16 Haziran 1941 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

16 Haziran 1941 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

16 Haziran 1041 HARP VAZİYETİ Girid müdafaa edilebilirmiydi ? (Baş tarafı 1 inci sayfada) reketlerini — sür'at ve manevra kabiliyetleriyle tam vaktinde| karşılamıya kadir motörlü, ma-| kineli ve zırhlı kuvvetler, | d) Akıp giden bir takviye ve ikmali, e) Daima tistünlüğü muhafa- za eden defi ve tard kuvveti | Giridi çevreleyen sularda İn- giliz donanması ötedenbevi hâ - kim rolünü ifa etmişti, İtlayan deniz kuvvetlerine baş kaldırtmı yor, onlara inlerinde de darbeler İndiriyor, denizlerde emaniyet, a- dalarda parlak ümitler veri - yordu. Kuvvetini, donanmanın haliyetine borçlu bulunan adanın | taarruz ordusunun — Matabana teveccühü günlerine kadar, mü-| Hafaa cihazına iyi bir düzen ver- | memiş olduğu anlaşılmaktadır. | Donanma, havasını emniyet | &ltında bulundurmak - şartiyle, ' ödevini — başarabilirdi. Girid etrafında dönen ma- cera ,bize Canningham armada- larından o sırada pusularda va- zife alan filoların hava — teh - ditleri karşısında oldukça ağır zayiâta uğradığını ,vakit vakit gelen haberler öğretmektedir. —| Kıyı müdafaaları, stratejik e- hemmiyeti haiz mıntakaların ih- tiyaca göne tahkimi istilzam eder. Giridin mühim iskeleleri gimalindedir ve taarruz doğru - dan doğruya buraları hedef teş- kiledecekti. Fakat, deniz sevki- yatı, muvaffak olamıyacağı için, beklenemezdi. Bu Suretle, bir. ihraçtan da korkulamazdı. — | Nitekim, deniz teşebbüsleri baş- ladığı verlerde felce uğratılmış | gibiydi. Ancak, yeni metod, hava ylı- dırım hareketleri, önüne geçile | miyen bir belâ gibi, her tevec- cüh ettiği bölvede sındırıcı ol- | muştur. Müdafaa tertiplerin -| deki ihmal, sayısı üçü geçme -| yen hava meydanlarında bile, ceste ceste, nihayet ufak kafi- leler halinde inen zayıf birlikleri araziye yavışmaktan alikoya -| mamıştır. Dinamik ve otomatik bir mü- dafaa mekanizması, yerleşinceye kadar, hattâ yerleşse de, büyük bir taarruz kabiliyeti göster -| mekten grapları tepeleye-| bilindi. Mütearrız, hava ateşle- | riyle iniş yerlerini kaplamış, son ra tutanan kuvvetlerinin etra - Taarruz hedefini desteklemek üzere — müdafiin — gönderdiği kuvvetler, yer yer indirmiş pa-| raşütçülerin oyalayıcı ateşleri- ni önlemek ıztırarında kalmış ve hedeflerinden uzak tutulmuş-| lardır . | Giridde mühim bir motörlü ve zırhlı kuvvetin bulunma -| dığını, ele geçirilmetlesi - de| isbat ediyor. Eski çağlara ya- raşan usulleri takip eden bir kısım yerli ve yorgun müdafan kuvvetlerinin mesaisi ise mevzif olmaktan öteye geçememiştir: Taarruz dalgaları devam etmiş ve'bütün çarptıkları yerleri sars mıştır. | Giridin, takviye edildiği hal- de, mukavemet edebileceğini bu' satırlarda ve daha o zaman ar- zetmiştim. — Vaziyet öyle inki- gaf etmiştir. ki, —ilk temastan sonra çekilmek kayguları hü- kim olmuş ve muharebeler, mü- dafi için mümkün olam kur- tarma, mahivetini almıştır. — | Müdafilerin, son itiraflara gö- re, âzim fedakârlıklara katlan- maları — zaruretleri baş göster- miştir. Yalnız İngilizlerin za- viatı 15000 dir Almanların da | 17000 zayiattan başka 450 tay- yare kavbettikleri ifşa edilmiş- tir. İngiliz donanmasına gelin- ce, bir deniz meydan muharebe-' sinden çıkmış gibi sendelemiş - tir! Girid, bu vaziyette müdafaa edilemiyecekti. Herhangi bir a- da ,yukarıdaki esasları gözde bulundurmadıkça ,istilâya mah- kümdur. Ancak, bir kuvvet kay- nağı sayılan Britanya gibi ge- niş Bsınırlı ve mühim mıntaka- ları müstahkem adalar - yıkıl - maz bir kale kudretindedirler. Girid sergüzeşti, yeni ve çok enteresan bir ders veriyor: Yal- nız donanma değil, üstün bir ha- va kuvveti de ada müdafaasın- da âmildir! | Amerikada tayyare —| tmalâtı Vaşington, 15 (a.a.) — Fede-| ral istikraz idaresi ayda beşyüz bombardıman imaline ait prog-| ramın tatbiki cümlesinden ola- rak u imâlatı yapacak fabri- | kaların tesisi için bir milyar do- | lar tediye edecektir. Bu karar haiz olduğu yeni selâhiyetlere bi- naen Federal istikraz idaresi mu rabbias azası B. Jesse Jones ta- rafından verilmiştir. a | le demiştir: — Telgraf, Telefon ve Telsiz Haberleri — SE NL TLRTEN YENI SABAT Amerika harbel bir adım daha yaklaştı (Baş tarafı 1 Incl sayfada) Berlinde yapılan — beyanat hakkında da Sumner Welles şöy — Amerikallara, tehdit te- lâkki ettikleri sözler hiç bir te-| sir yapmaz. İngiltereye kaçak eşya gö-| türen bir vapurun batırılacağı hakkındaki tehdide.dair Sum- ner Welles, Robin Moor'un harp | mıntakasından çok uzakta bü-| lunduğunu ve Amerikan ka-, nunları tarafından — menedilmiş bulunan emtiadan hiç birini hâ- mil bulunmadığı gibi Ameri- ka tarafından kaçak addedilen hiç bir hamule de taşımadığını aa aa ve ambarlarındaki malların hiç | birinin harp mıntakasındaki manlardan her kangi birine gö-| türülmekte olmadığını - söyle- miştir. Welles, yolcularla mürette -| battan dörtte üçünün ölmüş ol-| ması ihtimali bulunduğunu be-| yan ederek Amerikanın İtalya- | daki büyük elçisi Philips'den aldığı bir telgrafta Robin Mo- ordan kurtarılanların İtalyaya muvasalat ettikleri - hakkında- ki haberin kat'i surette tekzip edilmekte olduğunu ilâve etmiş- tür. Ş -mş! Amerika Nevyork, 15 (a.a.) — Robin Moor vapurunun batırılması Ü- | zerine Amerikada hâsıl olan te- | sir Lusitania vapurunun geçen | harpte - batırılması ile husule| gelen tesinr müşabih bulun - maktadır. Nevyork Taymis gazetesi bu | hususta şöyle demektedir: — | “Vapurlarımızı teslih eunek: ve donanmamızın himayesi al- tına koymak zamanı çoktan belmiştir.,, Herald — Tribune gazetesi “Korsanlık,, başlığı altında şun ları yazıyor: | “Bu vapur, bir Alman deni- | zaltısı tarafından hüviyeti “'î mamile malüm olduğu halde ba- | | tırılmıştır. Sağ kalanlardan 11 kişi günlerce suların cereyanına tâbi olarak denizde bırakılmış- | tar. 35 yolcu kaybolmuş ve bel- w ki ölmüştür. Bu beynelmilel ka- nunların asla tasvip edemiyece Zi aşikâr bir kofsanlık hareke: | tidir, Hâdise, harp mintakaları | dışında olmuştur. Almanlar de- | mişlerde yarattıkları — anarşiyi | güya bir nizam altına almak için buraları harp mmtakası ve | harp harici diye bir takım kı-| sımlara ayırmışlardır. Bu vak'a denizlerin serbestisi hakkındaki tarihi Amerikan prensipinin na- zi tahriki ile nasıl hiçe sayıldı- | ğim isbat etmektedir. Bu nok- 'tada mitli emniyetimizin en & | saslı menfatleri ile karşılaşmış oluyoruz. Milli emniyetimizi a- lâkadar eden deniz yollarının temizlenmesi için harekete geç mek artık zaruri olmuştur. Böy le bir tecavüz her nevi kanunf ve ahlâki tedbirlerin alınmasını | meşru kilmaktadır.,, | Nevyork Post gazetesi de şöyle demektedir: “Robin Moor'un — batırılması tarihimizde Larp kâbusunu bir kere daha bariz hatlarla teres- süm ettirmiştir. | Uzun deniz yolları bizi doğ- rudan doğruya harbe götürebi- lir. Denizlerin serbestisi daima Amerika tarafından 2n büyük bir ciddiyetle telâkki edilmiş - tir. Azami süratle hareket et memiz Tüzımdır. Alman deniz- altıları gittikçe ziyade yaklaşıyorlar. Korsaalık hare ketleri artık kapılarımızın di binde yapılmaktadır bik edilecek yegâne dahâ Bugün tat iyaset sert ve cesurane bir siyasettir., Nevyork Taymis “Harp mi, şekavet mi?, altında şunları yazıyor “Amerikalıların Almanlar için gazetesi başlığı ekseriyeti iksinin de ayni mahiyette şeyler olduğu kanaa- tindedir. Eğer Vaşington Av- rupa harbine girmek için meş: rTu sebep arıyorsa bu hâdisenin bövle bir sebep teşkil ettiğini | | yaz saraydan bildirildiğine göre Milli Şefin takdir | büyük eser ettiği (Baş tarafı 1 Inci sayfada) anlamak istemiyenler ve her fır satta milli an'ane demagojisini ileri sürenlerle münakaşa hiç bir vakit neticeli — olmamıştır. Eğer bütün alıştığımız — mües - seseler için Milli an'ane ve ye- ni intıbaklar için bid'at olmak mantıkı hâkim kalmakta de- vam etseydi, Ocak ve Nizamı - cedit, medrese ve mektep, - fes| ve gapka, arap ve lâtin harfi, hülâsa şark ve garp medeni - yetçiliği arasındaki teşkilât, kül tür ve şekle ait kavgalara ni- hayet vermekliğimiz ve Türk Almanlar bile dik eder. Be- B. Roosevelt, Robin Moor hâ- disesi ile bizzat meşguül olmak- tadır. Kezalik beyaz sarayın bildir- diğine göre Amerika hükümeti- nin kararı batırılan — vapurdan kurtarılanların ifadelerinin tet- kikinden sonra verilecektir. Hü- disenin vehametini ve muhte- mel neticelerini nazarı — itibare alan B. Roosevelt son dakikada yapılması muhtemel — tenkitleri kında tam ve doğru malümat sahibi olmak arzusundadır.,, Mihver alacaklarının bloke edilmesi Vaşington, 15 (a) — Ru- ter: Almanların, İtalyanların ve sairlerinin Amerika — Birleşik | Devletlerindeki ”- bütün alacak-| larını bloke eden kararname hakkında Beyaz Saraydan şu| beyanatta bulunulmuştur: Bu tedbir, filiyatta, Alman ve İtalyanların iştirük ettiği bü- tün Ymali muamelâtı hüküme - tin kontrolü altına koymakta- dir. Bu kararnameye muhalif ha- | reket edenler, ağır cezalara çar- Pılacaktır. Bu kararname ezcümle, —A- merik Birleşik Devletlerindeki mali kolaylıkların Amerika Bir- leşik devletleri milli müdafaa - sına muzir bir tarzda kullanıl- | Masının önüne geçmek, cebir ve şiddetle ve fetih yolu ile yağ- ma edilen alacakların Amerika Birleşik devletlerinde tasfiye- sine mâni olmak ve Amerika Birleşik Devletlerinde bozgun - cu faaliyetleri durdurmak — he- deflerini gütmektedir. Mihverin alacaklarının kont- rolünü kolaylaştırmak için ka- rarname, kita Avrupasının bü- tün diğer memleketlerine de kabili tatbiktir. Fakat Finlân- | diya, Portekiz, İspanya, İsveç, Sovyetler Birliği ve — İsviçreyi umumi — lisanslarla müstesna | tutmak için tedbirler — alınmış bulunmaktadır. Bu istisnaiyet, | bu altı memleket hükümetleri- nin, bu umumi lisanların ken- dileri veyahut tebaaları tarafın | dan kararname hedefleri aley -| hinde kullanılmıyacağı — vüdini ihtiva eden kâfi teminat ita et- | meleri şartiyle verilecektir. — | Nevyork limanının | maymnlanması Vaşington, 15 (a.a.) — Bah- riye nezareti tarafından Nev- | york Hmanına mayn vaz'ı hazır- lığı yapılacağı bildirilmesi üze rine bahriye nezaretinin bu işle alâkadar şubesi şu izahatı ver- mıştir | Mayn dökülecek mıntaka dört köşe bir saha teşkil etmekte ve | Sandyhook fenerinin ikci mil ka- | dar fesinde bir noktadan her istikamette bin metre ge- nişliğinde bulunmaktadır. Mayn h saha üstüvani dört kırmızı şamandıra gösterilecektir Maynlar bugünkü Pazar günü ile 30 eylâl arasında dökülecek tr vaz'edildiği zaman mı sahada de- me: Dolu maynlar nleşmiş devriyeler gezecektir. Los Angeles ve Santiago li- n anlarında da müdafaa tedbir kri alınacağı geçen hafta bu limanda işliyen vapurlara bildi- | rilmişse de bu tedbirlerin ne o- lacağı söylenilmemiştir. Bahri mahfiller, denizaltılara — karşı eğlar kurulacağını ima etmiş- lerse de bu hususta resmi beya- | natta bulunmamıgştır. | vamlı | Türkü | medeniyet âlemine mensuptuk. | musikisini sevenler vardır. Doğ devlet ve milletinin 17 inci asır sonlarında 20 inci asrın bildi - ğimiz günlerine kadar sürege- len sukut ve inhilâl seyrini dur- durmaklığımız mümkün — olur mu idi? ' Biz eskiden, başka vir yildız- da — oturmuyorduk. — Osmanlı olarak, Şark, - İslâm Bu medeniyet Araplar,İranlılar, Türkler ve diğer milletler ara- sında müşterek idi. Bizim yal- nız kendimize mahsus mülesse- selerimiz olduğu gibi, bu mil - letlerle müşterek müesseseleri- miz, yani bir Şark - İslâm bey- nelmilelimiz vardı. Hemen ya- rım asırdan fazladır terkettiği- miz Divan edebiyatı Osmanlı icadı madır? — Fasıl — müsikisi, Osmanlı Türkünün de iştirak ettiği bir medeniyetin malı de- ğil midir? Divan edebiyatında bizim hususi bir sözümüz, fasıl musikisinde husust bir sesimiz var ki, bizim olan o idi. Nasıl garp musikisinin içinde bir Al- man sesi, bir Rus sesi, bir ıtal- yan sesi varsa, şark musikisinin içinde de bir Arap sesi, bir İran- h, bir Bizanslı, Bir Osmanlı sesi olmuştur. Bu ses, öğrenme, intibak ve taklit devrinden ibda devrine eriştiğimiz vakit, garp musikisimin içinde de duyula- caktır. Şlir ve edebiyatta, yolun büyük kısmını aldık. Nasıl ar- tık, 19 uncu asır muhafazakâr- ları gibi, roman ve tiyatro mil- If değildir, demiyor da, yalnız milli roman ve tiyatro mesele- lerimiz üstünde çalışıyorsak, yüzde yüz tercümeye benzi - yen Edebiyatı Cedide'den garp- h ve milli edebiyata doğru ta- kip ettiğimiz yolu, musikide de tekrar edeceğiz. Mekteplerde Divan edebiyatı değil, garp edebiyatı — usulleri, şark musikisi değil, garp mu- sikisi usulleri, şark — tasavvufu değil, garp felsefesi öğretiyo - ruz, Musiki dahi, bizim terbiye- ye, onun tedrici, fakat sağlam yuğuruşuna emanet ettiğimiz bü yük işlerdendir. Millet Mecli - sinden ne, fes ve arap harfleri için olduğu gibi, fasıl musikisi- nin yasak olduğuna dair bir nehiy, ne de, şapka ve lâtin harf leri için olduğu gibi, garp mu- sikisi parçaları dinlemek ve söylemek mecburi olduğuna da- ir bir emir çıkmadı. Musiki bah sinde artık bir itikatlar değil, bir itiyatlar mücadelesi içinde- yiz. Bu memlekette kimse ne Divan edebiyatının dirileceği - ne, ne de şark musikisinin de- vam edeceğine inanıyor. Fasıl duklarından muayyen bir yaşa kadar onu duymuşlar, ve genç- lik hatıraları onun bir takım beste ve güftelerine bağlanmış- tır. Bu musikiyi sevmekte ol - | mak bir kusur değildir: kusur, artık şahsi kalmağa, ve şahıs - larla bitmeğe veya, iftihar ede- ceğimiz tarihi bir hatıra olma- ğa mahküm bir musikiyi, milli saymak ve milletle beraber de- vam edeceğine kanmak iddiası- na kapılarak, meselâ Türk rad- yosunu saatlerce bir masabaşı çalgısı haline getirmek istiyen- le dadır. Fasıl musikisine günde bir saat | ve belki daha fazla zaman ve- ren Türk radyosunu, milli mu- sikiye ayırdığından | dolayı itham etmek değil, bilâ- | kis yeni musiki terbiyesi saat - lerinden, şahsi zevkler için, bir saat feda etmek müsamahasın- da bulunduğu için takdir etme- lidirler. Halk — türkülerinden bahsetmemekte olduğumuzu gö Tüyorsunuz. Remy de Gourmont: “an'ane mi? fakat, her şeyin, hattâ an- anenin bir başlangıcı olduğunu düşünce sakatlı az zaman | kabul etmiyor musunuz?,,diyor, Japon tayyarelerinin Akdenizde batırılan gemiler (Baş tarafı 1 inol sayfaaa) denizaltımız Bingazi limanında bulunan silâhlı bir İtalyan ti- caret kruvazörünü torpillemiş - tir. Denizaltılarımız, Ege deni- zinde düşman işgali altında bu- lunan Midilli limanında iki yel- | kenli ile büyük bir laşe gambo- tunu - batırmışlardır. Yeni — İngiliz destroyerlori Boston, 15 (a.a.) — Forrest ve Fitch ismindeki yeni torpido muhripleri bugün denize indi - rilmiştir. Ba muhripler bir se- neden daha az bir müddet için- de inşa edilmiştir, İngiltere üzerinde düşürülen Alman - fayyareleri (Baş tarafı 1 İnci sayfada) lar az miktarda insan z&yiatına sebep olmuştur. İngiliz pilotlarının mahareti Londra, 15 (a.a.) — İngiliz hava nezareti istihbarat büro - sunun bildirdiğine göro Harp - ten ©vve! boş zamanlarında pi- lotluk telimi görmüş olan İn- giliz hava kuvvetleri yedek pi- lotları, gimdiye kadac İngiltere üzerinde 900 den fazla Alman tayyaresi düşürmüşlerdir. Bu miktar, İngilteredeki müdafaa teşkilâtı tarafından — düşürülen tayyarelerin dörtte biridir. Ge- ce avcıları, bilhassa dikkâte de- ğer muvaffakiyetler elde etmiş- lerdir. Bunlar arasında Midle- six filosu düşmanın 30 dan faz- la gece akıncısını düşürmüştür, 'Tokyo, 15 (a:a.) — Çin de-| nizlerindeki japon filosu kuman | danlığının tebliği: Donanmaya mensup tayyare- ler, Çunkinge karşı tekrar şid- | detli bir hücu myapmıştır. Mü- | him askeri hedeflere isabetler | vâki olmuş ve 10 dan fazla bü-| ür. Bir japon taarruzu | Tokyo, i5 (aa.) — Domei a-| jansının — Hankeudan- bildirdi- ğine göre, hava kuvvetlerinin müzaheretiyle hareket eden ja pon kıtaları çarşamba günü H pe eyaletinde Vanjang dağla- rındaki Çin mevzilerine hücum etmişlerdir —— ——— —— —— — Garplı Türk musikisıin an'a- | nesi de, senelerdenberi, Türk | mektebinde ve yeni Türk cemi- yetinde başlamıştır. Biz inkı - lâpçılarız. Demek ki bir taraf- tan tasfiyeciler, diğer taraftan tesisçileriz. Her tasfiyemiz, bir an'anenin ölümünü, yani bir müstehase, her tesisimiz bir an'anenin başlangıcını, yani bir hayat ve inkişaf ifade cder.; Daha biz çocukken milli an'ane- lerin başında gelen hanedancı - lik, öleli bin sene olmuş gi- bi, bir müstehase; o zaman tam | bir küfür olan cümhuriyet ve milli hâkimiyet şimdi, — doğalı ve yeşereli bin sene olmuş gibi, bir an'anedir. Türklerde milli şuur, garp terbiyesi ile başlamıştır. O za mandanberi, bizi şarklı olmak- tan uzaklaştıran her şey, Türk olmağa, milli olmağa yaklaştır. dı. Bizzat millet, ümmete karşı millet, bir garp müesse ğil midir? Kendimizi ne tefel kürde, ne edebiyatta, me sana- tın her kısmında kaybetmek de ğil, bilâkis yeniden arama bul- ma devri içindeyiz. kün yazdığı tarih me mizdedir rak-i bidrâük,, tâbirini, 19 uncu asır başlarındı pçlikla mü cadele eden bir Osmanlı vak'a- nüvisinin kitabında bulursu - nuz. Nef'i, Türk — kelimesi ile Yunan Kralının İngiliz | mak kudretini vermaktir. Suriyede Ingiliz tazyiki (Baş tarafı 1 Inci sayfada) Esir edilen zabitlerin hissiyata Kudüs, 15 (a.a.) — (B.B.C.) Askeri beyanatına gö- re, İngilizler tarafından esir alınan Vichy kuvvetlerine men- sup subay ve askerler Alman- lara düşmanlık hisleri besledik- lerine mukabil, İngilizlere karşı hiçbir garez hissetmediklerini söylemektedir. Sahil mıntaka - sındaki müttefikler kolu yavaş ilerlemektedir. Çünkü diğer kol lara yolları açmakla meşguldür. Şamda Fransız mukavemeti- nin kuvvetli olmasına Trağmen sahil mıntakasında Vichy as- azalmaktadır. ü k Harp ne safhada YA Küdüs, 15 (aa.) — Reuter: Dün bildirildiğine göre, Suri- yedeki askeri harekâtın bugün kü safhası, Sayda'dan Şama ka- dar hattı düzeltmek safhasıdır. Bundan dolayı, diğer kollar çı- kıntıları izale ederken, sahilde- ki kol bunları beklemek mak- zadile yerinde durmaktadır. Kisve'nin şarkanda Burak'ı ce- nubuşarkiye doğru çeviren ce- nah hareketi neticesinde, müt: tefik kuvvetler, Vichy kıt'ala- aBai girmişlerdir ve hâlen Adliye'ye değru ilerlemektedir. ; Kralına cevabı Baş tarafı 1 İnci sayfada) hepimiz iyi biliyorduk. Yunanis | tan müharebesinde ve Epik mü- cadelesinin Giriddeki nihai saf- hasında, majestelerinizin kıt'a- ları, kudret ve şöhretlerinin fevkine çıkmışlar ve - saltanat devrinizin tarihinde altun harf- lerle daima yazilı kalacak şe- caat ve cesaret harikaları ya Tatmışlardır. Yunan milletinin safere ka - dar mücadeleye devama kararı na, yabancı memleketlerdeki Yunan cemaatleri şimdiden ter- ceman olmuş bulunmaktadırlar Bu Yunan cemaatleri, mütte fiklerin müşterek davasına ve | Yunanistanın yeniden kurulma- sına maddi ve manevi yardım - larını vermişler ve milli müda- faa kuvvetlerinin yeniden tan. | zim ve teşkiline çalışmakta bu- lunmuşlardır.,, * küfrederek can vermişti. İlk şapkayı giyen başının üs- tünde, ilk garp felsefesi dersini | dinliyen kafasının içinde ne duy muşsa, ilk Türkçe operayı işi- ten belki his cihazından öyle bir yadırganlık geçtiğini — sezecek-| tir. Bunu mazür görmek lâzım- gelir. Hedef bu millete, garp| medeniyet Glemi içinde, eski şark medeniyet âlemi içinde ol- duğu gibi, maddi manevi v: felerini görmek ve büyük ol- | ğ 'Teknik ve usul intıbakını bi- | tiren edebiyatta çoktan “milli,- vi istiyoruz ve bulmaktayız. Teknik ve usul intibakını ge- çirmiş say yeni mimarimizden * yi artık istemeğe başladık. Hiç olmaz- sa Bsa'ant Şşehirlerimizin bazı bölgelerinde ve muayyen — bir takım binalarda (belediye evle- müsabaka “Türk ri gibi) şında esaslar nı ilâve etmek sırası gelmiştir P havalarını iyi iyi söylemelerini iz S Mimarisi a uygun olmak,, kaydı- tediğimiz san'atkârları da yarın, yaratmağa davet edeceğiz. Bi- zim bestekârlar da, Çaykovski Türk bozkırından sesler topla- diği gibi, folkloru, dağlarımızı ve sularımızı dinliyerek, bizim havamıza, renklerimize ve tabi- atımıza ısınarak, dinlendiği va- kit Türk denecek sesi bulacak- lardır. | Madame Butterfiy, bir. baş - langaç, doğru, güzel ve ciddi bir başlangıçtır. bu üç vasıl, —de- | yaresini | gerekse dü; . Resmi Harp Doi e - Tebliğleri - . AıAz 4Baş tarafı 1 Incldeğ | mitiştür. Bir büyük yangın çıkı miş ve çok büyük hasar vukujıh gelmiştir. Ayni gece Matruba ve Gazarl la tayyare meydanlarına d(J hücum edilmiştir. | Donanma tayyarderi Trab-| lusa bir hücum yapmışlardır.| İspanyol rılıtımında ve civarınsi da ve gehrin garbında binalar arasında yangınlar çıkmıştır. Düşmanın möttürlü nakliye vasıtaları Cuma günü Barce ile' Elgubba arasındaki yolda bom. balanmış ve mitralyöz ateşine tutulmuştur. On büyük kamyon tahrip - dilmiş ve birçok diğer kamyon- lar kullanılmaz hale getiril < miştir. 12/13 gecesi Rodosta Galato Üzerine bir hücum yapılmış ve' tayyare meydanlarında yangın çıkarılmıştır. Suriyede İngiliz ve Avustral- ya hava kuvvetlerine mensup tayyareler, kıt'alarımıza ve Su- riye sahilleri açıklarında kara- kol gezen İngiliz harp gemileri- 'ne müzaharette devam etmişler- dir. Halep tayyare meydanı ü- zerine muvafafkiyetli bir hava hücumü yapılmıştır. Büyük bir Alman bombardıman tayyare - sinin bir tam isabetle tahrip &- dildiği ve bir avcılar grupunun ' çok büyük hasara maruz kal -| dığı sanılmaktadır. Toz duman- ları hasarın genişliğini tarı mâ nasile tesbite mâni olmuşsa da Pilotlarımız müteaddit siddetli yangınların çıktığım görmüşler dır. Bombardıman tayvareleri- miz Hür Pransız kuvvetlerine de müzaharet etmişlerdir. A- tılan bombalar seçilen hedefler üzerine düşmüştür. Habeşistanda, merkez mınta- kasında cenubi Afrika hava kuvvetlerine mensup cüzütam- lar hâlâ İtalyanlar elinde bulu- ban Mevzileri bombardıman et- mişler ve motörlü nakliye kol- larını mitralyöz ateşine tut - muşlardır. Bütün bu harekâttan iki tay- yaremiz üslerine dönmemiştir. İtalyan Resmi Tebliği Roma, 15 (a:a.) — İtalyan or- duları umumi karargâhanın 375 numaralı tebliği: 14 Haziran gecesi tayyarele- rimiz İskenderiye deniz üssünü bombardıman etmişlerdir. Şimali Afrikada İtalyan ve Alman hava teşekküllerinin Tobruk istihkâmlarım mükerre ren bombardıman etmişler - ve büyük yansınlar çıkarmışlardır. Müstahkem mevkiin semasında Hurricane tipinde iki tayyare düşürülmüştür. Düşman Bingazi ve Sirenaikin diğer bazı mahalleri üzerine ha va akınları sapmıştır. — Alman av tayyareleri düşmanın iki tay- düş erdir. Diğer bir tayyare de hava müdafaa ha taryalarımız tarafından düşü - rülmüş ve pilotu da miştir . Ege denizinde İngiliz tayya- releri Rodas adasının üstüna bombalar atmışlardır Şarki Afrikada 10 Hasiran akşamı düşmanın Galla ve Si- dama mıntakasında kâin Baro nehri üzerinde yaptığı bir taav- ruzu geri püskürtülmüştür. Havanın fenalığı ve yolların bozukluğu gerek tarafımızdan nan tarafından ya- pilan hareketleri güçleştirmek - tedir. Gondar mıntakasında düşma- nın toncuları mahdut faaliyette bulunmuş ve topçularımız bu- na mukabele etmişlerdir Akdenizde bir İtalyan deniz- altısı Snderland tipinde bir de- niz tayyı Şimdi öğ ridin esnasında bir deniz altımız bir düşman kafilesine taarruz ederek bir muhribe iki torpil isabe tettirerek batır- mıştir. . vam etmek lâzımdır. Milli Şef, dünkü sözleriyle, işte bu “de- vam,, ın çetinliğine ve zaru- tine işaret etmiştir an'at ibdar güç, musiki ibdat belki hepsinden güçtür, Kema- lizm inkılâbının hür ve mağrur çocukları bu “çok etmek aşi şırlar bir “bir muci-, | 4 4