16 Ocak 1941 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 2

16 Ocak 1941 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 2

ge $ 'Bu evdı insan eşya için hassa ailenin küçükleri ile çok Vdeğil, eşya insan İçin olduğunu derhal hissedersiniz Doli - Bağ, pek geniş bir ara- ,zi içindedir. Bir tarafı İngiliz |(konak bahçelerinde — görülen *“Lawn,, denilen yeşil bir çayır- lıktır. Evin önünde güzel bir gül bahçesi var, arkası yemişlik ve sebzelik. Üstü taş kemerli, beş on ayak merdivenli bir medhalden doğ- rudan doğruya salona giriliyor. Döşeme, rahat İngiliz koltukla- rı ve kanapeleri, bir paravamın ötesi de yemek odası. Bu evde| insan eşya için değil, eşya insan için olduğunu derhal hissedersi- niz. Dağınık diyemem. — Fakat ekseri garb usulü döşenmiş ev- lerin koltuk ve kanapeleri asker gibi dizilmemiş ise bile olduğu yere kakılı gibidir, burada eşya- yı istediğiniz yere çekersiniz. Bü salonun iki yanında sütun- lu ve gölgeli teraslara açılan bir Çok oda var. Ben içinci, yani evin üst katın- dayım. Odalarım bir dam - bah- içesine açılıyor. Luknow şehrini bir zümrüd “küşak gibi saran güzel bahçeleri östediğim zaman seyredebiliyo - Tüm. Bu evde üç nesle mensub sa- yısı elliyi geçen insan yaşıyor. Bay Vesim, yani ev sahibi ba- na kardeşi Şakireyi çok hatır - lattı. İkisi de çok neşeli, kahka- haları sâri, konuşkan ve sıcak kanlı, Bay Vesim Luknowda büyük bir avukat, ayni zaman- da tanınmış bir iş adamıdır. Fa- kat ailesinin arasında bir çocuk kadar basit ve müşfiktir. Bil - arkadaş, hepsi eve gelir gelmez Onun etrafını sarıyor. Bay Vesimin babası bu evde yaşıyor ve birinci neslin en yaş- hsı bulunuyor. Ailenin ve işle- rin başı o imiş. Fakat yaşının ilerlemesi bilhassa gözlerini kay- betmek üzere olması onu, her i- şini büyük oğlu Vesime terket- miye mecbur etmiş. İş kısmını bilemem, fakat evin ve ailenin başı şimdi Bay Vesimdir demek Sırf onun resmi mevküni söyle- mek için, yoksa ailenin de, evin de, hattâ Bay Vesimin de hâ- kimi ve âmiri Bayan Vesim- dir. Babalarından profesör Mucib Delhi'de çok bahsetmiş olduğu için onu görmeden tanımıştım. Seksenini geçmiş olduğu halde. hâlâ en genç Hindli kadar va- tanperver, memleketi hakkında yazılan içtimal, siyasi bütün neş- riyatı dikkatle takib eden dinç fikirli bir münevverdir. İngi- lizce biliyor, muhakemesi sağ - lam, kafası aydınlık, herkes ona fikir danışıyor. Odasından nadi- ren çıkıyor, fakat salona inerse itina ile giyiniyor. Avrupai kos- tüm, başında fes var. Konuşur- ken derhal bizim “efendi adam”, İngilizlerin “Gentleman,, dediği örnek olduğunu derhal anlıyor- sunuz. Esasen bu örnek adam i- çin ne coğrafi, ne de içtimaf hu- dud olmuyor, onlara şarkta, ya- hud garbde, fukara yahud zen- gin sınıfların içinde tesadüf ede- bilirsiniz. | SENELİK 6 AYLIK 3 AYLIK 1 AYLIK 16 İkincikânun 941 PERŞEMBE 18 Zilhlece 1359 3 İkinolkânun 1356 Gün 16 Ay 1 Yuk 941 — Kasım 70 Öğle 7a 1323 Yater 137 1940 Güneş 2,20 824 Akşam 12.00 18.01 İkindi SAĞ Ezani 15.50- Vasati İmsak 1235 Ezan! 6.838 Vasati DİKKAT «Yeni Sabah> a gönderllen yazılar ve evrak neşredilsin edilmesin olunmaz ve bunların kaybolmaların- dan dolayı hiç bir mesüliyet kabul- edilmez. YAZAN: HALİDE EDİB No. 47—' Bayan Vesimin annesi bu ihti- yarın kız kardeşidir. Ayni nesil- den olduğu gibi en çok oturdu- ğu bu evdir. En çok diyorum, günkü bazan oğullarının evinde oturuyor. Bu evde hulüsa herkes | o kadar birbirinin halası, teyzesi amcası, dayısı, yeğeni ve saire- gi ki, bir zaman Sonra insan kim kimin nesi olduğunu hatırla- miyor. Bu ihtiyar kadın yetmişin üs- tündedir. Fakat günlü-on beş ya- şındadır. Endamı bir kız gibi in- ce, yürüyüşü salkım söğüt, dalı | sallanıyor gibi âhenkli, daima gülüyor, torunlariyle oynuyor, herkesle şaka ediyor. Arkasında Luknow kıyafeti, yani beyaz şal- var, yahud bol etek, arkasında uzun bir gömlek, baş örtüsünün | altından beyaz saçları bukle buk le sarkıyor. Yüzü buruşuk, fakat | hâlâ ince, gülerken bazı kız ço- cuklarda olduğu gibi burnunun üstü kırpışıyor. Hulâsa çok ca- zib bir mahlük, ve onun için ev halkı daima peşinde hir düzüye genç ihtiyar bu kadının boynu- | na atılıyor. En çok sevdiği şey musikidir. Nerede saz, söz varsa mutlak haber alır, gider. Bugünkü Hindistanım toprak- ta yaşıyan halkımın - sefaletine sebeb olan âmilleri tetkik ettik-| ten sonra insan onları şu su-| retle hulâsa edebilir: Arazi sistemi Hindistanda ye- | re göre değişir, fakat başlıca il gekil altında görünür. Birincisi, zemindari usulü. —Yani büyük | arazi sahibleri topraklarını kira | ile köylüye verir; bu sistem da- hilinde köylünün toprağı yok - tur. İkincisi, Ryotari sistemi. Yâni toprağa köylü sahibtir ve| toprak umumiyetle küçük par-| çalara taksim edilmiştir. Şimali Hindistan, hudud vilâyetinin bir Kısmı müstesna, Zemindari usu- düne tâbidir. Ve köylüyü kira ile | işlediği ve yaşadığı topraktan bazı yerlerde, Zemindar, isterse kolundan tutup atmıya hakkı vardır. Devlet toprak vergisini Zemindardan alır. Bu, Çarlık devrindeki Rus toprak sistemi- ne hayli benzer. (Arkası var) abiyebe | İbrahim 30 sene | hapis yatacak Suçlu ağır cezanın kara- rını sükünetle karşıladı Kendisini terkederek Mustafa ile yaşadığından münfeilen met-| resi Fatma Binnazı saplı jilet biçağı ile muhtelif yerlerinden ğınhım::dımckk suçlu Birinci Ağırce- uda görülen muhakemesi dün | karara bağlandı. Hacı İbrahimin bu hareketin- de tasmim ve taammüt bulun- duğundan önce idam edilerek ö- lüm cezasına çarptırılmasına ve sonra.. Fatma Binnazın bir müddet kendisiyle — yaşadık! sonra Mustafaya kaçması hafi: letici bir tahrik sebebi olduğu dikkate almarak ölüm cezasının 30 sene ağır hapse tahviline ve müebbeden amme hizmetlerin - den mahrümüiyetine kara Veril-| di. Bir hırsızlık suçlusu beraet etti Bir gece Fatihte kahveci Ha-| sanın dükkânına pençereden gir- | mek suretiyle çekmecedeki altı yüz seksen beş kuruşu alıp ka- gçarken yakalanan Hızır. dün Sultanahmed Birinci Sulh ceza mahkemesinde muhakeme edil -| miştir. Hızır.. önce poliste par. aldığını itiraf etmişse de dünkü | duruşmada inkâr eylemiş ve p: ra aldığı hakkında kat'i bir de- Hil de bulunmadığından beraati- ne karar verilmiştir. Şilbheli bir dağum Yeşildirekte oturan — Dudu nâmında bir kadının evvelki g. ce bir çocuğu olmuş ve fakat| bu yavru ölü olarak doğmuş- tur. Belediye doktoru tarafın - dan yapılan muayenede bu do- ğum şüpheli görülmüş ve cesed morga kaldırılmıştır. Tahkika- ta devam olunmaktadır. | mat kızı Marika mangaldan kı- | vilcim sıçrıyarak eteğinden tu- Yeni eektikşe- bekesi için mal- zeme alınıyor Bu hususta bir isviçre tirmasile anlaşma yapıldı —ü Elektrik idaresinin şehir da- hilinde mevcud on bin voltluk &- lektrik gebekesine yeniden otuz beş bin voltluk bir şebeke ilü- ve etmek'için iki senedenberi ça-| lışılmakta olduğunu yazmıştık. "Bu tesisat için şimdiye kadar 6 milyon lira sarfolunmuş ve da- | ha 12 milyon liranm sarfına lü- | zum hiszsedimiştir. Elektrik idaresi bu tesisat için yeniden 5 transformatör, büyük kablo, ve lüzumlu diğer mab zemeyi almak için faaliyete geç- miştir. İdare bu hususta bir; | İsviçre firmasiyle anlaşmıştır. Anlaşma daimi encümene sev- kolunmuştur. Bu tesisat geldik- ten sonra yeni şebekenin büyük bir kısmı tamamlanacaktır. Lisans muame- leleri gecikiyor Bu sebeble ihracatçılar |müşkül vaziyette kalıyor —ŞT İhracat için lisans muamele- leri vekâlette teşkil edilen lisans bürosu — tarafından yapılma- ğa başlanmasından. sonra lisans işlerinin geciktiği ve bu yüzden. bazı ihracatçıların müşkül va- | ziyette kaldıkları öğrenilmiştir. Talimatname ahkâmına göre vekâletten yapılan taleblere 5 gün zarfında cevab verilmesi i- cab ederken bu müddet 8 - 10 günü geçmektedir. Bu vaziyet ihracatçıları zarara soktuğu gibi itibari vaziyetlerini de sars- Maktadır. Çünkü hariçten ak- reditif açan müşteri ihracatın ge cikmesi üzerine pdrasını ban - kadan geri çekerek ihtiyacını başka mahreclerden temin et - mektedir. | Münakalât Vekili gitti Bir müddettenberi şehrimizde bulunan Münakalât Vekili Cev- det Kerim İncedayı dün sabah | Galata rıhtımından kalkan Ma- W rakaz vapuriyle bandırmaya hareket etmiştir. POLİSDE | Eteğinden tutuşarak yanan kadın öldü İstinyede Yeniyolda 11 sayılı evde oturan 1291 doğumlu İste- tuşmuş ve muhtelif yerlerinden | yanmıştır. Beyoğlu hastahane - sine kaldırlan Marika dün sa- bah ölmüş ve defnine ruhsat ve- rilmiştir. |Bir adam nalınla gezer- ken düşdü ve öldü Arnavutköyünde Karataş so- kağında oturan 57 yaşlarındaki Nuri evinde nalınla gezerken dü | süp muhtelif yerlerinden yara- lanmış ve Beyoğlu hastahanesi- ne kaldırılmıştır. Yaralı Nuri bir müddet sonra ölmüş ve def- | nine ruhsat verilmiştir. Kaşar peyniri ihtikârı Paganltıda, bakkal Ando-| | nun kaşar peynirini fiyat müra-| | kabe komisyonunun tesbit etti- | Zi fiyattan fazlaya sattığı gö -| Tülmüş ve milli korunma ka- nununa muhalif hareketinden do layı asliye ikinci cezaya veril -| miştir. Dünkü duruşmada şahidlerin celbi için muhakeme başka bir | güne bırakılmıştır. Atinanın hapis kararı | nakzolundu Birinci asliye ceza mahkeme-| | si tarafından randevücülük yap| makla suçlu madam Atina hak- kında verilen iki sene mahbusi-| | yet kararı temyiz ceza dairesin-| | ce suçlu lehinde olarak bozul - muş ve dava dosyası iade olun- muştur. Muhakemeye yeniden | ve naksen başlanacaktır. kr ıl elrıne P“"k'a“ kurtar- yardım işi yeniden | tanzim olunuyor Bu suretle şimdiye kadar yapı- lan itirazlar önlenmiş olacak Dün vilâyette, vali ve beledi- ye reisi doktor Lütfi Kırdarın riyaseti altında bütün kayma- kamların ve belediye muhasebe müdürü Muhtar Acarın iştira- kiyle bir toplantı yapılmıştır. Toplantıda asker ailelerine yapılan yardımlar ve yardımla mükellef tutulan vatandaşlar tarafından şimdiye kadar alâ- kadar makamlara yapılan — iti- razlar tedkik olunmuştur. İtirazlar tasnif olunmuş — ve bunların izalesini temin etmek maksadiyle asker ailelerine yar- dam işi on iki kısma ayrılmış - tır. Bu on iki kısmın her biri için muayyen şekillerde hal ça- releri tesbit olunmuştur. Asker ailelerine yardım işinde ayrılan on iki kısım şunlardır: 1 — Yardıma muhtaç ailele- rin şart ve vasıfları, 2 — Muh- tacı muavenet asker aileleri ta- rafından yapılacak müracaat -| ların şekli, 3 — Yardım taleb edenler hakkında yapılacak !.ahw kikat, 4 — Tahkikattan sonraki muamele, 5 — Yardımın mebde ve nihayeti, 6 — Yardımla mü- kellef olacak vatandaşların tar rifi, 7 — Yardım mükellefiye- | tinden müstesna olanlar, 8 3) Yardımla mükellef vatandaşlar hakkında mali tahkikat, 9 — Tahkikatın kimler tarafından ve ne suretle yapılacağı, 10 —| Tahkikata, mükellefler tarafın- dan yapılacak itirazların sureti | tedkiki, 11 — Yanlış ve müke'r-! rer tahkikatın Ssureti - terkini, | 12 — Takibat, ve tahsilât. | DELE L yetim a) bu suretle tasnif olunduktan | sonra, şimdiye kadar tatbikat- ta tesadüf — olunan Mmüşkülâ- tın ortadan tamamiyle kalkaca- ği tahmin olunmaktadır. | ——— ——— Dün yeniden idhalât eşyası geldi Dün muhtelif memleketlerden yeni bir parti idhalât eşyası gelmiştir. Bu mallar meyanında Bulgaristandan eczayı tıbbiye ve kimyeviye, sigara kâğıdı, de- mir eşya, boya, kontrplâk, ber- ber bıçağı, Yugaristandan asid| sülforik ve cam FMit T Buna | mukabil 100 bin liralık ihracat | muamelesi kaydedilmiştir. Satı- lan mallar İsveç ve İtalyaya de- ri, Macaristan, Yugoslavyaya | fındık, Bulgaristan, Yunanista” na taze balık ve saireden ibaret- tir. İnhisarlara memur alınacak İnhisarlârda açılan münhal- lere tayin edilecek memurlar için bu ayın 22 sinde bir imtihan açılacaktır. İmtihana yüksek, lise ve orta mekteb mezunları ayrı ayrı kabul edilecektir. Bun- dan başka Ziraat Mektebi me- zunlarının da badema inhisar -| lar idaresi ziraat tahrir kontrol memurluklarına kabul edilmele- ri kararlaştırılmıştır. Hollandalıların bayramı Holanda milli bayramı mü-| nasebetiyle dün şehrimizdeki| Holanda konsoloshanesinde bir resmi kabul yapılmıştır. Dün Sultanahmed Birinci sulh ceza mahkemesinde cid- den çok güzel ve güzel olduğu kadar da gülünç bir mahkeme oldu. Bir hırsızlık sucu olan esas davaya.. o kadar işler ka- rıştı, o kadar olmadık ve tah- min edilmedik itiraflar girdi ki hayret etmemek imkânsız oldu. Mahkemeye - sevkedilen ve Sirkecide Ziyanın evinden yirmi bir parça ev eşyası çalmakla suçlu bulunan Melâhat genç, akça pakça bir kadındır. Ve iddia olunduğuna göre de Ziya- nın evinde hizmetçidir. Geçenlerde evden yirmi bir parça kadar ev eşyası alıb kaç- Mış ve bir daha da görünme- miştir. Ziya derhal onu bulmuş ve polise ihbar ederek eşya ile birlikte tutulub adliyeye - tes- lim edilmiştir. Dün yapılan duruşmada Me- Hırsız bir hizmetci de evin hamile bir hanımıymış Derilerimize hariçten taleb artıyor Si İsveç ve İtalyadan memleke-| timizden — koyun derisi almak için yeniden bir çok talebler ol- muştur. Bu vaziyet piyasadaki | fiyatların artmasına sebeb - ol- muştür. Son / satışlarda' tuzlu | kuru koyun derileri 47 ve Hâva | Kurumu derileri de 70 kuruş ü- | zerinden muamele görmüstür . İhracatçılar İsveçe serbest dö- | vizle satış yapmakta oldükların- | dan bu mahreci İtalyaya tercih etmektedirler. | Maliye Vekili An- karaya döndü Bayram tatilini İstanbulda | | | geçirmek üzere şehrimize |ğa Maliye Vekili Tuaü, Afralı| Ankn-; raya avdet etmiştir. | Teşkilâtlandırma umum ge- | dün akşam ki ekspresle | * müdürlüğü | Ticaret Vekâleti teşkilâtlan- W 'yin edilen eski İstanbul Mınta- y ka Ticaret Müdürü Avni Sak- | man bugün yeni vazif, lamak üzere — Ankara cektir. Avni Sakman dün Tica- | ret Müdürlüğünün işlerini yeni | müdüre tamamen devretmiştir. Hizmetcimi, hanımmı — » ğil bir lâhat hiç inkâr vadisine sap- madan ve kendinde gayet bü- yük bir hak gördüğü hal ve ha- reketinden tamamiyle belli larak : “— Hâkim bey demişi vet.. iddia doğrudur. yalar çalınmış de; Hem de ben kendim aldım. Ar tık o evde ve Ziya ile yaşaya- mıyacağımı anladım da onun i- çin aldım ve ayrıldım. Çünkü ben o evde bir hizmetçi değil bir evin hanımı... Bir tanecik nıyım. Hattâ icab ederse ene de olurum. Karn Ziyanın tam dört aylık çocm, nu taşıyorum. Varın da şu me anlayın ve halledin ar- I İ - alınmıştır 'af ve ifşaat id yapılacak bulamadı ve suçlu olduğu edilen Melâhatin serbest kılmasına karar verdi. üzerine idia bıra - | muna yapılmakta olan teberrü-| | lere dair bugün bize verilen ha- ma yurdu islâh olunuyor Alınacak tedbirler kararlaştırıldı aç İstanbul belediyesi “Çocukla- rı kurtarma yurdu,, nu yeniden tevsi ve ıslah etmeğe karar ver- miştir. Buna sebeb son günler- de yurdda bulunan anormal ço- cukların bazı hâdiselere - sebeb olmalarıdır. ün çocukları kurtarma yur- du istişare heyeti bir topiantı yaparak yurdun ıslah ve tevsii için alınacak tedbirleri tesbit et- mişlerdir. Bu tedbirlere nazaran anor -| mal çocuklar yurdda hastalık | derecelerine göre ayrı ayrı kı- sımlara ayrılacaklardır. Bunun için Yeşilköydeki müessesede tesisat tevsi olunacaktır. Yurdda para mukabilinde ai- le çocukları da alınarak tedavi ve tedris olunacaklardır. Bun -| lardan ayda 12 lira alınacaktır.| Bugün yurdda 127 anormal çocuk bulunmaktadır. | Hava Kurumuna yapılacak teberrüler Ankara — Türk Hava Kuru-| berlerde Eskişehir halkının ku- | ruma 9.220 lira verdiklerini bil- dirmektedir. Bu arada Süley -| | yapılır. Soğuk man Çakır 1.100, Sait Kuru| 1.000, Sabri Kılıçoğlu, Mehmed | ve Ahmed Kanatlılı beşer yüz, | Kâmil Erden, Mustafa Kara-| ü ü üz, İbrahim Öz poyraz ve Mehmed Rüsdü Yazı-| cıoğlu iki yüz ellişer, Murad A-| tılgan, Hakkı Üşer, Hasan, Yu- | suf ve Hasan Tozmançoğlu iki yüz, Bekir Kiraz, İbrahim Ül -| mer, Hacı Hakkı, Ahmed Çakır, | Galib Erden, Baki ve Ömer yüz ellişer, Kâzım Esin, Mehmed| Kara, Nahid Ölçen, Etem, Nu- reddin, Mehmed Ali, Hüseyin | Çıkılı, Hilmi Arapcı, Reşid, Meh- med Basmacı, Hikmet Özgün, | Cevad Ungür yüzer lira vermiş-| lerdir. Rizede orman müteahhidi A- kif Sadık oğlu 600, Mersinde Sa- id ve Vilyam Rikades ikişer yüz lira vermişlerdir. Diğer taraftan kurban bedeli olarak dokumacılar kooperatifi Hava Kurumuna 100, Karabe- kir 30, doktor Hakkı Sarman | ve Lütfü Atmacı onar, Tarsu- sun Sarı İbrahimli köyü halkı | 69, Yenice köyü 130, Avcı köyü 89 ve Kösebalcı köyü de 39 li- | ra, Ankarada Yarbay Naci Er- | gin, Albay Nureddin Sezer, ba- | yan Güner, Lütfiye Esen, Nuri- | ye Coşkun, Bedriye Akman, | Fahriye Sönmezışık, bayan Sü- Dursun, Ziya Buldukoğlu, | nlı Ataman ailesi Aşir Remziye, Mehmed Öz- bayrak bayan Cahide Orpen, A- li Zühtü Akyol ve Said kurban bedeli olarak 227 lira vermişler- | dir. | Yine Ankarada Ali Akbaş, | Devrim ilkokulu üçüncü sınıf ta- lebesinden Gülgöz birer canlı kurban verdikleri gibi İnegöl'ün Tahtaköprü nahiyesine bağlı 12 köy halkı da elli iki canlı kur- ban ile on kurban bedelini Hava Kurumuna teberrü eylemişler - dir | BELEDİYEDE | Yeni büdçe tedkik I olunuyor | Belediye varidat büdçesi dün riyaset tarafından daimi encü-| mene sevkolunmuştur. — Daimi encümen bu sabahtan itibaren | yeni varidat büdçesini tetkike| başlıyacak ve şubatta şehir mec| | lisine dilecektir. Belediye masarifat büdçesi de bugünler- | de muhasebe müdürlüğü tara-| fından hazırlanacak ve makamı riyasete verilecektir. -| hayvanlardan Ilim Köşesi Yazanı Prof, Salih Murad-Uzdilek Keşifler, ihtiralar İlâçlar En faydalı sentetik antisep- tiklerden biri Formaldehid'dir.. Yüzde 40 karbon, 6.7 hidrojen ve 58.8 oksijen'den ibaret olan bu madde (odunun taktiriyle is- tihsal edilen) metil alkol buha- rını, plâtinize edilmiş amyant gibi sıcak bir madde müvacehe- sinde hava ile karıştırmakla el- de edilir. Metil alkolü havanın oksijeniyle birleşerek, bir gaz o- lan formaldehid'i teşkil eder, Suda kolay erir. Yüzde 40 su mahlülü piyasada formalin adi- le satılır. Formaldehid tiyatro, sinema havalarını dezenfekte, pis havayı temizlemek için kul- lanılır. Az mikdarda formalin sütteki bakterileri öldüren tahammüre, yâni sütün ekşimesine “mâni o- lur. Jelâtinle birleşerek — suda münhal olmıyan şekle sokuldu- ğundan dolayı endüstride çok kullanılır. Süt şekeriyle ve (lak- toz) la birleştirilerek formamint almamak — için kullanılan boğaz pastillerinden biri budur. Pastil emilince için- deki formaldehid serbest kalır ve ağızla boğazdaki mikrobları öldürür. İlim tarihinde en mühim ke- şiflerden biri, frengi tedavisin- de kullanılan salvarsan'dır. Al man kimyagerlerinden Erlich frengili hastaların kanlarında yaşayan parazitleri öldürebilen bir maddenin keşfi üzerinde çok çalışmıştır. 'Bu parazit küçücük ibaret olan pro- tozoa sınıfına girer. Bu küçücük hayvanlar tekâmül sırasında bakterilerden yüksek sımfa gi- rerler, insana daha ziyade ber zerler. Bazı ilâçların zehirleme tesirinden daha kolay kuşkula- nırlar. Kuvvetli organizasyonla- riyle muayyen zehirlerin hücum larındari şüpheye düşerler. Kü- çük protozoa hayvanlarından mütevellid olan frengi ve sıtma gibi hastalıkların münasib mad- de bulunduğu takdirde kimyevi | üsüllerde tedavi edilebileceği Şüphesizdir. Bu halde — mesele frengi parazitleri veya sprido get'lere hücum edib civardak höcreleri tahrib etmiyen kim- yevi bir madde bulmağa kâli - yor. Erlich canlı boyama yolun dan yürümeği muvafık buldu. Muayyen boyalar canlı nesicle- re sokulursa nesci öldürmeksi- zin boyayabilir. Bu boyalar bazı | kısımları diğerlerine nazarar | daha koyu renkte boyarlar. Er- lich frengi tedavisinde bu boya- lardan birinin işe yarayacağın! düşündü. Böyle bir madde bu- lunursa bunun paraziti doğru- dan doğruya öldürmesi veya pa- razite arsenik gibi Zzehirli bir | madde vermesi imkân dahilinde değil mi? sualini düşündüler. Erlich ile Guttmann Etil mavi- sinin sıtma parazitlerini pek iyi boyayacağını buldular. Buncan sonra 605 madde üzerinde tec- Tübeler yapan Erlich frengi pa- razitlerine hücum eden macde- yi buldu ve buna' Salvarsan ve- ya (606) adını verdi. Salvarsan yüzde 3.3 hidrojen, 8.7 oksijen, .7 azot, 39.3 karbon ve 41 ar- senikten ibarettir. | MAARİFDE Yüksek iktisad ve ticaret mektebinin senei devriyesi Yüksek iktısad ve ticaret mektebinin 58 inci senei devri- yesi bugün saat 1430 da mek- tebde tesit olunacaktır. Bu me- rasimde mekteb direktörü, pro- fesörler söz alarak mektebin te rihini ve şimdiye kadar geçirdi ği tekâmülleri izah edecekler dir. Bu merasimi bir çay ziyafet takib edecek ve gece bir bak | verilecektir.