11 Ağustos 1941 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 1

11 Ağustos 1941 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 1

îîstakbel sulh için K Çt © —Hasılı ne taraftan düşü- nülse bir takım mahzurlar İgöze çarpıyor. Halbuki ha- gatın beklemeğe tahammü- Tü yoktur. Bir dakika hulül edecektir ki iyi kötü bir şey yapmak İlâzım gelecektir. Ve beklemeğe, fazla düşün- | meğe imkân kalmıyacaktır. z e Hüseyin Cahid YALÇIN m ngiltere Başvekili müte- veffa Chemberlain, Çe- koslovakya — Cümhurrelsi Beneş'e Almanyanın 28 eylül- de Çekoslovakyayı işgal edece- ğini telgrafla bildirmiş ve o ge- ce radyoda verdiği bir nutukta şöyle demişti. “Ne müthiş, garip ve inanıl- maz bir şeydir ki uzak bir mem- Yekette haklarında hiç bir vuku- fumuz olmiyan insanlar ara- gsında bir münazaa çıkmış diye bizler siper kazmağa ve zehirli | maskeleri takmağa mec - bur olabileceğiz!.,, Bu satırlar 1914 - 1918 har- bi neticesinde tesis edilmiş o-| lan beynelmilel nizam ve millet- | ler Cemiyetinin temeline — son mühlik darbeyi indirmiş sayıla- bilirdi. Çünkü Milletler Cemi- yetinin tekmil esası mütearrız bir devlete karşı müşterek su- rette müdafaadan ve zecri ted- birler ittihazından ibaretti. Sulh | müahedenameleri aktolunduğu | zaman bunun kabil olabileceği- | ne ihtimal verilmişti. Fakat kısa bir tecrübe her memlekette “sokaktaki insan- ların, yüzünü — görmedikleri hemen hemen ismini işitmedik - leri memleketlerde bilmedikle- | ri sebeplerden dolayı çıkmış bir kavgayı bastırmak ve nıü-! taarrız olduğu ilân edilen bir devleti tedip etmek için harbe atılmak istemediklerini isbat | etmiştir. Fransanın mağlübiye- | tinin en birinci sebebi bu har- bi istememek ve harpten çekin- idür. Bugün müstakbel sulhu dü- şünenler ve müstakbel harple-| önüne geçmek isteyenler | işte böyle bir hakikat karşı- sında bulunuyorlar. Ve ne ya- pacaklarını - tayinde tereddüd- lere düşüyorlar. Bir kısım mütefekkirler var | ki harbin tamamen kalkması-'l nı, silâhların bırakılmasını dev-| letler arasında çıkacak ihtilâf- 11 Ağustos 1941 :| Pazartesi | 4 üncü Yıl - No. 1175 ab EMAN-RUS HARBİ | Berlin bildiriyor: | Sovyet tayyare & zaylatı artıyor uu ŞA Bütün cephelerde- ki Sovyet- tayyare zayiatı on beş bini buldu Berlin, 10 (a.a.) Alman tebliği şark cephesinde hare- (Sonu sayfa 3 sütun 5 de) ların adalet mahkemesine veril- HARP VAZiYETİi ——— —— —— Rusyaya yardım meselesi ŞARLAA L AL dS A Sovyet tayyarelerinin Berline hücümları ——— Almanlar itiraf ediyorlar Hücum neticesin- de Berlinde bü yük yangınlar çıktı Moskova, 10 (a.a.) — Ofi: Tayyarelerimiz 8-9 Ağüs- tos gecesi münhasıran istik- şafda bulunmak maksadile yeniden Almanya üzerinde Uçmuşlardır. Berlin mıntaka- sına yangın ve infilâk bom -» baları atılmıştır. Askeri he- defler ve demir yolu merkez- (Sonu sayfa 3 sütun 4 de) mesini ve beynelmilel bir zabıtta -Pus ordusuna yardım mecburidir. Bu kuvveti teşkil edilmesini isti- yorlar. Bunlar hayalperestlik- le ve realiteleri gözden uza tutmakla itham olunuyor. Böy- le bir müstakbel dünya nizamı tesisini arzu etmemek hemen | homen imkânsızdır. Fakat şim- | diki harp bitince beşeriyetin bu inkişaf merhalesine muhak-| kak surette erişeceğini iddia et-| mek çok zordur. Çünkü devlet | adamları 1914 - 18 harbinde | kanıldıkları ümidlerde o kadar acı hayal sukutlarına u lardır. ki şimdi tekrar haya lâta dalmamak için kendi kendi leriri zorlamaktadırlar, 1815 de Viyanada Avrupanın müste - bit otokrat hükümdarları ara - sında aktedilen mukaddes itti- fakın (Vilson) ve (Klemanso) sisteminden — ziyade dünyada sulhu temin edebildiğini ha- tırlatanlar işte bu ruhi hâlete terciinan oluyorlar, İlk zwnanlarda İngiliz devlet adanıları küçük büyük bütün devletler arasında — müsavata her ınilletin hürriyet ve istiklâl hakkına dair sıksık kat'i te- minat verdikleri halde şimdi bu prensiplerden ayrılmamak- la beraber beynelmilel münase- betlerde tatlı birer hülya adde- dilebilecek ümitler peşinde koş- manın mahzurlarını göz önün- de tuttuklarını ve bur n ictinap etmek istediklerini an- | latır bir ifade tarzı takip etme- ğe başlamışlardır. Filhakika sulh — meselesiyle karşılaşmak zamanı yaklaştık- | ça ifa edilmesi lâzım vazifenin zorluğu bütün azametiyle önünde camlanıyor. Bir tebid otokrat başbaşa dünyaya zorla bir ni ettirebilirler — ve müddetçe onu idameye muvaf - fak olurlar, Fakat hür millet-| zarüreti karşılamak için Amerikan ve| İngiliz zimamdarlarının müzakereleri günün en mühim meselesidir. YAZAN : Emekli General Kemal Koçer Rusyaya yardım, büyük te de bahis mevzuu olmi Rus ordusu bir çok şeylere müftekirdi. Fakat, bu yardımın akıp gitmesi için işlek ve emin | ) lerin devlet adamları tarafından mütarrıza karşı müşterek mü- dafaa esası üzerine bir sulh dü- zeni tesis edilince aradan bir batın geçtikten sonra cek insanları mı Uzakşarkta yahut herhangi bir müstemleke uğrunda bir harbe taraftar ya- pabilmek âdeta imkânsız görü- lüyor. Sulhu muhafaza edebil - mek için dajima harbe hazır| olmalı ve harbin kendi hudut- rımı: sirayet etmesi ihtimal aricinde göründüğü ahvalde bile belki de sempati duymadı-| ğimız milletler lehinde hayatı -| mızı tehlikeye atmak fedakür- liğını - göstermelidir, Bu kabil olmayınca eskisi gi- bi kuvvetler müvazenesine det etmek mecburiyetiyle kar- şılaşırız. Kuvvetler müvaze inin ifade ettiği mânayı, daimi endişeleri ve silâhlanma yarış- larını pekâlâ biliyoruz. Her 'y kabildir. Fakat bu harpten sonra kuvvetler müvazenesine avdet etmek ihtimali yok gibi- | dür. 'Şu halde ne yapılacak? BıJ kaç büyük devlet hak ve adale- tin muhafazası uğrunda ittifak Sovyetler tarafından esir edilen Alman askerlerine Ssu ve yiyecek tevzi olunuyur. MAN -RUS e IA L HARBİ — Cenupta Alman tazyiki artıyor 8i Tayyare düşü- rüldü, bir düşman torpitobotu batırıldı Londra, 10 (a.a.) — Bir Al- man kaynağından alınan haber- lere göre şark cephesinde Şim- diye kadar 500.000 Alman öl- müştür. Yaralılarla harp esirel- rinin miktarı bildirilmemekte - dir. Sovyet Tebliği Moskova, 10 (a.a.) — Sovyet istihbarat bürosu tarafından dün akşam neşredilen tebliğ: 9 Ağustosta, kıtalarımız, Kexholm, Smolensk, Korosten ve Biyala Çerkof istikametle - rinde düşmana karşı şiddetli harp etmişlerdir. Diğer istikametlerinde ve | cephenin sair kısımlarında ke- şif mahiyetinde muharebeler ol- Muştur. 9 Ağustosta, hava kuvvetle - rimizin muharebe meydanlarına düşman zarhlı cüzütamlarına ve piyadesine karşı faaliyette bu- Tunmuş düşman tayyare mey- danlarına hücum etmiştir. 8 ÂA- ğustosta 14 Alman tayyaresi tahrip edilmiştir. 12 tayyare kaybettik. irildiği gibi 7 A- bir yol yok gibi idi. Bununla | man tayyaresi beraber, o günkü vaziyet, çok | Yyerin nan tayyaresinin daha müsaitti. düşürüldüğü tetkikat neticesin- İngilterenin en elverişli yar- (Sonu sayfa 2 sütun 2 'de) ederek ni ”| beynelmilel mukavemet kabul etmez bir zabıta kuvveti- icude getirecekler, bu a- de anlaşılmıştır. Baltık filomuza mensup harp gemilerimiz bir düşman - torpi- tobotunu batırmışlar - diğer iki torpitobotunu da hasara uğrat- Sonu sayfa 3 sütun 3 de)) Moskova bildiriyor İran entrikalara kanmıyacak İran gazeteleri ç İranda bulunan Almanlar hakkın- daki propaganda- ya cevap veriyor İran bütün tetbirleri alacak Tahran, 10 (a.a.) — D.NB.: Tahranda çıkan en büyük İran pazetesi Ettelâat, İrana dair kasten çıkarılan şayialara kar- ŞI vaziyet almakta ve — şöyle yazmaktadır: İran efkârı umumiyesini kız- Sırmak ksadiyle çıkarılan bütün bu şayialar tekzip edil- mek zahmetine değmemekle beraber İranın noktai nazarını tasrih etmek lâzımdır. İranda — halihazırda güya büyük miktarda Turist bulun duğunu — söyleyen, vâkıaları bilerek tahrif etmektedir. Zira İranda ikamet eden bütün ec- nebilerin muavven bir iş sahibi olduğu bilinmektedir. Diğer taraftan, gümrük ida- resi ve hudud muhafızları, her türlü kaçakçılığa, — memlekete tek bir tabanca olsun kaçak si- Jâh ithal edilmesine mâni olmak için hududu sıkı bir nezaret al tında bulunduruyorlar. Bina- enalevh iddia edildiği gibi ec- nebilerin İran dahilinde silâh ve üniforma tevzi etmekte bu- lunmaları aklın kabul edemiye- ceği bir şeydir. Memleketlerinin diğer mil - letler tarafından karanlık bir harp sahnesi haline sokulma - sına riza gösterecek İranlıla - riın bulunması mümkün değil- dir. Bugünkü İranı tanıyanlar, İranın artık bu gibi entrikalara (Sonu sayfa 3 sütun 5 de) Ingilizler Avrupaya askermi çıkaracaklar Bir Amerikan ga- zetesi bu haberi ifşa ediyor Diğer bir kanaate göre ikinci cephe Avrupa haricinde kurulacakmış Nevyork, 10 (a.a.) — Busi- nes Wcek adındaki mevkut ri- salede çıkan bir makalede de- nilivor ki: İngilterenin Kıtayı istilâ hu- susunda plânlar - hazırladığının son âlemeti , İngiliz. hüküme - tinin istihsalâtı müdüriyeti bü- rosuna müracaat ederek tank imalâtının bombardıman tay - yaresi imalâtına tercih edilme- sini talep etmesinde münde - miçtir. Kahire, 10 (a.a.) — Rusya Sonu sayfa 3 sütun 3 de)) meli bir tedbir olabilir mi? Bir kere siyaset adamlarının hak ve _SPO R adalet uğrunda tamamen ob- / ammmmmn jektif bir görüşle dünya ihti- lâflarını - halledebilmeleri akla | — * S Tş r mı? Böyle bir ittifak| başlangıçta büyük bir hüsnü- niyetle yapılsa bile biraz sonra dünyayı tahakküm — şekline tereddi edebilir. Böyle bir it- tifak büvüklü, küçüklü diğer devletleri az çok birleşmeğe ve yine bir kuvvet müv: enesi reyan tevlit edebilir. Hasılı ne t an se bir takım Mmahzurlar — göze| çarpıyor. Halbuki hayatın bek- lemeğe tahammülü yoktur. Bir dakika hulül edecektir. ki iyi kötü bir şey yapmak lâzım gelecektir. Ve beklemeğe, faz- la düşünmeğe imkân kalmıya - caktır. Biz öyle zannediyoruz ki bu- h- birine uymıyacak- lunacak hal sureti minlerin hiç tır . Hüseyin Cahid YALÇIN şimdiki t a- ramağa sevketmek gibi bir ce- düşünül - Dün — Veltefe bul yüzme birincilikleri yapılmı 2 inci ve 4 üncü sayfalarımızda AAT MA di Çayırında at yarışları ve Modeda - İstan- ştr. Bu husustaki yazılarımızı | okuyunuz, Vazifesinden Afmı edildi? Moskova radyosu bir tahşit kampına sevk edildiğini bildiriyor General Milehde tevkif olunmuş Mareşal Goering ile muavini general Milch'in askeri vazife- larak şayi olan baberlerin Al- man başkumandanlığının — hu- susi tebliğlerinde, ne birinin ne lerde zikredilmemekte olmasi- le teeyyüt etmiş bulunduğunu Moskova radyosu - bildiriyor. Goeringin ne olduğu hakkın- da hiçbir malümat yoktur. Fa- | kat Berlin civarında bir ta Japonya Siyama taaruz ederse “Neticesi çok vahim olacaktır..,, A'vustralya hariciye Nazırı dün sert bir beyanatta bulundu Sidney, 10 (a.a.) — Avust- ralya hariciye mazırı Steward aşağıdaki beyanatta bulunmuş- tur: (Sonu sayfa 3 sütun 4 de) ve hava İİFIKRA Yakut - Domates Hicap, Yazan!: Aka Gündüz Ank S ada şükür her şey var: si emniyet, dahili sükün, milli iman, az çok para, hatırı sayılır iş, yiyecek, içecek, seb- ze, meyva, okul, hastahane, doktor, raporlu francala.. Dedim her şey, her şey var. Yenişehirin büyük bulva- rında net ak, büyük gar meydanında n zinoları bile var. Yalnız bir şey Kırmızı domates Neden yok? Belki yü: , belki hiç sebebi yok. F kikat vardır ki şu- da domates yok! bulacak — ga- Eğer bir gün Sandal Bedes- teninden kırk dokuz kıratlık yakut gibi bir kaç domates gö- Türseniz bu, bilmem hangi mad rabazın lütfundanmış! Nuruosmaniye, No. 84 İstânbul Telgraf: YENİ SABAH İstanbül LHer yerde 5 Kuruş Göringin Berlinde ) | diğerinin isimlerinin bu tebliğ-| etmiş İDARE YERİ TELEFON: 20795 lareşal Göring Londra, 10 (a.a.) — Reuer:| haşşüt kampına sevkedildiği de söyleniyor. General Mileh'in de Gestapo tarafından tevkif | lerinden affedildiklerine dair D»î edildiği bildiriliyor. Yahudi menşeli olmasına rağ4 men, Goerine'in sayesinde en yüksek askeri mertebeyi ihraz olan #general — Milch; Himmler ile Goebbelsin şiddetli menfuru idi. Berlinde - general Milch'in tevkifini müteakip Himmlerin emriyle Gestapo ta- rafından * idam edildiği şayi ları dolaşmaktadır. Londraya gelen haberlere göre Yunanis- tanda isyan başlamış a— Sırp çetelerile Alman askerleri arasında mun: tazam muharebeler Londra, 10 (aa.) — Haber alındığına göre, Yunanistanda ahali müstevliye karşı gittikçe isyankâr bir vaziyet almakta - (Sonu sayfa 3 sütun 5 de) Türk hava yolları postaları Devlet Havayolları yolcu tayyarelerinden biri ( Bu enteresan tetkik yazısını bugün ikinci sahifemizde okuyunuz.) Haftanın on sekiz, kırk do- kuz günü yakut - bulabilirsiniz, fakat domates? Hayır! Sonra pırlantanın, yakutun, zümrüdün aşağı yukari piyasa- sı malümdur. Domatesin aslâ! Çünkü o madrabaz mı, düzen- baz mı her kimse onun emrine tâbimiş. Domatesin kilosu kırka! Dedi mi, yakutun - kıratını otuz paraya alabilirsiniz, doma- tes kırktan bir santim aşağı düşmez! Gerçi bu yaz günü böyle şey- ler bir şehirliyi epeyce eğlendi- rebilir. Amm: biraz da tohumluk hi sakız kabağı da böyle olsa, ille domates, ille domates! Akıl gir ermiyen bir şey. İnsan bu domatescinin kim olduğunu bilse, yakalasa, kar- şısına geçip bazı ve bazı şe) söylese.. Emin olunuz ki yüzü kıpkırmızı olmayacaktır. Sura- tını hicabından domates gibi kızartmamak - için. Ne hazin! Utanma arlanma rengini bile domates rengine benzemesin diye esirgeyecektir. Bir domates için de bundan fazla konuşulmaz.