21 Mart 1941 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 2

21 Mart 1941 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 2

Sayta : 2 418” Ay Antalya ve havali işgali altınd h.aiyan ıiden notlar! aei EZ a: Dâniş R temzi Korok — W | Marki Farantinin sııl;::lu hayali - İtal- ganların ilk ihraç hareketi - İşgalin Diğer partiler de şifre ile Ankaraya bildirilmesi ı —10 — | Diyerek cümlesini gayrı ih- | tüyari güldürmü — Beyler; ne yap-am ya- idi. Hepsi birden toparlandılar ve yine hep birden: — Şimdilik yapılacak bir gey ve bekliyelim. Bu can, ciğer insanlar birbir- leriyle vedalaşarak ve helâllaşa rak ayrıldılar. Herkes evine çe- kildi. Mutasarrıf vekili de dai - reye döndüğü sırada konsolosu | kendini bekler buldu. Onun sor- | duğu suale karşı hiç çekinme - meden: - —Teslim olmuyorlar, dedi, e-| ğer cebir ve şiddet göstermiye | kalkılırsa silâhla mukabele ede- ni yay Böyle bir vak'aya meydan ver- miyeceğinizi ümit ediyorum. Marki Faranti birdenbire a - fallamıştı. Böyle dikine bir ce- vap alacağımı hiç te tahmin et-| memiş, onların - korkacağını ve | teslim olacaklarını zannetmiş - ti. Fakat şimdi o da mutzıa.rrlf wekili gibi kani bulunuyordu ki, bu adamlar muhakkak dedikle - Tini de yapabilir ve ufak bir ic- lardı. Bunun için şimdilik bir şey | dememeyi, işgal hareketinin baş Aamasını, şehre İtalyan kuvve z Antalya körfezinde demirli buluman İtalyan filosu 28 mart | 1335 tarihli günün zevalinden sonra gemilerden indirdikleri fi - dikalarla sahile asker çıkarmıya başladılar. Bunların yüz bahriye silâhendazı 'olacağı mukarrer - kenüâlk partide ve birdenbire iki- yüz silâhendazı ve 200 | ııhnmuıkıenmıye askeri ihraç olundu. Bunların | bir kısmı şehir dahilindeki mek- | tep-ve kiliselerle sair İtalyan te- | baası bulunan halkı himaye mak Hadiyle o civarlara yerleştiril - . Deniz silâhendazları ise sa- tutmuş bulunuyor, ihraç va- olan sahil boyunu ko- Fuyorlardı. Bu suretle o gün akgama ka- | ihraç harekâtına devam o -| Şimdi askeri depo ve dai- | ıooııuınşıılıııyı.ııkmmı findan işgal olundu. Bütün bu hareket cayet mü - febbirane ve ihtiy: iyor, mfak bir gürültüye ve sızıltıya | bile meydan verilmiyordu. Bu | Mmuntazam çıkış hareketi Antal - | her hangi bir katliâm ve korkusu vermediğin - Gen bütün halk işinde - Antalyada bulunan 176 ıncı alayın kumandanı Vehbi bey; iş- gal başlar başlamaz acele tel - V=dı:eyek0muave makine Gifre ile 57 inci fırka ku |Mmandanı bulunan Şefik beye ma , lümat vermişti. Bu tarihler Ana ABONE BEDELİ Türkiye — Eenebi 1400 Kra- 2700 <e 1480 » BENELİK * AYLIK B AYLIK F AYLIK 22 Sefer 1360 SMart 1367 Gikn 80, Ay 3, yıl: 941 - Kasım 184 Güneş — Öğle — İkindi 1143 — 606 — 926 604 iza2 SAaT Akşam — Vati — İmaak 1200 — 1s1 — 1008 — Szani 1823 — 1951 — 424 Vasati DİKKAT «Yeni Sabalı> « gönderilen yazılar We evrak meşrediisin edilmesin iade plunmaz ve bunlerin kaybolmasın. Ezani Vasati | kiri müttefika namıma memurin doluda baştamış olun millt ha-| rekâtın ilk teşekkül sıralarına | tesadüf etmekte olduğundan fır | ka kumandanı işgal hâdisesini hem re'sen Ankaraya, hem de kolordu kumandanlığına kısaca ıın-e etmişti. Burada — diyordu. 'Bu-ı: evvel 176 inci alay kü- | | mandanlığından akdığım bir şif - rede meşum bir işgal hâdisesine | daha muttali oldum. Bugün ze-| valden sonra İtalyan bahriye mi | ralayı Cano Aleksandro ve mai- yeti efradı tarafından Antalya işgal edilmiş bulunuyor. Berayı malümat keyfiyeti arzeyler emir | lerinize muntazırım efendim.” Şefik bev diğer taraftan An- talyadaki alay kumandanlığına da acele bir şifre göndererek “bütün harekât ve vekayiin â- cilen ve mufassalan bildirilme - si” hakkında talimat ve emir - ler vermişti. İşgalin başladığı saattan bir müddet sonra yani ikindiye doğ- ru Antalya alay kumandanlığı; fırka kumandanlığına yeni ve u- | zun bir şifre daha gönderiyor - | du. Bu da işgal kuvvetleri ku - mandanının şehir halkına karşı neşir ve tamim eylemekte oldu- ğu bir bevanname idi. Filhakika tam o saatlarda çar şı, meydan, pazar gibi yerlerde, büyük ağaç gövdelerine veya du yarlara karmakarışık ve bozuk | bir hat ve yanlışlarla dolu bir im | lâ ile yazılmış olan işgal kuvveti kumandanının beyannameleri | asılmıştı. Beyannamenin başlangıcı ve sonu çok balâpervazane, âdeta eski Romalılara ait romanlarda veya tarihlerde gördüğümüz büyük elkap ve şatafatlarla yazılmış bulunuyordu. : Halk bunu ilk önce merakla okudu ve sonra kimi gülerek, ki- mi mırıldanarak çekilip gittiler. | Beyannamenin metni ve bilhas - sa başlangıcı aynen göyle yazıl- Tmaş bulunüyordu. İtalyan devleti fahimesinin Cezairi Bahrisefit (on iki ada) kumandanı Kavalyera Cano A-| loksandra, Amtalya ve havalisi | ahalisine şöyle bevan eder ki: Antalya ahalisinin can ve | rar ile etraftan gelen muzır eş - has tarafından fenalıklar ika c-| Gülmektedir. Dünkü gün İzmir| du. Bugün sabah — memleketin | merkezinde büyük bir bomba in- filâk ettirildi. Antalya ve hava- lisi ahalisi — tarafından vaki is- tida üzerine İtalya devleti fa- himesi askeri bahriyesinin — bir kısmı düveli müttefika ve Cema- ve zabıtai mahalliyesinin mua - veneti ile asayişi umumiyeyi te- min etmek için bugün Antalyayı | isgal ediyorlar. Hor hangi bir müllete men - sup olursa olsun; menafli umu- miye namma hulusü niyet sa - hiplerini, emirlerimizin tamaını | famanıma muhafaza — olunması | için davet ediyoruz. Ve tadabiri | şedidei harbiyeyi İttihaz etmi- ye mezun olmryacağımızı ümit İle icabında tatbik edileceği be- yan olunur. 238 mart 1335 İşte: İtalyan devleti fahi- mesinin Cezairi Bahrisefit (on- iki ada) kumandanı Kavalyera Cano Aleksandra - cenaplarının | işgal günü halka karşı nesret-| tiği beyanname bu idi. Alay ku| mandanlığı da bunu aynen şifre | etmişti. (Arkası var) | | İngilizler tiftik alıyorlar İngilizlerin şehrimizden 10 bin balye tiftik satın alacakları yazılmıştı. Bu miktarın 15 bin balyesi vapura — yüklenmiştir. | 9 bin balyede teslim alınmıştır. | Geriye kalan 16 bin balyanın| hazırlanmasına — devam edil -| mektedir. — Son partinin yeni mahsülden olacağı — söylenmek- ilk pat'wı mal geldi ——— bugünlerde muvasalat edecek Tunanım — donması — üzerine mühim miktarda ithalât eşya- mıziın Tuna mıntakasında bek- lediğini yazmıştık. Son günlerde Tunada nakli- yat normal — vaziyete dönmüş ve mallar limanımıza mütevec- ciben yola çıkarılmıştır. Bunlardan — birinci — vapur, llmanımıza gelmiş bulunmakta- dır. Bu vapurda 500 bin Hralık ithalât eşyası mevcut bulundu - ğu söylenmektedir. Ayrıca 1 milyon liralık eczayı tıbbiye yük- lü hususl bir vapurun da yolda olduğu söylenmektedir. Valinin çayı Vali ve Belediye Reisi Dolk- tor Lütfi Kırdar, dün akşam saat 17 de, Şehir Meclisinin Şu- bat devresi içtimalarını tamam- laması dolayısiyle, şehir meclisi âzalarına vilâyet konağında bir çay ziyafeti vermiştir. Ziyafette, Şehir Meclisi â- zaları, belediye müdürleri ve gazeteciler hazır bulunmuştur. Almanyaya Fındık ihracatı Karadeniz mıntakasından yapılan ihracata devam olunuyor yonun çalışma mühleti bu ay Buradaki fındıkçılar fındık tarım kooperatifi delâletiyle a- lâkadarlar nezdinde teşebbüste bulunarak istasyonun daha iki a2y müddetle kantrol işine de- dir. ADLİYEDE İki randevucunun muhakemesi Yakalanan kadınlar ara- sında bir de genç kız varmış ! Beyoğlunda Yeniçarşıda Nu- ruziya sokağında 34 numarada Habip bey apartımanının — bir numarah — dairesinde — oturan Mehmet Ali Emşi, Ayşe Nimet Düğüm ve Nedime Münevverin dün sekizinci asliye cezada mu- hakemelerine devam edildi. O- kunan iddianameye göre, bun- ların suçları “fuhş maksadı ile genç kadın ve erkekleri evle - rinde birleştirmeleri ve bu ara- da İbrahim kızı Mürüvvet adın- da 337 doğumlu bir genç kızın da bulunmuş olması idi. Suçlu Ayşe Nimet Düğüm; “bu kızı tanımadığını ve yaşının da pek o kadar küçük olamıya- cağını,, ileri sürünce riyaset ma kamı “tanımadığın bir kızın yaşını neneden biliyorsun?,, diye| © sordu. O zaman suçlu: “Avukatım var .Ondan Borumuz,, filân di- ye saçma rapan cevaplar verme- ye başladı. Mahkemeye çağırı - ö 00 ĞKM a a DÜF VÜĞi hıb—:ğu Dün Denizyollarında ve Vekâlete bağlı müesseselerde tetkikler yaptı | G enen D ği A Bi Şehrimizde bulunan Münaka- | lât Vekili Cevdet Kerim İnce| dayı dün Denizyollarında ve Bair vekâlete bağlı deniz mü - esseselerinde tetkiklerde bulun- müştur, Diğer taraftan, Türk vapur - larının kara sularımızda yapa- zere çıkarılan kararname, bu- günden itibaren Mmer'iyet mev- kline girmektedir. 150 tondan yukarı Türk bandıralı vapurla- rın seyrüseferini tek elden ida- re edecek kamisyon da bugün- den itibaren resmen faaliyete cağı seferleri tanzim etmek — ü-| başlayacaktır. ğ . | Ecnebi Ticaret | musikişinaslar | Vekâletinin W meselesi projesi Cemiyet kongresinde |Askerde ölenlerin sigorta bunların hâlâ çalıştıkları paralarını şirketler iddia olundu ödeyecek Musiki San'atkârları Cemi- yeti fevkalüde kongresini Tür- bedeki Birlik binasında yapmış- tar. Yapılan kongre bir hayli münakaşalı olmuş ve cemiyetin bir çok dertlerinden bahsedilmiş tir. Bu dertlerin en mühimlerin- den birisi de cemiyet ile alâkası olmıyan bazı kimselerin şurada burada ehliyetsiz çalışmalarıdır, Bunun önüne geçilmesi cemiyet- ten rica edilmiştir. Cemiyetin, bir sentlik çalışma Yaporurda iki senedir. mütemadiyen her bir cevap alamadıkları kayde -| dilmektedir. Binaenaleyh valiye ve dâha yüksek makamlara mü racaat odilmesi kararlaştırılmış- | tır. Azadan,bazısı mevcut eenebi- lerin çalışmamaları lâzım - gel- diği halde -hâlâ bazı yerlerde | Çalıştiklarını söylemişlerdir. —| Bundan başka hesaplar. tet” kik edilmiş, ve okunan senelik | rapor kabul edilerek intihaba - | 'ta geçilmiştir. | Neticede idare heyetine Nâhit Ticaret Vekâleti hayat sigor-| taları hakkında yeni bir ka- nun projesi hazırlamıştır. Bu proje içinde bulunduğumuz fev- kalâde zamanda hayat sigorta-. l1 vatandaşlardan prim ve sür- primlerini zamanında ödeyeme- yenlerin - haklarının — mahfuz tutulması ve mukavele primle- rinin ödenmiş addedilmesini ih- tiva etmektedir. Bundan başka harp olsun olmasın askerlikte ölenler için taahhüt edilmiş meb lâğ sigorta şirketleri tarafın - dan ödenecektir. | | Topkapı ağaçlandırılıyor 1 İstanbul belediyesi, Topkapı ha- | Ticinde bulunan mezarlık ve cad- | delerin” ağağltindirilmlasına ka- rar vetmiştir. Bu semte binden fazla ağaç dikilecektir. | Oğlak derisi satışları | Dün dahili piyasada 150 - bin | adet oğlak derisi satılmıştır. Fi- | Yyatlar 130 ilâ 175 kuruş nr.um—] dır. 'Bugün fabrikatör- Deniz vesaitinin tek elden idaresi erir ankaraya gi- |Elektrik tesisatın- | sular idareleri tarafından, bu ea OKUN Si İım rikatörleri geldiler ——— deceği söyleniyor! İktısat Vekâleti ile temas et | mek üzere Ankaraya giden İs- | tanbul çorap fabrikatörlerin - den mürekkep bir heyet şebri- mize dönmüştür. Çorapçılar, dün Mi Sana- yi Birliğinde bir toplantı yap- mışlardır. Önümüzdeki pazar- tesi günü de bir toplamtı yapa- | caklardır. Önümüzdeki — hafta| içinde bütün çorap fabrikatör - lerinin Ankaraya gitmeleri mev zuubahistir. dan saat kiraları kaldırılıyor İstanbul belediyesi, şehri- mizde elektrik, havagazi, ve tesisatların bulunduğu ev, dili- kân, apartıman ve sair mües - seselerden alıman şube kirala - rımın kaldırılması için teşebbüs- lere girişmiştir. Malüm olduğu üzere bu kira- lar, şirketler olunmuştur. Fiyatları mtihayet mahduft olan bü tesisat saâtleri | için her ay kira alınmaktadır. İstanbul belediyesi ilk iş ola- rak elektrik saatleri için alınan kirayı 'kaldıracaktır. Bu husus- ta tetkikat yapılmaktadır. Şehir Tiyatrosu Komedi kısmı başka binaya naklolunacak İstanbul belediy yatrosu komedi kisminın tem- siller verdiği Fransız tiyatro sunun ahşap . olduğunu nazarı itibara alarak tiyatroyu bura- dan”kaldırmağı kararlaştırmış- | , tır. Tiyatro için bu muntakada mü zamanında vaz| Şehir ti- | dercettik. Urfa 'valisinin na - 71 MART ı.m Urfa valisinin nazarı dikkatine “Urfa vilüyetinin . Suma - tar nahiyesine bağlı Atşana adında ve milii emlâke ait bir araziyi üç sene müddetle is - ticar ettim. 939 malf yılına kadar seneliği yüzer liradan 300 liraya kadar ahar şahıs - lara icara verilirken 2 eylül 940 tarihinde usulen yapılan ilân üzerine müzayedeye iş- tirak ederek ve üç Beneliği 2500 liraya yükselterek ak Ve birinci taksiti olan 883 li- rayı ve teminat bedeli olan 187 lira 50 kurugu Urfa ma - liyesi veznesine takdira ettim. Ve noterlikçe mukaveleye beği landım. Masraf ettim, çift düzdüm, toprağa beş buçuk ton tohum ektim, ümitlendim ve çalıştım. Bana teslim ve tesellüm mu-| amelesi yapıldıktan sonra dan 26 gün geçtikten Ssonra Sumatar nahiye müdürü Re- fik tarafmdan 26 eylül 940 tarihinde 2311 No. lu kantı - na dayanılarak keyfi olarak menedildim. Kanunuf vazi - ülyedi bulunduğum bu At - şana köyünden çıkartıldım. Şimdi maliyeye baş vuruyo - rum (diyorlar mal senindir git kullan), nahiye müdürü- ne koşuyorum (bana vali em- retti sizin burada alâkamız yoktur) valiye baş vurdum, (nahiye müdürüne git söyle fakat nahiye müdürünün ka- rarı kat'idir) dediler. Paramı istedim, vermediler, arazi di- ledim teslim etmediler, Tica ettim güldüler. vatandaşlık hukukundan azami istifadeye çalıştığımız bu günde ben yü- karıda arzettiğim haksırlığa kurban edilmekteyim. Bir kere de yüksek gazete-* niz vasıtüsiyle ait olduğu'ma- kamların dikkat * nâzarlarını çekmenizi Ve eşi görülmemiş bu haksızlığın önüne geçilme- gini en derin saygi ve sevgile- rimle dilerim. Urfa Hasanpaşa mahalle- sinden köylü Reşat Aksoy | Yeni Sabah; Katiimizden al-| diğimiz mektubu' yukarıda zarı dikkâtini celp, hâdisenin tahkikini bekleriz. ISACA EK * Bakırköy Akliye hasteha- nesindeki münhal mütehassıs- sait bir bina aranmaktadır. Ye-| 8a Üniversitenin eski - baş a- ni sezona bu yeni binada başla- nacaktır, 'Tekdağ, Sadi Işılay, Hayri U- ğurman ve yedek âzalıklara da Abdurrahman, Münir Nurettin, ve Yanko intihap edilmişlerdir. BELEDİYEDE Besim Ömer Akalin taddesi Belediye. büyük tıp #limimiz general Besim Ömer Akalının ismini bir caddeye izafe etmeğe karar vermiştir. İsmin izafe e- dileceği cadde bir kaç gün ka- dar kararlaştırılacaktır. Tramvaylarda kontrol kolaylaştırılıyor İstanbul belediyesi, tramvay- lardaki kontrolleri kolaylaştır - mak maksadiyle yeni bir kont- rol sistemi ihdas etmeğe karar vermiştir. Bu hususta tetkikler yapılmaktadır. | Mısırçarşısının istimlâki tamamlandı İstanbul belediyesi istimlük müdürlüğü , istimlâk — işlerini sür'atle ikmal etmek üzere faa- liyete geçmiştir. Müdüriyeti bir müddettenberi meşgul eden Mı-| gır çarşım istimlâki tamamlan-| mıştır. Avni Sakman geldi Ticaret Vekâleti Teşkilâtlan - landırma müdürü Avni Sak- man, Ankaradan şehrimize gel- miştir. Umum müdür, Birlikler de ve Petrol Limitet de meşgul olmuştur. | lan şahitlerin hiç birisi gelme -| mişti. Suçlunun Aavukatı — da yoktu. Bunların celbi için mu- | hakeme başka bir güne bırakıl- d — Döğülen Karaköla gidip.“ Bizim ev- de dinamit dolu ! , Dün sekizinci asliye ceza mahkemesinde bir kadın kap- Tisinden çıkan 've gittilrçe dal badak salan iç içe girmiş bu- Tunan bir davanın muhake - mesine bakıldı. Kadın parmağı giren ve kaş yapayım derken göz çı- karmağa pek benziyen bu dik- kate değer davayı olduğu gibi yazıyoru Cibajide Salihpaşada Şeyh Sezai sokağında 10 sayılı evde oturan Ve Devlet Demiryolları 9 uncu işletmesinde kazancılık edeh 31 yaşlarındaki Hasan oğlu 'Abdullah Tanrıverdi ve üç senedir metresi olan Vasfi- ye geçenlerde kavga etmişler ve Abdullah metresini döv- müştür. Hemen karakola kaşan genç kadın dayak yediğinden şikâ- yet etmiş ve polis tarafından celbedilen Abdullah hakkında zabit tutulürken bakılan nü - fus kâğıdında tahrifat görül - musuır Bunun Üüzerine üs aranmış ikinci bir nüfus kü- ğadı daha bulunmuş ve bunun da tahrifat yapılmış, bozuk bir hüviyet cüzdanı olduğu tesbit edilmiştir. Karakol bu sefer bunları da zapta ilâve ederken kırgın ve hiddetli kadın — Onun daha böyle ne ka- rışik işleri var, Evde bir sürü de dinamit saklıyor. Diyerek karakolu allâk bı - lâk etmiştir. Derhal eve — gi- dilip araştırma yapılmış ve Metres! — demiş... beyaz bir torba içinde 19 par- ça dinti let dinamit hniyesi, 18 adet Köteberga fi- tili bulumarak karakola geti » rilmiş ve zapta geçirildikten sonra askeri makamata tes - lim edilmiştir. Dünkü duruşmada bütün bu cihetleri olduğu gibi itiraf eden suçludan maada âmme şahidi olarak dinlenilen met - resi Vasfiye de ayni şekilde söylemiş ve ezcümle demiştir ki — Abdullah daha evvel Hopada — Morgu cihetindeki Btibank bakır işletmesine ait yol inşaatında ustabaşı idi. O Zzaman bu dinamitleri almıştı. İşten çıkarıldığı vakit iade etmedi. Buraya beraber getir- di. Ben teslim etmesini lsrar ettim ise de dinlemedi. Riyaset suçluya sordu. O ise: — Efendim sarılı bir halde torbada idiler. Sepetin içine a- tılmış duruyordu. Orada unu- tulmuş olacak. Beraber getir - mişiz. Neticede —müddeiumumilik talebi veçhile karar verildi ve suçlunun nüfus kiâ tahrifatı sırf evlenme mesele- sine aidiyeti cihetile bu suçtan beraetine vı evinde di- namit bulund! undan — bir ay hapis ile 30 lira para ceza- mahküm oldu. Mahkeme riyaseti ise suçlunun eski bir mahkümiyeti — bulunmadığını! dikkate alarak bu cezaların teciline karar verdi. | setinde akıl hıfzassıhhası sistanlarından —doklor tayin kılımmıştır. * Sıhhat ve İçtimai Muzve: net Vekâleti Müsteşar muavitii İsmet evvelki gün Bâkırköy A- sabiye hastahanesini teftiş et- miştir. * Önümüzdeki ayın ilk haf tasında şehrimizde -doktor pro- dezir Helselim H aral Tiya: kou- Rasim gresi aktedilecektir. * Karadeniz liselerinden me zunlar cemiyeti, Nisanın 22 im- ci gecesi Maksim salonunda bir balo verecektir. * Denizyolları Umum Mü - dürü Yusuf Ziya Kalafatçıoğlu bazı işleri tetkik etmek üzere İskenderuna gitmiştir. Umum müdür pazartesiye kadar İsken derunda kalacaktır. Milli roman ve hikâyeler müsabakası Muallim Ahmet Halit Kitxp evi, san zamanlarda tercüme romanlarının milli roman ve hikâyeleri unutturacak derece- de matbuatta yer — tuttuğunu ve buna mukabil günden güne yerli eserlerin azaldığmı göz önüne alarak yeni bir teşebbü- se girişmiştir. Kitap evi 1930 tarihinden bu güne kadar yani son on yıl için de muhtelif gazete ve mecmua larda yazıları çıkan genç mu - harrirlerin yalaız birer tane eserlerini (yeni neslin roman ve hikâyeler sarisi) başlığı al- tında çıkarmağa karar vermiş- tir. Bir heyet tarafından basıl - masına karar verildikten sonra kısa bir zamanda bunlar çıka- rılacak ve sene sonunda —bası- Tanlar arasında bir seçim yapı- larak birinci ve ikinci çıkanlara nakti mükâfat verilecektir. Genç yazıcıların bu çok ye- rinde müsabakaya iştirak ede- ceklerinden emin olarak kitap evinin bu güzel fikrini takdir ederiz.