23 Mart 1941 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

23 Mart 1941 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

23 MART 1941 B HARP VAZİYETİ. Arnavutlukta gyeni harekât (Baş tarafı 1 Inol sayfada) hüıa: edilmişti. Bu ana kadar Hepedelenin sukutu h;kkmdı İdoğru malümat gelmemiştir. Ergiri ve Permeti- _ gelen çayların Viyosayı teş- İkil ettikleri bir mıntakada, yol- :hw Viyosa, Âv -| Premeti ile Tepedelen arasın- daki yol çayı takib eder. Berata | giden yol, Klisuradan geçer. Arazi, dağlıktır. İtalyanlar, Banat, vasıta ve imkânımm aza- mi müssadesine dayanarak bu | iyi tahkim etmiş ve bu mın- takaya taarruzu desteklemek ü- | zere büyük topçu kütleleri de| yerleştirmişlerdir. | Yedi gün süren boğazlaşmada bir girme veya yarma bahis mev zuu olmadığını, ganimetler ara- sında top bulunmaması ve işgal | edilen arazi kısmma bir sımır çi-| zilmemesi isbat ediyordu. Yunanlıların kazandıkları mu- | vaffakiyete verilen ebemmiyet, | ordunun — başkumandanına da | direktif verenin idaresinde bir- | çok tümenlerin giriştiği teşeb - büsün akamete uğramasındadır. | Yuman ordusunun bu dağlık | ve müstahkem mıntakalarda, ne | ye mal olursa olsun, hasmını Mevzilerinden Ssökerek denize atmak istemesi bir gayedir. An- | cak, uzun sürecek bir harbde, | yalnız kanını korumak, bununla | beraber düşmanı da yıpratmak, | kat'i metice gününe kadar mev- Zi savaşmalarla bu iki işi ba - şarmak da bir düşünce sayılabi- | İir. Harbe başlandığı gündenbe- ri çok basiretli hareketlerile ci- hanm enmmiyet ve takdirini cdh eden Yunan sevk ve idaresinin | €n uygun hareket tarzımı tercih | edeceğine kimsenin şübhesi yok- | tur. Bu sebeble geniş mikyaslı hırl yarma teşebbüsünün beklenemi- jyeceğini dört gün evvelki yazıda, da izah etmiştim. Doğu Afrikada Somalinin merkez şehri olan | Mogadicia ihracından sonra Se- beli vadisinden yıldırım süratile ve hasmını ezerek ilerliyen İn-| giliz kuvvetleri Cicigaya var - maşlardı. Bu kuvvetli Kolun ha- rekâfile müterafiken, İngiliz So-| malis merkezine, Berberayada yeni bir çıkarma hareketi ya -| pılmıştı. Şimdi, önce de arzediıl- diği gibi, iki kuvvetin iş birliği | yapması ve hareket ordusu ik-| Mal işinin Berbera yolile temi- ni ilk düşünülecek bir mesele idi. | Bunun için, Hargeisa ile Ciciga arasında irtibat tesis edilmiştır. İki kuvvetin birleşmesi bir gün | işidir. Bundan sonra, Harrar ve Diradavanın işgaline sıra gelir. Diredava, Cibuti - Addis-Aba oz* demiryolu üzerindedir Eritrede, Keren'in çetin ara- zisinde kanlı muharebeler de - vam ediyor. İtalyanlar için Erit- | re büyük kıymeti haizdir. Keren | ve Aamaranın ele - geçirilmesi, | Eritrenin mukadderatımı uym, edecektir. Diğer taraftan, vaktile ı-xıt»* sistama ilk giren ordumun komu- | tanı mareşal Debononun takib ettiği Adva - Makala istikametin de de bir istilâ ordusumun hare | keti beklenebilir. | Baro umumi | heyetinin dün- kü toplantısı İstanbul barosu umumi heye- | ti düm Cağaloğlundaki Eminönü| Halkevi salomunda toplanımıştır. | Kongre riyasetine avukat Mek-| ki Hikmet Gülbey seçilmiş ve esii heyetin raporu okunmuş, u- fak bir münakaşadan sonra ka L1 edilmiştir. Bunu takiben ruz namede müzakere edilmek üzere bulunan en mühim maddeye çilmiştir. Bu da bara teavün san | döğmm yeni bir şekilde kuru! - ması işidir. Eski idare sandiğı için — hazırlamış olduğu | nizamname çıkmış ve bunun maddeleri birer birer okunarak | Mmüzakere edilmiştir. Btrmaddelerin ikincisi — bircok münakaşalara mevzu olmuştu. Avukatlar arasında söz alanlar ve ayrı ayrı dü: leri ve tez- lerf müdafaa ederek maddenin kendi müdafaa ettikleri teze re tashih veya tadilini istemiş- | lerdir. Bw madde teavün sandığından ukatın veya azanın istifa ylmesi için behemehal as- 5 sene müddetle avukatlık & olmacını gart koşmakta bir de edi | lavlar Rumanya ve Bulgarista- | rarları tasvib etmediklerini gös- | W göre bunlar müstakil demokrat | | lerdi. | Bah Alman | tâli derecede ehemmiyeti | bazı tezahürat beyetinin teavün | ME *K SARIRA KT LNMNT TT —#Tasgmî Te—ge?wı ve ’Ef"ei İzZ Hamrları—— Stoyatinaviç lnuılız nezaretinde Ankara Radyo Gazetesi Ahiren Yugoslavya tarafın- dan Yunanistana sevkedilen es- ki Başvekil Stoyadinoyiçin İngi- liz nezareti altına alınmış oldu- ğu öğrenilmişüir. Yugoslavya- ihaletet (Baş tarafı 1 Inci sayfada) tirmektedir. Yugoslavlar, Al - manya ve İtalya ile bir safta yer almağa mütemayil bulundu- Zuna inandıkları takdirde, bu - num neticesi umumi bir nefret ve| inftal infilâki otacaktır. Yugos- Ü nın zelil vaziyetlerine düşmek | arzusunda değildirler onların is- tiklâl hakkındaki hararetli arzu- ları Yunanlıların parlak hare - ketlerile takviye edilmiş bulun- maktadır. 6 Senato Azası da İstifa Etti Belgrad, 22 (a.a.) — “Ofi,, :| Naib tarafından tayin edilen | altı senato azasının evvelki ak-| şam nazırlar meclisi tarafından | dış siyaset hakkında alınan ka- termek için istifa ettikleri bil - | dirilmektedir. Verilen malümata ve çiftçi partilerine mensuptur- | lar. Bu partinin kabinedeki mü- | messilleri de dün istifa etmiş -| Alman Sefarethanesi. | Önünde Nümayişler | Belgrad, 22 (aa.) — Görü - nüş, mihverle pakt imzasına kar şı muhalefetin ve memlekette | ruhi vaziyetin gittikçe küvvet- | lenmeltte olduğu merkezindedir. Verilen malümata göre bu sa - sefareti civarında | haiz | vukubulmuaşsa | da' bu tezahürat .ciddi bir ma-| hiyet kesbetmemiştir. Belgradda çok büyük bir dip-| lomasi faaliyeti devam etmekte- | dir. Bagün Hariciye Nezaretine gidenler arasında Yunanistan | elçisi de bulunmakta idi. Yuposlav Başvekili Bagün Almanyaya Gidecek mi? Bern, 22 (a.a.) — Basler Nachrichte gazetesinin Budapes tedeki muhabir yazıyor: Yugoslav Başvekili ile Hari- ciye Nazırının pazar günü Al -| manyay hareket edecekleri ha-| ber verilmektedir. Bu y(yın.mn, Yugoslva kabinesinin perşembe akşamı aldığı kararlar üz! hasıl olan hükümet buhranı yü- zünden birkaç gün tehir edildi-| tümet ği bildiriliyor. | Muhabir üç nazırın istifası ü zerine hükümetin karşılamak | mecburiyetinde olduğu büyük | zorlukları bilhassa kaydetmek - tedir. İstifa eden nazırtar ara - sında çiftçi partisinin en nafiz| şeflerinden ziraat nazırı Bram | ko Şubrilovij de bulunmaktadır. | Yugoslavyanm — Moskova Mı,—ıdw İstifa Etü Bern, 22 (a.a.) — “Oti mî sız ajansı,, : Moskovadan İsviçre Telgraf ajansına bildiriliyor : Bazı malümata göre, Yugos - lavyanın Moskova elçisi B. Gav riloviç istifasını vermiştir. Ordumun Kararı Hevyork, 22 (a.a.) — Reuter Nevyork Times gazetesinin Belgrad muhabiri bildiriyor: — | Halk arasındaki umumi ka - naate göre ordu hükümetin Al- manyaya yardım etmek için ya- pacağı her teşebbüsün önüne geçecek ve Yugoslavyaya hü - cum edildiği takdirde, Türkler ve İngilizler beraber olsun veya olmasın Almanlarla — mücadele edecektir. Vaziyeti — Müstakil Yugoslavyanın Daily Mail gazetesi baş ma- şunları yazıyı esinde ırp, Hırvat ve Slovenler ara- sındaki 1 ihtilâfları, daima Prens Polün bertaraf etmek için ığı bir zâf teşkil etmiştir. oslavyanın vaziyeti müş- Bu memleket mihver tarafından hemen he- men çevrilmiş gibidir, fakat Yur goslavlar, Büyük Britanya, Tür kiye ve Yunanistanın yanıbaşın. da taarruza karşı merdce mu - kavemet suretile Rumanya ve Bulgaristanın çkıbetine uğra - çalıı Yu küldür devletler | rerek bu sulh davasının bir pren- | da bilir ki Çanakkalede ve İs - | dikleri gibi büyük teerübeler de TAĞİSERE GE CN. VAS SLAZLI SADD 5n Dunya vaziyeti karşısun da Türkiyenin hattı hareketi (Baş tarafı 1 inci sayfada) birinin sınıf tezatlarından düştü- ğü acıklı akıbeti, diğerinin de ruh bütünlüğü sayesinde kazan- | dığı kahramanlıkları sitayişle göstermiş ve demiştir ki: — Milletleri tanklar ve ma- kineler değil ruh çöküntüleri mihlâle sürükler. Sözü tekrar yeni nizam diyen mihvercilere getiren Şemseddin Günaltay: “Yeni nizamcılar kimseden Tuayyen bir arazi parçası miyorlar. Onlar sadece kendil rinden başka milletlerin bi varlıklarım, her münasile esa - retlerini istiyorlar.,, demiştir. Bundan sonra Şemseddin naltay dükümetimizin dikkat ve basiretile dünya hâdiselerini ta- kip ettiğini ve sulhun bozulma - ması için elimizden gelen her şeyi yaptığımızı bildirmiş, şöyle demiştir: '— Yalnız, Türkiye Cümhuri- yetinin bu sulhseverlik siyaseti bazı şartlarla mukayyettir. Baş- ka milletlerin de aziz yurdumu- za karşı kötü hırslar beslememe- si lâzımdır. Şayet bir gün Yakın şarkta sulh bozulacak olursa, bu mun mesuliyeti asla bizde olmu- yacaktır. O zaman son ferdimi ze kadar kanımızın son damlası: n da feda ederek atalarımıza Tâyik insanlar olduğumuzu isbat edeceğiz.,, Şemseddin Günaltay İngilizler le akdettiğimiz muahedename - nin sebebini her iki devletin de milletler arasında sulhun idame- sine matuf bir siyaset takib et mekte olduklarına istinat etti sip davası mahiyetinde bulundu- ğunu anlatmış ve mihverin bir Tüknü olan Mussolinin eski Ro- mayı ihya etmek maksadile aziz topraklarımıza göz diktiğini ve eski Romalıların istilâ yolunu takib ederek Arnavutluğa geldi ni söyliyerek dünya sulhu bizimle ayni gayeyi takib eden İngilizlerle anlaştımızı . tebgrüz | ettirmiştir. Şemseddin Günaltay bütün milleüeri iliklerine kadar em - mek maksadile birleşen mihver- | cilerin bu korkunç emellerine bi daha işaret ettikten sonra sözü | Türk milletinin eşsiz tarihine ve | onun kahraman ordusuna getir- | miş ve demiştir ki: “— Bizim gibi bütün dünya tiklâl Harbinde kendisinden kat kat üstün kuvvetleri yenmiş o- lan kahraman Türk ordusu tari- hin hiçbir zamanında gerek ta- lim ve terbiye gerek teçhizat iti- barile bugünkü kadar mükem - mel değildi. Ayrıca Atatürk ve önünün kumandaların- | da oebhd rde yararlıklar göster | görmüş olan büyük kumandan- lara malikiz.,, Menfi propagandacılarla da her Türkün mücadele etmesi lâ- zam geldiğini hatırlatan Şemsed- din Günaltay sözlerine göyle ni- | hayet vermiştir: “— Buna - şükretmeliyiz ki Macar Hariciye Na- zırı Münihten döndü | Münih, 22 (aa) — D. N. B. ajansı bildiriyor. | B. Ladislas Bardossy bu sa -| bah saat 10 da Mümihi terket - miştir. Ve g.ı.rdıı Alman Harii ye Nazırı B. fon Ribbentrop ta-| rafından uğurlanmıştır. Birçok | parti sivil ve askeri idare men- | supları Macar devlet adamları- nın teşyünde hazır bulunmuş -| lardır. Bir hücum müfreze tası başında bir bando mızıka olduğu halde selâm resmini ifa etmiştir. çoremaaaarcenaramccea | maktan kurtulabilir. Almanya -! nn Yugoslav dostluğuna şüp- hesiz ihtiyacı ktur. İstediği doğru en kol. nik'e ve en kısa yol olan Vardar var disi üzerinden Yunanistana hü - cum için kolaylıklar teminidir. Hasta trenlerile mühimmat geçmesine müsaade edilmesi gi- bi yarım tedbirler Sırp efkâr- umumiyesi tarafından kabul e- dilemez. Y lar müstakil| bir devlet haline geldiklerinde beri, Adiryatikte İtalyan tahak- kümün endişe — etmişlerdir. | İtal lanmo mete doğru yuvar - ktadır | | nilmez bir millet olduğumuzu ifa dünyanın bu karışık zamanında İnönlerinde, Lozanlarda mille - tin maküs talüni yenen kahra- man İnönü başımızdadır.,, Edirte Halkevinde len - Konferans Edirne, 22 (a.a.) — Bugün saat 15 de Edirne Halkevinde | Parti Umumi idare heyeti aza- sından Maraş mebusu Hasan Reşid Tankut, evin salon ve so- kağını dolduran kesif bir dinle- yiei karşısında dünya ahvali mev Zzulu konferansını verdi. Hatip, harici tehlikenin Bal- kanlara inerek hududa yaklaşlı- | ğını bildirdikten sonra mihver devletlerinin maksat ve gayesi | hakkında izahat vermiş, misakı lli ile hudutlanmış toprakla- rımızdan bir karışına ve dünya-| 'nın neresinde olursa olsun istik- | lâlimize teveccüh edecek her te-| cavüzü milletçe karşılamağa ııa' zar bulunduğumuzu söylemiştir. Milli Şefin beşinci kurultayın açılış nutkundan aldığı cümle - lerle daha evvelden sezilmiş teh- | mahreç vereceği vüdine kapıla- rak İtalyaya yardım etmeleri hak başka tehlikeler arzetmek- garib bir şey olur. Mihvere ilti- tedir. Sırpların İngiliz tarafın -| tarı hissiyatına karşı gelindiği | takdirde Yugoslav devletini teş-| kil eden muhtelif kısımlar - bir | kere daha pekâlâ ayrıalbilecek tir. Yugoslavya kararından son | Ta uzun müddet yaşıyamaz. Her | şeyi, hattâ ruhunu dahi kaybe-| decektir. likeyi karşılamak için nasıl ted birler alındığını ve tercih edilen İngiliz ittifakını geniş bir vuzuh içinde anlatan konferansçı, İngi- liz ittifakına sadık olduğumuzu | ve sonuna kadar sadık kalaca- ğımızı tebarüz ettirmiş, çok sev diğimiz sulhu ihlâl edecek teca- vüzlere karşı gününde ve vak - tinde nasıl hazırlandığımızı bü- tün dünyaya isbat edeceğimizi söylemiştir. Dinleyicilerin taşkın tezahü - ratı içinde hatip sözünü çok kudretli kahraman fedakâi dumuza ve milli dehâ ve birl timsali ölan Milli Şefimizle ye - de etmiş ve sözleril le ile nihayet vermiş “— Gelecek varsa güreceği de vardır.,, Atlantik deniz harbi (Baş tarafı 1 Inci sayfada) Tampa üniversitesi rektörü B. James Modney talebelere hi- tap ederek şunları söylemiştir: — Vaşingtonda yaptığım te - maslardan sonra hasıl ettiğim şahsi kanaate göre iki-aya ka- dar Avrupa harbine ve Atlan- tik muharebesine filen iştirak e- deceğiz. Amerikan milleti B. Roosevel- tin attığı her adımın izi üzerin- de yürüyecektir. Bütün vatan - daşların vazifesi İngiltereye yar- dım etmek için milli müdafaanın inkişafına filen iştirak etmektir. Amerikanın Yardımı Artacak n Nevyork, 22 (a.a.) — “News- | week,, mecımasının deniz mü- William Pratt yazdığı bir makalede diyor ki: Amerikan Atlas filosunun va zifesi muharip bir kuvvet ola- rak kalmak değil, İngiltereye tam bir surette yardım etmek- tedir. Amelf tâbirle Atlâs mese- lesi deniz yolu ile İngiltereye şu cüın—[ | sevkedilen iaşe maddelerinin ve harp levazımının — İngiltereye, salimen varması demektir. İn-| gilterenin itiyacı olan bütün| vapurları yalnız ödünç olarak vermekle kalmamalı, İngiltere- rp nısıf küresinde Atlâs larından geçecek bütün refakat etmek gibi a: de kurtarmalıyız. Newyork Post gazetesi tes - limatın süratle yapılmasını te- için Amerikan harp g lerinin ticaret rların min tahdit edilebilece Kafileler gibi süratle fazla olan vapur - larla kafileler teşkili de müm üretle Atlâs d: olur. — Tica kündür. Bu çabuk geçilmi: vapur kafilelerini tahdit etr le batan vapurların ade azaltılmış olur. Teslimatın ratle yapılması seferlerin masını ve fazla malzem ni mümklün kılar ek di de art nakli- Ankara, 22 (aa.) — Türk Hava Kurumu umun:i merkcz heyeti son toplantısınrı bugün yapmış ve tetkiklerini tamam- ladıktan sonra bütçeyi tasvip etmiş, Etimesuttaki tayyare ve plânör atölyesinin fabrika ha - line getirilmesiçin, ihtiyat para dan beş yüz bin İHirasının, ihti- yaç olduğu takdirde, bu mak- Sada sarfına salâhiyet vermiş- tir. Bu toplantıda Genel Kurmay delegesi hava kurumumun me- saisini takdirle anarak kuru - mun tayyareci yetiştirmek hu- 'da da hava ordusuna çok Özünümleki calizma yünt ay- ni muvaffakiyetlerin elde edile- ceğinden emin bulunduğunu te- barüz ettirmiş ve Genel Kur - İmayın,'memnuniyet ve şükra- nını ifade eylemiştir. Umumi merkez heyeti, idare heyeti ile kurum başkanına muvaffakiyet diliyerek toplan- tısına nihayet vermiştir. Bulgarlar Almanlara ziyafet çekiyorlar Sofya, 22 (a.a.) — Başvekil B. Filof, mareşal List ve kur - may şerefine dün bir ziyafet ver miştir. Bulgar hariciye nazırı B. Popof, harbiye nazırı Daska- | lof, Alman ve İtalyan elçileri, Bulgar genel kurmay başkanı general Hacı Petrof ve birçok Bulgar sivil ve askeri-ricali zi- yafette hazır bulunmuştur. Bulgaristanda yahudi aleyhdarlığı Sofya, 22 (a.a.) — Stefani ajansından: Bir mebus birçok Yahudile- in İngiliz casuslarile birlikte çalıştıkları için Yahudilerin bun | Türklara Kurumu- | Yeri bir İtal- İmm son toplanlısı | yan mevzii teslim oldu (Baş tarafı 1 Inci sayfada) Doğu Habeşistanda, Jijiga- dan gelen ve Hargeisayı zapte- den kuvvetlerimiz ileri hareket- lerine devam ediyorlar. Bu kuv- vetlerin şimdi Berberadan ge- len kuvvetlerle temas tesis et- miş olması muhtemeldir. Jiji- ga kıtalarının Berbera kuvvet- lerinden daha seri ilerliyecek- leri kaydedilmektedir. Zira bu kuvvetler düz arazide ilerlemek tedirler. Berbera kuvvetleri ise | dağlık yollardan geçmeğe mec- burdur. 5 Londrada kaydedildiğine gö- re, Carabul yapılan ük taarru- zu müteakıb zaptedilmiştir. Kı- talarımızdan bir avuç insan keşif hareketleri yapmakta idi ve garnizona hücumlarda bu- lunduğumuz ve püskürtüldüğü- müz hakkında İtalyan radyosu| tarafından mütemadiyen yapı-| lan neşriyatın tersine olarak Carabul'u zapt için son yapılan ve muyaffakiyetle tetevvüç &- den teşebbüsten başka hiç bir teşebbüs yapılamıştır. Harrarda Ne Kadar İtalyan Kuvveti Var? Kahire, 22 (a.a. )— Ordu na- rar ve Diredua mıntakasındaki İtalyan kuvvetleri 15 bin kişi| kadardır. Carabubun Sukutu Kahire, 22 (a.a.) — Dün ge ce neşredilen hususi bir tebliğ, Libyada Carabubun, İngiliz ve Avustalya kıtaları tarafından zaptedildiğini bildirmektedir. Carabub'da bulunan 800 kişi- lik İtalyan garnizonu, teslim ol —dan sonra tdeîonhrdı.u istifa- İstanbul Defterdarlığından Muhammen bedeli Teminati —— İhale Nev'i Lira Lira tarihi Galatada Sultan Beyasıt mah. — 4000 300 24/3/1041 Mumhane sok. 7,9 sayılı mağa- zanın 4/14 hissesi. (Mübadil) 2 Üsküdar Kuzguncukta Hocı 1200 90 » Kaymak Behlül sok, E, 98, Y. 25 No, lu ev 3 Beyoğlu Kamerhatun mah, Kı- 540 18 » zılcık sok, E. 9, Y, 25 No, evin 6/20 hissesi (Mübadil). 4 Asliye hukuk mahkemesinin 150 ı1125 » bulunduğu — bina bahçesindeki büfenin bir senelik icarı, 5 Balatta Hacı İsa mah. Dörtyol — 16437 — 1238 — 8/4/1941 ağzı sok. E. 72, Y. 110 No, dük- kânın 61/600 hissesi (Mübadil) 6 . Sarıdemit mah. Keresteciler 45 8.50 » eaddesinde E. 525, Y., 117 10 M2. arsa, 7 Şehremini Uzun Yusuf mah. Su 270 2028 » Yolcu sokak 12 No, ev. B Ahiçelebi yeni Zindankapı mah. B7T5 6563 » İkinci Kantarcıoğlu sok. E, 16, Y. 3 No, lı dükkânın 2 : 4 hissesi, 9 Heybelindada eski Arka yeni 600 45 > Fatih sokak E, M, Y. 16 No, 204 M3 arsa, 10 Fener Tevkii Cafer mah, Taş- 168.76 11265 > merdiven sok, 24 No. evin nıs- fınım 1/4 hissesi, 11 Yeniköy Alipaşa mah, Bağlar 40494 30.37 10/3/1941 tari. sokak 94. No, 2 hek. 6 ar tarla, hinden itibaren bir ay Içinde. 12 Süleymaniye Mimar Sinan mah. — 250 18.76 , Dökmeciler sok, 31 No, dükkân (Mübadil). 13 Beyoğlu İnönü mah. 75 5.68 » Bayır sok, 41 No, 65 M M Beyoğlu Şehit Muhtar mah, Şa- M0 10.50 » kir sok. 15 No, 52 M2, arsa, 16 Beyoğlu Bülbül mah. Tenekeci 715 568 » ğ sok. 12, 14 No, h 119 M2. arsa- nın nisfi, 16 Üsküdar Validebağı Toptaşı cad 1040 T4 » desi 272, 274 No, fi dükkün ve hane, 1T Fatih Merkez Ef. mah. Beyler- — 260 15 » | beyi Aralık sok, E. 15, Y. 138 | No. li 11 hektar tarlar | Yukarıda yazılı gayri menküllerden | ilâ 4 sıra numarasında kayıtlı | olanlar 24/3/941 pazartesi günü S ilâ 10 numarada — yazılı olanlar| 3/4/1941 perşembe günü açık artırma ile, 11 ilâ 17 numaradakiler 10/3/941 | tarihinden itibaren bir ay içinde pazarlıkla haftanın pazartesi ve perşem- be günleri sagt on dörtte milli emlâk müdürkiğünde toplanan komüsyonda | ihale edilecektir. Mübadil £ tasti; sı ile de öden nine müracaat, Bi bilir. Faal oğun 31/3/041 nunca müh hibi A, Cemalettin Saraçoğlu Basıldığı yeri (H. Bekir Gürsoylar ve etli emvalin Bedeli Beykoz askeri satmalma | | levler,, ikinci tertip — mübadil da izahat için milli emlâk 4 üncü kale- komisyonundan aat M de Beykoz parkı karşı- konmuştur. * de 15 teminat Neşriyat Müdürü: Maclt Çetim A. Cemalettin Saraçoğlu matbamsı): bir kaç aydanberi o bölgede| | mına beyanatta bulunmağa me- | mur zatın söylediğine göre Har- | Şair Mehmet Eminin evi kısmen yandı (Baş tarafı 1 inci sayfada) ve bu esnada orada bulunam Şair Mehmet Eminle görüşerek ihtisaslarını öğrenmiştir: - Milli şair Mehmet Eminin Serencebeydeki evini kaplıyan alevler itfaiyenin bütün gayre- tine rağmen biraz olsun hızımı kaybetmedi. Binanın ahşab ol- ması ve itfaiyeye pek geç ha- ber verilmesi bu yangımı bir| âfet haline getirdi. Yolu doldu- ran hortumlardan fıskıran su- ların büyük binayı ıııpııını- na rağmen alevlerin sına mâni olunamadı. Ve ı_ yangın binanın üst katı yandık- tan sonra söndürülebildi. Şair Mehmet Eminin evi bü- yük ve muhteşem kütüphanesi- le beraber yanıyordu. İtfaiye - nin bütün fedakârlığına, sansi- parane çalışmasına rağmen.. Bir polis memuruma şairin nerede olduğunu sordum. Bera- berce biraz ilerideki bir komşu evine kadar gittik. Kendisini misafir odasında buldum. Bemi büyük bir nezaketle karşıladı. Iztırap ve elemini hissettirme - mek için ne kadar büyük bir gayret sarfettiği yorgun çeh- resinden belli idi. Her gelene kitaplarmı soruyor, 40 seneden beri özenerek vücude getirdiği kütüphanesinin heba olmasına çok üzülüyordu. O anda şairin; teessürlerini izale edecek keli- me bulmaktan âciz kaldım. Ve bana yangın hâdisesini, duyduğu ıztırapları anlatmağa başladı: “Bu sabah Devrim şiirinim parçalarını minder üzerine diz- dim. Onları tanzimle meşgul - düm, Birdenbire yangın var diye bir ses işittim. Dışarıya çıktım, baktım. Ev tutuşmuş yanıyor. olan refikama kederlenme. Baş, ta millet sağ olsun. Mala gel - sin de cana gelmesin dedim. Alevler evi sarmadan ayrıldık — ve buraya geldik. Ş — Kitaj mühim- z bildiniz mi bari Yüzünde bu acıları içinde husedıhr bir memnuniyet be- — Ancak üç tanesini..ve ilâ- ve etti. Onlar da yansaydı çok sarsılırdım dedi. Son zamanda üç eser yazdım. Ankara: Onda inkılâbımızın ideolojisi- ni ve genç inkılâp neslinin iden- 'nnüm ettim. Bunu Türk ine ithaf eylemiştim. 2 — Kurtuluş destam: Mücadeleye İştirak etmek i- çin İstanbuldan kaçarak Ana- doluya gitmiştim. Atatürk beni irşad için orduya gönderdi. Or- duya şiirler okudum. Mücadele içerisinde bulundum — ve 500 beyitlik bir kurtuluş destanı yazdım. Bunu da Türk ordusü- na ithaf ettim. $ — Devrim Bunu da Türk milletine ithaf ettim. 300 beyittir. İçinde bi- zim son devirde yaşadığımız felâketler, ıztıraplar, uyanışlar, kalkınmalar, mücadeleler, — za- ferler vardır. Bu üç eser bizim #on tarihi devrimizin destanı - hr. Ben bu eserlere milli aşk mı, milli ruhumu, milli idealimi koydum, Gençtim, ihtiyar ob dum, 72 yaşındayım. Diyebili - rim ki bunlar benim çok sevdi- Ş, yıllardanberi kalb ve ruhu mu parça parça verdiğim, Türk milletine ve bilhassa onun bü- yük ütmidinin, aşkının, emane- tinin timsali olan Türk gençli- ğine ait vasiyetlerimdir. Bu sırada kucağında — yanık ve ıslak kitaplarla içeri giren bir adam şairin teessürünü art tırdı. Onları teker teker bir ço- cuk sever gibi okşadı. 40 se - nedenberi toplamış olduğum ve üzerine titrediğim kitaplarım. Gözleri yaşardı. İçlerinden biri ni bana gösterdi ve içini çekti. — Maarif Vekâleti benden bir kitap istemişti. Bir ideal ki- tabı 89 inkılâbından sonra ye- tişmiş olan yüksek hürriyet vatan ve inkılâb şairlerinin gerlerinden 110 parça şiir ter- cüme ettim. Bunda 15 milletin milli, insani, dinamik sayhaları vardır. Bu kitabı kıvılerm ve a- diye neşredecektim. Bu müthiş ve korkunç yangına karsı ne yapılabilirdi? Milif şa- , iri fazla rahatsız etmemek için | ayrılırken kalbimde büyük - bir | acı duyuyor ve Mehmet Eminin | i hiş