7 Mart 1941 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

7 Mart 1941 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

HARP VAZIYETI Bulgaristanın işgalinden sonra (Baş tarafı 1 inci de) Goğuya karşı bir müdafaa mın- takası, bir müdafaa koltuğu teşkil etmek, ©) Müstakbel harekât için bir "mçrama tahtası, hazırlamak, d) Gıda ve petrol kaynakla- Tından istifade etmek, nihayet, ©) Avrupanın, arta kalan u- fak memleketlerini ele geçir mek ve ilh. Bulgaristan, artık mühim ha- rekâta sahne olmuştur. Kuvvet- ler, üç ve bir rivayete göre dört koldan cenuba doğru akıp git- mektedirler, Yakın hedef, Ege kıyılarıdır. Gece baskınına uğrayan, ci-| ğerleri sökülmek istenen Yu-| manistanın kahraman ordusu- Bun, büyük hasmına aman dene: ceği bir demde yapılan bu yığı-| nakların, Ohri - Adriyatik lıa(» tanda her gün yeni muvaffaki-| yetler kaydeden Elen ordusumu jyanından vurmak maksadını gü- | deceğinde — kimsenin şüphesi| yoktur. | Avusturyanın işgalinden son- Ta 900 kilometre imtidadındaki Çek majinosu, artık hiç bir rol eynamyacak bir duruma düş- müştü. Alman ordusu, harekâ-| tını, Selânikten sonra, Yunan| ana ordusunun arkalarına doğ-. Tu uzatınca, Yugoslavya da ayni | vaziyete düşebilir. | Yunan - Bulgar sımırı, Ege| kıyılarına müvazi ve — kıyı-| ların takriben 50 - 60 knnmeuq uzağından geçer. Yunan ordusu, harbe girdiği gündenberi büyük kuvvetlerile| Arnavutluktaki tehditleri ko lamaya mecbur kalınıştır. Bu-| nunla beraber, ötedenberi bu sı-| mırlarda Bulgarlara karşı aldığı | defi ve tard tertiplerini, harbin devamı müddetince de arttırma- ya çalışmıştır. Sınır garnizon- İarmın takviye edilmiş olması kuvvetle tahmin edilebilir. An- cak, müdafaa mıntakası derin-| iği azdır. Smır çok geniştir. 'iğer taraftan arazinin sarplı Bı, yolsuzluğu müdafaa işini ko- laylaştırabilir ve mühim takvi- ye kıtaları, şimdiki vaziyet kar- psında, bu cepheyi besliyebilir re ihtiyaca göre cephesini geri- etir ve daraltir. | Alman-ordusunun 17 tümen-| fk bir kuvvetle cenuba teveccüh | sttiği haber verilmektedir, Ha- kikati, ha inkişafile ö renmek mümlün olacaktır. Rumanyada, biraz da değişen siyasi vaziyete göre, mühim kuvvetler tutulması zaruridir. Yugoslavyanın takip ede hareket hattı henüz meçh: Burada yapıldığı haber umumt seferberlik havadis yide muhtaçtır. Macaristanda da büyük bi Alman ordusunun - tahsid edi diği, iki hafta önce, duyulmuş- tu. Bu doğru ise, bu kuvvetle-| rin aynıyacağı rol de filiyat sı- rasında anlaşılabilecektir. | Avrupanın cenup doğusunda | yeni teşebbüslere girişen Alman ordusunun, her ihtimali gözde bulundurarak, büyük bir siklet merkezi yapmış olduğu zann lebilir. Acaba, ilk baharın mi him hareketleri bunlar midır, Bütün bu hazırlıklar bir riş mahiyetinde midir? Büyük | Britanyaya karşı icra edilecek| b.ı»huılırı örtmeye mi matuf- ? Yoksa, doğuda ve batıda h.,nımt müterafikan mı devam | edecektir? Bu muammayı, 7aı—w manla çözebileceğiz. Başvekil Bae tarafı en te-| | 1 inci saytada) izhar ettiğinden ilk olarak İz-| mirdeki ithalâtçılar, Ankaraya gitmiş ve Başvekil tarafından kabul edilmişlerdi. Öğrendiğimize göre Retik Saydam, şimdi de İstan- bul ithalât tacirlerinden bir hey €eti kabul arzusunu izhar etmiş- tir. Keyfiyet, Ticaret Vekâle- tine, Vekâlet vasıtasiyle de İs- tanbul ithalât ve ihracat birlik- | leri umumi kâtipliğine bildiril - miştir. Umumi kâtiplik te itha- Iât tacirlerini meseleden haber- | dar etmiştir. | Çuval ve kanaviçe, — küğit, | mukavva ve tatbikatı, deri, ma- deni eşya, cay ve kahve, mani-| Doktor | fatura, ithalât birlikleri mü - messillerinden mürekkep — bir grup yarınki cumartesi günü Faat 10 da Ankarada bulunmak tizere bugün şehrimizden ayr lacaktır. Bu içtimada, muhtelif ithalât mevzuları etrafında görüşmeler cereyan edeceği tahmin edil - mektedir. Almanya bu vapurları | gu fikir ileri sürülüyor: | 2/”Nİ SABAHM GER KA DA Ta 2 E İs e Si z Ha berleri — Almanyadakı vapurlarımız vermeyeceğini bildirdi (Baş tarafı 1 inci sayfada) dedikodular da 0 zaman ga- zeteleri hayli işgal etmişti. Ma- amafih, buna rağmen, Almanla- ra ismarlanan vapurlardan mü- tebakisinin inşasına devam edil- miş ve bu vapurlar da, harp patlamadan kısa bir zaman ön- ce tamamlanmıştı. Ancak ara- 'ya harbin girmesi ve Şimal De- nizinin harp sahası hane gel- mesi yüzünden bu vapurlar bir türlü limanımıza getirilememiş, | Almanyaya gönderilen tesellüm heyeti de bir neticeye varama- dan geri dönmüştü. Son zamanlarda — Alman Krupp fabrikalarından bir mü- messil şehrimize gelerek De - nizyolları İşletmesi Umum Mü- dürlüğü ile temaslara geçmiş ve Almanların bu hesapları tasfiye Gileklerini bildirmiştir. Kısa gö- Tüşmelerden sonra, filhakika, bu gemilerin — hesabatı tasfiye | eğilmiştir. İnşa edilip te Almanyada ka- lan vapurlarımızdan 3 tanesi| 5.800 tonluk Karadeniz tipinde | büyük gemilerdir. Bunlar, A- man Blumund Fos tezgâhla- Tında inşa edilmiştir. Bundan başka 3500 tonluk Akdeniz ti- pinde küçük bir gemimiz daha yardır. Bulunan şekle göre bu gemi- ler, memleketimize verilmiye - cektir. Müteahhit Krupp, mües sesesi, hesabata mahsuben ge- mileri kendi emrinde tutacaktır. Sovyetlerin bir talebi (Baş tarafı 2 inci sayfada) Bu hususta mütalea beyan edenler Rusların Karadenizae kâfi miktarda üsleri — olduğu- nu hatırlatmakta ve Rumen üs- lerine ihtiyacı olmadığını kay- detmektedirler. Burada bu mesele hakkında Mevzuu bahis haber Mosko - yvayı bir tekzibe mecbur etmek için Berlin tarafından uydurul- muştur. Bu tekzip Rumanya için Alman himayesinin ne kadar kıy metli olduğunu göstermek itiba- Yile Altıtamı * propagandasının çok | işine yarıyacaktır. Diğer taraf- tan bu hareket Bulgar mesele- sinde Rusların yaptığı protes- toya Berlinin bir nevi cevabını teşkil edecekti. Fakat burada vaziyetin bu gibi hâdiselerle de- ğişebileceğine ihtimal verilme - mektedir. Bunlar "Rus - Alman nü - fuz mücadelesinin birer safha- sından ibaret sayılmakta ve Av-| rupanın cenubu şarkisinde cıre[ hâdiselerin € inkişafını ciddi | rette tadil edecek kuvvette gö -| Tülmemektedir. Bımunla beraber bazı Balkan | siyasi mahfillerinde, Rus tale- 'olan ruluğuna dair müsbet malümat | bulunmadıfğı halde, MWoskovanin | bu gibi iddislarının â Rusların bütün Rumanya üsler ni istemelerine ihtimal verile mez. Lâkin Tunanı kâin bazı üslerin mese dür, Çünkü bu üsle küne irımın künsür. Çünkü bu üsler Kırımın garp sahilerini muhafazaya ya rıyabilir. Bu itibarla Ruslar için kıymetlidirler. Esasen Rusların | teşebbüsü bu bakımdan Bulgar | meselesinde mantıki bir vaziyet #lma diye ki edilebilir. Çünkü Bulga Almanlara mutavaat etmesiyle Balkanlar-| daki vaziyette lceysi bir| Şişiklik hasıl olmustur. ve a buma mmukabil cenubu gar bi bududunu takviye etmek maksadiyle tavizat istiyebilir. | Moskovada bir tayin wva, 6 (amn.) ch!:uu' ydan / ajan 3. renykin, B. mühimr: yin edi yer liğine Alman! ar bvılengradda (Baş turap 1 inci de) yanatı alkışlarla — karşılamıştır. Bunu müteakip, işçi partisin- den Thon, Edenin ne zaman dö- neceğini sormuştur. Butler bu Suale şu cevabı vermiştir: — Mükemmel vazifesini biti- rince. lis pazartesi günü saat 8 te top- lanacağından mebusların çoğu Türk - Bulgar münasebatı hakkmda bir makale Sofya, 6 (a.a.) — Bulgar a- jansı bildiriyor: Hükümetin nâşiri efkârı olan Veçer gazetesi, Türk - Bulgar münasebetleri hakkında, tanın- mış Bulgar muharrirlerinden Spikarevskinin — bir makalesini neşretmiştir : Muharrir, Son Türk - Bulgar deklârasyonunu ve Bulgarista- nn Üçlü Pakta iltihakını tefsır ederek ezcümle diyor ki: Berlinde, Viyanada” ve Sof-| yyada yapılan beyanat ve bun- lar üzerindeki tefsirlerdeki esas fikir, Bulgaristanın Üçlü Pak-| ka iltihakının bilhassa sulhun idamesini — ve komşularımızla Gostane münasebetleri istihdaf | etmekte olduğu merkezindedir. Binaenaleyh Bulgaristanın hü- kümran ve müstakil bir devlet sıfatiyle yaptığı bu hareket, Ne- tülly muahedesinin imzası daki- kasından başlamış olan tadilci hedeflere varılmak için harbi yasıta olarak kullanmayı orta- dan kaklırmaktır. Bulgar Başvekilinin mebusan meclisinde — “Bulgaristan, her türlü tecavüzden ve her kimin | olursa olsun menfaatlerini teh- | dit edecek her şeyden içtinaba kat'iyen karar vermiş bulun - maktadır,, diye yaptığı beya - mat da ayni tarzda tefsir olun- malıdır. Türkiyeye karsı hattı hare- ketimiz değişmemiş olarak kal- maktadır. Bu hattı hareket Şu- dur: Son deklârasyonun - teyit ettiği daimi dostluk muahede- si çerçevesi dahilinde daimi sulh ve dostane komşuluk münase - betleri içinde yaşamak. Bulga- | ristanın Türkiyeden hiçbir ta- lebi yoktur. 'Tarih göstermiştir ki Balkan harbinden sonra bizi Ayıran davalar ortadan — kalk- mıştır. Bugün Türkiye ile Bulgaris - tana arasında hakikaten ebedi dostluk devresi başlıyor. Bu dostluğu, aklıselim, iki memle- ketin siyasi, ve nihayet müşterek ticari ve ekonomik menfaatleri dikte et- mektedir. Şurası memnuniyetle kaydolunmalıdır. ki, müstakil | münasebetlerimizi, leket de ayni tarzda anlamakta- dir. Bulgar toprakları, düşman toprakları — addediliyor L 'a, 6 (a.a.) — Ticaret ne Zareti Bulgaristanın düşman toprağı oldufunu ilân etmiştir Binaenaleyh Bulgaristan hesa bma ticari, mali vesair mahi - yette münasebetler idame etmek kanunu gösterdiği cezaları istil- zam edecektir Alman işgal kumandanının ziyaretleri Sofya, 6 (a.a.) — DNEB. bil- öiriyor: Bulgaristandaki —Alman kıta ları başkumandanı mareşal List, bugün, kısa bir müddet kalmak Üze Sofyaya gelmiştir. Mare- Şal List, yanında Alman elçisi | Von Richthofen olduğu halde birbirini müteakip, Kral Boris, Başvekil profesör Filof, harbiye razırı ve Hariciye nazırı tara - fından kabul edilmiştir BSovyet ihtarı Sofyada neşredilmedi fya, 6 (a.a.) — Hava: nin Üüçler paktına ile Alman kıtalarının topraklarına — girmesi kında Sovyetler Birliğinin i nazarını izah eden Tass jansı tebliği — Bulgaristanda negredilmemiştir. Bu iltihakı Bulgar coğrafi vaziyeti | her iki mem | Ingılızkr.n cal/' muvaffakiyetli | (Baş tarafı 1 inci sayfada) | Lofoten adalarına salı sabalı | yapılan hücum hakkında şimdi tafsilât verilmesi imkân dahi-| lme girmiştir. Hücum tam bir | | muvaffakıyetle neticelenmiştir. Bu taarruz üç gaye ile hazır- lanmıştır: Birincisi, balıkyağı istihsali- e mahsus tesisatın tahribi arzu edilmekte idi. Şimdi balikyağı istihsal mevsimidir. Bütün ba- lik mahsulü de Almanlar için | lâzım olan diğer Norveç istihsa - lâtı gibi düşman tarafından a- lınmaktadır. Balıkyağı ise Al- manya için hususi bir ehemmi - yeti haizdir. Zira infilâk madde- | leri imalinde gliserin yerine kul- | lanılmaktadır. İkinci gaye, bu bölgede bulu- nabilecek bütün Alman vapur - ları ile Alman kontrolü altında- ki vapurların batırılması idi. Üçüncü hedef ise adalarda kontrol vazifesiyle — mükellef Almanlarla düşmana yardım e- | den mahalli guislingleri esir ab- maktı. Hücum salı sabahı erkenden yapılmıştır. Hafif kuvvetler Al-| man kontrolü altındaki gemi- lere taarruz vazifesini deruhte etmişlerdir. Bu arada bazı Nor- weç bahriyelileri ve İngiliz k- taatı karaya çıkmıştır. Yukarıda sayılan bü deflere dikkate lâyık bir muvaf- iakıyetle erişilmiştir. Düşman | © ticaret vapur uile düşmanın kontrolü altında bulunan bir Norveç vapuru ve bir silâhlı Alman balıkçı gemisi - batırıl - miştir. | Düşmanın — uğradığı zayiat mecmuu takriben 18.000 tona baliğ olmaktadır. Batan en bü- yük vapur tamamen — yüklü 6.000 tonluk bir Alman vapuru olmuştur. Müttefik kuvvetler — bütün bedeflerine vasıl olduktan son- | ya 215 Alman esiri ve 10 guis- ling alarak çekilmişlerdir. Keza kuvvetlerimiz İngiltereye, hür- riyet davası için muharip yurt- daşlarına iltihakı şiddetle arzu eden bir cok Norveç vatanper veri de getirmişlerdir. Bu ve: leden istifade ederek ada ahali- sine yiyecek, sabun, sigara gi- yecek gibi Alman işgalindenberi Norvec halkının elinden gaspe- | dilen lüzumlu malzeme dağıtıl - mıştır. Almanlarla - güislingler | | adadan kaldırılmış oldukları içil bu malzemenin düşman tarafın- | dan istimali tehlikesi zail ol- muş- bulunuyordu. Taarruz pek az mukavemete | maruz kalmıştır. Bununla - be- raber bir Alman subayı ile Al- | man tayfadan altı kişi ölmüş- | tür. Kuvvetlerimiz hiçbir zayiat | veya hasara uğramamıştır. Şurası da işarete lâyıktır. ki, bu taarruz hakkındaki Alman beyanatları müttefik kuvvetle - rin çok büyük Muvaffakıyetle | tetevvüç eden bu harel min ettikleri tam sürprizi bil - | | ha kaydeylemişlerdir. | iz hava kuvvetlerinin vasıl | öt ŞT Bu tebliğden, yalnız Moskova | radyosunu dinliyen — mahdut ki r olmuştur mütehas- sısının görüşü Londra, 6 (a.a. — Reüterin neral Sir Hu- | iyor | Ti bakımdan günün alâ- kası, Alman kıtalarının Bulga- | ris rmesi neticesinde ya-| kı vi üzerinde top- adır. Karadeniz limanla yınm Almanlar tarafından iş - gali izeltıların — Türl karşı taarruzi bir tarzda tine alâmet olabileceöi isefaine karşı d ma gibi Rus tehdid o- | Fakat son aber! r ordusu seferber ve pek muhtemel ol: hududuna doğru yürü-| dir. Edirneden Karadeni- | ze kadar 150 kilometrelik hudu: tta te- NC,"_),..,, tte AMT NSNDNGK GUNT Afrikadaki muazzam bir baskırları [talyan hezimeti (Baş tarafı 1 inci de) Ti heyetin başkumandanı gene- ral Gort'un telgrafının neşri ile bu muharebe tarihinin yakında ayâmlaşacağını ümit etmekte- yim,, demiş ve bilâhare Nil or- dusunun harekâtından bahse - derek sözlerine şöyle devam et- Miştir: — Harekâtın başlanmasından itibaren sekiz haftaya kadar bir zaman zarfında ve uzun müddet askerlik san'atinde bir model gibi tetkik edilecek bir sefer neticesinde, general Wa- vel tarafından, harp malzemesile mücehhez 10 ilâ 11 fırka düşman kuvvetlerine karşı kuş bakışı 720 kilometre- den fazla bir ilerleyiş yapılmış- tır. Bingazinin nihai teslimi, Lib yanın şarkında bulunan ve 150 bin kişiden fazla tahmin edilen bütün İtalyan ordusunun esir a- lınmasını veyahut tarip edilme- sini ikmal eylemiştir. Bu harekâtta ve şarki Afrika da dahil olmak üzere n orta şark sahnesi harekâtındaki ka- yıplarımız, 30 teşrinisaniden 11 Şubata kadar, 438 ölü, 1249 ya- ralı ve 87 kayıp olmak üzere ceman 1774 tür. Bu parlak muvaffakiyetlerde bahriyenin ve İngiliz hava kuv- vetlerinin büyük dahli olmuş - tur. Fakat bu muvaffakiyetle- i yapmış olan evvelâ ordudur. talyan mukavemetinin za - yıfladığı bidayette, zayıf bir Maneviy-'tan doğmamıştır. Çün kü İtalyan orduları iyi teçhiz e- dilmişti, kuvvetli tahkimat ar- kasında idi ve adeden de faik bulunuyordu. — Muvaffakiyeti - mizde, İngiliz kuvvetlerinin bas kın unsurunu ve manevreleri parlak surette kullanması ve ia- şe ve idare servislerinin müikem mel surette işlenmesi âmil ol - muştur. B. Margesson bundan sonra istilâ tehdidinden bahsetmiş ve demişti: — İstilâ tehlikesi çok zayıf- tır. Düşmanın yapması imkân dahilinde olan her şey tetkik e- dilmiştir. Son manevraların te - mini mühim muvaffakiyetler el- de etmi telâkki edilen müstevli- ye karşı yapılacak harekât teş- kil eylemiştir. Bu tahmine rağ- men, sivil, askeri, bahri, hava müdafaa teşekkülleri, bu imti - hanı büyük muvaffakiyetle ve şerefle geçirmiştir. Boş durmu- yoruz ve her gün müdafaaları- Mızı daha iyi bir hale sokuyo- vüz. B. Margessonun netkunu mü- teakıp, Avam Kamarası, ordu bütçesini tasvib etmiştir. Hür Fransızları tebrik Londra, 6 (a.a.) — General De Gaulle, Kufra vadisini zap- teden hür Fransız kuvvetleri kumandanı albay Le Clerg'e bir tebrik mesajı yollıyarak demiş- tir ki: *“Bütün Fransızların kalbi si- zinle ve kuvvetlerinizledir. Kuf- bütün modern | rada kazandığınız güzel muvaf-| akiyetten dolayı sizi bütün Fransızlar namına tebrik ede - rim. Pransız ordusunun afaliye- tine devam ettiğfini düşmana gös terdiniz. Çattaki muzaffer hür Fransız kıtaatı ve kumandanla- vı zafer yolundadır.,, kahve l—ol Ankara, 6 (Hususi) — Yap_ tığım tahkikata göre memleket te kâfi miktarda kahve vardır Yalnız ithal için bazı formalite- bazı lerin ikmali ve gümrükçe | zimgelmektedir. muamelelerin intacı icap etmek- | tedir Fırka gürüpü toplantı- | sında Hericiye vekili Ankara, 6 (Hususi) — Gele- cek salıya toplanacak olan Fır grupu toplantısında Harici- Vekili tatil esnasımdaki Ci vaziyet hakkında izahat ve- recektir, ka ha- Toramar e rma nn dun tamammın tehdit edilip e- henüz sarih değildir göre a şimdider Svil. d dilme ileri kuvvetleri, bu hattın sağında yani lir. Fakat F su iyi teçhiz edilmiş değildir ve tayyaresi pek azdır. önünde Eden ve GI.Dill Kahireye avdet ettiler (Baş tarafı 1 inci de) Atina, 6 (a.a.) — İngiltere Hariciye Nazırı B. Eden ve im- paratorluk Genel Kurmay Baş- kanı General John Dill ile Yu- nan hükümeti arasında cereyan eden konuşmalar neticesinde nemdnm Tesmi tebliğde denili- yor !ngıltcn hariciye nazırı E- €en ce imparatorluk genel kur- D'ay başkanı Sir John Dill res- mi ziyaret tebulunmak üzere 2 martta Atinaya gelmişlerdir. Yunan kralı Jorj ve başvekil Korizis tarafından kabul edil - mişlerdir. Eden, Yunan ordusunun kah- ramanca mukavemeti ve zafer- leri hakkında hayranlığını ifade etmiştir. Eski Rumanya kralı Carol İspanyadan kaçtı Madrid, 6 (a.ax.) — Sabik Rumanya kralı Carol'la Bayan Lupescu'nun kendilerini neza - ret altında bulunduran polisi aldatarak Seville'den kaçtıklarr öğrenilmiştir. Beş aydan beri filen mevkuf bulundukları An- dalusia Palac'dan görünmeden çıkan sabık kral ve Bayan Lu - pescu kuvvetli bir otomobile binerek sahte pasaportla hudu- du geçmişlerdir. Badayoz civa - rında firarilerin bindiği 8 kişi- lik büyük bir Chrysler otomobili bulunmuştur. Bu mevkiden son- ra sabık kral yoluna başka bir otomobille devam etmiştir. Sah- 'te pasaportların bir yabancı ta- rafından tedarik edildiği söy - lenmektedir. Armalörlerin gemilerile nakledilecek eşya ve malzeme kararnamasi Ankara, 6 (Hususi) — İca- bında Armatörlerin gemileriyle nakledilecek eşya ve malzeme için fiyat nisbeti ve seferlerini maksada uygun şekilde tanzimı kararnamesi resmi gazetede intişar etti. Yeni bir kararna- meye göre devletee mübayaa olunan taksi ötombbillerinin ye- rine sahipleri tarafmdan ikame olunacak otomobillere yeniden plâka verilecektir. Otomobil ve kamyon lâstiklerinin ne suretle tevzi edileceğine dair Ticaret Vekâletinin bir tamimi vilâyet- Almanyanın Balkan- larda muhtemel harekstleri (Baş tarafı 1 inci de) maş bulunmakla beraber İtahk yuhıı'lı meşguldür. 2 — Yunanistan serbest bı- rakılırsa İtalyan ordularının de- nize dökülmesi, netice itibarile faşizmin ortadan kalkması mu- hakkaktır. 3 — Bu şekilde müdahale sa - yesinde İtalyan ordusunun kuws vei maneviyesini takviye et - Tek. İtalyan ordusunun bugün için de Almanları görmeden ta- arruz kabiliyeti kalmamıştır. Almanlar Yunanistanı istilâ edebilirlerse bu takdirde İtal - yan donanmasının yardımile Giridi de almayı kuracaklar - dır. 12 ada da mihverin elinde bulunduğundan Adalar denizin- de tesis edilecek bu kontrol bo « ğazları önliyeceğinden Sovyet Rusya tecrid edilebilecektir. Bundan başka işgal altında bu -« lunan Karadenizdeki Rumen ve Bulgar sahilleri de aha iyi muhafaza edileceği gibi İngiliz- lerin şarki Akdeniz yolları taciz edilebilecek ve mihayet garbi Anadoluya da tazyik yapılabile- cektir. Fakat bu hayalin tahakkuku çok güctür. Hele Yugoslavya harbi göze alırsa büsbütün güç- leşir. Zira müttefiklerin de bu- na müvazi tedbirler alacakları muhakkaktır. Almanya ne ka - dar çalışsa Mora ve Girid müt - tefiklerin elinde kalacak ve bu vaziyet bütün mihver plânları - ni bozacaktır. İtalyan iaşe gemisi batırıldı Atina, 6 (a.a.) — Yunan bal- riye nezaretinin tebliği: 23 şubat gece yarısına doğru “Nereus,, denizaltısı Adriyatik- te iki destroyerin himayesinde iki iaşe gemisinden mürekkep bir İtalyan kafilesine tesadlüf etmiştir. Yunan denizaltısı iki iaşe gemisinden birini torpillı- ycrek batırmıştır. Hava harekâtı Kahire, 6 (a.a.) — Orta şark İngiliz kuvvetleri umumi karar- gâhı tarafından dün neşredilen tebliğ: Dün bombardıman tayyareleri miz Avlonya açıklarında düş - man harp gemilerine hücum et- mişlerdir. Hava kuvvetlerimiz, İtalyan şarki Afrikasında bütün cephe- lerde ilerliyen kıtaatımıza mü- zaeret etmişlerdir. Bu harekâta iştirak eden tay- yarelerimizden ikisi üssüne dön Memiş İaşe müsteşarlığı taa- Hyete gecti Ankara, 6 (Hususi) — Taşe müsteşarlığı filen, Ticaret Ve- kâletinde bir dairede çalışmağa lere bildirildi. başlamıştır. Ekmek fiyatı 12 ku- ruşa indiriliyor (Baş tarafı 1 inci sayfada) | dir. Bu itibarla evvelce çuval başına alınan 146 kuruş nin 100 kuruşa indirilmesi lâ- Bu vaziyet bir kaç gün evvel İstanbul vilâyeti | vasıtasiyle Defterdarlığa — bil- r. Defterdalrik iddiayı vergi- mak üzere Maliye Vekâletine bildir Vekâletin bu hu- sustaki noktai nazarı dün alâ - kadar makamlara bildirilmiştir. Vokâlet İstanbul belediyesinin talebini kabul etmiştir. Bu itiba a ekmek rında yeniden - 50 para anlaşıl - bir gün içinde kararlaştırılarak der- hal tatbikine geçi tahmin | enin yal tecrübe ' belediyesinin — tek tip ekmeğin irnal olunduğu un- dan 25 çuvalırın mühürlendiğini yazmışlık. Belediye bunun 17 çuvaliyli araköydeki bir Tı- rında tecrübeler — yapmıştır. Tecrübelerden elde edilen ek- mekler tetkik olunmaktadır Bunlar gayet pişkin olarak de edilmiş ve kimyevi vasıfları [ tetkik olunmak üzere belediye | İstanbul şubesi Müdürü kimyahanesine sevkolunmuş - tür. Belediye bu nümunelerden bi- rer tane de İstanbul kazaları kaymakamlıklarına gönderm tir. Kaymakamlar bu nümüne- lerle kazaları dahilinde bulunan fırınların imalâtlarını kontrol ve mukayese edeceklerdir. Diğer taraftan, Ankara ve İz- mirde de imal olunan tek tip ekmeklerden birer nümune © tirtilmiştir. Bu nümuneler şeh- rimizde imal olunan ekmeklerle mukayese olunmuş ve İstanbul ol €kmeğinin daha iyi evsafta duğu görülmüştür. Bu nü neleri vali ve belediye reisi Lüt- fi Kırdar da tetkik etmiştir. aç ASN SSDT SN İRTİHAL Şehrimizin eski tüccar ve mü- teahhitlerinden ve Si lavı Zühtü Durul Hulüsi Emel !ı*ahmııi Raşat TAŞÇIOĞLU vefat etmiştir. Cenaze namazı bugünkü cuma günü Beyazıt ca- miinde cuma namazını müteakıp kılınarak Edirnekapı Şehitlik mezarlığındaki makberine tevdi kılmacaktır. Allah rahmet eylesin.