11 Nisan 1949 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 3

11 Nisan 1949 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 3

| ——— ı[, YENİ SAB AH Titoya ne oluyor? ugoslav diktatörü Mane- gal (Tito) nun kominform İle arası açıldığı malümdur. Sov yetlerin desteklediği kominform Sırp memleketinde ayaklanma lar hazırlamakta, çeteler tertip etmekte ve hattâ sık sık çarpış- malar yaptırmaktadır. Belgrad- daki gef bu hallerden her vesile Ve fırsatla sızlanmaktadır. — Fa- kat dikkati çekecek keyfiyettir ki Sivyetlere ve (Kominform) a çatarken batılı devletlere do ta- arruz ve hücumdan bir an hâll kalmamaktadır. Evvelki gün bir demecinde Mareşal demiştir. ki: «Kominform İle ihtilâftan batılı devletler kendi Jehlerine bazı menfaatler — sağlıyacaklarını u- muyorlarsa, tamamile aldanmak- tedırlar.> Bu ifade hayret uyan- dıracak mahiyettedir. Çünkü Belgrad - diktatörüne Anglo - Saksonların fazla itimat göstere- ceklerini ima eden en ufak bir hateket yoktur. Bilâkis Ameri- kahlar, Yugoslavya - Rusya ih- tilâfına dalma güpheli bir gözle bakmışlar ve bunun bir muvazaa olması ihtimali üzerinde ısrarla durmuşlardır. Yugoslav kanalile ve bir oyunla Amerika yardımı- ni Rus peyklerine teşmil etmek, Moskova İçin çok cazip bir hile olabilir. Esasen Avusturya sul- hu meselesinde, Rus delegesi, Lundra toplantılarında kayıtsız Ve zartsız Yugoslav isteklerini desteklemiştir. Hudut tashihi 1- ma'arını Sovyet murahhası des- teklediği gibi bilâhare (Karinte) ye muhtariyet verilmesi — yolun- daki Yuguşlav iddiasını da tas- Vip etmistir. Makedon: Balkaniarda yeni bir Makedon ya kurulması etrafındaki faali- yet durmuşa benzemiyor, hattâ Yunanistarda şimdi #iddetlenen çete muha:ebeleri Moskovanın bu plânlarile Ügili “görünüyor. Yunanistan Gramos dağındaki Isyan küvvetierile — çarpışırken memurların grevile pençeleşmek tedir. Grevde biraz gevşeme gö- Tü'müştür. Esasen hükümet de tevkif ettiği elebaşıları salıver- meği taahhüt etmiştir. Ayrıca ma aşlara zam yapılmıyacaksa da me murlara, ayni yardım yâni er- zak ftevrii esası kabul o'unmuş- tur. Bütün yaklaşma ve feda- kârlığa rağmen memu-lar grev- de ısrar etmektedirler. Hükümet yeni bir beyanname dağa neşre- derek - bu kaçıncı? - memurla rın sağduyularına hitap etmek- te ve böyle buhranlı bir anda bu kadar tehlikeli bir vaziyeti idame etmelerine hayret ve te- ssür izhar etmektedir. Haki- katen Yunan devlet memurları- mın bu nazik durumdaki tavırla- rı her tarafta alâka uyandır- mebtadıı Norveçin tertıbatı mes'elesi Norveç şimdiden askeri müda- faa tertipleri almağa başlamış: tır. Bümdiği gib Atlantik pak- tına dahil olduktan sonra teçhi- zat bakımından kuvvelenmek İ- cap ediyordu. Bahusus ki Nor- veç, pakta dahil memleketler- den, Sovyetlerle doğrudan doğ- raya hududu olan tek ülkedir. kusiarın hudut kıtalarını takı ye ettikleri söylentileri de var- dır. Fakat Norveç Dışişleri Ba- kanının ifade ettiği gibi Sovyet- ler ilkbaharda her za: varaz askeri manevralar yapar- lar ve bu yüzden askeri mevcut biraz fazlalaşır. Mösyö (Lange) ya göre bu vaziyette Norveç u- leyhine katiyen bir emare görü- nemez, an o Norveçin takviyesi — çaresiz Türkiye ve İranın aekeri bakım- müzakereleri Yarın başlıyacak Kral Abdullahın mayısta Türkiyeyi ziyaret edeceği anlaşıyor Ankara: 10 (Hususi) — Ürdün kralı Abdullah'ın mayıs ayı içinde Türkiyeyi ziyaret — edeceği tahak. Kük etmektedir. Şehrimiz - siyasi mahafilinde bu ziyaret haberi a- lâka İle karşılanmıştır. Buriye - İsrail müzakerelere yarın başlıyor. Londra: 10 (B.B.C.) AL- bay Hüsnü Zaim bugün Şamda yaptığı yeni — beyanatta İsraille mütareke müzakerelerine salı gü nü başlanacağını söylemiştir. İs- Tail—Suriye mütareke müzakere leri geçen hafta başlamış fakat bazı teferruatın halli için gö- Tüşmeler talik edilmiştir. Dr. Bunch, Roma'da Londra: 10 (B.B.C.) — Filis- tin Arabulucu vekili Dr. Bunch, Amerikaya dönmektedir. Bugün beyanatta hâlen Filistinde, iktisadi meseleler ha- riç, halledilmemiş bir şey kalma dığını söylemiştir. Çin komünist ordularının harekâtı Nankin, 10 ÇA.A.) <Afp> Komünist radyosunun neşriya tına göre Üç komünist ordusu Yangtse nehrinin aşağı mecra- sını geçmeğe hazırlanmaktadır. Bulgar köylüleri ekim yapmak istemiyor Sofya: 10 (A.A.) — (B. Y,U. M,) Bazı yerlerden ilk bahar ekimle. rine karşı kayıtsızlık görülmekte ve bazı köylülerin yapılan ihtarla. ra rağmen ,ekim faaliyetine geçme. dikleri tesbi tedilmiş bulunmaktadır Bu cümleden olmak üzere Balçık köylerinden bazılarında ilkbahar e. kimi yapmayan köylülere ilgili ma kamlarca para cezası verilmiştir. Bir köylü on bin leva para cezasına çarptırılmış, bir başkasının yirmi dekar tarlası müsadere edilmiştir. meselesini de hatırlatmaktadır. Amerikanın bu hususta ihmal Böstermiyeceği (Acheson) un de- mecinden anlaşılmaktadır. Pak- ta dahil olmıyan, fakat müdafaa bakımından zor durumda bulu- nacak memleketlere yardım hız landırılacaktır. Bu devletlerin Türkiye, Yunanistan ve İran ol- duğunda hiç tereddüt caiz de- ğildir. Çünkü Bevin daha açık bir dille Türkiyeden bahsetmiş- Çocuk Esirgeme Kurumu papazlar hakkında verilen hükümle çiliği memurlarından M. Greenhili'. in hudut dışı edilmesini protesto e. den İngiliz notalarını reddetmekte. Senato teşi 'Tahran: 10 (Nafen) — Nafen Ağansının muhabiri bildiriyor; Mü essisan Meclisi için yapılmakta o lan seçimlerin nisan ayı — ortaları na doğru tamamlanacağı — tahmin edilmektedir. Genel seçimlerin de) temmuz ayında yapılacağı bildiril mektedir Belirtildiğine — göre — Müessisan Meclisinin ilk vazifesi serbest —S çimlerin yapılmasını temin etmek olacaktır. Diğer taraftan bu Meo kurulu Ankara, 10 (Hususi) — Pet- rolu işletmek maksadile şahsiye- ti hükmiyeyi haiz bir petrol iş- letme kurulu teşkil için yapılan incelemeler bitmek üzeredir. Amiral Thomas Türkiyeye gelecek Lizbon, 10 (Hususi) Asya su larındaki Amerikan donanması- nın eski başkomutanı amiral Tho mas Hart dün uçakla Türkiyeye hareket etmiştir, Amiralin ne için Türkiyeye gittiği bilinmiyor. eşya piyangosu Ankara, 10 (Hususi) — Çocuk Esirgeme Kurumu genel merkezi 23 nisan çocuk bayramı günü çe- kilmek üzere ikramiye tutarı 150 bin liradan fazla olan bir eşya piyangosu tertip etmiştir. Bulgaristan, İngiliz notalarını reddetti Londra: 10 (A.A.) — (Lps) — Bulgar hükümeti İngiliz hüküme. tine verdiği Iki, notada, protestan leri ve Sofya'daki İngiliz büyük el dir. Macar Parlâmentosu kendi kendini feshedecek tir, Bütün bu meselelerin Nec- mettin Sadağın Amerika Dışişle- | ri Bakanile bu hafta içinde pacağı görüşmede bahis mevzuu | olacağı şüphesizdir. Italyan müstemlekeleri | İ t0k İtalyanın eski müstemlekele- rinin mukadderatı de Vaşington da bahis mevzuu oluyor. Sovyet- ler şimdiden görüşlerini açıkla- mışlardır. Bingazi ve Eritre Bir leşmiş Milletler murakâbesi al- tında kalmalıdır. Trablus için Rus görüşü burasında kendisine bir üs verilmesi merkezinde idi. Amma şimdi bu istek açıklan- mamaktadır. İngiliz noktai na- zarı Fransaknınkinden de ayrı- dır. Fransa Afrikada, umumi bir ayaklanma endişesile, İtalyaya eski sömürgelerinin lade - edil- mesine taraftardır. Büyük Bri- tanya Trabluslulara İtalyanların bir daha geri gelmiyeceklerini harb içinde vâüdettiği için — 6ö- zünde durmağa çalışmaktadır. DıPLOMAT car parlâmentosu İnarak fesih kararı verecek ve genel seçimle tin yeni seçimlere gidildesi için halk cephesi yüksek Budapeşte: 10 (A.A.) — (Reuter) Resmen açıklandığına göre, Ma- salı günü topla. yapılacağını bildirecektir. Yayınlanan bir tebliğde hüküme. divanının talebini kabul etmiş olduğu belirtilmekte. dir. Sigara takdim eden makine Yran 10 MA A fost Mergisinüb teslesedlndici 75 Ha L NE K BxDE St manda sigara taktim etmekte ve) manda sigara taktim etmekte ve İranda genl seçim hazırlığı başladı Teşkil edilecek Müessesan Meclisi. ilk olarak işini ele alacak li İran anayasasında mevcut bulu Han fakat gimdiye kadar BiÇ bi va kit kuruluaktip Tölüüeükmatoyu da teşkil etmekle — vazifelendirile paktir. Şimdilik en fazla ehemmiyet Va selesidir. Bir değişiklik ve reform Yapılmadığı — taktirde kalkınma plânlarının muvaffakiyetle tatbik edilemiyeceği kaydedilmektedir. Petrol işletme'İş kanununun son şekli Ankara, 10 (Husuği) — Son geklini alan İş kanununa göre I9- çilerin simdiye kadar şikâyet et- tikleri mevzular göz önünde bu- lundurulmuş, işçilerin iş akitle- ri, ihbar müddetleri, — işçilerin kolayca işten çıkarılmamaları İ- çin hükümler, iş verenler hak- kında cezaf mileyyideler konmuş tur. Şehit tayyarecimizin cenaze töreni Evvelki gün Yeşilköy havala- rında vukubulan uçak kazasında idare ettiği uçağiyle beraber de- nize düşmek suretiyle şehit olan hava üstteğmeni Dundar Alp'ın, cenazesi bugün törenle kaldırıla- caktır. Cenaze namazı, öğleyi mütea- kip Beyazıt camlinde kılındıktan sonra cenaze Edirnekapıya götü- rülerek gehitliğe defnolunacak- tır. Almanyanın yeni işgal statüsü için toplantı Bonn, 10 (A.A.)ecReüter» Cuma günü Vaşingtonda yayın lanan müşterek tebliğde — bahis konusu olan Almanyanın İşgali Statüsüi hakkında bir karar ver- mek üzere Üç askeri vali batı Al- manya Asamblesile başkan ve- killerinin önümüzdeki çarşamba günü Frankfurt'da toplanmaları talep etmişlerdir. Elmaslı kravat iğnesini itfaiyeye buldurtan bekâr Viyana: 10 (Nafen) — Avustur. yalı bir bekâr — sabahın dördünde itfalyeyi — çağırmış ve — odasında kaybettiği elmaslı kravat iğnesi. nin bulunmasını rica etmiştir. İt. faiye elmaslı kravat iğnesini bul. Mmüştur. ithalât ve ihracat işlerin» düzenlemek için yapılacak toplantı Ankara, 10 (Hususi) — İhra- | cat ve ithalât işlerini düzenle- mek maksadile yarın saat 10 da buraya gelen temsilcilerin de İştirâkile büyük bir toplantı ya- pılacaktır. Toplantıda Ticaret ve Ekonomi Bakanı Cemil Sait Bar lasın bir nutuk irat etmesi bek- anayasanın tadili me || v SABAH SABAH! Bulmuş da bunamış! Ulusun Söyleşi (Musaha- be) başlıklı haftalık — sütu- nunda, galiba Çagatayca ya- zılar yazan Nurullah Ataç, geçen gün yazdığı bir söy- leşide, izahatsız kaldığı tak dirde Kâşgırlı Mahmudun bile anlıyamıyacağı bir dille göyle diyor: «Bugünlerde üç beti (mek tup) aldım. İkisinde bana yanarmalar filtifatlar) ol- duğu için onları sonraya bı- rakacağım. Önce üçüncüsü- nü, beni aşağılamak (bana hakaret etmek) dileğile ya- zilmiş olamı — yanıtlıyayım fcevaplandırayım).» Bu yılankavi ifadeden, A- taçın üç mektup aldığından, bu mektuplardan — ikisinde metih, üçüncüsünde zem e- dildiğini güç belâ anlıyabi- liyorı Fakat anlıyamadı- ğımız birşey varsa, üçüncü mektubun sahibine cevap verilmeğe kalkışılmasıdır. Hâhi Nurullah Ataç! Ya- zılarını anlıyabilen bir adam bulmuşsun ya, daha ne is- tersin? Amma hakaret edi- yormuş, birak ne ederse et- sin!? * * Ekonomi ve Ticaret Bakanlıklarının birleştirilmesi tasarısı Ankara, 10 (Hususi) — Eko- nomi ve Ticaret Bakanlıklarının birleştirilmesi tasarısı yakında Bakanlar Kuruluna — gönderile- cektir. Tasarıya göre iki müste- gar yerine bir müsteşar buluna- cak, müsteşar muavinliği — kad- vosu kaldırılacaktır. Küçük Sanatlar Genel Müdür- lüğile Teşkilâtlandırma Umum Müdürlüğü birleştirilecek, Sana- yi umum Müdürlüğü yanında bir do Devlet İşletmeleri Umum Mü- dürlüğü ihdas edilmektedir. 'Alman harb suçlularının yargılanması Nuremberg, 10 (A.A.) <Rel - ter» — Alman harb suçluları hak kındaki 13 üncü ve son mahkeme Kararı yarın verilecektir. Bu ka- ra>:21 eski Alman Bakanı ve dip lomatını İlgilendirmektedir. Polonya, Sovyet Rusyayı taklid ediyor Vargova, 10 (A.P.) — Sovyet Rusyayı bir çok bakımlardan tak- lit eden Polonya hükümeti, pazar günü yeni bir kararla Rus mim: Ti tarzını ve sıhhat işlerini Po- lonya milleti için aynen kabul et- miştir. g ÇIĞLIK lenmektedir. bu sigarayı da yakmaktadır. dan daha ziyade desteklenmeleri KM HAZRETİ ÖMER & Yazan: KADIRCAN KAFLI Hazreti Ebu Bekir Müslüman- lar arasındaki ayrılık ve hak dininden dönüş gibi kötü halleri tamzmiyle kaldırmış; İslâm bir liğini kurmuştu; Hazreti Örmer bu kuvvetli temel Üzerinde en muhteşem ve akıllara durgun - luk veren zaferlerden mürekkep Abideyi kurmağa hazırla dü, Biatten sonra Hazreti Müslümanlara dedi ki Ömer halk, din uğrundaki sa- Vaşlar bitmiş değildir. Allahın adını yükseltmek, hak dini dün- Yaya yaymak için daha pek çok Bayretler harcamak zorundayız. Hicazda oturup hedec iz. tlenec etmedik İrak ve burada rahat kalamayız. Hicazı n Irak'ı be- mek Jâzımdır. Allah bize ada ve ahr z Metler vâid buyurmuştur Vâdini yerine getireceği Belmiştir. Kanımızla ni- bu aldığımız topraklardan bizi mahrum et- mek için İranda büyük ordular toplanıyor. Orada daha çok kuvvetlenmek gerektiğini bilir- siniz. Allah ve din — uğrunda avaşanlar iki dünyada saade ererler. - Kalkınız, silâhlanını: kılıç - çalacak arslanlara ihtiyacımız var. —Al- hin Müsi kâfirler üzerine lümanlara bağışladığı yerlere yürüyünüz; İslâm dini diğer dinlere Üstün gelecek ve hepsinin yerini alacaktır; Al- lah böyle buyurmuştur. O zamana kadar Irak savaş- larında Medine ve Mekke hal gehit düşmüş- birçok aileler, veya oğullarının y babalarının hut kardeş- lerinin ebedi ayrılığı yüzünden ıztırap çekmişlerdi. Bunun gok kimseler Hicazdan başka memleketlerde, büyük İmpara- torluk ara kargı savaşmanın za- rarı kârından fazla olacağı ka- Dulların yetimlerin durmadan artma- Bı milli bir felâket halini alabi- naatine ve varmışlardı. bi Tefrika No. lirdi, Cemaat arasından hiç kimse: — İşte ben din uğrunda - öl- meğe gidiyorum! Demedi. Tereddütle birbirle- rine baktılar. Neden sonra biri- Bi kalkarak uzak ülkelerde kan dökmenin zararlarını — anlattı. Hazreti Ömer ona gu cevabı ver- di 53 — Müslümanların asıl vatanı bu dünya değil, öteki dünyadır; bu dünya ancak imtihan yeridir. Allah bizi bu dünyaya öteki dün yayı kazanmak - fırsatını ver- mek İçin getirdi. Bir gün yaş yıp gehit olan, bin yıl yaşayıp #ehit olmuyandan daha uzun ö« mürlüdür. Bizo Allah uğrunda savaş yolunu peyganberimiz açtı; o- nun şefaatine ermek İçin onun izinde gitmek gere Siz, ey Allahın Resulünün en yakınla- TI ve onların en yakınları; pey- gamberimizin başladığı işi yarı- da mi bırakacaksınız? Başka biri sordu; Herkesin Beklediği — Ey halife, biz gittiğimizde çoluğumuz çocuğumuz — muhtaç halde kalırlar; bir sevaba er- mek için giderken bir günaha girmiş olmuyor muyuz? — Pey- gamberimiz demedi mi ki «Çolu- Zunuzu çocuğunuzu ihmal etme yiniz; Biz kendinizin değil, on- İarınsınız!» Hazreti Ömer göyle dedi: — Ey Müslümanlar, Allahtan daha kudretli bir koruyucu var mıdır? O Allah ki herkesin rız- kını kimsenin rızkından — kesip vermez. Allahın vermediğini siz verebilir misiniz ve Allahın ek- silttiğini siz tamamlıyabilir mi- siniz? Cemaat arasından bazıları da İran ve Bizans ülkelerinin ge- nişliğinden, halkının çokluğun- dan, servetlerinin. hesapsız - ol- duğundan, ordularının - kudre- tinden bahsettiler; bu kadar sa- vaşlar yapıldığı ve bu — kadar gehit verildiği halde son zafere ulaşılmadığını söylediler. Hazreti Ömer onlara dedi ki Geniş ülkelerde at oynat- mak daha kolaydır; - kalabalık halkı Müslüman etmek sevabı arttırır; servetlerinin çokluğu: na sevinelim ki, Allah o Ber- vetleri biz Müslümanlara — kıs- met etmiştir. Biz onların ordu- larını gimdiye kadar kag defa venmedik mi? Bundan sonra da ZAYI Şebekemi — kaybettim, — yenisini alacağımdan eskisinin hükmü yok. tur, Gün BSa; İktisad Fakültesi Sınıf 1 No; 3560 -— Arzuladığı MECMUA Çıkıyor RESİMLi HAFTA ma - Moda - Spor - Aktüalite - Sanat - Edebiyat yeneceğimize şüphe yoktur; zi- ra Allah bize zaferi müjdelemiş- tir. Allah en kuvvetlidir; ona karşı çıkacak ordu yoktur. ve Allah bizimledir; kimlerin — şe- bit olacaklarını ve kimlerin za- ferden sonra, bir müddet daha bu dünyada imtihan geçirmeleri lâzım geldiğini takdir buyurmuş tur. Bizim vazifemiz din uğrun- da sonuna kadar savaşmak, Al- lahın mukadder kıldığına razı olmaktır. Yarın Tanrı huzurun- da peygamberimiz bizlere: «Be- nim izimde niçin yürümediniz, size vâdedilen nimetlerden ni- çin yüz çevirdiniz?» derse ne cevap verirsiniz? Vallah kendi- mi kurtarırım, zira bilir ki pa- yıma düşeni yapmışımdır ve si- ze vazifenizi ihtar etmişimdir. Hazreti Ömer henüz sözünü bitirmişti ki Ebu Ubeyd bin Me- Bud Sakafi cemaatten ayrılarak ileri geldi; — Ey Allahın Resulünün Ha- lifesinin Halifesi; işte ben bu- yurduğun yere gidip hak dini uğrunda ölmeğe hazırım, Hazreti Ömer onun omuzuna elini koydu: Ey Ebu Ubeyd, yalnız kal- azsın; senin ardından gelen- ler olacaktır ve sen Allah katı- na onların önünce varacaksın! Saad bin Ubeyde Ensâri ile 'dir savaşı kahramanlarından v—mrım İl merkezinde tesia edülen kü- tüphane için memleketimizin 1- lim adamlarına, muharrirlerine ve kitap evlerine müracaat e- dilmiş ve bunların ekserisinden yardım görülmüştür. Bu meyan da 1948 senesi iptidasından 1- tibaren muhtelif bakanlıklar ve iktisadi devlet — teşekküllerinin neşriyatı da temin olunmuştur. 17 ecnebi devlet konsolosluk ve ecnebi basın ateşeliklerine müra caat edilerek partimiz kütüpha nesi için anayasa, Biyasi parti- ler programları. seçim kanunla rı, iktisadi ve para mevzuunda- ki kararnameler gibi neşriyatla- ri istenmiş olup bu neşriyatın büyük bir kısmı da alınmıştır. Bu ves'le ile dost devletlerin partimize karşı gösterdikleri a - lâka ve nezakete karşı minneti mizi ifade etmek İsteriz. İdare kurulumuz bu sere zar fında bilhassa işçi ve iş kanunu mevzuları jile yakından ilgilen- miş ve hüviyetleri bazı bağım - sız sendikalarla —yakından te- mas temini suretiyle İşçinin da vasını ele almağa calışmıştır. Simdilik bir etüd mahiyetini ta- sıyan bu cçalışmalarımızın gele- cekde memleketimizin — iktisadi siyasetinde,, mühim bir rol oy- nayacağına İnanmış — bulunuyo- ruz. Muhterem arkadaşlar, Raporumuzun bu kısmına son verirken bize büyük müzaheret gösteren İstanbul matbuatı İle cok yakından ve pek dostane o0- lan münasebatımızı burada bil- hassa belirtmek İsteriz. Muhte - Tif vesilelerle yayınladığımız be yannamelerimize, — partimizdeki ceşitli olaylara sütunlarında yer veren memleketteki demokras! mücadelesinin fedakâr hadimle ri İstenbul basınına huzüurunuz- da bilhassa teşekkürü bir borç biliriz. ö Sayın kongre üyeleri, Kuruluşu le siyast hayatı - mızda yenl bir cığır açan, necip milletimizin verlesmesini tahas- sürle bekledi! demokras'nin, insan hak ve hürriyetinin alem- darı olan vartimizin Üc seneden beri sivaef sahada iktidar parti &'nin büyük tazyik ve tedhiş si- vasetine rağmen bu büyük re- formu tam olarak basarmak a- rifesindedir. Bugüne kadar faa- Nvetinin merkezi sikleti Millet Mecl'aindeki azınlığına -rağmen gecmisin politika — hayatımızda yarlesmiş kötü itiyatlarını, tek Dartili Teiimin kevfi idaresini sef sisteminin diktatorya zihni vetini ve nihayet memlekette kökleştirilmeğe calısılan zümre Baltanatını yıkmağa matuf — bir veche arzetmistir. Tariht büvük koneresinde kabul ettiği HÜRRİ VET MİSAKI ile Demokrat Par ti, her vatandaşın ancak memle ket ufuklarında bir serap olarak gördüğü hürriyeti, tekrar kur- mak, fedakâr ve vefakâr mille- timizi huzur ve saadete eriştir - mek yolunda müsamahasız ve kat'i bir mücadeleye atılmış bu- lunmaktadır. Adliye huzuruna — çıkarılma - dan kurşuna dizilen 33 vatan - daş hâdisesinin yüz kızartıcı ha tırası, — iktidar partisinin #a - dik bir bendesi olduğu icin ce - zası affedilen muhtekir beledi - ye reisi, senelerden beri ilk tah | kikat safhasını bir türlü atlaya mıyan Vandaki zehirli kavurma 'si ve nihayet memleketin şura sinda ve burasında — inşaattaki yolsuzluklar yüzünden yıkılan ——————————H Sebit bin Kays da gönüllü lunca Müsennâ a söz aldı: - Ey Müslümanlar; bu işi o kadar büyütmeyiniz. Biz - Fars halkı ile savaştık; zaferler ka- zandık, onların mümur yerlerini aldık. İnşallah bundan sonra da meydan bizimdir. Bunun üzerine cemaat birden bire dagalandı: Hep gideriz! Allah uğrun- da ölürüz! Diye sesler yükseldi. - Şehrin dışında bir ordugâh kurularak gönüllülerin orada — toplanması kararlaştı. Müsennâ onlarla be raber vazifesi başına dönecek- ti.. - ga kalkarak Si Bir adâlet örneği Hazreti Ömer o sırada elli iki yaşında bulunuyordu. Başı- nın ortasındaki saçları dökül- Müştü; şakakları ve sakalı a- ğarmıştı; o da sakalını, Hazreti Ebu Bekir gibi, kına ile boyayor du. Uzun boylu olduğundan ka- labalık arasında derhal göze çarpıyordu. Buğday benizliydi ve yanakları penbeye çalıyordu. Devamı var Not: 87 numaralı tulmüştür; <Ebu olaca Kkusmın başlığı uu Bekirin ölümüz n konuşmaları veriyoruz D. Parti Istanbul Kohgresi I Afıonfik ei A LÜ Bu yazı serisinde şimdiye kadar neşredilmemiş 17 — İstanbul Basınına huzurunuğd:; bilhassa teşekküür borç biliriz barajlar, köprüler, —milyonlarca lira sarfedildikten sonra İçerisi- ne bile girilemeyen binalar, bit- meden bozulmağa başlıyan yol- lar, kısaca namütenahi sulistimal lerin örtbas edilme siyaseti, kö- mür memleketinde soğuktan tit- reşilmesi, büğday diyarında aç kalmamak için kurtlanmış nohut ve fasulyenin unundan yapılmış ekmeği yemeğe bir kısım halkın mecbur olması, Meclisteki çoğun- luğundan başka hiç bir kuvveti olmıyan aciz iktidar — partisinin bu memlekette kanunu hiçe sa- yan zihniyetinin karakteristik tezahürleridir. Bununla beraber halen işba- şında bulunan hükümetin Progra mında seçim kanununun millet arzusuna göre tadil edileceği, an ti demokratik kanunların kaldı - rılacağı ve memlekette hakiki de mokrasinin teessüsüne çalışılaca- ği hakkında sarahata yakın ba - zı vaadlere tesadüf edildiğini gözönünde tutarak vaadlerin en yakın bir zamanda fiile çıkarıl - masını bekliyoruz. Yalnız ilerde yeni bir hayal sukutuna —uğra- mamak için bu İntizar devresin- de de mücadelemize azim ve'ce- saretle devam etmek lüzumuna kail bulunmaktayız. Hakikt millet iradesine daya - nan parlâmanter bir rejimin en har taraftarı olan partimizin a- na davası hürriyet misakının ta- hakkuku, memleketi dürüst ve her türlü suüstimalden azade de- mokratik bir idareye kavuştura- cak, milletin geçim seviyesini yükseltecek iktisadi tedbirlerin alınmasını sağlayacak, köylü ve işçi vatandaşlarımızı emekleri i - le mütenasip ve çok eski olan me deniyetimize yakışır bir seviyede yaşayabilmesi esbabını - istikmal edecek ve nihayet siyasi ve ikti- sadi alanda Türkiyemizin mevi ini tarsin ve tahkim edecektir. Biz demokratlar buna inanıyor ve işte bunun için mücadeleye a- tılmış bulunuyoruz. Aziz demokratlar, Bugün dost düşman bütün dün yya gözü memleketimizde cere - yan etmekte bulunan bu demokra si mücadelesinin Üstünde temer- küz etmiş bulunmaktadır. Ve siz, aziz delegeler, Türkiyemizin kül- tür merkezi olan bir şehrinin bu muazzam davadaki temsilcileri o larak burada toplanmış bulunu- yorsunuz. Vazifeniz hiç şüphe- siz çok ağır ve mesuliyetl'd Biz, idare kurulunuz, bütün ar kadaşların tam bir olgunluk ve aklıselimi hâkim kılma zihniy ti içerisinde, hislerinden uzakla- şarak, memleketin dert ve dava larını büyük bir ciddiyetle ve topluluğumuza yakışacak bir v karla ele alacağına, küçük poli- tika mülâhazalarını bir yana bi- rakarak mesaisini bütün mem - leketin beklediği gibi ana dava - lar üzerinde teksif edeceğine e- miniz, Sözlerimize son verirken bir senelik mesaimiz zarfında biz - den müzaheretini — esirgemeyen teşkilât arkadaşlarımıza teşek - kürü bir vecibe bilir, kongrenize başarılar diler, hepinize saygı ve sevgi selâmlarız. 2. Başkan Başkan Emin Nihat — Abdurrahman Sözeri Münip Berkan 'Yazman Sayman Sait Şamil Salâhattin Güvendiren Üye Üye /Ahmet Merter — Esat Çağa Üye Üye Salih Keçeci Muhalif (Devamı var) Dr. Mükerrem Sarol Muhalif SAYFA : $ Paktı ve İngilizler B. B.C._nı"ı'ı Istanbula gelen yorumcusu Paktın ismi cografi değil, kültürel ve sembolik mânadadır, diyor İngilteredeki B.B.C. tadyosü- 'nun Avrupa bölgesi neşriyatı di- rektörü Mr. Edvard Tangye Le» an bir İngil'z uçağile gehriml- ze gelmiştir. Aynı zamanda B.B.C, radyo. sunun siyasi tefs'rcilerinden ©x lan Mr. Lean. tordisile görütem bir muharririmize gunları söyler miştir «— B.B.C, radyosunun biri Av. rupa, diğeri de Avrupa haricie- deki bölgeler olmak üzere ikl teşkilâtı vardır. Türkiye, her ne kadar benim bölgeme dahil değilse de; dün- yadaki mevkil dolayıs'le bu mem leketi yakından görmek istedim. Ankaraya gidip oradaki rad- yo idarecileriyle temas — edecs- ğim. Ankaradan Atina ve Kıb- rısa gideceğim.» Mr. Lean'a muharririmiz bu Arada gu sunli sormuştur: «— Atlantik paktı hakkında- ki görüşünüz nedir?» «— İngiliz noktaj nazarına <8 re bu pakt yalnız Avrupanın de- ğil, dünyanın da menfaati ve I- yiliği icin yapılmış bir pakttır.» «— Türkiyenin paktın dışında bırakılması, buna mukabil İtale yanın alınması hususunda ne düe şönüye—:>--?7> İngiliz * srumcusu bu sual kağ şısında gülümsemiş ve bir İsvige re gazetesinde çıkan ve Atlanı tik paktı için yapılmış bir kari* katürü hatırlatarak demiştir klf «— Bu karikatürde İtalyan çizmesi Cebelüttarık boğazındam Atlantiğe çıkmış gekilde göste« rilmekte idi.» Şunu pesin olarak söyliyeyim ki, burada siyasi bir tefsirci dee Bil, sadece bir İngiliz fer4' ola» rak konuşuyorum. Kanaatimce Atlantik - tâbirl coğrafi olmaktan ziyade kültü- rel ve sembolik bir tâbirdir. Bu bakımdan coğrafi vaziyetler göz önünde tutulmadan pal' — “eal devletler da'ma alınabilir 1 — 9 Dalgalı (TT - 2000 M.) 2 — Hassas Büyük Süper 8 — Yeni buluş dalga değiş tirme tertibatı 4& — Bütün kısa dalga istas- yonları — talmlendirilmiş geniş kadran 5 — Pürüzsüz ve tabil ses 6 — Tediyatta kolaylık GÜRSES Bankalar caddesi 26 İstanbul Telefon: 49453 Batış Yerleri: Harbiye Cumhuriyet Cad. 188 Sirkeci Mimar Vedat Cad, 30. — 2 Çarşıkapı Yeniçeriler No. 105 Istanbul Jandarma Satınalma Komisyonu Başkanlığından 1 — Beher takımına kapalı zarf eksiltmesinde 494 kuruş fi- gi a ebni diktirilmesi pazarlığa çev at pahalı görülmüş olmasına mebni diktiril rilmiş olan 35000 takım kışlık er elbisesinin 16:4.949 Cumar- tesi günü saat 10 da İstanbül - Taksimde Jandarma satınalma k 1262 nisyonunda pazarlıkla ihale si ti 25 liradır. Şartname 1l lira 38 kuruşluk mal sandığı mak- yapılacaktır. İlk teminat buzu karşılığında komisyonumuzdan verilir Numune her gün komisyonumuzda görülür. 2 — İsteklilerin ilk teminat Mal sandığı makbuzu veya Ban- ka kefalet mektubu ile Ticaret vesikası ve şart kâğıdında ya- zılı diğer belgelerle birlikte ve muayyen vakitte muzda bulunmaları. komisyonu. 4658 Makinist Alınacak Devlet Havayolları Genel Müdürlüğünden sayılı kanunun — 19 un 1 dahilindeki (D) Ceta birinei ncu madı Yarlikde memin olanlardan sınavla makinlet, tesviyeci - ve eleka tr )Vu alınacak ve kazanma derecelerine göre Ücretleri takdir ttekillerin ellerindeki - belgelerile birlkte en geç 204010 günü, n kadar. Ankara'dakı Genel Müdürlük merkeze müracnatları