12 Nisan 1939 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

12 Nisan 1939 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

Sayfaya ait küpürler

RTi —37 — NCAMER Yazan: General KURTULULZU Kâzım Karabekir İKTİBAS VE TERCÜME HAKKI MAHFUZDUR URUN. Harekâta Devam Aşkale ve

Yazan: General — d0r — ERTİNCAN ERZURUM. KURTULUZU İKTİBAS VE TERCÜME HAKKI MAHFUZDUR Kâzım Karabekir Harekâta Devam Aşkale ve Yeniköyün Gece Baskın ile Düşmandan İstirdadı Yeniköyde Zahire Ambarlarının Bulunması Ahtimali Bizi En Fazla Alâkadar Ediyordu ERZURUM HAREKATINA DEVAM 24 fubatta Yeniköy istikametine 50 kişilik bir #üvari zabit keşif kolu ve Aşkale istikametine de 4 mangalık bir zabit keşif kolu, milislerle takviye edi. derek, gönderildi. Bugün gelen ordlu mri Trabzonun 87 nci- fırka tarafından işgal olunduğunu bildiriyor ve kolordu- Jarın en ileri cephesini şöyle gösteriyordu. (Kroki) Van gölü kıyısındaki Ahlat - Pirhan - Ebulba- har - Sulun - Mamahatun - Bayburd - Kalanga de- resi (Trabzon şazkında) Mamahatunu / emniyette bulundurmak ve ayni zamanda Erzurum istikametine fürülecek keşif kol- Jarımızı himaye etmek üzere 25 şubatta 9 uncu fırka kumandanına verdiğim emrin hülüsası şudur: "Halit bey müfrezesini bir taburla daha takviye ederek Mamahatunun 6 kilometre şarkındaki Çınar Konu ve şimalindeki Varsik emniyet hattı olarak tutunuz. Emrinizdeki pişdar kısmı küllisini - teşkil eden kıt'alar da Karasu hattında ve Kütür köprüsünde Bulunsun.,, Peceric hattını kolordu. 24 gubatta üçüncü ordu kumandanlığından meniler hakkında aşağıdaki malümat bildirildi. 'Taşnak cemiyetinin merk da göre Ermenilerin çoluk çocukları da dahil olmak Şartile mevcutları ve bulundukları yerler şöyledir ziumumisindeki kuyu- 16.000 Horasan, Dilman ve Rumya havalisinde 23.000 Van ve civar kazalarda. 1800 Başkale ve havalisinde. 8.500 Beyazıtta 15.000 Karakilise (Buraya teklifim üzerinme K raköse ismi verildi) ve havalisinde. 14000 Humus, Tutak ve Müş mintakasında 4600 Erzurumda. 7T100 Yekün kesirsiz 80.000 dem. 25 gübatta yanlarımdaki - kolorduların. vaziyeti föyle idi: Sağımdaki IV. kolordunun sağ cenah fırkası pitdarı Ahlatı işgal eylemiş, sol cenahtan sevkedilen müfreze Aşağı Kosti havalisindeki Darayı işgal et. mnlşf Solumdaki I1 Kafkas kolordusunun sağ cenah fır- kasının pişdar alayı Bayburdu işgal eylemiş, keşif kollarını Maden hanlarına - kadar sürmüş. Merkez fırkasının. ileri kısımları cenuptan Cevizlik'e akan Gerenin kaynağındaki Azaya hanlarında, sol cenah fırkası kımı küllisile Trabzon şarkında, - Sebekbar kat'alarile Of'u işgel emrini almış. KARADENİZ / TRABZON da Türk kuvvetlerinin Yani ordunun dün emrettiği cephe'teşekkül et miş bulunuyor. * 25 şubatta benim cephemin vaziyeti ve vukuatı. göyledir. Yeniköy istikametine gönderilen 50 kişilik süvari zabit keşif kolumuz Yeniköyde Ermenilerden 200 ü Mütecaviz piyade ve 60 süvari ile temas hasıl etmiş. Vuku bulan müsademede bir neferimiz şehit olmuş ve bir hayvan ölmüş. 9 uncu fırka kumandanı: "Yeniköyün benüz mu- hafaza olunduğuna göre ambarların bulunması ihti- mali vardır.., mülâhazasile milis, nizamiye piyade ve üvariden mürekkep bir müfrezenin gece sevkile Ye- niköyün baskın suretile ihata ve İşgaline müsaade istedi. Bu malümata çok sevindim. - Düşündüğüm her iki ihtimale göre tarzı hareketi, derhal - (25 gubat) 9 uncu fırka kumandanı Rüştü beye yazdım. Hülâ- bulunan Ermeni kıtalarının emniyet kıt'ası olmayıp münferit bir kıt'a ise baskınla tenkili ve ambar! yakılmasına meydan verilmeden ele geçirilmesi için bu işi behemehal başarabilecek derecede faik bir kuve vet gönderilsin. Eğer başka bir kuvvetin ileri kıt'ası ise gerideki kuvvetin cins ve miktarının esaslıca keşfi pek mühimdir. Ambarların Erzuruma serbestçe — nakledilebil mesi için dekovilin tahribine gayret edilsin. Rusların Yeniköye kadar dekovil hatları yaptıl larını keşif kollarımız haber vermişti. - (Bunun bir ahra şimendüferi olduğunu ve Yeniköyün garbinde- ki Kükürtlüde açtıkları maden kömürü ocaklarına doğru yapılmakta bulunduğunu ve bu hattın Sarıka- Tışa kadar gittiğini sonradan öğrendik.) 26 gubatta kesif kar yağmağa başladı. 9 uncu fırka aumandanının bu günkü raporundan anladık ki dün Aşkale, bugün de Yeniköy olunmuştur. Şöyle ki: 'Aşkalede 60, Pirnakapanda 40 Eirmeni atlısı görülmüş. Kükürtlü istikametine giden milislerle be- Yaber 4 mangalık zabit keşif kolumuz civar köyler Ahalisi ile birlikte 25 şubat öğleden sonra Aşkalede bulunan Ermenileri bastırmış. 6 maktul bırakan Er- meniler tarafımızdan işgal irzUrUM — istikametine kaçmışlar. — Aşkale tarafımızdan işgal olunmuş. Bir miktar erzak ta ele Beçmiş. Aşkale ahalisinden 35 kişiyi Ermeniler şehit etmişler, mütebakisi kurtarılmış. (Devamı var) vaziyeti Bolu Beyi Emir Verdi: “İkisini de Öldürebilirsiniz. Fakat Köroğlunun Altındaki Atı Köroğlunun babası l — tşte oraya Çamlıbel derler. Bu dağda iyi bir. iğınağın olacak olursa çok iyi olur. Başın sıkıştı mı oraya gidersin. Oranın havası da çok güzeldir. Suyu da çok temizdir. Üstelik Bolu beyinin bütün kervan- ları, adamları bu dağın yanındaki yoldan gelip ge- gerler. Bu sayede onları her zaman kolaylıkla kese- bilirsin. İşte sana bütün söyliyecklerim bu kadar: dr. Bir müddet hiç konuşmadan ilerlediler. Ali -ki artık kendisine Köroğlu diyeceğiz - babasının verdi- Âi nasihati düşünüyor, her kelimesini sanki beynine çakmak İstiyordu. Bu sırada uzaktan beyaz bir sa- Tay göründü. Köroğlu bunu görünce bahasına sordu — Sol tarafta büyük bir saray göründü. Burası nedir babat — O saray, işte zalim Bolu beyinin sarayıdı — Pencerede de bir adam, bize doğra bakıyor. — Nasil bir adam bu? — Koca sarıklı, sivri biyıkli, nemrat suratlı bir. herifi — Bolu beyinin ta kendisi. Aman oğlum o h: de fazla dürmağa gelmez, hemen gerisin geriye sıvı galım. Madem ki bize hakıyor, melün kafasında kötü ir plân haz miş olmalı. Bizce yapılacak en doğru şey derhal buradan uzaklaşmak olmalıdır. Şimdi sarayın kapısından bir çok atlılar çık- tı. Bize doğru koşuyorlar. — Felâket.. Şu h: geç kaldık demek. Baba ile oğul konuşa dursunlar, biz gelelim Bola beyine.. Bolu beyi seyisi Deli Yusufu gözlerini oydu. Tüp kovduktan sonra - şiddet ve arttırmışt büsbütün Zavallı masum halk bu vaziyet karşısın- 'da tam manasile şaşkına dönmüştü. - Üstel derebeyinin uşaklı mışlar, halka daha ziyade işkence ve eziyyet yap- mağa başlamışlardı O sabah Bolu beyi erkenden uyanmış ve kendi kendine — fik göre im adamı yakalatıp kafasını kese- 'yimldiye kurmuş ve pencereye oturmuştu. Az sonra uzaktan İki atlınn geldiğini görmüştü. Atlılar yavaş yavaş yaklaşıyorlardı. Nihayet üstündekiler de seçi lebilecek bir hale geldiler. Bolu beyi azacık dikkat edince kendilerini tanı — Olur şey değil! diye mırddandı. Şu ihtiyar Kör, Deli Yusufun ta kendisi, Yanındaki de oğlu ola: cak, Fakat şu Kör Benlm bütün atlarımdan bacakları, ne çalımlı yürüyüşü ız. Fakat bana at da yabancı gelmiyor. Bunu bir yerde görmüşlüğüm var. Tamam, hatırladım. Köroğlunun altındaki Deli Yusufun Sultan çayırında iki yüz seçtiği kır taydan başkası değil. Demek Sufün hakkı varmış. / Esasen ben, haya kadar attan anlıyan bir seyise e tım, malik olmamış. Şimdi, kararımdan vaz geçemem. Kör Deli Yu- Sufu mutlaka yakalatıp kafasını kesmeliyim. Amma, bir yerine Iki olacakmış, ne çıkar, oğlunu da öbür dünyaya göndermek lüzmm geliyor. Bu suretle hem kendilerinden ebediyen kurtulmuş olurum, hem de #imdiye kadar asla malik olmadığım kadar güzel bir ati ele geçiririm. Zalim derebeyi böyle düşündükten sonrn hemen adamlarını çağırdı. Ve kendilerine şu emri verdi. — Gözlerini oydurduğum Deli Yusuf, — oğlu ile buraya doğru geliyor. Derhal atlarınızı hazırlayın ve Mutlaka Diri İsterim,, terkisine ahıp kıratla kaç rdığının resmidir. üÜzerlerine hücum edin. Ne yapıp yapıp ikisini de ele — Eğer teslim olmazlarsa? — Eğer teslim olmazlarsa öldürün. Yalnız bence 'en mühim nokta, Köroğlunun altındaki attır. Bu atı mutlaka diri olarak ele geçirmeğe bakın. — Va kaçarsa — Evet, altındaki at, eştiz bir hayvana ben- ziyor. Ve ben, mevcut atlarımız arasında 'ona yetişecek at bulunabileceğini de zannetmiyo- vum. Fakat şu var ki babasının binmekte olduğu at çok adidir. Ve Deli Yusuf kör olduğundan atı- ni süremez. sizin ilk hedefiniz, Deli Yuzufu irmek olmalıdır. O, kaçamıyacağı in buna kolaylıkla muvaffak olacağınızı zannedi- yorüm. Köroğlu da babasının esir düştüğünü görün- ce; elbette kendisini öylece bırakamıyacak, kur tarmak için üzerinize hücum edecektir. Siz de bundan istifade ederek kılıç, —mizrak, topuz, ok.. Üzerine saldırırsınız. Ve kendisini mutlaka alt e- helük edersiniz. dersini, Yalnız, tekrar ediyorum, zinhar altındaki kır ata bir şey olmamalı. Haydi, geç kalmayın! ve- kit kaybetmeyin! Gön, ati Ben de şunların üzerine gidiyorum. — Kendilerini Oyalayıncaya kadar sen kaçarsın. Eğer Allah yar- dım eder de, ben rkadan gelir mükadderse beni dunların Haydi babe Toplu düşmanla dar bir yer de, atını istediğin kadar oynatamadıktan — sonra, koşturamadıktan sonra baş edemezkin. - Beyhude sun. Ve bu yaptığın şey benim de helâk eder . İntikam fikrimiz de suya di İyisi mi, sen beni bırak ve kaç! içlerinden hiç kar at Ben zaten yarı yarıya ölmüş ir adamım. Gözlerim görmüyor. Kılıç kullanmak tan, ati koşturmaktan ve hattâ birak beni, hiç olmazsa düşman kıhcr a. tında erkekçe öleyim. - Bu ölümüm, kalbi tikam alevini daha olsun! 1 olamam baba.. Dün- 'yada hiç bir şey, hiç bir kuvvet beni, seni bile bile lüme terketmeğe mecbur edemez. Eğer sen git. memekte israr edersen, beraberce çarpışa çarpışa — Faydasız ölüm. Haydi oğlum.. Gelen düşmanı görmüyorum. Fakat atlarının yerleri tit. ayak sörlerini gayet İyi duyuyorum. Bu see ler gittikçe kuvvetleniyor. Çok geçme aklar. Bak, bak, val Ah Alim, sen 'ne kadar canavar ruhlu, ne kadar kötü olduğunu bilmezsin. Haydi, daha vakli uşaklar varken kır atını mahmuzla ve burade (Devamı var;