1 Kasım 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 2

1 Kasım 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 2

- YENİ 1STANBUL - n 1050 1050 sayımı netlosleri bizi sevindirdi. Muhaceret vesaire Eİbi nüfus hareket derinin ax olduğu son yıllar içinde ar- # nispetinin binde 7L3 a bulması dok- üsu ümldin fevkinda bir. hüdisedir. iletimizde tabli artışın yüksekliğini ifade eder. Şimdiye kadar tahil artısı binde 16 dlarak Kabal ediyerânk. Matta eçen Sayımda Binde 11 » düsmesi bizi epey Gzmüştü. Birdenbire bu kadar yüksel yİNİ araştırmamız tenp e. bir tetkik Için elde menin Amıli Kati hükümlere varabilmemiz için bu artış urahtelir bölgelerde, şe- Birli ve keöylü 'müfasta me Ktbi Tarktar göntermiştir; mesleklere göre nispeti Bedir. arteşta doğum farlahtı zin nüfün sık- zi hğından bahsetmek tren yölenlüklarında — komusma ht yacı artar, msiz yerlerden Keçerken Söz ünüma nüifas azhih Üzerinde top- hamır. Memteketin tman tcin daha bir kaç misli nüfusa ihtiyac olduğu ileri sürülür. İstagyona gelip cazeteyi elinlre ab diniz ee orada ân bileisine iüimat #ikinir bir basyazarın "Türkiye ni Kuna nispetle geniş, nüfas / aramı kesafet eksiktir”, “Milletlerin terakki seviyeni bir kilemetre derinlik basına Kaç kişinin isabet ettiği hesaplamak- İn ölcüür” Medeni bir mitlet vin için nüfüsumuz 50 milyonu bulmalı deaiğini Nüfusümuzun artmasını / istemer pek tabildir. Sayınılar güsteriyor. li Türk milleti çoğulma kahiliyeti yük- gek bir irktır. Bu bakımdan komşular Tından da Üstün vasıftadır. Fakat ük etmez. Bir yerde müfus farla kesafet gekli güsterebi göre yine az fas, varlığını çalışma ve eneril gösterdiğinden bu kudretini başka var Mtalarla da arttırabilir. Bu — sebeple Makine devrinin kesafet ölçüsü baş kadır. 'Son sayıma göre ülkemizde nüfus kesafeti kilemetre kare basına 27 yi Bulmuştur. Bu miktar âünya kesato. tinin (— 17) epey üstündedir. Fakı Tf rakamlarla, başka devletlerle bi mükayese bizl epey saşırtır. - Menelk müfuk kesafeti — Birlesik Amerikada 19, Sövyetler Birliğinde 9, Kanadada 1 Avustralyada 1 dir. Ayrıea Bulga- ristan ve Yunanistanda 5A, İspanyada 58, İtalyada 150, İngilterede 185, Ho- Tandada 237, Belçikada 268 tür. Türkiye kesafetini bu memleketler. de mükayese etmek ve doğrü netice Çıkarmak pek kolay değildir. Yalnız Şunu görüyorur ki yeryüzünde Tür- Kiyeden çok daha/ seyrek müfuslu bir çok mâmur memleketler var. Meselk Kanada ve Avustralya aşağı / yukarı #Tetkiklera| Ülkemizin nü fus kesafeti Sadi SEL 'azan: Prof, Hi N Türkiyeden 18 defa geniş olduku hal- e Türkiyenin yarı nüfusuna sahiptir. Bu devletler ülkelerini imar İçin mük fusun çoğalmasını beklememekte, her sahada büyük ölçüde istihenlde aktadır. Avustralya MNi farla koyı Kannda Tür- kâyeden bet misli fazla buğday yetiş: dirir Bundan delayı ” Türkiyenin medeni ve bir. memleket olması için Süfümün çotalmasını ileri sürenleri Ben dalma bir tembellik Jlal ne- zerim, Evet medeni ve münevi kevafetin. roli, Bünü temine çalışmak ce ulaştırma ve haherleşmenin bi tekemmül ettiği bir devirde bu ihtiyac birar azalmamış midir? Kesafet mir Kayeselerinde baska ölçülere de bar bilir. Türkiye dağlık bir. Wlke, İT dalmi kar ahi yükselen yerler Bulundüğü. gibi çorak. ve taş Hik yerler de vardır. Ülkemizin dürtte Biri bu gibi verimsiz yerlerden. oldu. istediğimiz saman da sadece Marm kesafetini ele almak daha doğrudur. Marmara Bölgesinde nüfus sıklıkı S1 dir Ki Bulgarletanda 5 olduğuna güre Arada büyük bir fark yokt Başka bir kekafet ölçüsü de işlen- miş- tapraklara düşen nüfus miktarı: dir. Simdiye kadar yapılan hesaplara göre Türki ilemetre ı KİN ve dikili topraka tir Ki bu miktar İspanyad yada ST dir. Fakat halkımız, daha zi yade ziraatci olduğundan Türkiyenin bu Bakımdan kesareti — fazla sayılır. Ve asil üzerinde daracı badur. Şehir köşesi Karaborsa bilet teklif eden rrçurlarla d lar. Asıl karaborsacılar bunlar değtidir. Bilet almak laterseni #izi yan sokaklardan birine 9 fürürler, bir ikinci şahsa take dim ederler. Bileti sise o verir, parayı, ölelekser biletin. iki Mileli'olmak üzere, alan Karaborsanın kendi üsülleri vardır. ve, son Belene kadar bir nevi de ahlâr ha vardı. Fakat şimdi, artık bu 9, düpedüz soygunculuk haline gelmiştir. gövle ki Çok görmek iatediğinle —bir film, bir piyes, bir maç veva dinlemek İstediğiniz bir konser için karaborsadan. bilet — teda- Fik ediyorsunus. Paranısa ge- çer “hükmünüz, —sevkiniz için fasla ücret vermişsinle, Lakin, © biletle müracaat ettiğiniz sa. Mman, eski veya sahte olduğunu anlıyorsunuz, - içeriye almıyor. lar. Böylece hem paranız, hem de “zevkinis,, dolandırılma olur yor. Yapılacak bir tev voktur, kimden kime gikâyet edeceksi mizf Karaborsacının, komlayon Çusunun yeri, yurdü yoktur, te- sadüf onu karşınıza çıkarsa da kendisine takasa edecek olsanı datelik bıçaklanmanız Uktimali vardır. Bundan nasıl / kurtulacağız! Tek çare gu: Gideceğiniz verde bilet bulamassanız, başka bir Bi olmassa bu zevkten kendir Hizi mahrum ediniz. Karabor. dacılara hayat hakkımı biz veri: yoruz, nihayet küçük bir sevk için, büyük bir içtimak — yara Yaratıyoruz. 'BİR İSTANBULLU İstanbul Ü niversitesi bugün törenle açılıyor Tstanbul Öniversiteni buzün 'Bu münasebetle rektör bir açış kon- k ve törene bütün ted- ni kayafetleriyle iştirak Bugün, Üniversite ve yüksek okulla- yamızda 185031 dere yılının baslamaı Münasebetiyle “Türkiye Mili T Federsayonu metni asağıda — ver Beyannameyi yayınlamıştır. be “Üniversiteli ve yüksek okullu ari yor veya bu tahsile yeni atılıyorsun. Bu mesut günde sana muvaffakiyetli bir çalışma yılı dileriz. Tahali hayatımızda takip edeceki- miz yol, programlı bir şekilde çaht mak olacaktır. Asrın ilmi tekâmülüne Ancak bu düsturle ayak uydürabiler ile " Suladıkları ak kendilerine düşen basardılar. Onu ma Mur bir hale gelirmek ve gelecek ne Sillere her cepheden kuvvetli olarak tevdi etmek yekkne gayemizdir. Bu Ukurda bilgi ve karakter bakımından Mükemmel bir seklide yetiserek mulh ta memleketin 'en Ücra köşelerindeki kalkınma hareketlerine, hat Vatan müdafaasına koşmak bize di Şen en tabii vazifedir. Buzünün — ka: Fanlık dünya şartarı altında. bu tari Hİ vazifeyi layıkiyle yerine getirmek için Alicenap milletimizin tahsilimiz .çi yaptıkı büyük fedakârlıkları * ta- Tamen müldrik olarak çalışacak ve en kısa bir zamanda onun hizmetine atı: İacağız. Komünizm ve irtiea bu yok da karşımıza çıkan en büyük düsman olarak tanıyoruz. Memleketimizi içten Ve dırtan çökerimeye çanışan bu iki Tehlikeyi ner #le görürsek ezeceğiz. Vali ve Belediye Relsi dün Avrupa Türistik yolundaki #vı Dakilleri için kulübe sahiplerine tebili hazırlanmalarını kulgbe sahiplerine bildirmi bir. hafta içinde nakil işine ile konüşürken. görülmektedir. bah yanında kaymakamlar olduğu halde Edirnekapı il kenarında bulune bulunmuştur. Val külübelere gitmiş ve bu külübelerin ni # ye bu akilleri için tertibat alındığını ” ve tir. Resimde, Vali kulübe sakinleri SEHİR HABERLERİ ) Yeni Alman Konsolosu çnlışmalirın) başladı Dr. Kurt'un Alman mülkleri mektepler, ticari münasebetler hakkındaki beyanatı Bir kaç Kün evvel gehrimize gelen Batı Almanya Federal Cumhuriyeti Konsolosu Dr. Kurt Von Kampenho- vener dün kendisiyle görüsen bir ar- kadaşımızın sorduğu mühtelif sualle- re gu cevapları vermiştir. eki Alman Sefareti binamı veya başka Alman mülkleri hakkında kati bir gey söyliyemem. Mütenddit det Jar bu mesele hakkında valiyle ko: nuştum, Bilindiği gibi, 1944 te Türk Alman münasebetleri kesildikten son. Fa Büyük Millet Meclisine Alman Mülklerinin müsaderesi için bir tak Fir verildiyse de, bu takrir reye - ko. nülmaMIŞtı. Fakat Türk Hükümeti, Alman Sefareti binasını, Alman has- tahanesini ve okulları kontrolü altına almıştı. Sefaret binasında müteaddit hirsizlıklar vuku bulduğunu ve kati. yen temizlik yapılmadığını düydüm. Bu sebeplerden dolayı, binayı — geri Aalsak bile, muvakkat bir zaman için Olma dahi yeni bir binaya taşınmak Mecbüriyetinde kalacağız. Türk döstü olduğum için Ankara- dan gelecek kararları sabırla. bekli- yorum ve pek yakında Alman müik- deri meselesinin halledileceğini ümü- Yorum.. Türkiyedeki Alman tebanları hak- kında konsolos şunları söylemiştir: 'Batı Almanya hâlen müttefiklerle bir barış muahedesi akdetmediğinden, Alman tebaası gimdilik “düşman” aa. yılmaktadır. Fakat —memnuniyetle söyliyebilirim ki, Türkiyede onlara kargı herhangi bir tazyik mevcut de- Bildir. “TUFK-Alman ticaretinin bugtnkü dürümü ve gelişmesi için n pılmalıdır 7 Sunline, Konsolou: “Türk - Alman ticareti, hacim ve ehemmiyet bakımından, Alman « A- merikan ticareti kadar Alman eko- Bomisinde yer almaktadır. Münase- betlerimizin — gelişmesi için - Alman bankalarının tekrar faaliyete geçme- leri lâzımdır Ve bunün yakında yola Kireceğini zannediyorum. Hâlen. Pera Palasta Alman Ticaret Ataşesi, bü hurusta Jâzim gelen kolaylıkları gös- termektedir., demiştir. Bunu mütenkip konsolos, Galatı ray Lisesinde Fransız öğretmenleriy. le yapılan tedrisat gibi, Alman okul Jarının Alman öğretmenleriyle Milli Eğitim Bakanlığına Batı Alı Doktor Kurt gu izahati vermiştir: 'Alman endüstrisinin gelişmesi de- vam etmektedir. Hlen gelen sipariş. der, Alman endüstri — kapasitesinin yüzde 180 1 gibi yüksek bir miktar teskil etmekte ve böylece Işsizlerin aayısı dalmi surette düşmektedir. Hâ- len bir milyon işsiz varsa da, bunu Doğu Almanyadan kaçan mülteciler, teşkli etmektedir. İki yıl evvel müt. tefiklerin verdikleri izinle, Almanya- da imar faaliyeti artmakta ve işsizl Tin büyük bir kurmını içine çekmek- fedir., Konsolos, pasaport ve vize verme- 'ye daha başlanılmadığını, bunun müt tefiklerin Bonn'da verecekleri karar. Jara tâbi olduğunu söylemiştir. Devlet Havayollarının kış tarifesi başladı Devlet Havayolları kış seferleri ta- Tifesini bugünden İlibaren tarbik et Meğe baplamıştır. — Yeni progra öre İatanbul » Ankara — Antalyı htanbul - Ankara ” Errurum ve İi fanbul - Ânkara » Samaun seferlerine Bihayet verilmiştir KÜÇÜK HABERLER * Danimarka Hükümetinin Ankara Biçisi Ekselâna Hofmeyer dün öğle. den sonra bir İsveç uçağı ile şehri. mize gelmiştir. * Tarsus vapurü İmanımıza dönecektir. ** 29 ekim Cumhuriyet Bayramı mü. Hasebetiyle — Dolmabahçe önlerinde demirleyen — donanmamıza mensup 17 parçadan müteşekkil filo dün sa. bah İlmanımızdan ayrılmıştır. * Şehrimizde bulunan İçişleri — Bi kanlığı Müsteşarı Osman Şahinbaş Vilâyette Vali ve Belediye Başkanı dün Vilâyette Vali ve Belediye Baş. kanı Gükayı ziyaret etmiş ve akşam- Ki ekspresle Ankaraya hareket et. miştir. 5e Mülit Eğitim Müdürü Murat Uraz, dün sabah saat © da Vilâyete gelerek İlk öğretim kadrosunda yapılan de- Kişiklikler hakkında — Valiye izahat n aat M te vermiştir. Efes harabelerinde bulunan Hazreti Meryemin mezarı Memleketimizde ve dünyada get keşif hakkında, Arkeoloji Müzeleri bu hususta neler anlatıyor? Bu yaz, Efes harabelerinde muh Bin bulunduğunu dünkü nüshamızda Bildirmiştik. 'Bu haber, gerek Hiristi: Tf arkeoloi, yan mühitinde ve gerekse diğer mu: hitlerde çok derin bir alkka uyandır Miştir. Dü alâkanın akisleri hiç süp. Besiz düny üde geniş hacı'ha reketlerine müncer olacaktır. 'Bu mevzuda konuşmaya: salâhiyeti glan Arkeoloji Müzeleri Müdürü Aziz Oğan, imizi çu şektidi Türistiyan Alemi ile olan ehirdir. — Flristiyanlık. burada — pek asır evvel İngiliz Mr, Wood tara- fından hafriyata başlanmış ve müte akiben yani iSGk de Mir. Hogarih ta: Tafından hafriyata devam. olunmustu İngiliz âlmleri acayibi seb'adan ol Viyana mâbedini keşfetmişlerdi. 1a0R de Viyana Üniversitesi namına Avus- kuryallar — hafriyata / baylamışlardı Bunların hafriyatı Birinci - Umumi Harbe kadar devam etti. 1926 dan 1ü- Baren İzmir Müzesi hamına Avuntur. yalı âlimlerle işbirliği yapılarak ” beş Altı sene Efes gehrinin muhtelif yer Terinde hafriyata devam olundu. 19 Ve 1977 tarihlerinde Hiristiyanlık Al Mini fevkalâde alâkadar dan inga edik Mişti. Tesadüfen bu hafriyat emnann: da'ikI büyük kilise daha bulundu ve Valinin tetkikleri Vali ve Belediye Relsi Prof. Gökay Gün gece geç Vakit habersiz olarak Unkapanı, “Fener, Eyüp, Otakçılar, Topkapı, Şehremini, Akanray. Baye: zt, Fatih ve Asmalimescit semtle. rini ve karakollarını' teftiş etmiştir. Bilhassa — geceleyin çalışan fabrika ve imalâthaneleri gezmiştir. — Vali bu teftiş esnasında - Şehremininde regit olmayan çocuklara kâğıt oy natan ve evvelce bizzat kendisinin İhtar etmiş olmasına rağmen bu hal- lerinde devam eden İki kahvehaneyi Kapatmıştır. Ayrıca Asmalımesçitteki — gece 10- kallerini de gözden geçiren Vali ve Belediye Reisi şehrin Asayış durumu. hu iyi bulmuş ve Emniyet mensup- larının görevleri başındaki vazifeper. rliklerinden Ve dikkatlerinden do Memnunluğünu bildirmiştir. Cumhuüriyet — Bayramının devam ettiği son iki gün içinde şehrimiz Emniyeti çok dikkatli hareket etmiş ve. hafif bir sarhoşlukla- sokaklarda İlananları dahi karakola götüre larında takibat yapmışı Voli, dün hali teftiş etti Vali ve Belediye Relsi Prof. Gökay dün aat 10 da beraberinde Eminönü ve Fatih Kaymakamlariyle Hal Mü- dürü olduğu halde, Sebze ve Meyva Halini ve kavun, karpuz sergilerini teftiş etmiştir. Bostan sergisi sahip- leri Valinin bu ziyareti münasebetiyie yaz aylarında kendilerine gösterdiği kolaylıkların şükranı olmak üzere bir kurban kesmişler ve kurbanı Kızıla; Aşocağına teberru etmişlerdir. Bele diyece yapılan bostan sergilerinde kış Aylarında da sebze ve meyva satışına Müsaade istenmiştir. Bu husus ilgili Mmakamlarca incelenecektir. Esnafın şikâyeti üzerine Sebze ve Meyva Har İine su temini işini de Vali ve Be diye Reisi ilgililere emretmiştir. Vali Halde fiyatlar üzerinde de inceleme. ler yapmıştır. Yeni iki tiyatro eseri hakkında radyo konuşması Cumburiyet — gazetesi muharrirle. rinden Necdet Evliyagil, bugün saat 19,20 de İstanbul Radyosunda Reşat Nuri Güntekin ve Cevat Fehmi Baş- kutun yeni hazırladıkları tiyatro © serleri hakkında bir konuşma yapa. Saktır. Bir tashih Dünkü nüshamızda / Stockholm El. çimiz Emin Âli Sıpahtoğlunun eşinin Cenazesine ait haber, bir tertip nok- Sanı olarak (eşi) kelimesi düşmüş ol. duğundan “Stockholm Elçimizin ce- nazesi kaldırıldı" şeklinde çıkmıştır. Sayın Elçimizden tâziyetlerle birlik te özür dileriz. ALENİ TEŞEKKÜR akisler bırakan bu Müdürü Aziz Ogan İ LA SAA Hd de Doüble Eglise denilen ve 431 'den İlibaren konsüllerin — içima mahalli nemli bir yerdi. V hâlen de bu önemi muhafaza etmek zarı kafile e gelen Hüristiyanların Sfes, Küçük Asyanın mühim gı inden biri idir Şehri çevreliyen hi urlar, Lismahos tarafından inşa e İ teremsübat, bir sahil gehri olan E feni 'denizden uzaklaştırdı. ve nihnyet zekenesi azaldı. Bizanslılar tarafın Kücük 'Bir sur içine alındı. Fakat ba klık ortamında kalan gehir oturul Tün halk büraya yerleşti c Etesin Bizanahlar zamanında — adı Ayasluğdur. Bu'isim Arkglos Tadologo: fan müharreftir. “Ayasltk Aydıncis Jarı 'Hükümeti " zamanında da Bükü Met merkezi oldu. ehirde para Bediidi. Ve Ayanlık' dami “Biriasi aei Bavasa kadar bu' Sti Vali Rahmi B Çuk) mahiyesi Ve nihayet iamini aldı. ea L x inin en büyük # harabenin Türlstiyantık âh hacı olmak istiyen yüz binlerce Hıria- tiyan hacısının uğrağı haline gelecek Bulunan Ki sön keşif, Türkiye nin turizm Ve döviz dâvası bakımın dan çok ehemmiyetli bir mâna taşı Maktadır. Bevket EVLİYAGIL Ankaradan gelen trenler gecikti Dün sabah saat 9.15 te Haydarpa. şaya gelmesi gereken Ankara eks Presi 3 saat gecikme İle aat 1215 te Anadolu ekspresi ise 8 saat ge cikme ile 14.30 da Haydarpaşaya gel miştir. Bu gecikmelere sebep Ankara eks. presi ifinin Sincanköy yakın. İarında Arıza- yapmasıdır. VEFAT Şehidi Hürriyet Mithat Paşanın oğ- w ALİ HAYDAR MİTHAT BEY kıza süren bir hastalıktan fihali daribeka eylemiştir. bugün özi u müteakıp Bi yazıt Camlinden kaldırılarak — Me kezefendi mile kabristanına defnedile cektir. Mevlâ rahmet eyleye. Bugün açılan mağazamızın yepye- ni bir şekle konulması münasebetiy le dekorasyon mütehasmısı Bay P. Wallenberg, Yüksek Mimar Bay - N. Motola, Marangoz Bay Y. Viçaropu- los, Bronz işleri Bay V. Mikaciyan'a büyük bir dikkat, anlayış ve ustalık: la meydana getirdikleri' eser için â- leni teşekküir etmeyi borç bill 'SEN SAKPA Yenlcami 46 Bir erocin şebekesi ele geçirildi Cüretkâr kaçakç Müdürlüğünün karşısındaki bir handa satış yapıyorlardı lar, Emniyet İstanbül zabitası beyaz zehir ka. Muvaffakıyetle devam etmektedir. İstanbula gelen Amerikali polinle. rin yakalayamadığı Avrupa ve Ame: rikaya külliyetli miktarda morfin Ve #rolin kaçıran bir gebeke, " Emniyet Müdürü Kemal Aygünün bizzat idare ettiği ve Emniyet Müdürlüğünün en güzide memurları tarafından yapılan Bir baskın neticesinde Hâdise şudür yakalanmıştır Uzun müddetten beri yurd. içinde ve dışında yapılmakta olan ergin £ Malinde kullanılan birinci derecede önemi haiz bir madde olan bazı morfi. Fatinatn imat ddit ve tildigi nar daki Köprülü Hanında “afyon 'tica: Vasii Arslanoğlu 16 kilo baz morfini ile birlikte yakalanıp evrakiyle Aâ. liyeye teslim edilmiştir. Valinin beyanatı Bu, müvaffakiyet hakkında atan. Tatanbul Valisi olduğum günden Beri bu. bir yıl içinde beyaz zehir Mücadelerinde İatanbul polisinin aldığı mümpet geticeler bir dünya — rekoru Seşidi etmektedir. Mücadeleye giddet, le devam edilecektir. P Başöğretmenler arasında yapılan tâyin ve değişmeler Turhan Tantel Suadiye Okulu Baş- OR.. Dürdane Dost Beyoğlu Mecidi. yeköy TL. Okul Başöğ., Mazhar Ak. yigit u Kurtuluş TL. Okul Baş- öğe Nurt Güzeltuna Sariyer Kireç. burnu Ök. Başöğ., Lütfü Dolkay - minönü Kadirga 1: Okul Başöğ., Ha. nü Tonguç Fatih Aksaray Ti Ok. Jaşöğ.; Hüseyin Çetiner — Eminönü Kadirga IL. Ok. Başöğ., Mesrüre O. nur Eminönü Şehzadebaşı TI Ok. Başöğ., Ahmet Omurtak Sarıyer Ta. rabya 'Ok. Başöğ., Nadire Ayral Te. 'tinye Okulu Başöğ. Doğan Aytaç Kadıköy Moda Okulu — Başöğ., me Ergunsu Beşiktaş Nilüferhatun Okulu Başöğ., Hakkı Tunga — Fatih Nişancımehmet TL. Ok. Başöğ., Mer duh İnceören Üsküdar — Altinizade Ok. Başöğ., İlyas Akman Şayesteks Gin Ok. Başöğ., Zeki Boragan Arna- vutköyü Ok. Başöğ, Vasfi Demirel Rumelihisarı Ok: Başöğ.. Hulüsi Ko- çoğlu Fatih Hırkalşerif TL. Ok. Bal öğ. Arif Ülkü Beyoğlu Ökmeydanı Pansiyonlu Ok. Başöğ. — Hayrullah Yalçın Fatih Mevlânekapı Ok. Baş öğ. vekilliğine, Talât Gür Beykos Çubuktu. Okulu Bağöğ., Nebil Össöz Beykoz Kanlıca Okulu' Başöğ., Mus tafa Pınar Hasköy Okulu Başöğ. Mustafa Çingir Sütlüce Okulu Ba, Öğ.. Fahreddin Ersan Bayazıt Okulu Başöğ., Galip Erkip Beşiktaş. Aka- retler Ök. Başöğ., Niyazi Keskin Fa> 'tih Kâtipçelebi 1. Ok. Başöğ.. Burhan Çeviker Beyoğlu — Tulütpaşa Okulu Başöğ, Edip Tiregol Beyoğlu Galiş dede Ök. Başöğ. Hikmet Ağan Fı tih Kazlıçeşme Ök. Başöğ. Falk Er. 'tan Fatih Saraçhane Ok. Başöğ.Na- hit Akman Beyoğlu Çukurcuma” Ok. Başöğ.. Cemal Özaydın Beyoğlu Ku dedibi Okulu Başöğ., Refil Üz Beyı lu Cihangir Ok. Bâşöğ., Edibe Dil. €mre Maçka Okulu Başöğ., Seyfi Ça. çur Eminöün Kocaragıppaşa I1 Ok. Başöğretmen veküliğine tayin edil mişlerdir. YENİ İSTANBUL SİYASİ İKTİSADİ MÜSTAKİL GÜNLÜK GAZETE | Sahibi : YENİ İSTANBUL NEŞRİYAT LİMİTED ŞİRKETİ Müdürü: Kemal H SARLICA Yazı işlerini fillen lâare eden 'mesul müdür: Sacld ÖGET Neşredilmiyen yazılar dade edilmez. Banldığı yer İSTANBUL MATBAACI- UK LİMİTED ŞİRKETİ MATBAASI PEYAMİ SAFA & BU dü Meral düzeltmek istemedi. ken bile, onun seviyesine mıyarak deki insanların lamayan Samin a — Budalasın! dedi. Ve elt dudağını bükerek den — Ne olacak? Bu adamla rölet çekmiyor. Müstebid, ukalâ. Yası bol hiç olmazsa. Sevimlidir rür. Haf Ayol, 'Temam, Bak bunü unütüyordum. ona da razı, Meral hayret etfi. sanat taraflarını hat memişti. ver, o da çoğu caz yalini o da unutmuştu. Çünkü Feriha Parisin Bülmezdi. ki. tırlatan hiç birşey söyle. Müzİği şöyle böyle e- havaları, Okumaktan hoş. YALNIZIZ | 5 Feriha ile ko- 'nüşürken değil, meselâ dün gece onu düşünür. inmekten kurtula. basitleşmeğe mecbur olduğunu his. sediyordu. Bu noktada da, Meralin muhitin: zevk, ahlâk, bilgi düşüklük. lerinden tiksindiğini dalma gizlemeğe çalışan ve bazı öfke anlarında söylemekten kendini ne kadar haklı hiçbir karışık his meselesi konuşulamaz. Garton onların çaylarını getirirken, gözle- Fi dişarıki büyük salona giren genç bir kadın. yanındaki tıkız ve kırmızı erkeğe takılan Feriha, başım birdenbire Merale çevirerel Genç değil, güzel değil, senin altına bir Chev. sin? Hoş hoş bikâyeler anlatıp insanı güldü. unutuyordum, en mühim me. aele, senin konservatuvarın da var, sahi, öyle ya, Pariste sen konservatuvara da gireceksin. Piyanoya çalışıyor musun bari? Bu konservatuvar hi maz. Resim, heykel, gu bu, hoşlanmaz hiç birinden. di. Meral kendini bu düşüncelerdön kurtara. |. Tak cevap verdi: — Bir aydır akordu çok bozuk piyano. mün, Çalınmaz bir hale geldi. Akortçuyu bek. Tiyorum. — Şakir Bey sana Pariste — yepyeni bir Javenu alır. Onların küçükleri de var, Gör. zen ne elci geyler. bi — Biliyorum. Filârmoni Derneğinde gör- düm, Bü Kontervatuvar — bahsinin bile Merali canlandırmadığını gören Feriha, kendi kendine göylenir gibi. — Bu İstanbul böyledir, dedi, insanı mis- kin yapar, Artık Tstanbul böyle oluran, — dü: gün Memleketi, Hava yok burada, canlı bir hava yok. Meral ona bu kadar büyük konuşmaya hakkı olup olmadığını düşündürmek için sor- ut — Pariste konserlere gittin mi? Feriha bir yalan tereddüdü - geçirdikten sonra, müzik bahsinde Merali aldatmanın ko- Jay olmadığını anlamış gibi itiraf etti — Gitmedim. Casino'ya, “Tabarin'e filân idiyorduk. — Bergileret — Daha mevsimi değii. Sonbahar elbise- deri için expositlonlar biraz sonra başlar. Feriha ile m etti: evlenilmez. Şakirin pa: de bilir mi. Şakir. Bey 249 250 birdenbire soğuyan bu hava içinde ayrılmala ı doğru değildi. Meral Ferihayı canlandıracak bir mevzu aradı. 'yok orada. Para yiyoruz, eğleniyoruz şimdi. Sen de gelir- 'sen çok hoş olur, yorsun, türlü birden atlamaya kalkarsam, düşerim, kapak- lanırım, — Hayır, resim. sergileri. Feriha bu sefer yalan söylemekte tered- düt etmedi — Gördüm bir iki tane, dedi. Meral izahat İstiyecek kadar ileri gitme- Bu kadarı kâfiydi. Sustular, — Aralarında — Daha ne kadar kalacaksınız Paristet diye sordu. Feriha biraz evvelki bahiste gururundan Kaybettiği parçayı telâfi etmek istiyormus si- hemen cevap verdi: — Ben ne kadar istersem. Nusretin işi Bir kaç firma ile konuştu, bitti. Fakat ben seni bir tuhaf buldum. — Söyledim Feriha, Babamla o hâdise ol- dü, Ferhat d kızacak bana, Hele buraya geldiğimi Samim duyarsa.. Bak işte, görü: gemberler içindeyim, — Heps gö yudumunü aldıktan Feriha çayının sonra çantasından aynasını çıkardı. Ve dudak- darının ruğunü, tazeledi. Fakat ne hasistir şu kız, galiba ona hiç bir hediy, Jaşılmasından — korkuyormuş gibi, dikkatini öteki movzum çekti: Çantası da çok gikti. getirmedi. Meral bu düşüncesinin an- Ferihanın — Haksız miş M? dedi, benim. başımda çifter çifter müstebitler var. — Babanı kandır kâfi. Ağabeyin ne karı 251 mr? H dersin. Yine sustular. / Feriha canlılığını kaybetmişti. Par © Samime hiç aklım ermiyor. Affe dolduran kalabalığın için başını sağına soluna çevire çevire yürü- — dikkatinden — kaçırmak kısaca ve is Kalktığı zaman, bakışla; ” Sana çok teşekkür ederim, dedi, koca memlel Buraya gelmen de bir fedakârlık. Merali tüler. Feriha onu bir akşam, yemeğe bekledi- Bini söyledi: — Telefonlaşırız, dedi. Meral caddeye çıktığı zaman, Ve mahrun. düşman bir Ban bir arzu met buhrar içini karartmaya başlamıştı. Aradı. Hiç bir E gey istemiyordu: Ne babasını görmek, ne pl- DA YaRdmnlar baklamman, hiş bir korisi darmar yano çalmak, ne Samimle konuşmak, ne Pa- Hu Gukemsi Saoe SN0 K ris, n İstanbul, ne aşk, ne flirt, ne tuvalet, unlarından. O hiç mevcut olmadığı halde, « ni pollak ae Y Ç — ada nn ea gn ramızda bu memleketten ve bu dünyadan da- müzik, bir Valse de Chopin, #ade piyanoda, ha fazla mevcut Simeranyadan, fakat kendisi çalmasın, bir divana uzansın, Her halde Samim şu cevabi verecekti: gözlerini yumsun, hiç biri bilinen yerlere - ve — Ben olmasam, benim fikirlerim ve Si İnsanlara ait olmıyan hayallerin uzaklığı ve meranyam da olmasa, yine senin içinde bir bulanıklığı içinde onu dinlesin. Babasının mü- başka sen, “birinci sen,, olacaktı. Ondan kor- nasebetsizliği, Radyoyu salona koydurmakta kacaktın, ve Feriha gibi ağlıyacaktın. — İşte niçin ısrar eder? Yakınında bir divan yok. alabildiğine serbest ve bedbaht bir mahlük. Kendi odasına da bir küçük radyo alamadı Kendi kendine nefretlerini senden saklıyabil- Meral. Fakat memiştir. dal demek, melâi 'da — başlangıçtaki mekten daha iyi belki. Yahut Samimle konuş. isin mağazalarını mak. Fakat sevgili değil, arkadaş gibi. Çok açık, Hiç bir günah duygusunu ve hâtırasını teksiz anlattı. Meral ayrılmak için arkadaşı ona minnettar bir #aklamadan. Kaçamaksız Ve oyunsuz. Ruh düğümlerinin kendi kendine çözülmesine yarı- , oh, ve ilik bir. Müsamaha havası içinde. Ne güzel şey bu. Se- vilmenin gururundan daha güzel değil mi? Ni- Ççin bunu anlamıyor Samim? Ona hiç görme- diği bir yakınlıktan sormak isterdim. kos- ketimde beni bir arıyan sen oldun. kapıya kadar götürdü. Yine öpüz- Niçin böylesin? Neden beni en yüksek emellerimden en çirkin arzularıma kadar, iki benliğimin müşterek bütünü ve tam realitesi içinde Kabul etmiyorsun, Samim? Niçin beni hep ikiye bölüyorsun ve kendi kendimle mü- cadeleye mecbur ediyorsun? Ne olur işte, böy- de, sana buhranlarımın bütün çıplaklığı için: de görünsem, dökülsem, hafiflesem, senden ba- dalgındı. Mahzün da değil, belki birbirine çok arzuların çarpışmasından do- usuzluğun verdiği © İ im... istika- © kararsızlık, © sıkıntı. gittikçe mek için Parisin bütün kokularını sürünse na- file, t evde kimse yoksa — babası ge ha — koltukta oturup radyo din: nkolik yüzünü bu geniş kaldırımı (Devamı var) 258