2 Haziran 1948 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 3

2 Haziran 1948 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 3

2 HAZIRAN 948 — L eÜ Musolinlnası! kaçırılnlş_tı? Hâdisede büyük rolü elan bir Alman subayının anlattıkları Roma: 1 (AP.) — 1944 yı i1 Martında Adriatine mağa- ralarında Almanlar tarafın- dan öldürülen 335 İtalyan rehinesinin katliâmı hâdise- sile ilgili eski Alman subay- larının yargılanmalarına bu- in de devam edilmiştir. 943 yılında — Musolininin iktidar- dan düşüşünü müteakib İ- talyan diktatörünün kendisi- aj yakalışanların elinden kur tulmağa yardım eden eski bir Alman SS subayı, yarbay Herbert Kapler, Nazilerin Du â yenden iktidara getir- olmak için elinden gelen gayreti sarfet- tiğini ilei sürmüştür. Harb arasındı Romadaki Alman dçiliğinde polis ataşesi sıfa- Hile çalışmış olan Kapler şun arı söylemiştir: «Himler ile bir saatten faz k4 münakaşa ederek, Musoli niyi yeniden bir İtalyan hü- kümetinin başına geçirmenin faydadan ziyade zarar ve: ceğini söyledim ve kendisini ikna ettim.> Kaplerin temin ettiği ma- lümata müsteniden harekete geçen Alman paraşütçü kı- taları 1943 Ağustosunda Mu- soliniyi Gran Sasso dağında- ki hapishaneden kaçırarak Almanyaya götürmüşlerdi. ANAAAAAAAARARARANI Asyanın kalkınması lüzumu Yeni Delhi: 1 a. a. ( Lps ) Nehru birleşmiş milletler teşki - latının Asya ve Uzak Doğu ik- tisadi komisyonunun üçüncü top lantısını açarken söylediği nu - tukta Asya memleketlerini sa - nayileştirmenin lüzumu üzerin - de durmuş ve bunun için diğer memleketlerden lazım gelen mal zeme ve'techizatı satın -almak gerektiğini belirtmiştir. Nehru şunları ilave etmiş - tir: Bununla beraber Asya mem- leketlerinden hiç birisi Şark ola rak iktisadi bir hakimiyeti ileri süren herhangi bir yardımı ka- bul etmiyecektir. Bu memleketle rin uzun seneler boyunca yaban cı hakimiyet altında kalmış ol- malari keyfiyeti son derece ihti yatlı hareket etmelerini gelrekli kılmaktadır. Sovyet bölgesinde bir infilâk Berlin: 1 a. a. (Reuter) Sov yetlerin kontrolu altında bulun- makta olan Alman (Adn) ajansı nın bildirdiğine göre, Sovyet böl gesinde 'Halle yakınlarında Zeit Suni Petrol Fabrikalarında büyk bir infilak vuku bulmuşturö Ö- RİNİN GRUP HALİNDEKİ SEYAHATLERİ Ankara, 1 (Hususi) — Devlet Demiryolları idaresince Üniversi- te ve yüksek tâhsil öğrencilerinin £rup seyahatlerinde tatbik edilen üzde 95 tenzilât için yeni bir ka- r alınmıştır. Buna göre sınıf evcudu 30 kişiden az olanlar eş kil edecekleri grup sınıf mevcu- dunun Üçte ikisi mikdarında oldu- u takdirde yine tenzilâttan isti- fade etmiğ. imkânı sağlanmakta- Hüseyin Cahid ve F. Rıfkı hakkında (Baştarafı 1 incide) e Konferansına Türk hükümeti Temına delege olarak gönderilen Hüseyin Cahid Yalgı: '©in hiç konföransa - uğramadığı, doğru Parise gittiği ve konferans biterken Cenevreye gelip hiç Vazi- tapmadan tekrar İstanbula dön düğü Fallhi Rıfkı Atayın ise »bir hafta' kadar Cenevrede kaldıktan Bonra kerdisine emanet ve tevdi a vazfesini bırakarak Dişişle beraber — memlekete töylenmektedir. Bu doğ- «Hal Bitiki delegenin vazifeleri- in yıpmadıklarını, 2 — Aklıkları ödenekleri hazine ye ödeyiri ödemedikleri, ri Bakanının EENİ SABARH ——— MA a son Haberle: — | Asiler imha Atina! 1 (A.A.) — General Mar kosun radyosu bugün Yunan çete- cilerinin kardeş kanı dökülmesini durdurmak maksadile yapılacak her türkü- teklifi tetkike hazır ol- duklarını bildirmiştir. Çeteciler imha edilmeden Atina: 1 (ALA.) — Çetecilerin kardeş kanı dökülmesine son ver- mek içim ileri sürülecek her tekli- fi müzakere etmiye hazır. bulun- dukları yolunda asi kuvvetler ta- rafından yapılan bir radyo yayını- ni yorumliyan ” Dişişleri Bakanı Çaldaris çetecilerin ya kayıtsız şartsız teslim olmaları veya tama men imha edilmeleri lâzım geldiği ni belirtmiştir. Başbakan Sofulis, bu radyo yınının zaman kazanmak için pilan «bir blöf» ve bir zaaf alâme- tinden başka bir şey olmadığını söylemiştir. Başbakan şunları söylemiştir: Çeteciler samimi iseler, hükü- met tarafından kendilerine temin edilen iki aylık mütarekeyi neden kabul etmediler? Teklif bir manevra mı? Atina: 1 (A.A.) — Çetecilerin radyosu tarafından dün akşam yapılan hitabe hakkında yorumda bulunan Atinanın siyasi çevreleri bunu çetecilerin içinde bulunduk- ları şaşkınlığa ve zaafiyete bir de- lil olarak kabul etmektedirler. Bu münasebetle beyanatta bulunan Başbakan yardımcısı Çaldaris de- miştir ki Markos'un bu hareketi samimi midir yoksa bir manevradan mı Çekoslova Londra: 1 A. A. (Nafen) Ko münistler tarafından kontrol e- dilen Prag hükümeti, komünist aleyhtarı siyaset adamlarının kütle halinde muhakemesini ha- zırlamaktadır. Muhakeme edi - lecek olanlar arasında başkan | Benesin Sosyalist Partisine men sup kimselerde vardır. Muha -| kemenin, Bulgaristanda, ev Ru- manya ve Yugoslavyada komü nistlerin iktidarı ele almaların - dan sonra cereyan eden muha kemelere benzemesi ihtimali var dır. Bilindi gibi Bulgaristanda eski başbakan Petkovun idamı batı umumi efkarınca adli cina- yet olarak vasıflandırılmıştı. Londraya gelen haberlere gö re Prag dâvalarında yargıla « cak olan kimselere vatan haini cani, batı devletlerinin casusu ve halk demokrasisinin baltalayı - cıları damgaları vurulacaktır. Baş savcı idam cezası taleb ede cektir. Bununla beraber muhakemele rin çoğu bahis konusu kimseler harice kaçmış .oldukları cihetle «temizlik> başlıyor taarruz durmıyacak Markos: “Kardeş kanı dökülmesini durdurmak için,, yapılac .k her teklifi tedkike hazır olduğunu bildirdi ibarettir? Bunu bilmiyoruz. Fakat çetecilerin niyetleri ne olursa ol- sun bir münakaşaya yahud mi zakereye girişmek tarafdarı deği- liz. Çeteciler tamamen imha edil- mek yahud kayıtsız şartsız teslim olmak şıklarından birini ihtiyar edeceklerdir. Wunan seçimleri Atina: 1 (A.A,) — Başbakan Sofulisle yardımcısı Çaldaris mem leketin süküna kavuşmuş olması şartile seçimlerin bu sonbahar zar fında yapılması taraftarıdırlar. Bilindiği gibi Yunanistandaki A- merikan yardım heyeti başkanı Griswold bu seçimlerin sonbahar- da yapılması lâzım geldiğini ge- çenlerde Waşingtona söylemiştir. Türk - Yunan iktisadi münasebatı Atina: 1 (A.A.) — Anadolu A- jansının özel muhabiri bildiriyor: Ethnos gazetesi, Türk - Yunan gümrük birliği meselesini incele- mekte olan komisyonların müşaha desine göre, Yunanistanda dahili durumun istikrarsızlığı yüzünden istihsalin ve dolayısile Türkiyenin çekeceği bütün maddelerin karşıla nabilmesi imkânlarının azaldığını yazmaktadır. Gazeteye göre, sorumlu mah- filler Türk - Yunan iktisadi müna- sebetlerin iki veçhe arzedeceği ka- naatindedirler, 1 — Yunanistanın dahili istik- rarsızlık devresine inhisar edecek geçici münasebetler devresi, 2 — Sulh zamanı için daimf bir anlaşma devresi, kyada da giyabi olarak yapılacaktır. Şu « bat ayı devresinden sonra kaç - mağa muvaffak olan kimselerin en önemlileri Benesin Sosyalist Partisi genel sekreteri Vlade » mir Knajina ile eski baş savcı doktor Draboktur. Fakat eski başbakan muavini ve Sosyalist Partisi lideri Pierre Zenki ve es- ki adalet bakanı Prokop Dritina bu günkü rejimin elinde bulun- maktadır . İranlı a'letler Istanbula geliyor T GEA e Erzurum: 1 (A. A.) — Bu ayın beşinde Istanbulda başlı - yacak olan doğu Akdeniz atle « tizm müsabakalarına iştirak et- mek üzere İran atletlerinden 25 kişilik bir kafile dün kendileri - ne tahsis edilen devlet otobüsle- riyle şehrimize gelmiş ve ak - şam üzeri Istanbula hareket et- mişlerdir. Bu defa da Belediye Reisleri akafeden devam) timin biricik vazifesi gazeteleri ka patmak ve seçimdeki yolsuzluklar« dan bahsodilmesine müsaade et- memek olmuştu. İşte gimdi memleket, bu parti- nin bir parçasından, bir komisyo- 'Hundan seçim omniyetini sağlama- sını beklemektedir. Bu İntizarın ne kadar boş ve yorsiz olduğu dünkü Ankara haberlerinden anlaşılıyor. Encümen bâkimlerin seçim işleri- ne riyaset otmesine yanaşamamış, ve ancak belediye relslerinin bu işe memur editmosini Heri sürmüş- tür. Belediyo relsleri yanl Halk Partisinin mümoaslllori. Bizde büyük gehirlerde, İstan- bul ve Ankara gibl, belediye reis- leri mansubdur, hükümetin adam- larıdır ve onlardan bazılarının ne kadar tarafsız olabileceklerini Şe- fik Soyerlerden, Fazlı Güleçlerden öğrenmiş bulunuyoruz. — Şu halde İstanbulda seçim komisyonlarına, encümenin yenl kararı mucibince yine vali, bu defa belediye reisi sı- fatile başkanlık edecektir. Burada değişenin ne olduğu haklı olarak sorulabilir. - Amma Halk Partisi de İstanbul ve Ankara gibi mühim yerlerde valisiz, jandarmasız, po- lissiz intihabata nasıl baş vura- bilir? Diğer vilâyetlerimizde ve kasa- balarımızda belediye risleri mün- tehabdır. Yani güya halk tarafın- dan seçilmiştir. Amma şimdiye ka dar bütün Intihablarda olduğu gi- belediye reislikleri Halk Parti- lilerin elindedir. Cemil Barlas, Halk Partisince seçim enmiyeti bir «Vledan Bor- cu» sayılıyor diyordu. Bu vicdan borcu, demek Ki seçimleri Halk Partililere idaro ottirmekle ödene- cektir. Bu kadar açık tarafgirliği hangi insaf sahibi kabul edebilir? Hem dâvacı hem hâkimin ayni şa- hıs olması ortaçağlarda blle itibar kaldı ki yirminel yüzyılın yarısın- da.. Colâl Bayar Ankaradaki nutkun da haklı olarak feryad ediyordu. Başka milletlerin yüz elli yıl evvel eldo ettikleri hürriyet ve serbest- liği biz hâlâ yurdumuzda elde ede- medik. Seçimlerin tarafsız kimse- lerce idare edilmesi kadar bi bir düşünceyo karşı Halk Partisi- nin yıllardır çıkardığı engeller ak- la hayret verir. Komisyonun ileri sürdüğü son tezvir gekli cidden bu partinin dürüst bir seçim işine bir ü yanaşmak İstemediğini — ve millete hakkını vermekte çok te- reddüd içinde çalkandığını göste- riyor. Amma hükümet ve iktidar bu partiye babalardan kalma bir mirasmıdır Ki millete hakkını ver- mekte bu kadar hasislik gösteri- yorlar? ve Vicdan borcumuzdur, seçimlerin dürüst olması emelimizdir gibi u- mumt formüllerden riyakâr cüm- lelerden Türk efkârı tamamile bez miş ve usanmıştır. Rey hakkını hür ve serbost olarak kullanmal hususunda hiçbir pazarlığa girmek calz değildir ve bu bahis, üzerinde çekişilecek bir mevzu bile sayıla- maz. Madem id milletin isteğine bo- yun öğmeğe razıdırlar, madem ki Demokrasi tarafdarıdırlar, — mille- tin reyinin namuslu bir surette te- zahürüne nasıl mani olmak çare- lerini düşünebiliyorlar ? Halk Partisi komisyonu — mille- cesinden ne kadar ayrı olduğunu bir kere daha isbat et- miş oluyor. Amma bu da iktidar partisinin zararına ve aleyhine- dir. Zira milletle arasındaki uçu- yeni bir hâdise Bir profesör de bu sefer Talebeye nasyonal sosyalizmi över şekilde bir konuşma Ankara, 1 (Husuşi) — Dil Ta- rih Fakültesinde birkaç gün evvel çereyan eden yeni bir hâdise şeh- Trimizde bazı dedikodulara - sebeh olmuştur. Bu sefer de bir profe-| Sör sözl politikaya naklederek nas yonal sosyalizmi övmüş ve bizina ki hububat fiyatlarını aşkağıdai şel Antalya, Adana İçel; Hatay illeri- Buğday 20 Karığık buğday — Çavdar — Beyaz arps 15 Çakır arpa — Yulaf 18 niş ve bugünden itibaren “yürür! Ordu hastabakıcı- ları içim hazırla- mamn ftasaı'z Ankara 1 (Hususi) Hükümet ce hazırlanan bir tasarı ile ord_u için hasta bakıcı hemşirelerin kızılay derneğinde veya diğer resmi ve hususi müesşese!er de yetiştirilmesi teklif edılm_ek— tedir. Tasarı Meclis gündemine alınmıştır. LISELERİN ÖĞRETİM SİSTEM- LERİNDE DERİŞİKLİK 'YAPILADAK | , Ankara, 1 (Hususi) — Milli E- gltim Bakanlığı liselerin öğretim | gistemlerinde değişiklik yapılarak | öğrencilerin daha iyi yetişmelerini | sağlıyacak bazı tedbirler almak Ü-| zeredir. Bu hususta alınacak ted- birleri tesbit için önümüzdeki gün | lerde ilgililer Ankarada bir top: lantıya cağırılacaktır. — * HASANOĞLAN KÖY ENSTİTÜ- SÜ ÖĞRENCİLERİ ANITKABİR- DE ÇALIŞACAK Ankara, 1 (Hususi) — Hasan- oğlan Köy Enstitüsü — öğrencileri E'kât Şef Atatürkün Anıt-Kabir insaatında çalışmaya karar — ver- mişlerdir. Bu çalışma her sınıf i- çin bir gün olarak 11 gün devara edecektir. Dün Enstitünün orta kısım üçüncü sınıfı sabahtan ak- gama kadar inşaat yerinde çalış- mıştır. ŞARAB ŞİŞESİLE GARSON YA- RALIYAN SARHOŞ Ankara, 1 (Hususi) — Otomo-| bil tamircisi Mehmed Çalış ismin-| de birisi dün akşam bir şarabhane | ye giderek bir hayli şarab içtik-| ten sonra oturduğu masada — Sız- mış ve şarabhanenin kapanma sa- atine yakın kendisini uyandırmak istiyen garsona fena halde kıza- rek eline geçirdiği bir şarab şişe- sini garsonun başina vurarak gar- sonu yaralamıştır. Sanık yakala- narak savcılığa teşlim edilmiştir. ———————————L rum daha genişliyecek demektir. m Parti Grupu ne — yapa- A, Cemaleddin Saraçoğlu / (a İ «İngiliz camiası» » Londra: — Pazar günleri çıkan The People gazetesi İngil tere hükümetinin yakında «İn giliz camiasır tabiri yerine «ser best milletler camiası» tabirini kullanmağı derpiş ettiğini yaz maktadır. Gazete ,bu sayede bilhassa Güney Afrikanın ,hükümette vukua gelen değişiklik camiası içinde kalmak imkânını bulaca ğını kaydetmektedir. Halen İn giliz camiası içinde bulunmıyan başka milletler de bu suretle ca miaya dahil olabileceklerdir. (ALA.) Deniz hayvanları hakkında ilmi tetkikler * Monte - Karlo Deniz hay: vanat ve nebatatı hakkında ilmi araştırmalar yapacak olan isveç h daki gemi halen Monako lima nında bulunmaktadır. Gemide hı V yet Havs Peterson tmektedir. Profe for 'esör elecek çarşamba günü aki ününenter yetini taşıyan Atbatras adın- oseanografi müzesinde bir kon - ferans verecektir. (A. A.) Fransa ile İtalya arasında tünel ** Londra Isviçreğ radyosu- nun bildirdiğine göre Fransız - I- talyan hududunda Mont - blac dağlarından bir3 tünel açılması için görüşmelerde bulunmak ü- zere İsviçreli delegeler Roma ya gelmişlerdir.3 (A'A') Manevi kalkınma konferansı 4 Nevyork 2 Haziranda Los Angeles'te açılacak milletler a- rası manevi kalkınma konferan- sında memleketlerini temsil ede- cek Avrupalı 45 delege dün ak- şam La Guardia bava meydanı- na gelmişlerdir, (A. A.) Radyo aktif şuaları hakkında bir keşif * Atina Yunanlı - bilginler adyoactf şualarınakarşı koruyu cu bir m; ttiklerini bil dirmekte Kimy Vatikiotis arka - € daşlar larca süren çalışma lardan sonra Üniforma imali - san haberlern Haa eee GA aei Di ne yarıyacak bir madde bulmuş olduğunu söylemiştir. Bilgin bu konuda teknik malu mat vermeği reddetmiş, yalnız araştırmalara devam ettiğini ve bahis konusu olan madenin sik- lotron şualarına maruz Bırakıla- rak tecrübe yapılacağını ilave etmiştir. (A.Â,) Otomobil yarışı büyük mükâlatı *& Paris, Otomobil yarışı bü- yük mükafatını dün tablon mar ka bir yarış otomobili kazanmış tır. Yarışcının vasati surati saat te 146 kilometre ve 272 metre idi, Gene bir tablot marka otomo bili kullanan Pransız Lois Chi - ron ikinci ve Delahaya marka bir otomobili kullanan Fransız Eugene charbond üçüncü gel - mişlerdir. (A.A') Cordell Hull'ın harb hatıratı 4 Vaşington eski bakanı Cordell dair hatırala ken Arjantinin Amer Amerikan Hull, harbı nı lkan birliği y rr a rmmn siyasetine dahil edilmeyişinde İngiltereyi suçlu bulmakta ve 1945 de Arjantinin İngiltere ta- rafından tanınmasının bu mem- lekete karşı müttefiklerce tatbik edilmek istenilen şiddetli siya: tin akamete uğradığını ileri mektedir. (A, P.) Türkiye ile Arjantin arasında ticaret * Buenos Aires, Türkiyenin İktisat Meclisi Başkanı Miguel Arjantin orta elçisi dün Milli Miranda ile görüşmüştür. Bu görüşme esnasında iki memle - ket arasında yapılacak ticaret anlaşmasının esasları müzakere edilmiştir, İlgili makamlardan alınan malumata göre Türki'ye ile Ar jantin arasında mal mübadelesi esasına dayanan bir anlaşma ya pılması muhtemeldir. (A. P.) Yumurta büyüklüğünde dolu * Tokyo, Tokyonun kuzeyin- deki geniş bir bölgeye üç saat middetle yumurta büyüklüğün — de dolu yağmıştır. Bu bölgedeki ekinlerin tamamiyle harap ol -| duğu ve iki | nin öldüğü bildi. rilmektedir. (A, P.) nin ova kısımları alım baş fiatları mammmmmrsn aj yaptı, bu yüzden münakaşalar oldu.. de aşağı yukarı ayni bünyeye sa- hib olduğumuzu iddia — etmiştir. Bu yüzden hocayla talebe arasın-i da bir münakaşa çıkmış ve hâdise| Üniversite muhitinde günün dedi-| kodusu halini almıştır. Yeni hububat fiyatları Ankara, 1 (Husust) — Hükümet aldığı yeni bir kararla bu yıl- ilde tesbit etmişti: Memleketin diğer yerlerindeki alım baş fiyatları 22 21 18 16 15 15 Normal evsaftan üstün evsaftaki hububatın alım baş fiyatlarına buğdayda 2 diğer hububat nevilerinde 1,5 kuruşu geçmemek üzere yasıflarına göre teşvik zammı yapılacaktır. Normalden aşağı taki hububatta ise ayni şekilde torzilât yapılmaktadır. ian fiyatların müstehliki tazyik etmemesi için şehir ve kasabaların ekmeklik ihtiyacı için mahallin en büyü ve taleb olunacak mikdar bedeli yalırılmak şartile Ofis tarafından te- min edilerek müstehlikin sıkıntı çekmesi önlenmiş olacaktır. Hükümetce alınan bu kararlarbı evsaf- Diğer taraf k mülkiye amii ikü resmi gazeteyle yayınlan- e girmiştir. —————crcmaamazaammaaaaaamaaaaaa Yolcu ve yataklı katarlar ayrılıyor Ankara (Hususi) Yolcu ve yatak katarlarının ayrılması ve motörlü tren hakkında kendisi- le görüştüğümüz Devlet Demir yolları genel müdürü Galip Gu - ran şu izahatı vermiştir: — Haydarpaşa — Ankara a- rasındaki yolcu ve yataklı ka - tarların ayrılması ve motörlü tren seferlerinin başlaması Hazi ran sonuna doğru olacaktır. Zi- ra henüz bu tedbirleri lüzumlu kılacak yolcu tahaccumu başla- mamıştır. Motörlü trenin tecdi beleri yarın Eskişehirle Istan - bul arasında başlayacaktır. Şimdiki projeye göre tren | haftada üç gün Istanbuldan sa- at 10 da hareketle 18 i 46 geçe Ankaraya varacak ve üç gün- de Ankaradan 8,10 hareketle 16/46 geçe Haydarpaşaya vara- caktır. Motörlü tren ücretlerin- de herhangi bir artırma yapıl - mamıştır. Bir basın dâvası Ankara, 1 (Hususi) — 23 Ka- sım 947 tarihli <Tasvir» gazetesin de «Kurultaydan inibalar» başlıklı | yazı dolayısile Zonguldak millet- vekili Orhan Seyfi Orhun'un ga- zete aleyhine açmış olduğu haka- tet dâvasına bugün devam edilmiş ve esas hakkında mütaleasını bil- diren savcı yazıda hakaret kası nin mevcud olduğunu ileri süre- rek, gazete yazı işleri müdürünün cezalandırılmasını istaniştir. Duruşma kararın - tefhimi için yarına bırakılmıştır. ÖNÜMÜZDEKİ KIŞ İÇİN KÖ- MÜR TEVZİATI Ankara, 1 (Husust) — Ekonomi Bakanlığı önümüzdeki kış mevsi- mi için halka ve müesseselere da- Bitılacak kömür, kok ve linyit et- rafındaki hazırlıklarını - tamamla- mak üzeredir. Bu husustaki karar- name projesi önümüzdeki günler. do Bakanlar kuruluna sunulacak- tır. Dağıtıma 15 haziranda başla- nabileceği ümid edilmektedir. Da- ha evvel de bilindiği gibi bu yılki istihkaklar üzerinde Wyüzde beş bir mecburi tasarruf ve kısıntı yapı- lacaktır. TEFTİŞ KANUNU TEKLİFİ Ankara, 1 (Hususi) — Çanakka- le milletvekili Nureddin Ünen Mec Tie bir kanun teklifinde bulunmuş tur. Teftiş kanunu adını taşıyan bu teklifin gerekçesinde Nureddin Ünen, memleketimizde 29 teftiş kurulu, 821 müfe&iş ve yardımcı bulunduğunu belirtmekte ve beş yıldanberi teftiş görmemiş 3317 birlik bulunduğuna işaret ederek teftiş Işinin tek elden İdaresinin Gaha faldeli olacağını ileri sürmek tedir. Teklife göre devlet dalreleri ve büdeelerinden yardım gören müles- geselerle âmme hizmetini - gören ferd ve mülesseseler devlet ekono- mi kurumları ve özel kurumlarla dernekler genel teftiş kurulunun kontrolüne tâbi olacaklardır. Go« nel teftiş kurulu bir genel başkan ve 8 üyeden ibaret olacak ve yal- nız Büyük Millet Meclisi Başkan- sorumlu olacaktır. ve çilecektir. Bu kurula ltajiyeri il müfettişleri ve sabit müfettişl ri ığlı olacaktır. İllerde har yüz lığına kar Meclisce müfettiş merkez Fransanın endişeleri Rusyanın yakın bir tecavüzünden korkuluyormuş ——— Londra, 1 (A.A.) — (Nafen)t Bir ihtilâf halinde Amerikanın 84« keri bakımdan desteklemede buluü ması hususunda Fransızlar tarax fından talebde bulunulmuş oldu« Bu yolundaki haberlerle alâkalı 0« larak verilen malümata nazaram Fransanın bilhassa Rusların yakın bir tecavlizünden duyduğu endişes ye işaret gderek bu yolda Amerle ka nezdinde bir teşebbls yapmış olması keyfiyeti resmen yalanlane maktadır. Bununla beraber " Bir mingham Post gazetesinin. bildir« diğinegöre, hükümetler arasında bu mesele üizerinde yarı resmi mil« zakereler cereyan etmâitir. FRANSANIN ORDU İHTİYAOI Paris, 1 (A.A.) — (Lps): Fraa sa milli savunma bakanı, M. Telte gen bir basın toplantısı sırasında beyanatta bulunarak — Fransanıni hava, kara ve deniz birlikleri için en şağı 660.000 kişiye ihtiyacı bu: * lunduğunu söylemiştir. Bakan, bu mikdarın Fransız a» navatanmı korumak ve Almanya ve Avusturyadaki işgali devam et. tirebilmek için elzem olan asgarf arker sayısını ifade etmekte ol« duğunu ilâve etmiştir. M. Teitgen Fransanın geçen ge« ne İngiltereden 200.000 kişiye ye« tecek derecede malzeme ve techi: yat satın almıs bulunduğunu açık lamış ve Fransanın bu sene de ya- bancı memleketlerden daha mal- zeme ve techizat satın almak meö burivetinde bulunduğunu ilâve et miştir. Bakan Fransanın batı birliği pak ftına eöre teskil edilmiş bulunan bes büyük devlet askerf komisyo. de hiebir taahhüde giriş- ş bulunduğunu temin etmiş: HÜKÜMETE İTİMAD OYU VERİLDİ Londra, 1 (R.B.C.) — Bu ake sam Fransız meclisi. Sehuman hü- kümetine 183 ova karet 422 ovla itimad beyan — edilmiştir. Yalmız Komünistler hillemet — alevhinda Tey vermislerdir. Hütümet, 150 bi memurun tasfivesi hahis meva Zu edilince İHmad ovu istemistik BATI ATMANYA — BAYKINDA FRANSIZ TASARISI Londra, 1 (A.A.) — (Lpstt Manrchester Guardian gazetesi w zur. bir başyı da batı Alman- ya meselesini Londradaki altılı komn feransta ortaya atıldığı şeklile ge- niş bir şekilde gözden ge ve şunları yazmaktadır «Londra konferansındaki müza- kereler sürüp gitmektedir. sız heyetinin durumunu — de mesindenberi konferansın man sona ereceği İngilizler ve Amerikalılar batı Al- Mmanyayı Avrupanın — kalkınması programına iştirâk — edebilmeya muktedir hayati bir devlet haline getirmeye matuf bulunan müsbet tedbirleri almak arzusunu nihavet izhar etmiş bulunmaktaydılar. İn- giliz ve Amerikan hükümetleri Almanyadaki üç bölgenin tek bir siyast ve iktısadi rejim dahiliade birleştirilmesini ve bir para ıslâ- hatı yapılmasını arzu etmektedir- ler. Bu iki devlet eylül ayından ev vel bir batı Almanya hükümetinin ne Za belli değildir. tesisini arzu etmekteydiler. Bu programın tahakkuk - ettirilmesi Fransız heyetinin birdenbire an- loşmak istemiyen bir durum takın ması Üzerine engelle karşılaşmış: tır. Bu murahhas heyet batı böl- gesini bir batı Almanya devleti haline getirmeye matuf — bulunan hakikaten kesin tedbirlere muha- lefet etmekte ve bunun Rusların htrekete geçmeleri için bir başlan« gi teşkil edeceğini ileri sürmek- tedir. Halbuki Fransız heyeti Rua lar harekete geçtikleri - takdirde Amerikalıların Fransız toprakları- ni korumak yolunda Fransaya as- kert teminat vermeye hazır olup olmadıklarını sormakladır. Bun- dan dolayı hakikatte batı devlet- lerinin Rusyaya karşı olan siya. getleti bahis mevzuu olmaktadır. «Bu tasarı hükümetin daha do- ğarken çökmesine sebebiyet — ven mokten başka bir şeye yaramıya- gak ve bu suretle teşkil edilmiş o- Yan meclis de bölge hükümetleri: nin delegelerinden müteşekkil bir komisyondan başka bir şey olmu« yacaktır. Bu delegeler genel nen: faatin zararına olarak kendi şali« si menfaatlerini devam ettirebll: mek hususunda tam bir serbesti icinde bulunacaklardır. 'ALMANYA KONFERANSI BİTTİ Londra, 1 (B.B.C.) — Alman- yanın istikbali hakkındaki 6 dev- let konferansı bugün öğleden son- bin nüfus a kargı bir müfettiş bu- lunacaktır. ra muvaffakiyetle bitmiştir. Dele- B tın 'neşredilecek tebliğin ghkâmını kararlaştırmıslardır.