14 Kasım 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 3

14 Kasım 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 3

X4 Kasım 10 İFIKRA gibi. gü, bağrımı Ve biz tarafı 1 açarak kokladık, ne Nasıl kurtulsun? Vak'a, Atatlirk gibi en yakın arkadı fiplerine Alet olmamasız doğrü İse, © takdirde dahi, man, ses çıkarmamıştır. gamadıkları demokrasi melerini dalma süküna kalbetmesi tığıt “Mühalefete geçersek, onlara reteceğiz,, Iddlasının, sanmıyorum. Bilâkis, muştır!.. Bayar - İnönü İNÖNÜ, Atatürktin mezarı başında alkışlandığı zaman, ben An- karadaydım. Hâdise bütün şehre bir anda rüzgâr gibi yayıldı. Halk Partilileri okşarken, Demokratları ısıran acayip bir rüzgür lar, bu rüzgürı ne halkçılar gibi göğsümü. yakalarımızın içine gömerek karşıladık. Fakat açık konuşma- nin keyfi içinde tekrarlamalıyız ki, rahatsız olduk, ürüldük ve Üsüdük. Çünkü, bangi tarafın dediklerini kabul etsek, İnönü haksız mevkide kalmaktan kurtulamıyordu. 'a müretteptir, dedikleri doğrudür. Yahut da, halkçıların dedikleri xibi içten gelmedir. Mürettep ise, İnönü gihi olgun bir devlet adamının, anın matem günlinde politika ter- beklemek pek tabil Yok, bütün bu tezahürler içten gelmiş de halkçıların söyledikleri gene İnönü haksızdır. Çünkü Ata- fürkün mezarı başında taşkınlıklar yapan, gürültü çıkaran hal- kı, bir defa dahi süküta götürücü bir ikazda — bul Etnografya Müzesinin camları şangırdarken sustuğu gibi, Ata- türke karşı ihtiram vazifesini ifaya gelen Mecli Başkanı başkan vekllleri de kalabalık tarafından geri çevrildikleri za- Halk Partili dostların kollarını tutarak soralım: 1946 dan bu yana, demokratların Etnografya Müzesindekiyle kıyaslan- mıyacak kadar coşkun mitinglerinde, muazzam toplantılarında, Celâl Bayar, İnönü gibi davransaydı ne olurdu? Kordonboyuna kırk bin İzmirli biriktiği, Taksim Meydanına yetmiş bin İstan- bullü dolduğu, yahut yurdün herhangi bir köşesinde yüz binler. 'ce vatandaş toplandığı zaman, Celâl Rayar sndece gülüp, o halk #elini kendi haline biraksaydı ne olurda? Cevabi ben vereyim: 14 mayı kırmızıya boyanırdı. Her İki tarafın da, övüne övüne payla- çoktan yatağa düşerdi. Ama Celâi Ba- yar, bu memleket tarihinin her zaman övüneceği bir olgunluk içinde, halk taşkınlıklarına dalma karşı geldi. Vatandaş köpür- Bu itibarla, İnönünün son İstanbul seyahatinde ortaya at- Etnografya Müzesinde — gerçekleştiğini bir muhalefet iideri ol nün muhalefet ilderi Bayardan bu sahada alacağı dersler kal- Bedif FAİK 'de demokratlar gibi başımızı yan! demokratların hakkımız olur. imamıştır. un beyaz hareketi, çoktaan bilar. muhalefetin ne olduğunu öğ- k İnönünün, dü- Âni ve habersiz olarak Başbakan Menderes dün Ayd ına gitti “UNESCO” Körler Müşavirini karşılamaya gidenler, İzmil Uçak Meydanında Başbakanla karşılaşınca şaşırdılar İzmir, 18 (Husust muhabirimiz bildiriyor) — Bu sabah uçak alanı- 'na Ünesco Körleri Yetiştirme — Mü: gaviri Mr. Mackenzle'yi karşılamağa Bidenler bir sürprizle karşılaşmışlar. Gır. Başta Vati Muavini olmak üzere karşılayıcılar " uçağa — döğrü git fikleri sırada Başbakan Adnan Menderesin uçak — merdiveninden inmekte — olduğunu — görmüşlerdir. Başbakana Husust Kalem — Müdürü ile Aydın Milletvekili Ethem Mende- res refakat ediyorlardı. — Başbakan seyahat sebebi hakkında kendisine sorulan #üale tebeselimle mukabe etmiş, Aydına gitmekte — olduğunu söylemiştir. — Filhakika — Başbakan hattâ İzmire uğramadan orada bek. lemekte olan bir otomobile binerek doğru Cumaovası yoliyle Selçuktan Aydına geçmiştir. Başbakan — Sel Çukta. sorulan başka bir süale Ay- dında bir iki gün İstirahatten sonra İzmire döneceğini, İzmirde muhtelif konuları tetkik edeceğini, 0 zaman memleket işleri“hakkında rahatça konuşacağını bildirmiş, — bir. koope- ratif ortağı arkadaşının sorduğu su. ale karşı: “Görüyorsunuz ki memle- ket işleri gayet yolundadır. Gelecek. te daha İŞİ olacaktır.” ” kargılığını vermiştir. Başbakanın Aydın seyahati gayet hususldir. Aydında hafta sonuna ka- dar kalacaktır. Ankaradan — hareke. fini; seyahati hüsüst olduğu için ba. sına haber vermemiştir. Aydında Aydın, 18 (THA) — Başbakan Adnan Menderes yanında Aydın Mü- letvekili Ethem Menderesle Hususi Kalem Müdürü Basri Aktaş olduğu halde bugtin öğleden sonra otomo- bille şehrimize gelmişlerdir. Başba. kan, Ethem Menderesin evinde — bir müddet istirahat ettikten sonra Çift- Tiğine gitmiştir. Menderesin bu seyahatinin husu- at işleriyle alâkalı olduğu anlaşılmak. tadır. H. P. GenelSekreteri baskıdan şikâyetçi Kasım Gülek, Divan toplantısının matem gününe gelişinin bir tesadüften ibaret olduğunu belirtiyor Ankara, 13 (THA) — CHP. Ge nel Sekreteri Kasım Gülek, Divan toplantılarının sona ermesi münnsebe- Tüyle bu akşam. bir basın toplantısı Yapmış ve aşağıdaki beyanatta bulun- CHP. Divanı 10 kasımi 1950 günü toplanmış ve 12 kasım 1850 tarihine kadar çalışmalarına - devam etmiştir. Divanın bu seferki toplantımına CH P. hi İdare Kurulu Başkanları tem- #ilcileri de katılmıştır. Divan, illerden gelen arkadaşları da dinledikten, gündemindeki diğer ko: Ruları görüştükten sonra varılan ne ficeyi' Bir tebliğir halk efkârına sun Mmaya karar vermiştir. 1 — İllerden gelen başkanlar ve temellciler, iktidarın DP. ye geçmesi ni takip eden gu #on altı aylık devre de bu partinin evvelce millete vkdet Tikl tam demokratik huzur ve emni yet nizamını - küvvetlendirip gelistir Mek yerine 14 mayısa kadar ulaşılmı olan merhaleden gerilendiğini gönt Gerek CH.P. teşkilâtı, gerek CH.P. Ye taraftar tanınan vatandaslar . ve Mesiyle ifade edilebilecek çeşitil baz: kılar yapılmakta olduğu anlaşılmıştır Bu baskılar, muntar, Belediye ve li Genel Meclisi seçimlerinde çok 'afır 2 — Partimizin 14 May iminde el Te ettiki sonuçlar ve mldığı öy mikta T Bem 14 Mayısta alınan oyların va fandasların sağlam İnanç ve bağlılık Jarına dayandıkını hem de partimize Amerikalı hindi öldü, on beş yavrusu sıhhatte Ankara, 13 (THA.) — Amerika- dan İnönü'ye hediye olarak gönderi- len ve İnönü tarafından Tavukçuluk Enstitüsüne verilen meşhur şampiyon adlı hindi 10 kasım cuma günü has- falanarak Etlik Bakteriyoloji İstas- yonuna gönderilmiş ve orada göste Filen ihtimamlara rağmen 11 kasım cumartesi günü ölmüştür. Şampiyonun kendi yumurtası —ile kuluçkaya yatırılmasından 15 yavru elde edilmiştir. Bu yavrular sag ve Tahhattedir. A olan güvenin “gittikçe - genişledikini Köstermiştir. Parti teğkilâti başkanla- fimızın bu kanaatleri umumldir. 3 — İktidar / partisinin — demok. rasi anlayış ve tatbikatına ne zaman Kireceki bilinmemekle beraber dün ol düğü gibi bugün de CHP. nin Ideal bildiği demokratik gelismelere hiç bir haskı ve engelden yılmaksızın devam etmek azminin carsılmadığı. — bilakin daha ziyade küvvetlendiki. müşahede #dilmistir. 4 — Partimiz fi Başkanları, iktida- rın, Partimizi ve umümi olarak mu Halefeti yıldırmak Cumhuriyet Halk Partisini siyaset sahasından uzakin: turmak hedefini güden tertip ve hi Cumları karşısında — partimiz merkez tekilâtının. Eösterdiği uyanıklığı . ve Aazami takdirle kargılıyan ve partimiz Merkeziyle iller terkilâtinı ayırmak is. Üyen Yoyunları reddeden bir öneren sunmuslardır. 5 — CHP. Divanının İi Başkanlar riyle Birlikte vaptığı toplantılarda Partimizin en uzak köyden Ankaraya kadar tek bir vücut “halinde dipdiri ayakta olduğu bir kere daha müsahe Ge edilmiştir. Mubalefot partilerinin bu Yazifesini iktidar ve mühaletet ©. Jarak 14 Mayıs seçimlerine katılmış © İan bütün partiler miflete demokratik hürriyetleri yi niyetlerle muhafaza Ve gelistirme sözü vermişlerdir. CEr P. dün olduğu gihi bugün de sözünün Kasım Gülek Bundan sonra son nü- mayiş hâdisesi etrafında gazetecilerin Sordükları muhtelif suahlere aşağıdak, Cevapları vermiştir “Divan toplantırının matem gününe Fidir. Bundan evvelki Divan toplantı Sında bu defaki toplantı için ka Yının İlk cüması tesbit edilmiş Bu cuma da matem gününe rastgel. 4 Bu Bakımdan tertip aslâ Dahis uu “dekildir. Ben © gün Genel zifemi yaptım. İnönü de bir vatanda mifatiyle Dil-Tarih ve Coğrafya Fa: Kültesine getmiştir. Gülek bu meselenin CHP. n görüşlüüp — görüşülmediki Meselesi etrafında da gunları söyle 'Divanin gündemi evvelce tesbit « alldiğinden 'Buna imkân yoktu ” Ku İlete İne “ görüşülüp - görüşülmediğini bilmiyorum., — YENİ İSTANBUL — Dünkü Meclis müzakereleri Milli Eğitim Teşkilâtının yüksek kademelerinde tadilât yapılacak Ankara, 13 (THA) — Meclist bugtinkü toplantısında 36 sözlü soru- dan 12 #i alâkalı Bakanlıklar tarafın. dan cevaplandırıldı. - Oturuma Sitki Yircali başkanlık ediyordu. Üyelerden bazılarının mazeretleri- ne binaen izin istemeleri kabul edil- di Bu arada Fahri Belene de bir ay izin verildi. Bundan sonra sorulara geçildi. Seyhan Milletvekili Sinan Te- kelloğlunun Maçkada / Taşlık adiyle maruf sahadaki / Vvakfa git arsalar Açrusuna İçişleri Bakanı 20 kasımda cevap verileceğini bildirdi. Tekelloğ- Ta "Bu yer millet sinesinde kangren olmak Üzeredir,, diyerek Bakanın Mesele etrafında' etraflıca malümat vermesini diledi. Çoruh Milletvekili Zihni / Koral, Köy Kanunu ile İl İdaresi Kanınu karşısında idare memurlarının görev ve igileri ve köy sağlığını koruyucu tedbirler hakkında ne düşünüldüğü- nü İçişleri ve Sağlık Bakanlıkların- dan sormakta idi. İçişleri Bakanı Rükneddin Nasuhi- oğlu cevabında yeni iktidar hüküme- tinin programında köy kalkınmasını ehemmiyetle ele aldığını izah ede- Tek, şimdiye kadar görülen aksaklık- Jarın sebeplerini de anlattı. İdare Amirlerinin bu sahadaki sa- Jâhiyetlerinin umumiyetle idart vesa> yet murakahesi mahiyetinde olduğu- Su belirten Bakan, çıkarılmış olan Köy Kanununun tatbikatta görülen naksanlariyle yeni ihtiyaçlar dikkate Alınarak yeni bir köy kanununun ha- dandığını kaydetti. Bakan, izahları sırasında Bakanlık teftiş kadrosunun - kifayetsizliğinden bahisle 45 müfettisin ” 40.000 köyle 600 küsür belediye — ve 68 vilâyeti teftiş etmek görevinde bulunduğunu Belirtti ki bir müfettişe bu hesaba Köre bin köy isabet etmektedir. Sağlık Bakanı Dr. Ekrem Hayri Üstündağ da köy sıhhi teşkilâtında çalışan sağlık memur ve ebelerinin dürümü ve sayısı hakkında izahlarda dundu. Soru sahibi Bakanların be- yanatına uzun hir cevap verdi. Köy kalkınma dâvasında şimdiye kadar hiçbir teşebbüse geçilmemiş olmasını da acı bir hakikat / olarak - ortaya koydu. Köy Kanunu çıkarılırken e- himizde muazzam tezahlirat yapılı ını, fakat 26 yıldan beri bu kantınlın tatbik edilemediğini, zirn idare Amir- lerinin vazife ve salâhiyetlerinin tas- Tih eğllmemlş olduğumu. ceza müey- yidelerinin dahi Imzibati cezalar ve İhtardan ibaret olduğunu, bununla beraber ihtar alan bir vali veya kay- makam yahüt nahiye müdürü, dahi görmediğini belirtti ve bu mühim da- Vanın behemehal başarılmasının za- rürf olduğunu uzun ve etraflı izah ve Bu mevzuda bazı hatıralar da nakle- derek anlattı. Gündemdeki Üçüncü ve dördüncü sorular seçime takaddüm eden gün- lerde Kızılay ve İçişleri Bakanlığına verilen paralara dairdi ki bu önerge- derden biri İzzet Akın (Van), diğeri Salt Başak (Erzurum) - tarafından verilmişti. Aynı menlde oldukların- dan İçişleri Bakanı ikisine birden ce- vap verdi.. 1949 ve 1950 yıllarındalı kuraklık ve uzün süren kış dolayısi- le bir çok yerlerde vatandaşların muhtaç dürüma düşmeleri Üzerine liliklere, Hükümete ve İçişleri Ba. kanlığına müracaat ettiğini anlatan Rükneddin Nasuhioğlu, o zamankı hükümetin Kızlay merkezi emrine bu maksatla tahsis edip de harcan- miyan 177 bin Hrayı kullanma salâ- hiyetini İcişleri Rakanlığına verdift. 'ni, sonradan bu paraya 200 bin lira İlâve edildiğini, vali ve kaymakamla: rın da adi senet almak Üzere bu İs- tikrazları yaptığını bayan etti. Bakanın izahatından anlaşıldığına göre, 6 zamanki hükümet bir taraf- fan bu ikraz kararını verirken aym Yarihte- ödiyemiyecek durumda olan Jarın paralarını bağışlıyan bir karar da almıştır. İçişleri Bakanı "Bu tev ziatın her hangi başka bir maksntin yapılmış olduğuna dair. henüiz Ba kanlığımıza — bir ihbar veym şikâyet olmamıştır. . dedi ve Meclisin — izhar ettiği arzu Üzerine paraların nerele- Te ne miktarda dağıtıldığıni gösteren Tsteyi okudu. İzzet Akın (Van) kendi. intihap çevresinde müşahedelerine intinaden bu paraların yardım için dekil, do rudan doğrüya seçim için harcandığı ttr Anayasa Komisyonunun toplantısı Meclis İç Tü: hakkındaki müzakereye - başlandı önerge Ankara, 13 (Husust muhabirimiz bildiriyori — Bugün Anayasa K Misyonu İstanbul Milletvekili Fuat Hulüsi Demirellinin — başkanlığında toplandı. - Gündeminde bulunan Mi det Meciisi İç Tüzüğünün 85 inci maddesinin değiştirilmesi için Bur dür Milletvekili Fethi Çelikbaş tara. fından verilen önergeyi müzakereye başladı. İç Tüzüğün bu maddesi M Ha müzakereleri eanasında — millet. yekillerine, Bakanlara ve Konilsyon sözellerine verilecek söz. sıralarına alttir. Komlsyon, uzun müzakereler. dön sonra bu işlerin esasli bir şekti. de tanzimi için Zonguldak Milletve. Kili Münmmer Alakand. — Trabzon Milletvekili Falk Ahmet Barutçu ve Zırlama komisyonunda incelenmesini ve bir rapor hazırlanmasını karar al- tina aldı. Sait Başak da aşağı yükarı aynı noktal nazarı izah etti ve meseleniü Bir hesnp oyunundan ibaret olduğu- 'nu, hakikatte ise Halk Partisinin se- çimde kendilerinden istifade edecek- Teri yerlere ve kimselere bu tevzinti yapmış olduğunu söyledi. Her iki milletvekilinin de birleşti- Bi nokta Kızılayın böyle bir politika işine Alet oluşudur. Bu yardım mücssesesi hâlen aynı ellerde olduğuna göre Hükümet işe el koyduğu takdirde milletin bu müesseseye itimadı sarsılacaktır. 'Neticede İçişleri Bakanından — bu meselenin tamiki istendi. Bundan son- Ta sorulara geçlldi. Burdur. Milletvekili Mehmet — Öz- beyin sınıfta kalan talebeler, okulla- rın sağlık dürumu, öğrenci elemanla: ı köy ve şehirlerde okulların kâfi o- Tüp olmadığı ve maarif — sistemimiz hakkındaki sözlü sorusuna Millt Eği- tim Bakanı Tevfik İleri cevap vere- rek hocaların da talebe ile beraber ik- male kalmış gibi çocukları yetiştirdi- Hini, bu hususta canla başla çalışıl- dığını, bizde sınıfların çok kalabalik bir yekün tuttuğunu ve hocanın her talebe ile teker tekçr uğTaşmaya va- kit bulamadığını, sonra - okullardaki zağlık durumunun memleketin sağlık dürümiyle beraber olduğunu. ve lerde bu işler, için mektep dok- torlukları hdas olunacağını ifade et- miştir. Milli Eğitim Bakanı — Türk çocuğunu eğitmen elinden kurtarmak zorundayız, demiş, öğretmen okulla- Tının yeniden ihdas edileceğini evvel: ce öğretmen okullarının hangi sebep- ten kapatıldığını da bilmiyorum, de- miştir. Öğretmenlerin terfi ettirilecekleri- ni yeni okullar açılacağını anlatan Meclise öğretmenlerin terfil 'icap ederse kanun teklifi getl Teceğin| beyan etmiştir. Bakan, be- den terbiyesi öğretmenleri diğer ho- calar gibi 30 senede değii, çalışma- Jarından dolayı daha kısa zamanda emekliye ayrılmalıdır., demiştir. Milit Eğitim Bakanı bu memleketin bir de beden terbiyesi derdi bulundu- Bunu, bu meseleyi kökünden hallet- Mek Üzere bir beden terbiyesi kongre- Si aktedilmiş olduğunu, kongre mesa- İsi sonunda böyle bir teşkilâta lüzum olmadığını izah ederek: “Spor — işi devlet işi değildir.. demiş ve - Beden Terbiyesi Teşkilâtinın memlekete 35 milyon liraya Malolduğunu sözlerine ilâve etmiştir. Geçen iktidarın Milli Ekitim Bakanına, teşkilâtın bozuklu- funa dair hiç bir mümmele görme. Miş teftiş raporlarından bir tanesini okumuştur. Tevfik İleri bu raporun bundan iki '#ene dört ay evvel o zamanın Cum- hurbaşkanı ve Milli Eğitim Bakanına yapılan bir ihbar tzerine ikı maliye Mmüfettişi tarafından — hazırlandığını, raporu hazırlayan müfettişi Milli E- gitim Bakanının çağırarak: “Eğer bu rapor ve içindeki malümat gazetelere veya gazetecilere sızarsa seni Vekâ- let emrine aldırırım., diye tehdit et tiğini söylemiştir. Rapordan parçalar okuyan Bakan, federasyon başkanl Tının resmi evrak tanzim etmeden a. vans paralar çekip sarf — mahalleri gösterilmeden harcadıklarını, hayali Ziyafetler tertip ettirilip 24 'bin lira gibi büyük bir yeküna Varan tahsisa- Tn çekildiği, Köprüden Büyükadaya 1000 lira Ücretle motör tutulduğunu, yazılmadan parası alınan kitaplar bulunduğunu, vazifeleri icabı olan I- ler için ayrıca tahsisatlar tahakkuk ettirlidiğini, hattâ Vedat Abutun U- mum Müdürlüğe olan borcunu kapat- mak için İstanbuldan Federasyona a: İt tenis toplarını Umum Müdürlüğe Para karşılığı olarak — gönderdiğini rapordan okumuş ve bütün — Meclis hayretten hayrete düşmüştür. Bakanın bu İzahatı sırasında Mec- ste memurlara ayrılan kısımda - o- turmakta olan Beden Terbiyesi - U- mum Müdürü Vildan Aşir Savaşır bir fırsatını bularak dışarı çıkmıştır. Daha sonra burslü ve yatılı talebe mevzuuna temasla, bura meselesinin aksak olduğunu belirtmiş ve: - “Biz buratan tekrar yatılı sisteme döndük demiştir. Yüksek tahsilin yalnız pa: rali olanlara münhasır kalmaması i- çin bir fon tahslsini, gençlere meccani fahsil yerine borçlandırarak tahsll e- asını koyacağını, bu suretle okuyan- ların ödeyecekleri taksitlerle — genel sermayenin devam ettirileceğini kay- deden Bakan bü hüsüsta bir kanun tasarısının Yüksek Meclise sunulaca: Rini bildirmiştir. Bundan sonra Kastamonu / Millet- vekili Bahrt Keçecloğlunun orta öğ- retimde uygulanan müfredat progra- mı, öğretmenlerin aylıklarından ke- Silen yardım. paraları, ortaokulların dürümünü, öğretmenlerin nakillerine dair sözlü sorusuna cevap vermiştir. Eskiden okul kitaplarının tek kt- tap olarak verildiğini ve bunun — da Pek çok mahzurlarının bulunduğunu Belirten Bakan, müteakıben yardım aandığının öğretmenlerden alınan Pa- Falarla İki milyon liralık bir miktara baliğ olduğunu ve bu paraların fayı K ölmak için kesildiğini söylemiş ve son günlerde bazı vilâyetlere öğret. Menlerin kayırıldığı m etmiş, bu mevzuun ü önemle durduğunu, bunu önlemek icin müayyen — talimatnameler — hazırla- mak üzere bulunduğunu, nakli İçin öğretmenin ya hasta olması, yahut da karı Ve kocaların ayrı ayrı mem: leketlerde bulunması nazarı itibara a. Hinacağını izah etmiştir. Daha sonra Aydın Milletvekili Şev- Ki Hasırcının Maliye Bakanından ve Ticaret ve Ekonomi İşletmeler - Ba: kanlarından öğrenmek İstediği sözlü sorusuna geçildi. Birinet sözlü soruya Silmerbank tarafından yabancı mem- leketlere siparip edilen maizeme hak. kında Recep Pekerin zamanında ka. rar Verildiğini Ve bundan 1 mülyon ll Ta zarar edildiğini, İşletmeler Bakanı Muhlis Ete, cevnben bildirmiştir. T- caret ve Ekonomi Bakanı, İşletmeler Bakanının cevabını kâfi bularak - bu hüsüsta kendisinin bir şey ilâve et Seyhan Milletvekili Sinan Tekeli- oklunun varlık vergisinin tahakkuk eden tahsll ve tenzil edilen miktarla- riyle kanunsuz ve usülsüz olarak de- Biştirilen ve bağışlanan miktarı ve Tahsili Emval Kanunu gereğince ya- pılan tahsilât hakkındaki sözlü soru Sunu Maliye Bakanı Halil Ayan, » zun ve etraflıca izah etmiş ve bazı hakaya vergilerin mükellefin Büyük Millet Meclisine —müracaatı Üzerine sahiplerine iade olunduğunu — bildir. Miştir. Daha evvelden bu soruyu ce- vaplandırmış olduğundan meselenin derinleştirilmesi lâzım geldiğini söy- lemiştir. Yeniden #öz alan Sinan Tekelloğlu, Hilmi Uran zamanında Halk Partisi yâranından dört tacire 6 milyon li- Falık bir bağışta bulunulmasının ne- den ileri geldiğini sormuş, millet aç ve perişan bir vaziyette iken bunu yapanların Mısırlarda vesair yerler: de ferih fahur gezdiklerini ve niçin hesap İistenilmediğini sormuştur. Maliye Bakanı Halil Ayan Varlık Vergisi Kanununun maliye tarihimiz: de hoş bir hâtıra olmadığını, bu me- #elenin deşilmesinin ve tekrarının iyi neticeler ” vermiyeceğini, — sözlerine ilâve etmiştir. Sinop Milletvekilt AM Şükrü Şavlı 'nın iki mütehassıs doktorun emekliye ayrılmasına dair sözlü sorusuna Sağ- lık ve Sosyal Yardım Bakanı Ekrem Hayri Üstündağ cevap vermiş ve ha- kikaten bu iki doktorun haksız ola- rak emekliye ayrıldıklarını söylemiş ve bu iki doktordan birinin Al Şükrü Şavlı olduğunu ve bu doktorun mes: isinden dalma istifade olunabileceği ni izah etmiştir. Kürsüye gelen Ali Şükrü — Şavlı, kendisinin İstanbulda Çocuk Hasta: hanelerinden birinde bashekim — bu. Tunduğunu, tekrar vazifesine dönerse kendisinden cok istifade olunacağını ve milletvekili olduktan sonra hakaı yere emekliye ayrıldığını, eski vazi fesini geri almak için kanun! yollar. 'dan mücadele edeceğini söylemiştir. Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanı Ekrem Hayri Üstündağ, durumu tet- kik ettiğini, bu emeklilik bahsinde hir haksızlık yapılmış olduğunu teyld et miş, hakikaten istiyorsa Dr. Al Şük- Tü Şavlıya eski vazifesinin iade olu. nacağını ifade etmiştir. Meclis önümtüzdeki çarşamba günü toplanmak tüzere müzakerelere niha- NW da A SN Bayfa Fransız Kamünist Parti İlderi Moskovaya uçakla hareket etmiştir. Resimde, hasta olan Thorer, uçak alar a getirii diği sıhhi Imdat arabası içinde karısiyle Birlikte görülmektedir Yugoslavyar lıktan kurtarmak için Yiyecek yüklü Amerikan gemileri Yugoslavya yolunda Fakat komünist sayılan Tito'ya yardım edebilmek için Truman, faşist sayılan Franco'ya yardımda bulunmayı Kongreye va'detmek zorunda kaldı Washington Muhabirimiz G. H. Martin'den Washington, 13 (Husüsl) — Tru- man Hükümeti komünist Yugoslav. ya Amerikanın yaptığı iktisadi yar. dümi Öyeni Mühafazakâr Köngreye Hazmettirmek “için aynı / zamanda Franco İspanyasına da kredi açmaya karar verdi. Yuzoslavyaya gönderile: Cek Âmerikan erzakı gemilere, en ni vet 15 kasımda, Birleşik Devletler Hlmanlarından -bareket etmek üzer yüklenecektir. Bu tarihten sonra her geçen gün, Sırplar, Hırvatlar ve Slo- Venler için 1 ocaktan itibaren © kadar günlük 'açlık demektir. Çünkü Mare- #al Titonün elinde bulundurduğu ihti- yet vermiştir. Yat erzak yılbaşında gerçekten tüken Miş bulunacaktır. Korede havanın bozulması yüzünden harekât ağırlaştı Kuzeydoğudaki birliklerin ihtiyaçları uçaklar vasıtasiyle temin edilmeye başlandı Tokyo, 13 (YİRS) — Kuzeybatı Kore cephesinden günlerden beri çe- kilmekte olan komünist Çin kuvvet- leri merkez kesimindeki — diğer Çin birliklerine katılmaktadırlar. Bugün de Tokşon bölgesinde - hücumilarıne devam eden komünistler, & inet Gü- M.Eğitim Bakanlığının öğrencilere yardımı Ankara, 18 (ALA.) — Millt Eğitim Bakanlığı, yardıma muhtaç gündüzlü yüksek tahsil öğrencileri için bütce- sinde bulunan parayı ders yılı başı Münasebetiyle ilgili müesseselere tev- zi etmiştir. İstanbul Üniversitesi em- Tine 12:000, ayrıca Fatih medresele- rinde barınan gençlere verilmek tzere 12.000, İstanbul TTeknik Üniversitesi emrine 2.000, Ankara — Üniversitesi emrine 8.000, memleketin — muhtelif Yerlerindeki yüksek ökullarda oku- yan yardıma muhtaç gündüzlü — b rencilere dağıtılmak Üzere 64400 lira ki, ceman 40400 lira ilgili makamla- ra. gönderilmiştir. Halkevlerinin istikbali Ankara, 13 (ANK4) — — Bugln BMM. Anayasa Komisyonu Halkev leri e alâkalı üç kanun teklifinin Mmüzakeresine başlamıştır. — Kanün teklifleri daha önce komisyon üye- derine dağıtılmamış olduğundan.mev. Zu girilememiş ve asıl görüşmelere perşembe günü başlanması kararlaş. Tarılmıştir. İzmir Demokrat Belediye Meclisi Üyelerinin güzel bir kararı İzmir, 18 (THA) — İzmir De mokrat Belediye Meclisi üyeleri mu: hitte güzel tesir yapan bir harekette bulunmuşlardır. Şehir Meclisi üye dukları hakekı. hu eri, almakta - ol ur Ücretlerinin se nelik tutarını Darülacezeye devredil. mek üzere Belediye Meclisine yatır. mışlardır. Bu teberrular mühim bir, yekün tutmaktadır. Türkocağı adıma açılan dâva sukut etti Ankara, 13 (ANKA) — Lütfi Ev. ren adında eski bir Türkocaklı, An- kara Halkevinin tekrar Türkocağına devri için Hazine ile Halk Partisi a- leyhine bir dâva açmış ve duruşma. Jar Altıncı Asliye Hukuk mahkeme. sinde yapılmıştı. Bu aabahki son cel- sede mahkeme Lütfi Evrenin Hazine ile Halk Partisini dâva etmekte hu: küken Ve fillen bir menfaati bulun. madığı ve Türkocaklarını da temsile salâhiyeti olmadığına karar vererek dâvanın reddine, mahkeme masraf- larının da dâvacıdan alınmasına ka- ney Köre Tümenini geri çekilmeye Mecbur etmişlerdir. Bir çok defa el değiştiren TTokşon, gimdilik her iki rafça da terkedilmiştir. Askeri mü- #ahitlerin kanaatine göre, bu kasaba atratejik önemi halz değildir. ancak kuzeyindeki bazı önemli tepelerin 1ş- galinde faydalı olabilir. Bügün geri Çekilmek zorunda kalan & inci Güney Köre Tümeni, müdafaa hatlarını kur- muşsa da henüz karşı hücuma / geç- memiştir. Kuzeydoğu Korede deniz piyadele- Ti Şosin elektrik tesislerine doğru - lerlemektedirler. Havanın fırtınalı ve Karlı olması harekâtı / ağırlaştırmak tadır, Kara yollarının kısmen tıkane masından dolayı bu bölgedeki birlik- ler gereken ihtiyaçlarını uçaklar va: mıtasiyle temin etmektedirler. Kuzey- doku Koredeki 7 nci Amerikan Piya- de Tümeni ise Ungi Nehrini aşarak Füsen elektrik tesisleri / yakınları kadar öncüler göndermiştir. Bu Tü- men şimdilik Mançurya hududuna 25 mil mesafededir. Müttefik uçakları bugün de hava hülcumlarına — devam — etmişlerdir. Mançurya — hüdüdü. yakınlarındaki Sakşıı, Şosan ve Namai'ye yarım mil- yon libre yangın bombası atılmıştır. Bu uçaklar Yalı Nehri Üstündeki a- na*köprüylü tahrip etmeye uğraşmak- tadırlar. Doğu ve Batı Avrupa ticareti 20 devletin iştirak edeceği büyük iktisadi konferans bugün başlıyor Cenevre, 13 (AP) Mülletler — Teşkilâtının Mmomik Komisyonu, Doğu ve Ba. fi Avrupa arasındaki ticareti. ihya için teşebbüslere girişmiş olup devletin iştirak edeceği bir. konfe- rans tertiplemiştir. Yarın Cenev. rede başlıyacak olan bu / könferans sırasında, Rusyanın Batı Avrupaya mülyonlarca ton hububat satmak 1. Çin bir anlaşmanın müzakeresine gi. Tişmesi beklenilmektedir. Birleşmiş Avrupa E- Hemen hemen bütün Avrupa mem- leketlerinin İştirak edecekleri — Bu konferanata Batı Almanya Birleşik Amerika tarafından temsil edilecek. tir. Bir Kanada temsilci heyeti de Müşahit olarak bulunacaktır. Cenevre, 18 AA (AFP) — Yu- Jaf, misir ve arpa İstihsal eden Do. Ru Avrupa memleketleriyle bunları istihlâk eden Batı Avrupa memleket. leri arasında — yapılması ” mükarrer konferans yarın Milletler Sarayında toplanacaktır. Amerikalıların. yyaya Makine ve bam madde gönderebilme: leri iktiza edertii. Bu sene mahsulpek fena olduğundan, zaten Kububatı kene dine yetmiyen Yugoslavyanın elinde İhraç edilecek mahsul fazlalığı yöke tur. Yügoslavya - Bububat İhracatının. durmasi Titoyu dolar ve başka yar bancı para kaynaklarının başlıcasın. dan mahrum etti. Bu sebepledir d Belgrat Hükümeti, Washington'dan yalnız ahalisi için yiyecek değil, artık. #atın almaya müktedir olmadığı sınat teçhizat dn İstemektedir. TYugoslarya meselesi Washington'un hâlen üzerinde dikkat ve haraftile durduğu bir mesele teşkii etmesi hem Amerikan-Rus - münasebet mından nazik bir bölgede kesinden, hem de bu dâvanın Kon. Erece en önce ele alımacaklardan biri” Olmasından ileri gelmektedir. Yugoslavya “işinin doğuracalı tep kiler, #eçimdeki zaferlerinden - sonra Muhafazakâr. Cumhuriyetçilerin — Ave ipaya . “Amerikan yardımını kısmak zülariyle siddetli bir Sövyet aleyhe farı siyaset istihdaf eden programlar Tini mAmİ telif edeceklerini ” gösterez cektir. Yugoslavya bir taraftan haylk pahalıya oturacağı, diğer taraftan da Onu Kremlin'e kazşı mücadelesinde Yeşvik ve teşçi etmeye dekdiği cihetle Mareşal Tito, “nfiratçı milliyetçileri Bayli müşkül mevkle düşürecektir. Washington'daki Yugoslavya Büyü- kelçiliki, Harekete geçmek ve yeni Btr Amerikan yardımı istemekte pek ar kır davrandı. Hor halde Belgrat, ya İzzetinefiz ve ilbar mülâhazası veyar hut her hangi bir sebeple Washinge ton'dan ricada bulunmakta uzun müd. Get tereddüt etti. 'Truman Hükümeti Yügoslavyanın müracaati karşısında kaldığı vakit Yugoslayyaya — yardıra işinin bam kanuni engellerle garpıştır h görüldü. Bunum üzerine mötat te Sebbüslere - Kirişildi. Elinde lüzumu kadar para bulunmuyan - Export Tme port 'Bank, Harriman'ın müdahalesi Bi diledi: Harriman da General Mar shal'dan harekete geçmesini rica et #i General ise, Marshali Plâni İdaresi Müdürü Foster'e telefon ederek, anla- Şılması Kolay — stratejik Golayı Yugoslar zim - gelecekini Koner elâstiki bir ger Maya hukukçularını memür etti ve nihayet Yugoslavyaya kırk milyon do- lar değerinde yiyecek yardımında bu. Tunulması kararlaştırıldı. Fakat bu, kâfi gelmiyecektir. Zira Yuzoslavlar 150 milyon dolar kiyme Ünde gda maddeleri ve makine talep eylemektedir. Vaziyetin ümltsiz oldu. unu bilen Âmerikan uzmanları bu Miktarı çoğumsamıyorlar, Bu itibarla ek tahsisatı alabilmek için Kongreye Mümkün olduğu kadar acele başvur. İste, son Seçimlerin Amerikan di siyasetine ne Şekilde tesir ettiği o sar man iyice anlaşılacak, — Muhafazakâr Parlâmentoculara Yugoslavyaya yar. dim İşini daha kolay kabul ettirebi mek İçin Truman İdaresi Franco İe panyasına da ehemmiyetli ölçüde ma> K yardımda bulunmaya - karar verdi. Böyle bir yardımdan bayli vakittir. Bahsediliyorduysa da Truman Hükür meti mühtelif bahanelerle Franco'ya krediyi kesmişti. Bundan böyle Fran co, Yügoslavyadaki açlıktan faydala: narak, Amerikanın “mali yardımına mazhâr olacaktır. belirti. olunmuş kanunların ide tefsiri yolunu Buk Foster de, Tito, Kore işinde Birleşmiş Milletleri destekliyecek Belgrad, 13 A.A. (United Press) — Mareşal Tito, bugün v Jâkatta, — Yugoslavyanın, Milletlerin Kore hakkında vara; herhangi bir kararı desteklemek - 8: minde olduğunu belirtmiştir. Koret girişilen tecavüz hareketine — karşı koymak için Yugoslavyanın Koreye silâhlı kuvvetler gönderip göndermi yeceği hususunda kendisine tevcih e. dilen sunle Tito şu şekilde cevap Ver. miştir: Mevcut şerait dahilinde, kimsenin bizden silâhl kuvvetler isteyeceğini zannetmiyorum. Zira biz de tehlikeye Diğer taraftan Belgradda yayınla- nan “Zvestnik” gazetesi, — bugünkü başmakalesinde, Çin komünlstlerinin Korede müdahalesinden , bahsederek öyle demektedir 'Bu harekete, yalnız Ve yalnız Sove vet Rusyanın menfaati namına giri. #ümiştir.,