19 Kasım 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 1

19 Kasım 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 1

19 Kasım 1950 Pazar OĞT KUPONU TAHSİL KUPONU Vei » © A f HM? Bi Iİ W SİYASİ İKTİSADİ MÜSTAKİL Yıl 1 — Sayı 354 — 10 kuruş Abonst / Türkiye ait aylığı 17, Hariç — memleketler için seneliği 2, üç aylıkı 9 Uiradır. Wi zallidir. sayfada santimetresi lan hiçbir mesuliyet kabul edilmez. el TT oedüür €- 8i aeti Aenb lüneyi ada eli edeni Habib Talb - TÖRETİAN, vöna Tabiğie ” YA Wer A A T Göçmenlerin İ y a S ” barındırılması nunya harpçı Henüz teyit edilmeyen haberlere göre | 'OLSTOY der ki: “Bol gelirle ya- Sayışın, zenginliğin belirtileri, her yerde aşağı yukarı birdir. Sürüm sü- Tüm sürünmenin ise akıllara hayret Verecek çeşitlenişleri vardır.. — Zen- ginliğin, dertsiz ve sıkıntısız. bir şey olduğunu lddia etmek güçtür, ama, Güşen bir Insanın her gün karşılaştı. Â kötü sürprizler, gerçekten saat sa- at değişecek kadar bereketlidir. Onun İçin sınır boyumuzda Türk / güçmen- lerinin çektiklerini ne teker teker, ne de toplu olarak anlatmak, Iinsan kud- Fetini aşan bir imkünsızlıktır. ca yaşadıkları yer- lan kardeşlerimiz, değili, doğrudan kıvranıyor. ve dekişen wstırı Bizim için, çi diği günden ber bir ölüm ve kalım DÜNYA İHTİLALI. başta gelen dâvasını yeryüzünün her fesatlara girişmiş, kardeşi kar Geşe boğdurmaktan — çekinmemiştir. Bu uğurda darı, söndürü. tekrarlamak yarak, Ber hiz dönüşünde Insanlık nün çiçek yüklü bir dal /tlik kasırgasını şimdiye değin Biz bunu — tarihimize yakışan irade olgunluğuna Şuz. Komünletlik, şimdi, bizi Içi den yakalayabilmek için en son dene- k asıl gayedir. Yüz binleri sürülüyor, çe kızartan bir iğe göre bu pol ka neticeler menlerin barındırılmasiyle ileili güç. Tükler yenilemezse, partilerimi birbirine girişerek yurt içindeki pe litika buhranını en son noktasına karabilirler. Birliğini bu suretle kay- bederse Türk Milleti, komünist tikasının aradığı ve beklediği konusuzdur. Çüni dir ve bundan dön olduğunu biliriz. - Kararımızı vermi- #izdir, biz hür bir millet olarak yaşa- Yacağız. Hür bir millet olmanın - İlk şartı da hürriyet icin hiçbir fedakâr- n çekinmemektir. Biz, 1908 de, 'de olduğu ve züm: in Üstünde en — dinamik vat: ğini, sırası gelince, yaratmasıı biliriz. Türk göçmenleri işi, yalnız bir ba- rındırma ve yerleştirme dâvası değil, aynı zamanda, bilhassa, — gözönünde futulması çok gereken bir. politika düvasıdır. da. Ölümden — kurtarılan, azımdrllan Te yerieşiltlen ber küç: gaen, bikim için, bir iç politıka zateri Sasılmalıdır. Ankaradan gelen haber- derden öğreniyoruz. ki, bükümet, düvayı ehemmiyetle cle almış b vor. Barındırılacak yerlerin tesbi. Tine başlanmıştır. Yardumuzda “iki üz elii bin Kişiyi barındıracak yer bulmak, iç turistlik Hayatının henüz bile İmkânsız değildir. Acıl Ehemmi: Fürmemesi ve güçmenlerin çek kma bu bir zamanda istihsal hayatına kavuş. Masıdır. Barındırıma işleri ne kadar Uzun süreme, neticeleri de o kadar Yıpratıcı ölür ve içinden çıkılmaya: sak, soRYAl Ve ekonomik tepkileriyle İç politikamızda türlü türlü ağır güç- Tükler yaratacak bir mahiyet almaya başlar. Bu bakımdan göçmenleri yer- leştirme politikamızın, büyük sorum. kıluğumuzu düşünerek, derinden de- Fine incelenmesi ve bir vatan işi gibi ele alınması Jazımdır. Çünkü, koca- Man bir yapı, ufak bir Istatik hesaln yanlışlığı yüzünden nasıl - birdenbire Çökerse, — barındırma ve yerleştirm Politikası da, tıpkı bunun gibi, Telâketler fulan bir ihtimal yüzür rabilir. Biliyoruz. ki, böyle kleştirmek, hat politikayı Miştir. Donanmamıza, k gerçekten kuvvetli bir fi den Türk Milleti, dâva #i kendisine anlatılırsa, bugün de ay. » fedakârlıktan çekinmeyecektir. 0- Tağanlistü. / hâdiseler, — yalmız — ola üstü tedbirler İster. Bizlm mili gelirimiz 8 milyar Türk Lirası tahmı eöllmektedir. Bu gelirin yüzde İkisi: hi, geçlei bir kanunla, barındırma ve Yerleştirme işlerine ayırabiliriz. Ge- riye kalan parayı ise, bir zamanlar, Türkgfilosunu dirlltmek için giriştiği miz fedakârlık yarışı ile / sağlamak Mmümkündür. Biz bu suretle derlene cek paranın kısa bir zamanda Iki yüz mülyi hmin ediyoruz Bu fedakârlığın, şimdiki durumumuz- da, ufak bir şey olmadığını söyleyebi. Hiriz. Fakat milli birliğimizin çelik ve granit bir birlik olduğunu ve hlçbir güçlükten yılma lermek 1 Çin bu Işi başarmak zorundayız. Böy he bir başarı İse, avm zamanda, genç demokrasimizin, hürrivetimizin de llk büyük bir başarısı ol Caktır. M. NERMİ alınan Çin önünde esir kampına cephelerde ricate kâtta bulunan Güney Koreliler, düşn henin diğer bir kesiminde ilerliyen Fransa, Hindiçini işini halletmeye karar verdi Bu bölgedeki askeri birliklere takviye kıtaatı, silâh ve mühimmat sevkiyatı süratlendirilecek Paris, 18 (YİRS) — Fransız Hü- kümeti, Hindiçinideki — Komünist is. Ülâ hareketini katf surette önleme. ye ve kımlların Hindiçiminin zeriin bölgelerini ele geçirmelerine — mâni olmaya karar vermiştir. Bu hususla İlgül olarak - kabine, — Hindiçinideki 150000 / Fransız askerine — takviye birlikleri göndermeyi, silâh ve mü- himmat sevkini süratlendirmeyi: ka- rar altına almıştır. Hükümet sözcüsünün - bildirdiğine göre, Korede çarpışmakta olan — 50 Âmerikan B. 29 bomba uçağı Hindi- İniye giderek Fransız kuvve'lerine dam edecektir. Tokyo, 18 (YİRS) — Kore cephel Kore kuvvetleri geri çekilmeye devam etmişlerdir. Kuz yakınlarındaki Şongjin limanına yaklaşmaktâdır. Bu tüme, önderilmek üzere otomobile bi Birliğimiz, Pyongyangdaki çeteleri tamamen imha etti Komünist Çinliler v; Korııliler, bütün devam ediyorlar lerinde bügün komünist Çin ve Kuzey 'doğu Korede hare- nla irtibatı kaybetmişlerdir. Aynı cep- 'nci Amerikan tümeni Sibirya hududü dlger 20 Düşmanın mukave. birliklerin hududa ulaşmalarına mil kalmıştır. meti yok denecek kadar azdır. Merkez kesiminde b ker bir harekât olmam 'ti Korede ise müttefikler Şongsong Nehri hattının küzeyinde - mühtelir, öncü birlikleriyle düşmanın kuvveti- ni tahmine çalışmaktadırlar. Bu ke- simde de bugün mühim bir çarpışma olmamıştır. tin kayda de , Küzeyba, Amerikanın Sesi Radyosu: 18 AA (Basın - Yayın) — Bugün General Mac Arthur'ün karargâhından bildi. rildiğine göre, Koredeki Türk kın vetlerine mensup birlikler — Pyong güneyinde komünist çete- yang'ın eilerini tarhamen imha etmişlerdir. “Tokyo, 18 (YİRS) — Pelping rad- yosunun bir haberine nazaran — bin. lerce Çinli genç Kore ve Çinin mü. dafaasına iştirak etmek Üzere Halk ordusüna — gö maktadır. Radyonun ifadesine göre, bunlar arasında külliyetli sayıda 1- niversite talebesi de bulunmaktadır. llü olarak kaydol. Avrupadan bıkmıştır Comte Sforza, — Avrupa federasyonunun muhakkak kurulmasını istedi Strasbourg, 18 (YİRS) — Avrupa asamblesi bugünkü top- lantısında İngilterenin muhale- fetine rağmen, Fransız Dişişleri Bakanı Sehuman'ı davet etme- 'ye karar vermiştir. - Sehuman, asamble önünde Fransanın Av: rupa ordusu hakkında verdiği projeyi izah edecektir. - Schu- Man'ın daveti meselesi / reye konduğu yakit 19 lehte, 2 a. leyhte ve £ müstenkif oyla ka- rar altına alınmıştır. Bugün Avrupa asamblesi —8 nünde konuşan delegelerden T- talya Dişişleri Bakanı Cömte Sforza, Avrupa — Federasyonu- nün bügün için kurulmasının Artık elzem olduğunu, aksi tak- dirde, Avrupanın Asyaya bağlı bir yarımada mesabesine düş- mesinin - mukadder olduğunu söylemiştir. Sforza Amerika ve Kanada ile Avrupa devletleri arasındaki münasebatın daha da sıklaştı. rılması temennisinde bulunarak dünyanın dalmi surette harp çı- karan Avrupadan bıktığını söz- lerine ilâve etmiştir. 1 ARALIK 1950 Gününden itibaren bir kupon Bu ponu neğşrettiğimiz gün, niz listedeki — (Gazetemizi beğenmiyor. musunuz ?) (Hayır) la cevap v. yardım ederse sizi kaymetli bir Üçüncü neşretmeye başlıyacağız. kuponlar 90 tane olacaktır. kuponl bej sualine eceksiniz. kabilinde alacağınız bir kur'a numarası, sayfamızda hediye edeceğimiz ) Oku; 90 inci Ti yapıştırac (Evet) veya Bu emeğiniz mu- talihiniz saat sahibi y saatlerden bazılı Beğeniyor Beğenmiyor musunuz ? Si “Yeni İstanbul, u musunuz ? arzularını için yucularımızın yerine getirmek düşüncelerini öğrenmek- istiyoruz. Bu emeğinizi karşılamak için 1.000 tane saat iye edeceğiz larının resmini bulacaksınız. Denizellerimiz Falor Limanır Muhriplerimiz dün Tarantoya vardılar Türk - Bulgar hududu salı günü açılıyor Hudutların kapanması sonunda iktisadi durumu güçleşen Bulgaristanın, Hükümetimizle diplomatik temaslara geçtiği söyleniyor Edirne 18 (Husust — muhabirimiz- den) — Bazı hüsüst maksatları ta> hakkuk ettirmek için Bulgaristanda- ki vatandaşlarımızı kütle halinde teh- cir eden ve bu arada konsolosluğumu- Zun vizesini taşımıyan — Bulgaristan Genelkurmay Başkanı, Deni Kuvvetleri Komutanı Antalyaya gitti Antalya 18 (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Genelkurmay Başkanı Örgeneral Nüri Yamut - beraberinde Deniz Kuvyetleri Komutanı Tümar 1 Sadık Altıncan olduğu halde Ge- olu Muhribi ile” bugün - şehrimize gelmiştir. Genelkurmay Başkanı burada. bu. tunduğu müddetçe Haskeri. birliklerin normal eğitimlerini tetkik etmiş ve öğleden sonra Gelibolu — muhribi lle dönmüştür. Sultanhisarla Demirhisar başka bir yere uğramaksızın Pireden doğru Taranto Limanına gittiler (Özel muhabiri- - Taranto, 18 ALA. mizden) — Donanmamıza mel Demirhisar ve Sultanhisar destre leri bugün Pireden Tarantoya mişlerdir. Taranto, 18 (YİRS) — Demirhisar ve Sultanhisar isimli iki Türk des- troyeri dostluk ziyaretinde bulunmak üzere buraya gelmişlerdir. Gemiler başka bir yere uğramaksızın doğru: dan doğruya Yunanistanın Pire L manından gelmişlerdir. Filo, Kaptan ;min İrket'in komutasındadır. Mesken kiraları serbest bırakılmıyor Mesken - buhranının . halli/ için hazırlanan tasarı, müspet netice verdikten sonradır. ki, mesken kiraları serbest bırakılacak Ankara, 18 (T.HA.) — Yapı Ko operatifleri için hazırlanmakta olan kanun tasarısına dair kooperatif tem- gilcilerinin hazırladıkları bazı teklifler Tlgiller tarafından nazarı itibara a- hınmıştır. Mesken — dâvasının halli tçin kümetçe ve belediyelerce yapı gperatiflerine Ve husust teşebbüsi Tin yaptıracakları binalara uzün Va deli krediler sağlanması ve ucuz in Şaat malzemesi temini hazırlanan ta da derpiş edilmektedir. Kooperatiflere / belediyelerce arsa tahsisleri yapılabilmesi için koopera. tifin inga ettireceği bina bedi den dörtte birini bankaya yat kâfi gelecektir. Ayrıca. bankalı dan da yüzde yetmiş beş nispetl ektir. Bu uzun vade her vatandaşın ev aa ası imkânı hazırlanmakta Şahisların yaptıracakları bina Ucüz ve vadeli inşaat mal zemelerini de temin edebilmeleri icin İnşaat Malzemeleri kooperatifleri ku Tulacaktır. Mesken buhranına çare bulunduk- tan sonra Milii Korunma Kanumunun kiraların tahdidine dair hükümler ninde de değişiklik yapmanın m kün olacağı alâkalılarca belirtil tedir. Verem Kongresi Ankara, 18 (ANKA gresi toplanacaktır. Bu ayın 'm Jatişari. kon Bu köngrede ve- Tem mücadelesine hız vermek, / ve Temden korunmak için ilmin icap et tirdiği tedbirleri tenbit etmek ve mev Cut veremlileri kısa zamanda. tedavi etmek meseleleri görüşülecektir, çingenelerini de geniş mikyasta mem- leketimize sevkeden Bulgarların, hu- dudun kapanmasından sonra müşkül düruma girdikleri malümdur. Öğrendiğime göre, hudut kapanmı m hâdisesinin, Bulgaristanın bilhassa iktisadi hayatı üzerinde derin tesir- leri olmuş, dahili — hoşmutsuzluklara kapı açmış ve bu yüzden hükümeti müşkül bir duruma sokmuştur. Bu- 'nun Üzerine Bulgar Hükümetinin Türk Hükümetiyle diplomatik temas. Jara geçtiği anlaşılmaktadır. Bilhassa bu hareketin, iç hoşnut- suzluğa muvazi olarak dünya umumt efkârında da fena tesirler yaratma- S Üzerine, Bulgarlar, bu — tehcirden güttükleri gayeden / vazgeçmişler ve Hükümetimizin de mutabik. kaldığı bir esns tÜzerinde birleşmişlerdir. Kuvvetle söylendiğine göre, yapılan bu anlaşmanın bir icabı olarak salı günü hududumuz açılacak ve anava- ftana gelmek isteyip de konsolosluk- tan vize almış bulunan irkdaşlarımız, bir heyet tarafından vizeleri ve ev. Fakı tetkik edildikten sonra munta- zam kafileler halinde İstanbula sev- kolunacaktır. İÇİNDEKİLER İKİNCİ Mısır Buhranı Sami Kohen UÇUÜNCU İki Hisar Refik Halid Karay DÖRDÜNCÜ Almanya ve tütünlerimiz Habib Edib - Törehan BEŞİNCİ Köyde öğretmen Abdullah Çelik Şanlı gece (Hikâye) R. Tagore SEKİZİNCİ SPOR Bradley'in makalesi hakkında salâhiyetli bir zatın enütalâası Emniyetimizin ciddi surette gözönünde bulundurulduğu yakında fillen görülecektir Amerikanın Türkiye hakkındal dair ahiren verilen teminata doğmuş bir meselenin bahis Ankara, 18 (TLA.) — General Bradley'in Reader's Digest mecmua- fında intişar eden makalesi münase- Betiyle mütalâası sorulan salâhiyetli bir şahsiyet muharririmize şu beya- natta bulunmuştur: Bu makale Amerikan Hükü metinin değil, generalin şahst fikirle Fine atfedilebilir. Fakat generalin de bu fikirde olmadığını kabul etmek de mümkün görülebilir. Çünkü bu me kale, evvelce Combat Forces Journal- de intişar eden oldukça uzun bir ya- Zının Render'e Digest'te neşrini sağ- İnmak üzere telhis edilmiş bir şekli- dir. Bu kısaltmalar dolayısiyle birçok noktalarda hakiki mânasının kaybol- düğuü anlaşılmaktadır. Makalenin varmak istediği — hedef hakiki tehlikenin - menşeini " Ameri- kan Milletine göstermek ve onun dik- Katini tehlikenin çeşitli tezaaürleri U zerine çekerek dağılmasına mâni ol- maktır. Ganerais atfedilen sözlerin bu itibarla izamına mahal göremiyo- rüz. Nasıl ki bizzat General Bradley de makalesinin 1mânasını izah etmiş ve Türkiye hakkında Amerikanın Jâkasının dalma bâki kalacağını be- lirtmiştir.., Salâhiyetli zat sözlerine göyle de- vam etmiştir. Türkiye hakkında Başkan Tru- man'ın muhtelif beyanatına, iki hü: kümet arasındaki münasebetlere ve ayet Amerikanın Türkiye hakkın daki takip ettiği politikanın - değii mediğine dair âhiren verilen temina- fa ve diğer hâdiselere nazaran, — bi zim için makaleden doğmuş bir. me- Selenin bahis mevzuu olamıyacağı ta- Bildir DiL politikasının değişmediğine '1nazaran bizim için makaleden mevzuu olamıyacağı tol Esasen Türkiyenin emniyeti hak. kanda Amerikanın derin igisi her Kesçe malümdur. Atlantik Paktı Ak- deniz müdafaasının plânlaştırılması. a müteallik “mesal” münasebetiyle Türkiye emniyetinin cidel surette gör Sönünde bulundurulduğunun yakında Bili sürette müşahede edileceği de pek tabildir. Yargıçların yol tazminatı Yargıçlara verilen yol tazmina- tanın arttırılması hakkında Meo- lise bir kanun tasarısı verildi Ankara, 18 (Hüsusi) — Bahkesir Milletvekili Müfit ” Erkuyumcu tara- fından Büyük Mület Meclisine, Adli. /e Harç Tarifesi Kanununun Yargıç ve Adliye memurlarının yol tazmina- fına Mütedair olan 98 ve 99 uncü Maddelerinin değiştirilmesi hakkında bir kanun tasarısı teklif edilmiştir. “Tasarının / gerekçesinde, — Adliye Müntesiplerine verilmekte' olan yol tazminatının pek cüzi olduğu ve bu- günün iktisadi şartlarına tevafuk et Mediği işaret edilerek yol tazminat. Jarının, " yargıçların şerefiyle müte. Hasip bir miktara ve bir gün için maktuan 5 liraya - çıkarılması ve bir günde, yapılacak üzami üç keşif için yargıcın 15 lira yol tazminatı alabilmesine müsaade edilmesi, tek- Tf edilmektedir. DEVRİMİ,