14 Nisan 1941 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 1

14 Nisan 1941 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 1

14 NİSAN 1941 Süncü YU - No. 1058 GÜNLÜK SİYASI HALK GAZETESİ y- Z- İDARE Y'ERİ IMP.NGMM Telgraf: YENİ SABAH İstanbul TELEFON: 20795 Her yerde 5 Kuruş “Balkanlar ve ingiltere nin ısuımuwıı ehill bize temin ediyor. — İngil- tere Yunanistana garanti ver- miş okluğu halde Girtt Adası gibi mühim noktaların işgali için hiç bir teşebbüste bulun- | mamıştir. Yunan hükümeti de Mihver Devletlerini tahrik — et-| memek için gayet ihtiyatlı ve | dürüst bir siyaset takip eyle-| miştir. Fakat İtalyan tecavüzü üzerine — Atina hükümeti İn-| giltereden yardım isteyince, İn- | gilizler de ellerinden gelen yar- dımı esirgememişlerdir. Balkanlara Almanlarm ya- yılmasına mâni olmak için mu- hakkak ki en müessir çare ki Yugoslavya ve Yu-| da tedafül bir ittifak yapmaktan ibaretti. Bu | apılamadı? Niçin? Meselenin | bütün hakikati, ancak harp so- nunda mühtelif evrak hazine - lerindeki vesikaların neşri — ve bunların karşılıklı tetkiki ne-| ticesinde meydana çıkacaktır. Şimdi yalnız İngiltere Başve- kilini dinliyoruz. Ona göre böy- le müttehit bir cephenin teşkili için İngiltere kabil olanı yap-| mıştır. Şubat sonlarında Hari- ciye Nazırı Mr. Eden ile Gene- | ral Dill Atinaya ve Ankaraya geldikleri zaman bu mesele ile meşgül olmuşlar. — Churchül'in izahatı Balkanlarda — müdafaa | maksadiyle müttehit bir cephe-| nin teşekkül etmemesinde —en | büyük mes'uliyet Yugoslavya- ya, daha doğrusu Svetkoviç - Markoviç: kebinesine terettüp ettiğini güsteriyor. Yugoslav, | hükümeti Yunanlılarm kahra - manane hamlelerine müzaheret ve iştirak ederek — Almanların | muvasalatından evvel İtalyan- ları denize dökselerdi, vaziyeti Balkanlılar lehine çevizebilir - berdi, Fakat Yugoslavya bitaraflık siyaseti takip etmek ve AbL| manyanım hoşuna gitmiyecek şeylerden müctenip davranmak- la Alman tehlikesinden kur- tulabileceğini zannedecek kadar gafderun ve gafil davranmıştır. | Hattâ Mr. Eden Atinadan Bel- greda gidip Yugoslav — hükü-| meti ile görüşmek arzusunu iz- har ettiği halde Svetkoviç ka- binesi ve Naip Prens Paml bu- na muvafakat — cevabı ver- mekten bile korkmuşlardır. Churehill'in bu ifşaatından ev- vel de Belgradın bu korkak hattı hareketi Ankarada malüm | olmuştu. Bugün artık Svetko- | viç kabinesinin Yugoslav va-| tanına bir hiyanet kadar za-| rart vermiş olan âciz «iyasetini itham etmekte bir mahzur kak mamıştır. Sırp milleti son daki- kada büyük bir nefret ve isyan hamlesiyle Svetkoviç kabinesini devirmiş ise de maattcessüf iş işten geçmişti. Çünkü Almanlar hazırlıklarını çok ilerletmişlerdi. Almanya, — vatanperver — yeni kabir. lâzım ına — vakit bırakmadan, m ıdisinin de bütün hazırlıkları olmamasına rağmen, e geçti. Yugoslav müda- faasının bazı yerlerde âciz kal- ması yeni hükümctin icap e- den askeri tedbirleri almağa im- kân bulamamasından ileri gel- miştir. Rütün bu vekayi başta Prens Paul olmak üzere Svet- koviç ve Markoviç kabinesinin evvelâ Yugoslav vatanına ve goönre, bütün Balkanlara karşı ne müthiş bir mesuliyet altında bulunduğunu ispat ediyor. | Mr. Churehill bir Alman hü- cumuna mukavemeti Yumnanis - tana ye etm kendinde hak görmediğin lüyor. Çün- kü Yunan millet en büyük bir müstevliye kargı mücadele içinde idi. Bu vaziyette iken biz de Al manya İle boğuşmasına imkân olamazdı. “İngilterenin Yuna - nistanı Almanya ile harbe teş- | Vik etmemesinin sebebi “şu sı- | rada,, Yunanistana — yapabile- ceği yardımın mahdut — bir Fisbette kalacağı mütalcasın- kaa İNGİLİZ YUNAN 'rrı'lî.â. Bdg'ndm ıa[mhylo Alman kuvvetlerinin elde ettiği araziyi gösteren harita Bardia düştü | İngilizler muntaza- man - çekiliyorlar Habeş işi de son safhasına girdi Kahire, 13 (aa.) — Reuter gdansı bildiriyor: İyi malümat alan mahfillerde beyan olunduğuna göre, bir düş- (Bonu sayfa 5 sütun 6 da) | İngılız hava akınları Hollandadaki as- kerf ve sınat he- defler bombalandı Lendra, 13 faa.) — Hava ne- zaretinin istihbarat dairesi bu- gün yapılan keşif neticesinde ge| Çen pazartesi günü Kiel liman- na karşı hava kuwvetleri Targ-| kivden yapılmış olan taarruzum | vücüde getirdiği büyük hasarla- rın şülpheye mahal bırakmaz bir surette tesbit edilmiş olduğunu bildirmektedir. Bu dentz üssüne| (Sonu sayfa 5 sütun 4 de) Milli Küme Maçları Galatasaray 3 - 1 İstanbulsporu yendi. Fenerle Beşiktaş 1- Üi füğiç * İstanbulspor - 1 berabere kaldı Galatasaray maçından bir intiba Yazısı Dördüncü Sayfamızdadır dan neşet etmiş olduğunu, baş- vekilin ağzından öğreniyoruz. Bu namuskârane hareketinden dolayı Churehill'i tebrik ettiği- miz kadar kim tecavüz ederse etsin, hiç bir mülâhazaya kıy- met vermeden vatanı müdafaa vazifesinde tereddüt göstermi- yeceğini bildiren Yunan hükü- metinin büvüklüğüne ve kahra- manlığına karşı da hürmet vel h.ny'r nlık hislerimizi ifa İngilizler, Yunanlılarda bu Xat azim ve karari gördükten sonradır ki Yunanistana asker | göndermeğe — — başlamışlardır. Çünkü artık Bulgaristanı ipti- da sivil kıyafetinde ki ve “mütehassıslarla,, dolduran ve bir tecavüz üssü olarak ha zırlamağa başlayan Almanla rm, B lara bir darbe in- dirmek i le tereddüde ve | al kalma: Görülüyor ki — harbir kanlara gelmesin Şilere mes'ul d ltere bunu kâfi ecede askeri kır sahip değildir. Yunani: tamamen yalnız kalsa bi mil faadan geri kalmıyacağını dükten sonradır ki Balkan h kino iştirak etmeyi bir bilmiş ve Şhnali ÂAfrikadan as-| steyebilm nın her | avize karşı vatanı mik gör- l | vermiş bulunuyor. kerlerini çekerek Yunanistana | Tmiştir. Balkanlarda har- Almanya istemiştir. İngilizlerin “bugün için,, bü- yük bir orduya malik olmadık- ları bütün cihanın malümudur. Balkan vekayü İngiliz iddiaları hakkında bir tekzip vücuda ge- tirmiş değildir. İngilizler teca- vüze geçebilecek bir kuvvete ancak bir iki sene sonra sahip olacaklarını çoktan ilân etmiş- lerdi. İngiltere gimdi müdafaa herbi yapıyor ve bir taraftan hazırlanıyor. Amerika da her türlü yardımı yapmağa karar Mr. Chur- ehill bu malüm hakikati hatır- latmak ve tekrar etmek ile hiç bir zâf eseri göstermemiştir. İngilterenin geçen haziran e- yından beri gittikçe kuvvetlen - diği —herkesin gözlüne çarp- maktadır. Amerikan yardımı bu- nu hem takviye edecek, hem sür'atlendirecektir. Vaziyette İngiltere ve müttefikle: aley- hinde hiç bir değişiklik husule gelmemiştir. Bilâkis her ge- çen hafta ve ey İngiltere ve mlüttefikleri lehinde bir de Şiklik temin ediyor bütün dünyayı nihaf rıyor. ve Hüseyin Cahlâ YALÇIN zafere yaklaştı ; Yunan cephesi Alman ileri harekâtı famamile durdu Alman tayyareleri Pireyi bombaladı Atina, lZ(&n_)—Yıııınar— duları başkumandanlığının dün akşam neşredilen 170 numaralı tebliği: İki cephemin muhtelif nokta- larmda mahdut temas Bekekâtı vukua gelmiştir. Pirenin bombardımanı Atina, 13 (aa.) — Umumi €m niyet nezaretinin-düin akşam neşredilen tebliği: Sabahm ilk saatlerinde, Al - man tayyareleri, birbirini takip eden dalgalar halinde Pire mın- takasına hücum etmişlerdir. Şeh rin halkla meskün mahalleleri- ne bombalar düşmüş ve sivil halk arasında 20 kişi ölmüş, 40 kişi yaralanmıştır. Birçok ev ha sara uğramıştır. Pire civarında ve Eleusis'de muhtelif noktala- ra da bombalar atılmış, fakat hasar ve zayiatı mucip olma- mştır. Omarusi mıntakasına da bombalar atılmış; fakat hiçbir netice vermemiştir. Nea Smirni mahallesine atılan bombalar pek ufak hasarı mucip olmuş, bir kaç küçük ev yıkılmış, hava da- fi bataryalarımızın obüs parça- larından bir kişi ölmüş, üç kişi yaralanmıştır. Başka Alman tayyareleri, Pi- re mıntakasına ve diğer yerlere, paraşütle mıknatısli maynler a- tılmıştır. Bir Alman — yyaresi, hava dafi bataryaları.. ” tarafından | düşürülmüş ve alevler içinde de nize düşmüştür. (Sonu sayfa 6 sütun 3 de) VAZiYETİI Müttefikler ara- sında komuta münasebetleri YAZAN: Emekli General Kemal Koçer İngiliz - Yunan orduları ko- muta mümasebetleri, Papa- gosun başkumandanlığı de- ruhte etmesiyle - tanzim edil- ir. İki gün evvelki ya- | bunun ilk düşünülecek | bir mesele olduğuna işar | dilmişti. General Sir Hanri | Vilson Başkumandanlık em- | rine girmiştir. igoslav or- dusu başkumandanlığının da | Yuna nordusiyle daimi bir ir- | tibat tesisine çalışması zaru- ridir, | Ü — (Bonu sayfa & cütum 1 Yugoslav orduları MİLLİ £ İngiliz Büyük Elçisimi kabal etti Ankara, 13 (aa.) — Reiriclimhur İnönlü, İngitiz büyük elçisi Sir Hugheknatchbull - Hugessen'i Çan- kaya köşklerinde kabul buyurmuşlardır. Mülâkatta Harici- erekmşun-n Baraçoğlu da hazır bulunmuştur. SEF muntazaman cenuba doğru çekiliyorlar Vaku bulan muha- rebelerde Alman- lar büyük zayiat veriyorlar Berlin, 13 (aa.) taarruzları Sava nehrine müte- addit noktalardan varmışlar - dır. Motörlü kıtalar Karlovae istikametinde ilerlemişlerdir. Varazdin alınmıştır. Bir Serp tugayı — komutaniyle - birlikte | teslim olmuştur. Alman kuvvet | lerinin seri ilerleyişi karşısında düşmanın Hırvatistandaki mu- kavemeti kırılmıştır. Şimalde- ki Sırp ordusu perişan bir hale gelmiştir. Drave ile Theiss arasında Ma- | car kıtaları cenup istikametinde Yugoslav hududunu geçmişler- dir. Alman teşekkülleri Belgra- da doğru ilerlemektedir. Niş ö- nünde mütecarrız kuvvetler çok çatin muharebelerden sonra düş- manin mukavemettni kırmışlar- dir. Alman - İtalyan teşekkülleri Ohri gölünün şimalinde birleş- mişlerdir. (Sonu sayfa & sütun 2 de) Amerika Hava Kumandanı Londrada General Arnold İngiliz - Amerikan teşriki mesa- Dünkü Pasif Ko- runma denemesi Üsküdar ve Eminönü kazalarında İbüvük bir muvaffakiyetle yapıldı Dünkü tecrübelerdea bir enstantane — Yazısı 2 inci sayfamızda — 'Japon Hariciye Fikra Nazırı dönüyor Matsuoka Mosko- vada bir anlaşma imzaladı Moskova, 13 (a.a.) — Sov- yetler Birliği ile japonya ara- gında bir. bitaraflık muahede- | gi aktedildiğine dair bugün öğ-| leden sonra resint bir. tebliğ | neşredilmiştir. Tebliğde Mos- kovada Molotofla, Matsuoka a- rasında cereyan eden müzake- relerden sonra 13 nisanda Sov-| yetler Birliği İle japonya ara- sında bir bitaraflık muahedesi ile Mongolistan cümhuriyetinin arazi bütünlüğüne karşılıklı o- larak riayet edileceğini bildi - isini elzem buluyor Londra, 13 (aa.) — Dün Londraya gelen Amerika hava kuvvetleri kumandanı general Arnold, gazetecilere şu beya - natta bulunmuştur: — Kiralama ve ödünç ver- me kanununun sür'atle tatbik mevkiine — konulmasını isteyen Rooseveltin arzusu üzerine ve (Sonu sayfa 5 sütun 7 de) | ren bir beyanname imza edil- | diği bildirilmektedir. Stalin ile japonyanın Mos- kova büyük elçisi Tatekava da bu husustaki müzakerelere işti- rak etmişlerdir. | Bitarafhk muahedesinin bi- rinci maddesinde şöyle denil- mektedir: AÂkit taraflar kargılıklı sulh ve dostluk münasebetleri ida- (Senu sayfa S sütun 5 de) SABAHTAN SABAHA Atlantik harbinde Amerika r a yeenmünçüm '—'—'î?_—k e Amerikadan, Süveyşe kadar Churchili aynen di: — Her şey iyle söyle- Atlântikteki mu- Gemlilerile nakliyata başlıyor | Üi XUK A ATLT TORURMTU İNT KİK büyük Atlântik yalı vo kafile harebeyi kazanmamı dir za — bağlı Söonu sayfa 4 sütun 4 de) | Yaşa Türi " TÜRK GENGLİĞİNE AÇIK MEKTÜP Yezan : Aka Gündüz Damarlarında - cevherli — ve asil bir kan taşıyan tam şuurlu Türk gençliği! Sana, senin yük- sek huzurunda hitap ediyorum. Eğer dilim herbangi bir nokta- da bilmiyerek sürçerse ak sa: Çıma ve sönmez heyecanmmna ba- Bışla. Atatürk sana tam bir vatan, tam bir iman, ve sağlam bir re- jim emanet etti. Ben geldim, gi- diyorum. Fakat Türk Tanrısı bu gidişimi bir harp meydanın- da nasip etsin. Ancak o zaman mutlu ve kutlu bir insan oldu- Zumu anlayacağım.. Türk gençliği! Atatürkün bu üç emanetini, yalnız sana mah- gus bir şey sanma. Vazifen Şu- dur: Sen de bu mukaddes ema- netleri çocuklarına ve torun- larına daha mükemmel bir ma> hiyette emanet edeceksin.. Bu- 'nu milli parola bil ve ona göre çalış.. Beşinci kol, sekizinci bacak, yedinci kuyruk diye bir takım kanı, südü, ve mayası bozuk- lar bulunabilir. Aksini iddia e& denler kâfirdir. Bunlar senin kulağına, gözüne, kalbine, di> mağına, — vicdanma sokulmak yollarmı arayabilirler. Ve seni Vah vah diverek, pe pe diyerek, gaikai hamiyetten, barikai haki- katten görünerek çelmeğe ça- hşabilirler. san ,iyice ine mim ve ta- ine tükürmeğe bile tenezzül etmeden arkanı çe- vir. Bununla beraber notunu polise vermeği de unutma. Türk gencliğ inanacaksın 2 — İnönü'ye 4 — Mehmetciğ, Fikir, içtihat, kanaat, man- tık, şaklabanlık, şarlatanlık, ve kaltabanlık.. hepsi, hepsi sus- tu. Vaziyete İnönü, Mareşal, Mehmetcik ve öz vicdanın hâ- kimdir Biz yalnız ve yalnız istiklâli- mizin, dostlarımızın ve müttefik- Jerimizin dostu dan öte- ti su yoktur. Olamaz, ve o Atatürkün em netlerink bağ- rında ve benliğinde t. gençliği! Ben de seni tarihin Şan ve şerefine emanet - ediyo- rüm. Fbedil üne Radar