1 Temmuz 1941 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

1 Temmuz 1941 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

1 TEMMUZ 1941 HARP YEN BABAH VAZİYETİ ——-Son ÂAjans ve Telgraf Haberleri — (Baş tarafı 1 Inci sayfada) lar, hücumlarla taarruzu pa- halıya ödetmek, gerilerde al- makta oldukları - tertibat — için zaman kazanmayı düşünmüş- lerdir . Ele geçen bir çok şehirlerin müstahkem olduğuna dair teb- liğlerde sarahat görmekle be- raber, sukut eden kale müret- tebatının yakasını — kurtarmış olmasına göre, bu müstahkem mevkilerin, münferit ve demode olduklarını kabul etmek zaru- ridir . Bir çok yerlerde Rus cep- hesinden çıkan taarruz dalgala- rının Alman azim ve iradesine çarparak kırıldığına işaret eden tebliğ, Alman silâhının, Alman tabiye ve sevk — ve idaresinin kat'i tefevvukunu canlandırı - yor. Rus topraklarında müdafaa kuvvetlerinin cepheye doğru a- Gap geldiği va sayımız . isakların mübarezelere iştirâk ettiği iti- Ta fediliyor. Minsk'te, tank mey dan muharebelerinde çarpışan tank miktarı 4000!. Bazı mıntakalarda göğüs gö- ğüse boğuşulmuştur, fakat Rus zayiatı çok olmuştur! Bialistok doğu mıntakasında iki Rus ordusunun tamamen ihatasına muvaffak olunmuş - tur. Bu ordular, esarete mah- kümdurlar. Tebliğden dinebildiğimi: kanaat şudur: nazaran çok dun karakteristik- €) Alman muharebe metod- İi ö ÖÜLE tömüli'eda. bilir, d) Alman tayyaresi, Alman tankı her mukavemeti yene- bilir; daha şimdiden kahir bir hâkimiyet kazandırmıştır. İki tarafın hakiki kuvvetleri hakkında muharebe safhaları inkişaf ettikçe, malümat elde e- gdebileceğiz. Çok geniş bir cep- hede, yedi gün süren çetin mu- harebelerde 50 bin esir, dikkati hiç de çekemez. — Önümüzdeki günlerde — dev musaraalarına şahit — oalcağız. —Ancak Rus- lar anayurt sınırlarında bu meydan muharebelerini vermi- yeimkân bulacaklar mı? Al- man ilerleyişi, —Rus orduların- dan bir mühim kısmı buna mecbur edeceki mi? Bu muam- mayı bu anda çözmek ,beslenen ümitlere rağmen ,mümkün de- ğildir . Ruslar, durmadan kuvvetler yığmaktadırlar. Almanlar, bir çok müttefiklerinin ordularını az zamanda alabileceklerdir. A- sıl Rus asri tahkimatının geri- lerde olması muhtemeldir. Rus- lar; bir haftalık savaşlarla ha- sımlarının harb plânı üzerinde incelemeler yapmak fırsatı da bulmuşlardır. Minsk'deki mu- harebeler, — Rusların def ve tard — tedbirlerine ne raddede ehemmiyet verdiğini gösteri- yor. Alman şimal orduları, Fin- lândiyadan ilerleyecek kuvvet- kerle iş birliği yapacaktır. Rus- ların deniz kuvvetlerinin de| akıbetini düşünerek Estonyada ve Leningrad bölgesinde kat'i| muharebelere girişmesi — kat'i| Cephenin diğer kııımlırııı—, da da yeni, belki çok daha ö-: nemli teşebbüsler de beklene - bilir. Doğuda muharebelerin tali- | hini milyonların çarpı iyle gizmek imkânı vardır. İki taraf da, cihan tarihinin kaydetmedi-, ği, bu kanlı mücadeleler — için plânlar tertibi ile meşguldür. Bugüne kadar cereyan eden mübarezeler ,bir başlangıç, ha- zırlık sayılabilir. Alman tebliği, bu çok geniş mikyaslı, müstahdemlerde kaza- nılacağına kanaat eden sevk| ve idarenin bir müjdesini tamim Ka Rusların, tebliğde de zik - redildiği gibi, şimdi bulunduk- | ları sahalarda Alman ordusiyle boy ölçüşüp ölçüşemiyecekle- Tini nak için çok zaman -geçmiyeceğini sanıyorum. YAAAAAAAARAAARARARARARRA Beden Terbiyesi umum müdütlük oldu Ankara, 30 (Hususi) — Ün- vanı Umum Müdürlüğe kalbedi- len Beden — Terbiyesi Genel Direktörlüğüne General Cemil âhirin tayini tasdik edilmiş - Bir tayin “Ankara, 30 (Hususi) — Ma- liye Baş Hukuk Müşavirliğine Hukuk Müşaviri Cafer Tezel tayin edilmiştir. Boğazlar hakkında Sovyetlerin verdik- leri yeni izahat (Baş tarafı t inci sayfada) ilâmı münasebetiyle B. Hitlerin söylediği nutukta büyük çapta bir ve muhtelif çaplarda da 29 yalan vardır. Bu yalanlar Göl- bels'in fabrikasında imal edil- miştir. Sovyet halk komiserler meclisi reis muavini ve hariciye komiseri B. Molotof 22 haziran- da radyoda söylediği nutukta B. Hitlerin a- mış ve Hitlere söylediği söz - lerle hileli kâğıtlarla oyun oy- nıyan bir kumarhane ile siyaseti tefrik — edemediğini — yüzüne vurmuştur. B. Hitlerle B. R)_b- bentropun ortaya attıkları bü - tün iftiraları yalanlamak müm- kün değildir. Maamafih bu yalanlar havayı ifsat ettiği için bu hurafeleri arasıra cerhet - mek umumi sıhhat bakımindan iyi olacaktır. Size bu yalanlar - dan üç misal getireceğim: 1— B. Hitler beyanatında, Sovyet pilotlarının Alman top- raklarını benimsediğini göster- mek için Alman hududuna te- cavüz ettiklerini söylemiştir. Fakat hâdisenin hakiki ma- hiyeti tamamiyle başkadır. 1 Kânunuseani 1941 den ayni se- nenin 21 Haziranına kadar Al- man tayyareleri 324 defa Sov- yet devlet hudutlarına tecavüz etmişlerdir. Halbuki ayni müddet zarfın- da Sovyet tayyareleri geçici a- rızaları yüzünden ancak sekiz defa Alman hududu — üzerinde | uçmuşlardır. Alman tayyarele - rinin bu — tecavüzleri üzerine Kânunusanide verilen notadan sonra mart 1941 de bir diğer nota vermek icap etmiş, fakat bu tecavüzler tekerrür ettiği ci- hetle 21 nisan 1941 de Alman yanın Moskovadaki büyük elçi- sine yeniden bir nota verilmek lüzumu hasıl olmuştur. Bu son notada 27 martla 18 nisan arasında Alman pilotları- nın 80 defa Sovyet hududunu tecavüz ettikleri kaydedilmiştir. Almanyanın Moskovadaki bü- yük elçisine Sovvyet harici komiserliği tarafından tevdi edi- len 21 haziran tarihli notada 19 nisanla 19 haziran arasında Al- man tayyarelerinin 180 defa Sovyet hududunu tecavüz etmiş olmalarından şikâyet edilmiştir. | Bir çok defalar Alman tayyare- leri Sovvyet toprakları üzerin- de 100 ilâ 150 kilometre derin- liğine kadar ilerlemişlerdir. Ta- bil bu, pilotun yolunu şaşırma- sı veya bir arızayı izahtan zi- yade bu uçuşların keşif mak- sadiyle yapıldıklarını — gösteri. Görülüyor ki B. Hitler haki- kati tahrif etmiştir. 2 — B. Ribbentropun 22 ha- ziranda verdiği notada — mart 1941 de Sovyetler tarafından Türkiyeye verilen garantinin Al- manyaya karşı hasmane bir ha- reket olduğunu bildirmiştir . Bu deklârasyonun metni neşre - dilmiştir. Bu deklârasyon acaba ne için Almanlara karsı has - mane bir hareket teşkil etmek- tedir? B. Ribbentropun beyanatın - da ne kadar az aklıselim ve ne kadar çok hile olduğunu anla - mak güç değildir. Sovyetler Bir- liği, Türkiye tecavüze maruz kaldığı takdinde Sovyetler bir- liğinin bitaraf kalacağını bildir- miştir. Şimdi Almanyanın Sov- yetler Birliğine harp ilân etme- si üzerine bir çok memleketler ve hu meyanda Türkiye, İran ve Efganistan bitaraflıklarını ilân etmişlerdir. | Amerika bitaraftır. Bu izaha- ta nazaran bitaraflığını ilân e- den memleketlerin hepsi Al- manyaya karşı hasmane bir va- ziyet almış demektir. | 8 — Üçüncü nokta Boğazlar meselesidir. B. Hitlerin musiki- | ye ne derece vukufu olduğunu bilmiyorum. Fakat B. Hitler bu meseleden bahsederken son de- rece tiz bir ses çıkarmıştır. B. Hitler, B. Molotof Berlini ziya - ret ettiği sırada Boğazların Sovyetler — Birliğine verilmesi hakkında kendisi ile anlaşıldığı - nı söylemiştir. Sovyet hüküme- | ti bu beyanatın hakikate hiçbir suretle uygun olmadığını beyan etmiş bulunmaktadır. B. Hitlerin Boğazlar hakkın- daki beyanatı, Sovyet siyaseti- nin esas prensiplerini anlama -| yan ve aldanmağa müsait kim- seler için uydurulmuş iftiralar- | dan biridir. Göbbelsin pis mut- fağında hazırlamış olduğu ifti- | raları “Göbbels ne kadar nur ilâhı Apollon'a benzerse onlar da hakikate ancak o kadar ben-| zemektedir. Bu alçakça iftiradan maksa,tL Meclisin | dünkü toplantısı (Baş tarafı 1 Inci sayfada) ödemmesine ait lâyihayı ikinci müzakerelerini yaparak kabul| eylemiştir. İkinci müzakeresi yapılmış o lan kanunla arasında bulunan çiftçi mallarının koruması hak- kıdaki kanun için verilmiş olan yerlende nisap temin edilmediği cihetler bu kanun için gelecek | toplantıda bir defa daha reye müracaat edilecektir. Meclis bundan sonra ceza ve tevkif evleri umum müdürlü- ğüne vazife ve teşkilât kanu - nuna bazı maddeler ilâvesine | ait lâyihayı müstaceliyet ka- rariyle müzakere ve tasvip ey- lemiş ve devlet memurları ay- lıklarının tevhid ve teadülüne mütedair kanuna bağlı bir nu- maralı cetvelde bir değişiklik yapılması hakkındaki lâyihanın birinci müzakeresini yıpmışur.î Meclis çarşamba günü topla- nacaktır. — A — Bir lâviha Ankara, 30 (Hususef) — Ha- riçten satın alınan buharlı ve motörlü gemilerle memlekette yapılan mümasilleri için getiri- lecek eşyanın gümrük resmin- den istisnası- lâyihası meclis ruznamesine alınmıştır. ömee seam aa AA Türkiyeyi Sovyetler liğine karşı tahrik etmek ve Türk mil- letinin hissiyatında nâhoş bir tesir yapmak ve her ne baha- sına olursa olsun Almanyaya ta- raftar kazanmaktır. Nutku müteakip B. Lobovski yabancı gazeteciler tarafından sorulan Dbazı — suallere cevap vermiştir. Yabancı gazetecilerden biri gunu sormuştur: — Almanyanın harbe hazır- landığını bütün dünyaca ma- lüm iken Tass Ajansı ne için | Almanyanın Sovyetler Birliği- le aralarında mevcut pakta ri- ayet etmekte olduğu hakkında son zamanlarda bir tebliğ neş - retmiştir; 4 B.Lozövski şu cevabi Vermiş- tir: — Son hâdiseler Sovyet hü- kümetinin takip ettiği siyaseti. aydınlatmaktadır. Sovyetler Bir ligi iki memleket arasındaki pak tı korumak ve tahakkuk ettir-. mek için elinden geleni yapmış- tır. Tass'ın tehliği Almanyayı pakta riayet edip etmediğini söylemeğe mecbur etmek için neşredilmiştir. Tass tarafından verilen bu tebliğin ne Alman- yada ne de Almanyaya tâbi o- lan memleketlerde neşredilmedi- ği malümdur. Sovyet hüküme- tinin bu haşeketi — Almanyanın hakiki vaziyetinin öğrenilmesi- ne yardım etmiştir. Alman hü- kümeti hainane hareketleriyle hukuku düveli kendi arzularına göre istismar ederek hazırlıkla- rını yaptıktan sonra ani — bir surette hücum etmek için ade- mi tecavüz paktları yapıldığı- | nı isbat etmiştir. Yabancı gazetecilerin, askerf harekât hakkında daha ziyade malümat verilmesini rica etme- leri üzerine B. Lozovski demiş- tir ki; | — Almanyanın dünyayı harp haberlerine boğduğunu söylü - yorsunuz. Fakat siz de çok iyi biliyorsunuz ki bu haberler baş tan başa yalandır. Bize gelince biz haber icat etmek istemiyo - ruz. Ancak doğruluğu tevsik e- dilen haberleri veriyoruz. Haber lerimiz bu sebeple bazan geciki- yor. Bundan sonra gazeteciler, Al- manyanın Sovyetler Birliği nez dindeki büyük elçiliğ memurla- riyle, Sovyetler Birliğinin Al- manyadaki büyük elçilik me- murlarının ne olacaklarını sor- muşlardır: * Kendilerine şu cevap verilmiş- ir: — Büyük elçilik memurları- nın mübadelesi için müzakereler cereyan etmektedir.Alman huku kunu Moskovada himaye etme- ği üzerine alan Bulgar elçiliği ile Sovyet — menfaatlerini Al- manyada temsil eden İsveç el- çiliği bu mesele ile meşguldür- ler. Sovyet istihbarat bürosu ta-| rafından askeri harekât hakkın da neşredilecek tebliğlerin ga- zetecilerle — dağıtılması — ve müstakbel mesai tarzı hakkın- da fikir teatisi yapıldıktan son- ra toplantıya nihavet verilmiş- tir, Lemberg ı Almanların elinde (Baş tarafı 1 Inci aayfada) düşman tank cüzütamlarının ve motörlü piyadesinin büyük bir kısmı imha edilmiştir. Hava kuvvetlerimiz, düşman hava kuvvetlerine karşı muvaffaki - yetli hava muharebeleri vermiş, yarma hareketi yanmış olan düşmanın tank cüzütamlarını ve matörlü piyadesini durma- dan bombardıman etmiş ve şid- detli darbelerle, bilhassa Lutsk istikametinde kıtalarımıza mü- zaherette bulunmuştur. Bugün bu ikinci emperyalist harp içinde kolay zaferlere alış mış olan Hitler ve generalleri, yedi günlük harpte, 2000 den fazla Sovyet tankı, 600 top iğtinam ettiklerini veya imha eylediklerini, 40 binden fazla Kızılordu askeri esir ettiklerini ev ayni müddet içinde ceman 150 tayyare kaybeylediklerini, radyo ile bildirmişlerdir. Ken - dilerinin tank, top ve esir ka- yıpları hakkında Almanlar, Sov yet hududunda 170 fırkadan zi- yade tahşidat yapmışlardır. Bu fırkaların asgari üçte biri tank fırkaları ve motörlü fırkalardır. Sovyet kıtalarının hudutlara ge tirilmemiş olmasından istifade. ederek Almanlar, harp ilân et- meden hırsızlar gibi, hudut mu- hafaza kıtalarımızın pistar cü- zütamları, çarpışmalara, ancak hrbin birinci günün başlangıcın da ve ikinci gününde iştirak imkânı nizam? kıtalarımız ise düşmanla temasa, ancak har - bin üçüncü ve bazı mahallerde dördüncü günü geçebilmişleri- dir. İşte sırf bunun - icindir ki Almanlar, — Brest - Litovsk'u, Brest'i, Vilno'yu ve Kaunas'ı işgale muvaffak olmuşlardır. Almanlar, kendilerine hedef o- larak bir kaç gün içinde kıtala- rımızın yayılmasına mâni olma- yı ve yıldırım gibi bir darbe ile bir hafta sonunda Kiev ve Smo- lenskiyi işgal etmeği ele almış- lardır. Fakat, harekâtın seyrin- den de görüldüğü gibi Alman -| lar hedeflerine varmağa muvat | fak olmamışlardır. Kıtalarımız yayılabilmiş ve bu yıldırım darbesi akamete uğramıştır. 7 veya 8 günlük şiddetli çar - pışmalar neticesinde, Almanlar asgari 2500 tank, takriben 7500 , tayyare kaybetmişler ve 30000 den fazla esir vermislerdir. Ayni müddet zarfında bizim kayıplarımız şudur: 850 tay - yare, 2900 kadar tank, 15.000 kadar kayıp ve esir asker. Alman radyosunun tafrafuruş haberlerine karşı haklı olarak ileri sürebileceğimiz cephe üze- rinde vaziyetin hakikf tablosu budur. Harbin ilk sekiz gününün bilânçosu, aşağıdaki neticelerin istihracını -mümkün kılmakta - dir; Alman kumandanlığının tah- min ettiği bir yıldırım zaferi akamete uğramıştır. Alman cep helerinin iş birliği akamete uğ- ramışttr. Alman ordusunun ta- arrüz hızi sarsılmıştır. Sovyet kıtaları ise, gecikmiş yayılmala rına rağmen bitab düşüren acı darbeler indirerek Sovyet top- raklarını müdafaaya devam ey- lemektedir. Almanlar Lembergi aldılar Berlin, 30 (a.a.) — Alman orduları baş kumandanlığının fevkalâde tebliği: Lemberg, bugün Alman kıta- ları baş kumandanlığının — fev- kalâde tehliği: Lemberg, bugün Alman kıta- ları tarafından zaptedilmiştir. Alman harp bayrağı, bu sabah saat 4/20 den heri kalenin üze- rinde dalgalanmaktadır. Misk de düşmüş Nevyork, 30 (a.a.) — Collum- bia Broadcasting'in verdiği bir habere göre, Alman radyosu, Minskin Almanlar tarafından zaptedildiğini bildirmiştir . | Rus askerleri iyi harp ediyorlar Berlin, 30 (a.a.) — Bu sabah- tanberi 90 milyon Alman asabi bir sabırsızlıkla evlerinde, kah- | velerde, kiliselerde, pisinlerde | sökaklarda radyolarının ve rlerin başında Alman za-| ferlerini bildirecek hususi teb -| liğleri beklemektedir. Halkın he yeçanı son haddini bulmuştur. | lk muvaffakiyetlerin bildiril S mesi her tarafta sevinç nida - ları ve vatanperverane şarkı -| larla karşılanmıştır. Halk so - kaklarda biribirile kucaklaşı yor ve kumandanlarla askerle - rin kıymeti hakkında luu'urel[il mütalealar yürütüyordu. Alman milletinin zaferden kat'iyen e- İngiliz tayyareleri gündüzün Almanya Üzerinde uçtular Londra, 30 (a.a.) — İngiliz hava kuvvetleri Almanyanın şi- mali garbisinde havanın bulut- lu olmasında istifade ederek bugün gündüzün Bremen dok- larına ve Oldınbergin cenup eş- ya garına taarruz etmişlerdir. Bremen dün gece de taarruza uğryan hedefler arasındadır. Resmi Harp Tebliğleri (Baş tarafı 1 İncl sayfa4>* Sahilde jieban şehri işgal e- dilmiştir. İngiltereye karşı deniz har- binde 29 haziran tebliğinde bil- dirilen düşman gemi kafileleri- ne yeniden hücum eden deniz- altıları ceman — 25400 tonilâto . hacminde başka beş vapur da ha batırmışlardır. Bunlar arasında bir tanesi bir muavin kruvazördür. Denizaltılarının bu hareke- tinin neticesi bu suretle 96.000 tanilâtoya çıkmıştır. Savaş tayyareleri gece Dre- hot Yermut önünde bir kafile | içinde seyreden ceman 23.000 . tonilâto hacminde üç ticaret gemisi batırmışlardır. Batan bu gemiler arasında büyük bir nakliye gemisi de var- dır. Gece Lemberg nehri üze - rindeki liman tesisatına da hava | hücumları tevcih edilmiştir. — -30 haziran gecesi şimali yangın ve infilâk bombaları atıl mıştır. Şehir halkı “arasında birkaç ölü ve yaralı vardır. Bir çok bina hasara uğramıştır. İngiliz hava hücumlramma karşı müda- | faada gece avcıları ve hava da- fi bataryaları çok muvaffakı - yet kazanmıştır. 13 İngiliz sa- vaş tayyaresi düşürülmüştür. Rus resmi tebliği Moskova, 30 (a.a.) — Bugün Öğle üzeri neşredilen Sovyet tebliği: Gece kıtalar Murmhnsk, Minsk, Lutsk bölgelerinde şdi - detli surette muharebeye de - vam etmişlerdir. Cephenin di - ğer bölgelerinde sık gece keşif hareketleri vukua glmiştir. Kı- talar temmü tmiş v topçu düel- losu olmuştur. Bugün düşman Karini berzahında devlet hu - dudumuzu geçmeye teşebbüs etmiş ve bir çok defa geçmiştir. Fakat her defasında kıtalarımı zın ateşi ve mukabil fücumları düşmana ağır zayiat verdirerek düşmanı ilk mevziine tardet - miştir. Alman piyade taburları Üç defa Kıtaalrımızın bulunduğu mevzie hücum etmiş ve muha- rebe meydanında 300 ölü bırak- mıştır. Düşman devlet hududu- nun ötesine çekilmistir. Ayni gün Viborg bölgesinde düşman bir karaya ihraç teşebbüsün - de bulunmuştur. Kıtalarımızın kat'i hareketi ile düşmanın ih- raç müfrezesi sahilde imha e - dilmiştir. Dünkü muharebelerde hava kuvvetlerimiz 53 düşman tay - yaresi düşürmüştür. Bizim ka- yıplarımız 21 tayyaredir. 15 Al- man tankı tahrip edilmiştir. Ge| ce avcı tayyareleri mükemmel çalışmıştır. Mi olduğunu kaydetmek İ zımdır. Bununla beraber bu seri neticeler beklenmiyordu. Voelksicher Beobachter ga - zetesi, Rus askerinin kıymeti hakkında dikkate şayan malü - mat vermektedir. Bu malümata | nazaran Rus askerinin, öbür| harpte olduğu gibi, müdafaada mükemmel bir asker olduğu an| laşılmaktadır. Müstahkem mev kilerdeki garnizonlar sebat ve liyakatle dövmüşlerdir. Sovyet askeri müdafaa tertibatı inşa- sında büyük bir meharet gös- termektedir. Bundan başka Rus askerleri disipline riayet et- mektedirler. Maamafih dahili harp esnasında itiyat edindikle- ri bazı sakim usullerden kur - tulamamışlardır. Rus tayyare - cileri açtır ve tecrübesizdirler. Rusların teçhizatı noksan olup bilhassa ayakkabı fikdanı his - sedilmektedir. Fransa, Rusya ile münasebatını kesti Vichy, 30 (a.a.) — Resmi bir kaynaktan bildirildiğine göre, Fransız hükümeti, Sovyetler bir. Hği ile diplomatik münasebet - lerini kesmiştir. Yakın tarihten hoş bir fıkra (Baş tarafı 3 Üncü sayfada) — İşallah —gönderdin Mu- zaffer? — Hayır paşam ,enine koy- dum olmadı ,boyuna koydum ol- den yürüyemiyor. Zatı devleti- niz kısrağı buraya lütfen gön- deriniz!.) — Hay senden Allah razı olsun. Bunu neye önceden söy- lemedin.. Yaz, Muzaffer, kısra- ği göndersinler!. — Fakat efendim, bu sefer de sarayı hümayun aygırlarına di- şarıdan kısrak gönderiliyor di- ye mabeyni hümayuna..... — Yaz, Muzaffer, gönderme- — O zaman da Rıdvan paşa — Yaz, Muzaffer, gönder - sinler.. Alt tarafının ne olduğunu bilmiyorum . FIKRA ğ Tasfiye Harbi (Baş tarafı 1 Incl sayfada) ler ise varlıklarını d:î reji ini kurtarmak için kadar harp sonunda kuvvetli kalmak fikrile sulhten ayrılmı- yordu. İngiltere komünizmden kork- maz. Milli karakteri müsait de ğildir. Bundan dolayı Moskova- ya yardım ediyor ki mazizmi daha çabuk yıksın. Amerika komünizmden korkar, çünkü her gün artan bir tehdid altındadır Bununla beraber Sovyetlere yar dım edecektir. Nasıl yardım e- decek? Bildiğimiz tarzda mı? Orası bizi alâkalandırmaz. Al- manya tek başma büyük bir dünya davasını üstüne aldı. Bu davanın aksi de İngilterenin üstündedir. Sovyetler sulh için- de harbin sonunu beklerken har- bin en müthiş kasırgasına uğra- di. Beş dev çarpışıyor. Dördü malüm: İngiltere, Amerıtkı, AL manya, Sovyetler.. Fakat beşin. cisi hepsinden azılı, hepsinden kuvvetlidir: Amerika harp sa- nayicileri. Devler yekdiğerin ideolojisi - ni kökünden tasfiye etmeğe uğ- raşırken harp — sanayicilerine tarihin en kazançlı fırsatı doğ- du, yakasını bırakırlar mı? Yal- nız harp sanayii - değil, © ana kaynaktır, ondan harp ticareti de doğar, hem çeşit, çeşit.- İşte bu sanayi ve devi harbin paçasını yakala: mıştır, sulh istiyenler bu pen - çeden kurtulmağa baksınlar. Bu manzara ve bu manzara- nın psikolojisi karşısında kan dökmekte olan üç büyük mille- te karşı ayni derecede sevgi ve hürmet beslememek kabil olmu or, Z Mermicinin, k:ğı;cgnun ka- zanması için beş milyon insan kan döküyor. Ölenlerin önünde kalbimin bütün hürme - tile eğiliyorum. ——— .—— Posta muvasalast Ankara, 30 (Hususi) — Şim- dilik Avrupa postalarının Bul - gar hududundan posta idaresi- nin vesaitile getirilmesi karar - * laştırmıştır. Eski Polonya Devlet Reisi Vefat Etti (Baş tarafı 1 incl sayfada) mek şartile, samimi dostu oldu- ğu reis (Vilson) un merkezi Avrupa siyasetinde müşaviri memleketi için denize bir mah- reç temin eden Paderevski ol- muştu. 1919 da Polonyaya av- det ettiği zaman başvekâlet ve hariciye nezaretine tayin edil - miş sonraları da tamamen siya- setten çekilerek hayatını san'a- tına hasreylemiştir. — K 1939 da Polonya hücuma uğ- radığı zaman ihtiyarlığına rağ- men memleketi için büyük bir faaliyet göstermiştir: Londradaki Polonya milli ko- mitesine riyaset etmiş ve bir kaç ay sonra sıhhi mecburiyet dolayısile Amerikaya gitmişti. Polis Kolejine talebe kaydı başladı Polis kollejinde yakında ka yıtlar açılacaktır. Bu sene mek tebe 24 talebe alınacaktır.