10 Aralık 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 1

10 Aralık 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 1

T0 Aralık 1950 — Pazar Beyoğtu - Müeflif Caddesi 6 2& Telefon : A 7 KUPONU İ TAHSİL KUPONU yi â 44756 . MATS7 Santral ü Tstanbul. Telgraf Adresi : Yıl 2 — Sayı 375 — 10 kuruş No l0 Sekizinci Amerikan Ordusundan Tugayımıza teşekkür mesajı Washington görüşmelerinden sonra Diplomasinin eski ve taze- liğini henüz kaybetmemiş bir geleneği vardır, ehemmi- yetli görüşmelerden, toplan- fılardan sonra tebliğ âdı ve- rilen bir açıklama yapılır ve burada incelenen konunun ana çizgileri belirtilir. Poli- tikacıların, tefsirlendirmek için, sabırsızlıkla bekledikle- Ti bu açıklamalar, çok defa, durumu olduğu gibi göster- mez. Hattâ, bellibaşlı tepki: ler uyandırmak maksadiyle hazırlanan açıklamaların sa- yısı hiç de az değildir. 'Truman - Attlee görüşme- derinden sonra da böyle bir açıklama yapılmıştır. Rad- yoların, telgraf bürolarının verdiği metin, gerçekten u- Zun süren Washington gö- Tüşmeleri üzerine bize az çok bir fikir verebilir. Açıkla- mahın en iyi tarafı incele- 'nen konuyu süssüz vermeye çalışmasıdır. — Açıklamada her ne kâdar fikir birliğin- 'den bahsediliyorsa da Çin ve Formoza gibi birinci plânda ehemmiyetli politika dâvalarının gene askıda bi- rakılmış olması dikkatimize ilişmektedir. Onun için açık- lamada bildirilen görüş ve fikir birliğini oldukça dar| bir mânada anlamak lâzım- dır. Konuşmaların günlerce gürmesi, hem münakaşa ko- nusu olan dâvaların çetinli- ğini göstermişti, hem de tam bir görüş birliğine eri- şememenin güçlüğünü. Açık- lamada, bu güçlüklerin pe- gelendirilmesine lüzum gö- rülmemiş olması, gerçekten selâmlanacak bir şeydir. Ne- ticeleri ne olursa olsun, Bir- leşmiş Milletler Teşkilâtını kuran demokrasiler, hele po- litika buhranlarının gittikçe arttığı zamanlarda, hakikat. leri olduğu gibi bilmek z0- rundadırlar. Biliyoruz ki, Attlee, At- lantikaşırı uçuşunu karar- laştırır kararlaştırmaz, yet. kili şahsiyetlerle hemen te- maslara başlamış ve bilhas- sa, Fransız devlet adamı Ple- ven'le milletlerarası —duru munu etraflıca gözden geçir miştir. Bundan da anlaşılı- yor ki, Attlee'nin Washing- ton konuşmalarında — ileri sürdüğü görüs, yalnız İngil- tereyi değil, aynı zamanda Fransa'yı ve büyük bir ihti- malle, bütün Atlantik züm- zesi devletlerini ilgilendir- mektedir. Washington açık- lamasını bu bakımdan ince- leyecek olursak, durumu po- litika bütünlüğü içinde daha doğru anlayabiliriz. Açıklamanın, — Atlantik cephesini kuvvetlendirmek, savaş güdümü bakımından ehemmiyetli ham maddeleri sağlamak gibi, müspet ta- rafları da vardır. Bizim he- nüz apaçık anlayamadığımız bir şey varsa, o da, ham madde sağlamak politikası- nın nasıl anlaşılmış ve dü. şünülmüş olduğudur. Ham Mmadde bölgeleri beklenme- yen bir tehlike karşısında kalırsa Atlantik Paktı ce hesinin görüşü başka, Bir leşmiş Amerika'nın görüşü gene başka mı olacaktır Zamanımızdaki - 8: dümünün ham madde kay naklariyle ne kadar derih- den derin ilgili olduğu dü: nülürse, bu konunun kesin bir surette ele alınmasına ve neticelendirilmesine çok bü: yük bir ihtiyaç vardır. Bizim dürümümüz, bu. bakımdan, “dk ünrecede - ebemmiyetli: dir. Çünkü; ülkemiz, en baş- ta gelen ham maddelerin tam dibindedir. Anlaşılıyor ki liler, bütün ümitlerini yetlerden gelen Dörtler to lantısı teklifine bağlamışlar dır. Dünya hâdiseleri ” öyle karışmıştır ki, yarım tedbir. ler, insanlığın heyecanla beklediği karanlık gelişmeyi. belki, umulmayan bir ölçü- de hızlandırabilir. Ne kada: yazık ki, dünya — politikası, tam tedbirler istemekte ve bunu bir türlü bulamamak- tadır, M. NERMİ Atlantik, okyo, 9 ALA. (AFP) — B inci Ordu. Komutanı General Walton Walker bugün sayıca Üstün Ko- münlat Çin sürülerine karsı i- tiği son hareketi için, Türk Birliğine bir tebrik mesa- h göndermiştir. Mesajda şöyle denilmektedir İkinci Tümenle birlikte hare- ket eden Türk Savaş Birliği gös- terdiği kahramanca cesaretiyle 4 gün devam eden masına ve parçalanmasına mâni 28 kasım gecesi Türk Birliği, bir tümen tahmin edilen kuvvetler tarafından Vonsan ci- irında sarılmıştır. Türkler - ce Asavaşmışlar ve göğüs gö- Rüse yaptıkları elerde Attlee'nin Kanada seyahati Ottawa, 9 (YİRS) — İngilte- ve Başbakanı Attlee, bugün hu- susi bir uçakla buraya gelmiş ve uçaktan indikten sonra — ga- zetecilerin — Suallerine — şimdilik cevap vermiyeceğini / bildirmiş- tir. Attice, burada — bulunduğu müddet esnasında Kanada Baş- bakaniyle görüşecektir. Lake Success, 9 (YİRS) Başbakan Attlce, Kanadaya: reket etmeden evvel, Birleşmiş Milletlerdeki — Filipin — delegesi Carlos Romulo'yu ziyaret etmiş ve geçen seneki Birleşmiş Mü- letler Asamble başkanlığını tak- dirle kargıladıklarını Belirtmiş. Amerikada hatîcın senatörler e hal f ânını istiyorlar Washington, 9 (YİRS) — Amerikan — senatosu, — bugün 18.000.000.000 dolarlık ek savun- ma tahsisatını görüşmeye başla- mıştır. Bu arada senatörlerden bazıları, derhal fevkalâde ahval ilânını ve geniş mikyasta silâh- lanmı mişlerdi Bu arada — senatör, — Bürnet Maybank, fevkalâde ahval ilân etmemenin bir günah olduğunu söyleyerek, emtia fiyatlariyle Uc retlerin kontrolunu ve askeri ih. tiyaçlar için gereken maddelerin acele olarak teminini talep et- ya girişilmesini talep et- Korede ki nılan yeni yalnız süngü ile en az 200 düş. man. öldürmüşlerdir. İki günlük savaştan sonra düş. manın bu kesimindeki kuvvetleri 6 tümeni bulduğu halde hatları- mıza girmeye muvaffak olama. mıştır. Türk Savaş Birliği, Tktnet Tü- menle birlikte, bütün 8 inci Or- dunün çevrilmesini önlemek icin lâzım gelen zamanı temin et miştir. Tokyo, 9 (YİRS) — Kuzeydo- Ru Korede çember içine düşmüş 'olan 20.000 Müttefik askeri bu. &ün kendilerine yardıma gelen üncü Amerikan TTümeniyle birle- şerek düşman hatlarına şiddetle hücuma başlamışlardır. Bilindiği üzere bu kuvvetler, sahile doğru Ficat etmekte olup, Hungham li- manı önünde bekliyen Müttefik donanması tarafından tahliye e- dileceklerdir. 10 uncu Ordu. Ku: mandanı General Almond, düy- manın elindeki kuvvetleri daimi mirette değiştirdiğiniire. Mütter, tik Birliklerinim her eti yeni Ve taze düşman küvvetleriyle - çar- Pışmakta olduklarını / bildirmiş- Doğu sahilihde 'düşman <hü- cumlarının teksif edildiği nokta- lardan Biri de Vönsan İlmanıdır. Bu diman bugün Müttefik kuv- vetleri tarafından terkedilmiştir. Diğer taraftan Vonsan'ın 50 mil küzeyindeki Hamhung ve Hung- ham limanları - düşman tehdidi altındadır. Müttefik uçakları havanın iyi olmasından istifade ederek düy- man hatlarını şiddetle ateş altı- irdır. Batı Korede askeri harekât bugln de sakin geçmiştir. Ame- rikan resmi şahsiyetlerinden bi- Ti, Sevl'un müdafaasının 38 mci arz dalresinin güneyinde yapıla- cağını açıklamışsa da müdafan hattının nerede kurulacağı hak- kında konuşmaktan çekinmiştir. Pekin Radyosunun bugün ver- diği bir habere göre, Korede kı- Z taarruzu başladığı günden |- 'ürk Savaş Birliği, bütün Sekizinci Ordunun çevrilmesini önliyen zamanı sağlamıştırı Müttefik Birlikleri Wonsan'dan ayrıldılar d $ İngiliz tankdarı tibaren bir hafta içinde 2 Müttefik askeri öldürülmü,; 1175 Türk, Amerikan ve İngiliz askeri esir ahnmıştır. Lake Succens, * (YİRS) — Rusya, Korede çarpışmakta olan Komünist Çin ve Birleşmiş Mül- letler Küvvetlerinin derhal — Ko- reyi terketmelerini ve bu humus- ta Birleşmiş Mülletler Teşkilâtı: 'nin bir emir vermesini isteme tedir. Rus delegesi Vişinski, bu hususla İgili olmak Üzere, Rus- 'yanın hazırladığı bir projeyi Bir- Teşmiş Milletlere Üye olan devlet- lerin temsilcilerine — verdiklerini bildirmiştir. heyecanlı hitabelerde bulunduktan v Janında toplanan gencler Büna ait haberlerimiz İkinci sahifemizdedir. Yukarıdaki resim, mitin; istikametinde yürüyül Kızıl Çin Heyeti t Delegesi ” Rau'ya göre, Çin delegasyonu harbe son vermek istiyormuş Lake Succesa © (YİRS) — Birleşmiş Milletlerdeki — Hint deleğesi Rau, büztin de Ko- münist Çin delegzasyon — gfi Wu ile bir görüşme yapmış- 'tar. Mülâkat sonunda gaze- tecilerle konuşan — Rau, Ko- münit Çin — deleçasyonunun 13 devlet tarafından — teklif edilen 38 inci arz Gairesi geçmeme teklifini — dikkatle incelemekte olduğunu / söyle- miş ve Komünist Çin heyeti. nin Korede muhasamatı bir an nihayetlendirmeyi, arza ettiğini — belirtmiştir. Ran, Komlnist Çin'in - buna kargılık olarak ne — istediği hasusunda — sorulan — sünilere cevap vermekten - çekinmiş- tir. Rau, bugün Asyalı devlet- lerin Birleşmiş / Milletlerdeki temsilcileriyle de — görüşmüş ve bünü mütcakıp İngiliz, dele- Franmz ve Amerikan Belerini ziyaret etmiştir. Vişinski yeni bir Sulh teklif ediyor Yabancı birlikler Koreden çekilmeli ve mesele Kore halkı tarafından halledilmi iş Vişinski. Birleşmiş Milletlerde Rus delerasyonu e Rut delegesi, hükümetinin Ko- Te meselesini sulhperver bir e kilde — halletmeyi arzu ettiğini söyliyerek, takdim ettikleri pro- nin başlıca Iki hususu belirtt fini kaydetmiştir, bunlar: 1) Koredeki — bütün — yabancı birliklerin memleketi terketmele- r 2) Kore meselesinin — hallinin bizzat Kore halkına bırakılması, Vişinaki, Korede sulhün ancak bu gekilde tahakkuk edebileceği- ni ileri sürmüştür. tertip ettiki 5000 dolar mükât BARASI'na 58 hiklye ile 28 ikâye ile kat elerinin 1 ocak mizin de Ii dünya hiki iştirak odi İstirak eden Enzetelerin çokı bir yahi 1 aralık deti tamamlanmış / olacak, edilecektir. Amerika'dı 1.000 saat Türkiyeye geleceği bildirii len cGhce Ortadoğu Amerikan eiçileriyle bir arada Ankarada mühim siyasi temaslar Acheson'un muavini Me Ghee yakında Türkiyeye geliyor Amerikanın Ortaşark elçilerinin de Ankaradaki Amerikan — siyast çevrelerinden öğrenildiğine göre Acheson'un muavini MeGhee ya kında Türkiyeye gelecek ve bu- radaki temaslarından sonra 'Tah. Tanı da ziyaret edecektir. Sızan haberlere göre MeGhee' 'nin Ankara temaslarında Orta- şarkın müdafansı üzerinde — gö Tüşmeler olacaktır. Bundan bir müddet önce Ortaşark Ameri- YARINKİ SAYIMIZDA meselesi F.PERROUX Pafik Hükük Fakültesi” Pro- yurdumuzda buluşacakları söyleniyor man Elçilerinin İstanbulda yap- miş oldukları toplantıya muva- zi olarak cereyan edecek | olan Arap memleketleri, nihayet aralarında — birleşebilmek - için büyük gayretler , garfetmekte- dirler. — Milletleraram durumun kesbettiği — vehnmet karşısında 'bu Mmemleketlerin yalmız kendi Millet Mecli görüşülecek meseleler Çeşitli sözlü sorulardan başka Koreye gönderilen Savaş Birliği hakkındaki Ankara 9 (ANKA) — BMM. pazartesi günü saat 15 te topla- nacaktır. Gündemde Konya — Mülletvekili Ölçmen'in, Kara Yolları” Genel Müdürlüğünün kuruluşu hakkın- da/ Bayındırlık Bakanlığından, İstanbul Milletvekili Andre Vah. ram Bayer'in ecnebi ilâç müs: Himmet Dünya hikâye müsabakası Hikâylerin neşrine | Ocak 1951 den itibaren başlıyoruz <Nem-York Herald Tribune” Kazeleki Paris Bürosunun ddi DÜNY di bu müsabakaya gönderilen garete ve mecmunlarda nesrine başlanacaktır. Ki hikâye neşredilmek suretiyle bir sene devam G1 de hikâyelerin bütün dünyada nesir müd- neticeler sabakayı tertip eden memleket olan Amerika mükâfata zirmemistir. yaelmilel bir kaymet ve mâna taşıyan bu biriktiriyor musunuz ? Bugün 3 üncü sayfamızda dört talihlinin kazana- cağı 500 liralık saati ve izahatını tahzarlarının memleketimizdeki HİKAYE MÜSA- 1951 den İtibaren müsabakaya haftalık olduku. İçin haft Nesredecekimiz 4 Amerikan Müsabaka tertip edile hikâyelere kuponlarını bulacaksınız sinde yarın gensoru önergesi de var satış fiyatları hakkında Sağlık ve Sosyal Yardım . Bakanlığın- dan, Antakya Milletvekili Bur. han Onat'ın, memleketin sağlık dürümü ve sağlık teşkilâtını dü- zenlemek için ne gibi tedbirler düşünüldüğüne dair Sağlık ve Sosyal Yardım — Bakanlığından, sözlü soruları vardır. Gündemin son maddesini, Ki şehir Milletvekili Osman Bölük. başı ile Mardin Bağımsız Millet- vekili Kemal Türkoğlu'nun Ko- reye gönderilen — savaş — birliği hakkında Başbakanlıktan / gen- ktedir. soru. açılması hi Suriyenin Ankara Ortaelçisi Emir Adil Arslanın demeci mOrta ve Yakındoğu devletlerinin temas ederek dünya vaziyetini birlikte gözden “ geçirmeleri lüzumuna inanıyorum,, görüşmelerde Amerikanın Orta: sarktaki elçileri de hazır bulu- nacaktır. aralarındakl Mmtlanara son VP Tek deki, Arap Birliğinin. eog olrümündü ikdasini Kararlastır. Mi olduğu, müstürek &mniyet paktını gerçekleştirmek Tüzüm Ve zaruretini duydukdarı - anlar sılmaktadır. Arap deyletlerinin Zon.bir ay içinde mütemadiyen birbirleriyle- yaptıkları — görüş” meler de bunun bir delilidir. Bu müzakerelerde Siriye Başe bakanı Nazım El Kudst büyük bir mevki işgal etmektedir. Bir kaç gün evvel Kahirede verdiği bir demeç, Suriye Başbakanının zannedildiğinden daha geniş ta- savvurları olduğunu muştur. Nazım El Kudi ortaşark savunmasını ilgilendi. ren meselelerin incelenmesinde, Arap memleketleriyle — Türkiye ve Yunanistan arasında mümr kün bir işbirliğine açıkça tamas etmiştir. Bu mühim beyanat bizi, S- riyenin Ankara / Ortaelçisi E- mir Adil Arslanla bu mevzuda bir mülâkat yapmaya sevketti. Suriyeli diplomatın bize — bu hususta - vermek Jütfunda bu- lunduğu mülükatın tam metni- ni Üçüncü sahifemizde bulacak- Bulçar hududunda bekliyen göçmenler bakımsızlıktan kırılıyorlar (Gazeteler)