20 Nisan 1941 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

20 Nisan 1941 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

20 NSAN TP HARP VAZİYETİ VAĞI Yunan ana | ,, — fopraklarında — ezmaaaz (Baş tarafı 1 inci saytada) | nuba sürülen Yugoslav ordusu deruhte edecekti. | Belâniğı de orten bu koltuğu, Yunanlılar, anlaşıldığına göre,| yeni vaziyeti de gözde bulundu. Farak, ayırabildikleri — oldukça mülüm Kuvvetlerle beslemişler- | di. Bu sayede, Arnavutluktaki | Yunan cepllesi masun bulumu-. u. Plân, Yugoslav cenup ordusu- nun mukavemetine dayanıyor- du. Yugoslav ordusu için de ce- mupta kuvvetli bir sıklet merke- Z4 tesisi, cenupla irtibatın ida- mesi bakımından, en büyük- bir shemmiyeti haizdi. vi Bu memleketin de harbe mü- dahalesi ihtimalini derpiş eden Almanlar, ilk iş olarakı, Yugos- lav doğu sınırlarına, hususile ce- nuba taze kuvvetler kaydırdılar ve bir baskınla Yugoslav cephe- | sini deldiler, Selânik istikame-| tinde ilerliyerek Yunan ordusu- nu ikiye ayırdılar. | Bu hâdiseyi bir tebliğle ciha- na duyururken, Papagosun, her darbeyi uzun zamandanberi mu- vaffakıyetle geri atan ve üstün kuvvetlerin son taarruzunu da büyük zayiat verdirerek akame- te uğratan ordusunun yeni va- tiyete intibak etmesi zaruri | idi. | Yunan ordusu o cephede ay- larca kalmış, mevzilerine, vası- tasına ve tekniğine göre de kuv- vet vermişti. Kat'i mecburiyet- ler başgöstermedikçe ordunun çekilmesi uyamazdı. Buna rağ- men, tebliğin ıstarına âmil olan bir mecburiyetle, ordunun açılan gedikleri kapatmak üzere, çekil- mesi emri verilmiş olduğu mey- dandaydı. | Yetişgin bir ordunun ruhunda ' çekilişin de harbin icaplarından bulunduğuna — dair kanaatler kökleşmiştir. Met ve cezir, hare- ket muharebelerinin tecellileri- dir. Eraziye saplanmak, kuvvet- levi kaptırmak hatasını, sevk ve idarede gösterdiği dirayet ve ki- yasetile, tanınmış olan bir baş- buğ irtikâp edemezdi. Gelen haberler, Yunan ordu- sunun son kanadi!le de adım a- dım gerilediğini, fakat, her karış toprağı pahalıya da — ödettiğini bildirmektedirler. Bu ordüyü çekilmiyı eden bir sebep te, Hi: betle, Hareket kabiliyetindeki noksanıdır. Alman ordusu, kuv- vetini zırhtan ve makineden alı- yor. Taarruz ordusu, tam bir is Taecbür a nis- Hiklâlle, cep' -nin her hangi bir mantakasında — oynak bir ateş â yapadilirken, fa- eketin vasıtaca dun kalan kahraman ordu- ndan mahrem gibidir. Ar- navutluk cephesinde Papagos ordusu, mevzi harbinin bütün kolaylıklarından - istifadeye va- kit kazanmıştı. İhtiyaca uygun ateş plânları ile ve süngü kuvvetine de daya- | k, bütün saldırışlara cevap verebiliyordu. Fakat oynak bir muharebede, hele ateş tefevvu- ku da temin edilemeyince, mese- le biraz çapraşabilirdi. O sebep» le, müdafaa mevziine erkence çekilmek, — yerli ve işleri plânlamak zaruri idi. Şimdi İtal- yanlar tarafından takip edilerek ve daima oyalıyarak çekilen Yu- nan küvvetlerinin, esas mevzi- lerdeki ana kuvvetlerin harekâ- tını örtmek üzere, bırakılan art- cılardan ibaret bulunduklarını tahmin ediyoruz. Yunan ordusu, en yeni vazi- yeti de nazardan uzak tutamaz: Sırp topraklarında serbest ka- lan düşman kuvvetler, bütün şiddetile devam eden muharebe- lere müdahale etmek emrini al- Onun için, cepheyi ha geri çe- âanya - Proze hattım tmek İâzım gelmektedir. Alman motörlü ve zırhlı kuv- vetlerinin Kalabakaya kadar s0- kuldukları ve kanlı carpışmalar cereyan ettiği de anlaşılmakta- dır. Bu noktada Tırhala övası başlar ve Atina - Selânik demir yolunun bir kolu buraya kadar uzanmaktadır. Yunan - İngiliz ordusunun kat'i bir muharebeyi nerede ka- bul edeceklerini şimdiden kes - tirmek mümktün değildir. AL man ordusu ise, müttefikleri, bir &n önce bu muharebeye icbar etmek gayesi gütmektedir. Her halde, vaziyet az zamanda inki- şaf edecektir. Tekirdağınâa Ekmek fiyatları | 'Tekirdağ, 19 (a.a.) — Dün -| den itibaren ekmek fiyatları 12 kuru ist g Si Buyfu 5 Eu. Yugıoslavya ordusunu teslim etti ( tarafı 1 İnci sayfada) ve milletimizin yüksek manevi- yatı ve düşmana ciddi' kayıplar| kaydettiren hava kuvvetlerimi - zin kahramanlığı sayesinde, düş manın ani ve kuüvvetli hücu-, munun- ve teknik vasıtalarının faaliyetinin verdiği ilk sürpriz - lerden sonra ve şarki Sırp ara- zisinin terkini mütcakip, şarkta Kosova - Krusevac - Kraguye - veç - Belgrad hattı üzerinde ve şimalde Sava nehri boyunca mu- kavemeti tanzim etmek ve düş- manın hücumuna uzun müddet mukavemet eylemek bizim için mümkün olmuştur. General Simoviç, sözlerine şöy le devam etmiştir: Şurasını tebarüz ettirmek is- terim ki, Sirp, Hırvat ve Sloven kıtaları çok iyi çarpışmışlardır. Fakat Alman kıtalarının Zağ - rep istikametinde beklenmiyen ileri kareketi Hırvatistanda Va> ziyeti çok daha ziyade güçleş - tirmiştir. Yabancı ajanlar, Al man zirhli cüzütamlarının hima> yesi altında, Zağrebi işgal etmis * ve orada sözde müstakil bir PFavvatistan hükümeti kurmuş - lardır. Alman kıtalarının Hırvatis - LA Yunanistanda İngiliz askeri harekâtı (Baş tarafı 1 incl sayfada) Ta Avrupanın diğer aksamında muvaffakiyetlerini temin eden €n modern hücum vasıtaları ile mütehhez bir çok güzide kıtala- rını İngiliz kıtalarının parlak bir surette durdurması ve geri püskürtmeğe muvaffak olması - dir. Maamafih, memnuiyetin nis bi olduğu keyfiyeti üzerine ısrar | edilmekte ve Yunanistanda va- ziyetin vahim olduğu düşüncesi devam etmektedir. | Müttefikler için esaslı mesele, zaman kazanmak, mümkün oldu ğu kadar fazla zaman Kazanmak olarak kalmaktadır.Çünkü Hitler seferi süratle bitirmek mecburi- yetindedir. Aksi takdirde, bu se- ferin fevkalâde uzun süreceğini görecektir. Bu sebepten dolayı - dır ki şimali Yunanistanın dar vadilerinde İngiliz hava kuvvet- leri tarafından yapılan harekâ - tın efkârı umumiyenin sandı - ğından çok daha büyük kıymeti vardır. Zira, bu mıntakalarda yollar, Flamand ovalarında oldu ğu kadar kolaylıkla değiştirile - mez. Maamafih şurası da ma- lümdur ki askeri harekât bahis zuu olunca, Almanlar büyük Bundan tana girmesi, çı lim askeri | neticeler vermiştir. Bir taraftan garbi Mirvatistanda ve Slovan - yada hâlâ mukavemet etmekte olan kıtalar Yugoslav cephesi- | nin diğer aksamından tecrid e- dilmiş, diğer taraftan da sol ce-| nahta ve kıtalarımızın arkasın- | da Bosna ve Herseke giden yol mana açılmıstır. Müdafaa- mazın bu suüretle tehlikeye gir- miş olması Üzerine, Drinanın şarkında muvaffakiyetle düş - man ileri hareketini tutan ordu- larımızın mukaveristi daha zi- yade gürleşmiştir. Bundan b: ka ordularımıza üs teskil etmesi p eyliyen Adriyatik sahili is- tikametindeki münakale hatları- mız, ciddi tehdit altında kalmış- tır. Alman — mot kıtalarının Bosna'nın — şimali — şarkisinde' Bangaluka ve gimali Dalmacya istikametinde seri ileri hareketi ve ayni zamanda Şimali garbi igtikametinde Sırbistan'ı müda- faa etmekte olan ordularımızın cenahı üzerine Valjevo istikame- tinde Sabau civarında yapılan | kuvvetli tazyik, umumi karargâ- | vemeti tanzim et- ü cephenin tu- tulması için kat'i ehemmiyeti haiz olan yolların sür'atle ve lü- zumu veçhile organize edilmesi- ne müni olmuştur. Yugoslav vaparları müttefiklerin emrinde Vaşington, 19 (a.a.) — Yu-| goslavyanın Amerika elçisi B. Potiç gazetecilere yaptığı beya- natta, garp yarı kürresinde bu- lunan takriben 120:000 - tonluk | Yugoslav vapurunu “müşterek | dava,, ya tahsis etmek suretile Yugoslavyanın derhal İngiltere- ye yardımda bulunacağını - söy- lemiştir. Birleşik Amerika ile cenubi ve | merkezi Amerika Hmanlarında bulunan Yugoslav vapurlarının B. Fotiç'e tâbi olduğu bildiri- | mektedir. 'B. Fotiç şunları ilâve etmiş- ür : Yugoslavya, ordularının lüp olmasına rağmen, Mih- vene karşı mücadeleye devam edecektir. Son iki hafta, Yugos- avyanın medeniyet davasında okrasilerin müşterek müca- delesine iştirâkinin ancak — ilk gafhasını teşkil eder. Yugoslar Kralı, hükümeti ve milleti mih- rin yüklediği harbe devam edeceklerdir. Makedonya komitesi Sofya, 19 (a.a) — D.N. B Makedonyada Üsküb'de bir Ma kedonya hareket merkez komite- i tesis edilmiştir. Bu komiteye Makedonyalı Bulgarların en mü- him mümeasilleri dahil bulun - maktadır Bir bölükten ibaret Bulgar piştarları, şimdiden Üskübe mu vasalât etmiştir Bulgar ordusunun harekâtı Sofya, 19 (a.a.) — D. Resmi bir menbadan bildirili- yor Bugün Bulgar kıtaları, Alman kıtaları tarafından kurtarılmış olan Bulgar mıntakalarının ba- zılarını, balkın menfaatine ola- rak sükün ve nizamı idame için, mayının bir cok ihtimallei g1 İkoymak meeburivetinde ka - labileceği şüphesizdir. Bu hususla alâkadar olarak Londrada şu fikir de ileri sürül- mektedir: Yunanistan ve simali Afrika seferleri tamamile hag - ka başka mahiyetlerde olmak- la Beraber, Almanların harekâ- ta, Grazianinin gecen ilk kânun- dan evvel bıraktıfı verden ve- niden baslıyabilmek icin kulla - nabilecekleri kaynaltları da na- zarı itibara almak icap etmek- tedir. Filhakika, eSer Alman'ar Libyada 1400 tank ve asgarf bin tayyare getirmislerse, bu| sırf Libyayr Müusmnlinive iade için değildir. Bu sebepten dolayı Almanyanın münakalât hatları-| nın uzamasından döfan güclük -| lere ve kolaylıkla su ve benzin bulabilmek imkânsızlıfına nasıl karsı kovmağı düşündüğü so -| ruşturulabilir. | Düşürtilen Alman tayyareleri Atina, 19 (axa.) — Son üç gün içinde Yunanistan üzerinde 13 Alman tayyaresi düşürülmüştür. Dört İngiliz tayyaresi kayıptır. | Fakat bu dört tayyareden ikisi nin pilotları kurtulmuştur. Di rülen düşman tayyareleri arasın da bir “ Messerehmitt 110 ,, , üç “ Messerschmitt 109 ,, , Yünker 87 ve üç tane de “Yün- ker 88,, vardır. Messersechmitt 110 ile üç tane Messersehmitt | 109'u genç bir İngiliz tayyareci- si düşürülmüştür. Bu genç tay -| yareci daha evvel 8 Alman tay- yaresi düşürmüş ve bir © kadar da tayyareyi üslerine dönmele- rine ihtimal olmayacak derecede ağır hasara uğratmıştır. Bu se- fer de muvaffakiyet kazanan di- ğer bir İngiliz tayyarecisi Yu -| nan harbinin başından beri 26 düşman tayyaresi düşürmüştür. Mukabil Yanan hücumu — | Atina, 19 (a.a.) — Atina rad- yosunun spikeri gözlerine şöyle devam etmiştir: Yunanlılar Almanları şiddet- li bir mukabil hücumla, Kalam- bakanın şimalinde Grebena mın- takasında geri püskürtmüşler- dir. Makedonya cephesinin mer- kez bölgesi olan burada Alma a girmek mak İ andan cephe-| | rlardı. Yunan | ede Almanlar kuvvetli - bir| k yaparak, bu Yunan taar- ruzu neticesinde bir milttar ge- | riye çekilmeğe mecbur etmiş - lerdir. Cepheden gelen haberler, as- keft vaziyeti müttefikler - bakı- mından şayanı memnuniyet ola- rak göstermektedir | | — Almanlar fevkalâde ağır zayi at vermektedir. Makedonya cep- hesindeki muharebe me Alman ölü ve yaralıları i | dur. Avustralyalılar ve .| Zelandalılar, Almanları geri pits | kür n gösterdikleri patlak | meharet ve şecaatle her gün te- mayüz etmektedirler Bunlar, manlar arasına panik yaymak | tadır. Arnavutlukta İtalyan hücumla- a 1 olduğu gibi | işgal etmiştir. amsa ve | düm etmesini | dir. Kendilerine a: Atinada Kodzias yeni başvekil oldu (Baş tarafı 1 inci sayfada) nının listesini tanzime memur etti. Bu istisnal ahvülde kral bizzat meclisin içtimalarına. ri- yaset edecegi için Kodzias Baş- Vekil muavıni sıfatile vazife gö- recektir. | Kodzias bunu müteakip aşar ğıdaki beyanatta bulunmuştur: | *“— Başvekil muavini sıfatile yeni hükümet erkâzunın listesini krala takdim etmek vazifesini üzerime aldığım için ilk fızsat- | tan istifade ederek bütün Yue| nan milletini ve altı aydan beri Yunan silâhlarına şan ve şeref kazandırmış olan ve müşkül şart , lar altında da emsalsiz mücade- . leye aynı kahramanlıkla devam eden mükemmel Yunan kıtaları- nı selâmlamağı kendime bir va- Zife bilirim. Bu mücadelenin 23 teşrinievvel 1940 da olduğu gi-| | bi sonuna kadar aynı safiyet na-| s ve güzellikte devam etmesi in hükümetin namuskârane: bir surette elinden geleni yapa- cağını orduya ve millete temin ederi: Topraklarımızda kıtalarımızla yanyana mücadele eden İngiliz İmparatorluk kuvvetlerini de hararetle selâmlarım. Bu anda | ölen kahramanlarımızın hatıra- | sı önünde hepimiz eğiliyo Bunların arasında iki Başvı bulunmaktadir. — Onlara hür- metle vaadediyoruz ki uğrunda hayatlarını feda ettikleri vazife yarıda bırakılmıyacaktır. Bu Vazile cephe gerisindekilerin ol- duğu gibi bizim de aklımızdan çıkmıyacak ve hepimiz cephede gösterilen kahramanlık ve feda- kârlığa lâyık olduğumuzu isbat edeceğiz. ,, Atinanın askeri valisi Atina 19, (a.a). — General Hristo Kavrakos dün akşam radyoda neşrettiği bir beyanna- mede Atina askeri valiliğine ta- yin edildiğini bildirmiştir. Be- yanname şudur : Harbiye Nazırının emrile Ati- na askeri valiliğini deruhte et- tim, Kerkese, münhasıran işi ve gücü ile meşgul olmasını, icap eden sükünet ve inzibatı muha- faza etmesini ve bu suretle em- | niyet ve asayisin idamesine yar- tavsiye eylerim. | Halk - toplantıları kat'iyen ya- | saktır. Bu emre muhalif hare- | ket eden divanıharbe verilecek- tir. Müteveffa Korizis defaolundu Atina, 19 (a.a.) — Gazeteler, vazifesi başında ölen ikinci Yu- nan Başvekili Aleksandr Korizi- | sin hayatından bahsetmektedir ler. Korizis'in Başvekâlete geç- tiği zaman matbuat mümessi lerine yaptığı beyanat hatırla - tılmaktadır. Mumaileyh o zaman şunları söylemişti : — Bemi burada görüyorsunuz, çünkü Kral beni silâh altma da- vet etti. Çünkü bütün hayatım- | da prensibim memlekete hizmet etmekten ibarettir. ,, Koriziş vatan hizmetinde öl- | dü. Cepheden gelen in har berler Yunanlılarla — İngilizlerin her tarafta düşmanın şiddetli tazyikini durdurduklarına dair alınan haberleri teyid etmekte - ” zayiata mal olan şiddetli taarruzlarına rağ- men Almanlar şimdiye kadar | mühim bir terakki elde edeme- mişllerdir. Bugün saat 13 de Atina kili- sandr Korizisin ce- imi yapılmıstır. Mü- teveffaya iş başındaki Basvekil- leve mahsus merasim — yapılmış- tir Hırvatların | bir kararı | Zağreb, 19 (a.a.) — radyosu, Hiırvat ordusu umumi karargâhının motörlü kıtalarda hizmet etmiş olan veyahut mo - törlü sıtaları -kullanmasını bilen 21 yaşından 25 yaşına ka- dar bütün gençleri derhal Zağ - reb kışlasına müracaata davet den bir tebliğini neşreylemiş - tir. Umumi karargühın diğer bir tebi e de, jandarma Kıtaların nlar, bilhassa lolayısile fe z kalmış bi lunanlar, en yakın jandarma | rakoluna müracaata davet edil - mektedir. Bu tebliğler, yahudiler hariç diğer bütün dinlere snlik olanla»| ra hitav etmektedi | yapm Hırvat hissiya na muameleye mar harp tebliğleri (Baş tarafı 1 inci sayfadal da, keşif kollarımız düşmanı detli surette hirpalamış, Sollum- | da ise seyyar kollarımızdan bi-, risi bir duşman katlesine mu- valfakıyetle hücum ederek, ara- sında bir zırhli otomubil de bu- lunmak üzere bir mıkdar motör- lü vasıta tahrip eylemiştir. Bu bölgede diğer yerlerde, taarruzi keşıl kollarımız, düşmana, ye -| niden kayıplar kaydettirnuştir. Habeşistanda: Hsas yolduki hasar, Dessie üzerine ilerlemek- te olan kollarımızın. hareketini yeniden tehir etmektedir. Daha cenupta, bütün mıntakalarda, ileri hareketimiz — memnuniyet verici bir şekilde devam eyle- mektedir. Yeniden bir çok esir alınmıştır. İtalyan resmi: tebliği Roma, 19 (a.a.) — İtalyan or-| duları umumi Yugoslavyada Dalmaçya ara- zisi işgalinin tamamlanması için kıtalarımızın harekâta devam et-, mektedir. Arnavutluktan — gele- rek Cetine ve Cattazo'yu işgal eden seri kollarımız tarafından alınan esirler arasında erkânı -* hazbiyesile birlikte bir ordu ku- | mandanı ve daha beş general bulunmaktadır. | Yunan cephesi boyunca k—mı-1 larımız ilerlemekte ve düşmana nefes aldırmamaktadır. Tayya- relerimizin mütemadi hücumla - rına maruz kalan düşman, dağı- | nik bir halde ricat etmektedir. | Tayyarelerimiz Astakos liman tesisatını bombardıman etmişler. dir. | Şarki Akdenizde hava teşek- küllerimiz kuvvetli bir himaye altına alınmış olan bir düşman kafilesine bir kaç kere torpiller ve bombalarla taarruz etmişler- | dir. Düşman avcılarının ve tay- yare dafi bataryalarının şiddetli Mukabelesine rağmen tayyarele- rimiz bir kruvazöre bombaları- | ni isabet ettirmişler ve iki bü- yük sarnıçlı gemiyi torpilliyerek batırmışlardır. Şimali Afrikada Sollum'un şarkında keşif kolları arasında müsademeler olmuştur. Alman ve İtalyan hava birlikleri Tob- ruktaki düşman mevzilerini bom bardıman etmişlerdir. Av tayya- relerimiz bir düşman tayyaresi- ni arazimize inmek mecburiye - | tinde bırakmışlardır. | Şarki Afrikada Gambela'nın garkında bir taarruzla dağıtılan düşman kuvvetleri ağır zayiata | uğramışlardır. Yunan resmi tebliği Atina, 19 (a.a.) — Yunan or- duları baş kumandanlığının dün akşam neşrettiği 176 numaralı tebliğ : Makedonyada, düşmanın ge- rek Grevana mıntakasından ge- rek Aliakmon'un orta vadisinde ve Olimpos mıntakasında bildi- rilen bütün tazyiki muvaffakı- yetle önlenmiştir. Arnavutluk cephesinde, Arna- | vutluk topraklarındaki hareket- lerimiz sükünetle yapılmıştır. Alman resmi tebli; | Berlin, 19 (a.a.) — Alman or- duları baş kumandanlığının teb- liği : 18 Nisan saat 12 de Sirbistan harp sahnesinde muhasemat so- na ermiştir Yunanistanda hazekâtta bu- lunan kıtalar, hücuma devam et- mişler ve Pindosun ağlık minti şlerdir. Olimposun iki ta fından yapılan tazyikte, İngiliz kuvayı külliyesinin dümdarları mağlübedilmi lunmuştur. P ri, şiddetli m ve ikaçmakta bu- ebelerle lanmış ve Tasalya ovasında mühim münakala yolları ilt noktasını - teşkil eden Lazi: alınmıştır. Dağcı kıtalar, O- limpos dağının zirve: Alman harp bayrağını dikmişlerdir Fena hava şartlarına rağmen, ha kuvvetleri, Larıssa mınta: kasında ve Yanya - Narda yo- lunda düşman kollarına hücum eden muhazebe filolarınıa faal yeti ile, ordu harekâtına müzü herette bulunmuştur Yunan tayyare meydanların - da beş tayyare yakılmıstır. Halkis limanında, Tmharebe tayyarel, )0 nilâto hacmin ddit nak- | 1 tahrip etmiş ve di- purları h &-| T ğrat mıştır | *2 yolu ile İngiliz iaşesine Norveç sahilinde tahrip edilen Alman gemileri (Baş turefi 1 İnak enyfada) Hitlerin Beyannamesi Berlin, 19 (a.a). — D. N. B. bildiriyor : B. Hitler, Alman Kızılhaç Ce- Mmiyetine ikinct yardım senesi münasebetile Alman milletine hitaben bir beyanname neşret -| Mmiştir. Bu beyannamede bilhas- Ba deniliyor ki: [ “Önümüzde gok getin bir )aaı-pW | genesi vardır. Alman milletinin, hürriyeti ve istikbali için yapta- | ği bu en büyük savaşta bu sene tarihi bir ehemmiyeti haiz ola- | caktır. Tarihi kararlar verile-| cektir. Fakat evlâtlarile yemmj iftihar edecektir. Onlar bu kah- ramanlik devresinde gelecek Al- | man nesillerinin yaşamasını te- min için hayatlarını feda edi- yorlar.,, Alman gemi kafilelerine hücum Londra, 19 (a.a.) — Hava nezareti istihbarat bürosunun bildirdiğine göre sahil teşkilâtı- na mensup Blenheim le- rinin Norveç sahili açıklarında bir düşman gemi kafilesine yap- tıkları taarruz neticesinde 7000 tonilâtoluk bir iage gemisi arka- S1 alevler içinde ve 3000 tanilâ- toluk diğer bir gemi de siyah dumanlar çıkararak sür'atle ba- tar bir halde bırakılmıştır. — | Vapurlardan birine on beş metre kadar yüksekten taarruz edilmiştir. 4 ağır bomba ortası- na isabet etmiş ve şiddetli bir infilâk olmuştur. İngiliz tayya- resi uzaklaşırken bu vapur - sol tarafına yatarak sür'atle batı - yordu. 7000 tonilâtoluk — diğer bir iaşe vapuruna da - bir Blen- heim tayyaresi taarruz etmiş ve taarruzun hemen akabinde bu büyük vapurun arkasını alevler kapladığı görülmüştür. S. Rusya ve Japonya arasında Bir Japon gazete- sinin mütalaaları rlin, 19 (a-a.) — Alman ha- riciyesi, yakında Zağrebde bir Alman elçiliğinin küşadı için lâ- zam gelen hazırlıkların yapılmak ta olduğunu teyid etmiştir. Zağ- rebe gidecek olan elçi, henüz tayin edilmemiştir. Moskova, 19 (a.a.) — Ofi Pravda gazetesi, Sovyet - Ja- pon paktı karşısında — yabancı matbuat başlığı altında uzun bir makale neşretmiştir. Pravda, paktı memnuniyede karşılıyan Japon, Alman ve İtalyan mat- buatının mütalealarını tetkik et- mekte ve Ankara matbuatının da hâdiseyi ciddiyetle nazarı dikkate alarak bunun Sovyetler Birliğinin dünya harbinin geniş- lemesine mürakün olduğu kadar mâni olmak arzusunu ve sulh azmini gösterdiği müşahedesin- | de bulunduğunu kaydeylemekte- | dir. | Sovyet - Japon paktının siya> | si ehemmiyeti aşikârdır. O dere- kâzdır ki, bu pakt; yalmız n yeni mıntakalara — geniş- lemesini — isteyenlerin - tabiatile müessir hücumlar — yapılmışt Bu suretle, Bristol kamalında seyreden bir katileden takıriben 11 bin tonilâto hacminde iki lep tahrip edilmiş, bir üçünc süne urette tam isabet kaydolunmuştur. Başka bom- bardıman i İskoçya- nın şark salili açıklarında cem an 8.060 tonilâto hacıninde üç şilebi batırmış ve diğer bir v puru ağır hasara uğratmı: Bu suretle, dü: nn anavatan € daki kayıpları yekünu, 19 bin tonilütoy Afrikada, 1 rına karşı kombi ir isanda n ve İtalyan stukaları, eniş ribat ktan görülen yan gınlar vukua getirmişlerdir. - 18 Nisan gecesi de başk damlar yapılmıştır. Dün, lâto- İuk bir muavin kruvazör Sollura civar stukalar — tarafından batırılmıştır. Bu esnada, avcı tayyareleri bir Bristol - Blen- heim tayyaresi düşürmüşlerdir. Ne gündüz ne gece. Alman 8- ’1/1 frikada Al- man ileri harekâtı (Baş tarafı 1 inci sayfadağ bakiyesini teşkil eden dort itab yan lırkası, şindiye kadar İtak yan ordusunun yapamadığı bir işi başarmak istiyorlar, u kuv- vetler, Misir hududüna - kadar gelmişlerdir. ! Grazıani, Siddi - Barrani'ye kadar ilerlemişti. Fakat ardusu- nun büyük bir kısmını bundam sonra kaybetti. Sur'at bakımın- dan dikkate şayan olan Rom- mels'in ileri hareketi muvasala hatları uzadıkça tehlikeler ar zetmektedir. Geçen salı günü Si- cilya'da İrablus'a harp malze- esi nakleden kafileye karşı ya Puan taarruz, bu tehlikenin bir Misalini teşkil etmektedir. İngilterenin Akdeniz filosunun | vazifesi, Sicilya boğazından ya- pilacak Alman - İtalyan nakli - yatını gittikçe güçleştirmekten ibaret olacağı aşikârdır. Libya'da Almanların kargılaş- tığı diğer bir güçlük de Tobruk- taki İngiliz mukavemetidir. Stra. tegius'ün askeri vaziyet hakkın- daki haftalık musahabesinde te- barüz ettirdiği veçhile, Tobruk düşman ayağında bir dikendir. 'Tobruk'un Sirenaik'te Alman münakalâtı için bir tehdit teşkil ettiği o kadar bedihidir ki, düş- man burasını ele geçirmek — için büyük fedakârlıkları göze al- mıştır. Filvaki Almanlar, Tob- ruk'a yaptıkları bir baskın neti- cesinde 22 tayyare, 10 tank kay betmişler ve büyük zayiata ug- ramışlardır. Balkanlara gelince, alınan haber lere göre Alman motörlü kıtalar- ının ilerlemesine mani olmak iç in Yunanistan'da. çarpışan im - paratorluk kuvvetlerinin teşkil ettiği hat, taanruzlara mukave- met etmektedir. Yunan ordusu- nun tek başına, mücadele ettiği bu hattın garp kısmında Alman tazyilri bilhassa kuvvetle kendi- ni haissetmekte ise de, düşma - nın müthiş harp makinesi kar - şısında techizatlarının noksanlı- Şına rağmen Yunanlılar dünya tarihinin her zaman hatırlıyaca- ği bir kahramanlık ve azimle harp etmektedirler. İlk Alman esir kafilesi Bombay, 19 (aa.) — Dördü subay olmak üzere 17 kişiden mürekkep ilk Alman asiri kafile- &i orta sarktan Bombava gelmiş ve bir üsera kampına gönderil - miştir. İrak işgal ediliyor (Baş tarafı 1 İnci sayfada) niz demek ve her türlü tertiba- tı almak suretile bu İngiliz su- bayı ile işbirlği yapmak üzere distan askerlerinden iyi hatıra- lar muhafaza etmiş olan ma- halli halk imparatorluk kıtala- rına kararetli bir hüsnü kabul göstermiştir. Bu hareketin icrasında Irak makamlarının gösterdiği işbirli- Zi Londrada iyi bir intiba yarat- mış ve pek yakında iki memle- ket arasında daha normal mi nasebetlerin tecssüs edeceği midini vermiştir. Kuvvetlerin muvasalatı Londra, 19 (a.a.) — İmpara- torluk kuvvetlerinin Basraya muvasalatı ile alâkadar olarak şu cihet hatırlatılmaktadır ki İngiliz - Irak muhadesinin dör- düncü maddesi mucibince “Bir harp takdirinde veyahut yakın bir harp tehlikesi takdirinde, Irak kralı, İngiliz kralına, Irak e- arazisinde, demir yollarının, hirlerin, limanların, tayyareleri ve münakale vasıtalarının kulla- sı da dahil olmak Üüzere, e bulunan bütün kolaylıkla: ardımı gösterecektir. ,, * Öğrenildiğine göre, imparator- luk kuvvetlerinin muvasalatı, muahedenin bu maddesi muci- bince vükun gelmiştir. razisi üzerine düşman hava hü- cumları yapılmamıştır. No ve sahillerine yaklaşmak için yaptığı bir te - şebbüs es düşman 11 tayyare kaybetmiştir. Bunlar dan altısı hava muharebeleri es. nasında, üçü şima! denizinde ha fif deniz kuvvetk tarafından ve ikisi de hava deniz taryaları tarafından müştür. Bundan başk:; tayyaresi, Si yaptlan muharebe Spikfire tayyaresini düşürmüş- tür. Bu suretle cem'an 1 man tayyaresi düşürülmüş, Bi tayyare de yerde talırip edilmiş ?t.ılrrv Üç Alman tayyaresi kayıp-