akdenizde bir turistik sefere çık- miş olan İskenderun gemisi dün ak- şam sant 18 de 150 yölcü ile llma. nımIZa gelmiştir. Gemi Mesina ile Cenova arasında görülmemiş giddette bir fırtına ile Karşılaştığından yolcular biraz deniz. den müteestir olmuşlardır. Seyahat emnasında — gerek — Pire, Napoli ve Rivlera sahillerine hopar- Törlü otokarlarla yapılan gezintiler ve gerekse gemlde gösterilen seyrü- efer İntizamı yolcuları son derece memnun etmiştir. Gemide — örkestra, caz ve küçük bir pisinin bulutması seyahate ayrı bir renk vermiştir. Marsilyadan Pa- rise giden yolculara Ankara vapu. riyle dönüş imkânı temin — edilmesi büyük memnuniyeti mücip olmuş ve birçok yölcular Pariste kalarak e. yahate devam. etmemişlerdir. Gemi İskenderunda gümrük mua- yenesi olduktan sonra doğruca 18.15 'te şehrimize geldiği halde 19 da ih- bar Üzerine yeniden bir muayeneye bi tutulmuş ve gemi mürettebatının gehre çıkmasına müsasde edilmemiş- Üür. Hoparlörlerle İlân edilen bu dü. TüM © sirada gemide bulunan misa- fir ve gazeteciler Üzerinde çok fena tesir bırakmıştır. Mürettebat gecenin geç #aatlerine kadar şehre çıkamamışlardır. İakenderün gemisi bu ayın 21 ve 28 inde İzmir ve İskenderuna bir me- fer yaptıktan sönra geletek ayın 26 sında Doğugüney Akdeniz. seferine tahsis edilecektir. VanL beEatı Ankaradan dönen Gökay, şehir meseleleri hakkında izahat verdi Bir müddetten beri Ankarada bulu- nan Vali ve Belediye — Relsi — Prof. Fahreddin Kerim Gökay dün sabah- Ki ekapresle şehrimize dönmüş ve le- tasyonda kendisiyle konuşan gazete- cilere gunları söylemietir. — İstanbulu ilgilendiren — çeşitii meseleler hakkında Başbakan ve İç- leri Bakanına izahat verdim. Bun- arasında Ermeni / Patriğinin se- çim tarzı hakkında — hazırladığımız falımatnameyi tasdika arzettim. Ka- bul edildi. Bu talimatnameyi şehri- mizdeki ilgililere tebliğ — edeceğim. Seçim buna göre yapılacaktır Ayrıca, Belediyeye merkez - binası yapmak istediğimiz İstanbul Erkek Lisesi binası hakkındaki — teklifimiz müsalit Ka Anadolu / yakasının su / İşi ile de meşgul oldum. Bu bölgede ikinci bir. bent yapılacaktır. 7 milyon — liraya çıkacak olan bu bent için gereken teşebbüslerde bulunduk. Bu arada Beykor kasrının bir Bo- Gaz hastahanesi haline — getirilmesi için de teşebbüste bulunduk. Bunun /da tahakkuk edeceğini Ümit - ediyo- Dartilacezeye ait olan — Acıbadem Dinlenme evi de Sağlık — Bakanlığı yafından satın alınatak çocuk pre- vantoryumu haline getirilecektir. Elektrik İdareninin geçen kışlarda Kömürsüzlük yüzünden fasliyetini ta- til etmesi tehlikesine maruz kaldığı malümdur. Bu yıl buna Karşı dalmi olarak 20 günlük atok bulundurul. masını kararlaştırdık. “Toprak Öfisle Belediyenin müşte- reken çıkardığı yağ satışına bu sene de devam edilecektir. İstanbulda Asayiş durümü diye bir hal yoktür. Milyonluk şehrin normal zabita vakaları dahi son — günlerde azalmıştır. Bununla beraber biz yine Sıkı tedbirler alıyoruz. Bugün vatane daş sökakta gece gündüz emniyet içindedir. Bakırköy Emniyet Amir- (ği Ve Sehremini, Silâhtar, Şişli, E- mirgân ve Tarabya Karakol binaları ihale edilmiştir. Son — zamaglarda zektepli kızlara karşı bazı sarkıntı. hik vakalarına tesadüf - edildiğinden bunu önlemek için de husult tedbirler, aldık. Böyle bir şeye tevessüll cesa- retini gösteren küstahlar derhal ada- dete verfleceklerdir.;, Rio de Janeiro Elçimiz Ankaraya gil Memleketimize dönmüş olan Rio 'de Janelro Büyükelçimiz Puat Carım bu akşamki ekspresle, Hükümetle temaslarda — bulünmak üzere Anka. raya gidecektir. Yeni İtalyan Büyükelçi: dün şehrimize geldi Yeni İtalyan Büyükelçisi Luca Pi- etromarechi dün Barletta vapuriyle şehrimize gelmiştir. Kendisiyle gö- Tüşen bir arkadaşımıza — Büyükelçi Türkiyeye İtalya Büyükelçisi olarak gelmekten çok memnun olduğunu ve iki Akdeniz memleketi olan Türkiye İtalya arasındaki — döstlüğün takvi- yesi için elinden geldiği kadar ça- hşacağını ve itimatnamesini verme. den evvel birşey söyliyecek durumda olmadığını belirtmiştir. Yeni Büyükelçi Türkiyeye tayin €- dümeden evvel, Marshali Plânı İtal. yan Yardım Heyeti Başkanlığında bulunmaAKtA İdi, Kendisi yakmda An. karaya giderek Cumhurbaşkanımıza itimatnamesini takdim edecektir. “Tarsus” yeni bir turisi sefer yapacak Amerikadan hareket eden Tarsun VapUrü 2 kasımda llmanımıza vara- caktır. Bu son #eferinde 150 bin lira kâr temin eden gemi İlmanı- geldikten sonra Amerikan Eiks- pres Kumpanyasiyle — Noel yortuları dolayısiyle Akdenizde tertip edilecek yeni bir tuzlstik sefere çıkacaktır. PEYAMİ SAFA YALNIZIZ ee GÜĞ aa Tkdet de, Mefhareti gözlerinin uciyle sü- zen ve düşünen Samime bakıyorlardı. Kızının Zasum olduğunü öğrenen ananın bu kederine 7 Sevinç gözyaşları değildi 'can da değildi. Kadın bir fe- Jâkete uğramış gibi ağtıyordu. Samim kardeşinin ve Selminin kendisin- den Bü muaminanın datikametine / sürülecek bir işik beklediklerini anliyordu. Endişe ile betlenen rukların Üzüntüye ne kadar muh. taç olduklarını bilirdi. Kız kardesinde bu ih- tiyacı her zaman görmüştü. Sinir hekimleri: 'nin sempatikotonik deyip Çıkıverecekler te. veranlı ruhlarda ç mücadele zevkinin şüphe, körku, hinç, öfke ve kurüntü gibi adşman his: lerde kendi dinamizminin gıdalarını aradiğini 've bulamayınca, ansızın bomboş kalan ruhün dayanılmaz bir aıkinti içinde — kıvrandığını, şimdi bir kere daha, fakât bu sefer en kuv. vetli tecellisi içinde görüyordu. Bu a Bami- min “Olmak drami" adını verdiği dip zitliğin, farlığın temellerini sarsan büyük ıstirapların: Jan biriydi, Başıhı salladı ve mirıldandı. — Bahtiyar ölmak için besbaht olmağa ihtiyacı var, Her insan Böyledir. Fakat Mef- haret gibi galeyanlı tiplerde bu daha açıktır. “Başınin belâsını arıyor" der halk. Her insan 179 arar bunü./ Fark histederler, Fuzul Belklara — kil müj berin önsözünde vinmek isterim'” Artması İçin kede > Benim, agabeye sözleri düymayacak kadar sesli hiçkırıklarla ağlayan Mefharet turdu. Evet, dedi hu ceğiz? Samim gülümsedi; — Lüzum yol taç olduğu felâketi yaratır. Selmin de mirildnndi: — Çök doğrü. Besim Ablasına tekrar bakarak Selminin anlayığını kendi hağretinde devam. ettirdi: — Ve çok acayip, çok... Dün ablamı ağ- Aatar felâketi bugün ortadan kalkanca önuü yine Ağlktiyor. Ne iptir but Samime dönerek sordu: — Peki agal ler düymüyorum. — Farkında — Bandetini Bana müc fin gey zaferden Ne yapacağız şimdi? Bu kadıncağıza bir felüket ihsan elmesi için Allaha dum mi e dele zevkini veriyorlar. Ve aradı. kında- değildir. — Sanatklrlar diyi hatırlayın; “Yani Ki çok iPtelâ beni”, Hâmid de Mak- Kederimin artması için 'der. Aym şeydiri. Bevincinin lere ihtiyacı var, demektir. ysinin Alçak sesle söylediği bu te bir göz attıktan sonra © - , acayip şeydir bü insan u- k, dedi. 6 kendi kendine müh. beyeiğim, ben hiç böyle hise Göğüsin. Düşünsene: Seni de sinir- ler, fikirler, insanlar yok mu ve neşeni onlara borçiüsun, evvel, bü zevktir. 180 böni Anlatsana kuzüm, İki a) kaynanası olmak biniyordun. İki gün evvel altın bebeğin ha. nim ninesi olmak seni çıldırtıyordu. Biraz ev. vel İki felâketten de kurtuldun. Hiç bi der, öfke, gözyaşı sebebi kalmadı. Yine küp- lere biniyorsun, ağlıyorsun. Nedir bu, söyle- gelen kadının cevap aradığı belliydi bulamıyordu. Hzlikli Mak zor. Bu bir “dip zitlik” problemidir. U- Zün bir tarih vetiresi vardır. Budizm kültüründen zamanımıza kadar Birdenbire — hıçkırıkları kesilen Mefharet, bahsedildiğini — anlamış — gibi, izlak, gişkin, kızarmış gözleriyle Bamime ba: kayordu. Yavi nn Üstünde düran tabakasından bir sigara alarak yaktı. günü öfke ile bağırdı: kalktı ve Besimin, ma- yay Öfkesinin aklamak. ihtiyacınc çeçmek üzere oldü. n doğan sahte bir — Ne var? Ne olmuş? Beni mi konuşu- yorsünüz? Besim cevap verdi: — Seni konuşuyoruz. Hayrete düşürdün 'evvel Furhadın nn için ölümdü. - Küplere ke- Mefharet şaşkın gözlerle Besime bakarak: — İstemiyorum, dedi. — İstemediğin nedir? Gözleri sağa, sola, yükarı, agı Besim. ağabeysine . döndü: — Vallahi hakkın var. urkinda değil. Peygamber gibi bir adamsın sen. Şaştım, kal. dim. Simeranyada nasıl hallediliyor bu meselet Kaşlarını kaldırıp indiren Samim istek. 'cevap verdi — Henliz orasını yazmadım. Sana anlı Brahmanizm ve gele 181 mek Jâzımdır. Mefharetin gözyaşlarından on llt kitap çıkarmak seni güldürür. Fakat böye ledir. Bir çeyin içinde her geyin sirri vardır. durakladı. Kaşları kalkan Ve açık mavi gözlerinde Bırıyordu: masuni görünmeğe çalışan bir — Alot.. Alof, Cüğün sabit bakışları parlayan Fakat cevap alamıyordu. Yüzü kıpkırmı. ana © dip sitlik? Dip #i kesilmişti. Besim de ona doğru koştu. Yal- gibi. birgey, Hüt Belmin kımıldamıyor, önüne bakıyordu. Samim, kısaca izah mecburiyetinin Ümit- Samim cevap almaktan Ümidini kesince, Hizliği İçinde, aynı isleksizlikle cevap verdi: SN Kebela GALEA A Magamlıla. el —- Bahçede anlattığım yıldırım. anaalini Sonra oda kapısına doğru, sandalyaları çare hatırla, Tablatin elinde elektrik bazan kendi kendini yıkan bir tahrip Aletidir: Ağaçları B Nha düvirle ve yalan, 1asan akirik yunndk biz | — | Ça latirden kostarayocd düğ gibi pöslüii ve hegalifi hayırlı bu sen, DÜ y Ti ğız DĞi gee kavuşturabilir. Bunü madde - sahasında i yapabilmiştir de mânevi sahada henüz kendi i Y'_" MT . Z n kendisi hakkındaki ölçüsü madde sahasını he Bi Neyse. . Çok sever, malâm... Peki. Ne nüz Aşamamıştır. “Madde” derken — bugünkü ada ÇİMdL kendisi?.. Peki,.. Güle güle. mânasını alıyorum, Yoksa Simeranyada mad- likm telefönü kapadı. Bangi yerina gel- Gnin katafmış bir ra've Tuhün bep döyu | | MMMLAMDARS Senim SN SS AA Si muzla lâraki mümkün olmayan ince bir mad- ü RAS! ŞT SN mâAnasiyle maddeyi mayan insan... — Ne imiş Samim yerinden fırladı, koştu, ablasının — Bize elinden telefonu öyle hırçın bir el hareketiyle kaptı ki, kadın onün bu Ani ihtirat hamle: 182 Ginde bir şeyler sezer gibi oldu ve hayretle Ağabeysi evin içindeki sakın ta- biatine hiç uymayan bambaşka bir ne lüzüm var? Bu gece Avrupa Nakavt Kir Danderle dövüşecek olan Fransa '#aMpİyonu Jacance Lemenler BU GECEKİ BOKS MAÇLARI Profesyonel boksörlerle bu gece ikinci karşılaşmayı yapıyoruz Fransız ve İspanyol boksörleriyle yapılacak ikinci karşılaşma bu gece yapılacaktır. Tik yapılan müsabakalarda rakiple. rine kargı büyük bir faikiyet gösteren profesyonel boksörlerin bu gece yapa. cakları ikinci karşılaşma — merakla beklenmektedir. Louls Fernandez, ilk gece Abdi Özkutlu karşısında çıkardığı fevkalâ. de maçtan sonra bu gece Adnan İ- nanla karşılaşacaktı, fakat Adnan İ- nanın hastalığı dolayısiyle Fernandes hu gece Jacdues Lemelinler ile dövü. secektir. Formunda olduğu daha tik maçta belli olan Fernandez, bu Kece — ra Kibini nakavtla yenecefini söylemişe tir. Tik yaptıkları maçlarda / ortaya Koydukları yüksek klâslariyle haktı birer takdir. kazanan profesyonel Fransız ve İshanyol boksörlerin kare gısına çıkacak boksörlerimizin nasıl birer maç çıkaracakları merakla bek- lenilmektedir. Bu gece yapılacak boks — maçları göyledir: Perrot - Alp: Güllbert « Vural; Fernandez - Lemeünler; Toupt « A- deko; AlI Amrane - Garbis. Fernandez ile Lemeünler arasında yapılacak “maç Ücer dakikadan — 10 Tavnd, diğerleri ise ikişer dakikadan 6 ravnddır. V. Etensel Fenerbahçe - Beşiktaşla karşılaşıyor Bu pazar günü genel nüfus dolayısiyle “maçların tehir edilmesi mecburiyeti olduğu için Beden Terbi.. yesi, fikstürün bozulmamasını sazla” mak Üzere, cümartesi günü — İnönü Stadında Gazeteciler Cemiyeti Kupa- S1 için Fenerbahçe ile Beşiktaş - tar kımlarını karşılaştırmaya karar ver. miştir. Fenerbahçe ve Beşiktaş kımları sahaya en kuvvetli kadrola- riyle çıkacaklar Ve Gazeteciler Cemi- yetinin ortaya koyduğu kupa ile be- Taber 1948 Senesinde muallakta kal- Miş olan lik şampiyonluğunu kazan. mak için çarpışacaklardır. Mesut bir doğum W. C. Farrell ile Aysel Farreli'in 17 -'10 . 1950 sabahı bir erkek ço sukları imuştur. Wililam Bretmend Farrel'e uzun ömürler diler, mesut anne ve babayı tebrik ederiz. YENİ İSTANBUL SİYASİ İKTISADI MÜSTAKİL GÜNLÜK GAZETE Sahibi 1 YENİ İSTANBUL NEŞRİYAT LİMİTED ŞİRKETİ Müdürü: Kemal HL SARLICA Yazı işlerini tillen idare eden Mesul müdür: Sacld ÖĞET Nesredilmiyen yazılar ada edilmer. Banıdıtı yer : YENİ İSTANMUL MATBAACI IK LİMİTEB ŞİRKETİ MATRAASI e0 — — gesle ba- Mefharet de şaşkın bakışlarını 'ne Meralin köpeğinden? Telefona (Devamı vari 183