14 Nisan 1948 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 3

14 Nisan 1948 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 3

14 NİSAN 1 e—0 — — Roosevelt'in dört hürriyeti Madam Roosevelt ve Churehill'in nutukları Londra 13 (AP) — Ro- osevelt Anıtı dün mera- simle açılmış ve bu mü- nasebetle akşama Pilg- rims' Society'de bir ziya- fet verilmiştir. Anıtın esasını t den heykelin öttüsi bağlayan gümüş ipi Kral VI'ncı George - Mrs. Roo- sevelt'e vermiş, mütevef- fa Cumhurbaşkanının eşi, ipi çekerek, Öörtüyü aç- maleğır. Bundan sonra ;evvelâ Kral, heykelin kaidesine bir çelenk koymuştur. Çe- lenkte sadece - «Franklin Delano Roosevelt» yazı- yordu.. Kraldan sonra Mrs. Roosevelt ve diğer ze vat çelenklerini koymuş- lardır. Anıtın dikilmesine öna- yak olan Pilgrims' Socie- imli İngiliz - Ameri- mis ve ün üçüncü yıldönümü olan dün Roo- Seyelt tekrar anılmıştır. Ziyafette evvelâ Mr: Roosevelt söz almiş ve Roosevelt'in — fikirlerini bilha: dört — hürriyet umdesini anlatmıştır. Mrs. Roosevelt'ten son ra kürsüye Churchill ge- lerek Roosevelt hakkında ki en ateşli nutuklarından birini söylemiş ve bu a- rada şöyle demiştir: «Roosevelt, Yeni, Dün- ya'nın âkibetini Eski Dün bir inkilâp yapmıştır. Ve bu inkilâp bundan sonra levam ededi ae «Roosevelt, zaferi gör: mek zevkine erişmeden dü. Fakat, bu vakitsiz lümü omun, evvelce müş- terek tehlikeler - karşısın- da birleşmiş olan Mütte- fiklerin sonradan — arala- rında ihtilâfa düştükleri- ni görmek gibi veni bir ıstırabı çekmesine mâni oldu. «Fakat — unutmayalım ki. bugün karşılaştığımız teblikeler Roosevelt'in karsı koyduğu ve yendiği kadar — büyük Yolumuz belki üz ağır, ve- kararlar mü- ! ;, receğimiz himdir. Fakat hiçbir za- man tahammül edemiye- Zimiz kadar değild ; n mücadelelerde İneiliz Camiası daima A- merikanın yanında — yiğit e cesur bir dost olarak er alacaktır.» A J ÇanKayŞek Cumhurbaşkanlığını istememekte ısrar ediyor DŞ L Nanking 13 (AE) — İki gün Gdenberi müzakere halinde bulu nan Mıli Meclis yarın Çin'in İlk teşri Cumhurbaşkanını seç | meye ve 24 Nisanda dağılmaya | karar vermiştir. İ Başkanlığa seçilmesi muhak kak addedilen Mareşal Çankay- şek, Merlisten dife bir şatsi- yeti seçmesini taleb etmiş ve böylece âsi komünistlere bir mukaddes cihad açmakta ser- best olabileceğini beyan etmiş- tir. Mareşal Çankayşek 1927 yı- lındanberi Çine önderlik etmek tedir. e ea Süriyenin kurtuluş günü Za Şam 13 (AP) — Suriye, 17 'Nisan cumartesi günü Fransız- Jarın memleketi tahliye etmele yinin 3 üncü yıldönümünü tes'- id edecektir. Haherleşme Hürriyeti Konferansı dağılıyor Heyetimizin, gerek komisyon çalışmaların- da, gerekse koridor temaslarında büyük bir faaliyet sarfettiği görülüyor Cenevre 13 (A.A.) — Anado- lu Ajansının uzel muhabiri bil diriyor: Basın ve haberleşme serbes- isi konferansında — çalışmaları | bir an evvel bitirmek için bü- yük bir gayret sarfedimekte-| dir. Muhtelif komisyonlar - faali- yetlerine bütün gün ve bazan geceleri de devam etmektedir- ler. Üç haftadanberi toplantı ha linde bulunan konferansda, ça- lışmalara iştirak eden gazetec ve siyaset adamlarınıı birbirle iyle olan temasları şimdi mü: bet neticelere doğru gitmiekte dir. 'Türk mürahhas heyetinin, U ve yakın bütün murahhas heyetleri ile yakından temas | halinde olduğu göze çarpmakta ve gerek komisyon - çalışmı fa; gösterdiği müşahede e dilmektedir. Konferans başkanı Romullo, | Türk heyeti şerefine çarşamba | günü bir ziyafet verecektir. — | Heyetimiz de cuma günü kon | ferans başkanı ikinci başka yı ve komisyon reisleri şer' bir ziyafet vermeyi kararlaştır mıslardır. TASHİH VE TEKZİB HAKKI Cenevre 13 (A.A.) — Anado- Tu Ajansının özel muhabiri bil- diriyor: İ Haberleşme ve basın hürri-| yeti konferansının bir numara- h komisyonu dünkü tartışmala- yı sırasında, milletlerarası tas- ine | hih ve tekzip Hakkmm-tamnı ması hakkında Fransız delegas Stalinin beyan Fin heyeti Moskovada iken şereflerine verilen ziyafette Stalinin söylediği nutuk ancak dün açıklandı Londra 13 (B. B. C) — Fin - Rus anlaşmasının imzalanma- | sı münasebetile geçen hafta Moskovada Fin delegasyonu şe refine verilen ziyafette Stalin tarafından irad edilen nutkun metni, bugün Moskova radyo | ve gazetelerinde yayınlanmış- tır. Stalin, nutkunda, Fin - Rus anlaşmasını, iki tarafa da ayni' ögl hakları sağlıyan bir muahede diye vasıflandırmış ve iki mem ieket arasında 150 senedenberi devam eden itimatsızlığa son verdiğini söylemiştir. Londra 13 (AP) — Mosko- va radyosunun bildirdiğine gö re, Fin heyeti şerefine dün ge-| ce verilen bir ziyafette Stalin Fin:- Rus anlaşmısı «müsavi esaslar dahilinde yapıldığını söylemiş ve şöyle demiştir: — | «Birbirimizle'iki kere çarpış- ff |Gün e B. B. C. nin İngiliz partilerile yaptığı anlaşma 4 Londra: — B. B, C, Başlıca İn giliz partileri ile mukavelesini tec did etmiştir, Mukavele gereğince B, B. C, bu partiler tarafından yapıla cak konuşmaları yayınlamakta de vam edecek ve bu sene içinde bu kabil 12 neşriyatta bulunacaktır, Hükümet sözcüleri 6, muhafa- kâr parti sözcüleri 5, Liberaller de 1 demeçte bulunacaklardır, (A.A,) Berlindeki tercüman kadınlara iş kalmadı Berlin: — Rusça için Ingiliz ler tarafından kullanılmakta olan bütün kadın tercümanlar artık kendilerinin hizmetine ihti yaç kalmamış olduğundan Berlini terk etmektedirler. Bu kadınlardan bazıları İngilte reye dönecekler, bir kısmı da İngi- liz bölgesinde başka görevlerde çalışacaklardır. Bu kadınların Rustur, ekserisi (AA.) v beyaz muh>cirlerin taşınmasına 11 yonu tarafından ileri sürülen tasarıyı incelemiştir. İleri sürülen itirazlara ceva- ben Fransız delegesi, Rusya da hil olduğu halde Batı Avrupa memleketlerinin yaptıkları det meçlerin birbirini tutmadığını söylemiştir : Söz alan Amerikan deleğesi, Rusların bir taraftan yayınla - nan yanlış haberlere itiraz eder ken bir taraftan tashih ve tek- zip hakkının tanınmasını - red- dettiklerine işaret etmiş ve bu- nun Fransız teklifini baltala- maktan başka bir şey olmadığı- ni ilâve etmiştir. Bnndan sonra söz alan Türk delegesi Nadir Nadi, Fransız tasarısının bir boşluğu doldur- duğunu söylemiş ve milletlera-- rası camia bu sayede milletler arasında daha sıkı bir tesanü- dür. tahakkuku için yeni bir fırsat bulacaktır demiştir. adir Nadi, tashih ve tekzip hakkının basın için elzem oldu ğunu belirtmiş ve «Fransız ta- sarısını kabul etmekle küçük olmakla beraber - ileriye doğru bir adım daha atmış oluyoruz, bu itibarla Türk delegasyonu bu tasarıyı sunduğu için Fran- sız delegasyonunu tebrik eder ve komisyonda müzakere edile- cek olan bu tasarıyı destekle - meyi vaad eder» demiştir. Nadir Nadi, bununla beraber, gazeteleri müşkül bir duruma sokmamak için tashih ve tek - zip hakkının tahdit edilmesi lâ zımgeldiğini ileri sürmüş ve A- merikan tadil teklifine istina- den, şu teklifte bulunmuştur: 'Tashih ve tekzip hiç bir za- mun-asıl metinde mevcud keli- me sayısını aşmamalıdır. mamıza sebeb olan — karşılıklı süphe havasından kurtulmamızı ve aramızda yeni bir devre, kar şılıklı güven devresi açılmasını arzu etmekteyim. Bu anlaşma- nın güven ve dostluk sahasın- da ilk adım olması lâzımdır.» Fransa, İngilterden ünç buğday istedi BĞi Londra 13 (AP) — Taşe Ba—w kanı John Strachey'in bugün bıldirdigine göre, Fransa bu yıl basadından iade edilinek Üüzç- re, İngiliz stoklarından bir mik tar bugday verilmesini talep et miştir. Büyük Britanya ödünç isteni len miktarın bir kısmını, tak- riben 34.000 ton temunine mu- vafakat etmiştır. Londrada elmas satışı »x Londra: — Önümüzdeki çar- milyon 500 bin sterlinden fazla o lan elmaslar satışa çıkarılacaktır, Talep arzın dört beş misli-fazla olduğundan fiyatlarda bir indirme yapılması bahis değildir, Londra da bulunan Amerikan hükümet mümessilleri - sanayide - kullanıl- mak Üzere tutarı beş milyon ster- linden fazla elmas mübayaa et. mek üzere pazarlıklara girişmişler dir, Bu elmaslar Londra piyasasına geldikleri zaman kısım kisım Ame rikan hükümetine teslim edilecek lerdir, (AA,) Avusturalyaya göç » Kanberra: — Avustralya mu haceret Bakanı bu sene İngiltere den Avustralyaya yapılan muha. ceretin geçen senekinden 25 kerre fazla olduğunu bildirmiştir. Bakan, Avustralya hükümetinin, ge mi tahsis ettiğini sene sonunda bu Yunan Kralı Patrasda ENIİ SABAH İlk temas.. (Başmakaleden devam) de ettiği münayı anlar da bakan- lıktan istifa eder mi dersiniz? Bu neticeyi hiç ummayız. Çünkü he- nüz bu Demokratik âdetler mem- leketimize girememiştir. Sandaly sinden bir bakanı söküp atmak i- gin böyle ufak, tefek — hezimetler hiç bir mâna ifade etmez. Atıf İ- nan bile acı ve çirkin ithamlara maruz kaldığı halde kabineden gekildi mi idi? Onu fırlatıp atabil- mek için yurdun duyduğu istikra- hin çok açık olarak tecelli etmesi dâzım geldi idi. Bütün memleket şimdi ekmek sıkıntısı çekerken, şe- hirlerde halka arpa tevzi edilir ve köylere şuradan — buradan, mısır yollanırken bu vaziyetin hudusu- ne sebeb olanların başında gelen Atıf İnan ve arkadaşları en ufak hareket ve teessür gösteriyor- lar mi saadesi vererek onların azim ka- zançlar sağlamalarını temin etmek fakat bilâhare bu memleket halkı- nea ekmeksiz kalıp ıztırap çekme- sine göz yummak kolayca affı ka- bil kusur ve hatâlar mıdır? Atıf İnan İsviçre seyahatinden dön- müş, Mecliste yerinl almıştır. Fa- kat bize öyle geliyor ki bu mille- tin gazabı ve efkâri umumiyenin heyecanı ezgeç Atıf İnan ve arka daşlarının yakalarına yapışacaktı: Esasen Yedi Eylül kararlaı memleketi dehşetli zarar ve ıztıra- ba soktukları yetmiyen bu zevat 1 ekmeksiz bırakmışlar beslenmeğe mahküm * Tahsin Coşkanın, bir ileri kara- kol müsademesinde, daha ilk ham lede bir hezimete uğraması ve İti- madsızlıkla — karşılaşması ” kabine reisini düşündürmek lâzımdır. An- laşılıyor ki Hasan Sakaya bu gibi bakanlar birer kuvvet kaynağı de- ğildir. Esasen kabinenin umumi durumu da yeni gelişmelerin ay- dınlığı altında incelenmeğe değer. Memleketin içinde bocaladığı bu ekmek ve gıda sıkıntısının âmille- ri her ne kadar Receb Peker ve A, 'tıf İnanla onların etrafında toplan mış olanlarsa da Peker kabinesin- de yer almış bulunan bakanların da bu neticeden, az veya çok, s0- rumlu bulundukları kabul olunabi- lir. Mes'uliyet hissini, ne balasına olursa olsun, yurdda yerleştirmek istiyorsak bu kadar azim bir ve- Bal alttında bulunanlara artık Halk Partisi de müsamaha etmemeli, dostlük ve partizanlık — gayesi milletin elemi ve iztırabı karsısın- da susturulmalıdır. Vakıâ Atıf İnanın ve Pekerin mes'ul olmaları ve lâyık oldukları cezalara çarptırılmaları, - hiç bir Türkün kursağına bir gram daha fazla buğday unundan ekmek sok daha ihtiyatlı ve endişeli davran- mıya sevkeder ki bu netice de a- zımsanacak bir sonuç sayılamaz. 'A, Cemaleddin Saraçoğlu Atina 13 (A.A.) — Yunan Kralı Paul, Adrias mubribi ile dün akşam Patras'a gelmistir.. ÇETECİLERİN FAALİYETİ Atina 13 (A.A.) — Yunan çetetileri, Selşnikten Atinaya | giden başlıca yolun tamirinde | çalışan Amerikan gruplarına yeniden hücum etmişlerdir. Küçük bir çeteci grupu, Lari- ça'nın on mil kadar kuzeyinde bir Amerikan kampına zorla gi rerek birçok yeni makineleri tahrip etmişlerdir. B.B.C. nin Balkanlardaki mu habiri çetecilerin, yolun inşaa- KarSıı k; teşebbüs eden koca! 6 ay evvel nikâhlan buhranı yüzünden evlenememiş.., Ankara: 13 (Hususi) — Bundan bir kaç gün önce Mustafa adında bir gşahsın altı ay evvel nikâhlan- dığı, fakat gehirdeki mesken buh- ranı yüzünden bir türlü ev bulamı yarak evlenmediği karısı Melâ- hati kaçırmıya teşebbüs ettiğini ——— —————. — 3 yaşındaki bir çocuk babasını öldürdü —— Ankara 13 (Hususi) — An- karanın Nenek köyünde feci bir hâdise olmuş ve 3 yaşındaki bir çocuk çifteyle babasını vur muştur. Haber aldığımıza — gö- re, hâdise göyle olmuştur. Halil Akman isminde birisi, karısının o gün çamaşır yıka-- yacağını söylemesi üzerine 3 yaşındaki oğlu Niyaziyi de be- raberine alarak - tarlaya çalış- maya gitmiş ve bu arada kar gaları vurmak üzere getirditi çiftesini de Niyazinin yanına yere bırakmış Çocuk çifteyle oynarken çif- te birden ateş almış ve çıkan saçmalar biraz ötede çalışmak- ta olan Halile isabetle derhal ölümüne sebeb olmuştur. Halil biraz sonra oradan geçn köylü ler tarafından görülerek köye götürülmüştür. ) Kanun teklifleri Ankara 13 (Hususi) — Bazı Milletvekilleri muhtelif kanun | tekliflerinde — bulunmuşlardır; Antalya Milletvekili Niyazi Ak su Üniversite ve yüksek okul- larda bulunan öğrenciler hak- kında yatılı pansiyonlar kurul ması ve Üniversitelilerden ve yüksek okullardan mezun olan İardan devlet hizmetine girecek lerin tâbi tutulacakları devlet imtihanları hakkında iki kanun teklifinde bulunmuştur. Feridun Fikri Düşünsel de askeri fabrikalar tekaüt ve mu avenet sandığı kanununun — ba- zı maddelerinin değiştirilmesi bakkında bir kanun teklifinde Meclisin bugünkü gündemi Ankara 13 (Hususi) — Mec- lisin yarınki gündeminde Milli Korunma Kanununa göre, yapıl mış olan harcamalara aid 943 yılı bilânçosunun tasdikine da- ir kanun tasarısiyle Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı kuru luş, memurlar kanununa bağlı cetvellerde değişiklik yapılması ve Amasya, Burdur, Bitlis, Ma- raş ve Urfa memleket hastaha nelerinin umnumi bütçeye alın - ması hakkındaki kanun tasarı- ları vardır. İnönü, Nedim Veyseli kabul etti ai Ankara 13 (Hususi) — Cum| hurbaşkanı İsmet İnönü bugün | yeni vazifesine giğmek üzere! Ankara'dan ayrılmakta olan La Haye orta elcimiz Nedim Vey- sel İlkin'i kabul buyurmuşlar fını sekteye uğratmak istedik - lerini bildirmektedir. * Haa ün enteresan haberleri İ gemilerin adedinin 21 e çıkarılaca Bını ilâve etmiştir, (AA) şamba günü Londrada tutarı bir Joe Lowis, Avrupa seyahatinden döndü 4 Nevyork: — Joe Louls bir buçuk ay süren Avrupa seyahatin den:bugün dönmüştür, Dünya ağır siklet şampiyonü gazetecilere, şun ları söylemiştir; «Jersey Joe Walcottu muhakkak yeneceğime eminim. Ondan sonra da artık boksörlükten çekileceğim.» (AP) Amerika, üstün petrol gemisi inşa edecek 4 Vaşington: — Mümessiler Mec lisinin Demokrat âzasından Henry Jackson, dün verdiği bir demeçte, Başkan Trumanın Rongreden yol cu ve petrol gemisi Inşası için 1,5 milyar dolarlık tahsisat isteyeceği ni bildirmiştir. Bu tahsisatla, her biri 24,000 ton Juk 104 tane Üslün—petrol gemisi ve, 50 tane de, icabında asker ta Şit gemisi haline konulabilecek nar aa marmmmmrrm...rrr ve ğle yemeğine alıkoymuşlar tre boyunda bü apilacaktır, Bun ile 15 yolcu $| zgâha ko- (AP) İtalyada yakalanan kaçak silâhlar * Roma: — 1948 senesinin ilk üç ayı içinde Jandarmalar tarafın dan yapılan araştırmalar neticesin de 29 havan topu, 479 mitralyöz ve el mitrülyözü, 4300 tüfek, 1600 ta banca, 7000 bomba vye 1000 den faz Ja mermi ele geçi (AA,) yük y lardan 25 petrol gem gemisi bu sene içinde nulacaktır, Muacar ticaret nlandı T iki taraf İsvı anlaşması im: **& Stokholm ca on altı milyon kuronluk mal mubadelesini di eyliyen İsveş —Macar licaret anlaşması bu sa- bah burada imzalanmıştır, (A A,) Hitler 1938 de öldürülecekti (| *& Nüremberg: — A or Jarı Başkomu inın — yargılan | ması sırasında lehte şahâdette bu lunan eski Genel Kurmay Başka nı General Halder, Alman Genel Kurmay hey ila Hitleri ) | ölüücmeyi ta: anuş olduğunu a | çıklamıştır, (aa) Şİ | tır. İkinci defa aldıkları açırmağa dığı halde mesken bildirmiştik, Mustafanın suçüstü mahkeme- Binde yapılan duruşması sona er- Mmiş ve Mustafa yalnız kaynanası- nı dövme suçundan 22 lira para cezasına mahküm olmuştur. Diploması kaybeden üsiversite mezunları nnn Ankara 13 (Hususi) — Dip- lomasını kaybeden Üniversite mezunları hakkında Milli Eği- tim Bakanlığı tarafından yeni bir yönetmelik kabul edilmiş- tir. Bu yönetmeliğe göre, dip- lomasını kaybetmiş olanlar günlük bir gazetede 15 gün a- rayla iki defa ilân verecekler - dir. İkimii diploma verilirken ö- zel yönetmeliğe göre kabul e- dilmiş olan esas harç alınacak dip- lomalarını kaybedenlere yeni- den bir diploma verilmiyecek- tir. Amerikadan satın alınan yo'cu gemileri Ankara 13 (Husus ğ rendiğimize göre, Amerikadan satın alınan 6 yolcu gemisinden 4 dünün satın alma işi tamam lanmıştır. Bunların tamiri için 8 milyon Türk lirası sarfedile- cektir. Türkiye arkeoloji haritası Ankara 13 (Hususi) — Me hur arkeoloji âlimlerinden Mr. John Garstang'ın hazırlama ta olduğu Türkiye arkeoloji ha ritastnı memleketimize — hedi- ye edeceği öğrenilmiştir. İki kadın arasında çıkan kavganın ne! cesi Ankara, 13 (Hususi) — Çam hdere bucağının Burlar köyün de oturan Zehra isminde bir kadınla ayni köyde Ayşe ismin de bir kadın arasında çıkan bir ayga sonunda Avse. hâmile o- n Zehranın karnına vurmuyş ve bu darbenin tesiriyle Zehra evvelâ çocuğunu düşürmüş - ve biraz sonra da kendisi ölmüş- tür. Hâdise hakkında tahkik3- ta başlanmıştır. lir c'na et Ankara 13 (Hususi) — Kı- rıkkalenin Delice bucağında A- li Ozkan isminde birisi ayni köyden Ali Osman isminde bir komşusunun — ağılına kaybolan koynnunu aramak üzere girmiş ve Ali Osmanın ben hırsız de- gilim, senin koyununu da gör- medik, demesine rağmen ara- maya devam etmiştir. Buna fena halde içerliyen A- li Osman eline geçirdiği çiftey le Ali Özkanı/ağır surette ya- rvalamış ve Ali Özkan istasyona getirilirken fzla kan kaybından ölmüştür. Katil Ali Osman ya " kalanmıştır. " Kıvamussaltana yargılanacak Londra 13 (A.A.) — Tahran radyosu, geçen sene istifa eden Başbakan Kıvamussaltana'nın yargılanacağını — bildirmekte « Eski Başbakan muhtelif fir ra pirinç ihraç vesikası vermek için 8.500.000 real ve çav ihraç vesikası vermek için de 5.500.000 real tutarında ri vet almış olmakla ittiham edil kilmek tasavvurunda bulundu -| suylenmekte idi. Paris 13 (A.A.) — Eski İran Başbakanı Kıvamu: hâlâ Pariste bulun: mektedir. İnşaat Mevsimi geldi Bahçelt evler idaresinin ucuz. fiyatla temin ettiği malzeme| den ve mütehassıs ekiplerden istifade ediniz. Adresinizi (Bakırköy evler Müdürlüğü) diZ. sizi Bahçeli bildirirse afsllâtlı broşür gön- Z| | ae 4 BAYFA: idareci — —— gözile ğktnalltelg Ne'yorklu büyük bir avıkatın etüdünde (İktibas) yman, Harbden bir. kaç sene #vel Maksieli / Pariste tan- Mit Bir gün Nevyorkta em KI arkadağna tesadüf eder. M. Nev> Yorkun en biyük avukatlarından birk NİN asiztanı ymuş eski sportmenliği- Nİ, Neş'esini nuhafaza ediyor, yegâne değişiklibi, Bağ. burnunun üzerine yer leştirdiği kocamın bağ gözlüğü İdi. M. Kartiye Latesin gallosiz senelerin 'den çok Uzaktayız. Burada, para yar aei 'Pan makine halinı gelmek mecburiyetim d0 kaldım. Yaşamak Pariste, her şey- den zevk almak Pariste. Burada bili- kis, yeknasaklıktan Yeri gelen can s- kıntısı insanı harab . adiyor. — Banda, Grat Siyelin yirmi yetinci — katında bulunan, ve hiç bir şekilm, avukat ya Zihanesine benzemiyen bu. tuhaf etlir dü hayretle karışık bir tecossüs ile tetkik ediyorum. Burasının arukat yar zıhanesinden ziyade bir. bankaya ve yahud bir ticarethaneye benziyen bir hali var. Medhalde siyah mermorli bü yük bir hol, ve üniformalı hademeler, etrafta yeşil mermerden yapılmış par maklıklar. Holün bir tarafında temk nat, hesabi cari, kasa yazılı bir sıra Bişeler... Parmaklığın ilerisinde, ancak sınal müesseselerde görülen büyük bir Salon. Burada, elli kadar masa önün- do genç avukatlar çalışmaktadırlar. Her masada bulunan telefon, yerinden kalkmıya lüzum birakmadan, meslek- daşların birbirlerile konuşmalarını te- min etmektedir. M. buranın, — rasyonalizasyon prem siplerine uygun olarak tanzim edilmiş bir avukat yazıhanesi olduğunu söylü- yordu. Burada her şey — standardize — edi- Miştir. Burada işler zincirleme yani irtibatlı olarak görülmektedir. Hayret ediyorsunuz değil mi?... — Evet biraz. O halde sizin meşhur Patronunuz ne iş görüyor? — Kapının levhasını / tezyin eder. Sonra, müşterileri celb için çığırtkan Vazifesini görür. Müesseseye yalnız is mini vermek, şirketin tahakkuk ettir. diği mebaliğin yüzde yedisini almağı temin etmektedir?. — Şirket?... Anonim mi? — Hayır, komandit. Patron işi ge- tirir. Sermayedarlar arayı. Böyle bir müesseseyi yürütmek için milyonlar lâr zım... — -Pelüi, Matr Vatson, bu işin altım- dan nasıl kalkıyor?... — Tabil, kendisi, yalnız en mühim dâvaların müdafaasını yapar, diğerle- rini asistanlar. İşin püf taratı, mü dafaanın Vatson markasını ta; dır. — Maahaza, — dosyaları, tetkik ötmesi lâzım... — Bunlara hiç lüzum kalmaz. Bura- da işlerin zincirleme şeklinde yapıldr hâdiseleri benziyen şu dosyaya... — Her işin, bir şekilde cereyan ettiği hakkındaki, san'at sırrını ihtiva eder. Bütün hukur ki hâdiseleri aşağı ve yukarı yüz tipe irca' ettik. Gördüğünüz bu memurların her birl bu işlerden birinin mütehassısı- dır. Müesseseye bir iş tevdi edildi mi, adedi altı olan biz asistanlar hâdiseyi tetkik eder, ve ihtisasına göre, bun- lardan bir veya ikisine tevdi ederiz. Bunlar, dosyayı İtmam ettikten son ra, e Redöktör bu işe, müessesenin damga Sını vurur, yani müessesenin kendisi için muayyen olan stili ile yazar ve hazırlar. Patron, her hangi bir mes'elenin mü dafaası hakkında şahsi bir kanaat ge- tirmek lüzumunu hissederse, son dar kikada dosyaya bir göz atar, bu kâfi- dir. Emin olunuz, en güzel sistem bur dur. Başka bir avukatın günlerce ve haftalarca koyacağı mesaiye mukabil, biz, bu usül ile bir kaç saat zarfında hâdisenin hukuki veçhesini veririz. — Fakat, İşi sahibi, —avukatı veya ortakları ile görüşmek isterse, kime mektedir. (Devamı Sı Yaşı 70 den fazla olan Kı- T A vamussaltana, geçen aralık a- Beyruttakı basketbol- yında Parise gitmek üzere hava : Yolile Tahrandan / hareket et- cularımızın bir mişti. O zaman sihhati yerinde Bi Tar a DE e — müvaffakiyeti Ankara 13 (A.A! — Halen Beyrutta bulunaa basketbolcu- Jarımızdan kurulu Türk karma- sı, 11 Nisanda Hübnan karma - siyle yaptığı ilk karşılaşmayı 26 - 23 kazanmıştır. k mil- N takımı bugün Lübnan milli takımı ile karşılaşacaktır. Seyyahate iştirak eden takı- mumiz on oyuncudan kuruludur. Bu oyuncular İstaubuldan: Kâzim, Ali, Bilek, Habip, Er- idoğan, Samim. Ankaradan: Yalım, Cemil, Turhan ve İz mirden Nezihi'dir. Kafileye spor oyuaları fede - ni Vedat Abut başkanlık etmektedir. Lübnandan sonra Mısır'a gi- Gecek olan basketbıl takımı- Mısırda biri milli ikisi tem sabaka 4 Bğini söylemiştim. Bakın, bir kataloğa " yi b