20 Ekim 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 2

20 Ekim 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 2

Sayfa 3 26 Ekim 1080 ( Hakuk tetkikleri | Geza Kanunu bakımından kumar sayılan oyunlar Yazan ; Dr. Feyzi Necmeddin - FEYZİOĞLU EZA Kahunü tatbikatında kumar, Kkazanç kakdiyle tora kılınıp, kâr ve zarar baht ve talihe bağlı bulunan o- ulardır. Binaenaleyh bir oyunda bu nsurlar. bulunm umuml bir. yerde, BU olsun kabili teçziye deçildir. Demek olüyor ki, bir oyunun kumar sayilabilmesi ve suç teşkil edebilmez S için, şu Üç unsurün mevcudiyeti Zaruri bulunmaktadır. 1 — Kâr ve zarar bahi ve talihe bağlı bulunacak, ? — Oyun kazanç kasdiyle — lora kılınadak ve, $ — Buhların umuma mahsk v ya umuma açık yerlerde oynanması, Oynatılması yahut oyndtmiak için ver Eüsterilmiş olması gzerekecektir. Ceza Kanutumüz böylece, / yalnız. 'etmek, yanl hangt 0: Şunların kumar sayıldığını açıklamak İcap. etmektedir. Kanunumuzun müddeleri bu zaru- reti çözecek derecede sarahatı haiz değildir. Aynı şekilde mehaz 1889 )- falyan Ceza Kanununda, Fransız Ce. xa Kanununda da derinin yapılmamış © rüz. Bu İtibarla meseleyi hallebilmek Bayal ve zekâsının mik- 0 grup İçi Yarak tetkik ve tahllle tâbi tutaca- 1 — Birinci grup oyunları; baht ve talihin hiçbir şekilde dahli bulunma- yan oyunlar teşkil eder. 'Bu nevi oyunlarda, kazanmak için mutlaka ince bir zekâ, titie bir dik- Kat ve büyük bir maharete ihtivac vardır. Bazan çok kuvvetli, çok a bir düşünme hasleti; bazan mudil bir nbinezonu açabllen. hesaplıyan ve bir neticeye varabilen çözücü bir fi klr, bu cins oyunlarda muvaffakıye Sunumuzun anladığı mânada bahı ve falın oyuna değildirler. Binaenalerh gerek bunları oymayanlar oleun, ge- Fek oynatanlar olsun. hattâ kazanan. Ja aralarında bir bayli de para pay: Jaşmış olsalar, yine ceza Kanunları Mn (kumar suçu) hudüdu İçine soku. Tamazları Mesel satranç oyununü ele ala- hm: Garçön'ün . güzel ifndesiyle, bu cazip oyunda her şey kombinezondan, Sirateljiden, nazari illm ve vakuftan İbarettir. Zafer sedece oyuncunun e- kâmı ile, mühakeme küğretiyle, he: saplarının derinliğiyle temin edilebi.. hir Kim. düyebilir K, — Phiidor'un, Bourdonnala'nin, - Andersen'in veyi Morphy'nin layemut partllerinde talik hükim olmuştur. Ve bu partiler, Büyük detağların sadece Tüealarila af gülesiyle Yanmamıştır. Bunun gibi yine bir kombinezon 0- yunu olan (Dama), birer spor, kuv. Yet, maharet oyunları olan. (güres, boks, cakrim, tülek veya tabanca W Bişan alma, sürat koşasu, bisiklet yar vi hokey: fatbol, polo va.) oyunlar ı'da grupa İthal edilirler ve kendile. inde Saht ve talihin hiçbir rolü bu. Tanmadığı için, onu oymayanlar da, oynatanlar da ceralandırılamazlar. 'Nitekim aynı noktal nazardan hare- ket eden temyiz mahkememiz. şişele: Te halka geçirmek süretiyle oyun oy. natmak hidisesiniz keza beş delikli tahtalaya fahta topları zeçirme tarzı: A baht ve talih mevzuu bahla olma dih. bilâkis oyuncuların maharet ve Mmümaresesi neficeyi tayin ettti için kümar mahiyetinde telâkki etmemiş: tir. ? — İldnej kategoriye dahil oyun. dar ise, birincilerin tamamen aksine olarak oyuncuların mahareti lle de- El, doğrudan doğruya baht ve talihin isabeti ile kazanılan oyunlardır. Yani bu grup oyunların e kâr, ne de za- rarında oyuncuların hiçbir. hissesi yoktur. Karar ve &öz yalnız baht ve falihindir. Zar oyunlarını bir misal — olarak gösterebileceğimiz bu nevi oyunlardır. Ki ceza kanunlarının anladı; zaf müeyyidelerin İlk hedefi olduğu noktasında da hiçbir Ihtilaf mevcut değildir. $ — Asıl tereddüdü mücip 've münakaşaları davet eden oyunlar ise, kâr ve zarar, aynı zamasida hem hangileridir ? Birinci etüpta toplananlar kırf KA Ve maharet, İkinel - grübtakilerda de baht ve talih duruma ve neticeye hâkim- oldüğü İçin birincller kumar sayılmamakta, ikihcilerin ise suç sa- Hılması noktasında herhangi bir de Teddlide düşülmemekteydi. Halbuki bu üçüneli grüp oyunlardı bem talih, hem maharet dürüma hi kim olduğundan tereddüde düşmemek ümkün olamamıştır. Sonra şurasın assa işaret edelim ki, en çok Yanlar da bu nevi oyunlardır. Zi- ları oynayanları aradıkları e- f ve talih ile mücadele z bir tevk düyarlar. n Kötü rak, te- d zasına dayan kelii bulacaklar, kazanıri Terini zöka ve maharette den üstün olmialarına. ham Gir. Böylece hu hevi oyunlar, y a bakiki durür cektir. Diğer taraftan, yalnız kâı hakiki bir oyuncü da, çok za n talihe, yahut tamamen maha- rete bağlı olan bir oyundan çok, kıs- men bilgi, kısmen şansa bağlı bulu- hanları oynamayı tercih edecektir. dar olduğuna göre, ü dürmak Ve Ceza Kanur kümlerinin bunlara da şâmil madığını tesbit etmeye çalışmak, yer- Siz bir mesaj sarfetmek olmayacak- fir. Mesele münakaşalıdı irüşler birbiriyle çarmışmaktadır: 8) Bazı müellifler tarafından teklif olunan Ve bu teklifi tatbik eden baz kararlara göre talih oyunları, münha- ıran Baht ve talihin hâkim olduğu oyunlardır. Binaenaleyb, üçüncü grup oyunlar, ceza kanununun şümülü gındadır. 've mühtelif Zira bazı oyunlar, meselâ İskambil oyunları kendilerinde mün- hasıran baht ve talih hâkim olmadığı hâlde, hakiki bir baht oyunudurlar. Süphesiz bunlarda talih, üstün bir te- Sir lora edecektir. Fakai muayyen bir Bispette dahi olsa oyuncunun Sirini inkâr etmemek lazımdı 1h bir poker partisinde hasımlarını ta mayan, onların içlerini yüzlerinden o- kuyabilen, zamân zaman cüretli veya ihtiyatlı hamleler yapmayı beceren bir kimsenin kazanma nispeti, Işi sa dece eline gelen kâğıtlara bıral her oyuna giren bir kimseninkinden muhakkak ki, pek fazladır. Bununla beraber gerek poker, erek bakara e- yunları, ceza kanunu anlamındaki ta- Ji oyunlarına tipik birer misal olarak dalma zikrolunmaktadır. Bu itibarin, baht oyunlarını (münhasıran baht ve *talihin hâkim olduğu oyunlar) şeklin- de anlayan bu görüş pek kuvvetli bu. Tanmamaktadır. B) Bir başka izah tarzında ian (bahtın, zekânın buluş ve maharetine fefevvuk ettiği oyunları, talih oyun- Jarı olarak kabul etmelidir) denmek- tedir. Bilhassa Fransız hukukçularından Blanehe'ın bayraktarlığını yaptığı bu Hazariyenin de tenkid edilecek taraf- Jarı pek çoktur: Bir kere bazı oyun Jarda talihin mi, yoksa oyuncunun ze. Kâsının mı hâkim bir rol oynadığı ten: bit olunamıyacağı için nazariye Iti barldir. Aynı oyunda ve meselâ kom- binezon oyunlarından sayılan piket ve briçte dahi, bazan talih, bazan mu- haret müessir olabileceği için, bu a- yırmalar zamana ve hâdiselere - göre dalma değişecektir. Ve asıl tehlikeli olan nokta, İstenilen tefrikteki bütün bu isabetsizliklere rağmen, mahare- 'tin hâkim olduğu söylenecek oyunla- Tın, hattâ çok paralarla dahi oynan. Mmasına mâni olunamıyacak ve bu ne- vi oyunlar icin müesseselerin açılma: Sına bizzarüre izin verilecektir. - Bu barla bu görüş de tenkid ve ter- kolunmaktadır. €) Bizce en makul izah tarzı, bü yük hukukçu Garçon'un teklif ettizi şekildir ki, bu şekli, Ceza Kanunumu- Zun 568 uncu maddesinde mutlak bir tarzda sevkedilmiş bulunan (kumar) Anlamına da en ziyade uymaktadır. Bu nazariyeye göre (talih oyunları), '€n küçük mikyasta dahi olsa; talihin fesir lera eylediği bütün oyunlardır. Bu görüş tarzı kabul edilmekle, biz- zarure bahtın - hâkim rol oynadığı (falih oyunları) ile, zekânın hâklı rol oynadığı söylenen oyunlar arası SEHİR HARBRERLER Şehir köşesi Affeders'niz ! Muhterem — okuyucularımdan Gzür dilerim. — ENimde olmuyan bir sebepten dolayı kendilerine Yalancı Çıktım. Fakat kabahat Benim değil. Mesele gu. Bi ayın on beşinci gününden dübaren, tramvaylara asılanla: Tan, Yürürken atlıyanların elde dötle takip edilerek cesalardı: Tıladaklarmı haber vermişlerdi. Ben de hem gehrin terbiyesi: manzarasını bozar,, hem — bey. hude kazalar yüsünden beledi. vetlin, devletin zararina sebep ölan, hem de Vatandağların va: killerini. kaybettiren — bu kötü Auyumuzla mücadeleye geçile ceğini ilân etmilğ, bunu itiyat edinmiğ olanları ikaca çahşmiş- tım, İste bugün ayın yirmisi. Pa- Kat örtada takibata dair ema- re yok. Tramvaylar vine kaj darı, hattâ dişları, insan — he- venkleri ile yüklü, polislerin ö- nünden geğip gldiyor, yürür. ken, binenler, atlıyan- İar yine cakisi gibi. Bu ilibarla, asiz okuyucula vam, affısı dalep - ediyorum. Rahat rahat, istediğiniz verde atlıyabilir, kolunuzu, bacağın # karabilirsiniz. Keyfinise bar Tamz. BİR İSTANBULLU Dünya tel anlaşması konferansı Washington'da toplanacak olan kongrede “UNESCO" tarafından - hazırlanan telif hakları tasorisı konuşulacak Bilindiği gibi 1886 dan beri Avru: pa, Asya, Amerika ve Afrika devlet lerinden 40 devletin dahil bulunduğu Bern'de bir. Telif Hakları Birliği mevcut bulunmaktadır. Buna muka- bil Amerika Birleşik - Devletleriyle diğer Amerika devletlerinin — dahil bulundukları bir de Panamerikan Te- Jf Hakları Birliği mevcuttur. UNES- GO, 1046 dan beri gerek Panameri- kan Birliğine dahil devletlerin, — ge- rekse Bern Birliğine dahil devletler- le bunlardan hiç birine girmemiş o- danları içine alacak bir dünya, telif, hakları anlaşmas , yapmak için ça- hişmaktadır. Bu maksatla - şimdiye kadar her sene mühtelif toplantılar yapılmış — ve bu Vadideki çalişmalar bir hayli ilerlemiştir. Bu sene başında UNESCO, bütün kandu mu, Ceza Kanmunun anladığı nada olmak Üzere, ©, rtık - bir (baht ve talih oyunu)dur. Onun yerine ise, (eğlence oyunları) İle (para oyunları) arasında bir tet- pmak daha zaruri ve bunu ka- Zira bir . çok çok Kimseler talih oyunlar küçük mikyasta ve sırf eğlence için oynadıkları halde, bir çok kimseler Je bilzan bunun tamamen aksine, kor- kunç miktarlarla ceza kanımunun di fında birakılan kombinezon oyunları: hi oynamaktadırlar, Halbuki eğlence oyunlariyle parayla oynanan oyunlar fefrikinde bu tenakuz kaybolmakta ve kumarın ikinci unsuru olan (ka- zanç kasdı)nı izahta da bu tefrik bil- hassa işe yarayacak bir mahiyet ta- #ımaktadır. Bütün bu uzun izahat sonünda va- rılan netice ise şudür: Ceza Kanunu bakımından kumar sayılan - oyunlar, (kazanç kasdı) İle oynanmak şartiy. le (kendilerinde en küçük - mikyasta dahi olsa, baht ve talihin dahli bulu. içinse, Üçüncü unsurun, yani oyunun (umu: ma mahsus) veya( umuma açık ve Şartının da İnzimamı gerektlğini asla Ermenilerin patrik seçimi 9 kasım perşembe günü yapılacaktır 18 yaşını bitiren ve Türk Gregoriyen - vatandaşlar seçime - iştirak edeceklerdir Ermeni Patriginin seçimi için Ba- | tuacak ve 18 yaşını bitiren seçmen: kanlar Kurulunun kararına uyularak | ler ikiper namzet için rey Kullana, Yapılan talimatname dün. basılmak | caklardır. Üzere Velilikçe matbaaya / verilmiş | — Her seçim bölgesinden seçilen bu Sim. 'Bu talimatnameye göre, 18 yar | ikişer namzet Ve kilise” papasları, İi bitiren Ve Türk tabliyetinden ©- İ " Patrikhanede toplanacak umumt he Tün kadın, erkek- bütün Gregoriyen | yeti meydana getireceklerdir. Bu he vatandaşlar aeçime iştirak edecek- | yet de aralarindan beş patrik fam: derdir. Patriği aeçecek olan heyetin| “zedi ve ön dört kişilik bir ruhani he Beçimi 81 ekim sali günü Saat 10 da| | yet seçecektir. Bu on dürt kişilik ru yapılacaktır. Asıl Patriğin seçimi ise | hani heyet, beğ namizetten iki. kişi. Kasifi ayının 9 uncü perşemhe gü- | Ye rey verecek ve bu iki kişinin e- 'nü saat 10 da yapılacaktır. Talimatname gereğince, bir taraf- 'tan demokrasi prensiplerine, — diğer târaftan 1027 senesinde yağılan e- çimlerdeki hükümlere istinat edecek olan yeni seçimler gu şekilde yapıla- caktır: Her kilise bir seçim / bölgesi ola- çaktır. Kilise mütevelli heyetleri top- Janarak ikişer kişilik birer seçim ko- Mmisyonu teşkil edeceklerdir. Bu. ko- Tisyonlara, kiliselerin papazları baş- Kanlık edeceklerdir. / Reyler, noter veya vekili huzurunda sandıklara a- if hakları Birleşmiş Milletler devletlerin bu. husüstaki — fikirlerini anlamak üzere muhtelif süaller gön- dermiştir. Hükümetimiz de bu sual- Jere geçen haziran sonünda . cevap vermiş bulunmaktadır. Bu hükümet- lerden gelen cevaplar UNESCO tara: fından bastırılmış ve bunların tetki- kiyle bir dünya telif hakları anlaş- masına varmak için takip edilecek yolu tesbit maksadiyle her memle- ketten bu işle alâkah bir şahis Wa: ahington'a dâvet edilmiştir. Yeni te- Nf hakları kanunu profelerini hazır diyan Komlsyonda iki sene çalışmış olan Dr. Amil Artus, Washington'da toplanacak olan bu kongrede mem- leketimizi temsil edecektir. Dün An> karadan şehrimize gelen dölegemiz bugün Panamerikan uçağiyle — Wa- ahington'a hareket edecektir. Yapılan — teklifler kabul cedildiği"| takdirde, bundan sonra dünya ya- zarlarının telif ve tercümeleri, — bu kongrenin tesbit edeceği esaslara göre yapılacak ve bu suretle ” Telif Hakları Kanunu Birleşmiş Milletler arasında tek bir kanun olafak bir- leşecektir. Toplantılar bir ay kadar sürecektir. Tekelde yeni tâyinler Tekel Umum Müdürlüğü — Sosyal Yardım Şubesi Müdürü Necahi, Ça- maltı Tuzlası Müdürlüğüne, Çamaltı Tuzlası Müdürü Sadi, Sosyal Yardım Şubesi Müdürlüğüne naklen tâyin e- dilmişlerdir. Dünya Muallimler Birliğinin bir müracaatı Dünya Musilimler Birliği, İstanbul fünllimler Birliğine müracant ede. rek Birleşmiş Milletlerle, UNESCO- nun Kurülüş. yıldönümü ölan 24 e- kimde bütün dünya öğretmenlerinin ilgilerini rica etmiştir. Dün toplanan Muallimler Birliği Unesco bürosu, 24 ekimde Birlik toplantı salonunda bir konuşma yapılmasına karar vermiş ve İstanbul - Radyosunda - bu. konu tabilyetinde olan bütün mi Vilâyete bildirilecektir. - Vilayet bu dti isimden birini tensip edecek ve Bakanlar Kurulünün — tasdikiha arzedecektir — Tasdik münmelesi te- kemmili ederse Patrik belli olacak. bır. Ziya Gökalp toplantısı Ziya Gökalp'ın 26 ncı ölüm yıldğ- nÜMÜ münasebetiyle bir toplantı ya- Pilması, evvelki gün toplanan Mual- İmler Birliği, Ziya Gökalp Komlayo- hu tarafından kararlaştırılmıştır. “Savarona" yolcu gemisi olabilecek Savarona Yatını inşa etmiş olan firmanın İstanbul mümessili, — Deve let Denizyollarına müracaat " ederek Kemiyi yolcu Vapuru haline koyabi- leceğini bildirmiş ve 180160 kadar, kamara ilâve etmeyi teklif etmiştir. Teklit, İdarece incelenmektedir. Havacılık toplantısı pul Mmünasebetiyle bastırıldı P. T. T. İdaresi Yıldız. Köşkünde yapılan. Mülletlerarası Sivil Havacır hık Teşkilâtı Bölge Toplantısı müna- sebetiyle bir seri hâtıra pulu bastır-. miştir. Bu pullara «it malümat aşağıda- & 1 — Pullar İstanbul'da ofset usulü ile basılmıştır. 2 — Pullar üç değerden ibarettir. Açık mavi ve koyu yeşil renkte olan 20 kuruşluk pul 200,000 adettir. Açık mavi ve kahverenginde olan 40 ve açık mavi ve eflâtun renginde olan 60 kuruşluk pullar 120 ger bin adet- tir. 3 — Pulların büyüklükleri dantel- derle birlikte 26X41 milimetredir. 4 — 17 ekim 1950 tarihinde satı- çıkarılan bu pullar 31 ocak 1950| akşamına kadar tedavülde kalacak- tar. BELEDİYENİN YENİ OTOBÜSLERİ b İstanbul Belediyesinin Almanyadakt Bus 30 etobüsten biri Dolmabahçe Sarayı önünde görülmektedir. İ.C.B.0. Konferansı devam ediyor Dün de mühtelif komiteler çalışmalarına devam etti İCAO, Milletlerafası Sivli Hava: Cilik Teşkilâtı dün de Yıldız Şale Köşkünde komiteler hali ışmalarına devam etmiştir. Hava meydanları ve yer - tonlsli (AGA) kömütesi — çalışma — grüpu, uçuş pistlerinin ebatlarını tâyin et mek için mühtelif uçakların — fizikt kazakteristiklerini - sinıflandırmığlı Gır, Arâma O ve kürtarma — komltesi (SAR), hava, deniz ve kara çalışma #ruplarına ayrılarak bölge dahilinde Arama ve kurtarma bakımından elde mevcut vamtalar, arama Ve kurtar- ma koordinasyon merkezleri, yardım. ci merkezleri ikaz merkerleriyle ikaz pistlerinin tesbitine çalışmıştır. Uçuğ — Kaldeleri ve hava — trafik Köntrolti komitesi (RAC), — Akdenie mintikası üçüş malâmat bölgesi hu dutlarının kati tesbitine çalışmıştır. Muhabere ve uçuş kolaylıkları ko- mitesi (COM) ile meteoroloji (MET) komitesi, kendi. mevzuları — üzerinde çalışmıştır. 1 numaralı yardımcı komite dele- geleri aralarında Üç kişilik bir çalış- a grüpü seçerek mintakavi — pro: Kramın ana hatları Üzerinde etütler yapmak Ve bir rapor hazırlamak U- zere çalışmalarına devam etmektedir. Bu rapor, bugünkü ve istikbaldeki hava yolları, seferleri, uçak. tipleri, yçuş yüksekliklerini ihtiva ettiği gi- bi, hava meydanları ve bilâmum yar dımcı yer tesislerine ait bilgiyi top- Jamış olacaktır. Diğer taraftan muhabere ve uçuş kolaylıkları (COM) komitesinin gön- derdiği bir raporda, birinci yardımcı komitenin hava meydânlarının han- Bilerinde Aletle iniş sistemlerinin ku- rulmasmın Jâzım geldiğine dalr izı hatın verilmesi İstenmiştir. — Birinci yardımcı komite bu mevzuu da mü- talâa edecektir. Toplantıya 18 devlet ve 2 millet- lerarası teşekktl iştirak etmektedir. Bir yol mütehassısı gelecek Memleketimizdeki — yol — inşaatının soön durumunu tetkik etmek ve - bu hususta lâzim gelen talımatı vermek Üzere bugün Amerikadan “U.S. Bur resu of Public Rods,, un inşaat mü- sendislerinden —Mr. Jotn - Humbard >hrimize gelecektir. Bozulan “Ege” vapuru dün geldi İzmir limanında dümen ve perva: nesi bozulan Devlet Denizyollarının Ege vapuru dün sabah İstanbula gel- miştir. Geminin yükü — boşaltıldıktan sonra havuza alınarak dümen ve per- nesl değiştirilecektir. ee £ Fabrikalarına sipariş ettiği Turizm I(Voııılıyoııu dün toplandı İstanbul turizm bütün şümuliyle ele alıyor Ahat 16 da Vit Başkani Prof. Gökay'ın rie büyük bir turizm komlse toplanmıştır. Komisyona Deniz, lları, Gümrük, - Demiryolları, 4, Müzeler, Vakıflar, Talebe leri, Vagondi, Öteleiler — ve nakliyat ambarları ile turizm te- teşekküll asilleri iştirak ete mişlerdir. Komlsyonda turizm işlerle İf ekNsli kürette tansimi için karare Jaf Verilmiştir. Bu meyanda bir idart, bir turletik cazi arttırma, bir. müzeler ve Abideler propaganda ve güselleştirme komiteleriyle — bunlar. dan gelecek işleri tanzlm etmek üzer re bir koordinaayon kömitesi kurul. masına karar verilmiştir. Ayrıca turlstlik bir rehber ile mü: ze rehberlerinin basılması ve teret man işlerinin yeniden tanzimi kar aşmıştır. js POR Milli takım futbolcuları seçildi B.'T. Genel Müdürlüğü Putbol Fe- derasyonundan; 1 —— 28 ekim 1000 tumartemi günü Ankarada Minr genç Millt Takimie na, Telâvivde İsrali Mi Takımına Karşı oynuyacak Türk Millt Takımlar rnin kadroları aşağıdadır Genç takım; Galatasaraydan: 'takım kaptanı), Vilâyeti, meselesin Düi Belediye yasetinde dte Vali ve Havaş Müzaffer Tokaç Turgay Şeren, Ni ci Özkaya, Fenerbahçeden ? " Erol Keskin, Lefter Küçük Andoniyada. Beşiktaştan: Fahreddin - Canseven, Kâmil Üzülmez, Cihat Yetiş. Veti dan: Rahmi Demiröz, Melih Tıgaa, İsfendiyar Açıksöz, Adaletten: Fahe ri Güzey, Bülent Esel. Harp Oku: dundan: Mustafa Ertan, — Hacettepe. den: Burhan Sargın, İstanbul Emni- yetten: Mehmet Sezgrinci. Telâvive gidecek takım. Galatasaraydan: Gündüz Kılıç (ta- kam kaptan), Necmi Erdoğdu, — Bü. lent Eken, Reha Eken. - Fenerbah. geden: Müjdat Yetkiner, Salâhattın Torkak, Mehmet Âli Has, Halit De- ringör. "Beşiktaştan: Şevket Yorul maz, Hüseyin Saygun. Eminiyetten 1 Tbrahim Sumru, Muammer. Ankara Demirspordan: Abdülkadir Avun, ae kender Akpınar. Vefadan: Galip tanir, Şükrü Ersoy. Ankara Ha ücünden: Refik Keskiner. — Telâvive gidecek Türk Mit 'Takımına Federasyon Genel Sekre- teri Sat Salâhattin Cihanoğlu bap- kanlık edecektir. Beşiktaş - Fenerbahçe maçı Beşiktaş - Fenerbahçe Takımları arasında yapılacak olan Gazeteciler Cemiyeti kupası maçı her tarafta büyük alaka uyandırmıştır. fik vu: u, Türkiye Güzellik Kıraliçesi ve. ya güzellik kıraliceliği müsabakı Sında son elemeyi Kazanan güzelle: den biri yapacaktır. Dünden Ttibaren Tnönü Stadında satışa çıkarılan bir letlerin büyük bir Kui — şimaiden satılmıştır. Müsabakanın çok hara. retli olacağı anlaşılmaktadır. (B) Milli Takımımızın yapacağı maç Türk - Pransiz . Mİli Takımları arasında 10 aralıkta Ankarada oy. Banması teklif edilen mini mağı, Fransiz Putbol Federasyonu — kabul tmiştir. 'Bu Süretle 10 aralıkta “Kahirede genç Mi Takımımız ” Musırllarla karşılaşırken B. Milli Takımımız da Ankarada Fransızlarla karlaşacak” YENİ İSTANBUL SİYASİ İKTİSADI MÜSTAKİL GÜNLÜK GAZETE Sahibi : YENİ İSTANBUL NEŞRİYAT LİMİTED ŞİRKETİ Müdürü: Kemal H SARLICA Yazı işlerini fillen idare eden mesul müdür: Sacld ÖGET Neşredilmiyen yazlar dade edilme. Banldığı yer 1 YENİ İSTANBUL MATBAACI- LK LİMİTED ŞİRKETİ falihe, hem de oyuncunun maharet ve | daki tefrik de terkedilmiş olacaktır. | Füzününden uzak futmamak icap - | hakkında bir tebliğ yayınlanmasını | — * “Bu otobünler sıcak ve soğuklhava tertibatını Ihtiva etmektedir MATBAASI, zekâsina bağlı olan oyunlardır. Zira maharetin daha çok rolü olsa | fer. temin eylemiştir. 43 kişilik oturacak yeri olan bu otobüsler 76 kişi alabileceklerdir. PEYAMİ SAFA tiva edebilir — geçtikten sonra Meral cevap Fakat buradan hemen kalkıp gilmeye onu teş- Tibar nev'ine çalan açık 've parlak elâsı do- Epeyce düşündükten “konru — verdi: Vik eden gururunun İayan hamleleri önünde nuklaşırdı. İnce, kanatları yapışık ve uzunca — Bence, dedi, bu hareketin kendisinden — Evet, fakat hayvana benim bakmam hafızası- dağiliyordu. Kendi. kendine: “Kalk, burnu biraz daha uzar, kalın ve son derece ziyade sebepleri mühim. Jâzımdı. Emineye telefon ettirdim size, Sustu; dedi, hakikati daha fazla kurcalamana lüzum biçimli ağzı kenarlara doğru yayvanlaşır, san- Meral, his teferrustının, neticesini iyice bu sözlerin Samimi değiştirmediğini anlayın. yok. Belli işte: Yalan söylüyor,. ki yakın ve gizli kader levhalarının önünde Kestiremediği itirafından kurtulmak için mi- ca, hareketleri çoğalan gözleriyle hiç bir şey Meral bu isyanı sezmiş gibi bir derece yüzü, yepyeni bir hayat anlayışının doldurdu. rıldandı: Bi c görmeden her tarafa bakmaya başladı. daha İtirafa karar verdi ve yine birdenbire Ku mânalarla birdenbire zayıflar ve derin bir — Biliyorsun. Samim yine sustu. — Bilmiyorum, bir şey mi auydı dikodudür. — Dedikodu. defil. Samim ağır ağır başını salladı — Bildiğim kadarımı itiraf et Tak için soruyorsunuz. Meral doğruldu ve cevap verdi: miz, #orunuz. Nonoku götürdüm or ayakları ezildi hayvanın. Üç buçukta gelecekmiş, götürdüm. Bir seninle dört buçukta tık Kısa bir an — Ki bir çok haki Meral tekrarladı: Sam:m kuru bir sesle cevap verdi: Meral ona doğru eğilerek sordu: —Nedir? Söyleyiniz de izah edeyim. Janıyorsunuz, değil mi? Fazlasından kurtul- — Dün gelmediğime canınız sıkıldı, an- hyorum, İnanmadınız mı? Baytara telefon edi- — Saat kaçta? Jatihzasını taşıyan sesi bir Soluk halinde çıktı. — Ölleden evvel, bilmiyorum saat ka, — Size son bir sunl daha sormama mü- ta. İngiliz Sefarethanesinin önünden — karşıya anade eder misiniz? Onu daha evvel ne za- geçiyorduk onunla, man gördünüz? Hayır, anat kaçta baytara gittiniz? Pek iyi bildiği bir tarih doğü, bir yalan — Öğleden sonra. Nonoku kucağıma alıp hemen eve getirdim. Telefon ettim baytara. Samim bir Saha sordu: Eve döndükten sonra bir daha hiç çık- madınız mi? Mefal yine bir tereddütten sonra, kısaca: — Aksama doğru, dedi. — Kimseyi görmediniz mi? — Hayır, Bu inkârın, Samimin omuzlarını ve ba- ıni hafifçe aıçrattığını görünce, birdenbire hatırlamış gibi — Hat. dedi, şeye rastladım. Cezmiye, Taksimdeki #aatin altında, ayaküstü bir kaç dakika konuştuk. — Rastladınız. — Bvet, Samimin gözleri kırpıldı. —ve burnundan Jlanmaya niyeti olmıyan adamın - boğulmuş Junuz? De- meye hazır- a Arka arıyan kızın gözleri yine etrafı dolaştı. — Hatırlamıyorum. İki Üç ay evvel her halde. Size söylemiştim. Samim böyle bir inkâr karşısında ne söy- Hyeceğini ve ne yapacafını önceden tâyin et mişti. -Cümlelerini hatırlamaya — çalışıyordu. 180 buluşacal ükatleri ihe 180 hatırlamış gibi sesini yükseltti. . — Ha!. Bakınız, unutuyordum. Bir de, Bir kaç gün evvel... Söylemedim miydi size?.. İşte ben böyleyim, vallahi unutuyorum. hep, Son zamanlarda çoğaldı bu bende. Bir kaç Bün evvel de rastadımdı one — Yine bir kaç dakika konuşup ayrıldı. nuz, değil mi? — Galiba, Tütüncünün önündeki “galiba,, yı hatırlı: yan Samim gülümsedi. Bunu bir inanma fer Fahlığının ilk işareti sanan Meral, yalanında daha cesaretle ısrar etti — Evet, hatırladım. İşte o kadar: Bir kaç dakika. Samim kol aaatine baktı ve hemen ayrıl. Mak istiyormuş gibl doğruldu, derin bir nefes aldı, lüzumsuz bir gey söylemeye hazırlanan- ların gevşekliğiyle biraz dürdü. — Sonra bir. denbire enerjisi artmış bir sesle: — Meral! dedi, son defa olarak, #on had- dine kadar samimi olmanı istiyorum. Çok az vaktin var. Tahammülüm son anlarını yaşı: yor. Meral Samimin yütüne bir bakışta onun kararını ve tehlikenin yakınlığını anladı. Böy- Je anlarda kızın yaşı büyürdü. Yuvarlak ve İf gözlerinin Samimin adını bilmediği bir keh- 191 — Hiç bir şey bilmiyorum. Samim bir sigara yakarak ilâve etti: — Bildiğim bir şey var, ki sen iki Üç ay- dan beri süratle değişiyorsun. Hele n gün- den beri.. Gizli bir isyan içinde gibisin. Bu- u benden saklaman mücadelenin henüz ne- ticelenmediğini gösterir. Meral en mâsum tebesslimiyle cevap ver- d — Beni benden iyi biliyorsun. Niçin so- Tüyorsun? Kendimi ben sana sormalıyım. Bu cemile Samimin gürür yarası Üstüne Meharetle sürülen ve Merali “hem itiraftan, hem de onun öfkesinden kurtarmaya yarıya- cak bir merhem şüphesi uyandırıyordu. Samim biraz önüne eğdiği —başının te- vekküil ifade eden ve Merali dalma büyüliyen hafif bir hareketiyle: — Peki.. dedi, ben anladıklarımı söyl- yeceğim. Fakat bazı hakikat unsurlarına 1h- mahzunlük, rengi anlaşılmıyan bir #ıva ha- linde bütün cildini kaplıyarak hafif gımarık 've neşeli anlarındaki çocukluk ifadesinden e- #er birakmazdı. Hiç bir çizgisi oynamadan gözleri yaşar- maya başlıyan Meralin — itirafa — yaklaştığını hisseden Samim, ona cesaret vermek için, bir derece tatlılaşan sesiyle: ” — Tercihte serbestsin, dedi, fakat sami- mf olacaktın, değil mi? Aramızda, karşılıklı, hiç değişmiyen gart bu, değif mi? Meral hafifçe kapadığı göz kapaklarına gözünün nemini emdirmeye çalışarak derin. İlğine incelmiş bir sesle cevap Verdi — Sizt üzecek bir şey yok. Ağabeyim ve Selminle beraberdik o gün. Bir.. " Otomobil gezmesi yaptık. Samim Selmini ele vermemek için, bu iti- rafı hayretle karşıladı ve bildiği şeyleri sordu: S tiyacım var. Onları bana söyle. Kabul ediyor. sun Ki, iki aydan beri, bazı kuvvetli tesirler — Siz onun yanıda mi oturuyordunuz? altındasın. Nereden geliyor. bunlar? — Evet, çünkü.. Biliyorsun... Benim ara: Meral de elini Samime doğru uzattı, fa- ba kullanmaya merakım var. Öğretiyordu bi. kat onda bir hareket göremeyince — masanın kenarını tutarak cevap verdi: — Onu da biliyorsun. Muhitten, cemiyet- Samim onun bir elini aramak için elini uzatırken, bu zaafını yarı yoldan çevirmeye muvaffak oldu ve hareketsiz durdu. (Devamı var) 192 193 geee